Originaalartikkel on ilmunud neljas osas ajalehes Edasi: U. Lõhmus.
Õigusriik, mis see on? – Edasi 12.–15.10.1988, nr 234–237. Artikli
taasavaldamise algataja ei olnud Uno Lõhmus (30.10.1952–07.08.2024) ise.
Riigiõiguse aastaraamatu toimetajate arvates on oluline tuua tänapäeva
lugejani tekst, mis oma ilmumisajal 1988. aasta oktoobris oli üks
teenäitajaid, rajamaks tollal veel taastamise algusjärgus Eesti Vabariik
kindlalt õigusriiklikule alusele. Joonealused märkused on artikli
toimetajatelt.
[I. Sissejuhatus]
Uute nähtustega ühiskonnaelus sugenevad meie kõnepruuki ka uued
mõisted, mis sageli on küll ununenud või unustatud vanad. Neist üks on
õigusriik. Enamasti on piirdutud küll vaid õigusriigi loomise vajaduse
rõhutamisega, üksnes kirjanik H[ando] Runnel on püüdnud seda nähtust
ennastki veidi avada. Tähelepanelik juurdleja leiab peasekretär
M[ihhail] Gorbatšovi*1 konverentsikõnest*2
mõndagi, mis tema nägemust õigusriigist avardab.*3 Juristid
peaksid teadma, mis on see riik, mille loomiseks seadis sihid
üleliiduline parteikonverents. Võtkem suvaliselt õigusteatmik või riigi
õiguse teooria probleeme käsitlev juristide õpperaamat. Riik ja õigus on
nendes küll lahti mõtestatud ja defineeritud, kuid õigusriigi kohta
teadmised ei avardu. Märksõna „õigusriik“ alles otsib kohta õiguslike
väärtuste hulgas. Täpsustan: meie ühiskonnas. Seepärast pole juristidki
valmis kõikehõlmavaks ja üksmeelseks seletuseks.
Marksism seletab riigi ja õiguse tekkimist ühiskonna jaotumisega
klassidesse. Riigi ja õiguse abil kindlustab valitsev klass (grupp) oma
valitsevat seisundit ja tagab ühiskonnaelu sellise korrastatuse, mis
vastab tema huvidele. Selles mõttes on riik ja õigus alati seotud
nähtused. Ometi ei tähenda see, et nende kahe mõiste mehaaniline kooslus
moodustabki õigusriigi sisu. Ka ei saa õigusriiki seostada riigis
kehtivate õigusnormide hulgaga. Nõukogude Liidus on vastu võetud ja
kehtib õigusakte nähtavasti rohkem kui üheski teises riigis.
Käsujuhtimine on mõeldamatu kümnete tuhandete eeskirjade,
instruktsioonide ja juhenditeta. Iga vähem või rohkem isereguleeruv
ühiskond lähtub teistest põhimõtetest: lubatud on kõik, mis pole
keelatud.
Õigusliku ja poliitilise mõistena pole õigusriik juriidilise mõtte
ajaloos kaugeltki tundmatu. Küll ei tulnud ta käibesse koos riigi ja
õiguse mõistega. Õigusriigi leiutas juriidiline mõte hiljem. Temast
räägiti esialgu vastandina politseiriigile. Seejärel hakati õigusriigiks
nimetama riiki mitte tema ülesannete, vaid tema tegevuse meetodite
järgi. Olemuse iseloomustamisel pole sedavõrd tähtis, millele on riiklik
tegevus suunatud, vaid see, kuidas seda teostatakse. Teisisõnu on see
küsimus sellest, kuidas riik valitseb. Kas tehakse panus vägivallale,
eitatakse üksikisikut ja tsivilisatsiooni, või tunnustatakse ka
üksikisikute subjektiivseid õigusi ja tagatakse nende realiseerumine.
Sellest lähtub üks õigusriigi kontseptsioone. Kuid tuntakse teisigi.
[II.] Kus me oleme?
Seegi küsimus vajab selgitamist, kas või selleks, et vältida liigset
eufooriat või pessimismi. NLKP Keskkomitee teesides
parteikonverentsile*4 märgiti, et „nõukogude ühiskonna
järjekindel demokratiseerimine peab lõpule viima sotsialistliku
õigusriigi loomise poliitilise võimu korraldamise ja funktsioneerimise
vormina [...]“. Konverentsi resolutsioonis „Õigusreformist“*5
räägitakse üldsõnalisemalt sotsialistliku õigusriigi kujundamisest.
Paljud, kes selle küsimuse üle mõtteid on mõlgutanud, nii optimistlikud
siiski pole. Nähtavasti õigustatult. Valitsemissüsteem, mis kujundati
välja Stalini perioodil*6, toimib põhijoontes seniajani.
Õigusriiki kui väärtust ei saa aga kokku sobitada bürokraatliku
tsentralismiga, administratiivse süsteemiga. Sedavõrd on ta seotud
demokraatia, sotsiaalse õigluse ja humanismiga. Kui me tõttame teatama
õigusriigi loomise lõpetamisest, siis võib kogu
demokratiseerimisprotsess piirduda järjekordse iluraviga.
Kapitaalremonti vajavat maja aga sanitaarremondiga püsti ei hoia.
Mõistagi ei tule eelnevast aru saada sedasi, et riigi valitsemisel
puuduksid õigusriigile omased elemendid.
[III.] Miks õigusriiki
on vaja alles luua?
Kui heita pilk tagasi Nõukogude riigi rohkem kui 70-aastasele
ajaloole, siis saab ka mõistetavaks, miks õigusriik pole leidnud kohta
meie juriidilises leksikonis. Alljärgnevad faktid ja järeldused on
lugejale juba teada, kuid kordan neid veel kord teema arusaadavuse
huvides.
E. Burlatski on kirjutanud („Literaturnaja Gazeta“ 1988, 20.
apr.),*7 et vene revolutsioonilises võitluses tekkis juba
algul kaks voolu – sotsiaal-demokraatlik ja sõja(kasarmu)-kommunistlik.
Viimane eitas isiksust ja tsivilisatsiooni, tema kandjaks oli ühiskonna
kõige vaesem kiht. Kandepinna kindlustas masside mahajäänud teadvus ja
autoritaarpatriarhaalne kultuur. Lenini-aegsetest partei Poliitbüroo
liikmetest vähemalt pooled olid mingil määral seotud pahempoolsusega.
Sellest tulenesid ka erinevused sotsialismi ehitamise mudelites.
Sõjakommunismi (1918–1921) mudel tekkis Kodusõja karmides
tingimustes, kuid väljendas ka „kommunismi hüppe“ poolanarhistlikke
vaateid. Mudelit iseloomustas vägivalla ja käsu võidutsemine.
Uus majanduspoliitika, nep*8 (1921–1928) rajanes turul,
ettevõtlikkusel ja konkurentsil. Parteis, ametiühingutes ja nõukogudes
valitses demokraatia, kunstis võistlesid erinevad voolud.
20-ndate aastate lõpul teravnes parteis võitlus riigi arenguteede
ümber. Kui veel XV parteikongressi*9 resolutsioonis jäi
domineerima proportsionaalse arengu variant: industrialiseerimine, rahva
heaolu tõstmine, küla sotsiaalne arendamine ja koopereerumine
vabatahtlikkuse alusel – siis, Stalini ja tema toetajate positsioonide
tugevnemisel kuulutati peamiseks eesmärgiks industrialiseerimine. Stalin
oli juht, kellele imponeerisid terroristlikud meetodid ning kellele
vägivald sai meelepäraseks suurriigi loomisel.
Industrialiseerimiseks oli vaja tehnikat, mida Nõukogude majandus ei
tootnud. 30-ndate aastate alguseks kujunes NSV Liit suurimaks masinate
ja seadmete importijaks. Nende maailmaimpordist moodustas NSV Liidu osa
1931. a. 30%, 1932. a. juba 50%. Mida oli aga vastu pakkuda? Naftat,
vilja, metsa. Kuigi vilja tootmine oli saavutanud sõjaeelse taseme,
müüdi seda riigile vähem kui enne sõda. Kui ka röövellikud maksud ja
kriminaalseadus ei andnud soovitud tulemusi, leiti uus tee.
Kollektiviseerimine pidi tagama põllumajandustoodangu riikliku fondi
suurendamise. On ju kolhoositoodangut lihtsam ära võtta.
10. detsembril 1929 ilmus NSV Liidu kolhooside keskuse direktiiv, mis
andis kolmekuulise tähtaja produktiivloomade ja sööda
ühiskonnastamiseks. Talupojad reageerisid sellele loomade hävitamisega.
Siis käivituski inkvisitsiooni konveier ja tema töökindlus oli laitmatu
rohkem kui 20 aastat. Klassivõitluse teravnemise tees oli vaid
demagoogiline võte, mida süsteem kasutas ka edaspidi repressioonide
õigustamiseks. Kulaklus oli peaaegu purustatud juba Kodusõja ajal. Enne
revolutsiooni oli iga saja talu kohta 65 kehvikut, 20 keskmikku ja 15
kulakut, 1926. a. vastavalt 35, 60 ja 5.
Riigi valitsejaid ilmselt rahuldasid vägivallameetodite rakendamise
tulemused. Kui 1928. a. müüdi välismaale 99 200 tonni vilja, siis 1930.
a. 4 840 050 ja 1931. a. 5 180 000 t. Kuid millise hinnaga? Akadeemik
V[ladimir] Tihhonovi*10 andmetel likvideeriti
kollektiviseerimise käigus 1929.–1933. a. umbes kolm miljonit
talumajapidamist. Vähemalt 15 miljonit hinge jäi koduta. Neist umbes
kaks miljonit võtsid vastu suurehitused, umbes miljon töövõimelist
täiskasvanud inimest saadeti vangilaagritesse, ülejäänud leidsid
elupaiga Siberi avarustes. Umbes sama stsenaariumi alusel mängiti
ühistamine maha ka hiljem Liiduga ühendatud territooriumidel.
Elimineeriti ka nepmanid*11, endised ohvitserid, vana
intelligents jt.
Sellised mastaapsed üritused tõstatasid administratiivpoliitilise
reformi vajaduse. Juba 30-ndate aastate algul suurenes
administratiiv-poliitilise aparaadi koosseis, juhtimine tsentraliseerus.
Miilits viidi kohaliku kontrolli alt välja ja allutati vahetult Liidu
organeile. Kujunes välja tsentraliseeritud repressiooniaparaat, mida
kindlal käel juhtis J[ossif] Stalin.
10. juulil 1934 reorganiseeriti OGPU*12 NSV Liidu
Siseasjade Rahvakomissariaadiks (NKVD*13). NKVD juurde loodi
Erinõupidamine*14, mis polnud kohtuorgan, kuid võis määrata
inimesi kinnipidamisele parandusliku töö laagris kuni viieks aastaks,
või kohaldada samaks tähtajaks välja- või asumisele saatmist.
Uue repressioonidelaine ajendiks sai S[ergei] Kirovi*15
mõrvamine 1. detsembril 1934. Samal päeval võeti vastu NSV Liidu
Kesktäitevkomitee seadlus, millega terrorismis süüdistatavate õigusi
ahendati ja lihtsustati menetluse protsessuaalset korda. 1937. a.
laiendati see protsessuaalne kord ka kahjurluse ja diversiooniasjade
menetlemisele. Kohtulik menetlus erines sellest ajast vähe kohtuvälisest
karistuse kohaldamisest. Vaatamata sellele kasvas asjade hulk sedavõrd,
et Kaganovitši*16 ettepanekul hakati süüdistusi ka
poliitilistes kuritegudes läbi vaatama kohtuväliselt, hiljem
Molotovi*17 ettepanekul nimekirjade järgi, kusjuures lubati
kohaldada ka surmanuhtlust.
Mõnigi võib küsida: mis tähtsus sellel on, kas diversante, kahjureid
ja spioone karistas kohus või muu organ? Peaasi, et süüdlased saaksid
teenitud karistuse. Tsiviliseeritud maailmas mõistab õigust üksnes
kohus. Vaid ajaloolise kogemuse alusel väljakujunenud menetlusreegleid
järgides saab tagada kodanike kaitse omavoli ja vägivalla eest.
Tolleaegsed kohtuorganid muudeti aparaadi lülideks, kes vormistasid
üksnes dokumente inimeste teise ilma või parandusliku töö laagritesse
saatmiseks. Õigusemõistmisega, milleks nad olid loodud ja mida neilt
ootasid kohtualused, oli nende tegevusel vähe ühist. Akadeemik N[ikolai]
Vavilov*18 arreteeriti 6. augustil 1940. 11 kuuga kuulati
teda üle ligemale 400 korda. Ometi kulus NSV Liidu Ülemkohtu
Sõjakolleegiumil vaid mõni minut, et selgusele jõuda tema süüs ja
langetada otsus – surma. Sõjakolleegiumi töögraafik oli sedavõrd tihe,
et üle paarikümne minuti kohtulikuks arutamiseks ja otsuse tegemiseks ei
saanud kulutada.
Uurimistaktika rajanes teesil: tuleb julgelt, kõikvõimalike
vahenditega paljastada vaenlase loomanägu, intelligentse vestlusega
temalt maski ei rebi. Sellised uurimisvahendid osutusid tõepoolest
mõjusaks. Nii tunnistas M[ihhail] Koltsov*19, tuntud
publitsist, NSV Liidu Teaduste Akadeemia korrespondentliige, end süüdi
koostöös kolme välisriigi – Saksa, Prantsuse ja Ameerika – luurega,
trotskistlike ideede levitamises, terrorismis. V[sevolod]
Meierhold*20, suur teatrireformaator tunnistas, et on Inglise
ja Jaapani spioon, trotskist, kes Rõkovi*21,
Buhharini*22 ja Radeki*23 ülesandel tegi
õõnestustööd teatrikunsti vallas. Juhtus sedagi, et uurimise lõpuks
laskis mõni end pidada seitsme välisriigi luureagendiks. Kohtute töö
põhines Võšinski*24 tõendi-teoorial, mis kuulutas süü
omaksvõtu kõige tähtsamaks.
Seadusetuse tipuks said massimõrvad, inimeste hävitamine ilma kohtu
või kohtuväliste organite otsusteta: täiskäigule viidud hävitusmasin
loobus igasugustest segavatest protseduuridest. Kõiki neid seadusetuse
akte ei saa kirjutada üksnes Stalin[i], Ježovi*25,
Beria*26 või veel mõne arvele. Nemad olid küll püramiidi
tipus, kuid põhitöö tegi ära kuulekas aparaat, kelle silmis inimelu ja
isiksus olid väärtusetud. Küllap vajab veel analüüsi, kuidas süsteem
suutis välja kujundada inimesi, kellele julmus ja küünilisus said
normiks.*27
On ekslik arvata, et need olid sotsialismi ülesehitamise keerukusest
ja raskustest tingitud vead. Muidugi, sellise selgitusega on mõnelgi
kergem vaadata nii riigi ajaloole kui oma tegevusele möödanikus.
Õigusriigi loomise huvides tuleb siiski tunnistada, et see oli teadlik
poliitika, mis sai võimalikuks võimu koondumuse tõttu väikese hulga
inimeste kätte.
NSV Liidu osalusel koostati nii Nürnbergi Rahvusvahelise
Sõjatribunali*28 kui ka Kaug-Ida Rahvusvahelise Sõjatribunali
põhikiri*29, milles eraisikute tapmine, piinamine,
väljasaatmine, jälitamine poliitilistel või rassilistel või usulistel
motiividel on tunnistatud kuriteoks inimsuse vastu, ta oli ka üks
kohtumõistjaid. NSV Liidu osavõtul töötati välja ja võeti 10. detsembril
1948. a. ÜRO Peaassambleel vastu Inimõiguste
ülddeklaratsioon*30. Riigis endas aga jätkusid nii
deporteerimised kui tapmised, kultuuriväärtuste hävitamine. Pärast
Stalinit likvideeriti kohtuväline õigusmõistmine. Tehti lõpp
deporteerimistele, inimesed ärkasid košmaarsest unenäost.
Kas me ei peaks siis õigusriigi loomist seostama Stalini võimutsemise
järgse perioodiga? Lootust tollal oli, kuid muudatuste vaim polnud tugev
ega kestnud kaua. Põhijoontes säilitati endine poliitiline süsteem ja
stalinlik isikuvaenulik ideoloogia.
Üheks proovikiviks õigusriigi loomisel saab nähtavasti
ebaseaduslikult deporteeritute ja süüdimõistetute rehabiliteerimine. Nii
administratiivkorras väljasaatmine kui Erinõupidamise poolt
süüdimõistmine oli vastuolus 1936. a. konstitutsiooniga. Selles ei saa
vist kellelgi kahtlust olla. Need aktid on ka hukka mõistetud, kuid see
hukkamõist on juriidiliselt vormistamata ja kannatanute õigused
taastamata.
[IV.] Millised on õigusriigi tunnused?
Kõigepealt, nagu lugeja eelnenust võis juba aru saada, on selleks
seaduslikkus. Mõnevõrra lihtsustatult iseloomustavad seaduslikkust kaks
tunnust: seaduse ülimuslikkus ja riigi valitsemine täpses vastavuses
seadustega. Need printsiibid väljenduvad selles, et kõik riigi võimu- ja
valitsemisorganite aktid peavad olema vastavuses seadustega, nende
tegevus aga kooskõlas seadusega.
Tavapruugis, sageli ka õiguskirjanduses, mõistetakse seaduste all
kõiki neid akte, mis sisaldavad õigusnorme. Olgu siis tegemist
ülemnõukogu seadusega, valitsuse määrusega või rahandusministeeriumi
instruktsiooniga. Nii see siiski pole. Seadused on aktid, mida võtavad
vastu valitud esindusorganid – NSV Liidu Ülemnõukogu ja liiduvabariikide
ülemnõukogud. Selline seadusandluse ülesehituse süsteem peab kindlustama
riigi juhtimise vastavuse ühiskonna huvidele.
Seaduspüramiidi tipus asub põhiseadus ehk konstitutsioon. Selles
määratakse kindlaks ühiskonnakorra alused, riigi ja üksikisiku vahekord,
riigikorraldus, riigivõimu ja valitsemisorganid ja nende moodustamise
kord ning teised põhiküsimused. Põhiseadus tuleb harilikest kindlalt
eraldada. Esimese muutmine on mitmeti raske. Nii saab NSV Liidu ja Eesti
NSV konstitutsiooni muuta vastava ülemnõukogu otsusel, mis on vastu
võetud vähemalt kahe kolmandiku enamusega saadikute üldarvust. Ka sisult
ei või tavaline seadus põhiseadust teisendada.
Mõni riik on siiski toime tulnud ka konstitutsioonita. Suurbritannias
pole kogu tema ajaloo vältel olnud ei kirjutatud ega suulist
konstitutsiooni. Riigielu põhiline korraldus on sätitud 1679. a. Habeas
corpus act’iga ja 1688. a. Õiguste billiga. Liidu ajaloos on vastu
võetud mitu konstitutsiooni, kuid ka viimane neist, 1977. a. põhiseadus,
on osati rohkem poliitiline deklaratsioon kui konkreetne ja selge
õigusakt.
Seaduse ülimuslikkus eeldab, et kõik riigielu põhiküsimused
reguleeritakse seadustega. Paraku domineerib meie riigi elu korraldamise
täidesaatev võim. Grodno ülikooli õppejõud N. Siltšenko uuris NSV Liidu
võimu- ja valitsemisorganite aktide mahu suhteid.*31
Perioodil 1969–1986 oli NSV Liidu Ülemnõukogu seaduste (kaasa arvatud
seadlused, mida kinnitati seadustega), ülemnõukogu presiidiumi seadluste
ja valitsuse poolt väljaantud normatiivaktide suhe 1 : 5,7 : 62 ehk
teisisõnu, ühe seaduse kohta tuli 5,7 seadlust ja 62 valitsuse määrust
ja korraldust. Lisanduvad ametkondade kabinetivaikuses valmisvorbitud
instruktsioonid, juhendid, tüüpeeskirjad. Seaduse prioriteet tuleb
kindlustada, vastasel korral paneb bürokraatiamasin kõik uutmisotsused
ümber ringkirjade ja instruktsioonide keelde. Selle tagajärgi pole raske
ennustada.
Seaduse ülimuslikkuse põhimõtet ellu viimast takistab ka
konstitutsiooni kaitse tõhusa mehhanismi puudumine. NSV Liidu
konstitutsiooni § 121 kohaselt kontrollib konstitutsioonist
kinnipidamist NSV Liidu Ülemnõukogu Presiidium. Ametkondlikku
normiloomingut peaks kontrollima prokuratuur. See ülesanne pole neile
organeile olnud ilmselt jõukohane. Enamikus riikides on selline
kontrollifunktsioon antud kohtutele. Seejuures nn. ameerika mudeli
kohaselt teostab konstitutsioonilist kontrolli kas iga kohtuorgan või
üksnes ülemkohus. Euroopa mudelis on järelevalve pandud erilisele
kohtule – konstitutsioonikohtule. Sotsialistlikest riikidest on
konstitutsioonikohtud loodud Jugoslaavias ja Poolas.
Meil minnakse nähtavasti teist teed, NLKP Keskkomitee juulipleenumil
leiti, et rahvasaadikute kongress võiks moodustada konstitutsioonilise
järelevalve komitee.*32 Kas kavandatavast komiteest saab
parlamendiorgan või iseseisev üksus, on esialgu selgusetu.
Konstitutsioonilise kontrolli organ peab olema ka igas vabariigis
ohjeldamaks ametkondade omavoli.
Kas olete kuulnud, et mõne seaduse on algatanud või seaduseelnõu
esitanud saadik või saadikugrupp, kuigi selline võimalus on antud Eesti
NSV konstitutsiooni §-s 101. Senise praktika kohaselt koostas seaduse
projekti või vähemalt andis talle lõpliku kuju täidesaatev võim,
enamasti mingi ametkond. Avalikkusele jäi aga teadmata, milline ametkond
ja kes konkreetselt projekti ette valmistas. Täielikult kehtib ülalöeldu
liidu seaduste kohta. Liiduvabariigi tegeliku suveräänsuse puudumise
tõttu on liiduvabariigi seaduse sisu valdavalt ära määratud üleliidulise
seaduse sisust.
Meile olid tundmatud ka debatid esindusorganis. Seetõttu ei olnud
erilist tähendust protseduurireeglitel (seaduseelnõu ettevalmistamine,
paranduste tegemine, nende arutamine ja hääletamine, häältelugemine).
Need protseduurireeglid on sellekski vajalikud, et seaduseelnõud ei
jääks aastateks lõpmatute ümbertegemiste ja kooskõlastamiste tõttu
ringlema, nagu juhtus näiteks NSV Liidu seadusega „Kodanike õigusi
ahistava ametiisikute õigusvastase tegevuse peale kohtusse kaebamise
korrast“*33.
1977. a. vastuvõetud konstitutsioonis nähti ette võimu
kuritarvitamise ja kodanike õigusi ahistava tegevuse peale kohtusse
kaebamise kord. Asjakohane seadus võeti aga vastu alles 30. juunil 1987.
a. Kui ta välja tuli, selgus kohe: koostajad olid ränka vaeva näinud, et
seadus sünniks surnult. Sedavõrd on piiratud kodanike võimalus pöörduda
oma huvide kaitseks kohtusse. Meie vabariigi kohtud on saanud vaid
üksikuid kaebusi.
Õigusriigi olemust ei iseloomusta üksnes seaduslikkus. Oluline on
teinegi tunnus: riigivõimu poolt inim- ja kodanikuõiguste tunnustamine
ja reaalne tagamine. Viimane on neist olulisemgi, sest põhiseaduse
demokraatlikud ja humaansed sätted võivad jääda vaid deklaratsiooniks,
kui puuduvad juriidilised tagatised nende õiguste realiseerimiseks.
Õiguste tagamine ei seisne üksnes kohustuses luua tingimused nende
kasutamiseks. Garantiid peavad looma olukorra, kus riigivõim ei saa
vahele segada kodanikele nende õiguste kasutamisel, neid õigusi
ahistada. Muidugi tingimusel, et kodanikud ei ületa piiri, kust algab
keelatud tegevus. Oleks naiivne arvata, et õigusriigis valitseb
absoluutne tegevusvabadus.
Rahvusvahelises õiguses on inimõigustele osutatud väärilist
tähelepanu. 10. detsembril 1948 ÜRO Peaassambleel vastuvõetud
inimõiguste ülddeklaratsioon loetleb rea õigusi, mida deklareeris juba
Prantsuse revolutsiooni ajal vastuvõetud „Inimese ja kodaniku õiguste
deklaratsioon“*34. Loetlegem ülddeklaratsioonis toodud
õigusi: õigus elule, vabadusele, võrdsusele ja isikupuutumatusele,
võrdsus seaduse ees ja õigus seaduse võrdsele kaitsele. Kedagi ei tohi
meelevaldselt arreteerida või pagendada; isikul, keda süüdistatakse
kuriteo toimepanemises, on õigus sellele, et teda loetakse süütuks kuni
süü kindlakstegemiseni seaduslikus korras avalikul kohtuistungil.
Deklaratsioon tunnistab mõtte-, südametunnistuse ja usuvabadust,
korteripuutumatust, kirjavahetuse saladust, õigust riigi piires vabaks
liiklemise ja elukoha valikuks, õigust rahulike koosolekute ja liitude
organiseerimiseks ning osavõtuks riigi valitsemisest vahetult või vabalt
valitud esindajate kaudu.
NSV Liidu ja liiduvabariikide põhiseadustes on esiplaanile seatud
sotsiaalmajanduslikud, teisele kohale poliitilised ja kolmandale
isiklikud õigused. Me oleme uhked olnud kodanike sotsiaalmajanduslike
õiguste üle, hoopis vähem rääkinud nende tagamisest. Paraku
meditsiinile, haridusele, kultuurile rahvatulust eraldatav osa üha
vähenes ja rääkima tuli hakata hariduse ja arstiabi kriisist.
Stalinlik käsujuhtimine võis küll välja kuulutada poliitilised
vabadused, kuid polnud huvitatud nende tagamisest. See on ka mõistetav.
Bürokraatia ei kippunud endale hauda kaevama. „Uutmine on tõstatanud
inimese poliitiliste õiguste küsimuse. Nende teostamisele on eriti
valulikult mõjunud juhtimise käsu- ja administratiivmeetodid ning
nendega seoses demokraatia piiramine. See kõik on pidurdanud ja
raskendanud inimestel võimust ja poliitikast võõrandumisest jagu saada –
seda protsessi, mida alustas Oktoobrirevolutsioon,[“] tõdes partei
peasekretär M[ihhail] Gorbatšov üleliidulisel
parteikonverentsil.*35 Hea et seda mõistetakse ja poliitilist
reformi ka kavandatakse. Vaieldamatult poliitiliste õiguste tagamisest
sõltub ühiskonna demokratiseerimine, õigusriigi loomine ja
lõppkokkuvõttes seegi, kuidas realiseeruvad sotsiaal-majanduslikud
õigused ja milline on nende kvaliteet.
Õigusriigis tõusevad üha enam esiplaanile õigused, mis ergutavad
sotsiaalsele aktiivsusele, soovima osa võtta võimust. Me rahuldusime
senini hääletusõigusega, uus valimisseadus peab tagama õiguse
valida.
Õigus olla valitud. Mitte õigus olla väljavalitu, vaid rahva poolt
valitud. Selles on üsna oluline vahe, mis tekitab ka uue, ilmselt
esialgu üsna harjumatu olukorra. Kandidaadil peab valijatele midagi
öelda olema. Ta ei saa enam tulla oma valijate ette tühja pea ja
portfelliga. Erinevad platvormid elavdavad arvatavasti ka
esindusorganite tegevust. Siis on loota ka rahva huvidele vastavaid
seadusi.
Hoopis uue tähenduse saavad koosolekute, miitingute,
tänavarongkäikude ja demonstratsioonide vabadus.
Sõna- ja trükivabaduse määr sõltub paljuski tsensuurist. Kui tsensuur
juba esineb, siis tuleb ta aga vähemalt seadustada, määrata volituste
piirid. Iseasi muidugi, kuidas tsensuur õigusriigi ideega üldse kokku
läheb. Siit edasi veel üks märksõna – salastatus. Riiklik ja ametkondlik
saladus, statistika ja arhiivide suletus. Loomulikult [on] igal riigil
saladusi, mis puudutavad riigi kaitsevõimet ning mille ilmsikstulek võib
kahjustada riigi huve. Paraku on seegi saladus, millised andmed on
salajased.
Rahva algatusel on tekkinud mitmeid liikumisi (rahvarinne, rohelised)
ja seltse. NSV Liidu konstitutsiooni § 51 sätestab õiguse ühineda
ühiskondlikesse organisatsioonidesse. Varemalt sisustati seda õigust
võimalusega astuda ülaltpoolt loodud organisatsioonidesse. Seetõttu
puudus ka vajadus võtta vastu seadus, mis reguleeriks nende
organisatsioonide loomise korda, et nad saaksid asuda oma põhikirjalisi
ülesandeid täitma. Seniajani toimub seltside loomine, eriti
registreerimine, nende tegevuseks loa andmine tava järgi.
Muutumas on suhtumine südametunnistuse vabadusse. Parteikonverentsil
peeti ebaõigeks rakendada administratiivset survet materialistlike
vaadete kinnistamiseks. M[ihhail] Gorbatšovi kõnest saime teada, et
koostamisel on südametunnistuse vabaduse eelnõu.
Õigusriigi mõte nõuab seadusandliku võimu eraldamist täidesaatvast ja
kohtuvõimust. Meie riigi eripära on, et nende võimude kõrval esineb
neljas poliitiline võim, kelle tegevusel riigi juhtimisel on seni olnud
otsustav kaal.
Võimude eraldamise õpetust seostatakse prantsuse valgustusfilosoofi
Charles Montesquieu nimega. Riigivõimu jaotamine tunnistati ka varem
vajalikuks, leiti aga, et nimetatud kolm võimu ei ole mitte iseseisvad,
eraldatud, vaid on ühendatud monarhi isikus. Õigusriigis on võimud
teatud piirides iseseisvad, kuid mitte üheõiguslikud võimu teostamises.
Kohus mõistab õigust seaduse põhjal, järelikult tuleneb tema võim
seadusest, mitte aga vastupidi. Kohtuvõim allub seadusandlikule,
niisamuti nagu täidesaatev.
Seadusandliku võimu teostamine on õigusriigis rahva käes. Loomulikult
sünnib see rahvaesinduse kaudu, sest rahva vahetu osavõtt seaduste
vastuvõtmisest on võimatu. Tõsi, konstitutsioonis (NSV Liidu ja Eesti
NSV konstitutsiooni § 5) on ette nähtud, et tähtsamad riigielu küsimused
esitatakse üldrahvalikuks arutamiseks, samuti pannakse rahvahääletusele
(referendumile). NSV Liidu seadus „Riigielu tähtsate küsimuste
üldrahvalikust arutamisest“ pärineb 30. juunist 1987.*36
Eesti NSV vastav seadus on vastu võetud 8. aprillil 1988.*37
Paraku võib tema rakendus jääda tagasihoidlikuks sel põhjusel, et
seaduses on näitamata, millised riigielu küsimused tuleb igal juhul anda
rahvaaruteluks. Hoopis reguleerimata on rahvahääletuse (referendumi)
läbiviimise kord.
Poliitiline reform peab kõrvaldama täidesaatva võimu domineerimise
seadusandliku üle. Seni on ülemnõukogude tegevusväljast kõrvale jäänud
sõjaväe ametkond, julgeolekuorganid. Vabana tunneb end täidesaatev võim
välispoliitika vallas. Muidugi oleks ekslik arvata, et täidesaatva võimu
ülesanne on pelgalt seaduste täitmine. Seadusandlik võim ei saa näha
ette kõiki üksikasju, ka pole ta võimeline kiirelt reageerima muutustele
riigi elus. Oluline on see, et tema tegevusvabadus on seadustega
piiritletud, ta on aruande- ja vastutuskohustuslik.
[V.] Lõpetuseks
Õigusriigi poole püüeldes tuleb juriidiliselt määratleda ka partei
osa ja koht riigis, tema seosed nii seadusandliku, täidesaatva kui
kohtuvõimuga. Selleks, et partei ei seisaks kõrgemal seadustest,
selleks, et ära hoida kõikumised, mis nii ühes kui teises suunas on
alguse saanud partei juhtkonnast. Praegune suund teenib progressi, kuid
seda enam on vajalik mehhanism, mis ei kannaks võimalikke suunamuutusi
juhtkonnas üle riigivõimule.
Akadeemik T[atjana] Zaslavskaja*38 järgi on radikaalsete
muudatuste põhiküsimus võimu küsimus. Võimu ümberjaotamine, suure osa
õiguste, sotsiaalsete privileegide ja ka tulude äravõtmine võimu
ülemistelt korrustelt ja andmine alumistele ei lähe valutult. Kuid
arvestagem, et demokraatiat pole kellelegi toodud kandikul.
Aeg kulgeb ühtviisi nii stagna- kui uutmisajal. Võrreldamatu on aga
sündmuste ja olukordade muutumise kiirus ja tähendus.
Nende ridade kirjapaneku ja trükkijõudmise vahel on EKP Keskkomitee
pleenum*39, Eestimaa Rahvarinde kongress*40 ja
mitmed teised tähtsündmused. Aktiviseerunud on osa rahvasaadikuid.
Sotsiaalset optimismi peaks sündmuste areng Eestimaal tekitama. Ilma
selleta vaevalt teostub meil õigusriik.
Märkused:
*1 Mihhail Gorbatšov (02.03.1931–30.08.2022) oli aastatel 1985–1991 NSV
Liidu Kommunistliku Partei Keskkomitee peasekretär, 1988–1990 NSV Liidu
Ülemnõukogu esimees ja 1990–1991 Nõukogude Liidu president.
*2 Nõukogude Liidu Kommunistliku Partei XIX üleliiduline konverents toimus
28.06–01.07.1988 Moskvas. Konverentsi materjalid on koondatud
väljaandesse NLKP XIX üleliidulise konverentsi materjale. Tallinn: Eesti
Raamat, 1988; Gorbatšovi ettekanne „NLKP XXVII kongressi otsuste
täitmise ja uutmise süvendamise ülesannetest“ (lk 3−79) avaldati ka
omaaegsetes ajalehtedes, mis tänapäeval on tänu digiteerimisele vahest
lihtsaminigi ligipääsetavad. Vt nt NLKP Keskkomitee peasekretäri M.
Gorbatšovi ettekanne NLKP üleliidulisel konverentsil 28.06.1988. – Rahva
Hääl 29.06.1988, lk 1−7.
*3 Gorbatšovi kõne teise osa („Poliitilise süsteemi reform on uutmise
pöördumatuse tähtsaim tagatis“) 6. punkti pealkiri oli „Sotsialistliku
õigusriigi kujundamine“. Vt samas, lk 5; konverentsi materjalide kogumik
(viide 2), lk 54 jj.
*4 NLKP Keskkomitee teesid XIX üleliidulisele parteikonverentsile (heaks
kiidetud NLKP Keskkomitee pleenumil 23. mail 1988. aastal). – Rahva Hääl
27.05.1988, lk 1−3.
*6 Jossif Stalin (Džugašvili; 18.12.1878–05.03.1953) oli NSV Liidu eesotsas
aastatel 1924–1953.
*7 Nagu tollases Eestis, seisid ka Venemaal või üldse Nõukogude Liidus
ühiskondliku mõtte edendamise eesotsas haritlased, tihti kirjanikud.
Üleliiduline nädalaleht Kirjanduslik Ajaleht, mida rahvasuus nimetati
Literaturkaks, oli üks olulisi foorumeid mitte ainult kultuurivaldkonna,
vaid ka ühiskondlik-poliitiliste artiklite ja arvamuslugude
avaldamiseks. Uno Lõhmuse viide ja muudki otsesed ja kaudsed osutused
tema artiklis näitavad, et NSV Liidu keskseid arenguid ja diskussioone
jälgiti vägagi tähelepanelikult ning Eestis toimunu ei olnud üksnes
omaalgatuslik ühiskondlike protsesside ja poliitikate kujundamine.
*8 Lühend uue majanduspoliitika venekeelsest nimetusest novaja
ekonomitšeskaja politika.
*9 Tollase nimetusega Üleliidulise Kommunistliku (bolševistliku) Partei
(ÜK(b)P) XV kongress toimus 02.−19.12.1927 Moskvas. Just sellel
kongressil võeti suund põllumajanduse kollektiviseerimisele ja kongressi
ennast nimetati hilisemaski nõukogude kirjanduses põllumajanduse
kollektiviseerimise konverentsiks. Vt selle kongressi kohta nt Nõukogude
Liidu Kommunistliku Partei ajalugu. 4. tr. Tallinn: Eesti Raamat, 1975,
lk 370 jj.
*10 Arvatavasti Vladimir Tih[h]onov (1927−1994), üks väljapaistvamaid
põllumajandusteadlasi Nõukogude Liidus.
*11 Nepmaniteks nimetati Nõukogude Venemaal 1920. aastatel tegutsenud
eraettevõtjaid ja kaupmehi, kelle tegevus rajanes uue majanduspoliitika
ehk nepi pakutud võimalustel.
*12 NKVD ja hilisema KGB eellane NSV Liidu Rahvakomissaride Nõukogu juures
asunud Ühendatud Riiklik Poliitvalitsus, venekeelse lühendiga OGPU
(Objedinnenoje Gosudarstvennoje Polititšeskoje
Upravlenije) oli NSV Liidu sise- ja riikliku julgeoleku organ
aastail 1923–1934.
*13 Vene keeles Narodnõj Komissariat Vnutrennih Del.
*14 NKVD Erinõupidamine oli idee poolest haldusorgan, kuid võis kohaldada
sotsiaalse kaitse vahendi nimetuse all kõige rangemat sorti karistusi.
Nt kindral Johan Laidonerile määras erinõupidamine 25-aastase
vabadusekaotuse. Kohtud Eestis minevikus ja tänapäeval (Lühiülevaade).
H. Schneider (koost.). Tartu: Eesti Vabariigi Riigikohus, 1994, lk 34 j.
Kuna tegemist ei olnud kohtuga, ei rakendunud ka kohtuprotsessis ette
nähtud kaitse- või kaebeõigused. Erinõupidamiste rollist stalinlikus
repressiooniaparaadis vt ka P. Kaasik. Nõukogude Liidu poliitilistest
repressioonidest Eesti kodanike vastu pärast N. Liidu−Saksamaa sõja
puhkemist 22. juunil 1941. – Akadeemia 2006/5, lk 955.
*15 Sergei Kirov (Kostrikov; 27.03.1886–01.12.1934) oli NSV Liidu partei- ja
poliitikategelane, 1930. aastate alguses kehtis Stalini peamise
soosikuna ja tõusis Leningradi oblastikomitee etteotsa ning ÜK(b)P
esimeseks sekretäriks (järgmine mees kohe pärast peasekretäri ehk
Stalinit ennast). Kirov langes aga atentaadi ohvriks, lasti tõenäoliselt
Stalini käsul maha. Mõrva arvatav ajend oli Kirovi suur populaarsus
rahva seas.
*16 Lazar Kaganovitš (Kogan; 22.11.1893–25.07.1991) oli NSV Liidu partei- ja
poliitikategelane, Stalini lähemaid kaastöölisi 1930. aastatel, mh
Ukraina holodomori põhjustanud kollektiviseerimise peakorraldaja.
*17 Vjatšeslav Molotov (Skrjabin; 09.03.1890–08.11.1986) oli NSV Liidu
partei- ja poliitikategelane. Aastail 1930–1941 oli Molotov NSV Liidu
Rahvakomissaride Nõukogu esimees (peaminister); 1939–1949 NSV Liidu
välisasjade rahvakomissar (välisminister). 23.08.1939 allkirjastas
Molotov Natsi-Saksamaaga Molotovi-Ribbentropi pakti.
*18 Nikolai Vavilov (25.11.1887–26.01.1943) oli vene botaanik ja geneetik,
kes tegeles kultuurtaimede levikutsentrite uurimisega. 1929. aastast oli
ta NSV Liidu Teaduste Akadeemia akadeemik. 1941. aastal mõisteti Vavilov
surma mahalaskmise läbi süüdistuse alusel, et ta olevat spioneerinud
inglaste heaks ja ruineerinud NSV Liidu põllumajanduse. Karistus
asendati 1942. aastal 20-aastase vangistusega. Vavilov rehabiliteeriti
postuumselt 1955. aastal.
*19 Mihhail Koltsov (Moissei Fridljand; 12.06.1898–02.02.1940) oli
ajakirjanik ja NKVD spioon. 1936–1937 töötas ta Hispaanias ajalehe
Pravda korrespondendina ühtlasi NKVD heaks. 1938. aastal valiti Koltsov
NSV Liidu Teaduste Akadeemia korrespondentliikmeks ja Vene NFSV
Ülemnõukogu liikmeks. NKVD arreteeris Koltsovi samal aastal. Ta mõisteti
surma 01.02.1940 ja lasti päev hiljem maha. Koltsov rehabiliteeriti
postuumselt 1954. aastal.
*20 Vsevolod Meierhold (Karl Kasimir Theodor Meyerhold;
09.02.1874–02.02.1940) oli teatridirektor, näitleja ja lavastaja. Ta
arreteeriti juunis 1939, mõisteti 01.02.1940 surma ja lasti päev hiljem
maha. Meierhold rehabiliteeriti postuumselt 1955. aastal.
*21 Aleksei Rõkov (25.02.1881–15.03.1938) oli NSV Liidu partei- ja
poliitikategelane, NSV Liidu valitsusjuht 1924–1930. Ta arreteeriti
veebruaris 1937 ja mõisteti 13.03.1938 riigireetmises süüdistatuna
surma. Karistus viidi täide kaks päeva hiljem. Rõkov rehabiliteeriti
postuumselt 1988. aastal.
*22 Nikolai Buhharin (09.10.1888–15.03.1938) oli NSV Liidu partei- ja
poliitikategelane. Ta arreteeriti veebruaris 1937 ja mõisteti 13.03.1938
riigireetmises süüdistatuna surma. Karistus viidi täide kaks päeva
hiljem. Buhharin rehabiliteeriti postuumselt 1988. aastal.
*23 Karl Radek (Karol Sobelsohn; 31.10.1885–19.05.1939) oli NSV Liidu
partei- ja poliitikategelane. Radek osales Vene delegatsiooni koosseisus
Tartu rahulepingu läbirääkimistel. Ta arreteeriti septembris 1936,
süüdistatuna nõukogudevastases tegevuses. 23.01.1937 toimunud
kohtuistungil tunnistas Radek ennast süüdi, süüdistades ühtlasi kõiki
kaaskohtualuseid. Ta tunnistati süüdi ja talle mõisteti karistuseks 10
aastat vangistust. Radek tapeti vanglas mais 1939 Stalini käsul,
rehabiliteeriti postuumselt 1988. aastal.
*24 Andrei Võšinski (Andrzej Wyszyński; 10.12.1883–22.11.1954) oli NSV Liidu
poliitikategelane, jurist ja diplomaat. Ta oli üks NSV Liidu
Prokuratuuri rajajaid, 1931−1933 ja 1935−1939 NSV Liidu peaprokurör, kes
osales ka ise mitmel nn poliitilisel protsessil süüdistajana. 1940.
aastal juhtis ta juunipööret Läti Vabariigis. Pärast Teist maailmasõda
oli Võšinski üks Nürnbergi protsessi organiseerijaid NSV Liidu poolt.
1953–1954 oli ta NSV Liidu alaline esindaja ÜRO-s.
*25 Nikolai Ježov (01.05.1895–04.02.1940) oli NKVD juht 1936–1938 ja üks
Stalini suure terrori (nimetati ka ježovštšinaks) peamisi täideviijaid.
Ta arreteeriti 10.04.1939, süüdistatuna partei poliitika vales
rakendamises, mõisteti surma 03.02.1940 ja hukati päev hiljem.
*26 Lavrenti Beria (29.03.1899–23.12.1953) oli NSV Liidu partei- ja
poliitikategelane, NSV Liidu Siseasjade Rahvakomissariaadi (NKVD) juht
1938–1946, kes viis suure terrori lõpule. Beria arreteeriti pärast
Stalini surma 26.06.1953 ning mõisteti 23.12.1953 surma, süüdistatuna
riigireetmises, terrorismis ja kontrrevolutsioonilises tegevuses. Otsus
viidi täide samal päeval.
*27 Artiklis nimetatud suure terrori ohvrid ja täideviijad olid 1980.
aastateks nõukogude ajalookirjutuses ja ametlikus õppeaineses suuresti
mahavaikitud nimed. Alles Gorbatšovi „uutmisega“ – see oli tollane
neologism venekeelse perestroika vastena – ühendatud „avalikustamise“
kampaania tõi stalinlikud repressioonid ja nendega seotud isikud, olgu
ohvrite või teostajate poolelt või paljudel juhtudel mõlemalt poolelt
ühes isikus, avalikku arutlusse.
Nikolai Siltšenko (1954−2022) oli 1987. aastal avaldanud monograafia
õigusaktide tüpoloogiast NSVL-is:
Научные основы типологии нормативно-правовых актов в СССР. Moskva:
Nauka, 1987.
*32 See mõte käis nagu muuseas läbi Gorbatšovi ettekandest: „Otsekohe tuleb
rääkida ka küsimustest, mida võiks esitada NSV Liidu rahvasaadikute
esimesele kongressile 1989. aasta aprillis. See peab valima NSV Liidu
Ülemnõukogu ja NSV Liidu Ülemnõukogu esimehe. Seejärel võidakse
Ülemnõukogu esimehe esildise põhjal kinnitada Ülemnõukogu esimehe
esimene asetäitja, samuti Ministrite Nõukogu esimees,
Rahvakontrollikomitee esimees ja Ülemkohtu esimees, kellele tehakse
ülesandeks esitada NSV Liidu Ülemnõukogusse ettepanekud nende organite
koosseisu kohta. Ühtaegu võiks rahvasaadikute kongress nimetada NSV
Liidu peaprokuröri ja NSV Liidu riikliku peaarbiteri ning moodustada
konstitutsioonilise järelevalve komitee. Vastvalitud NSV Liidu
Ülemnõukogu esimesel istungjärgul tuleb moodustada NSV Liidu Ministrite
Nõukogu ja teised aruandekohustuslikud organid.“ XIX üleliidulise
parteikonverentsi otsuste elluviimisel tehtavast praktilisest tööst.
NLKP Keskkomitee peasekretäri M. Gorbatšovi ettekanne NLKP Keskkomitee
pleenumil 29. juulil 1988. – Rahva Hääl 31.07.1988, lk 2.
*33 Nõukogude Sotsialistlike Vabariikide Liidu seadus Kodanike õigusi
ahistava ametiisikute õigusvastase tegevuse peale kohtusse kaebamise
korrast. – Nõukogude Sotsialistlike Vabariikide Liidu Ülemnõukogu
Teataja 01.07.1987, nr 26(2412), 388. Arvutivõrgus: https://www.etera.ee/zoom/69039/view?page=60
(08.02.2025).
*35 NLKP Keskkomitee peasekretäri M. Gorbatšovi ettekanne NLKP üleliidulisel
konverentsil 28. juunil 1988. – Rahva Hääl 29.06.1988, lk 4; konverentsi
materjalide kogumik (viide 2), lk 36.
*36 Nõukogude Sotsialistlike Vabariikide Liidu seadus Riigielu tähtsate
küsimuste üldrahvalikust arutamisest. – Nõukogude Sotsialistlike
Vabariikide Liidu Ülemnõukogu Teataja 01.07.1987, nr 26(2412), 387.
Arvutivõrgus: https://www.etera.ee/zoom/69039/view?page=55
(08.02.2025).
*37 Eesti Nõukogude Sotsialistliku Vabariigi seadus Eesti NSV riigi- ja
ühiskonnaelu tähtsate küsimuste rahvaarutelust. – Eesti Nõukogude
Sotsialistliku Vabariigi Ülemnõukogu ja Valitsuse Teataja 20.05.1988, nr
21(846), 260.
*38 Arvatavasti Tatjana Zaslavskaja (09.09.1927–23.08.2013), vene
majandussotsioloog ja Venemaa Teaduste Akadeemia liige.
*39 EKP Keskkomitee XI pleenum toimus 09.−10.1988, sellegi materjalid
ilmusid omaaegsetes ajalehtedes, vt nt Rahva Hääl 10.−14.09.1988.
*40 Eestimaa Rahvarinde asutamise kongress toimus 01.–02.10.1988 Tallinna
Linnahallis. Vt Rahvakongress. Eestimaa Rahvarinde kongress 1.–2. X
1988. Materjalide kogumik. J. Nõmm, A. Ottenson (koost.). Tallinn:
Perioodika, 1988.
*1 Mihhail Gorbatšov (02.03.1931–30.08.2022) oli aastatel 1985–1991 NSV
Liidu Kommunistliku Partei Keskkomitee peasekretär, 1988–1990 NSV Liidu
Ülemnõukogu esimees ja 1990–1991 Nõukogude Liidu president.
*2 Nõukogude Liidu Kommunistliku Partei XIX üleliiduline konverents toimus
28.06–01.07.1988 Moskvas. Konverentsi materjalid on koondatud
väljaandesse NLKP XIX üleliidulise konverentsi materjale. Tallinn: Eesti
Raamat, 1988; Gorbatšovi ettekanne „NLKP XXVII kongressi otsuste
täitmise ja uutmise süvendamise ülesannetest“ (lk 3−79) avaldati ka
omaaegsetes ajalehtedes, mis tänapäeval on tänu digiteerimisele vahest
lihtsaminigi ligipääsetavad. Vt nt NLKP Keskkomitee peasekretäri M.
Gorbatšovi ettekanne NLKP üleliidulisel konverentsil 28.06.1988. – Rahva
Hääl 29.06.1988, lk 1−7.
*3 Gorbatšovi kõne teise osa („Poliitilise süsteemi reform on uutmise
pöördumatuse tähtsaim tagatis“) 6. punkti pealkiri oli „Sotsialistliku
õigusriigi kujundamine“. Vt samas, lk 5; konverentsi materjalide kogumik
(viide 2), lk 54 jj.
*4 NLKP Keskkomitee teesid XIX üleliidulisele parteikonverentsile (heaks
kiidetud NLKP Keskkomitee pleenumil 23. mail 1988. aastal). – Rahva Hääl
27.05.1988, lk 1−3.
*6 Jossif Stalin (Džugašvili; 18.12.1878–05.03.1953) oli NSV Liidu eesotsas
aastatel 1924–1953.
*7 Nagu tollases Eestis, seisid ka Venemaal või üldse Nõukogude Liidus
ühiskondliku mõtte edendamise eesotsas haritlased, tihti kirjanikud.
Üleliiduline nädalaleht Kirjanduslik Ajaleht, mida rahvasuus nimetati
Literaturkaks, oli üks olulisi foorumeid mitte ainult kultuurivaldkonna,
vaid ka ühiskondlik-poliitiliste artiklite ja arvamuslugude
avaldamiseks. Uno Lõhmuse viide ja muudki otsesed ja kaudsed osutused
tema artiklis näitavad, et NSV Liidu keskseid arenguid ja diskussioone
jälgiti vägagi tähelepanelikult ning Eestis toimunu ei olnud üksnes
omaalgatuslik ühiskondlike protsesside ja poliitikate kujundamine.
*8 Lühend uue majanduspoliitika venekeelsest nimetusest novaja
ekonomitšeskaja politika.
*9 Tollase nimetusega Üleliidulise Kommunistliku (bolševistliku) Partei
(ÜK(b)P) XV kongress toimus 02.−19.12.1927 Moskvas. Just sellel
kongressil võeti suund põllumajanduse kollektiviseerimisele ja kongressi
ennast nimetati hilisemaski nõukogude kirjanduses põllumajanduse
kollektiviseerimise konverentsiks. Vt selle kongressi kohta nt Nõukogude
Liidu Kommunistliku Partei ajalugu. 4. tr. Tallinn: Eesti Raamat, 1975,
lk 370 jj.
*10 Arvatavasti Vladimir Tih[h]onov (1927−1994), üks väljapaistvamaid
põllumajandusteadlasi Nõukogude Liidus.
*11 Nepmaniteks nimetati Nõukogude Venemaal 1920. aastatel tegutsenud
eraettevõtjaid ja kaupmehi, kelle tegevus rajanes uue majanduspoliitika
ehk nepi pakutud võimalustel.
*12 NKVD ja hilisema KGB eellane NSV Liidu Rahvakomissaride Nõukogu juures
asunud Ühendatud Riiklik Poliitvalitsus, venekeelse lühendiga OGPU
(Objedinnenoje Gosudarstvennoje Polititšeskoje
Upravlenije) oli NSV Liidu sise- ja riikliku julgeoleku organ
aastail 1923–1934.
*13 Vene keeles Narodnõj Komissariat Vnutrennih Del.
*14 NKVD Erinõupidamine oli idee poolest haldusorgan, kuid võis kohaldada
sotsiaalse kaitse vahendi nimetuse all kõige rangemat sorti karistusi.
Nt kindral Johan Laidonerile määras erinõupidamine 25-aastase
vabadusekaotuse. Kohtud Eestis minevikus ja tänapäeval (Lühiülevaade).
H. Schneider (koost.). Tartu: Eesti Vabariigi Riigikohus, 1994, lk 34 j.
Kuna tegemist ei olnud kohtuga, ei rakendunud ka kohtuprotsessis ette
nähtud kaitse- või kaebeõigused. Erinõupidamiste rollist stalinlikus
repressiooniaparaadis vt ka P. Kaasik. Nõukogude Liidu poliitilistest
repressioonidest Eesti kodanike vastu pärast N. Liidu−Saksamaa sõja
puhkemist 22. juunil 1941. – Akadeemia 2006/5, lk 955.
*15 Sergei Kirov (Kostrikov; 27.03.1886–01.12.1934) oli NSV Liidu partei- ja
poliitikategelane, 1930. aastate alguses kehtis Stalini peamise
soosikuna ja tõusis Leningradi oblastikomitee etteotsa ning ÜK(b)P
esimeseks sekretäriks (järgmine mees kohe pärast peasekretäri ehk
Stalinit ennast). Kirov langes aga atentaadi ohvriks, lasti tõenäoliselt
Stalini käsul maha. Mõrva arvatav ajend oli Kirovi suur populaarsus
rahva seas.
*16 Lazar Kaganovitš (Kogan; 22.11.1893–25.07.1991) oli NSV Liidu partei- ja
poliitikategelane, Stalini lähemaid kaastöölisi 1930. aastatel, mh
Ukraina holodomori põhjustanud kollektiviseerimise peakorraldaja.
*17 Vjatšeslav Molotov (Skrjabin; 09.03.1890–08.11.1986) oli NSV Liidu
partei- ja poliitikategelane. Aastail 1930–1941 oli Molotov NSV Liidu
Rahvakomissaride Nõukogu esimees (peaminister); 1939–1949 NSV Liidu
välisasjade rahvakomissar (välisminister). 23.08.1939 allkirjastas
Molotov Natsi-Saksamaaga Molotovi-Ribbentropi pakti.
*18 Nikolai Vavilov (25.11.1887–26.01.1943) oli vene botaanik ja geneetik,
kes tegeles kultuurtaimede levikutsentrite uurimisega. 1929. aastast oli
ta NSV Liidu Teaduste Akadeemia akadeemik. 1941. aastal mõisteti Vavilov
surma mahalaskmise läbi süüdistuse alusel, et ta olevat spioneerinud
inglaste heaks ja ruineerinud NSV Liidu põllumajanduse. Karistus
asendati 1942. aastal 20-aastase vangistusega. Vavilov rehabiliteeriti
postuumselt 1955. aastal.
*19 Mihhail Koltsov (Moissei Fridljand; 12.06.1898–02.02.1940) oli
ajakirjanik ja NKVD spioon. 1936–1937 töötas ta Hispaanias ajalehe
Pravda korrespondendina ühtlasi NKVD heaks. 1938. aastal valiti Koltsov
NSV Liidu Teaduste Akadeemia korrespondentliikmeks ja Vene NFSV
Ülemnõukogu liikmeks. NKVD arreteeris Koltsovi samal aastal. Ta mõisteti
surma 01.02.1940 ja lasti päev hiljem maha. Koltsov rehabiliteeriti
postuumselt 1954. aastal.
*20 Vsevolod Meierhold (Karl Kasimir Theodor Meyerhold;
09.02.1874–02.02.1940) oli teatridirektor, näitleja ja lavastaja. Ta
arreteeriti juunis 1939, mõisteti 01.02.1940 surma ja lasti päev hiljem
maha. Meierhold rehabiliteeriti postuumselt 1955. aastal.
*21 Aleksei Rõkov (25.02.1881–15.03.1938) oli NSV Liidu partei- ja
poliitikategelane, NSV Liidu valitsusjuht 1924–1930. Ta arreteeriti
veebruaris 1937 ja mõisteti 13.03.1938 riigireetmises süüdistatuna
surma. Karistus viidi täide kaks päeva hiljem. Rõkov rehabiliteeriti
postuumselt 1988. aastal.
*22 Nikolai Buhharin (09.10.1888–15.03.1938) oli NSV Liidu partei- ja
poliitikategelane. Ta arreteeriti veebruaris 1937 ja mõisteti 13.03.1938
riigireetmises süüdistatuna surma. Karistus viidi täide kaks päeva
hiljem. Buhharin rehabiliteeriti postuumselt 1988. aastal.
*23 Karl Radek (Karol Sobelsohn; 31.10.1885–19.05.1939) oli NSV Liidu
partei- ja poliitikategelane. Radek osales Vene delegatsiooni koosseisus
Tartu rahulepingu läbirääkimistel. Ta arreteeriti septembris 1936,
süüdistatuna nõukogudevastases tegevuses. 23.01.1937 toimunud
kohtuistungil tunnistas Radek ennast süüdi, süüdistades ühtlasi kõiki
kaaskohtualuseid. Ta tunnistati süüdi ja talle mõisteti karistuseks 10
aastat vangistust. Radek tapeti vanglas mais 1939 Stalini käsul,
rehabiliteeriti postuumselt 1988. aastal.
*24 Andrei Võšinski (Andrzej Wyszyński; 10.12.1883–22.11.1954) oli NSV Liidu
poliitikategelane, jurist ja diplomaat. Ta oli üks NSV Liidu
Prokuratuuri rajajaid, 1931−1933 ja 1935−1939 NSV Liidu peaprokurör, kes
osales ka ise mitmel nn poliitilisel protsessil süüdistajana. 1940.
aastal juhtis ta juunipööret Läti Vabariigis. Pärast Teist maailmasõda
oli Võšinski üks Nürnbergi protsessi organiseerijaid NSV Liidu poolt.
1953–1954 oli ta NSV Liidu alaline esindaja ÜRO-s.
*25 Nikolai Ježov (01.05.1895–04.02.1940) oli NKVD juht 1936–1938 ja üks
Stalini suure terrori (nimetati ka ježovštšinaks) peamisi täideviijaid.
Ta arreteeriti 10.04.1939, süüdistatuna partei poliitika vales
rakendamises, mõisteti surma 03.02.1940 ja hukati päev hiljem.
*26 Lavrenti Beria (29.03.1899–23.12.1953) oli NSV Liidu partei- ja
poliitikategelane, NSV Liidu Siseasjade Rahvakomissariaadi (NKVD) juht
1938–1946, kes viis suure terrori lõpule. Beria arreteeriti pärast
Stalini surma 26.06.1953 ning mõisteti 23.12.1953 surma, süüdistatuna
riigireetmises, terrorismis ja kontrrevolutsioonilises tegevuses. Otsus
viidi täide samal päeval.
*27 Artiklis nimetatud suure terrori ohvrid ja täideviijad olid 1980.
aastateks nõukogude ajalookirjutuses ja ametlikus õppeaineses suuresti
mahavaikitud nimed. Alles Gorbatšovi „uutmisega“ – see oli tollane
neologism venekeelse perestroika vastena – ühendatud „avalikustamise“
kampaania tõi stalinlikud repressioonid ja nendega seotud isikud, olgu
ohvrite või teostajate poolelt või paljudel juhtudel mõlemalt poolelt
ühes isikus, avalikku arutlusse.
Nikolai Siltšenko (1954−2022) oli 1987. aastal avaldanud monograafia
õigusaktide tüpoloogiast NSVL-is:
Научные основы типологии нормативно-правовых актов в СССР. Moskva:
Nauka, 1987.
*32 See mõte käis nagu muuseas läbi Gorbatšovi ettekandest: „Otsekohe tuleb
rääkida ka küsimustest, mida võiks esitada NSV Liidu rahvasaadikute
esimesele kongressile 1989. aasta aprillis. See peab valima NSV Liidu
Ülemnõukogu ja NSV Liidu Ülemnõukogu esimehe. Seejärel võidakse
Ülemnõukogu esimehe esildise põhjal kinnitada Ülemnõukogu esimehe
esimene asetäitja, samuti Ministrite Nõukogu esimees,
Rahvakontrollikomitee esimees ja Ülemkohtu esimees, kellele tehakse
ülesandeks esitada NSV Liidu Ülemnõukogusse ettepanekud nende organite
koosseisu kohta. Ühtaegu võiks rahvasaadikute kongress nimetada NSV
Liidu peaprokuröri ja NSV Liidu riikliku peaarbiteri ning moodustada
konstitutsioonilise järelevalve komitee. Vastvalitud NSV Liidu
Ülemnõukogu esimesel istungjärgul tuleb moodustada NSV Liidu Ministrite
Nõukogu ja teised aruandekohustuslikud organid.“ XIX üleliidulise
parteikonverentsi otsuste elluviimisel tehtavast praktilisest tööst.
NLKP Keskkomitee peasekretäri M. Gorbatšovi ettekanne NLKP Keskkomitee
pleenumil 29. juulil 1988. – Rahva Hääl 31.07.1988, lk 2.
*33 Nõukogude Sotsialistlike Vabariikide Liidu seadus Kodanike õigusi
ahistava ametiisikute õigusvastase tegevuse peale kohtusse kaebamise
korrast. – Nõukogude Sotsialistlike Vabariikide Liidu Ülemnõukogu
Teataja 01.07.1987, nr 26(2412), 388. Arvutivõrgus: https://www.etera.ee/zoom/69039/view?page=60
(08.02.2025).
*35 NLKP Keskkomitee peasekretäri M. Gorbatšovi ettekanne NLKP üleliidulisel
konverentsil 28. juunil 1988. – Rahva Hääl 29.06.1988, lk 4; konverentsi
materjalide kogumik (viide 2), lk 36.
*36 Nõukogude Sotsialistlike Vabariikide Liidu seadus Riigielu tähtsate
küsimuste üldrahvalikust arutamisest. – Nõukogude Sotsialistlike
Vabariikide Liidu Ülemnõukogu Teataja 01.07.1987, nr 26(2412), 387.
Arvutivõrgus: https://www.etera.ee/zoom/69039/view?page=55
(08.02.2025).
*37 Eesti Nõukogude Sotsialistliku Vabariigi seadus Eesti NSV riigi- ja
ühiskonnaelu tähtsate küsimuste rahvaarutelust. – Eesti Nõukogude
Sotsialistliku Vabariigi Ülemnõukogu ja Valitsuse Teataja 20.05.1988, nr
21(846), 260.
*38 Arvatavasti Tatjana Zaslavskaja (09.09.1927–23.08.2013), vene
majandussotsioloog ja Venemaa Teaduste Akadeemia liige.
*39 EKP Keskkomitee XI pleenum toimus 09.−10.1988, sellegi materjalid
ilmusid omaaegsetes ajalehtedes, vt nt Rahva Hääl 10.−14.09.1988.
*40 Eestimaa Rahvarinde asutamise kongress toimus 01.–02.10.1988 Tallinna
Linnahallis. Vt Rahvakongress. Eestimaa Rahvarinde kongress 1.–2. X
1988. Materjalide kogumik. J. Nõmm, A. Ottenson (koost.). Tallinn:
Perioodika, 1988.