Eesti meditsiiniõigus võib enda kohta öelda, et tal on veel kõik
alles ees – seadused, kohtupraktika ja kõmulised protsessid,
õpikud, monograafiad, dogmaatika, spetsialiseerunud advokaadid ja
teaduskorüfeed, õppetoolid, sõim ja viletsus, raha ja rikkus, au ja
kuulsus. Kes aga kindlalt on ja saavad alati olema, need on patsiendid
ja arstid, keda asjade loomuliku ja õnneliku käigu juures üldsegi
ei huvita meditsiiniõiguse hetkeseis ja perspektiivid, veel vähem
ravilepingu kui teeninduslepingu juriidilised nüansid või
krestomaatiline kohtuotsus X hagis Z vastu ning sellest tulenevad
kaugeleulatuvad järeldused edasise kohtupraktika jaoks.
Kuid süütust metslusest ning inimese kehalise ja vaimse tervise eest
hoolitsevate šamaanide ajast oleme siiski juba ammu välja kasvanud.
Pühakirigi keelab pöörduda „nägijameeste ja pomisejate
nõidade“ poole. Tervishoidu korraldavatest ning arsti ja patsiendi
suhteid õiguslikult reguleerivatest seadustest ei ole pääsu,
rääkimata kasvõi sellest, et moodne tolerantne ühiskond ei keela
ka nägijameestel oma raviteenuseid pakkuda, kuid sellelgi alal tuleb
kunagi hakata rääkima oma õiguslikust regulatsioonist.
Küllap on igas õigusvaldkonnas eriomased probleemid kasvõi sellises
küsimuses, nagu õigusliku sekkumise määr. Tsiviil- ja
kriminaalõigus lahendavad õigusliku regulatsiooni vajalikkuse ja
intensiivsuse sootuks erinevalt ning oma tundlikkus on siin ka
meditsiinil. Kuid XX sajandi õiguslik mõte on selgelt teadvustanud
õiguse ja seaduse dualismi probleemi, mida ei tohi unustada üheski
õigusvaldkonnas. Meditsiiniõigus on üks neid harusid, kus eetika ja
õigus on seaduse hoolimatu sekkumise suhtes eriti madala valulävega.
Tuntud maksiim – nii tihti kui vajalik, nii harva kui võimalik –
kehtib kindlasti ka arsti ja patsiendi suhete õiguslikus
regulatsioonis. Põhjus selleks on ilmne – seadus ei sekku mitte
lihtsalt eetikasse või õigusesse, vaid kõigesse sellesse, mis on
vahetult seotud inimese ja tema saatuse, inimolemuse ja
inimväärikusega. Mõistagi peab seadus just nimelt seal sekkuma, kus
on vaja sedasama inimolemust ja inimväärikust kaitsta.
Saatus on andnud meile suure šansi ja raske ülesande taasluua oma
riik ja õigus, kusjuures tegutseda tuleb keerulises
koordinaatsüsteemis – kontinuiteediteooria järgi on meil üksnes
vaja jätkata kord alustatut, riigi ja õiguse idee on objektiivselt
nagunii olemas ning inimene eksisteerib küll riigis ja ühiskonnas,
kuid on iseenesest kõrgeim väärtus. Sellises mitmemõõtmelises
skaalas muutub seadusandja roll ülimalt keeruliseks ja
vastutusrikkaks. Meditsiiniõigus peab andma õigusliku aluse
paljudele sageli vastandlikele huvidele, kuid päris kindlasti peab ta
alati seisma inimväärikuse kaitsel. Võib-olla saab just meie
tulevane meditsiiniõigus selleks inimesekeskseks õigusharuks, mis
suudab pakkuda vastukaalu kasvõi meie riigikesksele põhiseadusele?