Ajakirjandusest on peale möödunud sügiseseid kohalike omavalitsuste
volikogude valimisi tihti läbi jooksnud repliik „võimuvõitlus
tuleb Toompealt all-linna“. Seaduseandja on olnud armulik ja jätnud
järjest rohkem küsimusi kohaliku võimu otsustada. Sellega kaasnevad
vastavad võimalused, mis peegeldub ka volikogudesse kandideerijate
hulgas ja valimiskampaaniate suurejoonelisuses. Loota jääb, et
ühtäkki saadi lihtsalt aru, et Eesti riigi arengu hüvanguks ei pea
kindlasti Toompead vallutama, vaid ka kohalikul tasandil on tänu
võimu hajutamisele võimalik midagi piirkonna arenguks korda saata.
Vähemalt idee järgi ei tekkinud omavalitsused ju oma taskute
täitmiseks.
Kuid hoolimata võimu detsentraliseerimise tendentsist on midagi
siiski viltu, kui alles hiljaaegu otsustas Riigikogu lükata edasi
tähtaega, millest alates valla/linna sekretär pidi omama juriidilist
kõrgharidust. Võib muidugi väita, et kui omavalitsuses on piisavalt
teotahtelisi inimesi, kes on oma regiooni heaolu hüvanguks nõus
ööd ja päevad tööd tegema, siis see ongi ideaal - mingeid
koolitatud seadusetundjaid polegi siis enam vaja. Kuid teotahe ja
oskused võivad, kuigi alati ei pruugi, olla täiesti erinevad asjad.
Ma ei usu, et probleem oleks siin Tartu Ülikooli õigusteaduskonnas,
kes ei suuda koolitada nii palju juriste, et need kataksid riigi ja
kohaliku omavalitsuse vajadused. Kardan, et praeguse
regionaalpoliitika juures täituks viimane kui üks vallasekretäri
koht alles siis, kui tekiks totaalne juristide üleproduktsioon.
Probleem ehk polegi niivõrd selles, et linnas on suurem palk,
perspektiivid, lõbusam elu jne. Kui vaadata statistikat, siis võib
nii mõnegi Lõuna-Eesti valla kohta leida ehmatamapanevaid andmeid,
mis kinnitavad, et pool piirkonna töövõimelisest elanikkonnast on
tööta, veerand töötavatest inimestest teenib leiba aga väljaspool
valda tööl käies! Need on masendavad andmed. Aga reeglina inimene
ei taha masenduse keskel töötada. Juristide puhul võib siinkohal
pisut vastu vaielda. Paljud valdkonnad, kus juristid töötavad, on
seotud elukorralduse negatiivsema poolega. Kohtud, vanglad,
pankrotipesad jne, jne. Kuid erinevus on selles, et sel juhul inimene
töötab, mitte aga ei ela selle masenduse sees. Praegu on Eestis aga
valdasid, kus inimene peab mõtlema, kas seal tasub kanda kinnitada,
kuna kool, kus tema lapsed saaksid käia, pannakse varsti õpilaste
vähesuse tõttu lihtsalt kinni. Kõike seda nimetatakse vist
elukvaliteediks.
Võib väita, et see kõik om omavalitsuste viga - nemad ei suuda, ei
oska, ei taha kasutada võimalusi, mida riik on neile andnud. Aga kas
ainult?
„Juridica“ seekordne number ei ole keskendunud vaid ühele
valdkonnale. Omavalitsuste temaatika jookseb otseselt läbi vaid
ühest artiklist, kus keskendutakse põhiliselt valla/linna
põhimääruse koostamisel tõusetuvatele probleemidele. Kuid samas on
see valdkond siiski niivõrd tähtis, et selle üle mõtisklemiseks
tasub pisut aega maha võtta.