1. Sissejuhatus – 20 aastat tagasi
Eelmise sajandi viimane juunikuu. Olen isal
abis maatöödel, kuigi Jüri Raidla ootab mind kannatamatult büroosse tööle, kui
mu poole telliskivi suurusele mobiiltelefonile helistab Peep Pruks
õigusteaduskonnast ja palub pidada aulas õigusteaduskonna lõpuaktuse kõne.
Ettepanek, millest ei saa keelduda. Kakskümmend aastat hiljem, selle aasta
kevadel, helistatakse uuesti. Mõned asjad on muutunud: telefonid on väiksemad,
teaduskond on ainult nimeliselt iseseisev, olen Jüri Raidla juures töötades
läbinud kõik ametiredeli pulgad, isa on lahkunud. Aga mõned asjad on jäänud
samaks. Jälle helistab Peep Pruks, jälle tehakse ettepanek kõnet pidada ja
jällegi aulas. Ja mis peamine: samaks on jäänud tunne, et kui teaduskonnal on
midagi vaja, siis kaks korda ei mõelda.
Ma kahjuks ei tea, millest kõneldi
eestikeelse ülikooli õigusteaduskonna avamisel. Eestikeelse ülikooli avamise
pidukõnes 1. detsembril 1919 keskendus ülikooli kuraator Peeter Põld
eesmärgile. *1
Eesmärgiks oli üles ehitada Eesti ülikool. Ühelt poolt on selline eesmärk meil
ilmselt täidetud. Tartu Ülikool on Eesti rahvusülikool, see toimib ja ma usun,
et meie eelkäijad oleksid uhked sellise ülikooli üle. Samuti võib tõmmata
võrdusmärgi Tartu Ülikooli õigusteaduskonna ja Eesti õigusteaduse vahele. Meil
on põhjust täna siin saalis selle üle uhkust tunda! Teisalt vaadates on
tegemist eesmärgiga, mida ei saa ega tohigi lõpuni saavutada. Nagu Tallinna
linn, mis valmis ei tohi saada, sest siis juhtub midagi halba. Ka
õigusteaduskond ei tohi meie mõtetes valmis saada, vaid meie kohus on püüda
seda edasi arendada, et tulevastel põlvedel oleks ka saja aasta pärast põhjust
uhke olla. Seepärast püüangi järgnevalt esile tuua mõningad valikud, mis
seisavad õigusteaduskonna ees juba tänasel päeval, ning visandada võimalikke
tulevikustsenaariumeid.
Selle 20 aasta jooksul, mis jääb minu kahe
kõne vahele, on Eesti haridusmaastik näinud väga erinevaid aegu. Oleme näinud
erakõrgkoolide tõusu ja langust, tasulist ja tasuta kõrgharidust, beebibuumi
laste kõrgkooli minemist ja tudengite arvu tugevat vähenemist, õigusteaduskonna
ruumikitsikust peahoones ja uute hoonete kasutusele võtmist nii Tartus kui ka
Tallinnas. Lisaks oleme ilmselt kõik mõlgutanud uute juristide pealekasvu
vaadeldes mõtteid, kas Tartu Ülikooli õigusteaduskonna õppe kvaliteet on
piisavalt hea. Kuna sellele küsimusele vastamisel on oht eksida meelevaldsuse
tormisele merele, püüan ennast ankurdada mõningate faktide külge.
Tartu Ülikooli õigusteaduskond on õpetanud
Eesti õigust kõige kauem. Kui tegemist oleks vähekvaliteetse õppega, siis
vaevalt, et see oleks 100 aastat vastu pidanud. Ajalugu ei kaitse muidugi
muutuste eest ja võib isegi arengut takistada. Riigi Teataja paberväljaanne oli
ka igati ilus ja väidetavalt kvaliteetne, ometi lõppes tema paberil teekond –
mis muide oli alanud üsna samal ajal eestikeelse ülikooliga 27. novembril 1918 *2
– 31. mail 2010. *3 Kas me ei peaks kartma, et ühel päeval
võtavad muud ülikoolid Eesti õiguse õpetamise Tartu Ülikoolilt üle?
2. Maailma parim Eesti õigusteadus
Järgmise 20 aasta jooksul on Tartu Ülikooli
õigusteaduskond kindlalt Eesti õigushariduse lipulaevaks, kuid nagu allpool
selgitan, siis on reaalne võimalus, et lipulaev jääb järgmise saja aasta
jooksul mutta kinni. Selleks et järgmise 20 aasta jooksul võtaks keegi meie
õigusteaduskonnalt juhtiva rolli üle, peaks see asutus juba tegutsema.
Õigusteaduse õppe liidriks olemine tähendab selleks vajalike õppejõudude
leidmist. Eeldades, et Tartu Ülikooli doktorikraadiga õppejõud jäävad enamikus
oma koduülikooli, peaks uus ülikool alustama endale õppejõudude kasvatamist
sisuliselt nullist. Nagu spordis, kus seda nimetatakse klubipüramiidiks.
Ainuüksi nominaalajaga õppimise korral kulub doktorikraadiga juristi
ettevalmistamiseks Bologna süsteemis 3 + 2 + 4 aastat ja
ilmselt on mõistlik ka aasta välismaal õppida, mis teebki kokku kümme aastat.
Sama palju läheb aega, et doktorikraadiga juristi käe all kasvaks üles uus
põlvkond õigusteaduste doktoreid, kes siis ülikoolis uuesti õppejõuks
hakkaksid. Seega – 20 aastat. Tartu Ülikoolil on tublid kodumaised konkurendid
Tallinna Ülikooli ja Tallinna Tehnikaülikooli õigusteaduskondade näol.
Konkurents on vajalik ja edasiviiv, kuid võib olla ka destruktiivne ja
vahendeid raiskav. Mulle tundub, et mõlemad kodumaised konkurendid on leidnud
oma koha ning ei taotlegi Eesti õiguse õpetamisel juhtrolli. On ju Tartu
Ülikooli õigusteaduskonnal ainsana pädevus korraldada doktoriõpet õiguse
valdkonnas ja ei ole näha, et see muutuks. *4
Kuid enne doktoriõppesse jõudmist on vaja
rajada kvaliteetne vundament bakalaureuse- ja magistriõppes. Ka siin on
võimalik võrrelda Tartu Ülikooli õigusõppe kvaliteeti teiste ülikoolidega,
kõrvutades vastuvõtutingimusi, tudengite liikumist ja nende omavaheliste võistluste
tulemusi. Kuna praegu toimub vastuvõtt õigusõppesse lävendi alusel, siis on
põhjust võrrelda ka ülikoolide lävendeid. Sel aastal oli Tartu Ülikooli
õigusõppesse sisse saamise minimaalne lävend 66 punkti riigieksamitel. *5
Tallinna Tehnikaülikooli lävend õigusõppes oli 55 punkti *6
ja Tallinna Ülikoolis ei olnudki lävendit, v.a inglise keele oskuse puhul. *7
Õpingute lõpupoole osalevad tudengid
harjutuskohtuvõistlustel. Alates 1998. aastast on Eestis korraldatud Eesti
juuratudengite vahel Eesti harjutuskohtu võistlusi ning alates esimesest
võistlusest on alati olnud võitjaks Tartu Ülikooli õigusteaduskonna võistkond.
Harv ei ole ka olukord, kus kogu esikolmik on Tartu Ülikoolist. *8
Asjaolu, et Tartu Ülikooli õigusteaduskond
on konkurentsisituatsioonis seni hästi hakkama saanud, selgub ka
õigusteaduskonna lõpetajate edasist karjääri uurides. Kogusin täpselt kaks
aastat tagasi kokku juura valdkonna klassikaliste elukutsete esindajate
haridusandmed ja tulemus oli selline. *9 Tollal tegutsenud 231 kohtunikust oli
Tartu Ülikooli juurtega 200; 93 notarist 89 oli lõpetanud Tartu Ülikooli; 189
prokurörist oli 160 saanud hariduse Tartu Ülikoolis; ligi 1000 tollasest
advokaadist 781 oli lõpetanud Tartu Ülikooli. Seega jääb üle vaid nõustuda
professor Marju Luts-Sootakiga, et maailma parim Eesti õigusteadus on Tartu
Ülikoolis *10
ja seda veel vähemalt 20 aastat.
3. Eesti õigusharidus Euroopas
Üks teine Tartu Ülikooli professor hoopis
teisest valdkonnast, nimelt eesti keele professor Gustav Suits kutsus juba
1905. aastal üles: „Olgem eestlased, aga saagem ka eurooplasteks.“ Mulle
tundubki, et Tartu Ülikooli õigusteaduskond on eestlasteks jäämisega väga hästi
hakkama saanud ning meie proovikivi seisnebki peamiselt eurooplaseks saamises.
Selleks et hästi hakkama saada ka järgmised 100 aastat, on vaja olla edukas
mitte ainult Eestis, vaid ka Euroopas. Muudame nüüd korra taustsüsteemi ja
vaatame, kuidas läheb Tartu Ülikooli õigusteaduskonna õppel rahvusvahelises
võrdluses.
Ülikoolide võrdlemiseks on kasutusel
erinevad metoodikad nagu ka advokaadibüroode või krediidiriskide võrdlemiseks.
Ülikoolide puhul võrreldakse näiteks õppekeskkonda, teadustulemuste mõjukust,
teadustöö mahtu, akadeemilist mainet, tulusid, innovatsiooni ja
rahvusvahelistumise ulatust, tööandjate tagasisidet, bibliomeetriat jne. Võib
uhkusega öelda, et Tartu Ülikool on kõige mõjukamaks hinnatud Times Higher
Educationi reitingute järgi parim ülikool endises Ida-Euroopas ehk nende
riikide hulgas, kes liitusid Euroopa Liiduga 2004. aastal. *11
Üks teine tuntud reiting on QS World University Rankings, mis lisaks
ülikoolidele tervikuna püüab reastada ka ülikoole eri valdkondades. Eelmisel
aastal oli Tartu Ülikool tervikuna maailmas 321. kohal. *12
Valdkondadest olid kõrgeimal kohal keeleteadus ja filosoofia, jagades 101.–150.
kohta. Õigusteadus oli kohtadel 251–300 ja näiteks tavapäraselt Tartu Ülikooli
tugevusteks peetud meditsiin, bioloogia ja arvutiteadused kohtadel 301–400. *13
Selles valguses paistab õigusteaduskond veel väga hästi välja.
Paraku tuhmub õigusteaduskonna sära, kui vaatame
bibliomeetrilisi andmeid. Bibliomeetria jälgib teadlaste artiklite avaldamist
ja nende omavahelisi seoseid ehk siis artiklite vastastikust viitamist. Mõnes
mõttes on tegemist akadeemilise mõjukuse hindamisega ning kuigi bibliomeetrial
on palju puudusi, seda eriti sotsiaalteaduste vaatenurgast, on tegemist siiski
nii rahastamisotsuste kui ka muude otsuste tegemisel aina suuremat tähendust
saava kriteeriumiga. *14 Viiekümne maailmas enim viidatud Tartu
Ülikooli teadlase hulgas ei ole paraku ühtegi õigusteadlast, küll aga kümmekond
molekulaarbioloogi ja geneetikut. *15 Samuti peame kahjuks tõdema, et ühtegi
Eesti õigusteadlast ei ole oma valdkonna 1% enim viidatud maailma teadlase
hulgas, küll aga on kümnekonna muu valdkonna teadlased. *16
Kui eespool võrdlesime Tartu Ülikooli
tudengite tulemusi Eesti harjutuskohtu võistlustel, siis nüüd on põhjust
võrrelda tulemusi rahvusvahelistel võistlustel. Tartu Ülikoolil on ette näidata
mõned õnnestumised Euroopa tasandil *17 , kuid rahvusvahelistel
suurvõistlustel, nagu Willem C. Visi kaubandusõiguse või Jessupi rahvusvahelise
õiguse võistlusel, kus osaleb sadu ülikoole, on Tartu Ülikooli võistkonnad
siiani alati 64 parima ülikooli hulgast välja jäänud. Rääkides asjaosalistega,
koorub kibe tõde: teistes ülikoolides panustatakse nii rahaliselt kui ka
ajaliselt nii ülikooli kui ka tudengite poolt väga palju rohkem ja tegelikult
on meie panust arvesse võttes tulemused isegi väga head.
Kuigi Tartu Ülikooli õigusteaduskonda tuleb
õppima tudengeid teistest Eesti ülikoolidest, siis pilt ei ole sugugi nii hea
välistudengite puhul. Tartu Ülikooli õigusteaduskonna IT-õiguse magistriõppes
õppis 2018. aasta novembris 40 tudengit. Nende seas oli 14 välistudengit,
kellest mitte keegi ei maksnud ise oma õpingute eest. *18
Seega on teaduskonnal veel pikk tee minna, et saada populaarseks välistudengite
seas ja olla konkurentsis maailma ülikoolide peres. Konkurents on samas tihe.
Kuigi nagu eespool näitasin, siis Baltikumi ja Ida-Euroopa ülikoolidest oleme
reitingute järgi eespool, kuigi näiteks Uppsala, Stockholmi ja Helsingi
ülikooli õigusteaduskonnad on paraku meie õigusteaduskonnast kaugel ees. *19
Siiski ei pea eurooplaseks saamiseks olema
populaarne Euroopa tudengite seas. Olulisem on see, et meie parimad
gümnaasiumilõpetajad ei läheks esimese hooga välismaale, vaid leiaksid end
Tartu Ülikoolis ja õigusteaduskonnas. 2011. aastal Eestis keskhariduse saanud
noortest soovis välisriiki õppima minna 11% ehk üle 1300 noore. Kuigi kõige
rohkem soovisid välismaale õppima minna muukeelsed noored, siis minule isiklikult
teeb väga muret järgmine tõdemus uuringus: „Tõenäosust, et abiturient kavatseb
edasi õppida välismaal, suurendas veel õppimine eliitkoolis, õpinguaegne
elukoht Tallinnas, õppimine reaalkallakuga klassis, perekonna kõrgem
sotsiaal-majanduslik staatus ning osalemine spordi- ja huviringides.“ *20
On aina suurem tõenäosus, et nende haritlaste lapsed, kes lõpetasid ülikooli
praegusel aastatuhandel, lähevad kohe ülikooliharidust saama välismaale, jättes
Tartu Ülikooli vahele. See, et kodumaale jääjatest 60% esimene või teine
eelistus on sotsiaalteadused (sh juura ja majandus) *21 ,
on kehv lohutus.
Samas võib ju küsida, kas see on tingimata
halb, kui noored välismaale õppima lähevad. Küllap nad ka välismaal õppides
eestimaalasteks jäävad ja tagasi tulevad. Siiski võib ilmselt eeldada, et meie
helgemad gümnaasiumilõpetajad pürgivad edasi õppima ülikoolidesse, kus on
suuremal või vähemal määral vaja õppe eest tasuda. Sellele lisanduvad
elamiskulud, mis on jällegi suuremad kui Eesti elades. Vaatamata perekonna kõrgemale
sotsiaal-majanduslikule staatusele on realistlik, et vähemalt osaliselt peab
tudeng välisriigis kasutama võõrfinantseerimist ehk võtma endale rahalisi
kohustusi. Rahaliste kohustuste täitmine on lihtsam, kui pärast õpinguid
tööturule sisenedes on palk suurem. Jällegi ei ole vaja kedagi veenda selles,
et Lääne-Euroopas või Ameerika Ühendriikides on keskmised palgad (tõsi, ka
elamiskulud) suuremad, mistõttu on laenu tagasimaksmine kergem. Lisaks kipub
olema välismaal saadud hariduse rakendamine Eestis raskendatud Eesti väiksuse
ning majandusharude piiratuse ja vähese teadmismahukuse tõttu, samuti võib
esineda bürokraatlikke takistusi hariduse tunnustamisel. Seega on nende
tudengite puhul, kes alustavad oma ülikooliõpinguid välismaal, põhjust olla
murelik, kas nad tulevad Eestisse tagasi pärast õpingute lõppu.
Küsides noortelt nende välismaale minemise
põhjuste kohta, selgus, et põhjused on ikkagi otseselt või kaudselt seotud õppe
kvaliteediga. Peamise põhjusena, miks välismaale õppima minna, mainiti, et see
on proovikivi (67%), kuid kohe teise põhjusena toodi esile Eesti kõrghariduse
kvaliteet (51%). Lisaks rõhutas 24% vastajatest, et andekamatele lõpetajatele
ei pöörata piisavalt tähelepanu. Kuna Tartu Ülikooli õigusteaduskond peaks just
suutma ligi tõmmata andekamaid noori, peaksime selliste tulemuste pärast olema
mures. Õppekvaliteedist võrreldes teiste riikidega annab ilmselt kaudselt märku
ka fakt, et OECD toob Eesti esile kui ühe suurima noorte ajude väljavooluga
riigi. *22
Seega noored mitte ainult ei mõtle välismaale õppima mineku peale, vaid see on
muutunud juba tavapäraseks.
4. Me peame rääkima rahast
Kuidas sellist olukorda muuta? Kahtlemata on
muutmiseks erinevaid strateegiaid, kuid tänapäevases maailmas kipub enamik
strateegiaid jääma rahaliste vahendite puuduse taha. Piisavate rahaliste
vahendite olemasolu korral ei oleks keeruline tuua Tartusse väljapaistvaid
õppejõude ja pakkuda tudengitele suurepärast õpet. Seega küsigem nüüd, kuidas
käib Tartu Ülikooli õigusteaduskonna käsi rahalises mõttes. Möönan, et iga
küsimuse üle võib vaielda ja eri tulemustele jõuda. Kuigi Riigikohus ütleb
vaidluse korral, mis õige on, siis siinkohal ei taha ma piirduda viitega
Riigikohtu endise esimehe Priit Pikamäe analüüsile, kes juba korra on
selgitanud õigusteaduskonna õppejõudude palgaprobleemi ja selle tagajärgi *23 ,
vaid lisaksin veel arvandmeid ja taustinfot.
Joonis 1. Õigusteaduskonna õppejõudude
keskmise palga võrdlus
Fontese palgauuringu juriidiliste teenuste tööperega
Fontese korraldatud palgauuringu tulemustest,
mida on kombineeritud Tartu Ülikooli õigusteaduskonna õppejõudude keskmise
palga näitajatega (joonis 1) *24 , on näha, et oluline muutus juristide
palgasüsteemis toimus 2014. aastal. Vaatleme näiteks professori palka, kuigi
teiste õppejõudude palgaprobleem võib isegi suurem olla, sest enne professoriks
saamist on vaja vastu pidada madalamatel palgaastmetel. Kuni 2014. aastani oli
juuraprofessori palk tippjuristi kahe kõrgema palgataseme vahel, kuid siis
kukkus 3. ja 4. taseme vahele. Meenutagem, et tasuta kõrgharidust hakati Eestis
juurutama just õppeaastast 2013/2014.
Raha juurdesaamiseks on sobilik kõigepealt
küsida, kas on võimalik efektiivsust suurendada ja leida süsteemi seest
lisaraha palkade maksmiseks. Sisemisi võimalusi efektiivsuse suurendamiseks on
teaduskonnas otsitud ja otsitakse kindlasti ka edaspidi, kuid sellel on omad
piirid. Nii on teaduskonna aastane kogutulu ajavahemikus 2007–2018 vähenenud 4%
ja jõudnud 3 642 406 euroni (joonis 2). *25
Seejuures on õigusteaduskond suutnud vähendada ametikohti 14% ning kaotanud
paraku ka 42% tudengeid. *26 Tudengite arvu edasine vähendamine ei
anna märkimisväärset kokkuhoidu, sest õppejõudude palgakulu ei sõltu sellest,
mitu tudengit auditooriumis teda kuulamas on.
Joonis 2. Õigusteaduskonna eelarve kogutulu,
õppetulu ja teadustulu
Õppejõudude palgaprobleemi on natuke
leevendanud asjaolu, et tippspetsialistidena leiavad õppejõud tihti rakendust
ja saavad tasu ka mujalt. Vähemalt 0,75 koormusega töötas 2019. aasta mais
õigusteaduskonnas 55 õppejõust 47 ehk 85,5%. *27 Ei saa
välistada, et ka need, kes täiskoormusega ülikoolis töötavad, teenivad lisa
muudel juriidilist erialateadmist nõudvatel töökohtadel. Siiski võib eeldada,
et nende tegevuse tulipunkt on teaduskonnas. Samas ei moodusta need 47
õppejõudu sugugi kõige suuremat osa õppejõududest. Õigusteaduskond sõlmib igal
aastal aina rohkem käsundus- ja töövõtulepinguid. Näiteks 2018. aastal sõlmis
teaduskond 218 eri isikuga 353 sellist lepingut ja nendest auditoorse tööga
seotud lepinguid oli 279. *28 Auditoorse töö hulka ei ole arvatud
magistritööde retsenseerimist ja oponeerimist (ühekordne ülesanne) ega
õppeassistentidega sõlmitud lepinguid. Seega on suurem osa õppejõududest n-ö
külalisesinejad, kelle peamine sissetulek tuleb mujalt ja kelle peamine
tähelepanu on ka paraku mujal. Ütlen ausalt ja keerutamata välja, et sama
kehtib ka minu puhul – meditsiiniõiguse loengute pidamine Tartu Ülikoolis on
viimased 20 aastat olnud mu kõrvaltegevus ja advokaaditööl on olnud
põhitähelepanu. Usun, et samamoodi nagu mina on paljud teised õppejõud hoidnud
oma valdkonna minimaalselt vajalikul tasemel, kuid siin ei saa rääkida
lõimumisest Euroopaga ja teadustöö tegemisest või oma valdkonna arendamisest
Euroopa tasemel. Ehk siis juttu ei saa olla õigusõppe kvaliteedi parandamisest,
vaid heal juhul ainult taseme säilitamisest. Aga paigalseis ei ole edasiminek.
Lootust, et trend, mille kohaselt aina vähem
juriste seob oma tuleviku akadeemilise tööga, muutub, on vähe. Tõenäoliselt võiks
otsida neid, kes pühendavad ennast akadeemiale, just Tartu Ülikooli enda poolt
välja antud doktorikraadiga juristide hulgast. Tartu Ülikooli õigusteaduskonnas
on 1991. aastast kuni eelmise õppeaasta lõpuni kaitstud 76 doktoritööd. *29
Nendest täpselt kolmandik ehk 25 doktorit on praegu või on olnud põhikohaga
tegevad õigusteaduskonnas. *30 Paraku on ka siin näha negatiivne
trend. Näiteks viimasel viiel õppeaastal on doktorikraadi saanud 22
silmapaistvat juristi, kellest põhikohaga teaduskonda panustab ainult kolm.
Võrreldes 1990. aastatega, kus doktorikraad tähendas akadeemilist karjääri, on
tänasel päeval doktorikraadist saanud proovikivi advokaatidele, prokuröridele
ja kohtunikele oma peamise karjääri täiendamiseks.
5. Räägime nüüd lahendustest
Olukorra parandamiseks on seega vaja õppejõu
töö senisest suuremat tasustamist. Kuna teaduskonna enda tegevust on juba
tõhustatud, siis on see õlekõrs juba kasutatud. Kust aga lisavahendeid leida?
Võimalusi on erinevaid ja mõningaid neist ka alljärgnevalt vaatlen.
Kõige lihtsam lahendus on üritada
lisavahendeid leida olemasolevaid reegeid mitte muutes. Praegusel ajal lubab
kõrgharidusseadus *31 nõuda tasu tudengilt, kes õpib eesti
keelest erineva õppekeelega õppekaval (§ 16 lg 6 p 2),
osakoormusega õppes (§ 16 lg 6 p 1) või ei täida õppe mahtu
(§ 16 lg 2). Esimese võimaluse ehk välistudengitelt õppetasu küsimise
on õigusteaduskond juba ära kasutanud. IT-õiguse magistriõppes saab teaduskond
tasu Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumilt ca 170 000 eurot
aastas ning rahvusvahelise õiguse ja inimõiguste õppekaval on ca 40
maksvat välistudengit. Teise võimaluse ärakasutamiseks avas õigusteaduskond
käesolevast õppeaastast bakalaureusetaseme osakoormusega õppesuuna, kuhu võeti
63 tudengit. *32 Ühe ainepunkti hind on 89 eurot ja lõpetamiseks
tuleb koguda nelja aasta jooksul vähemalt 180 ainepunkti, mistõttu võib
teaduskond arvestada sel õppeaastal ca 200 000 euro suuruse
lisarahaga. Ka kolmanda võimaluse on teaduskond ära kasutanud ja oma õppemahuga
hätta jäänud tudengitelt on viimastel aastatel laekunud teaduskonnale ca
130 000 eurot aastas.
Järgmise sammuna, mis samuti ei vaja
seaduste muutmist, on teaduskond vaadanud ka erinevate teadusprojektirahade
poole. Tuleb tunnistada, et teaduskond ei ole olnud ülemäära edukas
rahvusvahelistest ega riigisisestest projektidest raha hankimisel. Seda ei ole
aga põhjust teaduskonnale eriti ette heita. Esiteks on teadusrahade kaasamise
proportsioon kogutuludesse kogu aeg suurenenud, olles praeguseks jõudnud
12–13%-ni teaduskonna eelarvest (joonis 2). Teiseks ei peaks teadustegevusest
tulenevat raha kasutama õppetegevuseks ehk teadusrahadele lootma jäämine ei
oleks õppetulude vähesuse probleemi lahendamine, vaid lahendamise
asendustegevus. Teadusrahadest sõltuvuse tekitamine on ohtlik, sest soosib „loovat
raamatupidamist“, nagu hiljutine TalTechi Ragnar Nurkse instituudi juhtum
näitab. *33
Küll on teaduskond sõlminud teenuslepinguid erinevate juristide
erialaorganisatsioonidega, näiteks Eesti Advokatuuri ja Notarite Kojaga, ning
osutab neile eksamite ettevalmistamise ja täienduskoolituse korraldamise
teenust. See on ka näiteks koht, kus iga saalisviibija saab mõelda, kas äkki
oleks võimalik teaduskonnalt mõningaid analüüse, täiendkoolitusi vms tellida.
Sajanda aastapäeva puhul on kohane ka natuke
laiemalt mõelda ja mitte jääda seadusega etteantud raamidesse. Seetõttu julgen
lauale tõsta ka tasulise kõrghariduse osalise taastamise mõtte. Tegemist ei ole
muidugi originaalse ideega, vaid ülikooli juhtide üsna üksmeelse sooviga *34 ,
mille juured ulatuvad ilmselt aastasse 2007, kui OECD soovitas oma aruandes
muuta kõrghariduse kulude jagamine riigi ja üliõpilase vahel õiglasemaks. *35
See oli aeg, kui tasuline õpe õigusteaduskonnas maksis 35 000 krooni
aastas ning just sellist mudelit pidas OECD ebaõiglaseks. OECD soovitus oli
ühtne ja üldine madal õppemaks, mitte aga üleminek tasuta kõrgharidusele. See
on kindlasti üks tõsiselt kaalumist vääriv lahendus. Lahenduse vastu on
tavapäraselt tudengiorganisatsioonid *36 , kes juhivad õigesti tähelepanu, et
kõrghariduse rahastamisega oli probleeme ka siis, kui kõrgharidus ei olnud
tasuta. Samas gümnaasiumilõpetajad ise ei näe tasulises kõrghariduses suurt
probleemi. Gümnaasiumilõpetajate uuringu korraldajad tõdesid, et kuigi tasuta
kõrgharidus on erialavaliku puhul oluline, on siiski 74% vastanutest valmis
tasuma õppemaksu, kui õppetingimused ja kvaliteet on väga head. *37
Rõhutan: kvaliteet peab olema väga hea!
Gümnaasiumilõpetajate
uuring
|
Ei
ole üldse nõus
|
Pigem
ei ole nõus
|
Pigem
nõus
|
Täiesti
nõus
|
Eestis
õppides olen nõus tasuma osa õppemaksust, kui õppimistingimused ja kvaliteet
on väga head
|
7%
|
20%
|
39%
|
35%
|
Minu
edasiõppimise plaane ei muudaks see,
kui õpe oleks kõigile osaliselt (nt 20%) tasuline
|
13%
|
26%
|
31%
|
30%
|
Läheksin
õppima õppemaksu eest huvipakkuvat eriala, kui õppemaksu oleks võimalik
tasuda ajapikku pärast lõpetamist
|
10%
|
22%
|
35%
|
33%
|
Läheksin
õppima õppemaksu eest huvipakkuvat eriala, kui õppelaenu tagasimaksmine
sõltuks tulevastest sissetulekutest
|
13%
|
20%
|
34%
|
33%
|
Pigem
lähen välismaale, kui maksan oma õpingute eest Eestis
|
26%
|
36%
|
21%
|
16%
|
Teine tõsiselt kaalumist vääriv lahendus
alustab just sealt, kust OECD lõpetas. Nimelt sellest, et tõenäoliselt oleks
õiglane jaotada kulu vastavalt sellele, kes haridusest rohkem tulu saab. Nii kummaline
kui see ka ei tundu, siis inimese enda majanduslik kasu kõrgharidusest ei ole
Eestis eriti suur. Nii näiteks on OECD 2015. aasta arvutuste kohaselt Eestis
netokasu kõrgharidusest võrreldes keskharidusega mehel keskmiselt 119 200
USA dollarit, naisel aga 125 100 dollarit eluea jooksul, kusjuures
keskmised väärtused olid meestel OECD liikmesriikides 267 100 USA dollarit
ja Euroopa Liidu liikmesriikides 242 500 dollarit ning naistel vastavalt
192 300 ja 177 700 dollarit. *38 Kui
inimene ise saab kõrgharidusest mõõdukalt kasu, siis Eesti riigi tulude
seisukohalt on kõrgharidus aga lausa kahjulik. Eesti riigi tulu ja kulu saldo
kõrgharitud naise pealt on -8100 USA dollarit ja mehe pealt -5700 dollarit
võrreldes keskharidusega naise või mehega selle eluea jooksul. *39
Kusjuures sellist negatiivset tulemust ei suuda ette näidata ükski teine riik
35 analüüsitud riigi hulgast (sh 22 Euroopa Liidu liikmesriiki). Põhjused
seisnevad eelkõige kesk- ja kõrgharidusega inimeste palkade väheses erinevuses.
Seega, kuna riigile on majanduslikult kasulikum, kui keskharidusega inimesed ei
läheks edasi õppima, kuid inimestele endile on kasulik edasi õppida, siis on
motiveeritud raha kulutama just tudengid ise, mitte aga riik. Seda lihtsat
tõsiasja kinnitab ka näiteks teadusrahade leppe saatus: riik võib isegi lubada
raha teadusesse lisada, kuid tegelikkuses seda ei tehta. *40
Seega kõrghariduse rahastamise puhul ei ole põhjust ega kogemuslikku põhjendust
vaadata riigi poole ja ainus tee edasi on mingis ulatuses tasuline kõrgharidus.
Samas on selge, et eri elualadel on palgad
erinevad ning seetõttu motivatsioon oma hariduse eest maksta on ka erinev. Kui
vaadata erinevatel erialadel töötavate inimeste palgaandmeid, siis selgelt
eristub info- ja kommunikatsioonitehnoloogia (IKT) valdkond, kus keskmine
kõrgharidusega töötaja palk oli üle 1900 euro. *41
Esiviisikusse kuulusid veel turvateenused, transporditeenused, tehnikaalad ja
õigus, kus keskmine kõrgharidusega töötaja palk oli 2016. aastal peaaegu 1600
eurot. *42
Võib eeldada, et just IKT ja õiguse valdkonnas kõrghariduse saanud on valmis ka
ise investeerima oma haridusse. Sama ei saa eeldada näiteks turvateenuste
puhul, sest turvateenuse valdkonna keskharidusega töötaja palk erineb
kõrgharidusega töötaja palgast ainult ca 400 euro võrra, kuid
keskharidusega juriste pole üldse olemas ning IKT valdkonnas toob kõrgharidus
palgale lisaks ca 900 eurot kuus. *43 Seega
tasuks tõsiselt kaaluda just juura valdkonnas tudengitel oma haridusse
investeerimise lubamist ning kasutada seeläbi saadavat raha kõrghariduse
kvaliteedi parandamiseks.
6. Kokkuvõte
Senised lahendused ei vii meid enam edasi.
Kahjuks need mitte ainult ei pidurda meie hoogu, vaid kisuvad põhja. Eesti
kõrgharidus, mille osaks on ka õigusteaduse õpe, on teel mudaliigasse. *44
Õigusteaduskonna vilistlastena ei pruugi meil olla jõudu päästa kogu Eesti
kõrgharidust, kuid meie võimuses on turgutada õigusteaduse valdkonna
kõrgharidust. Selleks tuleks meil kõigil mõelda, kas on võimalik teaduskonnalt
teenuseid tellida, sisse seada stipendiume mitte ainult tudengitele, vaid ka
õppejõududele, toetada tasulise kõrghariduse osalist taastamist jne. Meie
ühtsuses peitub jõud – suutsime ju üheskoos säilitada Tartu Ülikoolis
õigusteaduskonna nime *45 , tänu millele saame siin ka 100.
aastapäeva tähistada. Loodetavasti tähistatakse ka 1000. aastapäeva! Elagu
Tartu Ülikooli õigusteaduskond!
Märkused:
*1 Arvutivõrgus:
[Link] .
*2 Arvutivõrgus:
[Link] .
*3 Arvutivõrgus:
[Link] .
*4 Arvutivõrgus:
[Link] .
*5 Vt
täpsemalt reegleid:
[Link] .
*6 Vt
täpsemalt reegleid:[Link] .
*7 Vt
täpsemalt reegleid:[Link] .
*8 Vt
tulemusi veebilehelt[Link] .
*9 Arvutivõrgus:
[Link] .
*10 M. Luts-Sootak. Maailma parim Eesti õigusteadus – muidugi Tartu
Ülikoolis. Ettekanne Tartu Ülikooli õigusteaduskonna vilistlaste kokkutulekul
„Sada aastat hiljem“, 3. oktoober 2019.
*11 Arvutivõrgus:
[Link] .
*12 Arvutivõrgus:
[Link] .
*13 Samas.
*14 J. Allik. Publitseerimise huvitav maailm. – Akadeemia 2014/9,
lk 1550–1575.
*15 Arvutivõrgus:
[Link] .
*16 K. Lauk, J. Allik. A Puzzle of Estonian Science: How to Explain
Unexpected Rise of the Scientific Impact. – Trames Journal of the Humanities
and Social Sciences 2018 (22) 4, lk 329–344. Arvutivõrgus:
[Link] .
*17 Arvutivõrgus:
[Link] .
*18 Kirjavahetus Peep Pruksiga, 23.08.2019. Välismaalastest tudengite eest
maksis Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium, kellega Tartu Ülikoolil on
leping 100 IT-õiguse tudengi koolitamiseks 31. augustiks 2020. Oluliselt parem
on olukord teise ingliskeelse programmi – rahvusvaheline õigus ja inimõigused –
puhul, kus enamik tudengeid on välismaalt ja ka maksavad ise, kuid täpseid
andmeid selle kohta ei olnud võimalik saada.
*19 Viidatud
ülikoolide õigusteaduskonnad asuvad kohtadel 101–150, Tartu Ülikooli
õigusteaduskond kohal 251–300. Arvutivõrgus:
[Link] .
*20 Koolilõpetajad ja nende karjäärivalikud. Keskharidusastme lõpetajate
valikute uuringu lõpparuanne. SA Archimedes 2012, lk 115. Arvutivõrgus:[Link] .
*21 Samas, lk 111.
*22 Education
at a Glance 2018: OECD Indicators. Paris: OECD Publishing 2018,
lk 222. Arvutivõrgus: [Link] .
*23 Arvutivõrgus:
[Link] .
*24 Andmed saadud Tartu Ülikooli rahandusosakonnast.
*25 Allikas: Tartu Ülikooli finantsjuht Kalle Hein.
*26 Samas.
*27 Peep Pruksi e-kiri, 09.08.2019.
*28 Tartu Ülikooli siseauditi juhi Jaanus Tammjärve e-kiri, 16.08.2019.
*29 Arvutivõrgus:
[Link] .
*30 Peep Pruksi e-kiri, 13.08.2019.
*31 RT I, 19.03.2019, 12.
*32 Peep Pruksi e-kiri, 26.08.2019.
*33 Arvutivõrgus:
[Link] .
*34 Arvutivõrgus:
[Link] .
*35 OECD
kolmanda taseme hariduse temaatiline ülevaade. Eesti. Tartu: Haridus- ja
Teadusministeerium 2007, p 314. Arvutivõrgus:
[Link] .
*36 Arvutivõrgus:
[Link] .
*37 Koolilõpetajad ja nende karjäärivalikud (viide 20), lk 56.
*38 Education at a Glance 2018 (viide 22), lk 113−114.
*39 Samas, lk 115–116.
*40 Arvutivõrgus:
[Link] .
*41 M.
Leppik. Kutse- ja kõrgharidusõpingud lõpetanute edukus tööturul 2016. Tartu:
Haridus- ja Teadusministeerium 2018. lk 25. Arvutivõrgus:
[Link] .
*42 Samas.
*43 Samas, lk 25–27.
*44 Arvutivõrgus:
[Link] .
*45 Arvutivõrgus:
[Link] .
*1 Arvutivõrgus:
https://100.ut.ee/eesti-vabariigi-tartu-ulikooli-avamisel-1-detsembril-1919-aastal-peetud-kone/.
*2 Arvutivõrgus:
https://et.wikipedia.org/wiki/Riigi_Teataja.
*3 Arvutivõrgus:
https://www.riigiteataja.ee/oigusuudised/eelvaadeSeadusUudis/1423.
*4 Arvutivõrgus:
http://ekka.archimedes.ee/wp-content/uploads/UT_Oigus_DOK_OKH_otsus.pdf.
*5 Vt
täpsemalt reegleid:
https://www.ut.ee/et/sisseastumine/bakalaureus/oppekavad/oigusteadus.
*6 Vt
täpsemalt reegleid: https://www.ttu.ee/?id=62600#sisseastumine-33.
*7 Vt
täpsemalt reegleid: https://www.tlu.ee/yti/oigusteadus#kuhu-edasi.
*8 Vt
tulemusi veebilehelt http://harjutuskohus.ee/.
*9 Arvutivõrgus:
https://arvamus.postimees.ee/4307967/ants-nomper-oigusteaduskond-ei-karda-konkurentsi.
*10 M. Luts-Sootak. Maailma parim Eesti õigusteadus – muidugi Tartu
Ülikoolis. Ettekanne Tartu Ülikooli õigusteaduskonna vilistlaste kokkutulekul
„Sada aastat hiljem“, 3. oktoober 2019.
*11 Arvutivõrgus:
https://www.timeshighereducation.com/news/best-universities-new-europe-ranking-2018.
*12 Arvutivõrgus:
https://www.ut.ee/et/tartu-ulikool-rahvusvahelistes-edetabelites.
*13 Samas.
*14 J. Allik. Publitseerimise huvitav maailm. – Akadeemia 2014/9,
lk 1550–1575.
*15 Arvutivõrgus:
https://www.ut.ee/et/enim-viidatud-tu-teadlased-valdkonnad.
*16 K. Lauk, J. Allik. A Puzzle of Estonian Science: How to Explain
Unexpected Rise of the Scientific Impact. – Trames Journal of the Humanities
and Social Sciences 2018 (22) 4, lk 329–344. Arvutivõrgus:
http://www.kirj.ee/public/trames_pdf/2018/issue_4/Trames-2018-4-329-344.pdf.
*17 Arvutivõrgus:
https://oigus.ut.ee/et/oppimine/harjutuskohtuvoistlused.
*18 Kirjavahetus Peep Pruksiga, 23.08.2019. Välismaalastest tudengite eest
maksis Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium, kellega Tartu Ülikoolil on
leping 100 IT-õiguse tudengi koolitamiseks 31. augustiks 2020. Oluliselt parem
on olukord teise ingliskeelse programmi – rahvusvaheline õigus ja inimõigused –
puhul, kus enamik tudengeid on välismaalt ja ka maksavad ise, kuid täpseid
andmeid selle kohta ei olnud võimalik saada.
*19 Viidatud
ülikoolide õigusteaduskonnad asuvad kohtadel 101–150, Tartu Ülikooli
õigusteaduskond kohal 251–300. Arvutivõrgus:
https://www.topuniversities.com/university-rankings/university-subject-rankings/2019/law-legal-studies.
*20 Koolilõpetajad ja nende karjäärivalikud. Keskharidusastme lõpetajate
valikute uuringu lõpparuanne. SA Archimedes 2012, lk 115. Arvutivõrgus: http://hdl.handle.net/10062/40753.
*21 Samas, lk 111.
*22 Education
at a Glance 2018: OECD Indicators. Paris: OECD Publishing 2018,
lk 222. Arvutivõrgus: https://doi.org/10.1787/eag-2018-en.
*23 Arvutivõrgus:
https://arvamus.postimees.ee/4227167/priit-pikamae-mida-teha-tartu-ulikooli-oigusteaduskonnaga.
*24 Andmed saadud Tartu Ülikooli rahandusosakonnast.
*25 Allikas: Tartu Ülikooli finantsjuht Kalle Hein.
*26 Samas.
*27 Peep Pruksi e-kiri, 09.08.2019.
*28 Tartu Ülikooli siseauditi juhi Jaanus Tammjärve e-kiri, 16.08.2019.
*29 Arvutivõrgus:
https://oigus.ut.ee/et/teadus/kaitstud-doktoritood-7.
*30 Peep Pruksi e-kiri, 13.08.2019.
*31 RT I, 19.03.2019, 12.
*32 Peep Pruksi e-kiri, 26.08.2019.
*33 Arvutivõrgus:
https://www.postimees.ee/6759509/pettus-eurotoetustega-voib-ttu-le-tuua-kriminaaluurimise.
*34 Arvutivõrgus:
https://novaator.err.ee/686958/rektorite-hinnangud-tasuta-korgharidus-on-luhinagelik-ja-muudab-laisaks.
*35 OECD
kolmanda taseme hariduse temaatiline ülevaade. Eesti. Tartu: Haridus- ja
Teadusministeerium 2007, p 314. Arvutivõrgus:
https://books.google.ee/books?id=X8WWhuCz17UC&pg=PA149&lpg=PA149&dq=%C3%BCldine+osaline+%C3%B5ppemaks&source=bl&ots=3t30T7al6D&sig=ACfU3U1R4oIy83flqHPspIY8IIQ88uDP4A&hl=en&sa=X&ved=2ahUKEwjct9zL3KDkAhWLo4sKHd1yB1AQ6AEwBXoECAkQAQ#v=onepage&q&f=false.
*36 Arvutivõrgus:
https://www.err.ee/687237/uliopilaste-sonul-pole-tasuline-korgharidus-lahendus.
*37 Koolilõpetajad ja nende karjäärivalikud (viide 20), lk 56.
*38 Education at a Glance 2018 (viide 22), lk 113−114.
*39 Samas, lk 115–116.
*40 Arvutivõrgus:
https://arvamus.postimees.ee/6696072/teadusleppe-teksti-koostajad-eesti-teaduslepe-on-kehtiv-ja-valitsus-peab-leidma-viisi-selle-taitmiseks.
*41 M.
Leppik. Kutse- ja kõrgharidusõpingud lõpetanute edukus tööturul 2016. Tartu:
Haridus- ja Teadusministeerium 2018. lk 25. Arvutivõrgus:
https://www.hm.ee/sites/default/files/uuringud/edukus_tooturul_marianne_leppik.pdf.
*42 Samas.
*43 Samas, lk 25–27.
*44 Arvutivõrgus:
https://arvamus.postimees.ee/6684268/aune-valk-tasuta-korgharidus-viib-eestit-mudaliiga-poole.
*45 Arvutivõrgus:
https://www.err.ee/515578/rektor-ja-oigusteadlased-joudsid-kompromissile-oigusteaduskonna-nimi-sailib.