1. Sissejuhatus
Tartu Ülikooli õigusteadukonna tegemistest
ning juurastuudiumist nii Eestis kui ka mujal on Juridica veergudel juttu olnud
varemgi. *1
Emakeelse õigushariduse saja aasta täitumist tähistades on paslik taas heita
pilk õigushariduse hetkeolukorrale rahvusülikoolis ning võimalikele
arengusuundadele lähemas tulevikus.
Seda tehes olen lähtunud õigusteaduskonna
õppetegevust suunavast õiguslikust raamistikust, aga ka üliõpilaste,
õppejõudude ja vilistlaste tagasisidest, samuti enda kogemustest ja
tähelepanekutest õppejõuna ning õigusteaduskonna õppedirektori ja
programmijuhina. Õigusteaduskonna vilistlaste tagasiside kajastamisel olen
aluseks võtnud Tartu Ülikooli sotsiaalteaduste valdkonna vilistlaste uuringu *2 ,
mille sotsiaalteaduslike rakendusuuringute keskus (RAKE) koostas 2016. aastal,
ning käesoleval suvel samuti RAKE abiga korraldatud õigusteaduskonna
vilistlaste küsitluse *3 tulemused.
Tartu Ülikooli õigusteaduskonna arengukava *4
kohaselt on teaduskonna missioon „tagada Eesti õiguskorra toimimiseks vajalike
teaduslike aluste kujundamine, rahvusvaheliselt tunnustatud kõrgetasemelise
teadustegevuse ja teaduspõhise õppe kaudu Eesti põhiseaduslike funktsioonide
täitmiseks vajaliku kõrgelt kvalifitseeritud ja vastutustundliku juristkonna
väljaõpe ning rahvusvaheliselt konkurentsivõimeline akadeemiline järelkasv
Eesti õigusteaduses“. Sellest nähtub, et õigusteaduskond peab oma õppetööalases
tegevuses tähtsaks Eesti vajadusi ning teaduspõhisust. Neil kahel aspektil
algatuseks peatungi.
2. Õigusteaduse ja õigushariduse rahvuslikkus
Tartu Ülikooli seaduse *5
(TÜS) § 2 lõike 1 kohaselt on Tartu Ülikool Eesti Vabariigi
rahvusülikool. Kui küsida, mida väljend „rahvusülikool“ tähendab, siis ega
selle kohta legaaldefinitsiooni leiagi. Mõningat selgitust annab TÜS § 2
lõige 4, mille kohaselt ülikool edendab eesti keele ja kultuuri säilimise ning
arengu eesmärgil Eestit ja tema rahvast uurivaid teadusi ning eestikeelset
haridust, säilitab rahvuslikku kultuuripärandit ning pakub avalikkusele sellega
seotud teenuseid. Siit ka väljend „rahvusteadused“, mille sisustamise raskused
ja erinevad võimalused on kokku võtnud Urmas Sutrop ajakirjas „Akadeemia“. *6
Teaduspoliitilisest aspektist vaadatuna ei
ole õigusteadus täna rahvusteadus – see tähendab, et TÜS § 11 lõike 11
alusel riiklikku toetust saavate professuuride nimekirjast *7
ühtegi õigusteaduse professuuri ei leia. Juristid on aga avaldanud arvamust, et
ka õigusteadust tuleks pidada rahvusteaduseks, sest õiguskorra toimimiseks ja
edasiarendamiseks vajaliku süsteemse teadustöö tegemine on iga riigi oma
õigusteadlaste ülesanne *8 , seega oma riik eeldab oma
õigusteadust. *9
Sellest nähtub, et juristide jaoks on „rahvuslikkus“ kui „rahvusteaduse“
komponent seotud riigiga. *10 Tartu Ülikoolis tehtava (Eesti)
õigusteaduse seotust Eesti riigi ja rahva tulevikuga on rõhutanud ka kunagine
Tartu Ülikooli rektor Jaak Aaviksoo. *11
Juristide erialases väljaõppes domineerivad
samuti riiklikud huvid: on ju juristid need, kes peavad õigusprobleeme
lahendades rakendama (ning järelikult ka väga hästi tundma) vastavas
õiguskorras kehtivat õigust ja seda ühtviisi nii avalikus kui ka erasektoris
töötades. Märt Rask on rõhutanud (teaduspõhise) õigushariduse olulist rolli
riigi õiguspoliitikas, märkides, et õigusharidus valmistab ette spetsialiste
nii kehtiva õiguse rakendamiseks kui ka õigusruumi tunnetamiseks ja muutmiseks. *12
Teiste sõnadega on igal riigil tarvis juriidilise ettevalmistusega eksperte oma
õigussüsteemi kriitiliseks analüüsimiseks ja edasiarendamiseks. Just sellise
ettevalmistuse andmine ning sel moel Eesti riigi toimisse ja arengusse
panustamine on rahvusülikooli õigusteaduskonna olulisim eesmärk. Vaadates Tartu
Ülikooli lõpetanute suurt osakaalu nn klassikaliste juristiametite (kohtunik,
advokaat, prokurör, notar) esindajate seas *13 , võib
järeldada, et Eesti jaoks võimekate juristide õpetamisega on teaduskond seni ka
hästi toime tulnud.
3. Õigushariduse teaduspõhisus
Küsimus selle kohta, kas juristi ettevalmistus
peaks seisnema akadeemilises hariduses või olema pigem praktiliste oskuste
lihvimisele orienteeritud kutseõpe, tõuseb ikka ja jälle. Leideni ülikooli
rektor ja endine õigusteaduskonna dekaan Carel Stolker on eristanud nelja
põhilist juristiõppe mudelit:
– kitsalt kutsealane väljaõpe õigusasutuste juures (nt Inglismaa kogemus
kohtute juures tegutsevate kutseühingutega (Inns of Court)),
– kutseoskuste õppele suunatud ettevalmistus kõrgkoolides (nt USA law
school’id),
– akadeemiline õigusharidus ülikoolides,
– akadeemiline ülikooliharidus kombineerituna mahuka praktilise erialase
kogemusega (nagu see on Saksamaal). *14
Mandri-Euroopas on traditsiooniline, et
juristide ettevalmistus toimub ülikoolides, seega seal, kus tegeletakse ka
õigusteadusega. *15 See johtub arusaamast, et jurist ei
ole õigusnorme kohaldades lihtsaid juhtumeid lahendav „õigustehnik“, vaid peab
olema suuteline kehtivat õigust ning selles esinevaid lünki kriitiliselt
analüüsima ja leidma lahendusi keerulistele probleemidele. *16
Selleks vajalikul tasemel ettevalmistust saab pakkuda akadeemiline
õigusharidus, s.t õppekava, mille raames õpitakse nii õigusteooriat kui ka
õigusfilosoofiat, aga ka näiteks õiguse ajalugu, saamaks keeruliste probleemide
lahendamiseks ja loovaks õigusmõtlemiseks vajalikke teadmisi ja oskusi.
Nimetatud distsipliinides eksperdiks olemine ja enese pidev arendamine ei ole
praktiseeriva juristi igapäevatöö kõrval mõeldav, seepärast on õigushariduse
andmise sobivaimaks kohaks peetud ülikoole.
Tõsi,
üliõpilased ise neid tugevat teoreetilist põhja andvaid õppeaineid sageli eriti
ei väärtusta. Nii näiteks on õigusteaduskonna kunagine dekaan Peep Pruks juba
1996. aastal märkinud, et oodatakse pigem võimalikult konkreetseid teadmisi,
mis end praktikas kohe „ära tasuvad“ *17 . Ka
õppeinfosüsteemis õppekava kohta antud tagasisidest nähtub, et üliõpilased
ootavad eeskätt praktiliste oskuste omandamist, mis võimaldaks kohe edukalt
tööle asuda; aeg-ajalt nimetavad tudengid isegi konkreetseid õppeaineid, mida
nende arvates ei peaks õppekavades olema. *18
Selline pragmaatilisus ei ole üksnes Eesti üliõpilastele omane joon, vaid
iseloomustab teistegi riikide juuratudengeid. *19
Seda võib nähtavasti seostada asjaoluga, et ka tööandjad ootavad
õigusteaduskonna lõpetajailt võimalikult kohest valmisolekut praktiliste
tööülesannetega toimetulekuks. *20
Võib nõustuda Peeter Järvelaiuga, kes on
juba 1996. aastal märkinud, et Eestis tuleb endale aru anda, et meie juristkond
ei saa olla orienteeritud üksnes praktikale. *21 Arvestades
seda, kuivõrd erinevad on need õigusvaldkonnad, milles õigusteaduskonna
lõpetajad tööle hakkavad, ning need spetsiifilised kutseoskused, mida eri
õigusametite pidajatelt nõutakse, ei olegi võimalik ühte juurastuudiumi ära
mahutada kõike seda, mis võiks rahuldada väga erinevate tööandjate vajadusi.
Niisiis tuleb ülikoolide õigusteaduskondadel endilgi aeg-ajalt enesele
meenutada, et ülikool vastutab tulevaste juristide harimise, mitte nendeväljaõppe eest. *22 Või, nagu on öelnud Jaak Aaviksoo:
„Tartu Ülikooli õigusteaduskonna lõpetaja peab kindlasti olema mitte ainult
õigusspetsialist, vaid eelkõige õigusharitlane ja ühiskonnateadlane –
õigusteadlane laias mõttes.“ *23 See omakorda tähendab, et praktilisuse
suurendamise sildi all ei tohiks Tartu Ülikooli õigusteaduse õppekavades loobuda
nendest distsipliinidest, millest saadud teadmiste najal suudab jurist
tulevikus töötades lahendada probleeme ka siis, kui koolis õpitud konkreetsed
materiaalõiguslikud teadmised seaduste muutmise tõttu kasutuks peaksid osutuma.
Õiguse üldainete olemasolu õigusteaduse
õppekavades on tegelikult oluliseks pidanud ka õppekava läbinud ise. *24
Nii näiteks küsisime 2019. aasta suvel korraldatud küsitluse raames
õigusteaduskonna vilistlaste käest terve rea õppeainete kohta esiteks seda, kui
suurel määral sellest ainest saadud teadmisi praktikas kasutatakse, ning
teiseks seda, kas see õppeaine peaks vilistlaste arvates olema juurastuudiumi
kohustuslik osa. Küsitluse tulemusena selgus, et näiteks ladina keele alaseid
teadmisi kasutas oma töös harva või üldse mitte 73–85% vastanutest (erinevused
sõltusid vastajate haridustasemest – BA, MA või doktorikraad), samas 54%
kõigist vastanutest leidis, et see peaks olema kohustuslik õppeaine.
Õigusfilosoofia puhul olid tulemused vastavalt 53–86% ja 60% ning õiguse ajaloo
kohta vastavalt 56–88% ja 65%. Seega võib öelda, et nende teoreetiliste ainete
tõeline kasu on kaudne, kuid need on väga vajalikud ning see vajalikkus
selgubki alles praktikas. Siinkohal julgustan tööandjaid seda sõnumit selgemini
saatma ka enda juures praktikal olevatele või juba töötavatele tudengitele.
Lisaks üldteoreetilist põhja andvatele
õppeainetele on ka praktilisemate õigusdistsipliinide (nagu lepinguõigus,
karistusõigus, haldusõigus jne) õpetamisel oluline õppejõu enda pidev teadustöö
selles vallas, sh kursisolek nii siinsete kui ka välismaiste kolleegide
teadustööga. Õppejõud, kes on harjunud õiguslikku materjali pidevalt
kriitiliselt analüüsima ning lisaks oma riigi kehtivale õigusele on kursis nii
konkreetsete õiguslike lahenduste ajalooliste põhjustega kui ka (teiste riikide
näitel) probleemi lahendamise muude võimalustega, suudab õppijaid kriitilise
mõtlemise oskuse arendamisel tulemuslikumalt juhendada.
Veel üks põhjus, miks õigusteadust just
eeskätt ülikoolides õpetatakse, on seotud vajadusega kaasata õigushariduse ja
õigusteaduse juurde ka teiste erialade esindajaid. Jaak Aaviksoo on märkinud,
et inimese ja õiguse suhte erinevate aspektidega tegelemiseks on lisaks
õigusteadlastele tarvis kaasata näiteks majandusteaduse, sotsioloogia ja riigiteaduse
esindajaid, aga ka näiteks semiootikuid ja filosoofe, sest õiguskultuuri
edendamiseks „ei ole ilmselt kohasemat asutust kui ülikool, kes oma loomu
poolest on universaalne nii oma interdistsiplinaarsuse tõttu kui ka seetõttu,
et ühendab endas teadus-, haridus- ja kultuuriasutuse“ *25 .
Ülalöeldu ei tähenda, et klassikalist
õigusteaduse õppekava tuleks pidada kogu tänase Eesti ühiskonna vajadusi
rahuldavaks ja ainsaks sobivaks õigushariduse mudeliks. Vajab ju tööturg nii
spetsiifilisemate, kitsast valdkonda puudutavate sügavate juriidiliste
teadmistega eksperte, kelle ettevalmistamine toimub valdkonnale
spetsialiseerunud magistriõppekavade kaudu *26 , kui ka
lihtsamate õigusalaste kutseoskustega töötajaid. Küll aga peab väikeses riigis
olema vähemalt üks ülikool, mis suudab anda klassikalist akadeemilist
õigusharidust. Eestis on selleks Tartu Ülikool ning õppekavasid kujundades
peame seda õigusteaduskonnas alati meeles pidama.
4. Tartu Ülikooli õigusteaduskonna
õppekavad ja õppevormid
Õigusteaduskond pakub haridust kõigil kolmel
kõrghariduse astmel: teaduskonnas on üks eestikeelne bakalaureuseõppekava, üks
eestikeelne ja kaks ingliskeelset magistriõppekava ning doktoriõppekava.
Bakalaureuse- ja magistriõppekavad läbisid 2016. aastal evalveerimise, mille
käigus rahvusvaheline hindamiskomisjon andis kõikidele õppekavadele positiivse
üldhinnangu. *27 Seda, kuidas hindavad
õigusteaduskonnast saadud haridust eestikeelsete õppekavade lõpetajad, uurisime
2019. suvel korraldatud küsitluse raames. Küsitlusele vastanud vilistlased on
rahul Tartu Ülikooli õigusteaduskonnas omandatud kõrgharidusega (96%) ja valitud
erialaga (97%), tunnevad end tööturul konkurentsivõimelisena (95%) ning tulevad
enda hinnangul oma praeguses töökohas tööalaselt hästi toime (99%). Seega võib
tõdeda, et teaduskonna senine tegevus õigushariduse andmisel on olnud
tulemuslik.
1990. aastatel kestis õigusteaduse
bakalaureuseõpe Tartu Ülikoolis 8 semestrit (4 aastat); selle järel oli
võimalik õppida 2 aastat teadusmagistriõppekaval. 1999. aastal allkirjastatud
Bologna deklaratsiooni *28 rakendamise raames mindi Eesti
ülikoolides alates 2002/2003. õppeaastast üle 3+2 süsteemile. Kui osa erialade
puhul *29
säilitati pikem baasõpe integreeritud õppekavade kaudu (s.t õppekava
bakalaureuse- ja magistriastmeks lahutamata), siis õigusteaduse õppes võeti
kasutusele 3+2 mudel. See tähendab, et Tartu Ülikoolis saab õigusteadust õppida
3-aastase nominaalkestusega eestikeelsel bakalaureuseõppekaval ja 2‑aastase
kestusega eestikeelsel magistriõppekaval. Algselt peeti 3+2 mudeli üheks
eesmärgiks ülikoolilõpetajate kiiremat jõudmist tööturule ning seda arusaama
peegeldas ka 2002. aastal bakalaureuseõppesse astunute õppekava, mis oli täis
pikitud väikesemahulisi kohustuslikke õppeaineid, jätmata üliõpilastele eriti
palju võimalusi materjali süüvimiseks. Järgnenud aastate jooksul on seda viga
pidevalt korrigeeritud: viidud osa õppeaineid üle magistriõppekavasse ning
suurendatud bakalaureuseõppekavasse jäänud õppeainete mahtu. *30
Seega on Tartu
Ülikooli õigusteaduse bakalaureuse- ja magistriõppekavade puhul lähtutud
põhimõttest, et need kaks annavad kokku nn täisjuristi (sks Volljurist)
hariduse. Sellise lähenemise lähtepunktiks on orienteeritus sellele
õigusteadmiste pagasile, mis peaks olemas olema õigusteaduse magistrikraadiga
klassikaliste õigusametite pidajatel. *31 See tähendab, et
õigusteaduse magistriõpe ei kujuta endast pelgalt bakalaureuseõppes õpitud
distsipliinide süvendamist erikursuste toel, vaid uute ning keerulisemate
õiguslike distsipliinide juurdeõppimist selleks, et saadud haridus annaks kokku
piisavalt hea üldpildi õigussüsteemist. Sellepärast iseloomustab
bakalaureuseõppekava ka võrdlemisi suur kohustuslike ainete maht (kogu õppekava
maht on 180 ainepunkti ehk EAP-d, millest kohustuslike õppeainete maht on 150
EAP-d). *32 Baasteadmiste süvendamine
toimub nii bakalaureuse- kui ka magistriõppekavas pakutavate valikainete kaudu.
Kahe eraldi õppekava olemasolu võimaldab
soovijatel tõepoolest piirduda bakalaureusediplomiga ning asuda tööle või
õppida magistritasemel juurde mõnda muud eriala. Samuti on ülikoolil kahe
õppekava süsteemi puhul võimalik valida õigusteaduse magistriõppesse
võimekamaid tudengeid. Samas tekitab selline süsteem ka teatavaid probleeme –
näiteks bakalaureuseõppes läbitud valikainete ümberarvestamiseks esitatud
taotluste läbivaatamise administratiivne koormus või tudengite õppekoormuse
ebaühtlane jaotus kahe õppekava vahel.
Mainitud täisjuristi kontseptsioon eeldaks
õigusteaduse magistriõppekavale astujalt bakalaureusekraadi õigusteaduses.
Õigusteaduskonna vastuvõtupraktikas see reeglina nii ongi, kuid esineb ka
erandeid, sest õigusteaduse magistriõppekavale võivad kandideerida ka muude
erialade bakalaureusekraadiga õppijad. Tartu Ülikooli õppekava statuudiga *33
on õigusteaduse magistriõppesse astumise lisatingimuseks seatud õigusalaste
eeldusainete läbimine 60 EAP mahus (loomulikult tuleb kõikidel kandideerijatel
sooritada sisseastumiseksam). Sama teed on õigusteaduse magistridiplomit
andvate õppekavade puhul mindud ka teistes Eesti ülikoolides *34 ,
seega võib öelda, et Eestis õigusteaduse magistridiplomi saanute poolt läbitud
õigusalaste õppeainete maht võib praktikas olla küllaltki erinev.
Lisaks eestikeelsele klassikalisele
magistriõppekavale on Tartu Ülikooli õigusteaduskonnas kaks ingliskeelset
õppekava: alates 2015. aastast Tartus õpetatav infotehnoloogiaõiguse õppekava
ning 2016. aastal avatud ja Tallinnas tegutsev rahvusvahelise õiguse ja
inimõiguste õppekava. Nende õppekavade avamine on teaduskonna jaoks kahtlemata
positiivne kogemus, mis aitab kaasa õpikeskkonna rahvusvahelistumisele ning
Tartu Ülikooli õigushariduse tutvustamisele väljaspool Eestit.
Pärast
ühinemist Õigusinstituudiga 2002. aastal tegutseb Tartu Ülikooli
õigusteaduskond nii Tartus kui ka Tallinnas. Sellest tulenevalt saavad
eestikeelsetele õppekavadele õppima soovijad valida, kas kandideerida
õppekohale Tartus või Tallinnas. Lisaks päevasele õppele (kus õppetöö toimub
igal nädalal esmaspäevast reedeni) on võimalik õppida sessioonõppe vormis, mis
reeglina tähendab üks kord kuus (neljapäevast pühapäevani) toimuvat auditoorset
tööd kombineerituna iseseisva tööga. Sessioonõppe populaarsus näitab, et lisaks
otse gümnaasiumist tulnud noortele on õigusteaduslik haridus oluline ka
küpsemate, sageli juba ühte kõrgharidust omavate õppijate jaoks, kes
väärtustavad võimalust õppida töö ning pere kõrvalt. Kui seni oli bakalaureuseõppe
sessioonõppijate õppekoormus sarnaselt päevaõppega jagatud kolme aasta peale,
siis alates käesolevast aastast toimub õppetöö sessioonõppes nelja aasta
jooksul (s.t osakoormusel), et ka muude kohustuste kõrvalt õppijal oleks
võimalik õpitavasse piisavalt süveneda ning saada kvaliteetne haridus.
Vajadus tagada jätkusuutlikuks ning
kvaliteetseks teaduspõhiseks õppetööks vajalikud tingimused on kaasa toonud
otsuse pakkuda alates 2019. sügisest osakoormuses õppimisvõimalust üksnes tasu
eest. Selle otsuse tegemisel on rolli mänginud nii rahvusvahelise
hindamiskomisjoni soovitused *35 kui ka Haridus- ja Teadusministeeriumi
seisukoht, et osakoormusel õpe on mõeldud eelkõige töötavale inimesele, kes
tasub oma õpingute eest ise. *36 2019. aasta suvel õigusteaduskonna bakalaureuseõppekava
sessioonõppesse sisseastunute arv (66) näitab, et õppijad on selle muudatuse
küllaltki hästi vastu võtnud.
Ka õigusteaduskonna lõpetanutel on võimalik
meie tegemistest jätkuvalt osa saada, osaledes näiteks teaduskonna korraldatud
täiendusõppes või läbides tasemeõppe aineid (s.t õppekava osaks olevaid
kursusi) koos tudengitega.
5. Õppekavade sisu
Väga üldistatult võib õppekavade sisu jagada
kaheks: ülikoolis loetavad õppeained (kohustuslikud, sh lõputöö või lõpueksam,
valik- ja vabaained) ning väljaspool ülikooli toimuv erialane praktika.
Õppekavade sisu peab kaasas käima
õigussüsteemi muutuste ja õiguspraktika vajadustega, seega tuleb õppekavasid
järjepidevalt arendada (ehk muuta). Alanud õppeaasta üks olulisi tegevusi
teaduskonnas ongi seotud õppekavade revisjoniga ja vajalike muudatuste
ettevalmistamisega, tuginedes muuhulgas nii vilistlaste, tööandjate,
õppejõudude kui ka tudengite tagasisidele. Kriitiliselt tuleb üle vaadata nii
kohustuslikuna õpetatavate distsipliinide loetelu kui ka ainekursuste maht.
Analüüsimist vajab ka praktikakorraldus.
Praktika on täna õigusteaduse bakalaureuseõppekavas valikaine ning
magistriõppekavades kohustuslik. Üliõpilased leiavad endale praktikakoha
iseseisvalt, mis reeglina ei ole kuigi keeruline, arvestades teaduskonda
saadetavate ning tööandjate endi kanalite kaudu reklaamitavate
praktikapakkumiste hulka. Samas on olnud (tõsi, üksikuid) juhtumeid, kus
tudengeid ei ole praktika ajal piisavalt juhendatud ega tagasisidestatud, mis
raskendab üliõpilasel oma erialaste oskuste hindamist ning arendamist vajavate
kompetentside analüüsimist. Nähtavasti on vajalik tõhustada ka üliõpilaste ning
praktikajuhendajate ettevalmistust praktika eesmärkide osas, sest tudengite
tagasiside viitab sellele, et mõnikord mõistetakse praktikat üksnes kui
stuudiumi vältel omandatu kontrolli ning praktiliste oskuste õppimine ja
süvendamine kui üks praktika eesmärke võib kergesti jääda tagaplaanile.
Bakalaureuseõppekaval, eestikeelsel
magistriõppekaval ning rahvusvahelise õiguse ja inimõiguste õppekaval on
üliõpilaste süsteemse õigusalase uurimistöö oskuste süvendamiseks ette nähtud
mahukamad ning pikemaaegset süvenemist nõudvad kirjalikud tööd
(bakalaureuseõppekaval uurimistöö ning nimetatud magistriõppekavadel
magistritöö). Senine kogemus näitab, et suur hulk üliõpilasi ei tule nende
tööde koostamisega ettenähtud aja (s.t õppeaasta) jooksul toime. Seetõttu on
nende iseseisvate tööde kirjutamist toetavate meetmete kokkuleppimine ning
rakendamine kindlasti üks alanud õppeaasta jooksul ees ootavaid tegevusi
teaduskonnas.
Nagu igas valdkonnas, nii on ka õigusteaduse
õpetamisel lisaks erialastele teadmistele (nagu näiteks teadmised lepingu
rikkumise korral kohaldatavatest õiguskaitsevahenditest) ja oskustele (eeskätt
muidugi kaasuste lahendamise oskus) olulised ka üldoskused ehk nn ülekantavad
oskused. Suvise vilistlasküsitluse raames küsisime lõpetanutelt erinevate
üldoskuste kasutamise kohta. Vastajatel paluti märkida 10-pallisel skaalal, mil
määral läheb neid oskusi töös vaja, kusjuures „10“ märkis vastust „väga sageli“
ning „1“ tähistas vastust „väga harva“. Enamikku loetletud oskustest läheb
vastajatel vaja väga sageli:
Allikas: RAKE (2019)
Need küsitluse tulemused viitavad üsna selgelt
sellele, millised on ka õigusteaduse stuudiumi jooksul enim arendamist vajavad
üldoskused. Üldoskuste omandamine läheb tõhusamalt, kui nende treenimine ja
hindamine toimub pidevalt kogu õppekava jooksul, s.t erinevate ainekursuste
raames. Selles osas on kõikide õppekavade lõikes kogupilt võrreldes kümne aasta
taguse ajaga kahtlemata paremaks muutunud – üliõpilased teevad üha enam näiteks
meeskonnatööd ning kirjalikke ülesandeid sooritatakse varasemast rohkem. Samas
on veel küllaga arenguruumi. Üht-teist on võimalik ära teha olemasolevate
õppejõudude ühiste pingutustega ainekursuste õpetamisel (nt suunates üliõpilasi
kursuse lõppedes oma õppimist analüüsima), ent osa vajalikest tegevustest
eeldavad lisaressurssi (nt akadeemilise kirjutamise oskuse tõhustamine). Üheks
selliseks õppeaineks, mis võimaldab korraga süvendada tervet hulka juristi töös
vajalikke üldoskusi, on harjutuskohus. Õigusteaduskonna üliõpilased on aastate
jooksul edukalt osalenud nii Eesti-sisestel kui ka rahvusvahelistel
harjutuskohtuvõistlustel ning teaduskonna sooviks on seda võimalust jätkuvalt
pakkuda. Seetõttu on üheks alanud õppeaasta prioriteetseks tegevuseks ka
üliõpilaste harjutuskohtute toetuseks lisavahendite otsimine ning selles on ka
õigusteaduskonna vilistlastel võimalik aktiivselt
kaasa lüüa.
6. Tartu Ülikooli õigusteaduskonna
üliõpilased ja õppejõud
Kõige tähtsamad inimesed ülikoolis on mõistagi
üliõpilased. 8. septembri 2019. a seisuga õpib õigusteaduskonna kõikidel
õppekavadel kokku 1356 tudengit, neist Tartus 706 ning Tallinnas 649. See teeb
õigusteaduskonnast üliõpilaste arvu poolest Tartu Ülikooli suurima teaduskonna.
Õigusteaduse eriala on aastaid olnud sisseastujate hulgas populaarne ning
õppekavade „tühjaks jäämist“ pole seetõttu karta.
Suur kandideerijate arv tingib
õigusteaduskonda sisseastujate kõrge taseme. Samas on õigusteadus erinevalt
paljudest muudest ülikoolis õpetatavatest distsipliinidest selline eriala,
millega gümnaasiumilõpetajal reeglina varasemat kokkupuudet ei ole. Selleks et
seda kokkupuudet juba kooliajal tekitada ning võimaldada noorel inimesel
otsustada, kas õigusteadus võiks üldse olla teda huvitav eriala, lõi
õigusteaduskonna õppejõududest ja vilistlastest koosnev meeskond e-kursuse
„Õiguse alused mittejuristile“ *37 . 2019. aasta suvel õigusteaduskonda
sisseastunutest oli selle kursuse läbinud juba tervelt 19%. Lähiaastatel on
võimalik hinnata, kas taoline ülikooli-eelne ettevalmistus vähendab nende
üliõpilaste arvu, kes (valdavalt esimese õppeaasta jooksul) katkestavad
ülikooliõpingud eriala sobimatuse tõttu.
Et õigusteaduskonna tudengid on võimekad,
seda näitab ka nende hõivatus tööturul. 3+2 haridusmudeli juurutamise eesmärk,
et bakalaureuseõppe läbimise järel oleks võimalik tööle asuda, näib Eestis olevat
realiseerunud, kui lähtuda Tartu Ülikooli sotsiaalteaduste valdkonna
vilistlaste uuringus välja toodud asjaolust, et enamik õigusteaduse
magistriõppe statsionaarse õppevormi üliõpilasi töötab ning paljud neist
töötavad õpitava erialaga seotud valdkonnas. *38 Arvestades
seda, et õigusteaduskonna magistriõppesse kandideerijate seas on sessioonõppe
vorm juba aastaid populaarsem kui päevaõpe, võib teha järelduse, et valdav osa
magistriõppe tudengeid töötab õpingute ajal küllaltki arvestatava koormusega.
Seda kinnitas ka 2018. aasta sügisel magistriõppe tunniplaanide koostamise
põhimõtete tarbeks korraldatud küsitlus, millele vastas 53% õigusteaduskonna
magistrandidest. Vastanutest 90% töötasid, neist enamik tegi erialast tööd ning
74% vastanutest töötas nädalas rohkem kui 20 tundi. Küsitluse raames uuriti
muuhulgas ka seda, mida vastaja peab enda põhitegevuseks, kas töötamist või
õppimist. Tervelt 66% vastanutest määratles end pigem töötajana, kes töö
kõrvalt õpib. Tudengitele suunatud töökuulutuste järgi võib arvata, et erialast
tööd pakutakse juba ka bakalaureuseõppe üliõpilastele.
Ühelt poolt teeb see rõõmu, sest kõrge
tööhõive võiks anda tunnistust õigusteaduskonna tudengite heade teadmiste ja
oskuste kohta. Teisalt on see ka probleemne, sest töötamise tõttu ei saa
üliõpilased osaleda täies mahus õppetöös ning üliõpilaste õppeaeg venib
ettenähtust pikemaks. *39 Ei ole harvad juhud, kus üliõpilane
nimetab magistritöö valmimise venimise või seminarist puudumise põhjusena suurt
koormust tööl. Sellistes tingimustes on täiskoormusel õppetöö läbiviimine
raskendatud ning üliõpilaste stuudiumi venimine mõjutab negatiivselt ka
õigusteaduskonna eelarvet. Tekib omamoodi surnud ring: töötamise tõttu ei saa
üliõpilane pühenduda õppimisele ning ülikoolil on raske täita sellesama tudengi
tööandja ootusi ülikoolilõpetajate teadmiste ja oskuste osas. Ilmselt on siin
teaduskonna jaoks mõttekoht, kuidas motiveerida üliõpilasi õpingute ajal
keskenduma esmajoones õppetööle ning samas võimaldada paremini ühildada
töötamist ja õppimist. Arvestades täiskoormusega töötavate üliõpilaste suurt
osakaalu, võib ühe võimalusena kaaluda näiteks osakoormusel õppe juurutamist ka
magistriastmes.
Selleks, et kvaliteetne teaduspõhine
õigusharidus üliõpilasteni viia, on mõistagi tarvis õppejõudusid. Selle artikli
kirjutamise ajal töötab õigusteaduskonnas 13 professorit, 16 dotsenti, 8
lektorit, 4 assistenti, 4 õpetajat, 3 vanemteadurit ning 4 teadurit.
Jagades teaduskonna üliõpilaste arvu õppetööd läbi viivate akadeemiliste
töötajate arvuga, saame tulemuseks, et iga õppejõu kohta tuleb enam kui 28
üliõpilast. Seda on kahtlemata palju; õnneks on teaduskonnal võimalik kasutada
praktikutest õppeülesande täitjate abi, eeskätt seminaride juhendamisel ning
valikainete läbiviimisel. Õppejõudude koormust aitab mõnevõrra leevendada ka
üliõpilastest õppeassistentide kaasamine. Rõõmustav on näha, et nii mõnigi
kunagine võimekas õppeassistent on nüüd juba õppeülesande täitjana panustamas
teaduskonna tänaste juuratudengite haridusse.
Ent olulisem osa õppetööst jääb akadeemilise
teaduspõhise õigushariduse andmisel mõistagi ikkagi ülikoolis põhikohaga
töötavate õppejõudude kanda – kuulub ju just nende töökohustuste hulka
teadustöö tegemine, õppetöö läbiviimine tänapäevasel metoodilisel ja
haridustehnoloogilisel tasemel, õpetamis- ja juhendamisoskuste alane
enesetäiendamine ning õpetamisalane eneseareng ja refleksioon (eneseanalüüs). *40
Arusaam sellest, kuidas toimub õppimine ja
õpetamine kõrgkoolis, on Eestis viimaste aastakümnete jooksul tugevalt
muutunud. Õpe on muutunud väljundipõhiseks – see tähendab, et õppeainet
planeerides ei alusta õppejõud mitte küsimusega, milline materjal tuleb
loengutes üliõpilaseni viia, vaid lähtub sellest, milline muutus peaks õppija
teadmistes, oskustes ja hoiakutes ainekursuse lõpuks toimuma. Sellest lähtudes
valib õppejõud õpetamis- ja hindamismeetodid ning selekteerib vajaliku
õppematerjali. Õpetamismeetoditest eelistatakse õppijaid aktiveerivaid võtteid
ning õppijatevahelist koostööd ja refleksiooni soodustavaid ülesandeid. Väga
oluline on õppejõu oskus kasutada e-õppe vahendeid ning erinevaid digitaalseid
võimalusi õppijate kaasamiseks nii auditooriumis kui ka väljaspool seda. E-õppe
oskusliku kasutamisega suudab õppejõud innustada õppijaid tõhusalt tööle ka
olukorras, kus silmast-silma kontakti võimalust polegi või on auditoorsed
kohtumised harvad (nt sessioonõppes). Võib kindlalt öelda, et tänapäevasel
tasemel õppetöö läbiviimiseks ei piisa üksnes oma valdkonna tundmisest ning
heast esinemisoskusest, vaid tarvis on ka õppemetoodilisi ning
haridustehnoloogilisi teadmisi ja oskusi.
Tartu Ülikool pakub õppejõududele pidevat
võimalust õpetamisoskuste arendamiseks ja innustab õppejõudusid õpetamisse
teadlikult suhtuma ning seda teaduslikult uurima, andes igal aastal välja 12
hea õpetamise granti. *41 Samuti antakse igal aastal välja aasta
õppejõu auhind ning tuuakse välja iga valdkonna 10 parimat õppejõudu. *42
Toreda traditsioonina valivad ka õigusteaduskonna üliõpilased igal aastal
parimad õppejõud ning parimad ainekursused. Õigusteaduskonnas oleme omavahel
kogemuste vahetamiseks 2015. aastal algatanud aruteluseminaride sarja „Hea
õpetamise kogemus õigusteaduskonnas“. See kõik loob sobivad eeldused
õigusteaduskonna õppejõudude pedagoogiliste oskuste arendamiseks. Selleks, et
kindlustada piisava arvu nõutava kvalifikatsiooniga õppejõudude olemasolu, on
üks olulisi lähiaastate ülesandeid teaduskonnas kindlasti seotud õppejõudude
järelkasvuga.
7. Kokkuvõte
Õigusteaduskonda õppima tulla soovijate suur
hulk näitab, et meie juures saadavat õigusharidust hinnatakse kõrgelt.
Vilistlaste tagasiside ning meie õppekavade lõpetajate edukus tööturul kinnitab
selle hinnangu paikapidavust. See aga ei tähenda, nagu võiks õigusteaduskonna
pere loorberitele puhkama jääda. Vastupidi: nii nagu õigus muutub vastavalt ühiskonna
vajadustele, nii muutub ja areneb ka Tartu Ülikooli õigusteaduskond.
Märkused:
*1 01.09.2019 seisuga leiab märksõnale „õigusharidus“ ajakirja „Juridica“
artiklite andmebaasist lausa 91 vastet.
*2 Tartu
Ülikooli sotsiaalteaduste valdkonna vilistlasuuring 2016. Lõpparuanne. November
2016. Arvutivõrgus:[Link]
(01.09.2019). Küsitlus korraldati aastatel 2013–2015 lõpetanud vilistlaste
hulgas ning selles uuringus osales 83 õigusteaduse bakalaureuseõppekava
lõpetanut ja 109 õigusteaduse magistriõppekava lõpetanut.
*3 Küsitlusele vastas kokku 488 õigusteaduskonna vilistlast, kellest 44%
on õigusteaduskonna lõpetanud aastatel 2010–2019, 24% aastatel 2000–2009, 16%
aastatel 1990–1999 ning 16% 1980. aastatel või varem. Arvestades Tartu Ülikooli
õigusteaduskonnas lõpetatud kõrgeimat õppeastet, oli vastanute hulgas 86%
magistrikraadiga, 10% bakalaureusekraadiga ja 4% doktorikraadiga vilistlast.
Vastanutest 33% töötas advokaadibüroos, 20% kohtus, 14% ministeeriumis, ametis
või muus riigiasutuses ja 10% prokuratuuris. Ülejäänud 26% vastajatest töötasid
õigus- või notaribüroos, kohalikus omavalitsuses või muus ettevõttes.
*4 Tartu Ülikooli õigusteaduskonna arengukava aastateks 2018–2022. Vastu
võetud õigusteaduskonna nõukogu otsusega 12.06.2017.
*5 RT I 1995, 23, 333; RT I, 19.03.2019, 12.
*6 U. Sutrop. Kuidas me mõistame rahvusteadust? – Akadeemia 2012/7,
lk 1155–1177.
*7 2019. aastal Haridus- ja Teadusministeeriumi ning Tartu Ülikooli vahel
sõlmitud halduslepingu p 3.1.11 kohaselt on nendeks arheoloogia
professuur, Eesti ajaloo professuur, kunstiajaloo professuur, eesti keele
ajaloo ja murrete professuur, eesti keele (võõrkeelena) professuur, tänapäeva
eesti keele professuur, eesti kirjanduse professuur, eesti ja võrdleva
rahvaluule professuur, etnoloogia professuur, mõtteloo professuur ja
kultuurisemiootika professuur, vt RT I, 28.02.2019, 12.
*8 P. Pikamäe. Õigusteadus on rahvuslik distsipliin. – Sirp, 30.09.2016.
*9 U. Reinsalu. Head sõbrad! – Juridica 2015/3, lk 161.
*10 Ka Tartu Ülikooli seaduse algteksti koostajad nägid „rahvuslikkuses“
nähtavasti eeskätt just seotust riigiga, sest seaduse eelnõu § 2
sõnastuses oli Tartu Ülikool „riiklik (rahvuslik) ülikool“, vt Tartu Ülikooli
seaduse eelnõu, 707 SE, algatatud 19.10.1994. Olgu selle rahvusprofessuuriga
kuidas on, aga õigusteadlaste töö olemuslikku seotust konkreetse õiguskorraga
on ühiskonnas ilmselt siiski veel vähe teadvustatud, millest annab tunnistust
õigusteaduse evalveerimine pigem loodus- ja reaalteadustele orienteeritud
kriteeriumite alusel.
*11 J. Aaviksoo. Tartu Ülikooli ja Eesti õigusteaduse tulevikust. –
Juridica 2002/4, lk 211. Aaviksoo arvates on Tartu Ülikooli ülesandeks
„lisaks õigushariduse ja õigusteaduse ja edendamisele kanda ka Eesti
õiguskultuuri, tagada meie õigustegelikkuse akadeemiline ja sõltumatu
refleksioon, analüüs ja süntees ning selle suhestamine ühiskonna arengu ning
tuleviku kindlustamiseks lahendamist vajavate probleemidega. Neid ülesandeid ei
ole võimalik üheski ühiskonnas täita puhtalt kommertsalustel, need on avalikud ülesanded,
mida vajab eelkõige avalikkus ja rahvas tervikuna“.
*12 M. Rask. Akadeemiline õigusharidus: Eesti õigussüsteemi huvid ja
ootused. – Juridica 2002/4, lk 217.
*13 Vt A. Nõmper. Õigusteaduskond ei karda konkurentsi. – Postimees,
12.11.2017.
*14 C. Stolker. Rethinking the Law School. Cambridge University Press 2014,
lk 114.
*15 Samas, lk 19; S. Strömholm. Juristide Euroopa. – Akadeemia
1994/11, lk 2327; P. Järvelaid. Ülikooliharidus ja juristi elukutse
Euroopas. – Akadeemiline õigusharidus ja juristide täienduskoolitus. Tartu:
Juristide Täienduskeskus 1996, lk 12.
*16 A. W. Heringa. Legal Education. Reflections and Recommendations.
Intersentia 2013, lk 97.
*17 P. Pruks. Akadeemilise õigushariduse mõningaid arenguprobleeme. –
Akadeemiline õigusharidus ja juristide täienduskoolitus. Tartu: Juristide
Täienduskeskus 1996, lk 65.
*18 Näiteks on peetud ebavajalikuks õigusfilosoofiat, õiguse ajalugu ja
uurimistööd.
*19 Aalt Willem Heringa on vastumeelsust kriitilist mõtlemist ja
refleksiooni arendavate õppeainete suhtes täheldanud ka Hollandi üliõpilaste
seas, vt A. W. Heringa (viide 16), lk 97. Ilmar Tammelo on
juba 1977. aastal märkinud sama Saksa juuratudengite kohta, vt I. Tammelo.
Der Kampf um die Rechtsphilosophie. –
Modern Problems of International Law and the Philosophy of Law. Miscellanea in
honour of Professor D. S. Constantopoulos. Thesaurus Acroasium, Vol.
IV. Thessaloniki: Institute of International Public Law and International
Relations of Thessaloniki 1977, lk 153–158, avaldatud Juridicas Lauri
Mälksoo tõlkes: I. Tammelo. Võitlus õigusfilosoofia pärast. – Juridica
2002/8, lk 511–513.
*20 Näiteks on avaldatud isegi arvamust, et ideaalis võiks magistriõppes
saada advokaadi ettevalmistuse, vt K. Koovit. Jaanus Mody ja Martin
Simovart: turg suureneb ja advokaadiametit tehisintellekt ei ohusta. – Eesti
Päevaleht, 23.08.2018.
*21 P. Järvelaid (viide 15), lk 54.
*22 Carel Stolker: “Law schools have a duty to educate, not to train
our future lawyers.” Vt C. Stolker (viide 14), lk 115. Ilmar
Tammelo: „Juurastuudium ilma õigusfilosoofilise õpetuseta pole õigupoolest
õigusteaduses või õigusteadustes harimine; see on üksnes õigustundjate või
õigustehnikute, s.t õiguskäsitööliste tootmine.“ Vt I. Tammelo (viide 19),
lk 512.
*23 J. Aaviksoo (viide 11), lk 214.
*24 Ladina keele ja Rooma õiguse vajalikkuse kohta vt nt H. Vallikivi. Mis
kasu on tänapäeva juristil ladina keelest ja Rooma õigusest? – Sirp,
31.05.2019.
*25 J. Aaviksoo (viide 11), lk 212.
*26 Tartu Ülikooli õigusteaduskonnas on nendeks infotehnoloogiaõiguse
magistriõppekava ning rahvusvahelise õiguse ja inimõiguste õppekava.
*27 Arvutivõrgus:
[Link]
(01.09.2019).
*28 Joint
Declaration of the European Ministers of Education convened in Bologna on 19
June 1999. Arvutivõrgus:
[Link] ;
Bologna protsess: Euroopa kõrgharidusruumi rajamine. Arvutivõrgus:
[Link]
(01.09.2019).
*29 Kõrgharidusseaduse (RT I, 19.03.2019, 12) § 7 kohaselt on nendeks
arstiõpe, loomaarstiõpe, proviisoriõpe, hambaarstiõpe, arhitektiõpe ja
ehitusinseneri õpe ning klassiõpetaja õpetajakoolitus.
*30 Näiteks on aastate jooksul bakalaureuseõppekavast magistriõppekavasse
üle viidud tsiviilkohtumenetlus, keskkonnaõigus, intellektuaalse omandi õigus
ja kriminoloogia ning bakalaureuseõppekavas on suurendatud õiguse
entsüklopeedia, Euroopa Liidu õiguse, karistusõiguse, võlaõiguse üldosa,
lepinguväliste võlasuhete õiguse, rahvusvahelise õiguse ja õiguse ajaloo mahtu.
*31 S.t eeskätt kohtunikud, advokaadid, prokurörid ja notarid.
*32 Üks EAP (ehk Euroopa ainepunkt) = 26 tundi üliõpilase tööd (sh nii
auditoorne kui iseseisev töö).
*33 Õppekava statuut. Vastu võetud Tartu Ülikooli senati 24. aprilli 2015.
a määrusega nr 6.
*34 Näiteks
TalTechi õigusteaduse magistriõppekavale sisseastujalt nõutakse vähemalt 36 EAP
ulatuses eeldusainete läbimist
[Link]
(01.09.2019)), TLÜ õigusteaduse magistriõppekaval tuleb muu kui õigusteaduse
bakalaureusekraadiga õppijal esimese õppeaasta jooksul läbida 16 EAP ulatuses
õigusaineid [Link]
(01.09.2019)).
*35 Arvutivõrgus:
[Link]
(01.09.2019).
*36 Vt
seletuskiri kõrgharidusseaduse eelnõu juurde, lk 37. Arvutivõrgus:
[Link]
(01.09.2019).
*37 Arvutivõrgus:
[Link] (01.09.2019).
*38 Vt mh Tartu Ülikooli sotsiaalteaduste valdkonna vilistlasuuring 2016
(viide 2), lk 20.
*39 Näiteks RAKE 2016. aasta uuringu kohaselt kulus õigusteaduskonna
aastatel 2013–2015 lõpetanutel bakalaureuseõppekava läbimiseks 3 aasta asemel
4,7 aastat ning magistriõppe läbimiseks ettenähtud 2 aasta asemel 3,2 aastat,
vt Tartu Ülikooli sotsiaalteaduste valdkonna vilistlasuuring 2016
(viide 2).
*40 Akadeemiliste töötajate ametijuhendid. Vastu võetud Tartu Ülikooli
senati 15. detsembri 2017. a määrusega nr 8, muudetud Tartu Ülikooli senati 21.
detsembri 2018. a määrusega nr 10.
*41 Õigusteaduskonna õppejõududest on nimetatud grandi seni pälvinud Age
Värv (2016) ja Gaabriel Tavits (2018).
*42 2018.aastal jõudis sotsiaalteaduste valdkonna kümne parema õppejõu
hulka lausa kaks õigusteaduskonna töötajat, nimelt inglise õiguskeele õpetajad
Kristiina Alas ja Reet Talpsepp.
*1 01.09.2019 seisuga leiab märksõnale „õigusharidus“ ajakirja „Juridica“
artiklite andmebaasist lausa 91 vastet.
*2 Tartu
Ülikooli sotsiaalteaduste valdkonna vilistlasuuring 2016. Lõpparuanne. November
2016. Arvutivõrgus: https://skytte.ut.ee/sites/default/files/skytte/sotsiaalteaduste_valdkonna_vilistlasuuring_2016.pdf
(01.09.2019). Küsitlus korraldati aastatel 2013–2015 lõpetanud vilistlaste
hulgas ning selles uuringus osales 83 õigusteaduse bakalaureuseõppekava
lõpetanut ja 109 õigusteaduse magistriõppekava lõpetanut.
*3 Küsitlusele vastas kokku 488 õigusteaduskonna vilistlast, kellest 44%
on õigusteaduskonna lõpetanud aastatel 2010–2019, 24% aastatel 2000–2009, 16%
aastatel 1990–1999 ning 16% 1980. aastatel või varem. Arvestades Tartu Ülikooli
õigusteaduskonnas lõpetatud kõrgeimat õppeastet, oli vastanute hulgas 86%
magistrikraadiga, 10% bakalaureusekraadiga ja 4% doktorikraadiga vilistlast.
Vastanutest 33% töötas advokaadibüroos, 20% kohtus, 14% ministeeriumis, ametis
või muus riigiasutuses ja 10% prokuratuuris. Ülejäänud 26% vastajatest töötasid
õigus- või notaribüroos, kohalikus omavalitsuses või muus ettevõttes.
*4 Tartu Ülikooli õigusteaduskonna arengukava aastateks 2018–2022. Vastu
võetud õigusteaduskonna nõukogu otsusega 12.06.2017.
*5 RT I 1995, 23, 333; RT I, 19.03.2019, 12.
*6 U. Sutrop. Kuidas me mõistame rahvusteadust? – Akadeemia 2012/7,
lk 1155–1177.
*7 2019. aastal Haridus- ja Teadusministeeriumi ning Tartu Ülikooli vahel
sõlmitud halduslepingu p 3.1.11 kohaselt on nendeks arheoloogia
professuur, Eesti ajaloo professuur, kunstiajaloo professuur, eesti keele
ajaloo ja murrete professuur, eesti keele (võõrkeelena) professuur, tänapäeva
eesti keele professuur, eesti kirjanduse professuur, eesti ja võrdleva
rahvaluule professuur, etnoloogia professuur, mõtteloo professuur ja
kultuurisemiootika professuur, vt RT I, 28.02.2019, 12.
*8 P. Pikamäe. Õigusteadus on rahvuslik distsipliin. – Sirp, 30.09.2016.
*9 U. Reinsalu. Head sõbrad! – Juridica 2015/3, lk 161.
*10 Ka Tartu Ülikooli seaduse algteksti koostajad nägid „rahvuslikkuses“
nähtavasti eeskätt just seotust riigiga, sest seaduse eelnõu § 2
sõnastuses oli Tartu Ülikool „riiklik (rahvuslik) ülikool“, vt Tartu Ülikooli
seaduse eelnõu, 707 SE, algatatud 19.10.1994. Olgu selle rahvusprofessuuriga
kuidas on, aga õigusteadlaste töö olemuslikku seotust konkreetse õiguskorraga
on ühiskonnas ilmselt siiski veel vähe teadvustatud, millest annab tunnistust
õigusteaduse evalveerimine pigem loodus- ja reaalteadustele orienteeritud
kriteeriumite alusel.
*11 J. Aaviksoo. Tartu Ülikooli ja Eesti õigusteaduse tulevikust. –
Juridica 2002/4, lk 211. Aaviksoo arvates on Tartu Ülikooli ülesandeks
„lisaks õigushariduse ja õigusteaduse ja edendamisele kanda ka Eesti
õiguskultuuri, tagada meie õigustegelikkuse akadeemiline ja sõltumatu
refleksioon, analüüs ja süntees ning selle suhestamine ühiskonna arengu ning
tuleviku kindlustamiseks lahendamist vajavate probleemidega. Neid ülesandeid ei
ole võimalik üheski ühiskonnas täita puhtalt kommertsalustel, need on avalikud ülesanded,
mida vajab eelkõige avalikkus ja rahvas tervikuna“.
*12 M. Rask. Akadeemiline õigusharidus: Eesti õigussüsteemi huvid ja
ootused. – Juridica 2002/4, lk 217.
*13 Vt A. Nõmper. Õigusteaduskond ei karda konkurentsi. – Postimees,
12.11.2017.
*14 C. Stolker. Rethinking the Law School. Cambridge University Press 2014,
lk 114.
*15 Samas, lk 19; S. Strömholm. Juristide Euroopa. – Akadeemia
1994/11, lk 2327; P. Järvelaid. Ülikooliharidus ja juristi elukutse
Euroopas. – Akadeemiline õigusharidus ja juristide täienduskoolitus. Tartu:
Juristide Täienduskeskus 1996, lk 12.
*16 A. W. Heringa. Legal Education. Reflections and Recommendations.
Intersentia 2013, lk 97.
*17 P. Pruks. Akadeemilise õigushariduse mõningaid arenguprobleeme. –
Akadeemiline õigusharidus ja juristide täienduskoolitus. Tartu: Juristide
Täienduskeskus 1996, lk 65.
*18 Näiteks on peetud ebavajalikuks õigusfilosoofiat, õiguse ajalugu ja
uurimistööd.
*19 Aalt Willem Heringa on vastumeelsust kriitilist mõtlemist ja
refleksiooni arendavate õppeainete suhtes täheldanud ka Hollandi üliõpilaste
seas, vt A. W. Heringa (viide 16), lk 97. Ilmar Tammelo on
juba 1977. aastal märkinud sama Saksa juuratudengite kohta, vt I. Tammelo.
Der Kampf um die Rechtsphilosophie. –
Modern Problems of International Law and the Philosophy of Law. Miscellanea in
honour of Professor D. S. Constantopoulos. Thesaurus Acroasium, Vol.
IV. Thessaloniki: Institute of International Public Law and International
Relations of Thessaloniki 1977, lk 153–158, avaldatud Juridicas Lauri
Mälksoo tõlkes: I. Tammelo. Võitlus õigusfilosoofia pärast. – Juridica
2002/8, lk 511–513.
*20 Näiteks on avaldatud isegi arvamust, et ideaalis võiks magistriõppes
saada advokaadi ettevalmistuse, vt K. Koovit. Jaanus Mody ja Martin
Simovart: turg suureneb ja advokaadiametit tehisintellekt ei ohusta. – Eesti
Päevaleht, 23.08.2018.
*21 P. Järvelaid (viide 15), lk 54.
*22 Carel Stolker: “Law schools have a duty to educate, not to train
our future lawyers.” Vt C. Stolker (viide 14), lk 115. Ilmar
Tammelo: „Juurastuudium ilma õigusfilosoofilise õpetuseta pole õigupoolest
õigusteaduses või õigusteadustes harimine; see on üksnes õigustundjate või
õigustehnikute, s.t õiguskäsitööliste tootmine.“ Vt I. Tammelo (viide 19),
lk 512.
*23 J. Aaviksoo (viide 11), lk 214.
*24 Ladina keele ja Rooma õiguse vajalikkuse kohta vt nt H. Vallikivi. Mis
kasu on tänapäeva juristil ladina keelest ja Rooma õigusest? – Sirp,
31.05.2019.
*25 J. Aaviksoo (viide 11), lk 212.
*26 Tartu Ülikooli õigusteaduskonnas on nendeks infotehnoloogiaõiguse
magistriõppekava ning rahvusvahelise õiguse ja inimõiguste õppekava.
*27 Arvutivõrgus:
http://www.oi.ut.ee/sites/default/files/oi/assessmentreportlawspg_final.pdf
(01.09.2019).
*28 Joint
Declaration of the European Ministers of Education convened in Bologna on 19
June 1999. Arvutivõrgus:
https://www.eurashe.eu/library/modernising-phe/Bologna_1999_Bologna-Declaration.pdf;
Bologna protsess: Euroopa kõrgharidusruumi rajamine. Arvutivõrgus:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ET/TXT/HTML/?uri=LEGISSUM:c11088&from=EN
(01.09.2019).
*29 Kõrgharidusseaduse (RT I, 19.03.2019, 12) § 7 kohaselt on nendeks
arstiõpe, loomaarstiõpe, proviisoriõpe, hambaarstiõpe, arhitektiõpe ja
ehitusinseneri õpe ning klassiõpetaja õpetajakoolitus.
*30 Näiteks on aastate jooksul bakalaureuseõppekavast magistriõppekavasse
üle viidud tsiviilkohtumenetlus, keskkonnaõigus, intellektuaalse omandi õigus
ja kriminoloogia ning bakalaureuseõppekavas on suurendatud õiguse
entsüklopeedia, Euroopa Liidu õiguse, karistusõiguse, võlaõiguse üldosa,
lepinguväliste võlasuhete õiguse, rahvusvahelise õiguse ja õiguse ajaloo mahtu.
*31 S.t eeskätt kohtunikud, advokaadid, prokurörid ja notarid.
*32 Üks EAP (ehk Euroopa ainepunkt) = 26 tundi üliõpilase tööd (sh nii
auditoorne kui iseseisev töö).
*33 Õppekava statuut. Vastu võetud Tartu Ülikooli senati 24. aprilli 2015.
a määrusega nr 6.
*34 Näiteks
TalTechi õigusteaduse magistriõppekavale sisseastujalt nõutakse vähemalt 36 EAP
ulatuses eeldusainete läbimist
(https://www.ttu.ee/sisseastujale/magistriope-2/erialad-10/majandusteaduskonna-erialad-2/oigusteadus-magistriope/#sisseastumine-187
(01.09.2019)), TLÜ õigusteaduse magistriõppekaval tuleb muu kui õigusteaduse
bakalaureusekraadiga õppijal esimese õppeaasta jooksul läbida 16 EAP ulatuses
õigusaineid (https://www.tlu.ee/yti/oigusteadus-0#vastuvotutingimused-
(01.09.2019)).
*35 Arvutivõrgus:
http://www.oi.ut.ee/sites/default/files/oi/assessmentreportlawspg_final.pdf
(01.09.2019).
*36 Vt
seletuskiri kõrgharidusseaduse eelnõu juurde, lk 37. Arvutivõrgus:
https://www.riigikogu.ee/tegevus/eelnoud/eelnou/f120aa1c-7cd4-4b8e-9d29-28c6ddf877ab/K%C3%B5rgharidusseadus
(01.09.2019).
*37 Arvutivõrgus:
https://sisu.ut.ee/oigusealused/avaleht (01.09.2019).
*38 Vt mh Tartu Ülikooli sotsiaalteaduste valdkonna vilistlasuuring 2016
(viide 2), lk 20.
*39 Näiteks RAKE 2016. aasta uuringu kohaselt kulus õigusteaduskonna
aastatel 2013–2015 lõpetanutel bakalaureuseõppekava läbimiseks 3 aasta asemel
4,7 aastat ning magistriõppe läbimiseks ettenähtud 2 aasta asemel 3,2 aastat,
vt Tartu Ülikooli sotsiaalteaduste valdkonna vilistlasuuring 2016
(viide 2).
*40 Akadeemiliste töötajate ametijuhendid. Vastu võetud Tartu Ülikooli
senati 15. detsembri 2017. a määrusega nr 8, muudetud Tartu Ülikooli senati 21.
detsembri 2018. a määrusega nr 10.
*41 Õigusteaduskonna õppejõududest on nimetatud grandi seni pälvinud Age
Värv (2016) ja Gaabriel Tavits (2018).
*42 2018.aastal jõudis sotsiaalteaduste valdkonna kümne parema õppejõu
hulka lausa kaks õigusteaduskonna töötajat, nimelt inglise õiguskeele õpetajad
Kristiina Alas ja Reet Talpsepp.