Rahvusülikooli 100 aasta juubeli puhul on
igati õigustatud heita pilk sellele, mis on õigusharidus, milleks on seda vaja
ja kuhu suunda võiks või peaks õigusharidus arenema. Samuti tuleb tähelepanu
pöörata eestikeelse õigushariduse ja õigusteaduse vajalikkusele ja võimalikule
arengule. Eestikeelset õigusharidust ei paku peale Eesti ülikoolide mitte keegi
maailmas ning seega on eelkõige Tartu Ülikooli kui rahvusülikooli õigusteaduskonnal
täita oluline ülesanne eestikeelse õigushariduse ja õigusteaduse arendamisel,
edendamisel ja tugevdamisel. Käesolevas artiklis käsitlen ülevaatlikult,
millega peab Tartu Ülikooli õigusteaduskond arvestama, kui ta tahab olla
esirinnas akadeemilist õigusharidust andva õppe- ja teadusasutusena mitte
ainult Balti regioonis, vaid põhjamaades tervikuna. *1
Samuti vaatan seda, missuguseid proovikive seab eestikeelne õigusharidus Tartu
Ülikoolile. Lisaks tuleb vastata küsimusele, kas eestikeelsel akadeemilisel
õigusharidusel on üldse tulevikku või muutub ka õigusharidus rahvusvaheliseks
ning ingliskeelsete õiguskavade rakendamine saab olema iseenesestmõistetav.
1. Õigusharidus ja Tartu Ülikool
Õigusharidust on Eesti territooriumil antud
mitme sajandi vältel. Seejuures mitte ainult õigusharidust, vaid ennekõike
kvaliteetset õigusharidust. Akadeemiline õigusharidus on see, mille kaudu
tuntakse Tartu Ülikooli ja Tartu Ülikooli õigusteaduskonda. Tartu Ülikooli ilma
õigushariduse andmiseta ette kujutada on mõeldamatu. Siit tulenevalt on selle
traditsiooni jätkamine iseenesestmõistetav.
Tartu Ülikool on olnud mitmel eri
ajaperioodil oluline nii eestikeelse õigushariduse kui ka õigusteaduse
edendajana. Eestikeelse õigushariduse traditsioon Tartu Ülikoolis on olnud
pikaaegne, veenev ja vankumatu.
Kuigi kohati on ette heidetud Tartu Ülikooli
monopoolset seisundit eestikeelse õigushariduse andmisel, siis tees monopoolse
seisundi kohta ei ole kinnitust leidnud. *2 Eelmise
sajandi üheksakümnendate aastate alguses oli võimalusi õigust õppida palju.
Erinevate õppeasutuste hulk, kes pakkusid õigusõpet, oli arvestatav. Need võimalused
on tänaseks hääbunud. Eestis on olnud mitu eraülikooli, kes on proovinud
pakkuda õigusõpet ärilistel kaalutlustel, ilma et sellega oleks kaasnenud
akadeemilisus ja teaduspõhisus. Niisugused katsed ei ole õnnestunud. Seega ei
ole akadeemiline õigusharidus mitte ainult traditsiooni, vaid pühendumise ja
missiooni küsimus. *3
2. Missugust õigusharidust on meil vaja?
Kuigi Tartu Ülikooli õigusteaduskonda
iseloomutavad pikad traditsioonid, ei tähenda see sugugi seda, et
õigusteaduskond saaks rahulduda sellega, mis juba on olemas. Tugineda üksnes
ajaloolisele tugevusele ja terviklikkusele oleks lühinägelik. Õigusteaduskond
on ilmselgelt rahvusvahelises konkurentsis ning seetõttu peame ennast mõõtma
rahvusvaheliselt, mitte nii väga riigisiseselt.
Õigusharidust on võimalik anda mitmeti: kas
lihtsalt anda kellelegi mingisugused esmased õigusteadmised kitsas valdkonnas
või anda täieulatuslik teaduspõhine õigusharidus, mis hõlmab nii akadeemilist
mõtlemist kui ka võimekust erinevates õiguslikes olukordades mõelda õiguslikult
loogilises võtmes.
Kuigi mõnikord tehakse vihjeid selle kohta,
et õigusõpe ongi üksnes kutseõpe, ei ole tegemist siiski puhtakujulise
kutseõppega, vaid tegemist oli ja on akadeemilise õppega. Akadeemiline
õigusharidus ei ole kadunud ning samuti ei kao niisugune haridus ka lähimal
ajal.
Akadeemilise õigushariduse eripära seisneb
selles, et see ei ole ainult seaduse tekstiga tutvumine, veel vähem konkreetse
seaduse teksti päheõppimine. Akadeemiline õigusharidus eeldab, et saadakse aru
õigusakti loogikast ja taustsüsteemist, samuti vajalikkusest ehk sellest, miks
seadusandja soovib midagi reguleerida. Ka kaasneb akadeemilise õigusharidusega
võime aru saada ja kriitiliselt hinnata igasuguse õigusakti rakendamisega
seotud kohtupraktikat. Kohtupraktika tundmine, selle seostamine konkreetse
õigusakti loogikaga on üks olulisi oskusi, mida on võimalik saavutada üksnes
tegeliku akadeemilise õigusharidusega, mitte lihtsalt kohtulahendi lugemise ja
kohtupraktika üle diskuteerimisega.
Meil ei ole vaja mehaanilist õigusharidust,
meil on vaja kõrgetasemelist akadeemilist õigusharidust. Arvestades Eesti
rahvaarvu, saab niisugust õigusharidust pakkuda üksnes üks asutus. Seejuures on
olulisel kohal akadeemiliste õppejõudude kriitiline hulk ning teaduspõhine
õpetamine. *4
Kuigi õigusharidust on võimalik pakkuda ka teistes õppeasutustes, saab
terviklikku akadeemilist õigusharidust pakkuda üksnes Tartu Ülikool. Senine
areng on näidanud, et erinevad õigusharidust pakkuvad õppeasutused tulevad ja
lähevad ning üksnes konkreetsele ärimudelile üles ehitatud õppeasustused (olgu
see ärimudel kas Eestis või väljaspool Eestit) ei ole suutelised järjepidevalt
pakkuma sellist õigusharidust.
Klassikaline õigusharidus eeldab suhtumise
muutumist: õppejõud tahab ja suudab tegeleda teadusega; teab, mis on
kvaliteetne õpetamine ja tal on huvi oma selleks vajalikke oskusi arendada.
Siit tulenevalt on ka teaduspõhisus akadeemilise õigushariduse lahutamatu osa.
Akadeemiline õigusharidus ei ole see, kui õppejõud loeb ette kellegi poolt
koostatud seaduse kommentaari või saab aru mõnest Riigikohtu lahendis toodud
mõttest. Akadeemiline õigusharidus on palju enamat. Kui akadeemilist
õigusharidust ei suudeta tagada või ei suudeta seda teha nõutava kvaliteediga,
on õigushariduse andmine läbikukkunud ettevõtmine ning selle peale ressurssi
raisata ei ole vaja. Samuti ei ole vaja niisugust õigusharidust pakkuda
üliõpilastele.
Õigushariduse juurde kuulub olulisel määral
õiguskirjanduse olemasolu ja samuti õppejõudude/teadlaste olemasolu, kes on
võimelised head akadeemilist õigusharidust andma.
Eestikeelse õigusalase õppe- ja
erialakirjanduse puhul tervikuna on Tartu Ülikooli õigusteaduskond eestvedaja.
Tartu Ülikooli õigusteaduskonna õppejõud on enim koostanud kõrgkooliõpikuid
ning osalenud eri seaduste kommentaaride koostamisel. Nad on seda ülesannet
täitnud juba alates eelmise sajandi üheksakümnendatest aastatest ning see
liidripositsioon ei ole muutunud. Nagu eespool juba mainitud, on olnud eri
ajaperioodidel paljudel õppeasutustel võimalus osaleda erialase õiguskirjanduse
või kommentaaride ettevalmistamisel ja koostamisel. Üksnes Tartu Ülikooli
õigusteaduskond ja tema akadeemilised töötajad on suutnud seda ülesannet täita
väga heal tasemel ning jätkavad selle ülesande täimist ka tulevikus.
Akadeemilise hariduse juures on oluline
tõsiasi, et ka üliõpilased vajavad õiglast ja õiget kohtlemist. Ei ole võimalik
pakkuda akadeemilist õigusharidust, kui selle hariduse juures mitte midagi
akadeemilist ei ole.
Siit jõuame järgmise probleemi juurde.
Akadeemilist õigusharidust saavad tagada üksnes akadeemilised õppejõud.
Akadeemiline järelkasv on õigushariduse lahutamatu ja vältimatu osa. Siin on
Tartu Ülikooli õigusteaduskonnal kanda vastutatav roll. Doktoriõppe poolest on
õigusteaduskond olnud edukas. Kindlasti on arenguruumi, kuidas muuta
doktoriõpet veelgi efektiivsemaks, ning samuti seisab ees selgitustöö selle
kohta, miks on ja peab olema doktorikraad vajalik. Kui akadeemiline
õigusharidus ilma doktorikraadiga teadlasteta ei ole jätkusuutlik *5 ,
siis muude eluvaldkondade puhul tuleb küsida, kui palju ja milleks on meil vaja
doktorikraadiga spetsialiste.
Kindlasti omaette küsimus on, kas
õigusharidus on massiharidus. Akadeemiline õigusharidus peab olema kättesaadav
kõigile neile, kellel on huvi väga heade õigusteadmiste ja juristi elukutse
vastu. Samas aga ei tähenda see, et akadeemiline õigusharidus peab olema
massiharidus. Kõrge kvalifikatsiooniga juriste läheb vaja igas ühiskonnas.
Teatavaid juriidilisi teadmisi võib vaja minna kõigil. Mõningaid juriidilisi
baasteadmisi saab anda ka täienduskoolituste kaudu. Tänase kõrgharidussüsteemi
3 + 2 mudeli sobivuses on hulk kahtlejaid ja ees seisavad
selleteemalised diskussioonid. Kolme aasta jooksul ei ole võimalik anda
universaalset akadeemilist õigusharidust, vaid üksnes piiratud hulk
õigusteadmisi. Samas akadeemiline õigusharidus ei hõlma mitte ainult õigusõpet,
vaid see on haridus ja haritus laiemas tähenduses. Seetõttu on siinkohal väga
oluline laiemapõhjaline arutelu selle üle, kas senisest 3 + 2
õppesüsteemist tuleb loobuda ning minna üle integreeritud õppele (nt
4 + 1). Praegune süsteem tekitab õpingutes kunstliku pausi, mis ei
ole hea ei õppijatele ega ka tööjõuturule. *6
3. Tulevik: kuhu edasi?
Eestikeelsel õigusharidusel ning samuti
eestikeelsel õigusteadusel on kindlasti tulevikku. Eesti riik ei püsi ilma
õiguseta. Juba Eesti Vabariigi põhiseaduse preambulis on öeldud, et Eesti riik
on rajatud õigusele ja õiglusele. *7 Võõrkeelsed ained võivad ja ongi
õpingute oluline komponent, kuid võõrkeeles Eesti õigust ei õpeta ning samuti
ei edenda see eestikeelset õigusteadust. Sellepärast on eestikeelsel
akadeemilisel õigusõppel ja eestikeelsel õigusteadusel oluline koht tulevaste
Eesti juristide harimisel.
Akadeemilise õigushariduse eripäraks on
kindlasti asjaolu, et olulise osa õigusõpingutest moodustavad õppeained, mida
tuleb läbida kõigil, kes soovivad edaspidi juristina tegutseda või saada
diplom, mille kohaselt on inimene läbinud õigusõppekava täies ulatuses. Kuigi
mingi osa õppeainetest moodustavad ka valikained, on õppekava struktuur
suuresti ette kirjutatud õigushariduse ja õigusainete kohustuslike
komponentidega. Sellest tulenevalt ei ole üliõpilase vabadus oma õppekava enda
soovide järgi kokku panna täielik, sest paratamatult vajalike kohustuslike
ainete hulk ei anna võimalust väga valiv olla. Samas ei tähenda nimetatud
olukord seda, et üliõpilasel ei oleks võimalust spetsialiseeruda. See võimalus
alati jääb erinevate valikainete kaudu. See on otsustamise küsimus, missuguseid
valikaineid või kitsamaid õigusaineid me tahame pakkuda, oleme võimelised
pakkuma. Mõne aine puhul on ilmne, et mitte kohe õpingute alguses ega ka mitte
õpingute jooksul ei pruugi konkreetne õigusvaldkond vajalikuks muutuda, vaid
see võib juhtuda alles pärast õpingute lõpetamist.
Siit edasi jõuame järgmise ülesande juurde,
milleks on õigusalase täiendusõppe pakkumine nii juba tegutsevatele juristidele
kui ka kõigile huvitatutele. Õigusalast täiendusõpet on õigusteaduskond
pakkunud juba paljude aastate jooksul. Tulemuslikud suhted täienduskoolituse
asjus on kujunenud eri institutsioonidega. Samas on siin arenguruumi. Täna me
näeme mitut eraettevõtet, kes pakuvad õigusalast täienduskoolitust, ainult
üksikud nendest teevad seda kvaliteetsetelt. Siin on õigusteaduskonnal oluline
ülesanne võtta õigusalase täienduskoolituse puhul juhtroll vähemalt Eestis enda
kätte ning saada suurimaks ja efektiivseimaks täienduskoolituse pakkujaks.
Vajalikud eeldused on meil olemas. Neid eeldusi tuleb lihtsalt veel
efektiivsemalt kasutada.
Tulles tagasi õigushariduse teema juurde,
siis on ilmne, et kvaliteetne õigusharidus eeldab kõrgetasemelist oskust
õpetada üliõpilasi ning juhendada nende tegevust. Siin on üks oluline
komponent, mida arvestada tuleb: mitte igaüks ei ole valmis õpetama. Väga hea
erialaspetsialist ei ole mitte alati hea õppejõud, küll aga hea õppejõud on
alati oma eriala kõrgetasemeline ja rahvusvaheliselt tunnustatud spetsialist.
Teaduspõhine, argumenteeritud akadeemiline õigusharidus – need on võtmesõnad,
millega tuleb Tartu Ülikooli õigusteaduskonnal arvestada. Heaks õppejõuks ja
teadlaseks olemine nõuab pühendumust ja aega. Samas ei ole kellelegi saladus,
et õigusteaduskonna õppejõududele-teadlastele makstav töötasu jääb allapoole
keskmist töötasu, mida makstakse erinevates juriidilistes ametites. Nimetatud probleemi
on juba ka riigi tasandil märgatud ja probleemist ka aru saadud, kuid sellega
tuleb kindlasti edasi tegeleda ja seda teadvustada.
Samas jõuame siinkohal paratamatult juba
varem tõstatatud küsimuse juurde, kas ja missuguses ulatuses peaks tasuline
kõrgharidus olema lubatud. Hirmud seoses tasulise kõrghariduse võimaldamise või
vähemalt selle osalise võimaldamisega on selgelt üle paisutatud. Konkreetsed
uuringud ja analüüsid selle kohta täna puuduvad, pigem räägitakse üksnes
emotsionaalsetest ja poliitilistest probleemidest. *8
Meie soovid võivad olla ühed, kuid reaalsus on teistsugune. Neid inimesi, kes
oleksid valmis hea hariduse eest maksma õiglast hinda, on ka Eestis olemas. Ei
ole mitte mingisugust ratsionaalset põhjendust, miks vähemalt osaliselt
tasulist kõrgharidust (õigusharidust) ei saa lubada.
Üks teema, mis nüüdisaegse õigushariduse
juures mängib olulist rolli, on e-õppe rakendamine ja selle osakaal. E-õpe on
see suund, mida rahvusülikool ja õigusteadus kui rahvusteadus peavad arvesse
võtma. Kuigi tihti võib kuulda väidet, et e-õpe on oluline meede hariduse
(seejuures ka kõrghariduse) leviku ja kättesaadavuse puhul, siis praktikas ei
pruugi see alati väga hästi realiseeruda. Nii täiendusõppijad kui ka
üliõpilased tervikuna võtavad e‑õpet kui õppeprotsessi loomulikku osa, kuid
viitavad samas olulisel määral ka sellele, et vahetu kontakt õppejõuga on
ikkagi oluline ning ainult e-õpe kui selline ei pruugi viia soovitud
tulemuseni. *9
4. Lõpetuseks
Eesti õigusharidusel seisab ees mitu ülesannet.
Kuigi me tähistame eestikeelse õigushariduse
100. sünnipäeva, on võtmeküsimused muutumatud: kuidas paremini õpetada tulevasi
juriste, kuidas tagada akadeemiline järelkasv, kuidas kujundada vajalikud
oskused õpetamiseks, kuidas tagada jätkuvalt kõrgel rahvusvahelisel tasemel
teaduse tegemine.
Seejuures on ilmne, et meile on vajalik meie
vilistlaste tagasiside. Selle tagasiside kaudu saame me infot selle kohta, mida
ootavad meilt meie vilistlased ning kuidas nad näevad meie tegevust. Mida
rohkem me anname ise tagasisidet selle kohta, mida me õigusteaduskonnas teeme,
seda enam teavad ka meie vilistlased hinnata meie tegevust ja seda enam saame
arendada olulist diskussioon õigusteaduse ja õiguse õpetamise arengu üle.
Kindlasti jääb edaspidiseks teemaks õigusõppe finantseerimine. On enam kui
ilmne, et õiguse õpetamisel on rahalisi lisaressursse vaja, et tagada nii
akadeemiliste kui ka mitteakadeemiliste töötajate töötasude
konkurentsivõimelisus. Õppeteenustasu kehtestamine oleks seejuures ainult üks
võimalik viis, kuidas nimetatud probleemi lahendada.
Tartu Ülikooli õigusteaduskond on olnud ja
jääb ka edaspidi eestikeelse õigushariduse tippkeskuseks. Seda missiooni
kanname meie, Tartu Ülikooli õigusteaduskond ja tema vilistlased koos, edasi
mitte ainult järgmised kakssada aastat, vaid oluliselt kauem!
Märkused:
*1 Tartu
Ülikooli õigusteaduskond on oma arengukavas kujundanud visiooni aastani 2022.
Selle visiooni kohaselt „[õ]igusteaduskond on Euroopa juhtiv ja uuenduslik
õigusteaduse ja õigushariduse keskus, kus toimub kõrgetasemeline ja
rahvusvaheliselt konkurentsivõimeline õppe-, teadus- ja arendustöö Eesti
õiguskorra toimimise heaks“. Vt Tartu Ülikooli õigusteaduskonna arengukava
aastateks 2018–2022. Vastu võetud õigusteaduskonna nõukogu otsusega
12.06.2017. Arvutivõrgus:
[Link]
(05.09.2019).
*2 Siinkohal
tuleb viidata, et ette on heidetud just monopoolset seisundit õigushariduse
andmisel, kuid eri diskussioonides ei ole erialase kirjanduse ega ka erialase
teadustegevuse monopoolsest seisundist räägitud, vt K. Hussar.
Ministeerium tahab õigushariduse koondada vaid Tartusse. – ERR Novaator,
06.07.2018. Arvutivõrgus:
[Link]
(05.09.2019).
*3 Tartu Ülikooli õigusteaduskonna missiooni vt Tartu Ülikooli
õigusteaduskonna arengukava aastateks 2018–2022 (viide 1).
*4 P.
Varul: õigushariduse tõmbetuuled. – Edasi.org, 28.05.2019. Arvutivõrgus:
[Link] (05.09.2019).
*5 Samuti
ei ole mõtet rääkida teemal, et tehisintellekt võtab üle õpetamise. Kuigi
aeg-ajalt võib niisuguseid väiteid kuulda, ei ole nimetatud väited tõsiselt
võetavad, sest neil puudub igasugune tõenduslik põhjendus.
*6 Praeguse
süsteemi juures jääb bakalaureuseõpingutes olulisel määral puudu
menetlusõigusest, mida omandatakse magistriastmes. Nii tekibki olukord, kus
bakalaureuseõppe lõpuks on läbitud materiaalõiguse kursus, sisenetud on
tööjõuturule, kuid kõiki vajalike teadmisi olulistes õigusainetes veel
omandatud ei ole.
*7 Siinkohal tasub viidata Eesti Vabariigi põhiseadusele, mille preambulis
on samuti rõhutatud, et Eesti riik peab „tagama eesti rahvuse, keele ja
kultuuri säilimise läbi aegade“.
*8 Siinkohal
tuleb tõdeda, et mõned head aastad tagasi üks peamisi tasuta kõrghariduse
eestvedajaid akadeemik Jaak Aaviksoo on tänaseks oma seisukohti olulisel määral
korrigeerinud, vt Jaak Aaviksoo: tasuta kõrgharidus tuleb ära teha! – Delfi,
05.03.2011. Arvutivõrgus:
[Link]
(05.09.2019); L. Eensaar, I. Kuus. Rektorite hinnangud: tasuta
kõrgharidus on lühinägelik ja muudab laisaks. – ERR Novaator, 02.03.2018.
Arvutivõrgus:
[Link]
(05.09.2019).
*9 2000.
aastate alguses proovis Tartu Ülikooli õigusteaduskond videoloenguid toonasele
avatud ülikoolile. Kuigi Tartu Ülikooli sees märgiti nimetatud algatus ära,
siis lõppastmes see võimalus ei rakendunud. Videoloengud osutusid üliõpilaste
jaoks liiga igavateks. Toona võeti videoloeng üles täisformaadis
2 x 45 minutit. Samas e‑kursus „Õiguse alused mittejuristidele“ on
saanud arvestataval määral populaarseks just selle selguse, intensiivsus ja hea
tehnilise lahenduse poolest. Arvutivõrgus:
[Link]
(05.09.2019).
*1 Tartu
Ülikooli õigusteaduskond on oma arengukavas kujundanud visiooni aastani 2022.
Selle visiooni kohaselt „[õ]igusteaduskond on Euroopa juhtiv ja uuenduslik
õigusteaduse ja õigushariduse keskus, kus toimub kõrgetasemeline ja
rahvusvaheliselt konkurentsivõimeline õppe-, teadus- ja arendustöö Eesti
õiguskorra toimimise heaks“. Vt Tartu Ülikooli õigusteaduskonna arengukava
aastateks 2018–2022. Vastu võetud õigusteaduskonna nõukogu otsusega
12.06.2017. Arvutivõrgus:
https://oigus.ut.ee/sites/default/files/www_ut/oigusteaduskonna_arengukava.pdf
(05.09.2019).
*2 Siinkohal
tuleb viidata, et ette on heidetud just monopoolset seisundit õigushariduse
andmisel, kuid eri diskussioonides ei ole erialase kirjanduse ega ka erialase
teadustegevuse monopoolsest seisundist räägitud, vt K. Hussar.
Ministeerium tahab õigushariduse koondada vaid Tartusse. – ERR Novaator,
06.07.2018. Arvutivõrgus:
https://novaator.err.ee/844611/ministeerium-tahab-oigushariduse-koondada-vaid-tartusse
(05.09.2019).
*3 Tartu Ülikooli õigusteaduskonna missiooni vt Tartu Ülikooli
õigusteaduskonna arengukava aastateks 2018–2022 (viide 1).
*4 P.
Varul: õigushariduse tõmbetuuled. – Edasi.org, 28.05.2019. Arvutivõrgus:
https://edasi.org/41293/paul-varul-oigushariduse-tombetuuled/ (05.09.2019).
*5 Samuti
ei ole mõtet rääkida teemal, et tehisintellekt võtab üle õpetamise. Kuigi
aeg-ajalt võib niisuguseid väiteid kuulda, ei ole nimetatud väited tõsiselt
võetavad, sest neil puudub igasugune tõenduslik põhjendus.
*6 Praeguse
süsteemi juures jääb bakalaureuseõpingutes olulisel määral puudu
menetlusõigusest, mida omandatakse magistriastmes. Nii tekibki olukord, kus
bakalaureuseõppe lõpuks on läbitud materiaalõiguse kursus, sisenetud on
tööjõuturule, kuid kõiki vajalike teadmisi olulistes õigusainetes veel
omandatud ei ole.
*7 Siinkohal tasub viidata Eesti Vabariigi põhiseadusele, mille preambulis
on samuti rõhutatud, et Eesti riik peab „tagama eesti rahvuse, keele ja
kultuuri säilimise läbi aegade“.
*8 Siinkohal
tuleb tõdeda, et mõned head aastad tagasi üks peamisi tasuta kõrghariduse
eestvedajaid akadeemik Jaak Aaviksoo on tänaseks oma seisukohti olulisel määral
korrigeerinud, vt Jaak Aaviksoo: tasuta kõrgharidus tuleb ära teha! – Delfi,
05.03.2011. Arvutivõrgus:
https://www.delfi.ee/news/paevauudised/eesti/jaak-aaviksoo-tasuta-korgharidus-tuleb-ara-teha?id=41562747
(05.09.2019); L. Eensaar, I. Kuus. Rektorite hinnangud: tasuta
kõrgharidus on lühinägelik ja muudab laisaks. – ERR Novaator, 02.03.2018.
Arvutivõrgus:
https://novaator.err.ee/686958/rektorite-hinnangud-tasuta-korgharidus-on-luhinagelik-ja-muudab-laisaks
(05.09.2019).
*9 2000.
aastate alguses proovis Tartu Ülikooli õigusteaduskond videoloenguid toonasele
avatud ülikoolile. Kuigi Tartu Ülikooli sees märgiti nimetatud algatus ära,
siis lõppastmes see võimalus ei rakendunud. Videoloengud osutusid üliõpilaste
jaoks liiga igavateks. Toona võeti videoloeng üles täisformaadis
2 x 45 minutit. Samas e‑kursus „Õiguse alused mittejuristidele“ on
saanud arvestataval määral populaarseks just selle selguse, intensiivsus ja hea
tehnilise lahenduse poolest. Arvutivõrgus:
https://oigus.ut.ee/et/taiendusope/tartu-ulikooli-oigusteaduskonna-e-kursus-oiguse-alused-mittejuristile
(05.09.2019).