Sissejuhatus
Ühendatud Euroopa idee on realiseerumas. Esimest korda kahe tuhande
aasta jooksul toimub see ilma sõdade ja vallutusplaanideta. Ning
erinevalt kaks tuhat aastat tagasi suurt osa Euroopast valitsenud
Rooma impeeriumist, seekordne ühendamine ei taotle või vähemalt ei
tarvitse taotleda keelelist, kultuurilist ega isegi mitte poliitilist
unifitseerimist. Euroopast on saamas rahvusriikide ühendus. See ei
ole uusasukate poolt uudismaadele rajatud uus ühiskond, nagu Ameerika
Ühendriigid, ega uusasukate poolt vanade traditsioonide jätkamine ja
modifitseerimine, nagu Ladina-Ameerika ühiskondades. Veel vähem
sarnaneb Euroopa Liit ajaloost tuntud unitaarsete impeeriumidega, mis
rajati väiksemate naabrite alistamisega ühe suurema ja võimsama
poolt; nagu ei sarnane see ka ülemere impeeriumidega, mis loodi
emamaa sõjalise ja majandusliku üleoleku survel ning ülemvõimu
kindlustava elitaristliku koloniseerimise abil.
Teisalt pole Euroopa Liit ammu enam ka pelk rahvusvaheline
organisatsioon või majandusühendus. Euroopa Liidu näol on tegemist
maailma ajaloos uudse nähtusega. Esimest korda ühineb nii suur hulk
riike ühist riigivõimu teostavasse ühendusse. Ja need pole lihtsalt
mõned riigid kõikide ajaloos tuntud riikide hulgas, vaid need kõik
on esindusdemokraatiat viljelevad rahvuslikud õigusriigid. Erinevalt
autokraatliku riigijuhi käskudest, mis on adresseeritud
konkreetsetele isikutele konkreetsetes juhtumites, rajaneb õigusriik
üldistel ja abstraktsetel seadustel. Õigusriiki on nimetatud ka
konstitutsiooniliseks riigiks. Kui konstitutsioonilised riigid
moodustavad ühenduse, mis teostab riigivõimu – ükskõik kui
piiratud ulatuses, aga siiski riigivõimu – siis oleme me
õigustatud küsima, et millisel määral kandub liikmesriikide omadus
olla „konstitutsiooniline“ üle nende ühendusele. Ehk teisisõnu,
kas mittekonstitutsiooniline EL on üldse mõeldav.
Euroopa ühinemise suured eesmärgid on kirjutatud mitmetesse EL
deklaratsioonidesse ja lepingutesse. Veel olulisem on aga nõue, et
need üllad eesmärgid oleksid funktsioonidena ning ühise või
jagatud vastutusena sisestatud ühenduse juriidilistesse vormidesse.
Euroopa ühendamise tegelikud sihid tulenevad nii kaasaegsel
arengutasemel mõtestatud ajaloolisest kogemusest kui ka sellele
rajatud tulevikuprediktsioonidest. Me pole veel jõudnud sinnamaale,
et neid ühise Euroopa eesmärke ei tasuks ühel või teisel viisil
üha meelde tuletada: vältida sõdu Euroopas ja Euroopa osavõtul;
kaitsta igat üksikut inimest vägivalla ja ebaõigluse eest;
suurendada inimeste liikumis-, suhtlemis- ja tegevusvabadust; tagada
maailmajao kõigi elanike inimõigused ja võrdsed võimalused
õnnelikule elule; tagada majandusliku arengu stabiilsus muutuvas
maailmamajanduse keskkonnas; kõrvaldada ebamõistlikud
kaubandustõkked; anda ajalooliselt õigustatud ja väärtustatav
panus globaalselt integreeruva maailma poliitilisse, majanduslikku ja
kultuurilisse arengusse; üha enam keskenduda ja panustada
inimtegevuse kõikides sfäärides ja kõikidel tasemetel,
individuaalsest globaalseni, Maa looduskeskkonna säilitamisele.
Üks essee ei suuda mahu ega eesmärkide piiratuse tõttu esitada nii
suurt asja, nagu seda on EL konstitutsioonilisele korraldusele
esitatavate nõuete täielik argumenteeritud kataloog, sest selline
kataloog peaks lisaks õiguslikele nõuetele sisaldama vähemalt
sotsiaal-poliitilisi ja eetilisi nõudeid. Lisaks aktuaalsetele, juba
formuleeritud ja argumenteeritud nõuetele peaks see sisaldama ka
hüpoteetilisi tulevikunõudeid – Euroopa ühinemise õiguslik
vormistamine pole ju kokkuvõte poliitilistest saavutustest, nagu see
tavaliselt uute riikide tekkimisel on olnud, vaid see on tulevikku
suunatud, juba avastatud, aga ka veel avastamata võimalustele avatud
protsess. Konstitutsiooniliste nõuete kataloog on hädavajalik
Euroopa Tuleviku Konvendi ning kõigi teiste nõuandvate, otsustavate
ja asutavate kogude tööks. Käesolev essee üritab visandada vaid
mõningaid jooni taolistest nõuetest. Kuna essee on taotlustelt
õigusfilosoofiline, tegeleb see vähem faktide ning rohkem
tõepärasuse ja võimalikkusega. Kuid nagu sotsiaalne fakt erineb
looduse faktist, nii erineb sotsiaalne võimalikkus füüsikalisest
võimalikkusest.*1 Sotsiaalsete võimaluste mäng on
meeskonnamäng, milles mängivad kaasa osalejate teadmised ja
tõepärased oletused, hea tahe ning mõistlikud valikud; aga samuti
eksimused ja tõepäratud kahtlused, kuri omakasu ning mõtlematult
impulsiivsed, irratsionaalsed teod. Seepärast üritab essee pigem
esitada mõningad arengu- ja valikuvõimaluste skaalad, kui
prognoosida konkreetseid muutusi ja eesseisvaid valikuid. Õnnestumise
korral võib selline skaala toimida filosoofilise metanõudena
riigiõiguslikku subjekti konstitueeriva õigusliku ja
sotsiaal-poliitilise tegevuse suhtes. Seda aga Euroopa ühendamine
õiguslikust aspektist ju kahtlemata on.
Tore on tõdeda, et Eesti on kaasatud Euroopa tuleviku korraldamise
protsessi veel enne, kui ta on saanud EL liikmeks. See on
tähelepanuväärne märk Euroopa Liidu suunatusest tulevikku, tema
sotsiaal-poliitilisest innovatsioonilisusest. Ja ühtlasi märk
sellest, et EL erineb milleski väga olulises traditsioonilistest
riikidest. Eestile on antud võimalus osaleda ajaloo ühe suurima
poliitilise projekti kavandamises ja elluviimises. Kahtlused ja
kriitiline meel on alati kasulikud, kui need aitavad vältida
tarbetute fiktsioonide või realiseerimatute mudelite loomist. Kuid
skeptitsism selle võimaluse suhtes, mis on Eestile praegu
ajalooareenil antud, on igal juhul kahjulik: ponnistatud
kaasalöömine võib anda tulemusi, käegalöömine
(„niikuinii keegi meid ei kuula!") võtab aga sellegi võimaluse.
Põhimõistest
Kõigepealt selgitagem põhimõistet. Mis on konstitutsioon? Ehkki
konstitutsiooni mõiste üle võiks palju vaielda, on minimaaljuhul
võimalik teha üks üpris selge eristus mõiste mahuerinevuse alusel.
Konstitutsioon selle esimeses tähenduses on riikliku korralduse
kontseptuaalne ja vormiline ülesehitus pluss selle korralduse
õiguslikud allikad, mis on aluseks vormide ja kontseptsioonide
õiguslikule staatusele – nende institutsionaliseeritusele.
Õiguslikud allikad võivad seejuures olla väga erinevad: riigis
kehtiv kirjutatud põhiseadus või hulk konstitutsioonilise iseloomuga
õigusakte ja nende kompetentsed tõlgendamisotsused või tavad ja
suverääni tahe. Konstitutsioon iseloomustab mis tahes riiki, s.t
konstitutsioon sellises mõttes on riigi atribuut või riigi olemasolu
tarvilik tingimus: see on riigi institutsionaalne ja funktsionaalne
korraldus. Seepärast räägime konstitutsioonist selle esimeses
tähenduses edaspidi kui konstitutsioonilisest korraldusest. Kuid
eeldades, et konstitutsiooniline korraldus pole riigi olemasolu
küllaldane tingimus, hoidume samastamast konstitutsioonilist
korraldust nagu ka riigiõiguslikku subjektsust riiki
iseloomustava riikliku korraldusega.
Konstitutsioon teises tähenduses on riigi konstitutsiooniõiguse
ammendav tekstuaalne allikas – tavaliselt singulaarne
põhiseadus, harvem konstitutsiooniliste õigusaktide kogum.
Konstitutsioon on enamikul kaasaja riikidel, kuid see pole riigi
olemasolu tarvilik tingimus. Konstitutsioon märgib seega
põhiseaduslikku formuleeringut, legaalselt kehtivat ja üldiselt
arusaadavat kirjalikku vormi, mis on käsitatav õigusallikana
sõltumatult mis tahes mittelingvistilistest tõlgendustest,
kommentaaridest ja rakendamise pretsedentidest. Konstitutsioonist
teises tähenduses räägime edaspidi lihtsalt kui
konstitutsioonist. Tähele tasub panna olulist reservatsiooni:
kui konstitutsiooniliste õigusaktide kogum ei ole ammendavaks aluseks
juriidilisele tõlgendamisele ja argumentatsioonile, s.t seda
täiendavad konstitutsioonilise korralduse kehtestamisel tavad,
kohtuotsused ja muud õiguslikud vahendid, siis ei ole vaadeldav
seaduste kogum küllaldane, et seda nimetada formuleeritud
konstitutsiooniks.*2
Konstitutsiooni olemasolu või puudumine on kriteeriumiks
konstitutsioonilise korralduse õigusliku aluse kindlaksmääramisele.
Läbi ajaloo on jälgitavad formuleerimata
konstitutsiooniõigused ja formuleeritud
konstitutsiooniõigused, kusjuures areng on toimunud esimeselt
teisele. Mõlema substantsiks on normatiivsed tähendusrikkad
propositsioonid (nt „valitseja tahe on seadus"), kuid formuleeritud
propositsioon („seadus on akt, mille valitseja parlamendile esitab
ja parlament heaks kiidab") on episteemiliselt rohkem väärtustatud
– see on muutumatul kujul fikseeritud ja muutumatult
kommunitseeritav. Võib väita, et formuleeritud konstitutsiooniõigus
(ja üldjuhul formuleeritud õigus üldse*3) on
õigusriigi (ja õigusriigi kontseptsiooni) tarvilik tingimus.
Ehkki konstitutsiooniõiguse formuleerituse aste kuulub hägusa
loogika valdkonda (nagu küsimus sellest, millal puud moodustavad
metsa), on kaasaegses riigis põhiseaduse olemasolu selge ja lihtne
sotsiaalne fakt.
Tagasi Euroopa juurde. Kas EL-l on konstitutsioon? (Loomulikult saab
küsimus käia konstitutsiooniliste õigusaktide kogumi kohta, sest
singulaarset põhiseadust ju pole.) Päris mitmel põhjusel võib
öelda, et ei ole. Esitan siinkohal vaid ühe argumendi selle eituse
toetuseks: kaasaegse põhiseaduse paradigma näeb muuhulgas ette
põhiõiguste kataloogi ja nende kaitsevahendite määratluse
olemasolu. Kuna Nizzas vastuvõetud EL põhiõiguste hartat
(Charter of Fundamental Rights) pole lülitatud EL lepingute
süsteemi, siis EL konstitutsiooniõiguse allikate hulgas puudub üks
olulisemaid komponente.
Kas EL-l on formuleeritud konstitutsiooniõigust? Kui me tuvastame (ja
ma arvan, et me tuvastame), et EL institutsioonid täidavad
riigiõiguslikke funktsioone vastavuses mingite tekstuaalsete
õigusallikatega, siis EL evib formuleeritud konstitutsiooniõigust.
Siis jääb vaid küsida, millise astmeni, millises mahus ja kui
korrektselt see õigus (ehk selles sisalduvad juhised) on
formuleeritud.
Kas on olemas EL konstitutsiooniline korraldus? Jällegi, kuivõrd me
tuvastame, et EL evib institutsionaliseeritud vorme ja kontseptsioone,
väärtusi, ameteid ja riigiõiguslikke kompetentse, niivõrd omab EL
ka konstitutsioonilist korraldust. Siinkohal piisab positiivse
argumendina üheainsa institutsiooni äramärkimisest – see on
Euroopa Parlament. Juba üksnes Euroopa Parlamendi olemasolu ja
toimimine transformeerib EL rahvusvahelise organisatsiooni staatusest
riigiõigusliku subjekti staatusesse. Kuid etteruttavalt märgin, et
riigiõiguslik subjekt ei tähenda EL puhul riiki (vähemalt mitte
klassikalises mõttes).
Iseloomustamaks EL praegust seisundit õigussubjektina, on räägitud
varjatud konstitutsioonist või konstitutsioonist pragmaatilises
mõttes. Loodetavasti suutsin siinkohal neid hägusaid mõisteid veidi
selgemaks muuta.
Niisiis, EL praegune institutsiooniline süsteem (EL
institutsiooniliste vormide õiguslikud alused pluss instituutide
tegelik toimimine) on käsitatav EL konstitutsioonilise,
riigiõiguslikke jooni eviva korraldusena. Kehtivad EL lepingud on
käsitatavad osaliselt formuleeritud konstitutsiooniõigusena. Kuid EL
konstitutsioonilise korralduse õiguslikuks aluseks ei ole singulaarne
ega ka mitte kompositsiooniline põhiseadus.
Saame kaks põhiküsimust.
= 1 Kas meie, eurooplased, vajame iseendaga ja maailmaga
toimetulemiseks enamat sellest, mis meil EL näol juba on, s.t mingil
määral teistmoodi ehitatud ja teistmoodi toimivat Euroopa
konstitutsioonilist korraldust?
= 2. Kas Euroopa praegune või tulevane konstitutsiooniline
korraldus vajab õigusliku aluse ja allikana täielikult formuleeritud
singulaarset põhiseadust või leidub mõni otstarbekam vorm?
Vajadus õiguse järele
Eespool visandatud lähenemisega konstitutsioonile ja
konstitutsioonilisele korraldusele üritasin distantseeruda n-ö
õiguslikust fundamentalismist. Nimetan fundamentalistlikuks
õigusnähtuste, sh riigi ja õigussüsteemi uurimise
õigusekeskset taustsüsteemi, mis peab õigust n-ö
eneseküllaldaseks: õiguse alused leiduvad õiguses eneses, mistõttu
on võimalik õiguse autorefleksioon; riik ja õigus on lahutamatult
seotud; õigus ja õigusmõisted on kehtiva õiguse ruumis primaarsed
teiste sotsiaalsete mõistete (au, lubadus jmt) suhtes; sotsiaalsed
faktid on relevantsed üksnes õiguslike faktidena; õiguse
artefaktuaalsus pole õiguse iseloomustamisel oluline; küsimus
sellest, milline õigus peaks olema, tuleb hoida lahus
küsimusest, milline õigus on. Õigusfundamentalistlik
positsioon ei tarvitse ilmneda õigusteadlaste või praktikute
konkreetsetest ütlemistest või formuleeringutest, s.t käsitlus ei
ole tingimata eksplitsiitne. Selline taust avaldub loogiliselt
paratamatutes järeldustes (implitsiitselt), või argumentatsioonide
ja otsustuste varjatud eeldustes. Õigusekeskses taustsüsteemis on
EL-l konstitutsioon – siis mitte pelgalt konstitutsiooniline
korraldus, vaid ka kirjutamata, ent põhimõtteliselt sõnastatav ja
formuleeritav konstitutsioon – olemas hetkest, kui EL-s on tekkinud
ja toimivad riiklikud supranatsionaalsed institutsioonid. See
tähendaks, et konstitutsiooniline korraldus pole riigi eksisteerimise
tarvilik tingimus, vaid riigi eksisteerimine on konstitutsiooni
olemasolu küllaldane tingimus. Õiguskeskse taustsüsteemi
fundamentalism avaldub veel enam aga vastupidises, konstitueerivas
toimes: kirjutatud põhiseaduse formuleerimine ja kehtestamine on
küllaldane vahend riiklike institutsioonide rajamiseks ja
funktsioneerimiseks. Ehk EL kontekstis: formuleerime, võtame vastu ja
kehtestame singulaarse põhiseaduse ning meil on olemas selline
hüperriiklik Euroopa, nagu me soovime ja oskame (ja kui untsu läheb,
siis konstateerime, et tegijad ei osanud õigesti teha).
Fundamentalistlikule õiguskäsitlusele vastandub õiguse uurimise
taustsüsteem, mis lähtub õigust vajavatest ja õigust
pälvivatest sotsiaalsetest suhetest. Selles taustsüsteemis
nähakse õigusele eelnevana vajadust õiguse järele, mistõttu
kehtivat õigust vaadeldakse kui vastust sellele vajadusele; ning
õiguse rakendamise juhtumi alusena nähakse õigust pälvivat
sotsiaalset fakti. Vajadus õiguse järele on üldistus
kogukonna või ühiskonna konkreetsetest vajadustest organiseeritud
ühistegevuse järele, vajadusest normeerida tarbimist ja reguleerida
käivet, vajadusest kaitsta inimlikke atribuute ning karistada ja
pakkuda rahuldust nende ründe korral, lõpuks vajadusest
protseduuride ja praktikate järele, millega luua juhiseid ja
sunnivahendeid eelnimetatud preskriptsioonivajaduste rahuldamiseks.
Sellise tausta postulaadid oleksid lühidalt järgmised.
Õigus ei ole tarvilik mis tahes inimkogukonna inimlikuks
eksistentsiks, ehkki õigus kui sotsiaalne fenomen võib käia kaasas
iga ühiskonnaga. Inimene leiutab õiguse enda, oma kogukonna ja
elukeskkonna loomuse tõttu: ta tahab elada võimalikult hästi ja
väärikalt tingimustes, kus vajadused ületavad võimalusi, kus
võimed ja ressursid vajaduste rahuldamiseks jaotuvad ebaühtlaselt
ning kus ikka leidub vähemalt üks indiviid, kes oleks valmis oma
vajadusi rahuldama teistele kannatusi tekitades. Õigussuhe ja
õigusfakt on sekundaarsed: mõlemad on ühiskondlike suhete ja
sotsiaalsete faktide õigusliku tõlgendamise resultaadid, s.t õigus
klassifitseerib ja kvalifitseerib neid kui õigust
pälvivaid. Õigus ja riik tingivad ja tekitavad teineteist
üksnes osaliselt – mõlemal on teisi tekitajaid. Primaarsed pole
õigusmõisted, vaid inim- ja ühiskondlike suhete baasmõisted;
õigusmõisted on viimaste suhtes derivatiivsed, ehkki evivad võimet
tekitada teatud asju (nt institutsioone ja
õigussuhteid).*4 Õigus on artefakt ja õiguse
artefaktuaalsus (tehislik sihipärane funktsionaalsus) on oluline
õiguse olemuse mõistmiseks. Ning lõpuks, kõnesolev taustsüsteem
on oluliselt sallivam kehtiva õiguse kriitika suhtes – küsimus
sellest, milline õigus peaks olema, on lahutamatu küsimusest,
milline õigus tegelikult on.
Kuid miks rääkida vajadusest õiguse järele, selle asemel et
rääkida näiteks õigusloojate tahtest ja huvidest või
õigusloomingu moraalist? Eitamata vajadust arutleda ühel või teisel
puhul nende ja paljude teistegi õiguse fenomenide ja omaduste üle,
põhjendan õigusvajaduse kategooriat lihtsa argumendiga: kuna õigus
on alati normeeriv, reguleeriv, ettekirjutav, piirav, kohustav, sundiv
jne, s.t inimese vabadust positiivselt või negatiivselt piirav, siis
igasugune õiguslik sekkumine inimese tegevusse peab olema
põhjendatud vajadusega piirata tegevusvabadust.
Majanduslikud ja poliitilised eesmärgid ning nende saavutamise
vahendid ja praktika ei tarvitse olla olemuselt õiguslikud. Kuid
õigusriigis valitseb kalduvus viia need kooskõlla õiguslike
ettekirjutustega. Õiguse olemuses on pakkuda välja selliseid
abstraktseid tegevusskeeme, mis on juba õiguslikult
institutsionaliseeritud ja normeeritud – tarvitseb vaid toimida
ettekirjutuse järgi ning soovitud õiguslik tagajärg on saavutatud.
Õigusriigi õigust iseloomustab muuhulgas ka selliste skeemide
rohkus. Kuid nende skeemide realiseerimine toimub üksnes reaalsete
tegevusskeemide kaudu: juriidiline ost-müük on tühi skeem seni,
kuni konkreetsed ostjad ja müüjad pole viinud konkreetsete kaupadega
läbi konkreetseid transaktsioone. Raske oleks vist kummutada väidet,
et materiaalset tegevusskeemi saab realiseerida ka siis, kui õigus ei
paku sellele vastavat õiguslikku skeemi või kui õigust üldse pole.
Ent hüpoteetiliselt kohandatava õigusliku skeemi (äärmisel juhul
üldse õiguse) puudumine inimkogukonnas tähendab pea alati
probleemi: ebakindlust partnerite oodatava käitumise, konfliktide
lahendamise viiside ja perspektiivide suhtes, nii enda kui teiste
tahte või huvide õigustatuse suhtes, lõpuks õigustatud huvide,
sealhulgas inimliku olemise igakordse kaitstuse suhtes. Vähegi
suuremas inimkogukonnas muutub reguleerimise ja normeerimise sisu ja
mahu küsimus poliitiliseks küsimuseks.*5
Õigusriigi õigus pakub enneolematult palju läbimõeldud protseduure
mis tahes poliitiliste probleemide lahendamiseks ning seab mõistlikud
piirangud võimalikele lahenditele s.t tegelikult piirab poliitilisi
tagajärgi. Õigusriigi kontseptsioon nõuab poliitiliste vahendite ja
lahendite õiguslikku vormistamist. Õigusvorm on see, millest me
õiguse ära tunneme. Kuna vormistamise protsess käib diskussioonide
ja eelformulatsioonide kaudu (ehk eelnõude – seaduseelnõus
esitatakse legislatiivne võimalikkus), siis evib see algusest
peale tagasisidet poliitiliste eesmärkide ja probleemide endi kohta.
Nii võib õiguslikult vormistatud lõpplahendus erineda algselt
kavandatust sellel lihtsal põhjusel, et esialgsed kavatsused,
arusaamised ja teadmised on oluliselt muutunud. See on õigusliku
argumentatsiooni üks viis teha sõnadega asju.
Kas Euroopa Liit vajab konstitutsiooniõigust?
Vajadus Euroopa õiguse järele on vajadus reguleerida muuhulgas,
kuidas sõnadega teha Euroopa asju (res publica). Teiseks võib
Euroopa riigiõiguse vajaduse vaagimine, EL konstitutsiooniliste
aktide eelformuleerimine ja vaidlustamine palju olulisema tulemusena
selgitada seda, mida eurooplased ja Euroopa rahvad EL-lt üldse
ootavad.
Pole kahtlust, et Euroopa integreerub uut tüüpi riigiõiguslikuks
subjektiks. Ennekõike iseloomustab seda multisubjektsus
(plural subjecthood), mis erineb senisest riigiõigusest
täiesti vähemalt oma sisu poolest.
Tavaliselt räägitakse kahest üksteist täiendavast
konstitutsioonilise korralduse tasemest: supranatsionaalsest EL omast
ja liikmesriikide rahvuslikust. EL formuleeritud põhiseadus peaks
esiteks sätestama EL konstitutsioonilise korralduse ja teiseks nende
tasemete konstitutsioonilised seosed. Konstitutsiooniliste seoste
skaala ulatub rahvusriikide suveräänsuse piiramisest EL poolt
ülevalt alla kuni riikide enesemääramisõiguse maksimaalse
teostamiseni alt üles. Suveräänsuse piiramine pole eesmärk
iseeneses: see on supranatsionaalse derivatiivse õiguse loomiseks
vajaliku rahvusliku seadusandliku võimu osaliselt EL
institutsioonidele loovutamise ehk delegeerimise tagajärg. Seoses
sellega räägitakse piiratud suveräänsusest (limited
sovereignity), segasuveräänsusest (semisovereignity),
rahvuslikust ja supranatsionaalsest suveräänsusest (national and
supranational sovereignity), jagatud (shared) ning ühisest
(common) suveräänsusest.
Suveräänsuse terminoloogia lähtub teatud õigusfilosoofilistest
traditsioonidest. Sellisel terminoloogial on EL, aga ka kaasaegse
rahvusvahelise õiguse kontekstis tõsiseid puudusi. Eelkõige on
suveräänsuse mõistetel kalduvus tekitada kartusi, et rahvuslik
enesemääramisõigus kaotatakse tekkivale eurosuveräänile.
Põhjused sellisteks kartusteks võivad olla puhtalt
terminoloogilised: kuna rahvusriikide konstitutsioonid käsitlevad
omariiklust justkui täieliku ja piiramatu suveräänsuse –
iseseisvuse, sõltumatuse, riikliku enesemääramise, rahva kui
kõrgeima võimukandja – terminites, siis igasugune kaudnegi vihje
eurosuveräänile riivab paratamatult n-ö
rahvuslik-konstitutsioonilist enesetunnet. Võib-olla aitaks seda
enesetunnet säilitada vahel veidi tehnilisemate, kuid vertikaalsete
võimusuhete asemel horisontaalseid võimusuhteid rõhutavate
terminite kasutamine. Näiteks rääkida seal, kus see näib
puudutavat riikide suveräänsust, rahvuslike ja supranatsionaalsete
entiteetide asemel Euroopa diferentseeritud ja
integreeritud entiteetidest: diferentseeritud ja integreeritud
õigusallikatest, institutsioonidest ja kompetentsidest.
„Integratsioon“ on üpris laialt kasutatav termin, tavaliselt
kasutatakse seda eurointegratsiooni üldmõistena. Levinud loosung
„Ühtsus erinevuses!“ (Unity in diversity) väljendab
siiski ka integratsiooni teist poolust: erinevust, milleta
integratsioon poleks integratsioon, vaid unitaarne ühetaolisus.
Kõige olulisem on aga tõdeda, et integratsioon ei tähenda tingimata
integreeritud entiteetide ülimuslikkust neid moodustavate eriliste
entiteetide suhtes. Mis tahes organiseeritud ühine tegevus on
organiseeritud ja ühine vaid selle piirini, kuni iga osaleja hoidub
ühtsust ja organisatsiooni lõhkuvast tegevusest. Kui osalemine on
vabatahtlik, siis pole ühtsus ja organisatsioon ülimuslikud, vaid
lihtsalt osavõtu tingimused.*6 Kui EL on vabatahtlik,
siis allumine eurointegratsiooni juhistele ja normidele on lihtsalt
integratsioonis vabatahtliku osalemise tingimus. Seda mõtet toetab ka
nn täiendamise ehk subsidiaarsuse printsiip*7: koos
tehtagu seda, mida kõik soovivad, aga keegi eraldi ei suuda, ja koos
ärgu tehtagu midagi, mida igaüks võib ise teha või mida mõni
(õigustatult) ei soovi teha. Niisiis, EL integreeritud õigussüsteem
ja liikmesriikide diferentseeritud õigussüsteemid on ennekõike
üksteist täiendavad; ühised kompetentsid (shared
competencies) on integreeritud õigusinstitutsioonide
kompetentsid. Rahvusriiklikud õigussüsteemid on üleeuroopalise
integratsiooni kontekstis diferentseeritud entiteedid, seda eelkõige
legislatsiooni ja jurisdiktsiooni mõttes. See ei tähenda, et
rahvusriikide ühised õigusallikad, institutsioonid ja kompetentsid
peaksid rahvuslikest kõrgemal seisma.*8 Lihtsalt nende
konflikt või kollisioon peab olema välistatud. Täpsemalt,
välistatud ei pea olema konflikt de facto, vaid kollisioon
de jure: esimese ilmnemisel peab algama menetlus selle
poliitiliseks ja juriidiliseks lahendamiseks. Kollisioon de
jure on legislatiivne praak, konflikt de facto võib olla
märk integratsiooni mõistlike piiride ületamisest. Muidugi võib
juriidiline kollisioon esineda ka faktilise konflikti väljendusena.
Sellisel juhul ei tähenda kollisiooni kõrvaldamine ettemääratult
rahvusliku, s.t diferentseeritud õigusentiteedi kõrvaldamist, vaid
selle ja integreeritud entiteedi üksteisega kooskõlastamist,
harmoniseerimist. Selline idee haakub teise moodsa ideega õigusest
– polütsentrilise õiguse ideega, mis vastandub traditsioonilisele
riigikeskse õiguse ideele. Nii on EL ja kogu Euroopa õigussüsteem
vaadeldavad ühtse süsteemina, mis moodustub diferentseeritud ja
integreeritud allsüsteemidest ning mille legitiimsus –
kompositsiooniline, mitte unitaarne – rajaneb mõlemat tüüpi
allsüsteemide legitiimsusel. Õigussüsteemide diferentseerimine
mingeid uusi vahendeid ei vaja – rahvusriigid ise on selleks
küllaldased. Integratsiooni vahendid ja meetodid on need, mida EL
õigus pakkuma peab: ühise õigusloome ja diferentseeritud vahendite
harmoniseerimise vahendid; valitsustevahelise koostöö vormid;
koordineerimisskeemid; samuti osalise, vaid mõnede riikide vahel
toimuva suurendatud koostöö (enhanced co-operation) reeglid
ja vormid. Viimaste arendamine ja vähemalt motiveerimine EL
konstitutsioonilistes aktides on eriti oluline: ühelt poolt annab see
võimaluse eksperimenteerida ja luua eeskujusid koostöö uudsetes
valdkondades, teisalt võib see olla ka liikmesriikide
enesemääramisõiguse teostamise vahend ja tagatis.
Kaasaegne riiklik suveräänsus on niikuinii piiratud, ennekõike
üldiste inimõiguste ja rahvusvahelise õiguse printsiipidega.
Suveräänsuse piiramine integreeritud õigusega pole mainitud
piirangutest milleski radikaalsem.
Vajaduse Euroopa integreeritud õiguse järele tingivad kaks väga
erinevat faktorit: esiteks juba toimiv majanduslik, poliitiline ja
kultuuriline integratsioon koos sellest tingitud plaanide ja
eesmärkidega ning teiseks juba olemasoleva üleeuroopalise õiguse
sekundaarsed vajadused selle legislatiivseks täpsustamiseks ja
efektiivsemaks rakendamiseks. Nagu näha, konnoteerub selline
õigusvajaduse käsitlus õigusfilosoofiast tuntud primaarsete ja
sekundaarsete normide olemusega.*9
Eurointegreeritud õigus on vajalik nendes valdkondades, kus
rahvusriiklikult (või muul viisil) diferentseeritud õigus ei suuda
optimaalselt oma funktsioone täita. Sellele vaatamata on just
riiklikud õigussüsteemid ja konstitutsioonilised seadused nendeks
paradigmadeks, mille alusel EL konstitutsioonilist korraldust luuakse.
Seda enam, et euroõiguse rakendamises on (või peaks olema) põhiroll
ikkagi rahvusriiklikel institutsioonidel ja kohtutel – viimased
hakkavad lisaks diferentseeritud funktsioonidele täitma ka
integreeritud funktsioone. Integreeritud õiguslikud kompetentsid on
omakorda kahesugused: esinevad EL ainukompetentsid ning ühenduse ja
liikmesriikide kaaskompetentsid. Selle tõttu räägitakse rahvuslike
ehk diferentseeritud õigussüsteemide ja supranatsionaalsete ehk
integreeritud õigussüsteemide üksteist täiendavast olemusest.
Õigusvajadusele vastab õiguse funktsionaalsus: õiguskaitse
ja kohustava regulatsiooni funktsioonid. Kuid mis kipub
õigusfilosoofias kahe silma vahele jääma, on küsimus sellest,
kuidas õigus neid funktsioone täidab. See on küsimus õiguse
funktsioneerimise viisidest.*10 Ühekülgne on
vaadata õiguse funktsioneerimisele kui õiguse realiseerimisele või
rakendamisele, mis lihtsalt järgneb formuleeritud õiguse
kehtestamisele. Õiguse toimimisviis ehitatakse õigusesse sisse
õigusloomega: nii nagu õigust tehakse, nii hakkab õigus ka toimima.
Ehk nendest viisidest ja protsessidest, millega praegu luuakse EL
konstitutsioonilist õigust, hakkab tulevikus sõltuma selle õiguse
toimimine.
Siiski pole õigusvajadus ainus õiguse tegija. Arvestatav on ka
poliitiline tahe. Niisiis, lisaks küsimusele, milleks EL-le
konstitutsioon, pole ülearune küsida, kes seda tahavad. Kas
Euroopa kodanikud või „eurorahvas“? Kas riigid või rahvad? Või
hoopis (mõned) ametnikud, poliitikud ja parteid?
Jälgitavad ja võimalikud arengud
Nõuded EL konstitutsioonilisele korraldusele ei ole lahutatavad
küsimustest, mis suunas ühendus praegusel perioodil areneb ja mis
suunas see võiks tulevikus areneda. Võimaluste hindamisel tuleb
arvesse võtta nii maailma arengutendentse kui ka ajaloolist kogemust.
Kaugele, paar tuhat aastat tagasi ajalukku vaadates ilmneb, et Euroopa
eraõiguse klassika, Rooma eraõigus, arenes vastavalt tsiviilkäibe
muutumise vajadustele. EL sai alguse ja arenes samuti vastavalt
majanduskäibe vajadustele. Euroopa majanduskäibe vajaduste
rahuldamine kulmineerus Euroopa raha kehtestamisega. Tänapäeva
Euroopas on varasemate ajaloo-epohhidega võrreldes aga midagi
kardinaalselt teistmoodi: poliitika on seatud teenindama inimeste
vabadusi ning pakkuma neile kaitset, mistõttu poliitika pigem
järgneb ühiskonnas toimuvatele sotsiaalsetele, majanduslikele ja
tehnoloogilistele muutustele, mitte ei püüa neid ennetada või
forsseerida. Rooma impeeriumis viidi integratsioon vallutuste ja
sõjalise sunni abil läbi ülevalt alla. EL on vabatahtlik,
diskussiooni ja argumentatsiooni kaudu teostatav integratsioon alt
üles. Rooma impeerium algas seal, kus poliitiline diskussioon
lõppes; EL algab seal, kus poliitiline diskussioon algab.
Ent kas Euroopa eraõiguse hällis on kardinaalsetele erinevustele
vaatamata ka midagi poliitiliselt õpetlikku meie ajastule? Arvan, et
käsitletava teema osas üks selline õpetus leidub. Rooma impeerium
oli kogu oma ajaloo jooksul hädas ühe väga olulise
konstitutsioonilise korralduse lüngaga: puudusid õiguslikud vahendid
türanlikust või muidu ebapädevast valitsejast vabanemiseks. Seni
kuni majandus suutis rahuldada elementaarseid vajadusi ning armee tuli
toime iseenda ja barbarite ohjeldamisega, ilmnesid selle
õiguspoliitilise lünga traagilised tagajärjed harva ja juhuslikult
ega seadnud kaalule kogu ühiskonna saatust. Ent kui sise- ja
välispoliitiline olukord halvenes ühiskonna taluvuse piirideni,
täitis selle lünga vabariigi lõpupäevilt tuntud poliitilise
võitluse igapäevane vahend – poliitiline mõrv. Õpetuslik
meeldetuletus ei peitu konkreetses riigiõiguslikus lüngas, vaid
selles, et mis tahes riigikorralduse tugevused ja nõrkused jäävad
pea märkamatuks ühiskonna õitsengu ajastul, ent tulevad ilmsiks
siis, kui riik ja ühiskond mis tahes sise- või välisohu poolt
tõsiselt proovile pannakse. Ning mis kõige hullem: mida suurem on
õitsenguaegne rahulolu, seda vähem pööratakse tähelepanu
valmisolekule halvemaks ning seda valusamalt ootamatu kriis
tabab.**11
Optimistlike prognooside täitumiseks pole vaja valmistuda samavõrra
kui pessimistlike täitumise puhuks – nii nagu raha saamiseks või
eelarve ülejäägiks ei pea tingimata valmistuma, küll aga peaks
seda tegema raha kaotamise või eelarve puudujäägi puhuks. Kas
ühinev Euroopa peaks olema valmis mingiteks vapustusteks? Millised on
sotsiaalseid, rahvuslikke ja poliitilisi pingeid tekitavad faktorid
Euroopas ja Euroopa ümber?
Esiteks peab EL nagu selle liikmesriigidki valmistuma demograafilise
situatsiooni negatiivseteks muutusteks liidu sees ning sise- ja
välispoliitikat mõjutava immigratsioonisurve tugevnemiseks
väljastpoolt. EL konstitutsioonilise korralduse ees seisab tõsine
väljakutse leida tasakaal vastuoluliste põhimõtete ja tegelikkuse
vahel: rahvusriikide soov säilitada rahvuslik ja kultuuriidentiteet
ei tohi rikkuda inimeste üldise võrdõiguslikkuse ja võrdse
kohtlemise põhimõtteid ning mõlemad, nii rahvuslikud kui ka
üldinimlikud ideaalid peavad vastu pidama globaliseeruva maailma
tasakaalust täiesti väljas oleva majandusliku ja demograafilise
situatsiooni survele. Sisserände optimaalsuse kriteeriumiks pole
rahvuslikud või rassilised kriteeriumid, vaid üldise haridustaseme,
inimliku kultuurimiljöö ja vähemalt olemasoleva elatustaseme
säilitamiseks tarviliku individuaalse tööpanuse nõuded. Teiseks
tuleb valmistuda Maa kliima ja looduskeskkonna halvenemiseks ning
sellega seotud sise- ja välispoliitilise aktiivsuse kasvuks.
Kolmandaks peab EL-l olema minimaalselt vajalik valmisolek maailma
majandusliku ja sõjalis-poliitilise korralduse vapustusteks (nende
ennetamine on muidugi tähtsam, kuid see pole niivõrd
konstitutsiooniõiguslik probleem). Globaliseerumise oht ei seisne
ülemaailmses majanduslikus ja poliitilises integratsioonis kui
sellises, vaid ennekõike selles, et läänelike elustandardite
globaliseerumine kasvatab inimeste vajadused üle võimaluste. Kas
näiteks Maa ökosüsteem ja energiavarud kannataksid välja, et iga
pere Indias ja Hiinas saaks endale (sisepõlemismootoriga) sõiduauto?
Niisiis, ehkki üldjuhul tuleb konstitutsiooniõiguse funktsioone ja
omadusi käsitada normaalseisundites, on palju olulisem valmistada see
ette toimetulekuks normaalsest hälbivates ja kriitilistes
olukordades. See ei tähenda, et EL peaks saama endale
„kriisikonstitutsiooni“, ent EL peab saama sellise
konstitutsioonilise korralduse (ja vajadusel põhiseaduse), mis oleks
paindlik, kuid murdumatu: et ka siis, kui suurem osa EL
korraldusest lakkaks kehtimast ja toimimast, jääks ikkagi alles see
kõva tuum, mille ümber Euroopa rahvad ja inimesed raskel hetkel
koonduksid. Selleks peab EL konstitutsiooniline korraldus olema
võimeline kohanema ka eri raskusastmega konfliktiolukordadega
liikmesriikide endi vahel. Konstitutsiooniliste aktide või
põhiseaduse kõva tuum peaks sisaldama üksnes seda, millest ükski
haritud ja demokraatlikult mõtlev eurooplane üheski olukorras ei
loobuks.
Euroopa konstitutsiooniõiguse omadused
EL võimalikule konstitutsioonile on esitatud järgmised nõuded: see
peaks olema realistlik, efektiivne, arusaadav, avalik ja läbipaistev,
tasakaalustatud, enamikule vastuvõetav, demokraatlikku osalust ja
kontrolli tagav, motiveeriv, püsiv ning prediktiivne.
Mis on õigusallika arusaadavus? Jätame sedapuhku semantilised
aspektid kõrvale ja vaatame küsimusele arusaamatuse
(episteemiliste) tagajärgede poole pealt. Sealt näeme me
arusaamise epistemoloogilist aspekti: arusaamatus on üks teadmatuse
seisundeid, halvemal juhul aga – arusaamatuses tehtud väära
uskumisotsustuse korral – on arusaamatus episteemilise eksimuse
allikas. Selliselt mõistetuna on arusaamatust tekitav õigusnorm
õigusignorantsuse allikas. Kui keegi teeb autoritatiivsel,
õigustlooval viisil arusaamatust kõrvaldava, üldkohustusliku
tõlgendamisotsuse (nt normi rakendava kohtu otsus või seaduse
rakendamise seadus), siis loob ta ühtlasi teadmise sellest
õigusnormist. Kuid pangem tähele: teadmise allikaid on tõlgendamise
järel juba kaks, sest eraldi pole kumbki neist küllaldane! Seega,
mida enam on konstitutsioonilistes aktides arusaamatuid norme, seda
rohkem täiendavaid allikaid konstitutsiooniõigus vajab.
Teisisõnu on tegemist nõudega, et õigusnormi mõte ei ilmneks alles
rakenduslikus tõlgendamises, vaid oleks arusaadav ka välisele
tõlgendajale juba enne õigusnormi tegelikku rakendamist. On ju seegi
üks õigusriigi tunnusjooni. Vähemalt pealiskaudsel vaatlusel
ilmneb, et suur osa EL lepingute sätteid ei täida seda nõuet.
Liigse tsentraliseerimise ja eurobürokraatia kasvu vältimise nõuded
on õigustatud, vaatamata sellele, et nimetatud nähtused kuuluvad
praegu veel pigem skeptilisse euromütoloogiasse. Oleks tõsine viga
alahinnata nende fenomenide ohtu tulevikuks. Konstitutsiooniõigusega
seoses huvitab meid üks seonduv eriprobleem: võimude lahususe
printsiibi nõrgenemine integreeritud õiguses. Kas integreeritud
õiguses peaks säilima võimude lahusus? Kas see on üldse sellisena
säilitatav, nagu me seda riigikesksest õigusest tunneme?
Vastamaks esimesele küsimusele, peame enne jõudma selgusele
probleemi olemasolus. Arvan, et tendents rahvusriiklike
täitevvõimude kujunemisele üleeuroopaliku seadusandliku võimu
teostajaks on olemas ja et see on ohtlik tendents. Õiguslike
vastuargumentidena on nimetatud Euroopa Liidu Nõukogu otsuste
ratifitseerimist rahvusparlamentides ning nõukogu legitiimsuse
rajanemist rahvusparlamentide poolt antud valitsemisvolitustel. Paraku
võib täitevvõim neile mitmeti vastu seista: liikmesriikide
valitsuste otsuseid EL küsimustes võib vormistada nii, et need ei
tarvitse läbida parlamentaarset debatti, ja nõukogu otsuseid võib
formuleerida piisavalt umbmäärastena, jätmaks erinevaid
tõlgendamisvõimalusi. Legitiimsuse argument ei ole aga üldse
pädev, sest võimusid ei lahuta täitevvõimu volituste
(kompetentside) legitiimsuse allikad, vaid just volituste lahutamine
(aga rahvuslikel valitsustel on EL-s seadusandlikke kompetentse
Euroopa Liidu Nõukogu ja ministrite nõukogu kaudu).
Asi polegi selles, kas tendents võimude lahususe hägustumisele on
ohtlik käesoleval ajajärgul. Kui me suudame ka hüpoteetiliselt
konstrueerida ja formaalõiguslikult korrektselt argumenteerida
konstitutsiooniõigusliku vahendi, mis on oma olemuselt meile
vastuvõetamatu, siis on tegemist lüngaga ja potentsiaalse
ohuallikaga konstitutsioonilise korralduse õiguslikes alustes ning
see tuleb tingimata kõrvaldada. Ma arvan, et EL suhtes võime me
konstrueerida vahendeid, millega rahvusriikide valitsused võiksid
kehtestada sellise üleeuroopalise õiguse, millega saaks piirata
rahvusparlamentide seadusandlikku võimu. Eriti tähelepanelikult
tuleb seda võimalust jälgida kvalifitseeritud häälteenamusega
tehtavate otsuste ringi laiendamise juures. Seega on olemas
(hüpoteetiline) võimalus integreeritud täitevvõimu poolt
seadusandliku võimu haaramiseks Euroopa institutsioonide kaudu.
Võimude lahususe probleem on mitmeti seotud probleemiga, kuidas
vältida eurodemokraatiat asendava eurobürokraatia tekkimist. Ehkki
seegi tendents on, eriti pärast Maastrichti ja Amsterdami lepinguid,
õnneks pigem skeptiline müüt, peaks impeeriumide tekkimise
ajalooline kogemus meid mis tahes võimaluste suhtes valvel hoidma.
Mitte et Euroopas tuleks karta uue impeeriumi teket, vaid esialgu
tuleks karta sellist kartust ennast, sest koos teiste ebasoovitavate
faktoritega võib see olla integratsiooni takistav jõud.
Eurobürokraatia tugevnemist võivad paradoksaalsel viisil soodustada
põhjendatud nõuded suurendada euroinstitutsioonide efektiivsust: on
ju demokraatlikul kontrollil ja debatil paratamatu kalduvus pärssida
otsustamise kiirust. Teiseks, euroinstituutide kaugus Euroopa
lihtrahvast võib kujuneda pöördvõrdeliseks nende lähedusega
rahvusriikide poliitilisele eliidile. Näiteks nõudega mitte kanda
rahvuslikke poliitilisi vastuolusid eurotasandile saaks edukalt
varjata poliitilise eliidi rotatsiooni: kes ei ole poliitikuna võimul
kodumaal, saab ametnikuna võimu juurde Brüsselis, kuni osad
vahetuvad.**12 Selle vältimiseks tuleb tugevdada
hoiakut, et mis tahes rahvuslik poliitiline diskussioon on osaks
üleeuroopalisest poliitilisest diskussioonist, kui see seal
kõlapinda leiab. Samas ei tähenda see, et iga üleeuroopalise
diskussiooni teema peab igal juhul muutuma rahvusliku diskussiooni
teemaks. Selline hoiak on eurointegratsiooni hing.
Nimetatud tendentside vältimiseks tuleb oluliselt suurendada
rahvusparlamentide osa nii EL seadusandlikus protsessis kui ka
täitevvõimu kontrollimisel. Saadav efekt oleks täiendav, sest
parlamentarismi tugevdamine EL tasemel on põhjendatud muudegi
argumentidega, ennekõike rahvusriikidest koosneva põhikorralduse
säilitamisega.
Eespool oli juttu subsidiaarsuse printsiibist. Tavaliselt esitatakse
see lihtsas vormis „ära tee midagi EL tasemel, kui rahvuslikud
meetmed on küllaldased“. See tähendab, et integreeritud meetmed
toetavad ja abistavad rahvuslikult diferentseeritud meetmeid.
Sellisena on see printsiip siiski vähemalt ühes mõttes liiga avar.
Ehkki Euroopa rahvuslikud konstitutsioonid on inimeste ja kodanike
põhiõiguste katalogiseerimise ja kaitsmise osas (hetkeseisu
arvestades) enam-vähem küllaldased, on peetud kahetsusväärseks, et
EL põhiõiguste hartat pole lülitatud (vaatamata selle rakendamisele
kohtupraktikas) EL lepingute süsteemi. See annab tunnistust, et on
olemas valdkondi, eelkõige inimõigused, kus integreeritud vahendid
pole subsidiaarsed, vaid fundamentaalsed, põhjapanevad. Sellest
ideest on kantud ka eespool esitatud printsiibi modifikatsioon
Kahtlemata tuleb subsidiaarsuse printsiip lülitada EL
konstitutsiooniõigusesse, kuid mitte laiendada seda põhiõiguste ja
-väärtuste kaitsmise vahenditele: kui need vahendid on tõelised,
siis vaevalt küll neid ajaloos kunagi liiga palju on olnud.
Kas rahvusriikliku põhikorralduse säilitamiseks on vajalikud
„enesemääramisõiguslikud taganemisteed“, näiteks
liikmesriikide liidust väljaastumise või liidu laialisaatmise
võimalused? Arvan, et kui lähtuda allpool pakutavast Euroopa
konstitutsiooniõiguse struktuurist, mis peab tagama
konstitutsioonilise korralduse „paindliku murdumatuse“, siis ei
ole sellised meetmed vajalikud. Sest selle struktuuri kõva tuuma
peavad moodustama printsiibid, millest loobumine tähendaks enamat kui
EL-st loobumist. Mõistlik on mõõdukam variant: näha ette juhtumid
ja protseduurid EL transformeerimise algatamiseks. Liidu võib ju
transformeerida ka sisuliselt laialisaadetuks; täielik
formaaljuriidiline laialisaatmine aga vaevalt ka kõige mustema
stsenaariumi korral soovitatav on – esiteks, kui keegi muutubki
„pahaks naabriks“, siis lihtsalt minema kõndida niikuinii ei saa;
teiseks tuletagem meelde, et II maailmasõja eel astusid tulevased
agressorid, suurendamaks oma tegevusvabadust, välja olulistest
rahvusvahelistest organisatsioonidest.
Euroopa konstitutsiooniõiguse normid on tõeliselt siduvad vaid siis,
kui need on mõne kohtu pädevuses ja on reaalselt kohtumõistmisele
avatud. Seega peab EL konstitutsiooniõigus sisaldama ka
siduvuskorraldust, sh konstitutsiooniõiguse rakendamist esimese astme
kohtutes.
Konstitutsioon peab tekitama ja muutma (genereerima ja
transformeerima) sotsiaalseid fakte. Kui põhiseadus seda ei tee, on
tegemist tühja seadusega. Tühja konstitutsiooni perspektiiv on
Euroopa praeguses situatsioonis vähetõenäoline – sellise
vastuvõtmiseni lihtsalt ei jõutaks.
EL konstitutsiooniline korraldus olgu liberaal-õigusriiklik;
sotsiaalsete ideaalide esindajana jäägu täitmiseks eelkõige
printsiip, et ebavõrdsust tuleb ratsionaalselt põhjendada. Niisiis
kuulub Euroopa konstitutsiooniõigusele esitatavate nõuete hulka ka
juriidiliste fiktsioonide vältimine.*13
Euroopa konstitutsiooniõiguse funktsioonid
EL korralduse aluseks on kolm sammast: Euroopa Ühendused, ühine
välis- ja julgeolekupoliitika ning õigus- ja siseasjade alane
koostöö. See paradigma väljendab eurointegratsiooni sihte ja
eesmärke sisuliselt. Euroopa tulevane konstitutsiooniline korraldus,
s.t integreeritud õigussüsteem, võib selle paradigmaga kaasas
käia, kuid mitte struktuurselt kattuda, sest õigus on vahend ja
mitte üksnes vahend eesmärkide saavutamiseks, vaid ka saavutatu
säilitamiseks.
Õigust kui artefakti iseloomustavad sellesse n-ö sisse ehitatud
funktsioonid ja funktsioneerimise viisid. Üldjoontes vastab
funktsioon küsimusele „milleks?“ ja funktsioneerimisviis
küsimusele „kuidas?“.
Õiguse funktsionaalsuse ja õigust pälvivate sotsiaalsete suhete
taustsüsteemis on ka õiguse efektiivsuse probleem. Et saaks üldse
rääkida õiguse efektiivsusest, peab olema täidetud üks
põhitingimus, nimelt funktsionaalsus: õigus peab täitma seda
funktsiooni, milleks see on loodud, ning funktsioneerima ettenähtud
viisil. Tarvilikud on mõlemad tingimused: näiteks vargaid
taliooniprintsiibil („silm silma vastu“) karistav tavaõigus ja
kaasaegne kriminaalõigus täidavad samu funktsioone, kuid nende
funktsioneerimisviis on oluliselt erinev. Erinevus ei peitu seejuures
niivõrd karistuse erinevuses, kuivõrd karistamise viisi kui
õigusteate erinevuses ja selle teate vastuvõtjate erinevuses.
Pole kahtlust, et tavaõigus võib karistavaid ja preventiivseid
funktsioone isegi paremini täita, kuid see ei saa olla kaasaegse
efektiivsushinnangu kriteeriumiks. Niisiis, õiguse efektiivsuse
hindamise eeltingimused on täidetud üksnes siis, kui
konstitutsiooniline õigus on kehtestatud vastuseks õigusvajadusele
ning kehtestatud õigus funktsioneerib seda vajadust rahuldavalt ja
õiguskultuuris ettenähtud viisil.
Õigusel on palju sisemiselt diferentseeritud funktsioone (nt
menetlusõiguse funktsioon tagada kogutavate tõendite
usaldusväärsus). Kuid on ka väga üldisi, õigussüsteemi kui
terviku täidetavaid funktsioone. Üks selliseid on kaitsefunktsioon.
Kaitsefunktsiooni kõige silmapaistvam vahend on inimõigused: need on
keeleliselt avaldatavad kontseptuaalsed vahendid, mis võimude
tahtlikule tegevusele apelleerides kaitsevad selliseid inimlikke ja
sotsiaalseid atribuute, mis on meie kaasaegses (kuid ajalooliselt
tekkinud ja õppimises omandatud) arusaamises lahutamatud igaühe
inimeseksolemisest. Kaitsefunktsioonide täitmiseks pannakse teatud
institutsioonidele (võimudele) õiguste tagamise kohustus, samuti
vastutus õiguste rikkumiste või tagamiskohustuse täitmata jätmise
juhtumiteks. Kaitsefunktsiooni objekte on ka EL tasemel palju ja
erinevaid: rahvuslik-kultuuriline ja poliitiline pluralism;
demokraatlikud institutsioonid, meetodid ja praktikad; Euroopa
kollektiivne julgeolek jpm.
Hoopis erinevas, õiguse muid funktsioone läbivas dimensioonis
funktsioneerivad õiguse allikad. Põhiseadus on
konstitutsiooniõiguse (tekstuaalne) allikas. Õigusfilosoofid
vaidlevad, kas ja kuivõrd on seaduse tekst ka õigusnormide allikaks.
(Ise toetan mõõdukat, epistemoloogiliselt põhjendatud seisukohta,
et vähemalt osa õigusnorme on küllaldased pelgalt tekstuaalses
vormis ja ei vaja autoritatiivset tõlgendamist). Nii või teisiti,
õigusallika funktsiooniks on õigusliku argumentatsiooni varustamine
legaalsete argumentidega. Konstitutsioon annab kõrgeima
legaal-autoritatiivse aluse juriidiliseks argumentatsiooniks, seda
nii kohtumõistmises kui ka seaduste formuleerimisel ja
vastuvõtmisel, täitevvõimu menetlustes, lõpuks individuaalsetes
haldussuhetes isiku ja riigi vahel ning isegi eraõiguslikes suhetes.
Sellist funktsiooni täidab singulaarne, selgelt formuleeritud
põhiseadus alati paremini kui kompositsiooniline
konstitutsiooniõigus.
Konstitutsiooniõiguse funktsioonidest võiks nimetada veel
riigivõimude lahutamist. EL suhtes tähendab see lisaks
seadusandliku, täidesaatva ja kohtuvõimu lahutamisele ka
integreeritud kompetentside lahutamist diferentseeritud
kompetentsidest.
EL konstitutsiooniõiguse struktuurist
Vajadus (konstitutsioonilise) õiguse järele ei ole samane vajadusega
(põhi)seaduse järele. Kahtlemata EL-l juba on oma
konstitutsiooniõigus. Kuid kas see vastab tegelikele vajadustele? Kas
singulaarne põhiseadus oleks parem? Kuna põhiseadus on
konservatiivne õiguslik instrument, siis kas EL vajab õiguslike
aluste konserveerimist? Kui jah, siis millises ulatuses? Kas
põhiseadus peab olema igasuguse Euroopa ühistegevuse õiguslikuks
aluseks või üksnes ühiseid juhtorganeid rajama?
„Eurosuperriigi“ tekkimine pole soovitav ja on ka
vähetõenäoline. EL on pigem innovatiivne riikide ühendus kui
konservatiivne riik. Innovatiivsus esitab konstitutsiooniõigusele
ühtaegu piiravaid ja dünaamilisi nõudeid. Ühelt poolt tuleb
kehtestada vankumatud printsiibid kestvate väärtuste kaitseks, et
kunagi ei pääseks võimule põhimõtted nagu „eesmärk pühitseb
abinõu“. Teiselt poolt tuleb jätta piisav tegutsemisvabadus
arenevates ja muutuvates valdkondades, et saaks luua operatiivseid
vahendeid arengu suunamiseks ning säiliks avatus täiesti uutele
arengutendentsidele. Seega EL ei vaja riiki asutavat põhiseadust. Ent
enam-vähem ühel meelel ollakse selles, et olemasolev EL
konstitutsiooniõigus vajab kodifitseerimist ja lihtsustamist ning
sellesse tuleb lülitada inimeste põhiõiguste kataloog (nt
põhiõiguste harta või selle modifitseeritud tekst). Kuna taolise
ulatusega kodifitseerimine eeldab igal juhul uute konstitutsiooniliste
aktide formuleerimist, vastuvõtmist ja kehtestamist, siis pole mõtet
teha poolikut tööd, jättes osaliselt kehtima vanu ja osaliselt
kehtestades uusi akte või lepinguid. Vähemalt konstitutsiooniline
kõva tuum ja võib-olla ka selle kaitsevöö tuleks luua ja
kehtestada in corpore uuesti.
Milline siis võiks olla minimalistlik ja paindlik Euroopa
konstitutsiooniõigus, mis vastaks enamikule käesolevas essees
käsitletud õigusvajadustele ja konstitutsiooniõiguse nõuetele?
Euroopa konstitutsiooniõiguse võiksid moodustada kolm allikat.
Nimetagem neid praegu lihtsalt (1) europrintsiipideks, (2)
euroinstitutsioonideks ja (3) europandektideks.
Argumendid
Eespool sai juba esitatud mitmeid otseseid ja kaudseid argumente
hierarhilise konstitutsiooniõiguse süsteemi kasuks. Siinkohal
lisaksin täiendavalt järgmist.
= a) Eri rahvusriikidel on selleks liiga erinevad arusaamad ja
intentsioonid omariiklusest, et neid saaks või peaks ühte sängi
suruma (nt prantslastel on eneseküllane rahvusriik; brittidel
monarhia kui riigi, rahvuse ja elitaarsete väärtuste sümbol;
ühinevate Ida-Euroopa riikide jaoks on EL aga pigem
enesemääramisõiguse tagatis).
= b) Parem oleks moodustada selge ja arusaadav kõva tuum ja mõneti
elastsem kaitsekiht, kui ühtlaselt nõrk ja arusaamatu moodustis.
= c) Parem oleks moodustada õiguse kõva tuum, kui
riikide (suurte ja juhtivate avangardi) kõva tuum.
Sisu
Europrintsiibid moodustaksid Euroopa õigusruumi printsipiaalse ja
kontseptuaalse tuuma. See ei väljendaks üksnes ettekirjutusi, vaid
eelkõige inimlikult väärtustatud veendumusi, mis on tõstetud
õiguslikult kaitstavate väärtuste seisundisse. Need on kõige
üldisemad printsiibid, või veelgi enam, üks terviklik
printsipiaalne positsioon, milleni sotsiaalse, poliitilise, eetilise
ja õigusliku mõtte areng on jõudnud ning mille täitmist nüüd ja
tulevikus peetakse inimliku elu ja tegevuse vältimatuteks
atribuutideks. Kuid need poleks deklaratiivne, õigustühi positsioon,
vaid õiguse ja õigusemõistmise (ehk juriidilise argumentatsiooni)
institutsionaliseeritud allikas. Teisisõnu, europrintsiibid
väljendaksid autoritatiivses vormis Euroopa humanistlikku
maailmavaadet. Selleks et tagada konstitutsiooniõiguse dünaamika ja
paindlikkus, et see ei pidurdaks EL soovitavaid arenguid ning peaks
vastu ka raskeimates kriisiolukordades, tuleks printsipiaalsest
„kõvast tuumast“ jätta välja sellised õiguslikud entiteedid
(nt täidesaatvad institutsioonid), mis võivad veel käesoleva
aastakümne jooksul vajada muutmist või millest mõned liikmesriigid
võivad (ajutiselt) loobuda.
Europrintsiibid peavad kindlasti sisaldama põhiõiguste kataloogi,
Euroopa konstitutsioonilise korralduse põhiprintsiipe (sh Euroopa
rahvaste õiguste kataloogi ning EL liikmesriikide enesemääramise ja
liikmelisuse printsiipe) ning integreeritud õiguse ja õigussüsteemi
põhiprintsiipe (mh nt õiguse parima tõlgendamise printsiipi).
Lisaks võiksid selles sisalduda keskkonnakaitse ning sõdade
vältimise ja rahu tagamise üldpõhimõtted. Europrintsiibid võivad
evida preambulat, mis osutab ajaloolisele kogemusele, ideedele
õiglusest ja EL liikmesriikide konstitutsioonidele kui Euroopa
konstitutsioonilise korralduse komponentidele.
Euroinstitutsioonidega kehtestataks:
= 1) instituudid: integreeritud õiguse instituudid (mh kodakondsus)
ning esindus- ja võimuorganite süsteem;
= 2) protseduurid, eelkõige seadusandlike, täidesaatvate ja
õigusemõistmise põhimenetluste kataloog;
= 3) eriseisundid: üldine ja piiratud sõjaseisukord,
hädaabiolukord, loodusõnnetuse piirkond jmt.
Lisaks võivad euroinstitutsioonid sisaldada sõjalise
kiirreageerimise jõudude moodustamise põhimõtteid ja kasutamise
klausleid, integreeritud seadusandluse printsiipe, sh liikmesriikide
seadusandliku initsiatiivi õigust ja menetlust.
Europandektid võiksid sisaldada muid enam või vähem
konstitutsioonilise iseloomuga akte, vajadusel ka neid, mis eelnevad
europrintsiipide ja euroinstitutsioonide kehtestamisele. Samuti
sisaldaksid need Euroopa ühenduste põhikirju, õiguse rakendamise
abivahendeid ja täidesaatvaid menetlusi, eriseisundite regulatsioone,
omavalitsuste ja rahvusriikliku föderalismi printsiipe, ühise
põllumajanduspoliitika aluseid jpmt. Lühidalt, europandektid
reguleeriksid europrintsiipidega määratletud prioriteetide kaitsmist
ja rakendamist EL institutsioonide poolt. Europandektid võivad
tulevikus kujuneda Euroopa õiguse koodeksiks, minetades
konstitutsiooniõigusliku iseloomu.
Hierarhia
Kolmikjaotuse kõige tähtsam omadus on allikate hierarhia nende
õigusjõu, kehtivuse ulatuse ja legislatiivse püsivuse
astmetena.*14
Europrintsiibid on ülimusliku õigusjõuga mis tahes õiguse suhtes
ning kehtivad kõikjal ja kõiges, kuhu ulatuvad EL või
liikmesriikide kompetentsid. Europrintsiipidega peavad olema
kooskõlas nii euroinstitutsioonid ja europandektid kui ka
liikmesriikide põhiseadused ja õigusallikad. Europrintsiipide
seadusandliku muutmise künnis on kõige kõrgem.
Euroinstitutsioonide ja europandektide õigusjõud ning kehtivuse
ulatus on sõltuvuses nendega kehtestatud instituutide ja
instrumentide funktsioonidest. Legislatiivne künnis oleks kõrgem
euroinstitutsioonidel ja madalam europandektidel. Igal juhul alluvad
mõlemad europrintsiipidele ning on vastuolu korral europrintsiipidega
kehtetud. Võimalik, et ülimuslikkuse ja kooskõla nõue jaguneb nii,
et euroinstitutsioonid on ülimuslikud integreeritud õiguse allikate
suhtes ja europandektid on ülimuslikud rahvuslikult diferentseeritud
õigusallikate suhtes.
On selge, et taolise hierarhia kehtestamine nõuab vähemalt
europrintsiipide ja euroinstitutsioonide vastuvõtmist ja kehtestamist
sõltumata senistest EL konstitutsioonilistest aktidest. Osa neist
võib vajadusel lülitada pandektidesse, kus nad alluvad printsiipide
piiravatele klauslitele. Võimalik, et kõik kolm osa tuleb vastu
võtta eraldi. Alustada võib europrintsiipide vastuvõtmisega või
hoopis seniste allikate kodifitseerimisega europandektideks.
Selline konstitutsiooniõiguse hierarhiline süsteem võiks olla
tasakaalu loovaks vahendiks pigem staatiliste põhiväärtuste ja
põhiõiguste ning ilmselt dünaamiliste sotsiaalsete, poliitiliste ja
majanduslike protsesside vahel, samuti (eeldavasti) rahvuslikult
konservatiivsemate liikmesriikide ja (loodetavasti)
sotsiaal-poliitiliselt innovatiivsema EL vahel.
Muid probleeme
Eraldi käsitlust väärib veel palju konstitutsiooniõiguslikke
probleeme. Märgiksin siinkohal ära kaks neist. Esiteks on vaja
tugevdada integreeritud parlamentarismi, s.t rahvusparlamentide osa EL
institutsioonides. Ükskõik kui kaalukad on vastuväited, mis
apelleerivad asjaajamise komplitseerumisele või parlamente esindava
institutsiooni (nt eurosenati) ebaefektiivsusele, leidub põhjapanev
argument sellise praktika juurutamise kasuks: EL on parlamentaarsete
demokraatiate liit ja selle juhtimisest ei saa jätta kõrvale liidu
liikmete kõrgeimaid kogusid – parlamente (see oleks sama veider,
kui kuningliku personaaluniooni juhtimisest oleks monarhid kõrvale
jäetud). Jutt, et parlamendid teevad seda valitsuste kaudu, taandab
EL ministeeriumide tasemele.
Teiseks vajavad lahendamist kodakondsuse probleemid. Võib-olla
väärib kaalumist isegi nii radikaalse vahendi rakendamine nagu
rahvuslik-originaalsele kodakondsusele paralleelse EL kodakondsuse
kehtestamine: selle saaksid kodakondsusetud eurooplased oma
elukohamaalt. Sisuliselt on selline instituut juba olemas. Selle
õiguslik vormistamine lahendaks aga lõplikult mitmete
kandidaatriikide probleemid kodakondsusetute võõramaalastega,
riivamata nende riikide rahvuslikke huve.
Lõpetuseks
EL sai alguse majandusliku ühendusena, mille areng kulmineerus ühise
raha kehtestamisega. Nüüdseks on EL muutunud ka poliitiliseks
ühenduseks. Järgmine samm on õiguslik – nimetagem seda Euroopa
konstitutsionaliseerimiseks. EL suurimad saavutused seisnevad
loomulikult mitte eurobürokraatia loomises, vaid inimeste vabaduse
kasvus. Esmakordselt võivad Euroopa riikide kodanikud ja elanikud
tõeliselt nimetada oma koduks Euroopat, mille kogu territooriumil on
neil võrdsed liikumis- ja tegutsemisvabadused ning õiguslikult
kaitstud põhiõigused. Iga üksiku inimese tegeliku vabaduse ja selle
tegeliku kaitstuse suurenemine mis tahes ohtude vastu on ja jääb hea
ja halva poliitika tähtsaimaks eristusjooneks. Nüüd on tekkinud
vajadus kujundada EL-st rahvuste ja riikide vaheline demokraatlik
ühendus – tõeline Euroopa rahvaste ja kodanike võim neid
teenindavate Euroopa institutsioonide üle, sest ainult selline võim
saab olla vabaduste ja inimväärikuse säilimise tagatiseks ka ajaloo
raskeimatel aegadel.
Ükskõik kui tihedaks muutuks Euroopa integratsioon, jääb rahvuslik
diferentseeritus Euroopas tõsiasjaks nii sisemiselt kui ka
välimiselt. Sisemine diferentseeritus seisneb rahvuskultuuride
erinevuses ning säilib vähemalt nii kaua, kuniks säilivad
rahvuskeeled. Välimine diferentseeritus säilib EL
konstitutsioonilisest korraldusest sõltumata erilistes
riikidevahelistes suhetes, eelkõige endiste emamaade ja kolooniate
suhetes.*15 Kui üldse ükski regioon maailmas, siis
just Euroopa on täitnud maailma ajaloos ühendavat rolli, ja seda nii
heas kui ka halvas. EL kui rahvusvahelise subjekti aktiivsuse kasv on
selle rolli jätkuks – loodetavasti üksnes heas mõttes.
EL konstitutsiooniline korraldus saab olema jätkuks Euroopa ja selle
rahvaste ajaloo suurele jutustusele. Jutustus tänapäeva Euroopast ei
ole lugu vallutajatest ega kõikvõimsatest kaubakompaniidest, vaid
see on vaba tahte eeskuju maailma teistele regioonidele ja rahvastele.
Märkused:
*1 Diskussioonides sotsiaalse fakti olemusest on seda
iseloomustatud järgmiselt: sotsiaalne fakt on tegutsemisviis, mis
piirab või sunnib indiviidi väljastpoolt; sotsiaalne fakt on
objektiivne, sotsiaalsele grupile olemuslik fenomen; sotsiaalne fakt
seostub ühise teadmisega (common knowledge); sotsiaalne fakt
on seotud või lausa samane multisubjektsuse (plural
subject-hood) fenomeniga: nagu indiviidid, võib ka multisubjekt
omada eesmärke, uskumusi, kalduvusi ja tegevusprintsiipe.
*2 Teisalt, ka singulaarne formuleeritud põhiseadus
võib osutuda valdavalt või olulises osas tühjaks õiguseks. Selline
oli näiteks endise NSV Liidu konstitutsioon: sisemiselt tühi õigus
üksteist tühistavate normide tõttu, välimiselt tühi õigus
allutatuse tõttu parteidiktatuuri reeglitele.
*3 Formuleeritud õigus on niisiis mingi mõistliku
piirini formuleeritud ja õigusallikana (seadusena, pretsedendina vmt)
kehtestatud tekst, mis loob äratuntavaid õigusvorme. Selline võiks
olla väga lihtsustatult epistemoloogiline vaade õigusele.
*4 See ei tähenda siiski, et kõik õigusmõisted on
vahetult sotsiaalsetest mõistetest tuletatud, näiteks õiguse
tehnilised ja abiterminid on leiutatud õiguse enese teenindamiseks.
See ei kummuta aga väidet õigusmõistete derivatiivsusest.
*5 Nagu kreeka politike seostub
polis’ega, linnaga, pole vist tänapäevalgi väär näha
poliitikat algavat linna asjadest.
*6 Illustreerigem seda filosoofias armastatud
malemängu metafooriga: malemängu reeglid pole ülimuslikud muude
reeglite suhtes, kuid need on mängus osalemise paratamatud
tingimused.
*7 Seda printsiipi on siinkohal veidi modifitseeritud
ja täiendatud.
*8 Supranational on selles mõttes ebasobiv
termin; international oleks parem, kui sel poleks hoopis
üldisem tähendus.
*9 Jutt on muidugi H. L. A. Harti kontseptsioonist.
Kuid rõhutan, et tegemist on kasuliku kategoriaalse konnotatsiooniga,
mitte samasusega; käesolevasse esseesse ei mahu selle teema lähem
käsitlus.
*10 Metafoorselt öeldes: õiguse olemusse kuulub see,
kuidas õigus on ehitatud ja kuidas õigus toimib, just samamoodi,
nagu mootori olemusse kuulub, kuidas mootor käib ja milliseid
masinaid see jõuab liigutada.
*11 Näiteks on ameeriklased viljelenud müüti
demokraatia üleolekust II maailmasõjas. Asjadele võib vaadata aga
ka hoopis nii: totalitaarsed ja militaristlikud režiimid võtsid
neile omase hoolimatu suhtumisega inimesesse ja inimelusse
grandioosseid riske ning ründasid kehvalt ettevalmistatuna – sest
diktaatorid tahtsid eelkõige ise oma võidu vilju maitsta – kogu
ülejäänud maailma, mis oli neist lihtsalt mitu korda tugevam. Kas
me oskaksime öelda, milline oleks maailma saatus olnud siis, kui II
maailmasõda oleks alanud hoopis 1950. aastal NSV Liidu
tuumarünnakuga Pearl Harbour’ile ning Suur-Saksamaa
raketirünnakuga Londonile? Aga võib-olla demokraatia jõud ongi
selles, et andes vabadused ja võimalused võimalikult suuremale
hulgale inimestele, takistab ta sellega üksikuid suurusehulle
võtmast enesele piiramatuid vabadusi ja võimalusi oma hullumeelselt
ebainimlike plaanide teostamiseks.
*12 Loomulikult on võimalik ka vastupidine negatiivne
nähtus: Euroopa Liidu ametikohtade jagamine muutub ühe või teise
poliitilise debati varjatud mootoriks.
*13 Siin ei maksa segi ajaada juriidilisi fiktsioone
juriidiliste abstraktsioonidega, aga see on juba teine jutt.
*14 Hierarhia ei puuduta aga legitiimsust: kõigil
Euroopa Liidu konstitutsiooniõiguse allikatel on sama legitiimsus.
*15 Suurbritannia on erisuhted Põhja-Ameerikaga ja
Rahvaste Ühendusega, Hispaanial ja Portugalil Ladina-Ameerikaga,
Prantsusmaal, Hollandil, Belgial jt Aafrika ning Kagu-Aasiaga, jne.
*1 Diskussioonides sotsiaalse fakti olemusest on seda
iseloomustatud järgmiselt: sotsiaalne fakt on tegutsemisviis, mis
piirab või sunnib indiviidi väljastpoolt; sotsiaalne fakt on
objektiivne, sotsiaalsele grupile olemuslik fenomen; sotsiaalne fakt
seostub ühise teadmisega (common knowledge); sotsiaalne fakt
on seotud või lausa samane multisubjektsuse (plural
subject-hood) fenomeniga: nagu indiviidid, võib ka multisubjekt
omada eesmärke, uskumusi, kalduvusi ja tegevusprintsiipe.
*2 Teisalt, ka singulaarne formuleeritud põhiseadus
võib osutuda valdavalt või olulises osas tühjaks õiguseks. Selline
oli näiteks endise NSV Liidu konstitutsioon: sisemiselt tühi õigus
üksteist tühistavate normide tõttu, välimiselt tühi õigus
allutatuse tõttu parteidiktatuuri reeglitele.
*3 Formuleeritud õigus on niisiis mingi mõistliku
piirini formuleeritud ja õigusallikana (seadusena, pretsedendina vmt)
kehtestatud tekst, mis loob äratuntavaid õigusvorme. Selline võiks
olla väga lihtsustatult epistemoloogiline vaade õigusele.
*4 See ei tähenda siiski, et kõik õigusmõisted on
vahetult sotsiaalsetest mõistetest tuletatud, näiteks õiguse
tehnilised ja abiterminid on leiutatud õiguse enese teenindamiseks.
See ei kummuta aga väidet õigusmõistete derivatiivsusest.
*5 Nagu kreeka politike seostub
polis’ega, linnaga, pole vist tänapäevalgi väär näha
poliitikat algavat linna asjadest.
*6 Illustreerigem seda filosoofias armastatud
malemängu metafooriga: malemängu reeglid pole ülimuslikud muude
reeglite suhtes, kuid need on mängus osalemise paratamatud
tingimused.
*7 Seda printsiipi on siinkohal veidi modifitseeritud
ja täiendatud.
*8 Supranational on selles mõttes ebasobiv
termin; international oleks parem, kui sel poleks hoopis
üldisem tähendus.
*9 Jutt on muidugi H. L. A. Harti kontseptsioonist.
Kuid rõhutan, et tegemist on kasuliku kategoriaalse konnotatsiooniga,
mitte samasusega; käesolevasse esseesse ei mahu selle teema lähem
käsitlus.
*10 Metafoorselt öeldes: õiguse olemusse kuulub see,
kuidas õigus on ehitatud ja kuidas õigus toimib, just samamoodi,
nagu mootori olemusse kuulub, kuidas mootor käib ja milliseid
masinaid see jõuab liigutada.
*11 Näiteks on ameeriklased viljelenud müüti
demokraatia üleolekust II maailmasõjas. Asjadele võib vaadata aga
ka hoopis nii: totalitaarsed ja militaristlikud režiimid võtsid
neile omase hoolimatu suhtumisega inimesesse ja inimelusse
grandioosseid riske ning ründasid kehvalt ettevalmistatuna – sest
diktaatorid tahtsid eelkõige ise oma võidu vilju maitsta – kogu
ülejäänud maailma, mis oli neist lihtsalt mitu korda tugevam. Kas
me oskaksime öelda, milline oleks maailma saatus olnud siis, kui II
maailmasõda oleks alanud hoopis 1950. aastal NSV Liidu
tuumarünnakuga Pearl Harbour’ile ning Suur-Saksamaa
raketirünnakuga Londonile? Aga võib-olla demokraatia jõud ongi
selles, et andes vabadused ja võimalused võimalikult suuremale
hulgale inimestele, takistab ta sellega üksikuid suurusehulle
võtmast enesele piiramatuid vabadusi ja võimalusi oma hullumeelselt
ebainimlike plaanide teostamiseks.
*12 Loomulikult on võimalik ka vastupidine negatiivne
nähtus: Euroopa Liidu ametikohtade jagamine muutub ühe või teise
poliitilise debati varjatud mootoriks.
*13 Siin ei maksa segi ajaada juriidilisi fiktsioone
juriidiliste abstraktsioonidega, aga see on juba teine jutt.
*14 Hierarhia ei puuduta aga legitiimsust: kõigil
Euroopa Liidu konstitutsiooniõiguse allikatel on sama legitiimsus.
*15 Suurbritannia on erisuhted Põhja-Ameerikaga ja
Rahvaste Ühendusega, Hispaanial ja Portugalil Ladina-Ameerikaga,
Prantsusmaal, Hollandil, Belgial jt Aafrika ning Kagu-Aasiaga, jne.