Sissejuhatus
2018. aasta oktoobris toimunud 35-ndatel
õigusteadlaste päevadel jagasid ühel sessioonil riigiprokurör Steven-Hristo
Evestuse juhtimisel lava patsientide esindaja, tervishoiutegelane ja
õigusteadlane. Kui tihtipeale kipub eri huvidega isikutel olema raske ühisele
seisukohale jõuda, siis sessiooni käigus märkasime, et sõltumata oma elukutsest
jagame kõik ühist seisukohta tervishoiutöötaja vastutuse suhtes. Leiame, et
tervishoiutöötaja vastutuse regulatsioon vajab muutmist, sest praegune takistab
patsiendikindlustuse süsteemi loomist ja juhtumitest õppimist. Seepärast tegime
heade mõtete linnas Tartus ettepaneku tervishoiutöötaja vastutust vähendada
ning alljärgnevalt selgitame ettepanekut ka Juridica lugejatele.
Alustame mõistetest, et vähendada üksteisest
möödarääkimist. Seejärel toome esile arvud tervishoiustatistikast, et vaadata,
kas Eestis õpitakse probleemidest. Kuna meie väide on, et vastutus takistab
kvaliteedi paranemist, siis küsime, kes tänapäevases meditsiinis üldse
vastutama peab – kas füüsilisest isikust tervishoiutöötaja või juriidilisest
isikust tervishoiuteenuse osutaja. Kuna ravikvaliteedi parandamine ja süsteemi
muutmine toimub patsiendi huvides, toome sisse patsiendi vaate ja uurime, mida
patsient tervishoiusüsteemilt ootab. Selleks et mitte ise jalgratast leiutama
hakata, esitame ülevaate Soome samalaadsest süsteemist ja võrdleme ka selle
mõjusid.
Mõisted
Inimestele on omane nähtusi liigitada ja
mõistete abil üksteisest eristada. See võib teinekord tuua kaasa ka kummalisi
sõnamoodustisi nagu „arstlik viga“. Viga võib olla inimlik, tahtlik või
saatuslik, aga ükski elukutse ei oska teha sellele elukutsele ainuomaseid vigu.
Küll aga on mõistlik võtta tervishoiutöötajate töö kvaliteedi hindamisel
aluseks tervishoiutöötajate enda poolt välja töötatud liigitused, mitte
juristide poolt peale surutud väljendid. Juristide liigituse probleemiks on
tavaliselt see, et keskendutakse ainult juriidilist vastutust kaasa toovale
osale ehk tagajärjele (surma või raske tervisekahjustuse põhjustamine), kuid
see on eksitav kahel põhjusel. Esiteks seetõttu, et oluliselt sagedamini kui
ravivea tõttu halveneb patsiendi tervis ravi käigus ravi edutuks osutumise
tõttu (vähiravi), ravi tüsistuse (gripijärgne kopsupõletik) või paratamatu
kõrvalnähu (jäseme amputeerimisel ei saa keha enam terviklikuks) tõttu. Teiseks
seetõttu, et tagajärjele keskendudes jäävad tähelepanuta kõik „õnnelikud
õnnetused“ ehk juhtumid, kui patsiendi tervis ei halvenenud piisavalt või ta ei
saanud sellest aru.
Kõige üldisem mõiste on ohujuhtum.
See on soovimatu juhtum, mille tagajärjel tekkis või oleks võinud tekkida
tervisekahjustus. Ohujuhtumite kõige levinumad näited haiglates on segadused
laborianalüüsidega ja ravimite jaotamise-annustamisega, harvemini aga
võõrkehade jätmisega patsiendi sisse. Valdav osa sellistest juhtumitest ei
tekita patsiendi tervisele kahju ja neid ei pruugi patsient ega
tervishoiusüsteem isegi tähele panna. Kui pannakse tähele, siis tavaliselt saab
midagi ette võtta (uus analüüs teha, võõrkeha eemaldada), et kahjulikku
tagajärge ei saabuks. Kõiki kahjuliku tagajärjega ohujuhtumeid ehk
realiseerunud ohuga juhtumeid võib nimetada menetlustüsistuseks. *1
Menetlustüsistus on igasugune kõrvalekalle diagnostika- ja
raviprotseduuridele ning muudele meditsiiniliste toimingutele järgnevate
sündmuste tavapäraselt eeldatatud kulgemisest. Menetlustüsistuseks võib olla
nii patsiendi surm kui ka minimaalsete vaevustega või üldse ilma vaevusteta
kõrvalekalded, näiteks verevalum haavas. Need on muutused, mille tekkimist ei
soovitud, sest tavaliselt need raskendavad patsiendi paranemist. Siiski pole
neid tüsistusi võimalik täielikult välistada. Menetlustüsistused võib omakorda
liigitada mõjutatavateks (välditavateks) ja mittemõjutatavateks
(mittevälditavateks) selle järgi, kas tüsistuse tekkimise tõenäosuse
vähendamiseks on üldse meetmeid või mitte. Kui vastumeetmeid ei ole, siis on
tegemist mittevälditava menetlustüsistusega. Kui vastumeetmed on olemas ja neid
sai patsiendil rakendada, kuid ei rakendatud, siis on tegemist raviveaga. Raviviga
on haiguse ravimisel eksimine näiteks ravitaktikaga, ravimeetodiga või
ravitegevuste ajastusega.
Kõigi kolme – ravivea, menetlustüsistuse ja
ohujuhtumi – kõige olulisemaks ühisosaks on tõdemus, et haige tervis muutub
nende eksimuste tõttu halvemaks pigem harva ja kindlasti mitte reeglina. Nendel
juhtudel, kui aga patsiendi tervis halveneb, saame rääkida patsiendikahjust,
millega käib paratamatult kaasas vastutuse küsimus. Üks tegu võib kaasa tuua
erinevaid tagajärgi ja eri liiki vastutust. Juriste huvitab eelkõige õiguslik
vastutus, mis seisneb kohustuses taluda õigusaktides sätestatud kitsendusi.
Tervishoiuteenuse osutamisel tekkivate probleemide korral on ette nähtud nii
karistusõiguslikud kui ka tsiviilõiguslikud kitsendused. Tsiviilõigusliku
vastutuse puhul tuleb eristada tervishoiutöötaja enda vastutust ja
tervishoiutöötaja tööandjaks oleva tervishoiuteenuse osutaja vastutust. Samuti
tuleb eristada deliktilist ja lepingulist vastutust. Karistusõigusliku
vastutuse puhul tuleb vaadelda vastutust nii väärtegude kui ka kuritegude eest.
Neid küsimusi vaatlemegi allpool samas järjekorras.
Tsiviilvastutus ehk kahju hüvitamine
Tsiviilvastutuse eesmärk on ennistada varasem
olukord, mitte aga kedagi karistada. Varasema olukorra ennistamiseks tuleb
näiteks meedias ilmunud ebaõiged faktid ümber lükata või ebaseaduslikult ära
võetud asi selle omanikule tagasi anda. Kui olukorra endiseks tegemine ei ole
võimalik, siis tuleb püüda tekkinud olukord hüvitada rahas. Tervishoius tulebki
tsiviilvastutuse all mõista eelkõige patsiendile või tema lähedastele tekkinud
kahju hüvitamise kohustust.
Alustame tervishoiuteenuse osutaja kui
ettevõtja ja tervishoiutöötaja kui füüsilise isiku vastutuse eristamisest.
Tööandja ja töötaja samaaegse vastutuse näeb ette võlaõigusseaduse *2
(VÕS) § 758 lõige 2 järgmiselt: „Tervishoiuteenuse osutamisel osalev
kvalifitseeritud arst, hambaarst, iseseisvalt tervishoiuteenust osutav õde või
ämmaemand, kes tegutseb tervishoiuteenuse osutajaga sõlmitud töölepingu või muu
sellesarnase lepingu alusel, vastutab tervishoiuteenuse osutamise lepingu
täitmise eest tervishoiuteenuse osutaja kõrval ka isiklikult.“ Ei ole just
palju erialasid, kus seadusandja on pidanud vajalikuks eksimuste eest panna
vastutama ka töötajat ennast. Teoorias võivad küll mõlemad vastutada, kuid
praktikas vastutab siiski ainult teenuse osutajaks olnud haigla või muu
tervishoiuasutus. Miks praktika selline on, sellel on mitu põhjust. Esiteks on
patsiendil alati parem valida endale vastaspooleks see, kelle maksevõime on
suurem. Teiseks on suurem tõenäosus jõuda kompromissini just sellise
vastaspoolega, kellel on rohkem raha. Kompromiss on eriti tõenäoline just siis,
kui väljamakstavast summast ei sõltu otseselt ühegi inimese sissetulek või
varaline seisund, vaid väljamakse reaalseks tegijaks on kindlustus. Paljud
tervishoiuteenuse osutajad on oma vastutuse vabatahtlikult kindlustanud ja
seetõttu ei ole neil probleemi raha vajaduse korral välja maksta, kui summa on
mõistlik (reeglina on kindlustusleping selline, et vastutuskindlustuse andja
hüvitab väljamakstud summa tervishoiuteenuse osutajale, mitte ei maksa ise otse
patsiendile, nagu VÕS § 510 reegeljuhtumina ette näeb). Kolmandaks on
teenuse osutaja vastu minemine patsiendile riskivabam, sest kahju tekitajas
pole võimalik eriti eksida. Kuna tervishoid ja arstiabi on meeskonnatöö, tekib
konkreetse tervishoiutöötaja vastaspooleks väljavalimisega alati risk, et
kohtumenetluses avastatakse, et viga oli kellegi teise tehtud ja hagi jääb
seetõttu rahuldamata.
Isegi kui mõni patsient tahaks just nimelt
tervishoiutöötajaga kohut käia ja kõiki neid eespool nimetatud riske võtta, ei
õnnestu tal tervishoiutöötaja käest tegelikkuses raha saada. Nimelt sätestab
töölepingu seaduse *3 (TLS) § 76 lõige 1, et kui
töötaja on mittetahtlikult tekitanud töökohustuste täitmisel kellelegi kahju,
siis peab selle kahju ja kaasnevad kohtukulud kinni maksma tööandja. Tööandjal
endal tekib pärast kahjusumma väljamaksmist õigus nõuda töötajalt osaliselt
raha tagasi. See osa, mis tuleb töötajal tagasi maksta, on piiratud TLS
§ 74 lõike 2 kohaselt järgmiselt: „Kui töötaja on töölepingut
rikkunud hooletuse tõttu, vastutab ta tööandjale tekitatud kahju eest ulatuses,
mille määramisel arvestatakse töötaja tööülesandeid, süü astet, töötajale antud
juhiseid, töötingimusi, töö iseloomust tulenevat riski, tööandja juures
töötamise kestust ja senist käitumist, töötaja töötasu, samuti tööandja
mõistlikult eeldatavaid võimalusi kahjude vältimiseks või kindlustamiseks.
Hüvitist vähendatakse tööandja tegevusega seonduva tüüpilise kahju tekkimise
riski tagajärjel tekkinud kahju võrra.“ Seega sätestab VÕS tervishoiutöötaja
vastutuse aluse ja TLS sisustab vastutuse rahalise ulatuse.Täpsema
kohtupraktika puudumise tõttu võib arvata, et tegelikkuses piirdub tööandja
tagasinõudeõigus tervishoiutöötaja vastu paari kuupalgaga. Siiski ei ole Eestis
teada ühtegi tervishoiuteenuse osutajast tööandjat, kes oleks oma kollektiivi
tervishoiutöötajalt hakanud isegi seda paari kuupalka kahjuhüvitise katteks
tagasi nõudma. Tervishoiutöötajate nappuse olukorras ei ole tööandjal lihtsalt
sellist läbirääkimiste positsiooni ning paar kuupalka ei vääri ilmselt kogu
kollektiivi töörahu rikkumist.
Tõsi, ka teoreetiline risk on risk ja
seetõttu on hea, kui arst oma teoreetilise vastutuse, mille suuruseks on paar kuupalka,
ära kindlustab. Seda on ka enamik Eesti arste juba teinud Eesti Arstide Liidu
kaudu, kuhu kuulub 70% praktiseerivatest arstidest. *4
Liidu kinnitusel on nende kindlustust vaja olnud ainult väga üksikutel
juhtudel, kuigi see on jõus olnud juba üle 15 aasta. See kinnitab veel kord, et
tervishoiutöötajate vastu nõudeid ei esitata. Seega pole ka VÕS § 758
lõikes 2 sätestatud tervishoiutöötaja isikliku lepingulise vastutuse
järele mingit vajadust ning selle sätte võiks tühistada.
Deliktilise ja lepingulise vastutuse
eristamisega tegeleb VÕS § 1044. Selle paragrahvi lõike 4 kohaselt
vastutab lepingulise kohustuse rikkumise tulemusena isiku surma põhjustamise
või talle kehavigastuse või tervisekahjustuse tekitamise korral kahju tekitaja
selle eest ka kahju õigusvastase tekitamise sätete alusel. Seega võib ebaõige
ravi kaasa tuua nii lepingulise kui ka deliktilise vastutuse. VÕS § 1054
kohaselt tekib töötajal ja tööandjal ühesugune vastutus olukorras, kus arst oma
töökohustusi täites tekitab patsiendile õigusvastaselt kahju. Seega oleme
tagasi samasuguses olukorras nagu lepingulise vastutuse puhul. Praktikas ei
viigi lepinguline ja lepinguväline vastutus tervishoiuvaldkonna kaasustes
erineva tulemuseni. Asjaolu, et deliktilise vastutuse jaoks VÕS § 1045
lõike 1 punktide 1 ja 2 kohaselt eeldatakse surma või
tervisekahjustuse põhjustamise korral õigusvastasust ning VÕS § 1050
lõike 1 kohaselt ka süüd, ei tähenda, et tõendamiskoormis oleks ümber
pööratud. Patsient peab endiselt tõendama käibekohustuse rikkumist, mis
lepinguõiguses võrdub VÕS §‑s 762 nimetatud arstiteaduse üldise taseme
rikkumisega. Alles siis, kui käibekohustuse rikkumine on tõendatud, peab
tervishoiuteenuse osutaja omalt poolt tõendama vastutust välistavaid
asjaolusid, eelkõige põhjusliku seose puudumist, sest kahjulik tagajärg on juba
olemas. Samasugune on olukord ka lepingulise vastutuse puhul, kus VÕS
§ 770 lõike 4 kohaselt peab ravivea tõendatuse korral hakkama
tervishoiuteenuse osutaja tõendama põhjusliku seose puudumist.
Eraldi tuleb peatuda süü küsimusel. Tuleb
kohe alguses ära öelda, et süü küsimus ei ole kohtumenetlustes siiani kunagi
olnud keskne teema ega õlekõrs vastutusest pääsemiseks. Selline on olukord nii
lepingulise kui ka deliktilise vastutuse korral. Tegemist on tervishoiuvaidlustes
sisutühja kontseptsiooniga *5 ,nagu tervishoiutöötaja isiklik
tsiviilõiguslik vastutus tervikuna on sisutühi. Ka deliktilise vastutuse nõude
esitamise korral eelistavad patsiendid eelmainitud põhjustel tervishoiuteenuse
osutajat ning need, kes lähevad nõudega tervishoiutöötaja vastu, saavad TLS-st
tulenevalt ikkagi vastutajaks tervishoiuteenuse osutaja, nagu eespool
selgitatud. Miks siis tervishoiutöötajad seda süü küsimust kogu aeg rõhutavad
ja mittesüülisest vastutusest räägivad? „Süü“ on tavakeeles häbimärgistavat
tähendust omav sõna. Keegi ei taha süüdi olla. Seepärast tundub atraktiivsena
ingliskeelne termin no-fault liability, millega iseloomustatakse
Skandinaavia riikide patsiendikindlustuse süsteeme (vt allpool). Süüta vastutus
tähendab õiguskeeles riskivastutust ehk seda, et süü vastuväidet ei saa
õigushüve kahjustanud isik üldse esitada. Selles mõttes langevad juriidiline
keel ja tavakeel kokku, et tervishoiutöötaja vastutusele võtmiseks ei ole süüd
vaja tuvastada. Tervishoiutöötajad teevad aga sellest järelduse, et
tervishoiutöötaja vastutus kaob üldse ära, sest ilma süüdlaseta ei saa ju
vastutusele võtta. Juristide jaoks on vastupidi: süüta vastutus halvendab
tervishoiutöötaja olukorda ja suurendab vastutust, sest süü puudumise taha ei
saa enam pugeda. Kuna aga, nagu eespool öeldud, on süü tervishoiuteenuse üle
peetavates vaidlustes sisutühi kontseptsioon, siis tuleks edaspidises
diskussioonis üldse süü teemast hoiduda ja keskenduda olulistele küsimustele.
Kui sageli esineb tervishoiuteenuse osutaja
tsiviilvastutust? Seda on raske hinnata, aga proovime siiski. Riigi Teataja
kohtulahendite andmekogust (www.riigiteataja.ee) leiab alates 2006. aastast
märksõnaga „raviviga“ kokku 46 lahendit. Kui nende hulgast jätta välja vangide
kaebused (seal soovitakse tavapäraselt ravi edasilükkamisest või mittesaamisest
tekkinud kahju hüvitamist, mitte ei vaielda ravikvaliteedi üle kitsamas
tähenduses), hambaravi vaidlused (seal soovitakse tavapäraselt makstud raha
tagasi), Riigikohtusse jõudnud vaidlused ning menetluslike küsimuste üle peetud
vaidlused, siis jääb alles seitse lahendit. *6 Riigikohtu
veebilehel asuv märksõnastik sisaldab märksõna „tervishoiuteenuse osutamise
leping“ all seitse lahendit. Kui eemaldada nende hulgast jällegi hambaravi,
nõusoleku küsimused ja tervishoiuteenuse kvaliteeti mittepuudutavad lahendid,
jääb alles ainult kaks sisulist vaidlust tervishoiuteenuse kvaliteedi üle. *7
Kohtupraktika vähesus ei ole siiski üllatav,
sest üldjuhul lepivad pooled hüvitise suuruses kokku, kui tervishoiuteenuse kvaliteedi
eksperdikomisjon on ravivea tuvastanud, ja seetõttu ei ole patsiendil vaja
kohtusse pöörduda. Kui aga vaidlus ikkagi kohtusse jõuab, siis lõpeb see
üldjuhul kompromissiga. Sõlmitud kokkulepped on tavaliselt konfidentsiaalsed,
sest patsient on huvitatud oma privaatsuse kaitsest ning haigla ei ole
huvitatud negatiivsest tähelepanust meedias. Kui aga eksperdikomisjon ei ole
raviviga tuvastanud, on patsiendil üsna vähe lootust saada hüvitist
kohtumenetluse teel ja jällegi jääb kohtuvaidlus ära.
Millised on väljamõistetud hüvitised? Harju
Maakohtu poolt väljamõistetud mittevaralise kahju hüvitised on uuemates
vaidlustes olnud järgmised:
seoses hambaraviteenusega – 2000 eurot;
seoses eriti raske tervisekahjustuse tekitamisega
– 100 000 eurot;
seoses kannatanu surmaga – 11 000 eurot. *8
Lisaks patsiendile saab teatavatel juhtudel
nõuda mittevaralise kahju hüvitamist ka patsiendi lähedane isik. VÕS § 134
lõike 3 kohaselt on sellise kahjunõude eelduseks lisaks tavapärastele
eeldustele erandlikud asjaolud. Kohtupraktikas on peetud selliseks erandlikuks
asjaoluks vastsündinu surma olukorras, kus lapsevanemad on olnud mõlemad
lapsega samas haiglas. Kahjude õiglaseks suuruseks pidas Riigikohus 3000 eurot
isale ja 7000 eurot emale. *9 Sellises suurusjärgus on ka kriminaalasjades
rahuldatud mittevaralise kahju hüvitise nõuded. Näiteks vereülekanne, mis tõi
kaasa patsiendi surma, tekitas kohtu hinnangul hüvitamisväärset mittevaralist
kahju lähedastele 3000–5000 eurot. *10 Seejuures pidas kohus erakorraliseks
asjaoluks lihtsalt fakti, et surma saanud patsient viibis haiglas. *11
Karistusõiguslik vastutus ehk karistamine
Kuivõrd ka karistusõiguslik vastutus jaguneb
kaheks – vastutus kuriteo või väärteo eest –, tuleb kõigepealt kontrollida, kas
tervishoiuteenuse osutamisel tekkivad probleemid on karistatavad väärteona.
Vastus sellele küsimusele on eitav. Väärteona on karistatav küll erinevate
haldusõiguslike piirangute täitmata jätmine, kuid klassikaline raviviga on
karistatav ainult kuriteona. Seejuures ei ole seadusandja pidanud vajalikuks
kehtestada erikoosseisu ravivigade jaoks, vaid juhtumeid lahendatakse tagajärje
järgi kas karistusseadustiku *12 (KarS) § 117 (surma põhjustamine
ettevaatamatusest) või § 119 (raske tervisekahjustuse tekitamine
ettevaatamatusest) alusel. *13 Tahtlike ravivigade puhul järgneb
samuti vastutus nagu tavaliste tahtlike tegude puhul, kuid ravivigu ei panda
toime tahtlikult. Pole õige nimetada raviveaks tahtlikku tapmist või
tervisekahjustuse tekitamist. *14
Taasiseseisvunud Eestis on oma tööülesannete
täitmise ehk tervishoiuteenuse osutamisega seoses süüdi mõistetud neli arsti *15
ja kolm muud meditsiinitöötajat.Keila kiirabi tervishoiutöötajat
karistati abivajaja haiglasse toimetamata jätmise eest, mille tagajärjel saabus
patsiendi surm paar päeva hiljem. *16 Tartus ilma naise nõusolekuta aborti
teinud ja selle käigus naisele üliraske kehavigastuse põhjustanud naistearst
mõisteti süüdi pärast kahes kohtuastmes õigeks mõistmist. *17
Pärnus õigel ajal keisrilõike tegemata jätnud naistearst mõisteti süüdi naisele
ja lapsele raske tervisekahjustuse tekitamise eest. *18
Kõige hilisem arsti süüdimõistmine pärineb 2018. aastast, kui Virumaa arsti
karistati erakorralise meditsiini osakonnas õige diagnoosi panemata jätmise
eest, millega kaasnes patsiendi surm. *19 Muudest tervishoiutöötajatest on
karistatud farmatseuti, kes Pelgulinna sünnitusmajas ravimi ebaõige
sildistamise (kaaliumi asemel glükoosi silt) tõttu põhjustas ühe valet ravimit
saanud vastsündinu surma ja teise üliraske kehavigastuse. *20
Süüdi mõisteti ka ämmaemand, kes ebaõnnestunult võttis vastu kodusünnituse,
ilma et tal oleks üldse olnud õigust sünnitust kodus vastu võtta. *21
Viimasena on karistatud meditsiiniõde, kes ekslikult kandis patsiendile üle
vale verd ja põhjustas sellega patsiendi surma. *22
Seega neli juhtumit seoses sünnitusabiga, kaks erakorralise meditsiiniga ning
üks juhtum seoses vereülekandega. Üks juhtum iga kolme ja poole aasta kohta
pärast taasiseseisvumist. *23
Uurimisel olnud kriminaalasju ei ole ka väga
palju rohkem olnud. Alates 2010. aastast on prokuratuuris olnud menetluses, ent
kohtusse mitte jõudnud täpselt üks juhtum aastas. *24
Lõpetamise aluseks on ühe erandiga olnud kuriteo tõendamatus. Ei ole liialdus
väita, et riigi jõustruktuurid on jõuetud ravikvaliteedi asju uurima, sest
tegemist on väga spetsiifilise ja eriteadmisi nõudva küsimusega. Seetõttu pole
põhjust arvata, et kriminaalasjade arv kuidagi suureneks, kuigi patsientide
jaoks on tegemist väga mugava menetlusega. Piisab ainult avalduse esitamisest
politseile ja käivitub kriminaalmenetlus. Patsiendil ei ole vaja tasuda
riigilõivu ega palgata advokaati. Kõike, mida riik suudab välja uurida, saab
patsient kasutada oma nõude esitamiseks. Seega vaatamata näilisele
patsiendisõbralikkusele on kriminaalmenetluse ebaefektiivsus see, mis nullib ära
selle kasutamise atraktiivsuse patsientide jaoks.
Vastutuse mõju kvaliteedile
ehk tervishoiukorralduslik vaade
Esmapilgul võib tunduda kummaline, et
tervishoiutöötaja vastutusel on seos tervishoiuteenuste kvaliteediga. Kui
selline seos üldse esineb, siis kaldutakse tihti eeldama, et rangem vastutus
tagab ka parema kvaliteedi. Reaalses elus siiski paraku nii ei ole. Oluline on
kohaldada vastutust mõõdukalt ja õigele isikule, et kvaliteet ei kannataks.
Reaalses elus kasutatakse rahvusvahelises
statistikas menetlustüsistuste mõõdikuna süvaveenipõletiku ja kopsuemboolia
esinemissagedust. Need tüsistused võivad ilmneda erinevate operatsioonide järel
ning tekitavad valu, hingamishäireid ja isegi surma. Nende tüsistuste teket ei
ole võimalik täielikult välistada, kuid tekkimise tõenäosust on võimalik
kordades vähendada erinevate meetmetega operatsiooni eel, ajal ja järel (nt
vere hüübimist takistavate ravimite kasutamisega). Samuti kasutatakse
ravikvaliteedi hindamise mõõdikuna seda, mitu võõrkeha on avastatud kõhuõõnest
pärast kirurgilist protseduuri. Sellist juhtumit ei tohiks üldse juhtuda, kuid
paraku ei ole ka see risk täielikult välditav. Instrumente ja tampoone *25
jääb kaotsi eeskätt juhtudel, kui operatsiooni ajal personal vahetub või
patsient on väga rasvunud ja operatsiooniväli seetõttu halvasti nähtav.
Tabel 1. Tüsistuste ja ohujuhtumite arv
100 000 kirurgilise operatsiooni kohta
2015. aastal OECD riikides *26
|
Süvaveenipõletik
pärast põlve- ja puusaproteesimist
|
Kopsuemboolia
pärast põlve- ja puusaproteesimist
|
Võõrkeha
kõhuõõnes pärast kirurgilist operatsiooni
|
OECD
keskmine
|
760
|
330
|
6,0
|
OECD max
|
1328
(Prantsusmaa)
|
656
(Kanada)
|
12,3
(Šveits)
|
OECD min
|
46
(Poola)
|
32
(Poola)
|
0,2
(Poola)
|
OECD patsiendiohutuse andmebaasi saadavad
andmeid 17 riiki ja kõige vähem on tüsistusi Poolas. Kas seal on
patsiendiohutusega siis olukord kõige parem? Ei ole, sest „parim“ olukord on
Eestis – meil ei olnud raporteerida ühtegi tüsistust. Kas meil ei olnud midagi
raporteerida seetõttu, et meil pole loodud süsteemi, mille abil tüsistuste
kohta andmeid koguda, või meil ei juhtu tüsistusi, jääb lugeja otsustada. Kuna
Eestis tehakse aastas kokku ligi 200 000 operatsiooni, siis jätame igal aastal
õppimata mitmesajast juhtumist, et meie tervishoiuteenuste kvaliteeti veelgi parandada.
Kui tervishoiutöötajatega rääkida, siis tuuaksegi peamise põhjusena, miks
juhtumitest ei raporteerita, esile hirm vastutuse ees. Seega
tervishoiutöötajate vastutuse suurendamine ei ole lahendus ning esineb seos
õigusliku regulatsiooni ja tervishoiuteenuste kvaliteedi vahel.
Sellise seose olemasolu on tegelikult
laialdaselt aktsepteeritud. Euroopa Nõukogu võttis juba 2006. aastal vastu
soovituse tüsistuste ennetamiseks meditsiinis. *27 Soovituses
on terve eraldi teemaplokk pühendatud õiguslikule raamistikule, mille
kokkuvõttes tõdetakse, et tervishoiuteenuste kvaliteedi tagamiseks on vaja luua
süsteem, mis annaks kindluse nii tervishoiutöötajatele kui ka patsientidele.
Sellisel süsteemil on kolm osa: raporteerimine, hüvitiste maksmine ja
järelevalve. „Patsiendiohutuse raporteerimise süsteemi loomine ilma
patsientide õigusi halvendamata võib tunduda keeruline. Siiski, kui avalikkus
on valmis aktsepteerima konfidentsiaalset, anonüümset, mittekaristavat
raporteerimissüsteemi, tuleb avalikkusele tagada, et nende juriidilised ja
finantsilised õigused saavad olema kaitstud. Õiglane ja avatud kaebuste
süsteem, õiglane ja adekvaatne kompensatsioonisüsteem ning tõhus ja
usaldusväärne järelevalvesüsteem teevad kindlasti protsessi lihtsamaks ja
poliitiliselt vastuvõetavamaks. Mittesüüdistava kultuuri edendamine ei ole
mõeldud vähendama patsientide efektiivset õiguslikku kaitset.“ *28
Seega õiguslikul regulatsioonil ja eriti
vastutuse küsimusel on mõju sellele, kuidas tervishoiutöötajad käituvad, ja
seega on mõju ka tervishoiuteenuse kvaliteedile. Nii liiga suur kui ka liiga
väike vastutus mõjub kvaliteedile halvasti. Lisaks mõjub arengut pärssivalt ka
see, kui vastutama pannakse isik, kes süsteemi tervikuna vaadates ei peaks
vastutama. Aga kes siis peaks seda tegema?
Vastutusega on mõistlik mõjutada seda
isikut, kelle tegevusest sõltub kõige rohkem vältida soovitava tagajärje
ärahoidmine. Peame aru saama, et selleks ei ole enam sugugi üksik arst.
Tervishoius iga üksiku tervishoiutöötaja panus parima võimaliku tulemuse
saavutamiseks üha väheneb ning pidevalt suureneb raviasutuse ja
tervishoiusüsteemi tähendus ja roll. Sellega peab kohanema ka õigussüsteem ja
loobuma üksikisiku süüdistamisest, mis olukorda ei paranda. Üksikisiku
süüdistamine ka juhul, kui süüdimõistmist ei toimu, jätab raviasutused ja
tervishoiusüsteemi fookusest väljapoole. Vaja on, et vastutus jääks
tervishoiuteenuse osutaja kanda.
Enamik patsiendile kurvalt lõppenud
menetlustüsistusi ei teki mitte ühel põhjusel, vaid mitme ebasoodsa asjaolu
kokkulangemise korral, kus ennetav mõju on ainult süsteemsel lähenemisel. Üha
enam on olukordi, kus tagantjärele saab öelda, et igas ravietapis oli talitatud
õigesti, aga kokkuvõttes on tulemus kehv, sest koostööd ei olnud ja asjatu
viivitamine või infopuudus varem toimunu kohta ei võimaldanud teha parimat.
Näiteks juhtum, kus haige jala asemel on
amputeeritud terve jalg. Ütleme murelikule lugejale kohe ette ära, et jalga ei
amputeerita, kui see on pealtnäha terve ja teine jalg on kas vigane või
haigusest nähtavalt kahjustunud. Aga kui haigus või kasvõi külm on kahjustanud
mõlemat jalga, kuid ühes on uuringute alusel verevool veel säilinud ehk sellel
jalal on veel lootust paraneda, tuleb uskuda eelnevaid uuringuid ja meelde
jätta, kumb jalg on haige ja kumb terve. Kaitsemeetmena on mõnes maailma
haiglas proovitud ka seda, et amputeeritavale jalale peab kirurg oma käega
panema paela või püsimarkeriga kirjutama allkirja. Aga ikka juhtub ühel juhul
kümnest tuhandest õnnetu kokkusattumus, et seda tehes loeb kirurg röntgenipilti
valepidi, haige on ise paela teisele jalale sidunud või on tubli sanitar haiget
ette valmistades allkirja kogemata koos kahjustunud nahaga jalalt maha pesnud.
Kõikidel juhtudel on tulemus sama, kuid esimesel juhul saaks panna
tervishoiutöötaja vastutama ravivea eest, teisel juhul on patsient ennast ise
kahjustanud oma rumalusest ja kolmandal juhul ilmselt tervishoiutöötajast
vastutaja puudub. Samas vääriks patsient kõigil kolmel juhul hüvitist, sest
temaga juhtus haiglas midagi, mida kindlasti ei oleks pidanud seal juhtuma.
Vastutuse koondamine tervishoiuteenuse
osutajale annaks võimaluse ka pingevabamalt juhtumeid analüüsida. Kui
patsiendil on tekkinud haiglaravi käigus püsiv tervisekahjustus või ta on
kahetsusväärselt surnud, siis meedias ja sotsiaalmeedias hakatakse sel puhul
tavaliselt otsima süüdlast. Kui aga „süüdlane“ oleks ette teada ehk selleks
oleks tervishoiuteenuse osutaja, mitte konkreetne tervishoiutöötaja, siis ehk
tekiks võimalus hakata põhjust otsima. Süüdlase ja põhjuste otsimisel on suur
vahe, sest süüdlase leidmisega ei kao põhjused ja järgmisest õnnetusest ei
pääse. Süüdlase leiab alati – inimfaktor on alati olemas mistahes ahelas, aga
see ei tähenda, et viimane lüli on süüdlane. Ka siis, kui vereülekanne tehti
valele inimesele ning selle ülekande tegija oma eksimusest kohe aru saab ja
sellest teada annab, ei aita süüdlase paikapanemine ja karistamine hoida ära
ühtegi uut eksimust vereülekannete tegemisel ei konkreetses raviasutuses ega
kusagil mujal.
Õnneks on ka riigi tasandil hakatud aru
saama, et vastutuse võiks koondada tervishoiuteenuse osutajale ning kaotada ära
tervishoiutöötaja isiklik tsiviilõiguslik vastutus. Sellekohast eelnõu
töötatakse välja ning selle kavandatud jõustumiskuupäev on 1. jaanuar
2020. *29
Esimest korda sai selline ettepanek tehtud juba 2012. aastal. *30
Vastutuse mõju suhtele ehk patsiendi vaade
Põhimõtteliselt on patsiendil võimalik
tervishoiuteenuse kohta hinnangut saada kohtust, kohtuväliselt komisjonilt või
tervishoiuteenuse osutajalt endalt. Samas praktika kinnitab, et tavaliselt
jäetakse kaebus meil Eestis lõpuks esitamata. Põhjuseid selleks on palju: kas
ei taheta tervishoiutöötajaga suhteid rikkuda, sest tema juures tuleb ju edasi
käia, või tundub kaebamine kui selline hirmutava kogemusena. Tihti pole
inimesel vaidluseks piisavalt teadmisi, aega, raha või ka võhma – tervis on
selleks lihtsalt liiga halb. Enamik patsiente on eakad. Kui paljud nende
hulgast on üldse võimelised enda õiguste eest seisma?
Joonis
1. Arstiabi kvaliteedi eksperdikomisjoni
(1995.–2007. a) ja tervishoiuteenuse
kvaliteedi eksperdikomisjoni (alates 2008. a-st) tegevus arvudes *31
Üsna hästi teavad patsiendid tervishoiuteenuse
korraldamise seaduse *32 § 502 alusel
Sotsiaalministeeriumi juures tegutsevat tervishoiuteenuse kvaliteedi
eksperdikomisjoni. Samas ei ole sinna pöördumine eriti populaarne. Seda ilmselt
seetõttu, et otsus pole tervishoiuteenuse osutajale täitmiseks kohustuslik ja
hüvitisi otsuse alusel ei maksta. Samuti ei tegele komisjon uurimisega, kui
poolte ütlused juhtuvad olema vastukäivad. Näiteks Soome vastavale komisjonile,
mille otsus on pooltele kohustuslik ning mis ka hüvitise vajadusel välja
mõistab, esitati 2016. aastal ravivigade uurimiseks kaebusi 60 korda
sagedamini: Soomes 8834, Eestis vastavalt 147.Arvestades Soome ja
Eesti rahvaarvu neljakordset erinevust, võiks Eestis olla tervishoiuteenuse
kvaliteediga seotud kaebusi 8834/4 = ca 2200 ehk ca 15 korda
rohkem kui praegu (2200/147). Kaebuste vähesus ei ole tingitud sellest, et
Eesti tervishoid on 15 korda kvaliteetsem kui Soome tervishoid, vaid sellest,
et Soomes on võimalik saada patsiendil hüvitist ilma kohtusse pöördumata,
Eestis aga mitte. Eesti eksperdikomisjon ei mõista kellelegi raha välja
erinevalt Soome analoogsest süsteemist. See ongi Eesti süsteemi üks suuri
puudusi. Kuna Eesti ei ole loonud efektiivset patsiendi kahjude hüvitamise
süsteemi (meie efektiivne kohtusüsteem ei ole siiski patsiendikahjude
hüvitamiseks sobilik, nagu vaidluste statistikast nähtus), siis on hädasti vaja
uut süsteemi.
Patsient võib kahju hüvitamise nõude esitada
ka otse tervishoiuteenuse osutajale, kuid läbirääkijana jääb patsient siin
teisele poolele nii teadmistelt kui ka kogemustelt mäekõrguselt alla.
Lahendamata probleemiga võib pöörduda ka kohtusse, kuid enamasti lõpeb seegi
käik pettumusega – inimene ei suuda tõendada raviviga või selle tegijat või
põhjuslikkuse seost. Nii ongi õiglane kahjutasu tervisekahju puhul nagu
lotovõit, milleni enamik ei jõua. Aga mis saab siis, kui inimene kaotab
tüsistuse tõttu töö või vajab puude tõttu abivahendeid, mille ostmist riik ei
toeta? Kibestumine on inimestes neil juhtudel kerge tekkima.
Seega kahjuks on nii, et kui
tervishoiutöötaja ja patsiendi suhe jookseb Eestis umbe, siis võimalikud
lahendused on rajatud konfliktile ja karistusele ehk kohtusüsteemile. Meil
puudub seniajani mehhanism, mis aitaks konflikte tervishoiusüsteemis leevendada
või rahumeelselt lahendada. Tervishoiutöötajad on pidevas kaitseseisundis.
See kaitseseisundis olek on külvanud
usaldamatuse seemne ka Eesti patsientide hulgas. Eurobaromeetri aruandes *33 ,
milleks küsitleti Euroopa liikmesriikide elanikke ravivigade kohta, uuriti muu
hulgas, kas vastanud või nende pereliikmed on haiglas olles kannatada saanud.
Soomes kogunes jaatavaid vastuseid 22%, Eestis 27% juhtudest, Euroopa keskmine
oli 18%. Kuigi probleemiga lähedalt kokku puutunud inimesi on meil Eestis
justkui rohkesti, siis meediakajastused ja avalikud arutelud näitavad pigem
teadmiste vähesust selles vallas. Tihti ei osata hinnata, kas kahju tekkimine
ravimisel oli seotud meedikute tegevusega või on tegu paratamatute
tagajärgedega, millega tuleks leppida.
Teadmiste puudus ja valed järeldused
tekitavad hirme ka kõrvalseisjates, kes ise pole otseselt meditsiinisüsteemis
kahju saamisega kokku puutunud. Eurobaromeetri aruandes *34
pidas tõsise kahju saamist haiglaravil võimalikuks 44% Eesti (ja 35% Soome)
vastajatest. Ebamäärase ohu ärahoidmiseks on mõned inimesed püüdnud ennast ise
ravima hakata, teised lükanud tervishoiutöötaja juurde minekut edasi või jätnud
lapsed vaktsineerimata, kolmandad ei avalda tervishoiutöötajale „igaks juhuks“
kogu infot oma haiguste kohta. Usaldamatuse kasv kandub paratamatult edasi
patsiendi ja tervishoiutöötaja suhtesse ning toodab tervisekahjusid juurde. Nii
patsientide kui ka tervishoiutöötajate mittevajalikud kannatused suurenevad ja
rahavajadus meditsiinis kasvab.
Tegelikult ei otsigi patsient probleemide
tekkimisel tervishoiuga seoses vastutust ja süüdlasi. Vastutuse ja süüdlaste
poole pöördutakse siis, kui muud midagi üle ei jää. Tegelikkuses soovib
patsient vastuseid ja inimlikku kohtlemist. Pennsylvania Ülikooli
sotsioloogiaprofessor Charles Bosk on tõdenud: „Kui patsient ravi käigus
kahjustada saab, siis ootab ta siirast vabandust, ausat selgitust ning
kinnitust sammude kohta, et kellegi teisega midagi sarnast edaspidi ei
juhtuks.“ *35
Meditsiinisüsteemis oskavad kahjujuhtumeid analüüsida ning ohtusid ennetada
vaid praktiseerivad tervishoiutöötajad ise. Karistamise hirmus meedikud aga
pigem vaikivad kui jagavad selgitusi või püüavad olukorda parandada, sest see
tähendaks enda või kolleegi süü tunnistamist. Nii jääb kõrvalseisjatele mulje
meedikute ringkaitsest, ja nagu aeg on näidanud, ei ole seda võimalik murda
ühegi paragrahvi abil. Sestap oleks arukas luua mehhanismid, mis tagaksid
patsiendile sobivad heastamismeetmed ja hüvitise tervishoiuteenustest tuleneva
võimaliku kahju eest.
Seega on vaja patsiendikindlustuse süsteemi,
mis tegeleb tervishoiusüsteemis tekkinud tervisekahjude hüvitamisega olukorras,
kus kahju tekkimist oleks saanud tõenäoliselt vältida. Patsiendikindlustuse
süsteemi loomisel on mõistlik eeskuju võtta meie lähinaabritelt, sest selle
süsteemiga on tuttavad nii Eesti arstid, kellest väga paljud on Soomes töötanud
või töötavad, ning ka Eesti patsiendid, kes oma elukorralduse tõttu on sattunud
Soomes arsti juurde. Mitte ühegi teise riigiga ei ole meie arstil ja patsiendil
niivõrd ulatuslikku kokkupuudet. Lisaks märgime, et nagu eespool ära toodud
statistika näitab, usaldavad patsiendid Soome süsteemi palju rohkem kui Eesti
oma, s.t süsteemi ülevõtmine võiks aidata ka usaldusprobleemist üle saada.
Põhjamaade kogemus ehk patsiendikindlustus
Soovitus õppida Soome kogemusest ehk juurutada
patsiendikindlustuse süsteem ei ole muidugi innovatiivne. Põhjamaades on
patsiendikindlustuse süsteem end tõestanud aastakümnete jooksul. Otsa tegi
lahti Rootsi aastal 1975, järgnesid Soome 1987, Norra 1988 ja Taani 1992. *36
Soomes kasutusel olevat patsiendikindlustuse süsteemi tutvustati Eestis juba
1997. aastal *37 juristidele ning arstidele 2010.
aastal. *38
Soomes6 on kindlustusega liitumine
meedikutele kohustuslik ja see laieneb ka eriharidusega tervishoiuteenuse
osutamisel osalevatele isikutele (massöörid, füsioterapeudid jt), tervishoiuga
seotud transporditeenuse osutajatele (nt päästeameti töötajad), apteekritele
retseptiravimite müügi korral, kliiniliste ja teadusuuringute tegijatele jne.
Kindlustusvõtjaks on kas tervishoiutöötaja ise, tervishoiuteenuse osutaja või
kutseliit. Kindlustusmakse suuruse määrab valitsus ja see sõltub meediku
riskitasemest. Näiteks kirurgil on makse kõrgem kui peretervishoiutöötajal.
Kindlustusandjaks võib olla iga Soomes
tegevusluba omav kindlustusselts, kes peab samal ajal olema patsiendi
kindlustuskeskuse liige. Kindlustusandjate moodustatud patsiendi
kindlustuskeskuse ülalpidamiskulud kaetakse kindlustusmaksetest ja need
ulatusid 2016. aastal 8,6 miljoni euroni. *39 Keskuse
põhiülesanneteks on menetleda patsientide kaebusi, maksta hüvitisi ning teha
statistikat toimunud juhtumite kohta.
Kannatanuid koheldakse süsteemis
ühetaoliselt. Näiteks maksab keskus hüvitise välja ka siis, kui patsiendile
kahju põhjustanud tervishoiuteenuse osutaja ei olnud kahju tekitanud sündmuse
toimumise hetkel kindlustatud. Juhul kui patsient ei ole kindel, kas tema
tervisekahju kvalifitseerub kahjujuhtumiks, saab ta keskuse kodulehel
kõigepealt täita lihtsa küsimustiku *40 , mis aitab tal avalduse esitamise
suhtes otsust teha.
Kahjujuhtumi menetlus koosneb kahest osast. *41
Esimeses etapis otsustatakse, kas patsiendi kahju kuulub hüvitamisele, s.t kas
seda oleks saanud vältida. Selleks registreeritakse esmalt kahjuavaldus, mille
patsient saab esitada tasuta ja milleks on üldjuhul aega kolm aastat alates
kahju tekkimisest. Seejärel kogutakse selgitusi kõigilt juhtumiga seotud
osalistelt ja lõpuks koostavad arvamuse eksperttervishoiutöötajad. Otsuseni
jõutakse keskmiselt 7,5 kuuga, mida soomlased ise on hinnanud kiireks
menetluseks. 2016. aastal rahuldati 30% patsientide esitatud kahju hüvitamise
taotlustest. Teises etapis tehakse kindlaks hüvitise suurus ja makstakse
kahjusumma patsiendile välja.
Kõige sagedasemad sekkumised, mille
isikukahjude eest hüvitisi määrati, olid erinevad operatsioonid, mis
moodustasid 2016. aastal kõikidest juhtumitest 43%. Ravi ja uuringute
tagajärjel põhjustatud kindlustusjuhtumeid oli kolmandik ning hambaravi juhtumeid
veidi üle kümnendiku juhtumitest. 2016. aastal maksti Soomes hüvitisi 2166
kindlustusjuhtumi eest kokku 32 miljonit eurot. *42
Kindlustusjuhtumi aluseks on patsiendil
tervishoiuteenuse osutamise käigus tekkinud menetlustüsistus ja kaetakse kulud,
mis on seotud raviga. Lisaks võib hüvitist taotleda tervishoiuteenuse osutamise
käigus saadud nakkuste, õnnetusjuhtumite või meditsiinitehnika kasutamisega
kaasnenud kahjude eest. Kindlustushüvitis katab ka osa tervisekahju tagajärjel
suurenenud elamiskuludest, sissetuleku kaotuse, matusekulud ja mittevaralise
kahju, näiteks püsiva valu ja kannatused. *43
Mida Soome ja üldjoontes ka teised
Skandinaavia riigid patsientide kaitsmisel teisiti teevad? Need riigid on
juurutanud Euroopa Nõukogu soovituses esile toodud teavitamise ja kahjude
hüvitamise süsteemi ning lahendanud sellega mitu ühiskondlikku valupunkti
korraga. Esiteks, patsientide ja tervishoiutöötajate suhted paranesid, sest
enam ei kulutanud pooled aega süüdistamisele või selle tõrjumisele. Selle
asemel said patsiendid keskenduda tervenemisele ja kiiremale igapäevaellu
naasmisele. Teiseks jõudsid patsiendid lihtsamalt, odavamalt ja tõenäolisemalt
hüvitiseni, sest meedikud julgesid kõigist juhtumitest, sh enda tekitatud
probleemidest avatult rääkida. Kolmandaks vähendas süsteemi kasutuselevõtmine
ka kohtusse pöördumisi, sest inimeste arvates sai õiglus jalule seatud juba
enne kohut. Paranes ka ravikvaliteet, sest isikliku vastutuse puudumise tõttu
olid tervishoiutöötajad valmis tegelema ohujuhtumite ja menetlustüsistuste
analüüsiga, et hoida ära tulevikus analoogsete juhtumite kordumine. Lisaks
asjaosalistele said probleemsetest juhtumitest õppida ka teised
tervishoiutöötajad ja meditsiinitudengid. Põhjamaade kutsekindlustussüsteemi
peamisteks eelisteks on süsteemi lihtsus ja kaebuste kiire lahendamine.
Patsiendi jaoks on kaebuse esitamine tasuta, menetlus kiire, väljamõistetavad
summad õiglased ning lihtsasti prognoositavad (aluseks on avalikustatud tabel).
Siin jõuamegi ühe kriitilise punktini
patsiendikindlustuse süsteemis – hüvitiste suuruseni. Kuna põhiseaduse kohaselt
on igaühel õigus nõuda oma vaidluse lahendamist kohtu poolt, siis saab
patsiendikindlustuse vaidlusi allutada kohtuvälisele komisjonile ainult
vabatahtlikkuse alusel. Selleks et patsiendikindlustusest ei kujuneks omamoodi
hüppelauda kohtusse või alternatiivi kohtule, peavad patsiendikindlustuse
süsteemi poolt välja mõistetud hüvitiste määrad vastama juba väljakujunenud
kohtupraktikale. Ainult siis, kui summad on võrdsed, kaalub patsiendikindlustuse
süsteemi menetluse kiirus ja lihtsus üles kohtusse mineku. Võrdsust on vaja
eelkõige just mittevaralise kahju hüvitise puhul, sest varalise kahju puhul
kehtivad tavapärased tõendamisreeglid igas menetluses ning kohtu kaalumisruum
on oluliselt piiratum. Liikluskindlustuses liikluskindlustuse seaduse *44
§ 32 lõike 3 punkti 6 kohaselt kehtiv mittevaralise kahju
hüvitise 3200-eurone piirmäär ei ole kindlasti sobilik meditsiinikahjude
hüvitamiseks. Tõsi, seda piirmäära võib ületada, kuid meditsiinikahjude puhul
annaks selline piirmäär siiski ebaõige signaali, arvestades käesolevas artiklis
väljatoodud kohtupraktikat mittevaralise kahju suuruse kohta.
Ettepanek vähendada tervishoiutöötaja
karistusõiguslikku vastutust
Alustagem kõigepealt selgitusest, miks on vaja
tervishoiutöötaja karistusõiguslikku vastutust vähendada. Kui me oleme rahul
tervishoiuteenuse kvaliteediga ega soovi seda parandada, siis ei ole mingit
põhjust vastutust vähendada. Tervishoiutöötajate jaoks ei ole karistuse
realiseerumine reaalne oht, sest 99% ravivigu, mis toovad kaasa patsiendi surma
või raske tervisekahjustuse tekkimise, jäävad karistusõigusliku tagajärjeta.
Kui me aga ei ole rahul tervishoiuteenuste praeguse kvaliteediga ja soovime
seda parandada, luues probleemsetest juhtudest raporteerimise süsteemi koos
väljamakseid tegeva eraldi organiga, siis artikli autorid väidavad, et see ei
ole edukalt võimalik ilma karistusõigusliku vastutuse vähendamiseta.
Meie pooldame süsteemi, mille aluseks on
tervishoiutöötajast endast alguse saav raporteerimine. Väidame, et süsteem, mis
põhineb isiku enda raporteerimisel, peab arvestama nii psühholoogiliste kui ka
juriidiliste teguritega, nagu viitab ka Euroopa Komisjoni soovitus. *45
Oleks naiivne arvata, et tervishoiutöötaja hakkab täitma talle õigusaktidega
pandud raporteerimiskohustust ja teavitama võimuorganeid või patsienti oma
tegevuse ebaõigsusest olukorras, kus seda informatsiooni võidakse kasutada tema
vastu tema kriminaalkorras süüdimõistmiseks. Iga jurist võib endalt mõttes
küsida, kas ta täidaks raporteerimiskohustust oma professionaalsete vigade
korral olukorras, kus selle raporti alusel võidakse teda karistada mitmeaastase
vangistusega. Pealegi oleks sellise kohustuse kehtestamine juriidiliselt
äärmiselt problemaatiline enese mittesüüstamise privileegi tõttu. Põhiseaduse
§ 22 lõike 4 kohaselt ei ole keegi kohustatud andma ütlusi enda
vastu. Selle sätte efektiivne rakendamine tähendab muu hulgas seda, et
informatsiooni, mida on kogutud teistes menetlustes, ei kasutata kriminaalmenetluses.
Isikul on lubatud isegi karistamatult valetada ehk aktiivselt tegutseda,
rääkimata passiivsest tegevusetuks jäämisest ehk oma raporteerimiskohustuse
täitmata jätmisest. *46 Isegi siis, kui õigusaktiga kehtestada
keeld kasutada vabatahtlikult raporteeritud informatsiooni raporteerija vastu,
ei oleks tegemist piisavalt mõjusa lahendusega. Kasvõi seetõttu, et ainuüksi
raporteerimise fakt annab patsiendile võimaluse hakata viga kahtlustama ning
algatama erinevaid menetlusi, näiteks kriminaalmenetlust. Seega patsiendikindlustuse
süsteemi käivitamiseks, mis aitaks parandada tervishoiuteenuse kvaliteeti, on
vaja kriminaalvastutust vähendada.
Enne vähendamise eri võimaluste analüüsimist
on mõistlik küsida, miks on tervishoiutöötaja karistusõiguslik vastutus üldse
vajalik. Kuna karistusõigusliku vastutuse toob kaasa erisubjekti mitte-eeldav
ettevaatamatusdelikt, siis ei olegi tegemist spetsiifiliselt tervishoiutöötaja
käitumise mõjutamisele suunatud kuriteokoosseisuga. Ettevaatamatusest surma
põhjustamise ja raske tervisekahjustuse tekitamise keelamise eesmärk on tagada
elu ja tervise kui õigushüve kaitse. Vaieldamatult on tegemist väga oluliste
õigushüvedega, kuid juba praegusel ajal ei ole nende õigushüvede kaitse
absoluutne. Näiteks ei kvalifitseeru ilma kehtiva nõusolekuta osutatud
kvaliteetne tervishoiuteenus, mille tagajärjel patsient sureb, Eestis surma
põhjustamiseks ettevaatamatusest. Küll on aga sama tegu Saksamaal karistatav
ettevaatamatu surmamisena Saksa karistusseadustiku *47
(StGB) § 229 kohaselt. Asjaolule, et meie karistusõiguses valitseb inimese
kehalise puutumatuse kaitses lünk, on tähelepanu juhitud juba ammu. *48
See lünk annab võimaluse väita, et elu ja tervise kaitse tervishoius ei pea
olema lünkadeta, vaid tuleb teha teadlik ja kaalutletud õiguspoliitiline otsus.
Praegusel ajal on tervishoiutöötaja karistusõiguslik vastutus, mis peaks elu ja
tervise kaitsele kaasa aitama, saanud nendesamade õigushüvede kaitsel
takistuseks.
Karistusõigusliku vastutuse vähendamiseks on
põhimõtteliselt võimalik materiaalõiguslik ja menetlusõiguslik lahendus.
Materiaalõiguslik lahendus võiks seisneda näiteks eraldi õigusvastasust
välistava asjaolu kehtestamises või deliktikoosseisu muutmises selliselt, et
erisubjekti ehk tervishoiutöötaja puhul oleks välistatud teo toimepanemine. Nii
näiteks ei karistata ettevaatamatusest ebaseadusliku otsuse teinud kohtunikku,
vaid ainult kohtunikku, kes on teinud teadvalt ebaseadusliku kohtulahendi (KarS
§ 311). Kohtuniku vastutuse vähendamine ja piiramine ainult tahtliku
tegevusega on vajalik, sest vastasel korral ei saaks õigusemõistmine toimida.
Vahemärkusena võib öelda, et juura ei ole kindlasti keerulisem kui meditsiin
ning ebaseadusliku kohtulahendi alusel vabaduse kaotanud isiku olukord võib
olla võrreldav raske tervisekahjustuse saanud patsiendi olukorraga. Siiski
tuleb kohe möönda, et selliseid elukutsepõhiseid lahendusi tunneb Eesti
karistusõigus üsna vähe ja need pole meie karistusõigusele omased.
Seetõttu on mõistlik analüüsida
menetlusõiguslikke lahendusi. Menetlusõiguslikud võimalused isiku
süüdimõistmisest hoidumiseks võib kategoriseerida erinevalt, kuid nad kõik
põhinevad põhimõtteliselt otstarbekuse kaalutlusel. Kriminaalmenetluse
otstarbetus võib olla seotud sellega, et isik on oma teo heastanud, osutanud
kriminaalmenetluse käigus olulist abi (kroontunnistaja, KrMS *49
§ 205), üles andnud oma kaasosalised (leebusprogramm
konkurentsisüütegudes, KrMS § 2051) või vältinud suurema
õigushüve kahjustamist (lõhkeaine loovutamine, KrMS § 199 lg 1
p 7). Samasugused argumendid on olemas ka tervishoiutöötajate vabastamise
kohta karistusõiguslikust vastutusest. Kui tervishoiutöötaja
karistusõiguslikule vastutusele võtmisest loobuda tingimusel, et arst on ise
vabatahtlikult täitnud oma raporteerimiskohustust, siis aitab see kaasa
ravikvaliteedi paranemisele rohkem kui üldine karistusähvardus. Seega on
otstarbekam toetada võimalust parandada tervishoiu kvaliteeti kui suunata jõud
tervishoiutöötaja süüdimõistmisele. Tahtlikud juhtumid, ühiskonnas
vastuvõetamatud juhtumid (joobeseisundis opereerimine) ja juhtumid, kus arst ei
ole oma raporteerimiskohustust täitnud, kuigi oleks saanud seda teha, jäävad
ikka karistatavaks. Kui mainitud asjaolusid ei esine ja arst on oma
raporteerimiskohustuse täitnud, siis tuleks prokuratuuri poolt
kriminaalmenetlus ettevaatamatusest surma või raske tervisekahjustuste
tekitamise asjas lõpetada.
Õigusteadlaste
päevadel jäi publiku seast kõlama arvamus, et tervishoiutöötajate
kriminaalvastutusest vabastamise korral tuleks vabastada ka teiste elukutsete
esindajad, näiteks kaugsõiduautojuhid. Mööname, et selline reaktsioon on
inimlikult arusaadav, kuid argumenteeritult võimalik ümber lükata. Esiteks ei
ole olnud kuulda soovi parandada kaugsõiduautojuhtide poolt osutatava teenuse
kvaliteeti ja luua selleks uus süsteem. Teiseks ei ole autojuhtimine oma
olemuselt väga keeruline tegevus, mida näitab kasvõi isejuhtivate autode
tekkimine. Ei ole välistatud, et tulevikus tekivad ka iseopereerivad
kirurgiakabinetid, kuid praegu ei ole see veel erinevalt isejuhtivatest
autodest reaalsus. Kolmandaks ei peaks elukutseid üldse üksteisele vastandama,
sest ei ole sellist põhiõigust nagu elukutsete võrdne kohtlemine. Juba praegu
on eri elukutsed erinevalt reguleeritud ja erineva vastutusega ning ühe
elukutse kohta käivate sätete muutmine ei pea kaasa tooma teise elukutse sätete
muutmist. Kui väga tahta paralleele tõmmata transpordisektoriga, siis võib
eeskujuks tuua näiteks lennunduse. Lennundusseaduse *50
§ 48 lõike 4 kohaselt on lennunduses ohutusjuurdluse eesmärk kindlaks
teha lennuõnnetuse, tõsise lennuintsidendi ning lennuintsidendi põhjused ning
anda ohutuse kohta soovitusi, et vältida selliseid õnnetusi ja intsidente
tulevikus, mitte aga süüle või vastutusele osutamine. Seega on juba enam
riskantses valdkonnas aru saadud, et vastutus ei ole võluvits, mis aitab
kvaliteeti parandada. Lennukiga sõitma minnes on tõenäosus kannatada saada üks
miljonile, tervishoius on WHO andmetel risk üle 3000 korra suurem: iga 300
ravijuhtumi kohta kaasneb ühel patsiendil tervisekahju. *51
Tõsi, kahjude raskusaste on erinev ja sõltub sekkumisest, aga ligi pooli neist
oleks võimalik ära hoida.
Lõppsõna
Loodame, et käesoleva artikli lugeja mõistab
meie muret Eesti tervishoiu tuleviku pärast. Meie hinnangul on Eestis veel
kasutamata ressurssi kvaliteedi parandamiseks. See ressurss on ohujuhtumitest
õppimine. Just õppimine, mitte süüdlaste otsimine, viib edasi, sest tehtut ei
saa olematuks teha, küll aga vältida tulevikus sama olukorra kordumist.
Kvaliteediprobleemid ja riskikohad tervishoius on olemas, kuid nendega Eestis
ei tegeleta, sest kogu energia läheb süüdlase otsimisele.
Lahenduseks on patsiendikindlustuse süsteemi
loomine Skandinaavia riikide eeskujul. Selleks on omakorda vaja vähendada arsti
karistusõiguslikku vastutust menetlusõiguslike garantiide andmisega arstile,
kes ohujuhtumist ise teatab. Et loodavast süsteemist kasu oleks, peavad
hüvitise määrad olema piisavad ja õiglased ning arvestama juba väljakujunenud
kohtupraktikat. Vastasel korral pöörduvad patsiendid ikka kohtusse ja süsteem
ei käivitu. Lisaks on võimalik Eestis loobuda tervishoiutöötaja isiklikust
lepingulisest vastutusest kui praktikas mittetöötavast lahendusest, mis pealegi
viib tähelepanu tervishoiuteenuse osutaja süsteemi parandamise vajaduselt
üksiku töötaja juhuslikele minetustele.
Märkused:
*1 Selle
ja edaspidiste definitsioonide kohta vt M. Murruste. Välditavate ravitüsistuste
ja patsiendi ohujuhtumite süsteemi analüüs ja ettepanekud. Tartu: Tartu
Ülikooli Kliinikum, kirurgiakliinik 2016.
*2 RT I
2001, 81, 487; RT I, 22.03.2018, 4.
*3 RT I
2009, 5,35; RT I, 10.01.2019, 20.
*4 Arvutivõrgus:
[Link] .
*5 Teistsugust
arvamust vt I. Luik-Tamme, K. Pormeister. Kas süü tervishoiuteenuse osutaja
lepingulise vastutuse eeldusena on iseseisev või sisutühi kontseptsioon? –
Juridica 2014/10, lk 762−780.
*6 Tsiviilasjad 2-13-32363; 2-12-11408; 2-10-61884; 2-06-17756;
2-08-50120; 2-05-2059; 2-03-817. Varasemast ajast on teada Ruslan Kirillovi
juhtum. Patsiendi kasuks mõisteti kahes tsiviilasjas välja enam kui miljon
krooni Tallinna linnalt kui haiglapidajalt. Tsiviilasjas 2/4/27-1057/99
mõisteti 1999. aastal varalise kahjuna välja 471 784,80 krooni ja
igakuiselt 1278,80 krooni. Tsiviilasjas 2/3/31-6087/31 mõisteti lisaks välja
642 595,07 krooni ja igakuiselt 35 597 krooni. Lisaks on varasemal ajal
osutunud edukaks patsiendi kaebus tsiviilasjas 2-244/2002, kus mõisteti
patsiendi kasuks välja 282 956,70 krooni tsiviilkoodeksi alusel.
*7 RKTKo-d
3-2-1-171-10 ja 3-2-1-78-06. Selles viimases asjas mõisteti lõpuks patsiendi
kasuks välja mittevaralise kahju hüvitis 200 000 krooni ning varalise
kahju hüvitis 7943,85 krooni (tsiviilasi 2-03-221).
*8 Harju
Maakohtu 3. detsembri 2018. a kiri Justiitsministeeriumile, 10-3/18-34.
Justiitsministeerium küsis statistikat ka teistelt maakohututelt, kuid need kas
ei vastanud või oli vastus ametkondliku kasutamise piiranguga. Autorid tänavad
koostöö eest Indrek Niklust ja Kaidi Urgast Justiitsministeeriumist.
*9 RKTKo
3-2-1-131-13.
*10 Harju
MKo 1-17-7224.
*11 J.
Haravee. Kohtunik Merle Parts: „Kui patsient saab loodetud abi asemel haiglas
surma, siis on see erakorraline!“ – Õhtuleht, 07.12.2017. Arvutivõrgus:
[Link] .
*12 RT I
2001, 61, 364; RT I, 04.01.2019, 15.
*13 Võimalik
on ka vastutus ohtu asetamise sätte KarS § 123 alusel, vt nt T. Herm.
Pandivere Pansioni juhid jäid süüdi ka teises kohtuastmes. – Virumaa Teataja,
16.11.2018. Arvutivõrgus:[Link] .
*14 Ka
näiteks hiljuti Saksamaal avalikuks tulnud juhtumit, kus tervishoiutöötaja
manustas mitmesajale patsiendile valeravimit, et siis neid elustada, ei
menetleta kui raviviga, vaid kui mõrva ja mõrvakatset, vt K. Kressa.
Maniakist Saksa haiglatöötaja tappis aastate jooksul sadakond patsienti. –
Eesti Päevaleht, 31.10.2018. Arvutivõrgus:
[Link] .
*15 Siia
hulka pole arvatud dr Andres Sell ja dr Lembit Allikmets, kes mõisteti süüdi
ebaseadusliku inimuuringu tegemise ja võltsimise eest. Trt_RgKo 1-10-12262.
Samuti ei ole arvesse võetud nn retseptivabrikuid, kus tervishoiutöötajad on
narkomaanidele või sportlastele ebaseaduslikke aineid vahendanud. Ka
ebaseaduslik majandustegevus meditsiinivaldkonnas ei ole siin asjakohane, vt
RKKKo 3-1-1-46-06. Lugejad võivad mäletada ka Jehoova tunnistajate
kriminaalasja, kuid seal olid kohtu all nõusoleku andmisest keeldunud
lapsevanemad, kes mõisteti õigeks, vt Tln LKo 1/1-1177/00.
*16 Tln LKo 1-243/96.
*17 RKKKo‑d 3-1-1-119-00 ja 3-1-1-63-00. Õiguslike probleemide kohta vt
A. Nõmper. Stigma abordi kaasus. – Juridica 2000/7, lk 435–450.
*18 RKKKo
3-1-1-79-10. Õiguslike probleemide kohta vt A. Nõmper. Lisandusi
Riigikohtu lahendile 3-1-1-79-10. – Juridica 2011/2.
*19 Viru MKo 1-15-6223.
*20 Tln RgKo II-1/214.
*21 Harju MKo 1-15-6038.
*22 Harju
MKo 1-17-7224.
*23 Ruslan
Kirillovi juhtumi kriminaalasi lõpetati kuriteokoosseisu puudumise tõttu
23.02.1998, kriminaalasi 97041535.
*24 Prokurör
Saskia Kase ettekanne Eesti Tervishoiutöötajate Liidu 21.09.2018 konverentsil
„Arst kohtuniku patsiendina“ Tallinnas. Autorid tänavad prokurör Kaske koostöö
eest.
*25 Eestiski
on juhtunud tampooni unustamist kõhuõõnde, vt V. Päärt. Kirurg jättis
patsiendile tampooni kõhtu, haigla maksis suure kahjutasu. – Eesti Ekspress,
18.10.2017. Arvutivõrgus:
[Link] .
*26 Arvutivõrgus:
[Link] .
*27 Recommendation Rec(2006)7
of the Committee of Ministers to member states on management of patient safety
and prevention of adverse events in health care. Arvutivõrgus:
[Link] .
*28 „It may appear difficult to establish a patient-safety reporting system
without compromising patients’ rights. However, if the public is ready to
accept the presence of a confidential, anonymous, non-punitive reporting system
the public must be assured that its legal and financial rights will be
protected. The existence of a fair and open complaints system, a just and
adequate compensation system and an efficient and reliable supervisory system
will certainly make the process easier and politically more acceptable.
Promoting a “no blame” culture is not intended to diminish the effective legal
protection of patients.“ Samas, lisa 1 p J.4.
*29 Sotsiaalminister Riina Sikkut ERR-I saates „Suud puhtaks“ 11.
septembril 2018.
*30 A.
Nõmper. Eesti võlaõigusseaduse 10 esimest aastat: arsti vastutus vajab reformi.
– Eesti Arst 2012 (91) 7, lk 376–378. Korduv ettepanek 2017. aastal:
A. Nõmper. Meditsiiniõiguslik tagasivaade 2016. aastale ehk veel kord
arsti vastutusest. – Eesti Arst 2017 (96) 3, lk 175–177.
*31 Arvutivõrgus:
[Link] .
*32 RT I 2001, 50, 284; RT I, 21.12.2018, 6.
*33 Arvutivõrgus:
[Link]
lk 16.
*34 Samas,
lk 21.
*35 M. Allen,
O. Pierce. A Trail of Medical Errors Ends in Grief, But No Answers. –
ProPublica, 18.12.2015. Arvutivõrgus:
[Link] .
*36 Norra
süsteemi kohta vt arvutivõrgus:[Link] ; Taani süsteemi kohta:
[Link] ; Rootsi süsteemi kohta:[Link] ; Soome süsteemi kohta:
[Link] .
*37 S.
Lötjonen. Meditsiinikahjude kompenseerimine Soomes. – Juridica 1997/2,
lk 69–71.
*38 R.-A.
Kiivet. Patsiendikaitsest ja arstikindlustusest. – Eesti Arst 2010 (89) 12,
lk 778–780.
*39 Arvutivõrgus:
[Link] .
*40 Arvutivõrgus:
[Link] .
*41 Arvutivõrgus:
[Link] .
*42 Arvutivõrgus:
[Link] .
*43 Arvutivõrgus:
[Link] .
*44 RT
I, 11.04.2014, 1; 10.01.2019, 10.
*45 Recommendation Rec(2006)7
(viide 27).
*46 Eesti
Vabariigi põhiseadus. Kommenteeritud väljaanne. Ü. Madise jt (toim.). 4.
vlj. Juura 2017, § 22 komm. 59 (H. Sepp, E. Kergandberg).
Arvutivõrgus: www.pohiseadus.ee.
*47 13.11.1998 BGBl. I, lk 3322; 30.10.2017 BGBl. I, lk 3618.
*48 A. Nõmper (viide 17), lk 435–450.
*49 RT I 2003, 27, 166; RT I, 07.12.2018, 24.
*50 RT I 1999, 26, 376; RT I, 12.12.2018, 50.
*51 Arvutivõrgus:
[Link] .
*1 Selle
ja edaspidiste definitsioonide kohta vt M. Murruste. Välditavate ravitüsistuste
ja patsiendi ohujuhtumite süsteemi analüüs ja ettepanekud. Tartu: Tartu
Ülikooli Kliinikum, kirurgiakliinik 2016.
*2 RT I
2001, 81, 487; RT I, 22.03.2018, 4.
*3 RT I
2009, 5,35; RT I, 10.01.2019, 20.
*4 Arvutivõrgus:
https://arstideliit.ee/vastutuskindlustus.
*5 Teistsugust
arvamust vt I. Luik-Tamme, K. Pormeister. Kas süü tervishoiuteenuse osutaja
lepingulise vastutuse eeldusena on iseseisev või sisutühi kontseptsioon? –
Juridica 2014/10, lk 762−780.
*6 Tsiviilasjad 2-13-32363; 2-12-11408; 2-10-61884; 2-06-17756;
2-08-50120; 2-05-2059; 2-03-817. Varasemast ajast on teada Ruslan Kirillovi
juhtum. Patsiendi kasuks mõisteti kahes tsiviilasjas välja enam kui miljon
krooni Tallinna linnalt kui haiglapidajalt. Tsiviilasjas 2/4/27-1057/99
mõisteti 1999. aastal varalise kahjuna välja 471 784,80 krooni ja
igakuiselt 1278,80 krooni. Tsiviilasjas 2/3/31-6087/31 mõisteti lisaks välja
642 595,07 krooni ja igakuiselt 35 597 krooni. Lisaks on varasemal ajal
osutunud edukaks patsiendi kaebus tsiviilasjas 2-244/2002, kus mõisteti
patsiendi kasuks välja 282 956,70 krooni tsiviilkoodeksi alusel.
*7 RKTKo-d
3-2-1-171-10 ja 3-2-1-78-06. Selles viimases asjas mõisteti lõpuks patsiendi
kasuks välja mittevaralise kahju hüvitis 200 000 krooni ning varalise
kahju hüvitis 7943,85 krooni (tsiviilasi 2-03-221).
*8 Harju
Maakohtu 3. detsembri 2018. a kiri Justiitsministeeriumile, 10-3/18-34.
Justiitsministeerium küsis statistikat ka teistelt maakohututelt, kuid need kas
ei vastanud või oli vastus ametkondliku kasutamise piiranguga. Autorid tänavad
koostöö eest Indrek Niklust ja Kaidi Urgast Justiitsministeeriumist.
*9 RKTKo
3-2-1-131-13.
*10 Harju
MKo 1-17-7224.
*11 J.
Haravee. Kohtunik Merle Parts: „Kui patsient saab loodetud abi asemel haiglas
surma, siis on see erakorraline!“ – Õhtuleht, 07.12.2017. Arvutivõrgus:
https://www.ohtuleht.ee/844981/fotod-kohtunik-merle-parts-kui-patsient-saab-loodetud-abi-asemel-haiglas-surma-siis-on-see-erakorraline.
*12 RT I
2001, 61, 364; RT I, 04.01.2019, 15.
*13 Võimalik
on ka vastutus ohtu asetamise sätte KarS § 123 alusel, vt nt T. Herm.
Pandivere Pansioni juhid jäid süüdi ka teises kohtuastmes. – Virumaa Teataja,
16.11.2018. Arvutivõrgus: https://virumaateataja.postimees.ee/6455407/pandivere-pansioni-juhid-jaid-suudi-ka-teises-kohtuastmes.
*14 Ka
näiteks hiljuti Saksamaal avalikuks tulnud juhtumit, kus tervishoiutöötaja
manustas mitmesajale patsiendile valeravimit, et siis neid elustada, ei
menetleta kui raviviga, vaid kui mõrva ja mõrvakatset, vt K. Kressa.
Maniakist Saksa haiglatöötaja tappis aastate jooksul sadakond patsienti. –
Eesti Päevaleht, 31.10.2018. Arvutivõrgus:
http://epl.delfi.ee/news/valismaa/maniakist-saksa-haiglatootaja-tappis-aastate-jooksulsadakond-patsienti?id=84165061.
*15 Siia
hulka pole arvatud dr Andres Sell ja dr Lembit Allikmets, kes mõisteti süüdi
ebaseadusliku inimuuringu tegemise ja võltsimise eest. Trt_RgKo 1-10-12262.
Samuti ei ole arvesse võetud nn retseptivabrikuid, kus tervishoiutöötajad on
narkomaanidele või sportlastele ebaseaduslikke aineid vahendanud. Ka
ebaseaduslik majandustegevus meditsiinivaldkonnas ei ole siin asjakohane, vt
RKKKo 3-1-1-46-06. Lugejad võivad mäletada ka Jehoova tunnistajate
kriminaalasja, kuid seal olid kohtu all nõusoleku andmisest keeldunud
lapsevanemad, kes mõisteti õigeks, vt Tln LKo 1/1-1177/00.
*16 Tln LKo 1-243/96.
*17 RKKKo‑d 3-1-1-119-00 ja 3-1-1-63-00. Õiguslike probleemide kohta vt
A. Nõmper. Stigma abordi kaasus. – Juridica 2000/7, lk 435–450.
*18 RKKKo
3-1-1-79-10. Õiguslike probleemide kohta vt A. Nõmper. Lisandusi
Riigikohtu lahendile 3-1-1-79-10. – Juridica 2011/2.
*19 Viru MKo 1-15-6223.
*20 Tln RgKo II-1/214.
*21 Harju MKo 1-15-6038.
*22 Harju
MKo 1-17-7224.
*23 Ruslan
Kirillovi juhtumi kriminaalasi lõpetati kuriteokoosseisu puudumise tõttu
23.02.1998, kriminaalasi 97041535.
*24 Prokurör
Saskia Kase ettekanne Eesti Tervishoiutöötajate Liidu 21.09.2018 konverentsil
„Arst kohtuniku patsiendina“ Tallinnas. Autorid tänavad prokurör Kaske koostöö
eest.
*25 Eestiski
on juhtunud tampooni unustamist kõhuõõnde, vt V. Päärt. Kirurg jättis
patsiendile tampooni kõhtu, haigla maksis suure kahjutasu. – Eesti Ekspress,
18.10.2017. Arvutivõrgus:
https://ekspress.delfi.ee/kuum/kirurg-jattis-patsiendile-tampooni-kohtu-haigla-maksis-suure-kahjutasu?id=79847640.
*26 Arvutivõrgus:
http://www.oecd.org/els/health-systems/hcqi-patient-safety.htm.
*27 Recommendation Rec(2006)7
of the Committee of Ministers to member states on management of patient safety
and prevention of adverse events in health care. Arvutivõrgus:
https://search.coe.int/cm/Pages/result_details.aspx?ObjectID=09000016805ae8b5.
*28 „It may appear difficult to establish a patient-safety reporting system
without compromising patients’ rights. However, if the public is ready to
accept the presence of a confidential, anonymous, non-punitive reporting system
the public must be assured that its legal and financial rights will be
protected. The existence of a fair and open complaints system, a just and
adequate compensation system and an efficient and reliable supervisory system
will certainly make the process easier and politically more acceptable.
Promoting a “no blame” culture is not intended to diminish the effective legal
protection of patients.“ Samas, lisa 1 p J.4.
*29 Sotsiaalminister Riina Sikkut ERR-I saates „Suud puhtaks“ 11.
septembril 2018.
*30 A.
Nõmper. Eesti võlaõigusseaduse 10 esimest aastat: arsti vastutus vajab reformi.
– Eesti Arst 2012 (91) 7, lk 376–378. Korduv ettepanek 2017. aastal:
A. Nõmper. Meditsiiniõiguslik tagasivaade 2016. aastale ehk veel kord
arsti vastutusest. – Eesti Arst 2017 (96) 3, lk 175–177.
*31 Arvutivõrgus:
http://www.sm.ee/sites/default/files/content-editors/sisekomm/akek_ja_tke_tegevus_arvudes.pdf.
*32 RT I 2001, 50, 284; RT I, 21.12.2018, 6.
*33 Arvutivõrgus:
http://ec.europa.eu/commfrontoffice/publicopinion/archives/ebs/ebs_241_en.pdf,
lk 16.
*34 Samas,
lk 21.
*35 M. Allen,
O. Pierce. A Trail of Medical Errors Ends in Grief, But No Answers. –
ProPublica, 18.12.2015. Arvutivõrgus:
https://www.propublica.org/article/patient-safety-medical-error-hospital-no-answers.
*36 Norra
süsteemi kohta vt arvutivõrgus: https://www.npe.no/en; Taani süsteemi kohta:
https://pebl.dk/; Rootsi süsteemi kohta: https://lof.se/; Soome süsteemi kohta:
http://www.pvk.fi/en?.
*37 S.
Lötjonen. Meditsiinikahjude kompenseerimine Soomes. – Juridica 1997/2,
lk 69–71.
*38 R.-A.
Kiivet. Patsiendikaitsest ja arstikindlustusest. – Eesti Arst 2010 (89) 12,
lk 778–780.
*39 Arvutivõrgus:
http://www.pvk.fi/en/statistics/.
*40 Arvutivõrgus:
http://www.pvk.fi/en/For-those-suspecting-an-injury/online-test/.
*41 Arvutivõrgus:
http://www.pvk.fi/en/For-those-suspecting-an-injury/claims-handling-process/.
*42 Arvutivõrgus:
http://www.pvk.fi/en/statistics/.
*43 Arvutivõrgus:
http://www.pvk.fi/en/For-those-suspecting-an-injury/types-of-compensation-payable/.
*44 RT
I, 11.04.2014, 1; 10.01.2019, 10.
*45 Recommendation Rec(2006)7
(viide 27).
*46 Eesti
Vabariigi põhiseadus. Kommenteeritud väljaanne. Ü. Madise jt (toim.). 4.
vlj. Juura 2017, § 22 komm. 59 (H. Sepp, E. Kergandberg).
Arvutivõrgus: www.pohiseadus.ee.
*47 13.11.1998 BGBl. I, lk 3322; 30.10.2017 BGBl. I, lk 3618.
*48 A. Nõmper (viide 17), lk 435–450.
*49 RT I 2003, 27, 166; RT I, 07.12.2018, 24.
*50 RT I 1999, 26, 376; RT I, 12.12.2018, 50.
*51 Arvutivõrgus:
http://www.who.int/news-room/facts-in-pictures/detail/patient-safety.