1. De lege ferenda: kas vajalik debatt või tabu?
Juristi ülesanne on leida lahendusi
probleemidele ja küsimustele, mis takistavad kehtivas seadusraamistikus isikuid
nende eesmärkide saavutamisel. Lahenduste otsimise protsessi üheks osaks on ka
küsimine selle järele, kas olemasolev õiguskeskkond on üldse
piisav lahenduse leidmiseks võivajab see edasiarendust.
Käesoleva artikli eesmärgiks on esitada
küsimus, kas tehisintellekti ja robotitega seonduv nõuab positiivse õiguse
muutmist või piisab tehnoloogiliste muutustega tegelemiseks olemasolevast
normistikust. Seejuures keskendutakse robootika ja tsiviilõiguse kokkupuute
vallas vaid kahele teemale: intelligentsetele robotitele esindusõiguse andmise
võimalikkusele ja vajalikkusele ning alternatiivselt tahteavalduse
kontseptsiooni laiendamisele.
Just nimelt tsiviilõiguses tuleb küsida, kas
on vajalik kontseptuaalne muudatus alates süüst, vastutusest ja eetilisest
etteheidetavusest teole, kus puudub inimeksimus,võikellele tegu võitegevusetus üldse omistada. Kehtib
rahvusvaheliselt tunnustatudpõhimõte, et uus tehnoloogia ei tähenda automaatselt, et olemasolev
seadus sellega toime ei tule. *2
Tänapäeval kohanevad paljud sektorid tehnoloogiliste muudatustega, sest
olemasolevad seadused võimaldavad juhtumipõhist ja tehnoloogia erisustega
arvestavat tõlgendamist. Näiteks võib tuua intellektuaalomandi või täpsemalt
autoriõiguse, kus traditsioonilise
kirjanduse ja kunsti tarbeks loodud instituut kohanes tarkvara ja
andmebaasidega. Reguleerida tuleb nii vähe kui võimalik ja nii palju kui
vajalik, lähtudes põhimõttest, et õiguslik sekkumine on vajalik vaid siis, kui
ühiskondlik või tehnoloogiline muutus õigusraamistikku nõutab ehk kui kehtivad
seadused viiksid tulemuseni, mis oleks sobimatu või ebaadekvaatne. Liigne
reguleerimine viib innovaatilisuse ja selguse asemel vastupidisele tulemusele.
Samal ajal ei saa uus tehnoloogia areneda ka õigusliku teadmatuse ja
ebakindluse keskkonnas.
Selguse ja innovatsiooni edendamise
eesmärgil loodi näiteks robootika vallas esirinnas olevas riigis Lõuna-Koreas
aastal 2008 intelligentsete robotite arendamise ja leviku edendamise seadus,
kus defineeritakse intelligentse roboti mõiste, pööratakse tähelepanu robootika
vallas olulistele eetilistele küsimustele ja antakse ka suuniseid riigi
eelarveliste vahendite kasutamise kohta. *3 Tegemist on
õigusaktiga, mis teadlaste sõnul
aitas turgu olukordades ja küsimustes, kus turul enesel puudus iseregulatsiooni
võime. *4
Ka regionaalselt on robootika ja
tehisintellekti temaatika tõusnud seaduslooja huviorbiiti. Näiteks võib tuua
Euroopa Liidu algatused. 2012. aastal tehtud ettepanek anda välja roheline
raamat robootika kohta *5 põhineb robootika regulatsiooni
uuringul. 2014. aastal ilmus Euroopa Komisjoni rahastatud, robootikaõigust
kirjeldav ja probleemkohti välja toov ülevaade. *6
12. jaanuaril 2017 avaldati Euroopa Parlamendi õigusasjade komisjoni
(JURI) tellitud uurimus, milles sedastati, et robotite ja tehisintellekti
tegeliku majandusliku potentsiaali kasutamiseks on vaja luua üleeuroopaline
õigusraamistik, reguleerimaks valdkonna eetilisi ja õiguslikke küsimusi. *7
Kuigi veel 2014. aastal JURI tellitud analüüsis järeldatakse, et üldist
robootika õigust luua vaja ei ole *8 , siis 2017. aasta „Aruanne koos soovitustega Komisjonile robootika
tsiviilõiguslike normide osas“ sisaldab viiteid Euroopa robootikaagentuuri
loomise, eetikakoodeksi vastuvõtmise ning vastutuse, turvalisuse ja ohutuse
temaatika reguleerimise vajadustele. *9 Oluline on tähele panna, et aruande
kohta on JURI tellinud ka kriitilise hinnangu, mis esitab aruandes avaldatud
ettepanekutele põhjendatud küsimusi ja etteheiteid. *10
Käesolevas artiklis uurime, kas ja kuidas
reguleerida tehnoloogiat, mida paljuski ei ole veel täna väljaspool laboriruume
olemas või mis ei ole kättesaadav. Põhjusega võib küsida, et miks on siis
regulatsioon nüüd ja kohe vajalik. Seda mitmel põhjusel. Oluline on see, et
tehnoloogia areneb kiiremini kui kunagi varem, koostoimes asjaoluga, et 2018.
aastal tootis inimkond andmeid rohkem kui inimkonna kogu senise ajaloo jooksul
kokku. Omakorda tuleb arvestada teaduse taseme hüppelise tõusuga just
algoritmide ning neurovõrkudel põhinevatesüsteemide vallas. See tähendab
tehnoloogiateadlaste kinnitusel seda, et mis täna on kättesaadav laborites,
saab jubalähedases
tulevikus ka tavatarbijale kättesaadavaks. Eelkõige seisab
olemasolev õigus silmitsi väljakutsetega seoses inimväärikuse, eetika ja
vastutusega.
Intelligentsete robotite kasutamise
intensiivsus meie igapäevaelus kasvab eksponentsiaalselt ning need masinad ja
tehnoloogiad on järjest autonoomsemad ja intelligentsemad. Tööstuses on see
juba reaalsus, kus robotite kasutuselevõtt on järjepidevalt suurenenud, ning
aastaks 2020 ennustatakse 1,7 miljonit uut tööstusrobotit võrreldes aastaga
2016. *11
Seda, millisel tasemel on tänane tehnoloogia, kiputakse tihti alahindama.
Näiteks puuetega või erivajadustega inimeste aitamiseks eksisteerib
mitmekülgset intelligentset tehnoloogiat. *12
Intelligentseid süsteeme kasutatavad juba täna nii advokaadibürood, pangad,
videomängutootjad kui ka turvateenistused nii kliendisuhtluseks, andmete
analüüsiks kui ka esmaotsuste tegemiseks. Intelligentseid süsteeme kasutatakse
ka kunsti-, kirjandus- ja teadusteoste valdkonnas. *13 Näiteks on
tehisintellekt pärast filmide stsenaariumide analüüsimist ja õppimist võimeline
looma ise filmistsenaariumi *14 , samuti suudavad tehisintellektid ise
luua muusikat, joonistada ja kirjutada novelle. *15
Tuleb nentida, et asjaolu, kas tegemist on
tegeliku tehisintellektiga või mitte, ei ole ühiskonna tuleviku võtmeküsimus,
kuivõrd eetika-, moraali- ja õigusnorme on vaja ka lihtsalt autonoomsete
robotite olemasolu või tulevikus loomisetõttu. Enamgi veel, nende vajalikkuse
üle tuleb arutada juba täna, kus algoritmid on saavutanud teatud tasemel õppimisvõime. Nimelt, nagu on öelnud Jaan Tallinn intervjuus Allan Aksiimile
Vikerkaares: „Selleks, et maailma ära hävitada, pole vaja olendeid, kellel on
eneseteadvus. Arvutid, mis suudavad võita inimest males, ei pea olema teadvusel
ning samuti pole teadvus tarvilik maailma mõjutavate juhtimisotsuste tarvis.“ *16
Teema on olnud vaatluse all juba ka Eesti õiguskirjanduses, eelkõige valdkonna
akadeemilistes kirjutistes. *17
2. Mõisted
2.1. Tehnoloogia mõistetest laiemalt
2.1.1. Sissejuhatus
Enne konkreetsete probleemideni jõudmist on
oluline käsitleda tehnoloogilisi termineid ja nende tähendust – eriti
arvestades, et robootika ja tehisintellekti valdkonnas konkreetsetes
definitsioonides kokkulepe puudub. Samas ei ole käesoleva artikli eesmärgiks
kindlasti anda vastust ühele põhilisele filosoofia alusküsimusele selle kohta,
mis on intelligentsus. Pigem toome välja terminid ja nende võimalikud
definitsioonid, mis aitavad mõtestada seda, mis on robot ja millised on
tehnoloogia võimekuse eri astmed.
Esimene oluline teema puudutab
tehisintellekti olemust ja tähendust. Ilma tehisintellekti kujunemiseta ei
räägitaks tõenäoliselt ka uue üldise regulatsiooni
vajalikkusest ja õiguslike probleemide tekkestvõisiis vähemalt praeguste õigusaktide tõlgendamise probleemidest uues tehnoloogilises reaalsuses.
Tehisintelligentsuse mõistmiseks on vaja mõista, mis on intelligentsus. Samas –
intelligentsus on tihedalt seotud teadvuse ja autonoomiaga.
Seega kõigepealt vaatleme autonoomsuse,
intellekti ja tehisintellektitähendust ning alles seejärel saame vaadelda robootikat
ja robotitega seonduvat.
Autonoomsus tähendab seda, kui indiviid on „ sisse lülitatud “ ,
talle onvõimaldatud
piisavad ressursid, siis ta onvõimeline teatava kompetentsi piires
teostama tegevusi ilma täiendava välise sisendita. Autonoomne tegu on seega
indiviidi tegu, mille puhul indiviidil on võime otsustada, kas teha tegu ilma
otsese käsuta. Autonoomsus on binaarne. Samas asi tervikuna ei pea olema
autonoomne, kuid selle komponendid võivad olla. *18
Autonoomne on ka n äiteks Kalevi
kommivabriku seade, mis pumpab kommi sisse martsipani ning mis jätkab kommide
täitmist, kuniks masin on sisse lülitatud. Arvutid on täna paljuski
autonoomsed – nii IBM Watson, mis täidab keerukaid ülesandeid, kui ka
lihtsad programmid. On masinaid, mis opereerivad programme lõputult, näiteks Facebooki veebileht, mis autonoomselt
talletab andmeid, vastab päringutele, optimeeribtöötamist algoritmide järgi ja seda
ilma programmeerijapoolse sisendita. Siiski ei ole Facebook.com intelligentne –
see on n-ö programmeerijate ori. *19 Viimasel ajal on rahvusvahelisel
areenil olnud debati teemaks ka autonoomne relvastus. *20
Tehnoloogiliselt tehakse vahet tugeval ja
nõrgal autonoomsusel. Tugeva autonoomsuse saab samastada inimvõimega arutleda ja tahtlikult otsustada. Seega
saab intelligentsuseleläheneda mitmeti. *21 Robot
võiks olla tugevalt autonoomne seega vaid olukorras, kus see suudab anda
ratsionaalseid selgitusi oma tegevuse kohta, näidates sellega tahtlust. Tänapäeval sellist robotit ei eksiteeri. Nõrk autonoomsus on võime opereerida ilma inimese
sekkumiseta keerukates situatsioonides.Nõrga autonoomsuse skaala on lai alates
ettekirjutatud funktsionaalsuste puhtalt tehnilisest täitmisest ning lõpetades
iseõppiva algoritmiga. Nõrk autonoomsus on seega nii autonoomsel sõidukil,
droonil, kui ka tingimustele vastaval tolmuimejal ja külmkapil. *22
2.1.2. Intelligentsus
Intelligentsuse definitsioone on mõningate
hinnangute kohaselt sama palju, kui on eksperte, kellel on palutud terminit
defineerida. *23 Intelligentsus ei ole autonoomsus, mis
on intelligentsuse tingimusena küll vajalik, kuid mitte piisav. Intelligentsus
on autonoomsuse täiend. Intelligentsuse tingimused on:
− indiviid on võimeline programmeerima ennast
autonoomselt;
− indiviid on võimeline informatsiooni
töötlema ja seda informatsiooni integreerima mingis raamistikusvõimõttemudelis. *24
Shane Legg on intelligentsuse
defineerimisele pühendatud doktoritöös analüüsinud ligi 70 erinevat
definitsiooni ning sünteesinud neist ühe: intelligentsus mõõdab võimet
saavutada eesmärke paljudes erinevates keskkondades. *25
2.1.3. Teadvus
Teadvust võib vaadelda kui subjektiivse
kogemuse olemasolu. Siit tuleneb, et iga tõeliselt intelligentne indiviid on ka
teadlik, sest raamistiku või mõttemudeli olemasolu intelligentsuse tingimusena
eeldab per se subjektiivset kogemust. Sellist teadlikkuse definitsiooni
toetab ka René Descartes’i argument cogito ergo sum. *26
Sellise definitsiooni põhjal võime jaatada intelligentsete robotite
autonoomsust, intelligentsust ja teadlikkust. Samas mitte kõik tehisintellekti
koolkonnad ei nõuta teadvust tehisintellekti kriteeriumina.
2.1.4. Tehisintellekt
Eesti keele seletavas sõnaraamatus on
tehisintellekti mõistele pakutud kaks definitsiooni:
− esiteks tähendab see mõiste modelleeritud
ajuprotsessidest tulenevat arvuti suutlikkust jäljendada inimese vaimset
tegevust ehk nn tehisaru (neurovõrgu tehnoloogial baseeruv);
− teiseks on see arvutiteaduse ja -tehnika
haru, mis uurib ajuprotsesside modelleerimist elektronarvutil ja vastavate
arvutisüsteemide loomise meetodeid. *27
Tehisintellekti on kategoriseeritud
teaduskirjanduses ka kitsaks (või nõrgaks), üldiseks (või tugevaks) ning
supertehisintellektiks. Esimene neist on funktsiooni- ja domeenipõhine (ehk
valdkonnapõhine) ning tänapäeval saavutatud (nt malerobotid, ilmaennustus jmt).
Tugev tehisintellekt on inimese tasemele küündiv tehisintellekt, mida
tänapäeval veel olemas ei ole, ning supertehisintellekt on teoreetiline
olukord, kus tehisintellekt ületab inimintellekti igas valdkonnas. *28
Intelligentset atribuuti on proovitud
defineerida ka tunnuste kaudu. Hallevy pakutud viis tunnust selleks on:
− võime kommunitseerida. Selgituseks: näiteks võimalik on suhelda koeraga, aga mitte
Albert Einsteini relatiivsusteooriaga;
− sisemised teadmised;
− välised teadmised ehk võime välismaailma
kohta teada ja selle kohta juurde õppida;
− eesmärgipõhine käitumine;
− loovus kitsamas tähenduses. Selgituseks: näiteks kui atribuut ei saa väljuda akna kaudu,
siis otsib atribuut alternatiivseid võimalusi ruumist väljumiseks. *29
Eraldi küsimuseks on loovuse vajalikkus
eeltoodud autonoomsuse, intelligentsuse ja teadlikkuse osana. Loomiseks on
vajalikud oskused, hindamisvõime ja kujutlusvõime. See on võetud aluseks ka
mitme loomingulise tehisintellekti loomisel. Võib kujutada ette kunstnikke
(füüsiline isik või mitte), kellel puudub üks nendest omadustest. Ilma
oskusteta ei oleks nad võimelised looma; ilma hindamisvõimeta ei looks nad
midagi, millel oleks väärtus; ilma kujutlusvõimeta looksid nad vaid pastišše
teiste isikute töödest. Selleks et tehisintellekt oleks loominguline, peaks tal
olema kõik kolm loetletud omadust. *30
Lisaks on püütud viimaste tehnoloogiate
arendamisel ka näidata, et loovus laiemas tähenduses ei ole enam omane ainult
inimesele. Näiteks programmeeriti tarkvara joonistama näituse külastajatest
pilte. Külastajate portreed olid mõjutatud sellest, mis „tujus“ programm
parasjagu oli. Viimane sõltus programmile lugeda antud ajaleheartiklitest. Kui
programm oli eriti halvas tujus, siis keeldus see üldse pilti joonistamast.
Viimaseks ei olnud programmi otseselt programmeeritud. Otsuse mitte joonistada
tegi programm n-ö ise. *31
Ühelt poolt leitakse
teadusringkondades, et ükski tehisintellekti sisaldav masinvõi ka virtuaalne tehnoloogia ei oleläbinud Turingi testi *32 , mille kaudu antakse vastus küsimusele, kas masin on võimeline ka ise
„mõtlema“. *33
Teiselt poolt aga leiab juba vastupidiseid seisukohti, mille järgi olemasolev
tehisintellekt läbis testi kirjapildi ja heli osas, s.t inimesel
ei olnud võimalik aru saada, et ta suhtleb robotiga ei kirjas ega ka roboti
poolt väljendatud heli puhul. *34 Samas ilmub järjest rohkem
teaduskirjutisi, mis tõdevad, et tänaste autonoomsete ja intelligentsete
süsteemide väljundid ei ole täielikult autonoomsed või tehisintelligentsed.
Juhtiv tehisintellekti teadlane Geoff Hinto aga ennustab, et Google’i
tehisintellekt saavutab „kaine mõistuse“ võime kümne aasta jooksul. *35
On ka teadlasi, kes ennustavad ette singulaarust ehk olukorda, kus paljud
teaduslikud ja tehnilised läbimurded viivad iseareneva tehisintellekti
ilmnemiseni, sest tehnoloogia tundub arenevat sisuliselt lõpmatul kiirusel. *36
Olenemata eeltoodud eri järeldustest ja
ennustustest oleme olukorras, kus Euroopa Komisjon on põhjendatult nimetanud autonoomseid
intelligentseid süsteeme üheks kõige olulisemaks proovikiviks aastaks 2020. *37
2.2. Robootikavaldkonna mõisted
2.2.1. Robot
Esimene oluline mõiste, millele
robootikavaldkonnas tähelepanu pöörata, on robot. Paraku on roboti
mõiste praegu nii lai ja seda eriti tavaarusaamas, et selle defineerimisest ei
ole praktilist kasu. Seda põhjusel, et kõikehõlmav definitsioon oleks äärmiselt
üldine ja sellel ei oleks tehnilist ega õiguslikku funktsiooni. *38 Siiski võime pildi raamistamise
eesmärgil üldistatult tõdeda, et
robot *39
− peaks vastama mitmele kriteeriumile, sh
ettenähtud viisil lahendama ülesandeid ja funktsioneerima;
− koosnema füüsilisest masinast, mis on
võimeline käituma ümbruskonnale vastavalt *40 , või omama kaudset
füüsilise toe elementi (nt finantsroboti või algoritmilise roboti puhul server
või Apple’i Siri puhul mikrofon ja kõlar jmt).
Terminoloogiliselt tuleb vahet teha
mõistetel „robot“, „autonoomne robot“, „intelligentne robot“ ja „tark robot“.
2.2.2. Autonoomne robot
Autonoomne robot
eeldab lisaks võimet võtta vastu otsuseid ning neid rakendada välismaailmas
iseseisvalt, sõltumatultvälisest kontrollist ja mõjust; samas on see
autonoomsus puhtalt tehnoloogilise *41 iseloomuga. Tehnoloogia keerukuse aste
sõltub sellest, kui kõrgetasemelise või keerulisena on kavandatud roboti
suhtlus oma keskkonnaga. *42 Küll aga on autonoomsusel ja
intelligentsusel vahe. Autonoomne robot ei ole automaatselt ka intelligentne
robot ning autonoomne robot ei eelda tingimata tugevat autonoomsust. *43
2.2.3. Intelligentne robot
Intelligentse roboti kriteeriumid peaksid olema järgmised:
− ta omandab autonoomia sensorite kaudu
ja/või andmevahetuse abil ümbruskonnaga (nn ühenduvus) ning vahetab ja
analüüsib andmeid;
− ta omab võimet õppida, suhelda, suhestuda
(tehisintellekti elemendid);
− ta omab füüsilist tuge;
− ta kohandab oma käitumist ja tegevust
ümbruskonnajärgi.
Tänapäeval tunneme peamiselt
mitteintelligentseid roboteid, vaatamata sellele, et teatud olukordades tundub
selline robot meile intelligentne. Euroopa Parlamendi kriitilises uurimuses on
toodud kaks näidet. *44
Esiteks, kui kirurgilised robotid võivad kuuluda
robotite üldkategooriasse, siis neid ei saa võrrelda intelligentsete
autonoomsete robotitega. Nimelt tegelikult töötavad kirurgilised robotid
peamiselt peremees-ori-mudeli põhiselt, s.t praktik (nt arst) käitab neid
kaugjuhtimise teel, nagu tegi ka Da Vinci oma kirurgilise robotiga. Kuna
inimene on otsustusprotsessi osa, ei saa kirurgiline robot olla autonoomne. See
aga ei tähenda, et selliste kirurgiliste robotite regulatsioon ei oleks vajalik
näiteks ohutuse ja väljaõppe puhul.
Teiseks, kuigi
teadlased arendavad autonoomseid droone, siis täna käitab neist enamikku
käitaja kaugjuhtimise teel ning pigem ei vasta need intelligentse ja autonoomse
roboti tunnustele. Euroopa Liidu aruande kohaselt vajavad need õiguslikku regulatsiooni eelkõige ohutuse, turvalisuse, eraelu puutumatuse ja isikuandmetega seoses.
Tunnistame tehisintelligentseid roboteid
spetsiifilistes valdkondades (nt malerobotid).
Intelligentsel robotil tuleb teha otsuseid
erinevates situatsioonides, mida insener ei suuda spetsiifiliselt ennustada *45 ,
mistõttu kirjeldatakse seda ka kui tehisobjekti või süsteemi, mis tunnetab
maailmas toimuvat ja käitub sellele vastavalt, mis viib „ennustamatult kasuliku
käitumiseni“. Intelligentse roboti käitumine sõltub suures osas tarkvara
programmeerimisest, mis on sedavõrd keerukas, et on võimatu ennustada
käitumist. *46
Vaadeldes suhet autonoomsus-intelligentsus
ja autonoomne intelligentne robot ühtse pildina, tekib selline relatsioon:
Joonis
1. Autonoomia-intelligentsuse mudel suhtes robotitega
Intelligentne robot on masin, mis on osalt
inseneri tegevuse tulemus ja osalt iseõppiv masin. Nimelt suudab tehnoloogia
koguda ise informatsiooni ja sellel põhinevalt luua uusi käitumismustreid, mida
insener ei ole programmeerinud ega isegi ette näinud. *47
Intelligentsed robotid küll järgivad inseneri instruktsioone ja juhiseid, kuid
nende instruktsioonide järgi tuleb robotil olla iseseisev, õppida „kogetust“,
katsetada uusi strateegiaid ja õppida nende katsetuste tulemustest.
Veel näiteid, kuidas mõista, mis on
intelligentne robot.
Kui robotile antakse käsklus „ava uks“, siis ilma
lisajuhised saamata on robot võimeline „ise“ käsu täitma. Selleks võtab robot
mh arvesse ukse käepideme asukohta, kasutab sobivas koguses jõudu ja kasutab
kohaselt selleks oma füüsilist keha. Käsupõhise roboti autonoomia erineb
teleopereerimisest, kus operaator annab samm-sammult juhiseid, mida täpselt
robot tegema peab, kus asub ukselink ja kuhu peab robot oma „käe“ suunama jne. *48
Eeltoodu kohaselt ei saa olla intelligentsus
kui selline eelprogrammeeritud. Näiteks kui robot lihtsalt laeb pilvest alla
uue tarkvara ning on võimeline täitma uusi käsklusi ja ülesandeid, siis see ei
saa kvalifitseeruda intelligentsuseks. Tegemist on tavapärase arvuti
funktsionaalsusega, nii nagu seda tänapäeval tunneme. *49
Tehisintelligentsusena mõistametänapäeval pigem kahte eri arusaama „tarkvaralisest“ süsteemist: neuronvõrkudel põhinevat disaini
ja masinõpet. Esimese puhul, kui robot teeb otsuse kogetu põhjal, ei ole kõiki
tegutsemismustreid ja tagajärgi võimalik ennustada. *50
Seega intelligentne iseõppiv robot imiteerib justkui väikest last, kes õpib
maailmast ja selle kohta, mis teda ümbritseb. Sellistel juhtudel võib kasutusel
olla tarkvaradisain, mis „neuronite võrke“ simuleerides aimab järele inimese
aju toimimist. *51 Samal ajal võib olla tegemist
intelligentsusega, mis on saavutatud masinõppe kaudu, mis üldistatult tähendab,
et masinat ei programmeerita juba ette konkreetses olukorras teataval viisil
käituma, vaid kuivõrd kõiki olukordi ei ole võimalik ette näha, siis masin
analüüsib olemasolevaid andmeid, kogub neid juurde, analüüsib, planeerib ja
katsetab ning seejärel õpib tulemusest. Seega masin õpib „õiget“ käitumist
sisuliselt ise (või teise masina või inimkontrolli või juhendamise all). Seda
selle asemel, et käitumisreeglid oleksid masinasse programmeeritud. *52
2.2.4. Tark robot
Tark robot kuulub
täna ja veel kauges tulevikuski ulme valdkonda, sest robotil oleks oma „mina“,
teadvus, loovus ning emotsioonid ja hirmud. Teaduskogukond hoiatab termini
„tark robot“ kasutamise eest, nimelt seoses eelkõige ühiskondliku vaatega
robotitele *53
ning ka põhjendatult ja põhjendamatult hirmu tekitanud sündmustele. *54 Enamgi
veel, termin „tark robot“ võib tekitada ühiskonnas arvamuse, et tegemist on
juba peaaegu inimesega, ning roboti soetanud isiku pettumus võib väljenduda
veelgi negatiivsemas suhtumises robotitesse. *55
Vaadeldes kõiki
roboti kriteeriume üksteist täiendavatena, on võimalik esitada järgmine taksonoomia:
Joonis 2. Robotite taksonoomia ja
kumulatiivsed tingimused
2.2.5. Autonoomne ja intelligentne robot
Vanemas kirjanduses eristatakse robotit ja
tehisintellekti ning varem ei räägitud õiguskirjanduses ka kuigivõrd intelligentsest
robotist. Reeglina leiti kirjanduses, et robotil peaks olema füüsiline keha,
tavapäraselt „jäsemetega“ või ka inimesega sarnane, mis on loodud selleks, et
saavutada mingi efekt reaalses maailmas. Tehisintellekti kirjeldati kui
tarkvara koodi. *56 Selleks et reaalses maailmas
manifesteeruda, on ka tehisintellektil vaja robootikat. *57
Seega on oluline mõista kirjanduse lugemisel konteksti, sest „robot“ ja
„tehisintellekt“ ei ole sünonüümid. Seoses tehisintellekti arenguga räägitakse
nüüd ka digitaalsetest ja virtuaalsetest robotitest, millel füüsiline keha
puudub (nt chatbot’id, börsialgoritmid).
Terminoloogiline
segadus on viinud olukorrani, kus tihti on võimatu debatt või arutelu, sest
arusaam vaatlusalusest objektist on erinev. Eeltoodud taksonoomiat kokku võttes
tundub autoritele, et õige võib olla kasutada „intelligentse ja autonoomse
roboti“ terminit üldtermini „tehisintellekt“võilihtsalt „robot“ või ka „algoritm“ asemel. Eestis on kasutusele võetud
kõnekeelne väljend „kratt“, mis viitabki tarkvaralisele algoritmile, mis on
autonoomne ja õppimisvõimeline ning teeb traditsiooniliselt inimese poolt
tehtavaid toiminguid.
3. Tsiviilõigused ja kohustused seoses robotitega
3.1. Tsiviilõigusliku vaate vajalikkus
Õiguskirjanduses on viimastel aastatel järjest
enam arutletud robotitega seonduva eraõigusliku
regulatsiooni üle. Arusaadavalt, sest kui vaadelda autonoomset intelligentset
robotit olukorras, kus see on võlasuhte objekt, siis on üheselt selge, kuidas
kehtiv õigus olukorda lahendab. See ei ole aga ühene, kui robot on objekt
suhetes, mis on seotud näiteks valdaja vastutusega suurema ohtu allika eest (nt
nn pakiroboti tekitatud kahju teise isiku varale). Debateeritakse selle üle,
kas on kohane robotile asja kohta käivate sätete kohaldamine, samuti füüsilises
maailmas eksisteeriva roboti käsitlemise üle sarnaselt loomaga. Ehk rakenduks
loomapidaja vastutusega analoogne süüta vastutus ning teatavad
loomakaitseseaduse eesmärgiga sarnased eesmärgid (nt robotite väärkohtlemise
keeld inimlike väärtuste ja kõlbluse kaitsel).
Tavapärases olukorras, kus vaatluse all on
kuitahes autonoomne intelligentne robot, siis eelkõige võiks ja saaks kohaldada
analoogiat loomaga. *58 Loomaga võrdlus on asjakohane paljudes
aspektides, kus vaatleme robotit kui kellegi omandis olevat asja, mida on
võimalik opereerida ja kasutada ning millega on võimalik tekitada teistele
isikutele ka kahju. Analoogia võimaldab teatavate seadusnormide
täpsustamise kaudu luua olukorra, kus omandisuhe ja vastutus on üheselt
reguleeritud. Loomaga liigse võrdsustamise kui väära lähemise eest on
õiguskirjanduses hoiatatud põhjusel, et praeguse seisuga ei ole tehnoloogial
erinevalt loomast „aistinguid“, „instinkte“ ja sellisel tasemel „oma tahtmise
järgi“ käitumist, nagu seda on loomal. *59 Nagu juba
varem märgitud, on endiselt
vaieldav, millal saab rääkida tehnoloogia „mina“ tekkimisest ja tehnoloogia
„oma“ käitumisest. *60 Kuivõrd loom on elav organism, siis
tema käitumise programmeerimine käib endiselt inseneridele üle jõu ning on praegu veel ka võimatu. Näiteks
koera märkimisväärse lõhnataju kopeerimine ja masina poolt matkimine ei ole
veel tehnoloogiliselt võimalik. Teisalt ei lahenda mõnel juhul roboti
käsitlemine sarnaselt loomaga ka probleemi, et robot võib tulevikus olla (ja
mingis osas juba on) loomast palju targem. Näiteks tuuakse, et lemmikloom
erinevalt robotist ei võida kunagi inimest malemängus. *61
Loomaga sarnaselt käsitlevad robotit muuhulgas Ameerika Ühendriike
õigusteadlased, aga seda Eesti õigusesse erinevatel põhjustel üle tuua ei ole
mõistlik. *62
Eesti õigusesse rahvusvaheliselt õiguskirjanduses esitatud käsitlusi analoogia
kohta loomaga samuti üheselt ja automaatselt üle tuua ei saa põhjusel, et „asi“
on TsÜS *63
§ 49
mõttes kehaline ese, mistõttu analoogia on võimalik robotiga vaid siis, kui
jaatame alati riistvara (kasvõi toetavat ja kaudset) vajalikkust. *64
V õiloome analoogia „ esemega “ ,
mis ei nõua tingimata kehalisust (TsÜS § 48)?
Olukordades,
kus vaatleme tagajärgi, mida autonoomse intelligentse roboti kasutamine selle
pidajale kaasa toob, on looma analoogia kasutamistpõhjendada keerukam. Nimelt on roboteid, mille
ainsaks eesmärgiks on otsustada teiste isikute edasise elu üle (kohtunike
abirobot COMPAS), ning on roboteid, mis osalevad meie nimel tehingutes ja seda
enne, kui meie sellest teame (tviidipõhine kauplemisrobot TrumpAndDump).
Sellistel puhkudel on õiguskirjanduses paljuski vaadatudvõimaluse
poole käsitada sellist robotit isiku agendina. Käsitust on analüüsitud nii pooldavalt *65
kui ka mistahes õigus-/teovõime andmise vastaselt. *66
Õigusvõimelist robotit on õiguskirjanduses nimetatud elektrooniliseks isikuks
või agendiks. *67 Tuuakse näiteks,
et Jaapani kultuuriruumis juba omistatakse robotitele teatav agentsus. *68 Samas tuleb tõdeda, et
Jaapani šintoistlikus vaates võib robotil olla ka hing, mis on läänelikus
kultuuris vastuvõtmatu ja ebaloogiline. *69
Seega lisaks küsimusele, kas käsitleda
robotit omandi ja vastutuse küsimuses sarnaselt loomaga, tekib küsimus, kas
oleks vajalik ja mõistlik jaatada teatavates olukordades ka intelligentse
roboti piiratud õigus- ja/või teovõimet. Teisena võiks teatava osalise õigus-
ja teovõime andmise korral kaaluda tahteteooria kohaldamist, subsumeerimaks
igasugune roboti tegu selle pidaja teoks.
Alljärgnevalt vaatlevad autorid just neid
kahte võimalikku seisukohta.
3.2. Õigusvõime ja piiratud teovõime andmine
Robotile isiku staatuse või õigussubjektsuse
andmine ega debatt selle üle ei ole autorite hinnangul täna ega ettenähtavas
tulevikus vajalik ega mõistlik. Olenemata sellest, kui intelligentne on robot,
siis roboti eesmärk on täita ülesanne või saavutada eesmärk, mis on temale
seatud tootja või robotipidaja poolt. *70
Autorite hinnangul on aga asjakohane arutelu
selle üle, kas võib olla vajalik ja mõistlik kaaluda autonoomse intelligentse
roboti käsitamist teataval juhul inimese (või juriidilise isiku) agendina.
Selle alternatiivi üle on õigus- ja tehnoloogiakirjanduses
asutud aktiivselt arutlema. *71 Väidetakse, et robotile mõningatel
juhtudel õigusvõime ja piiratud teovõime andmine on kasulik nii sotsiaalselt,
äriliselt kui ka poliitiliselt. *72 Näiteks Euroopa Liidu 2014. aasta
robootika reguleerimise juhiste *73 järgi võib robotitele anda piiratud
juhtudel õigusliku staatuse, mis sarnaneb juriidilise isiku omaga. Viimane
võimaldaks robotil olla lepingu pooleks. *74 Isiku
staatuse vajalikkust rõhutatakse ka Euroopa Liidu Parlamendile ja komisjonile
esitatud taotluses tsiviilõiguse normide kohta robootikas. *75
Selles märgitaks,
et kaaluda tuleb muuhulgas võimalust
„luua robotitele eraldi õiguslik staatus selleks,
et vähemalt kõige keerukamad autonoomsed robotid omaksid elektroonilise isiku
staatust eraldi õiguste ja kohustustega, shhüvitada nende tekitatud kahju ja rakendada elektroonilist
isiksust juhtudel, kus robotid teevad autonoomseid otsuseid
või suhestuvad muul viisil iseseisvalt kolmandate isikutega“ *76 .
Kas Eesti õigus võimaldaks olukorda, kus
robotit käsitatakse olemasolevate isikute agendina, loomata samas juurde uut
isikut?
3.2.1. Osaline õigusvõime
Õigusvõime on traditsiooniliselt
võime omandada tsiviilõigusi ja -kohustusi ning see on kõigil isikutel
ühetaoline ja piiramatu (TsÜS § 7 lg 1). Tsiviilõiguses
nimetatakse isikuteks tsiviilõigussubjekte, kes saavad kanda õigusi ja kohustusi ning olla õigussuhte pooleks. Nii
füüsiliste kui ka juriidiliste isikute õigusvõime on sama tähendusega, kuid
nende õigusvõime maht on erinev:
juriidilisel isikul ei saa olla neid tsiviilõigusi ja -kohustusi, mis on omased
üksnes inimesele. *77 Õigusvõime
ühetaolisuse printsiip tähendab seda, et kellegi
õigusvõimet ei tohi piirata, sh ei seadusandja ega kohus ei saa isikut jätta
õigusvõimest ilma. Küll aga võib olla mingite õiguste omamine mingiks ajaks
piiratud või välistatud ning seda vaadeldakse subjektiivsete õiguste omandamise
jaoks lisanõuete sätestamisenavõinende
õiguste kitsendamisena (nt PankrS *78
§ s 91 sätestatud ärikeeld; KarS *79
§ s 49 mingitel ametikohtadel
töötamise keelamine; Eestis kinnisvara omandamine – kinnisasja omandamise
kitsendamise seaduse *80 § 3).
Saksa õigustraditsiooniga
riikides tunneb õigus ka õigusvõimeta ehk õigussubjektiks mitteolevat isikute ühisust (sks Gesamthand),
mis on iseseisvate õigussubjektide ühendus. Eesti õigus tunneb juriidiliste
isikute kõrval sellist isikute ühendust nagu seltsing, mis ei ole isik ega oma
seega üldist õigusvõimet. Samas ei saa eitada olukorda, kus seltsing võiks
vastanduda igale üksikule seltsinglasele ning olla seega üksikjuhtumil
tunnustatud õigusvõimelisena. *81 Riigikohus on tunnustanud seltsinglase
halduskohtumenetluslikku õigusvõimet ja teovõimet keskkonnaasjades. *82
Seega on oluline eristada õigussubjektiks olemist juriidilise isiku tähenduses
ja sellega kaasnevat üldist õigusvõimet ning seaduses ettenähtud juhtudel
õiguste ja kohustuste kandjaks olemist ja sellega kaasnevat osalist
õigusvõimet. *83
Intelligentsete ja autonoomsete robotite
puhul on asjakohane viimane analoogia. Üldist õigusvõimet ehk õigussubjektsust intelligentsel robotil ei peaks
olema, küll aga võiks olla asjakohane jaatada intelligentse roboti osalist
õigusvõimet ehk õigust olla seaduses ettenähtud juhtudel teatavate õiguste ja
kohustuste kandjaks. Selleks peab seadus määratlema selle ulatuse, viisi ja
mahu, milles intelligentne robot võiks õiguste ja
kohustuste kandjaks olla.
3.2.2. Piiratud teovõime
Teovõime *84 on isiku
võime teha iseseisvalt kehtivaid tehinguid ja tekitada nende kaudu muudatusi
tsiviilõigustes ja kohustustes. Teovõime puhul ühetaolisuse ja piiramatuse
reegel õigusvõimega samaselt ei kehti: seaduses eksisteerib (täielik) teovõime
ning piiratud teovõime. Piiratud teovõime on alaealistel, kuid võib mõningatel
juhtudel olla ka täisealistel (eelkõige vaimse tervise probleemi tõttu, mis
piiratuse tingib). Muuhulgas võib piiratud teovõime olla justnimelt tehingutest
sõltuv (nt eluruumi üürilepingu sõlmimise puhul). *85
Selleks et rakendada teovõime ja piiratud
teovõime instituute intelligentsete robotitega seoses (nt seoses vajadusega
teostada teatud tehinguid oma pidaja/valdaja nimel ja huvides) ning samal ajal
mitte kõigutada tsiviilkäibe usaldatavust, tekitades „hõljuvalt kehtetuid
tehinguid“,võib välja
tuua kolm võimalust, kuidas probleemile läheneda.
− Eestkoste ja määratud tehingud.
Piiratud teovõimega täisealise isiku puhul näeb seadus ette, et kohusvõib määrata temale eestkostja ning
sellisel juhul eeldatakse, et isik on piiratud teovõimega
ulatuses, milles talle eestkostja on määratud (TsÜS § 8 lg 3). Intelligentse
roboti puhul tuleks lähtuda samalaadsest analoogiast: robotipidaja on tema
„eestkostja“ ulatuses, milles ei ole intelligentsele robotile antud õigust
sõlmida lepinguid (eestkostja või roboti valdaja nimel ja huvides).
− Nõusolek. Samamoodi võib õigusliku
analoogia korras rakendada nõusoleku (teatavatel juhtudel hilisema heakskiidu)
instituuti ehk ka olukorras, kus loeme intelligentse roboti igas olukorras
piiratud teovõimega isikuks, saab ta kehtiva tehingu teha seadusliku esindaja
eelneval nõusolekul ning intelligentsele robotile saab kohustusi ka täita.
Hilisema heakskiidu instituut tähendab, et piiratud teovõimega isiku eelneva
nõusolekuta tehtud tehing on tühine, välja arvatud juhul, kui esindaja tehingu
hiljem heaks kiidab.
− Taskurahareegel. Alternatiivina saab
kaaluda ka nn taskurahareegli rakendamist ehk analoogselt kehtiva õigusega ei
anna seaduslik esindaja/eestkostja nõusolekut mitte konkreetse tehingu
tegemiseks, vaid nõusoleku, et piiratud teovõimega isik võib teatavaid
vahendeid kasutada oma äranägemisel, tehes ükskõik millise tehingu, mida
nimetatud vahendid võimaldavad. *86
Seega võiks jaatada seda, et Eesti õigus oma
olemuselt sisaldab instituute, mis lubaksid analoogia alusel anda
intelligentsele autonoomsele robotile õiguse (ja sellega
kaasnevad kohustused) oma omanikku ja valdajat esindada. Võib väita, et see
kiirendaks tsiviilkäivet ja suurendaks inimestele robotitest tulenevat kasu.
Selle eelduseks on selge seadusliku aluse loomine, millal ja millises ulatuses
võib robotagent esindada oma omanikku ja valdajat ning kuidas tagatakse täpne
ja asjakohane teave selle kohta potentsiaalsetele
tehingupartneritele. *87
Ka õigusteadlased, kes on kriitilised
lähitulevikus robotile subjektsuse andmise (või ka lihtsalt piiratud osalise
õigusvõime või teovõime lubamise) suhtes,märgivad, et see ei tähenda, et ei võiks arutleda juba
praegu mingis osas õigussubjektsuse täies ulatuses
tunnustamise üle sarnaselt
juriidilise isikuga. Seda eriti seoses esindusõigusega ja võimegasõlmida kehtivaid lepinguid esindatava
nimel. *88
3.3. Roboti omaniku/valdaja tahteavaldus
Alternatiivina mistahes esindamisõiguse andmisele võib vaadelda robotipidaja
tahteavalduse kehtivust mistahes tagajärgede eest, mille toob kaasa autonoomse
intelligentse roboti kasutamine.
Nimelt, mistahes tehingus peab tsiviilõiguse
süsteemis sisalduma isiku tahteavaldus, mis peab olema TsÜS § 67
lõike 1 alusel suunatud kindla õigusliku tagajärje kaasatoomisele ning
milles peab väljenduma isiku tahe. Võlaõigusseadus *89
on veelgi täpsem, defineerides pakkumuse ja nõustumuse (VÕS § 16
ja 20).
Eesti õigussüsteemis toimub tehingute tegemine oferdi ja aktsepti teel. On
vajalik, et tahteavalduses oleks sõnaselge õigusliku tagajärje soovimine. Seega
on lepingu sõlmimiseks vajalik tahte piisav konkretiseeritus.
TsÜS § 68 lõige 1 sätestab, et
tahteavalduse võib teha mis tahes viisil, kui seadusega ei ole ette nähtud
teisiti. Samas paragrahvis on toodud välja tahteavalduse võimalikud liigid.
Need on järgmised:
− otsene tahteavaldus on otseselt ja vahetult
väljendatud sõnaline avaldus (lg 2);
− kaudne tahteavaldus väljendub sellises
teos, millest võib järeldada tahet kaasa tuua õiguslik tagajärg (lg 3);
− vaikimist või tegevusetust peetakse
tahteavalduseks, kui see tuleneb seadusest või pooltevahelisest praktikast
(lg 4);
− lisaks on võimalik tahteavaldust asendada
kohtulahendiga.
Mistahes muul viisil tahteavalduse tegemise õigus välistab. *90
Käesoleval juhul on küsimuseks olukorrad,
kus tehing tehakse roboti vahendusel. Olenevalt roboti tasemest võib
sisendkriteeriume tehingu tegemiseks olla järjest vähem. Autonoomne ja
intelligentne süsteem võib inimese jaoks sõlmida tehinguid, mille valiku täpne
põhjus on teada robotile ja mitte inimesele,võion antud kriteeriumid küll kindlad, kuid valiku tegemisel
on robotil vabadus. Enamgi veel, nagu Euroopa Parlamendile ja Euroopa
Komisjonile tehtud ettepanekus märgitakse,võib autonoomne robot valida ise lepingupartneri, rääkida
läbi lepingutingimused,sõlmida lepingu ning otsustada, kas
ja kuidas seda täita. *91 Sellised inimtahtega mitteseotud
tegevused ei sobitu ühegi TsÜS §-s 68 toodud tahteavalduse liigi alla. Tegemist
pole otsese tahteavaldusega, sest inimene ei avalda vahetult ja otseselt tahet
kas kindla tulemuse või lepingupartneri saamiseks, vaid laseb robotagendil
otsustada lähtuvalt mingitest kriteeriumitest (mida aja möödudes jääb ilmselt
järjest vähemaks). Ka ei ole tegemist kaudse tahteavaldusega, sest teo tegijaks
on robot.
Leida, et intelligentse roboti tehtud
tehingud on kaetud ostja tahtega selline võimekas robot soetada, ei ole
autorite hinnangul õige, sest puudub inimese tahte piisav
konkretiseeritus – õigusliku
tagajärje tahe. Ei saa tuletada õigusliku tagajärje tahet,
kui me ei tea ette võimalikke õiguslikke tagajärgi ja tehisintellekti puhul ei
tea inimene/ostja igas olukorras tulemust/tehingut ette. Samal põhjusel ei ole
tegemist ka tahteavaldusega vaikimise või tegevusetuse kaudu, sest pole
konkretiseeritud tahet. Seega ei sobitu intelligentse roboti abil/vahendusel
tehtud tehing ühegi TsÜS § 68 lõigetes 2–4 toodud
tahteavalduse liigi alla.
Seega intelligentsete autonoomsete robotite
kaudu jõuame olukorda, kus tsiviilseadustiku üldosa seaduse kommenteeritud
väljaande lause on saanud reaalsuseks:
„vastupidisel juhul tuleks osata kirjeldada mõnda
sellist tahteavalduse tegemise viisi, mis ei ole lõigetega 2–4 hõlmatud“ *92 .
4. Kokkuvõte
Me sõlmime tehinguid sellise tehisintellekti
abil ja vahendusel, mis vajadusel suudab ise aluskriteeriumitest teha
edasiarendusi ja vastu võtta otsuseid. Mille alla liigitada siis tehingute
sõlmimine roboti abil? Ühe võimalusena sobitub kõrgetasemeliste robotite puhul
selline tegevus esindamise alla. Praegu kehtiv õigus ei võimalda robotil
esindaja olla, sest esindaja saab olla õigus- ja teovõimeline isik. Teiseks
võimaluseks on luua olemasolevatele lisaks uus tahteavalduse liik, mis hõlmaks
tahteavalduse tegemise roboti vahendusel ning selle autonoomia piirides.
Kolmandaks variandiks on loomulikult jääda kirjutatud õiguse juurde ehk
tegutseda de lege lata.
Tõdeme ju, et õigus on alati olnud
reaktiivne. See on võimaldanud abstraktsuse, mida hindame kirjutatud õiguse
puhul. Proaktiivne seadusloome on alati olnud tabu. Võib vaielda, et suurte
muutuste ajal, mil muutuste protsesski on kiirem kui kunagi varem ajaloos, on
aeg uuesti mõtiskleda, kas tabu ei olegi äkki enam tabu. Kas äkki võrrandis,
milles on vaid muutujad, võiks õiguskeskkond olla üks see konstant, mis
võimaldab meil paremini leppida tehnoloogiaga, mis otsustab meie eest ja
suhtes?
Märkused:
*1 Käesolev
artikkel põhineb 35. Eesti õigusteadlaste päevadel tehtud ettekandel „Robotid
meie ümber, meiega koos ja meie nimel?“ (Arvutivõrgus:
[Link] (02.01.2019)) ning
Riigikantselei strateegiabüroo tellitud analüüsil isejuhtivate sõidukite
eksperdirühma raames. Vt K. Turk, M. Pild. Analüüs SAE tase 4 ja 5
sõidukite kasutusele võtmiseks. Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium,
14.10.2017. Arvutivõrgus:[Link]
(26.02.2018).
*2 A.
Garza. “Look Ma, No Hands!”: Wrinkles and Wrecks in the Age of Autonomous
Vehicles. – New England Law Review 2012 (46) 3, lk 589.
*3 Intelligent
robots development and distribution promotion act. Korean act No 9014,
28.03.2008. Arvutivõrgus:
[Link]
(26.02.2018).
*4 A.
Bertolini. Robots as Products: The Case for a Realistic Analysis of Robotic
Applications and Liability Rules. – Law Innovation and Technology 2013
(5) 2, lk 216. Arvutivõrgus:
[Link] .
*5 C.
Leroux, R. Labruto. Suggestion for a Green Paper on legal issues in robotics. –
European Commission, Cordis, 2012. Arvutivõrgus:
[Link] .
*6 Täpsemalt
vt Guidelines on Regulating Robotics. – RoboLaw, 22.09.2014. Arvutivõrgus:
[Link] .
*7 Motion
for a Parliament resolution with recommendations to the Commission on Civil Law
Rules on Robotics (2015/2103(INL)). European Parliament, Committee on Legal
Affairs, 27.01.2015. Arvutivõrgus:
[Link]
(26.02.2018).
*8 Guidelines
on Regulating Robotics. – RoboLaw (viide 6). Vt ka A. Bertolini, E. Palmerini.
Regulating Robotics: A Challenge for Europe. – Upcoming Issues of EU Law.
European Parliament 2014, lk 180. Arvutivõrgus:
[Link] .
*9 Motion
for a Parliament resolution with recommendations to the Commission on Civil Law
Rules on Robotics (viide 7).
*10 N. Nevejans.
European Civil Law Rules in Robotics. Study PE 571.379. European Union 2016,
lk 8. Arvutivõrgus:[Link] .
*11 Lähemalt
vt IFR forecast: 1.7 million new robots to transform the world´s factories by
2020. Arvutivõrgus:[Link] (10.10.2017).
*12 Vt
nt Assistive technologies for people with disabilities. Part II: Current and
emerging Technologies. EPRS_IDA(2018)603218. European Parliament, STOA 2018.
Arvutivõrgus:
[Link]
(26.02.2018).
*13 J. A.
Vahlberg. Tehisintellekti loomingu autoriõiguslik kaitse. Magistritöö.
Juhendaja G. Lepik. Tartu Ülikool 2017, lk 10.
*14 Vt
tehisintellekt Benjamini loodud stsenaariumi “Sunspring”. Arvutivõrgus:
[Link]
(12.10.2017).
*15 AIVA
Technologiesi loodud tehisintellektist helilooja koht vt AI Composer Creates
Music for Films and Games. – NVIDIA Developer, 16.03.2017. Arvutivõrgus:
[Link]
(12.10.2017); Google’i tehisintellekti kohta, mis suudab luua originaalseid
algseid teoseid ja töötlusi, vt D. Gershgorn. These Are What the Google
Artificial Intelligence’s Dreams Look Like. – Popular Science, 20.06.2015.
Arvutivõrgus:[Link]
(12.10.2017); tehisintellekti kohta, mis suutis kirjutada novelli, vt
N. Rohaidi. Robot Almost Wins Short Story Writing Prize. – Asian Scientist
Magazine, 06.04.2016. Arvutivõrgus:
[Link]
(12.10.2017).
*16 A.
Aksiim. Enne kui masin ületab inimest. – Vikerkaar 2017/7–8. Arvutivõrgus:
[Link] (24.09.2017).
*17 Nt J. A. Vahlberg (viide 13); K. Altroff. Masintõlkimise
autoriõiguslikke küsimusi. Magistritöö. Juhendaja A. Kelli. Tartu Ülikool
2013; L. Unt. Digitaalvormis teostega seonduvad autoriõigusalased
probleemid. Magistritöö. Juhendaja A. Kalvi. Tartu Ülikool 2012;
R. Pärnpuu. Ontology Identification Problem in Computational Agents.
Master’s thesis. Supervisor D. Cohnitz. University of Tartu 2016;
M. Kotsar. Autonoomsete relvasüsteemide võimaliku keelustamise alustest
rahvusvahelises õiguses. Magistritöö. Juhendaja L. Mälksoo. Tartu Ülikool
2017; R. Kinkar. Tootjavastutus ja juhi deliktiõiguslik vastutus
autonoomsete sõidukite tehnoloogia puudusest tingitud kahju tekkimise korral.
Magistritöö. Juhendaja M. Rosentau. Tartu Ülikool 2015.
*18 E.
J. Zimmerman. Machine Minds: Frontiers in Legal Personhood. 2015, lk 14
Arvutivõrgus:[Link] (14.10.2017).
*19 Samas,
lk 16.
*20 Madis
Kotsar esitab oma 2017. aastal kaitstud magistritöös (viide 17, lk 8)
viitega Ameerika Ühendriikide kaitseministeeriumi direktiivile nr 3000.09
järgmise definitsiooni: „[A]utonoomne relvasüsteem [on] defineeritud kui
relvasüsteem, mis pärast aktiveerimist suudab iseseisvalt sihtmärke valida ja
lahingutegevusse astuda ilma inimoperaatori sekkumiseta; nende hulka kuuluvad
ka inimesepoolse järelevalve all olevad autonoomsed relvasüsteemid, mis on
kavandatud selliselt, et võimaldavad inimoperaatoritel relvasüsteemilt
kontrolli üle võtta, kuid on võimelised pärast aktiveerimist iseseisvalt
sihtmärke valima ja ilma täiendava inimesepoolse tegevuseta lahingutegevusse
astuma.“
*21 Teaduskirjanduses
samastatakse aeg-ajalt tugev autonoomsus tehisintellektiga. Käesoleva artikli
autorid selle seisukohaga ei nõustu, sest intelligentsuse eelduseks on küll
autonoomsus, kuid on veel lisatingimus (vt intelligentsuse definitsiooni).
*22 A. Bertolini (viide 4), lk 217.
*23 S. Legg. Machine Super Intelligence. Doctoral Dissertation. Supervisor:
Prof. Marcus Hutter. University of Lugano 2008.
*24 E. J. Zimmerman (viide 18), lk 16.
*25 S. Legg (viide 23), lk 6.
*26 E. J. Zimmerman (viide 18), lk 20.
*27 „Tehisintellekt“
– Eesti keele seletav sõnaraamat. M. Langemets jt (toim.). 2. tr. Eesti
Keele Sihtasutus 2009. Arvutivõrgus:
[Link] (07.09.2017).
*28 Vt nt N. Bostrom. Ethical Issues in Advanced Artificial Intelligence
Cognitive, Emotive and Ethical Aspects of Decision Making in Humans and in
Artificial Intelligence. Vol. 2. I. Smit et al. (eds.). Int.
Institute of Advanced Studies in Systems Research and Cybernetics 2003,
lk 12–17.
*29 G.
Hallevy. The Criminal Liability of Artificial Intelligence Entities – from
Science Fiction to Legal Social Control. – Akron Intellectual Property Journal
2010 (4) 2, lk 175–176.
*30 J. A. Vahlberg (viide 13), lk 18.
*31 M.
de Cock Buning. Autonomous Intelligent Systems as Creative Agents under the EU
Framework for Intellectual Property. – European Journal of Risk Regulation
2016 (7) 2, lk 313.
*32 Testi
läbimiseks peab tehisintellekt tegema järgi inimest selliselt, et
vestluspartner ei saaks aru, et suhtleb tehisintellektiga. Selle testi lõi
robootika isa Turing juba 1950. aastatel nn imiteerimismänguna. Vt
A. M. Turing. Computing Machinery and Intelligence. – Mind 1950 (59),
lk 433 jj; vt ka L. Solum. Legal Personhood for Artificial
Intelligences. – North Carolina Law Review 1992 (70) 4, lk 1231–1288.
*33 S.
Bayern. The Implications of Modern Business-Entity Law for the Regulation of
Autonomous Systems. – European Journal of Risk Regulation 2016 (7) 2,
lk 299.
*34 MIT’s
AI passes Turing Test for sound. – Robohub, 13.06.2016. Arvutivõrgus:
[Link] (22.08.2017).
*35 M.
de Cock Buning (viide 31), lk 311.
*36 Samas,
lk 310; vt ka V. Vinge. The Coming Technological Singularity: How to
Survive in the Post-Human Era. Department of Mathematical Sciences San Diego
State University 1993. Arvutivõrgus:[Link]
(14.10.2017). Singulaarsuse kohta üldiselt vt V. Vinge. The Coming Technological
Singularity: How to Survive in the Post-Human Era. – Whole Earth Review, Winter
1993.
*37 M.
de Cock Buning (viide 31), lk 310.
*38 A. Bertolini (viide 4), lk 217.
*39 N. Nevejans (viide 10), lk 8.
*40 Kuigi ka roboti füüsilise keha olemasolu kui roboti obligatoorse
eelduse osas on eriavamusi. Tunnustatakse, et on olemas ka digitaalseid
roboteid nagu finantsrobotid.
*41 Teaduskirjanduses
on sõnal „tehnoloogiline“ siinkohal primaarne tähendus, sest välistab sellisena
„teadvuse“.
*42 Motion for a Parliament resolution with recommendations to the
Commission on Civil Law Rules on Robotics (viide 9).
*43 G. P. Noone, D. C. Noone. The Debate Over Autonomous Weapons Systems. –
Case Western Reserve Journal of International Law 2015 (47) 1, lk 27.
*44 N. Nevejans (viide 10), lk 10–11.
*45 J.
S. Brodsky. Autonomous Vehicle Regulation: How an Uncertain Legal Landscape May
Hit the Brakes on Self-Driving Cars. – Berkeley Technology Law Journal, Annual
Review 2016 (31), lk 862.
*46 Samas,
lk 863.
*47 S.
Gless, E. Silverman, T. Weigend. If Robots Cause Harm, Who Is to Blame:
Self-Driving Cars and Criminal Liability. – New Criminal Law Review 2016
(19) 3, lk 414.
*48 T.
Burri. The Politics of Robot Autonomy. – European Journal of Risk Regulation
2016 (7) 2, lk 343.
*49 A.
Bertolini (viide 4), lk 231.
*50 S.
Gless jt (viide 47), lk 414.
*51 M.
de Cock Buning (viide 31), lk 312.
*52 H.
Surden, M. Williams. Technological Opacity, Predictability, and Self-Driving
Cars. – Cardozo Law Review 2016 (38) 1, lk 147–149.
*53 Nt
selgitatakse aruandes ajaloolis-kunstilist vaadet robotitele kui „negatiivsele“
läänelikus ajaloos. Kontrastiks on nimetatud ka, et näiteks Jaapani
šintoistlikus vaates on robotil ka hing ning näiteks Lõuna-Koreas on
intelligentne robot lausa kehtivas seaduses kajastatud: intelligentsete
robotite arendamise ja leviku edendamise seaduse art 2 lg 1
defineerib intelligentse roboti kui mehhaanilise seadme, mis tajub
väliskeskkonda, hindab olukordi ja liigub iseenesest. Vt Intelligent robots
development and distribution promotion act. Korean act No 13744, 06.01.2016 –
viidatud N. Nevejans (viide 10), lk 12 kaudu.
*54 Nt
Bill Gates, Stephen Hawking, Elon Musk jt hoiatuskiri selle kohta, et
tehisintellekt pöördub inimkonna ja inimsuse vastu, vt M. Sainato. Stephen
Hawking, Elon Musk, and Bill Gates Warn About Artificial Intelligence. –
Observer, 19.08.2015. Arvutivõrgus:
[Link]
(14.10.2017).
*55 Näiteks
vastukaja isejuhtivatele bussidele Eesti Euroopa Liidu Nõukogu eesistumise
ajal.
*56 T. Burri (viide 48), lk 359.
*57 Samas.
*58 Robotit
ja selle olemust on võrreldud ka orjaga Rooma õiguses
(arvestades orja piiratud teo- ja õigusvõimet), kuid
tunnistatud on ka analoogia probleemi, sest ori on inimene, kelleni robot oma
olemuselt ei küüni, vt nt U. Pagallo. Killers, Fridges, and Salves:
A Legal Journey in Robotics. – AI&Soc’y 2011 (26) 4, lk 347–348.
*59 A.
Bertolini (viide 4), lk 230.
*60 Täpsemalt
vt A. Bertolini (viide 4), lk 235.
*61 I. M. Ingles. Regulating Religious Robots: Free Exercise and RFRA in
the Time of Superintelligent Artificial Intelligence. – Georgetown Law Journal
2017 (105) 2, lk 517.
*62 J.
S. Brodsky (viide 45), lk 873; O. Ravid. Don’t Sue Me,
I Was Just Lawfully Texting & Drunk When My Autonomous Car Crashing
into You. – Southwestern Law Review 2014 (44) 1, lk 180.
*63 Tsiviilseadustiku
üldosa seadus. – RT I 2002, 35, 216; RT I, 30.01.2018, 6.
*64 Näiteks algoritmi poolt kalkuleeritavate andmete ajutiseks võialatiseks talletamiseks.
*65 O.
Ravid (viide 62), lk 180, 197; S. Bayern (viide 33), lk 297; B. van
der Sloot. Smart Technologies and the End(s) of Law, by Mireille Hildebrandt. –
European Data Protection Law Review 2015 (1) 2, lk 158. Algoritmide
ja juriidilise isiku seoste ning kaasnevate ohtude kohta lisaks vt L. M.
LoPucki. Algorithmic Entities. – Wash. U. L. Rev. 2018 (95) 887. Arvutivõrgus:
[Link] (13.02.2019).
*66 N. Nevejans (viide 10).
*67 Autonoomsete agentide kohta vt R. Calo. Open Robotics. – Maryland Law
Review 2011 (70) 3, lk 573; G. Hallevy (viide 29), lk 179.
*68 B.
van der Sloot (viide 65), lk 158.
*69 Vt
allmärkus 53.
*70 Lisaks
funktsionalistlikule arusaamale vajalikkusest kui sellisest on asjakohane, et
mistahes süsteemi, masina või roboti käsitamine õigussubjektsena ei läheks
vastuollu Euroopa humanistliku õigusajalooga. Kui leida, et ka robotil saab
olla oma vara ja vastutus, siis selline arusaam võimaldaks jaatada, et
autonoomsed intelligentsed robotid ei ole enam otseses peremees-ori-suhtes enda
omaniku või valdajaga ning omavad võimet teha ise juhiste ulatuses otsuseid, sh
ekslikke. Roboti kui mistahes vormis juriidilise isiku sarnase abstraktsioonina
käsitamise vastu on õiguskirjanduses välja toodud, et robot saab eksisteerida
füüsilises maailmas (kuigi näiteks finantsrobotil ei ole füüsilist keha), kuid
juriidiline isik on abstraktsioon, mida füüsilises maailmas olemas ei ole.
Tihti tuuakse sellise regulatsiooniviisi valiku näiteks, et juriidiline isik ei
saa kunagi inimest füüsiliselt vigastada. Vt nt I. M. Ingles
(viide 61), lk 516–517.
*71 S.
Bayern (viide 33), lk 297.
*72 Samas,
lk 298.
*73 Guidelines
on Regulating Robotics (viide 6).
*74 T.
Burri, I. Wildhaber. Introduction to the Special Issue on the Man and the
Machine. – European Journal of Risk Regulation 2016 (7) 2, lk 295.
*75 Motion
for a Parliament resolution with recommendations to the Commission on Civil Law
Rules on Robotics (viide 9).
*76 Samas.
*77 Tsiviilseadustiku
üldosa seadus. Kommenteeritud väljaanne. P. Varul jt (koost.). Juura 2010,
§ 7, lk 28.
*78 Pankrotiseadus.
– RT I 2003, 17, 95; RT I, 31.05.2018, 30.
*79 Karistusseadustik.
– RT I 2001, 61, 364; RT I, 04.01.2019, 15.
*80 RT
I, 23.02.2012, 11; 04.07.2017, 64.
*81 Tsiviilseadustiku üldosa seadus. Kommenteeritud väljaanne (viide 77),
§ 24, lk 82; samuti RKHKo 3-3-1-43-06, p 21.
*82 RKHKo
3-3-1-43-06, p 24.
*83 Tsiviilseadustiku
üldosa seadus. Kommenteeritud väljaanne (viide 77), § 24, lk 83.
*84 Siinjuures
tuleb lisada, et karistusõigus ei tunne teovõimet, vaid süüvõimet (võime teada
ühiskonnas kehtivaid norme ja juhtida omakäitumist nende normide järgi) ning
deliktiõigus tunneb teovõime asemel mõistet „deliktivõime“ (võime saada aru oma
teo õigusvastasusest). Ettenähtavas tulevikus ei ole intelligentse roboti
suhtes mistahes põhjust jaatada delikti- või süüvõime olemasolu, sest
tunnustame intelligentse roboti käitumist vaid selle pidaja/omaniku huvides,
ning seega ei ole intelligentne robot deliktiõiguse ega karistusõiguse
subjektiks.
*85 Tsiviilseadustiku
üldosa seadus. Kommenteeritud väljaanne (viide 77), § 8, lk 38.
*86 Samas,
§ 11, lk 56.
*87 Näiteks tagamaks, et puudulike tehingute suhtes
saaks kasutada äriõigusele omaseid lahendusi, näiteks tehingud, mis ületavad
volitusi, on käsitatavad ultra vires tehingutena jne.
*88 A. Bertolini (viide 4), lk 242.
*89 RT I
2001, 81, 487; RT I, 22.03.2018, 4.
*90 Tsiviilseadustiku
üldosa seadus. Kommenteeritud väljaanne (viide 77), lk 221.
*91 Motion for a Parliament resolution with recommendations to the
Commission on Civil Law Rules on Robotics (viide 8).
*92 Tsiviilseadustiku
üldosa seadus. Kommenteeritud väljaanne (viide 77), lk 221.
*1 Käesolev
artikkel põhineb 35. Eesti õigusteadlaste päevadel tehtud ettekandel „Robotid
meie ümber, meiega koos ja meie nimel?“ (Arvutivõrgus:
https://www.iuridicum.ee/35-oigusteadlaste-paevad/teesid (02.01.2019)) ning
Riigikantselei strateegiabüroo tellitud analüüsil isejuhtivate sõidukite
eksperdirühma raames. Vt K. Turk, M. Pild. Analüüs SAE tase 4 ja 5
sõidukite kasutusele võtmiseks. Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium,
14.10.2017. Arvutivõrgus: https://www.mkm.ee/sites/default/files/loppraport_analuus_sae_tase_4_ja_5_soidukite_kasutusele_votmiseks_riigikantselei_2017_10_15_ver_10_final.pdf
(26.02.2018).
*2 A.
Garza. “Look Ma, No Hands!”: Wrinkles and Wrecks in the Age of Autonomous
Vehicles. – New England Law Review 2012 (46) 3, lk 589.
*3 Intelligent
robots development and distribution promotion act. Korean act No 9014,
28.03.2008. Arvutivõrgus:
http://elaw.klri.re.kr/eng_mobile/viewer.do?hseq=17399&type=part&key=18
(26.02.2018).
*4 A.
Bertolini. Robots as Products: The Case for a Realistic Analysis of Robotic
Applications and Liability Rules. – Law Innovation and Technology 2013
(5) 2, lk 216. Arvutivõrgus:
http://web.jus.unipi.it/summer-lisbon/wp-content/uploads/sites/3/2014/06/Bertolini_Robots-as-Products.pdf.
*5 C.
Leroux, R. Labruto. Suggestion for a Green Paper on legal issues in robotics. –
European Commission, Cordis, 2012. Arvutivõrgus:
https://www.unipv-lawtech.eu/files/euRobotics-legal-issues-in-robotics-DRAFT_6j6ryjyp.pdf.
*6 Täpsemalt
vt Guidelines on Regulating Robotics. – RoboLaw, 22.09.2014. Arvutivõrgus:
http://www.robolaw.eu/RoboLaw_files/documents/robolaw_d6.2_guidelinesregulatingrobotics_20140922.pdf.
*7 Motion
for a Parliament resolution with recommendations to the Commission on Civil Law
Rules on Robotics (2015/2103(INL)). European Parliament, Committee on Legal
Affairs, 27.01.2015. Arvutivõrgus:
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+REPORT+A8-2017-0005+0+DOC+XML+V0//EN#title1
(26.02.2018).
*8 Guidelines
on Regulating Robotics. – RoboLaw (viide 6). Vt ka A. Bertolini, E. Palmerini.
Regulating Robotics: A Challenge for Europe. – Upcoming Issues of EU Law.
European Parliament 2014, lk 180. Arvutivõrgus:
http://www.europarl.europa.eu/document/activities/cont/201409/20140924ATT89662/20140924ATT89662EN.pdf.
*9 Motion
for a Parliament resolution with recommendations to the Commission on Civil Law
Rules on Robotics (viide 7).
*10 N. Nevejans.
European Civil Law Rules in Robotics. Study PE 571.379. European Union 2016,
lk 8. Arvutivõrgus: http://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2016/571379/IPOL_STU%282016%29571379_EN.pdf.
*11 Lähemalt
vt IFR forecast: 1.7 million new robots to transform the world´s factories by
2020. Arvutivõrgus: https://ifr.org/ (10.10.2017).
*12 Vt
nt Assistive technologies for people with disabilities. Part II: Current and
emerging Technologies. EPRS_IDA(2018)603218. European Parliament, STOA 2018.
Arvutivõrgus:
http://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/IDAN/2018/603218/EPRS_IDA(2018)603218(ANN2)_EN.pdf
(26.02.2018).
*13 J. A.
Vahlberg. Tehisintellekti loomingu autoriõiguslik kaitse. Magistritöö.
Juhendaja G. Lepik. Tartu Ülikool 2017, lk 10.
*14 Vt
tehisintellekt Benjamini loodud stsenaariumi “Sunspring”. Arvutivõrgus:
http://www.thereforefilms.com/uploads/6/5/1/0/6510220/sunspring_final.pdf
(12.10.2017).
*15 AIVA
Technologiesi loodud tehisintellektist helilooja koht vt AI Composer Creates
Music for Films and Games. – NVIDIA Developer, 16.03.2017. Arvutivõrgus:
https://news.developer.nvidia.com/ai-composer-creates-music-for-films-and-games/
(12.10.2017); Google’i tehisintellekti kohta, mis suudab luua originaalseid
algseid teoseid ja töötlusi, vt D. Gershgorn. These Are What the Google
Artificial Intelligence’s Dreams Look Like. – Popular Science, 20.06.2015.
Arvutivõrgus: http://www.popsci.com/these-are-what-google-artificial-intelligences-dreams-look#page-4
(12.10.2017); tehisintellekti kohta, mis suutis kirjutada novelli, vt
N. Rohaidi. Robot Almost Wins Short Story Writing Prize. – Asian Scientist
Magazine, 06.04.2016. Arvutivõrgus:
http://www.asianscientist.com/2016/04/tech/robot-ai-writing-japan-future-uni-hakodate/
(12.10.2017).
*16 A.
Aksiim. Enne kui masin ületab inimest. – Vikerkaar 2017/7–8. Arvutivõrgus:
http://www.vikerkaar.ee/archives/21728 (24.09.2017).
*17 Nt J. A. Vahlberg (viide 13); K. Altroff. Masintõlkimise
autoriõiguslikke küsimusi. Magistritöö. Juhendaja A. Kelli. Tartu Ülikool
2013; L. Unt. Digitaalvormis teostega seonduvad autoriõigusalased
probleemid. Magistritöö. Juhendaja A. Kalvi. Tartu Ülikool 2012;
R. Pärnpuu. Ontology Identification Problem in Computational Agents.
Master’s thesis. Supervisor D. Cohnitz. University of Tartu 2016;
M. Kotsar. Autonoomsete relvasüsteemide võimaliku keelustamise alustest
rahvusvahelises õiguses. Magistritöö. Juhendaja L. Mälksoo. Tartu Ülikool
2017; R. Kinkar. Tootjavastutus ja juhi deliktiõiguslik vastutus
autonoomsete sõidukite tehnoloogia puudusest tingitud kahju tekkimise korral.
Magistritöö. Juhendaja M. Rosentau. Tartu Ülikool 2015.
*18 E.
J. Zimmerman. Machine Minds: Frontiers in Legal Personhood. 2015, lk 14
Arvutivõrgus: https://ssrn.com/abstract=2563965 (14.10.2017).
*19 Samas,
lk 16.
*20 Madis
Kotsar esitab oma 2017. aastal kaitstud magistritöös (viide 17, lk 8)
viitega Ameerika Ühendriikide kaitseministeeriumi direktiivile nr 3000.09
järgmise definitsiooni: „[A]utonoomne relvasüsteem [on] defineeritud kui
relvasüsteem, mis pärast aktiveerimist suudab iseseisvalt sihtmärke valida ja
lahingutegevusse astuda ilma inimoperaatori sekkumiseta; nende hulka kuuluvad
ka inimesepoolse järelevalve all olevad autonoomsed relvasüsteemid, mis on
kavandatud selliselt, et võimaldavad inimoperaatoritel relvasüsteemilt
kontrolli üle võtta, kuid on võimelised pärast aktiveerimist iseseisvalt
sihtmärke valima ja ilma täiendava inimesepoolse tegevuseta lahingutegevusse
astuma.“
*21 Teaduskirjanduses
samastatakse aeg-ajalt tugev autonoomsus tehisintellektiga. Käesoleva artikli
autorid selle seisukohaga ei nõustu, sest intelligentsuse eelduseks on küll
autonoomsus, kuid on veel lisatingimus (vt intelligentsuse definitsiooni).
*22 A. Bertolini (viide 4), lk 217.
*23 S. Legg. Machine Super Intelligence. Doctoral Dissertation. Supervisor:
Prof. Marcus Hutter. University of Lugano 2008.
*24 E. J. Zimmerman (viide 18), lk 16.
*25 S. Legg (viide 23), lk 6.
*26 E. J. Zimmerman (viide 18), lk 20.
*27 „Tehisintellekt“
– Eesti keele seletav sõnaraamat. M. Langemets jt (toim.). 2. tr. Eesti
Keele Sihtasutus 2009. Arvutivõrgus:
https://www.eki.ee/dict/ekss/index.cgi?Q=tehisintellekt&F=M (07.09.2017).
*28 Vt nt N. Bostrom. Ethical Issues in Advanced Artificial Intelligence
Cognitive, Emotive and Ethical Aspects of Decision Making in Humans and in
Artificial Intelligence. Vol. 2. I. Smit et al. (eds.). Int.
Institute of Advanced Studies in Systems Research and Cybernetics 2003,
lk 12–17.
*29 G.
Hallevy. The Criminal Liability of Artificial Intelligence Entities – from
Science Fiction to Legal Social Control. – Akron Intellectual Property Journal
2010 (4) 2, lk 175–176.
*30 J. A. Vahlberg (viide 13), lk 18.
*31 M.
de Cock Buning. Autonomous Intelligent Systems as Creative Agents under the EU
Framework for Intellectual Property. – European Journal of Risk Regulation
2016 (7) 2, lk 313.
*32 Testi
läbimiseks peab tehisintellekt tegema järgi inimest selliselt, et
vestluspartner ei saaks aru, et suhtleb tehisintellektiga. Selle testi lõi
robootika isa Turing juba 1950. aastatel nn imiteerimismänguna. Vt
A. M. Turing. Computing Machinery and Intelligence. – Mind 1950 (59),
lk 433 jj; vt ka L. Solum. Legal Personhood for Artificial
Intelligences. – North Carolina Law Review 1992 (70) 4, lk 1231–1288.
*33 S.
Bayern. The Implications of Modern Business-Entity Law for the Regulation of
Autonomous Systems. – European Journal of Risk Regulation 2016 (7) 2,
lk 299.
*34 MIT’s
AI passes Turing Test for sound. – Robohub, 13.06.2016. Arvutivõrgus:
http://robohub.org/mits-ai-passes-turing-test-for-sound/ (22.08.2017).
*35 M.
de Cock Buning (viide 31), lk 311.
*36 Samas,
lk 310; vt ka V. Vinge. The Coming Technological Singularity: How to
Survive in the Post-Human Era. Department of Mathematical Sciences San Diego
State University 1993. Arvutivõrgus: http://mindstalk.net/vinge/vinge-sing.html
(14.10.2017). Singulaarsuse kohta üldiselt vt V. Vinge. The Coming Technological
Singularity: How to Survive in the Post-Human Era. – Whole Earth Review, Winter
1993.
*37 M.
de Cock Buning (viide 31), lk 310.
*38 A. Bertolini (viide 4), lk 217.
*39 N. Nevejans (viide 10), lk 8.
*40 Kuigi ka roboti füüsilise keha olemasolu kui roboti obligatoorse
eelduse osas on eriavamusi. Tunnustatakse, et on olemas ka digitaalseid
roboteid nagu finantsrobotid.
*41 Teaduskirjanduses
on sõnal „tehnoloogiline“ siinkohal primaarne tähendus, sest välistab sellisena
„teadvuse“.
*42 Motion for a Parliament resolution with recommendations to the
Commission on Civil Law Rules on Robotics (viide 9).
*43 G. P. Noone, D. C. Noone. The Debate Over Autonomous Weapons Systems. –
Case Western Reserve Journal of International Law 2015 (47) 1, lk 27.
*44 N. Nevejans (viide 10), lk 10–11.
*45 J.
S. Brodsky. Autonomous Vehicle Regulation: How an Uncertain Legal Landscape May
Hit the Brakes on Self-Driving Cars. – Berkeley Technology Law Journal, Annual
Review 2016 (31), lk 862.
*46 Samas,
lk 863.
*47 S.
Gless, E. Silverman, T. Weigend. If Robots Cause Harm, Who Is to Blame:
Self-Driving Cars and Criminal Liability. – New Criminal Law Review 2016
(19) 3, lk 414.
*48 T.
Burri. The Politics of Robot Autonomy. – European Journal of Risk Regulation
2016 (7) 2, lk 343.
*49 A.
Bertolini (viide 4), lk 231.
*50 S.
Gless jt (viide 47), lk 414.
*51 M.
de Cock Buning (viide 31), lk 312.
*52 H.
Surden, M. Williams. Technological Opacity, Predictability, and Self-Driving
Cars. – Cardozo Law Review 2016 (38) 1, lk 147–149.
*53 Nt
selgitatakse aruandes ajaloolis-kunstilist vaadet robotitele kui „negatiivsele“
läänelikus ajaloos. Kontrastiks on nimetatud ka, et näiteks Jaapani
šintoistlikus vaates on robotil ka hing ning näiteks Lõuna-Koreas on
intelligentne robot lausa kehtivas seaduses kajastatud: intelligentsete
robotite arendamise ja leviku edendamise seaduse art 2 lg 1
defineerib intelligentse roboti kui mehhaanilise seadme, mis tajub
väliskeskkonda, hindab olukordi ja liigub iseenesest. Vt Intelligent robots
development and distribution promotion act. Korean act No 13744, 06.01.2016 –
viidatud N. Nevejans (viide 10), lk 12 kaudu.
*54 Nt
Bill Gates, Stephen Hawking, Elon Musk jt hoiatuskiri selle kohta, et
tehisintellekt pöördub inimkonna ja inimsuse vastu, vt M. Sainato. Stephen
Hawking, Elon Musk, and Bill Gates Warn About Artificial Intelligence. –
Observer, 19.08.2015. Arvutivõrgus:
https://observer.com/2015/08/stephen-hawking-elon-musk-and-bill-gates-warn-about-artificial-intelligence/
(14.10.2017).
*55 Näiteks
vastukaja isejuhtivatele bussidele Eesti Euroopa Liidu Nõukogu eesistumise
ajal.
*56 T. Burri (viide 48), lk 359.
*57 Samas.
*58 Robotit
ja selle olemust on võrreldud ka orjaga Rooma õiguses
(arvestades orja piiratud teo- ja õigusvõimet), kuid
tunnistatud on ka analoogia probleemi, sest ori on inimene, kelleni robot oma
olemuselt ei küüni, vt nt U. Pagallo. Killers, Fridges, and Salves:
A Legal Journey in Robotics. – AI&Soc’y 2011 (26) 4, lk 347–348.
*59 A.
Bertolini (viide 4), lk 230.
*60 Täpsemalt
vt A. Bertolini (viide 4), lk 235.
*61 I. M. Ingles. Regulating Religious Robots: Free Exercise and RFRA in
the Time of Superintelligent Artificial Intelligence. – Georgetown Law Journal
2017 (105) 2, lk 517.
*62 J.
S. Brodsky (viide 45), lk 873; O. Ravid. Don’t Sue Me,
I Was Just Lawfully Texting & Drunk When My Autonomous Car Crashing
into You. – Southwestern Law Review 2014 (44) 1, lk 180.
*63 Tsiviilseadustiku
üldosa seadus. – RT I 2002, 35, 216; RT I, 30.01.2018, 6.
*64 Näiteks algoritmi poolt kalkuleeritavate andmete ajutiseks võialatiseks talletamiseks.
*65 O.
Ravid (viide 62), lk 180, 197; S. Bayern (viide 33), lk 297; B. van
der Sloot. Smart Technologies and the End(s) of Law, by Mireille Hildebrandt. –
European Data Protection Law Review 2015 (1) 2, lk 158. Algoritmide
ja juriidilise isiku seoste ning kaasnevate ohtude kohta lisaks vt L. M.
LoPucki. Algorithmic Entities. – Wash. U. L. Rev. 2018 (95) 887. Arvutivõrgus:
https://openscholarship.wustl.edu/law_lawreview/vol95/iss4/7 (13.02.2019).
*66 N. Nevejans (viide 10).
*67 Autonoomsete agentide kohta vt R. Calo. Open Robotics. – Maryland Law
Review 2011 (70) 3, lk 573; G. Hallevy (viide 29), lk 179.
*68 B.
van der Sloot (viide 65), lk 158.
*69 Vt
allmärkus 53.
*70 Lisaks
funktsionalistlikule arusaamale vajalikkusest kui sellisest on asjakohane, et
mistahes süsteemi, masina või roboti käsitamine õigussubjektsena ei läheks
vastuollu Euroopa humanistliku õigusajalooga. Kui leida, et ka robotil saab
olla oma vara ja vastutus, siis selline arusaam võimaldaks jaatada, et
autonoomsed intelligentsed robotid ei ole enam otseses peremees-ori-suhtes enda
omaniku või valdajaga ning omavad võimet teha ise juhiste ulatuses otsuseid, sh
ekslikke. Roboti kui mistahes vormis juriidilise isiku sarnase abstraktsioonina
käsitamise vastu on õiguskirjanduses välja toodud, et robot saab eksisteerida
füüsilises maailmas (kuigi näiteks finantsrobotil ei ole füüsilist keha), kuid
juriidiline isik on abstraktsioon, mida füüsilises maailmas olemas ei ole.
Tihti tuuakse sellise regulatsiooniviisi valiku näiteks, et juriidiline isik ei
saa kunagi inimest füüsiliselt vigastada. Vt nt I. M. Ingles
(viide 61), lk 516–517.
*71 S.
Bayern (viide 33), lk 297.
*72 Samas,
lk 298.
*73 Guidelines
on Regulating Robotics (viide 6).
*74 T.
Burri, I. Wildhaber. Introduction to the Special Issue on the Man and the
Machine. – European Journal of Risk Regulation 2016 (7) 2, lk 295.
*75 Motion
for a Parliament resolution with recommendations to the Commission on Civil Law
Rules on Robotics (viide 9).
*76 Samas.
*77 Tsiviilseadustiku
üldosa seadus. Kommenteeritud väljaanne. P. Varul jt (koost.). Juura 2010,
§ 7, lk 28.
*78 Pankrotiseadus.
– RT I 2003, 17, 95; RT I, 31.05.2018, 30.
*79 Karistusseadustik.
– RT I 2001, 61, 364; RT I, 04.01.2019, 15.
*80 RT
I, 23.02.2012, 11; 04.07.2017, 64.
*81 Tsiviilseadustiku üldosa seadus. Kommenteeritud väljaanne (viide 77),
§ 24, lk 82; samuti RKHKo 3-3-1-43-06, p 21.
*82 RKHKo
3-3-1-43-06, p 24.
*83 Tsiviilseadustiku
üldosa seadus. Kommenteeritud väljaanne (viide 77), § 24, lk 83.
*84 Siinjuures
tuleb lisada, et karistusõigus ei tunne teovõimet, vaid süüvõimet (võime teada
ühiskonnas kehtivaid norme ja juhtida omakäitumist nende normide järgi) ning
deliktiõigus tunneb teovõime asemel mõistet „deliktivõime“ (võime saada aru oma
teo õigusvastasusest). Ettenähtavas tulevikus ei ole intelligentse roboti
suhtes mistahes põhjust jaatada delikti- või süüvõime olemasolu, sest
tunnustame intelligentse roboti käitumist vaid selle pidaja/omaniku huvides,
ning seega ei ole intelligentne robot deliktiõiguse ega karistusõiguse
subjektiks.
*85 Tsiviilseadustiku
üldosa seadus. Kommenteeritud väljaanne (viide 77), § 8, lk 38.
*86 Samas,
§ 11, lk 56.
*87 Näiteks tagamaks, et puudulike tehingute suhtes
saaks kasutada äriõigusele omaseid lahendusi, näiteks tehingud, mis ületavad
volitusi, on käsitatavad ultra vires tehingutena jne.
*88 A. Bertolini (viide 4), lk 242.
*89 RT I
2001, 81, 487; RT I, 22.03.2018, 4.
*90 Tsiviilseadustiku
üldosa seadus. Kommenteeritud väljaanne (viide 77), lk 221.
*91 Motion for a Parliament resolution with recommendations to the
Commission on Civil Law Rules on Robotics (viide 8).
*92 Tsiviilseadustiku
üldosa seadus. Kommenteeritud väljaanne (viide 77), lk 221.