1. Sissejuhatus
Kindlustusõiguses on kaheksa keskset
õiguslikku printsiipi, millest kindlustuslepingute puhul lähtutakse *1 :
a) uberrimae fidei printsiip ehk
poolte suurima usalduse põhimõte (ingl the utmost good faith) *2 ;
b) kindlustushuvi printsiip on
kindlustuses keskse tähtsusega ja selle eesmärk on tagada, et kindlustusest ei
saaks hasartmäng – kindlustushuvi on kindlustatud isiku huvi mitte kanda kindlustusjuhtumi
toimumise korral rahas mõõdetavat kahju *3 ;
c) hüvitamise printsiip eeldab, et
taastatakse kindlustusvõtja rahaline olukord enne kindlustusjuhtumi toimumist,
s.o kindlustusvõtja ei peaks saama kindlustusjuhtumist kasu *4 ;
d) lähima põhjusliku seose printsiip
(lad causa proxima), s.o kahju hüvitamise eelduseks on, et kahju on
tekkinud kindlustuslepingus kokku lepitud juhtumi/riski
toimumise/realiseerumise tagajärjel, mh peab kahju tekkimisel kaaluma, milline
on selle kahjuga lähimas põhjuslikus seoses olev sündmus ja kas tegu on
kindlustusjuhtumiga *5 ;
e) actio directa printsiip
tähendab kohustuslikus vastutuskindlustuses kahjustatud isiku õigust esitada
nõue otse kahjutekitaja kindlustusandja vastu *6 ;
f) solidaarse hüvitamise printsiip,
mille kohaselt juhul, kui on sõlmitud mitu kindlustuslepingut ühe kindlustatud
eseme kohta, ei saa kogu hüvitis ületada tegelikku kahju *7 ;
g) kahju vähendamise/minimeerimise
printsiipseondub riskide jagamise põhimõttega – kindlustusvõtja
peab käituma kindlustuslepingu olemasolu korral täpselt samamoodi, nagu ta
käituks, kui tal ei oleks kindlustuslepingut, s.o kindlustusvõtja ei tohi
käituda kindlustatud eseme suhtes hooletult hoolimata sellest, et see on
kindlustatud *8 ;
h) nõuete ülemineku printsiip (regress,
subrogatsioon), mille kohaselt olukorras, kus kindlustusandja hüvitab
kindlustusvõtjale tekkinud kahju, läheb kindlustusvõtja enda võimalik
nõudeõigus kahju põhjustanud isiku vastu üle kindlustusandjale. *9
Autorid analüüsivad alljärgnevalt
kindlustushuvi printsiipi ning seda, kas ja kuidas on see realiseerunud Eesti
õiguses.
Kindlustusel ja hasartmängudel on samad
juured. Siiski erineb kindlustus hasartmängust, kus väikese panuse eest
ihaldatakse olla üks tuhandest ja saada suur võit. Kindlustuslepingu sõlminud
isik loodab vastupidi hasartmängijale, et tema ei ole üks tuhandest, kelle
suhtes statistiline võimalus teoks saab. Samas põhinevad mõlemad ühtviisi
teatava sündmuse toimumise statistilisel võimalusel ning sündmuse toimumise
korral saab üks isik paljude panused. *10 Just kindlustushuvi on see, mille
kaudu eristatakse kindlustust hasartmängust.
Kindlustuse ja hasartmängu vahel
vahetegemine on õiguse ja kultuuri tagajärg ning see ei ole aksiomaatiline. *11
Lääne kindlustussüsteem on islamimaades keelatud just seetõttu, et see sisaldab
hasartmängu (õnnemängu) elemente. *12
2. Kindlustushuvi printsiip
Kindlustushuvi printsiip kujunes common law’
riikides petturlike meremeeste ja mängurite tegevuse tõttu. Näiteks kui isik X
kindlustab laeva koos selle lastiga, millega ei seo teda miski (sellega ei
veeta tema kaupa, laev ei kuulu talle, laeva omanik ei ole tema võlgnik jne),
siis kindlustusjuhtumi saabumine on harilik mäng tõenäosuse peale: laev kas
upub või ei upu. Kui laev ei upu, kaotab isik X oma investeeringu n-ö
loteriipiletisse ehk kindlustusmakse. Juhul kui laev upub (kindlustusjuhtum),
siis isik X saab kindlustushüvitise. 18. sajandil muutus tavapäraseks
elukindlustuslepingute sõlmimine isikute poolt, kes polnud seotud kindlustatud
isikutega või kes polnud huvitatud nende elust. Kindlustusandjad polnud tihti
huvitatud sellest, millisel põhjusel selliseid kindlustuslepinguid sõlmiti.
Selline praktika oli laialdane ja kahjulik mitmel põhjusel, näiteks oli ohus
kindlustatud isikute elu. *13
Kui isikul
puudub huvi eseme säilimise või isiku elusolemise vastu ja ta kindlustab neid
vara kaotuse või surma vastu, siis on tegemist sisuliselt kihlveoga. Kui ese
hävib enne, kui on tasutud selle esemega võrdses suuruses kindlustusmakse, saab
kindlustusvõtja kasu. Teiselt poolt, kui kindlustusvõtjal on huvi eseme
säilimise või kindlustatud isiku elu vastu, siis ei saa ta selle eseme
hävimisest või kindlustatud isiku surmast kasu.
Kindlustushuvi printsiibi lõi esialgu
kohtupraktika. *14 Seejärel sätestati see ka Inglismaal
seadustes Marine Insurance Act (1746) ja The Life Assurance Act
(1774), kus see ei olnud siiski täpselt formuleeritud. *15
Kindlustushuvi printsiibi sõnastas esimest korda konkreetselt Inglismaa
kohtunik lord Lawrence 1806. aasta kohtuasjas Lucena vs. Craufurd *16
kui „õiguse seoses varaga või õiguse, mis tuleneb mingist varaga seotud
lepingust, mis mõlemal juhul võidakse kaotada erakorralise sündmuse tõttu, mis
mõjutab poole võimalust hüve või valdust kasutada“. Seega kindlustushuvi
takistab kindlustuslepingu muutumist kihlveoks/hasartmänguks. *17
Õiguskirjanduses leitakse, et kindlustushuvi
on kindlustuse põhiprintsiip, sest see on sine qua non iga kehtiva
kindlustuslepingu puhul. *18 Õigussüsteemides, milles on
kindlustushuvi printsiip realiseerunud, on see takistanud ostmast elu- või kahjukindlustuse
lepinguid seoses võõraste (teiste) isikute elu ja varaga, et mitte anda
kindlustusvõtjale stiimulit selle võõra isiku elu lõpetamiseks või vara
hävitamiseks, saamaks kindlustushüvitist. Sellistes süsteemides nõuab seadus,
et kindlustusvõtjal oleks kindlustushuvi seoses kindlustatava isiku või tema
varaga, ja lepinguid, mille puhul selline huvi puudub, peetakse tühiseks
vastuolu tõttu heade kommetega. *19
Omaette küsimus on, kes ja millisel hetkel
peaks kindlustushuvi olemasolu või selle puudumise kindlaks tegema ja milline
meetod oleks selleks sobilik. *20 Kindlustushuvi kindlakstegemine on
problemaatiline, sest tihti ei ole keegi huvitatud kindlustushuvi
tuvastamisest. Kui seadus ei sätesta ranget korda, kuidas ja millal tuleb
kindlustushuvi tuvastada, ja kui seda ei tehta, siis ei ole otseselt kellelgi
põhjust selle küsimusega tegeleda. Kui regulatsioon puuduks, siis võib
kindlustusvõtja olla huvitatud eespool kirjeldatud „loteriipileti“ ostmisest,
näiteks võiks kindlustada naabri auto ja loota, et sellega juhtub õnnetus.
Kindlustusandjate jaoks on kindlustuslepingute sõlmimine äritegevus ja nad ei
pruugi tunda huvi selle vastu, mis põhjustel isik kindlustuslepingut sõlmida
soovib – kas teda kindlustatud esemega midagi seob või ei. Juhul kui kindlustusvõtja
ei hakka ise kindlustusjuhtumi toimumisele kaasa aitama (nt pannes naabri auto
põlema), ei tohiks sellise lepingu sõlmimine ka auto omanikku häirida. Seega
siduvate reeglite puudumise korral puuduvad otsesed huvilised, kes
kindlustushuvi põhimõtet ellu viivad, ja sellepärast võib see printsiip
tasapisi kaduma minna. Idee tasandil kindlustushuvi printsiip ei toimi, vaid
saab realiseeruda ainult juhul, kui kindlustusõiguse regulatsioon seda ühel või
teisel viisil tagab. Nüüdisaegses õiguskirjanduses leitakse ka, et
kindlustushuvi nõue (kindlustuslepingute puhul) tähendab seda, et
kindlustusvõtjal/kindlustatud isikul peab see olema kindlustusjuhtumi toimumise
ajal, kuid kindlustushuvi ei ole vajalik lepingu sõlmimise ajal. Seega
kindlustuslepingu sõlmimisel ei ole kindlustushuvi määramine vajalik ning
lisaks sellele ei ole see alati võimalik. *21 Sellega on
kaugenetud esialgsest kindlustushuvi printsiibist, mis eeldas kindlustushuvi ka
kindlustuslepingu sõlmimisel. Samas leiavad teised tänapäeva autorid, et iga
kindlustusleping saab olla sõlmitud vaid kindlustushuvi olemasolu korral
kindlustatud eseme vastu, mida soovitakse kindlustada. Täies ulatuses
rakendatakse seda elukindlustuses. *22
Kindlustushuvi on olemas vaid sellel,
kellele saavad tekkida negatiivsed majanduslikud tagajärjed kindlustusriski
realiseerumisest. *23 Teisisõnu, kindlustuslepingu sõlmimise
põhjuseks peaks olema soov maandada oma majanduslikke riske: sündmus, mille
kohta kindlustusleping sõlmitakse, peaks olema kindlustusvõtja jaoks ebasoodne
ja mittesoovitav, sest tooks (ilma kindlustuslepingu sõlmimiseta) kaasa
negatiivsed tagajärjed. Näiteks isikule kuuluv maja häviks, tema auto
varastataks või peaks üürnik üüritud korteri omanikule hüvitama tekitatud
veekahju. Kindlustushuvi on olemas ka siis, kui kindlustatud isik saab
kindlustatud eseme olemasolust finants- või muud kasu. Näiteks on mul huvi oma
maja ja võib-olla ka ämma maja säilimise vastu, samas ei ole mul üldjuhul
isiklikku huvi Viru hotelli säilimise vastu.
Selleks, et kindlustushuvi saaks saada
kindlustuslepingu esemeks ja saaks õigusliku (kohtuliku) kaitse, on vaja täita
teatavad tingimused: kindlustushuvi peaks olema varaline kasu, mis on
rahaliselt hinnatav. Moraalseid, teaduslikke jne huvisid ei kindlustata.
Kindlustushuvi võib põhineda mitte ainult juriidilisel seosel, vaid ka
majanduslikul ja lihtsalt faktilisel: kindlustusvõtjateks võivad olla mitte
ainult asja omanikud, vaid ka need, kes on kaotanud õigusliku seose selle
asja/hüvega (nt müüja pärast seda, kui risk on läinud ostjale üle, kuivõrd kuni
raha tasumiseni on ta siiski huvitatud asja säilimisest). Huvi võib olla ka
tulevikus või tingimuslik, kindlustada saab ka nimetud / teada mitteolevad
huvid, s.o sellised, mida kindlustuslepingu sõlmimisel on raske iseloomustada
(merekindlustuses „ohutul saabumisel“). *24
Kindlustushuvi tuleneb seega kindlustusvõtja
õiguslikust, majanduslikust või sotsiaalsest seosest kindlustatud esemega.
Sellised seosed võivad autorite arvates kahjukindlustuses olla näiteks
– omandiõigus (nt on kindlustusvõtja
kindlustatava auto omanik);
– kasutusleping (üürileping, rendileping,
liisinguleping, frantsiisileping);
– laenuleping ja krediidileping (nt on
hüpoteegipidaja huvitatud kinnisasja säilimisest);
– tasuta kasutamise leping (nt sõbra nõusolek
kasutada pikemat aega tasuta tema autot);
– varaline vastutus, mis võib tuleneda eseme
valdamisest, ümbertöötlemisest või kasutamisest;
– varakindlustuses *25
üldiselt kujutab kindlustushuvi endast varalist huvi kaitsta kindlustusvõtjat
kahju tekkimise eest.
Seega, kindlustushuvi on vaid sellel,
kellele saavad tekkida negatiivsed majanduslikud tagajärjed kindlustusriski
realiseerumisest. *26
Teisiti on olukord elukindlustuses *27 ,
kus kindlustushuvi ei saa olla korrelatsioonis kindlustuslepingu esemega. Seda
eelkõige seetõttu, et inimese elu ei ole hinnatav, seda saab kindlustada igas
summas, mida kindlustusvõtja saab oma majanduslikus seisus lubada ja milles
kindlustusandja on valmis kindlustuslepingut sõlmima. Elukindlustuses
eksisteerib kindlustushuvi, kui kindlustusvõtja on huvitatud, et kindlustatud
isiku elu jätkuks, s.o kindlustatud isiku surm tooks kaasa rahalise kahju.
Elukindlustuses saab kindlustushuvist rääkida näiteks laenuandja poolt vaadates
selliselt, et tal on huvi kindlustatud isiku elusoleku vastu, et saada tagasi
antud laen. Ka elukindlustus eeldab seega õigusliku, majandusliku või
sotsiaalse seose olemasolu. Lihtsamad näited on olukorrad, kus isik kindlustab
ise enda elu, määrates soodustatud isikuks ülalpeetavad, pereliikmed, abikaasa
või elukaaslase. Seega elukindlustuse korral on kindlustusvõtja kindlustushuvi:
a) huvi, mis põhineb mõistlikul rahalise
eelise ootusel seoses inimese jätkuva elu ja tervisliku seisundiga ning sellest
tulenevalt kahjuga selle isiku võimaliku surma või tervise halvenemise tõttu;
b) huvi, mis põhineb lähedussuhetel
(sugulussuhted, abielu, kooselu jne).
Õiguskirjanduses on arutletud selle üle,
milline perekondlik seos oleks piisav, et elukindlustuslepingu sõlmimiseks
esineks kindlustushuvi. Enamik autoreid peab piisavaks seost abikaasa, lapse ja
teatud juhul ka õe-venna elu kindlustamiseks, aga kaugem perekondlik seos (nt
lapselaps, ämm, vennapoeg) ei peaks autorite arvates olema piisav. *28
3. Kindlustushuvi printsiibi realiseerumine Eesti õiguses
Eesti õiguses reguleerib kindlustushuvi VÕS
§ 478 lõige 1, mille kohaselt on kindlustushuvi kindlustusvõtja huvi
kindlustada ennast kindla kindlustusriski vastu. See säte asetseb VÕS 24.
peatüki „Kahjukindlustus“ 1. jao 1. jaotises. Seega normi asetsemisest
tulenevalt võib esitada küsimuse, kas seadusandja on sidunud kindlustushuvi
vaid kahjukindlustusega. Autorid leiavad, et kindlustushuvi printsiip
eksisteerib võlaõiguses ka elukindlustusega seoses (vt edaspidi).
Kindlustushuvi reguleerivale VÕS § 478
lõikele 1 järgnevad sätted reguleerivad aga olukorda, kus kindlustushuvi
puudub. Kui kindlustushuvi ei ole kindlustuskaitse algul olemas või kui
tulevase kindlustusriski kindlustamisel kindlustushuvi ei teki, vabaneb
kindlustusvõtja kindlustusmakse tasumise kohustusest. Kindlustusandja võib sel
juhul nõuda kindlustusvõtjalt mõistlike asjaajamiskulude hüvitamist
(lg 2). Kui kindlustushuvi lõpeb pärast kindlustuskaitse algust, on
kindlustusandjal õigus kindlustusmaksele, mida ta oleks saanud nõuda, kui
kindlustus oleks võetud üksnes selle ajani, millal kindlustusandja sai teada
kindlustushuvi lõppemisest (lg 3). Kui kindlustushuvi lõpeb
kindlustusjuhtumi toimumise tõttu, on kindlustusandjal õigus kindlustusmaksele
jooksva kindlustusperioodi eest (lg 4).
Samuti on
kindlustushuvi mainitud liikluskindlustuse seaduses *29 ,
mille § 13 kohaselt lepingu võib kindlustusvõtjana sõlmida iga isik,
kellel on kindlustushuvi. Kindlustusandja on kohustatud lepingu sõlmima, kui
kindlustusvõtja on kindlustuskohustusega isik või kindlustusvõtjal on
kindlustushuvi sõiduki kindlustamiseks.
Kindlustushuvist on juttu ka
kindlustustegevuse seaduses *30 (KindlTS). Näiteks peab
kindlustusandja *31 § 221 lõike 1 kohaselt enne
kindlustuslepingu sõlmimist selgitama kliendi antud teabe põhjal välja tema
kindlustushuvi ja nõudmised kindlustuslepingule ning soovitama enda pakutavate
kindlustuslepingute hulgast kliendi kindlustushuvile ja nõudmistele kõige
paremini vastavat kindlustuslepingut. *32 Juhul kui kindlustusvõtjat esindab
kindlustusmaakler, siis KindlTS § 174 lõige 1 seab maaklerile
kohustuse välja selgitada kliendi huvidele ja nõudmistele vastav
kindlustushuvi. Sealjuures on KindlTS § 177 kohaselt tegemist maakleri
hoolsuskohustusega. *33 Kindlustusmaakler peab kliendi
kindlustushuvi välja selgitama iga kord enne kindlustuslepingu sõlmimist ja
vajadusel ka kindlustuslepingu muutmisel ning soovitama kliendile vaid
kindlustuslepingut, mis vastab kõige paremini selle kindlustushuvile ja nõudmistele
(KindlTS § 192 lg 2). *34
Seaduste (VÕS vs. KindlTS) tekstis
kasutab seadusandja kindlustushuvi mõistet ebaühtlaselt ja teises tähenduses,
kui see on ajalooliselt kindlustusõiguse printsiibina tekkinud.
Kindlustustegevuse seaduses on „kindlustushuvi“ kasutatud pigem tähenduses,
milline on kliendi konkreetne vajadus, näiteks kas ta soovib oma maja
kindlustada ainult tulekahju vastu või on tal vaja (huvi) kindlustada ka
veekahjude või varguse suhtes jne. Samuti võib kindlustustegevuse seaduse
mõistes kindlustushuvi väljaselgitamist mõista kui protsessi, mille
kindlustusandja või kindlustusmaakler peavad läbima enne kindlustuslepingu
sõlmimist/vahendamist.
VÕS kindlustushuvi regulatsioon kaitseb
kindlustusvõtjat selle eest, et ta ei peaks maksma alusetuid kindlustusmakseid
asja kindlustamise eest, mille vastu tal huvi ei ole. Traditsioonilise
kindlustushuvi eesmärgiga (takistada loteriid kindlustuspoliisidega) ei ole
sellel regulatsioonil otsest seost. Pigem reguleerib VÕS § 478 olukorda,
kus isiku huvi mingit eset kindlustada on kas ära langenud või selgub hiljem,
et seda huvi kunagi ei olnudki, ja isik ei soovi enam kindlustusmakset tasuda.
Sättest nähtuvalt on kindlustushuvi puudumise ainsaks tagajärjeks, et
kindlustusvõtja vabaneb kindlustusmakse maksmise kohustusest.
Lähemal kindlustushuvi printsiibile näib
olevat liikluskindlustuse seadus, mille § 13 lõige 1 sätestab
otseselt, et lepingu võib kindlustusvõtjana sõlmida iga isik, kellel on
kindlustushuvi, ning lõike 2 kohaselt on kindlustusandja kohustatud kindlustushuvi
olemasolu korral lepingu sõlmima. Samas jääb ka sellest sättest hämaraks, mis
on kindlustushuvi ja millised on selle puudumise tagajärjed. Kes ja millise
meetodiga peaks kindlustushuvi olemasolu või puudumise kindlaks tegema? Kas
sellest piisab, kui isik kinnitab, et tahab sõbra auto valdaja vastutust
kindlustada ning tema kindlustushuvi on olemas ja seisneb selles, et ta võib ka
mõnikord tema autot laenata? Kui lepingu sõlmib isik, kellel tegelikult ei ole
kindlustushuvi, kas leping on selle tõttu tühine? Neile küsimustele seadus
vastust ei anna.
Printsiibis peaks kindlustushuvi puudumine
kaasa tooma konkreetse tagajärjena näiteks selle, et kindlustusandja keeldub
lepingu sõlmimisest või põhjustab kindlustushuvi puudumine sõlmitud
kindlustuslepingu tühisuse, millest mõlemad lepingupooled selgelt aru saavad.
Sellisena aitaks kindlustushuvi printsiip tagada, et kindlustuslepinguid ei
sõlmitaks loterii põhimõttel. Autorid leiavad, et juhul, kui kumbagi tagajärge
ei ole seaduses otseselt sätestatud, ei saa lepingu tühisust kuidagi ainuüksi
printsiibi olemasolust tuletada. Seega Eesti õiguses ei too kindlustushuvi
puudumine kaasa kindlustuslepingu tühisust.
Kindlustushuvi puudumisele on õiguslikud
tagajärjed sätestatud kaudselt elukindlustuslepinguga seoses, mille puhul
sätestab VÕS piirangu, et elukindlustusleping kolmanda isiku surma puhuks
kehtib üksnes siis, kui kolmas isik lepinguga kirjalikult nõustub (VÕS
§ 533 lg 1). Selle sättega on välistatud, et isiku elu satuks
potentsiaalsesse ohtu, sest tekib tema enda teadmise ja nõusolekuta mingi hulk
inimesi, kes saaksid tema surma puhul kindlustusandjalt rahasumma.
Autorite arvates peaks VÕS § 478
lõike 1 kindlustushuvi esmalt paigutama kindlustuslepingu üldsätete juurde
ja lähtuda tuleks samadest reeglitest, sõltumata kindlustusliigist. Samuti
peaks täpsustama, millised on kindlustushuvi puudumise tagajärjed lepingu
kehtivusele ja kindlustusandja täitmiskohustusele kindlustusjuhtumi toimumise
korral.
4. Kahjukindlustuse normide tõlgendusvõimalus
Kahjukindlustuse norme süsteemselt ja
sihipäraselt tõlgendades võib ka väita, et kindlustushuvi printsiip on Eesti
õiguses siiski realiseerunud, aga teiste normide kaudu. Nimelt sätestab VÕS
§ 476 lõige 1: „Kahjukindlustuse puhul peab kindlustusandja kindlustusjuhtumi
toimumisel vastavalt lepingule hüvitama kindlustatud isikule
kindlustusjuhtumi tõttu tekkinud kahju […]“ (autorite rõhutus). Nii võiks
pakkuda välja lähenemise, et kahjukindlustuse puhul ei ole vaja eraldi
tuvastada kindlustushuvi, sest juhul, kui isikule ei teki kahju (s.t sisuliselt
tal puudus kindlustushuvi), ei ole tal ka võimalik saada kindlustushüvitist.
Kahjukindlustuse puhul tuleb tähele panna,
millist tähendust konkreetsel juhul silmas peetakse. Kindlustust saab liigitada
mitmeti. KindlTS § 2 lõike 2 kohaselt jaguneb kindlustustegevus
elukindlustuseks, kahjukindlustuseks ja edasikindlustuseks. Seega laias mõttes
kahjukindlustus on kõik see, mis ei ole elukindlustus või edasikindlustus.
KindlTS § 12 lõike 1 kohaselt on omakorda kahjukindlustuse liikideks
mh õnnetusjuhtumikindlustus, tulekindlustus ja loodusjõudude kindlustus, muu
varakindlustus, aga ka tsiviilvastutuskindlustus jne. Teistsugust kindlustuse
liigitust kasutab võlaõigusseadus, mille kindlustuslepingut reguleeriv
4. osa jaguneb peatükkideks: üldosa, kahjukindlustus, elukindlustus,
õnnetusjuhtumikindlustus ja ravikindlustus. Õigusteoorias viitab
„kahjukindlustus“ kitsamas mõttes ainult eristusele kahjukindlustus
(kindlustusandja peab hüvitama ainult konkreetselt tekkinud kahju) vs.
summakindlustus (kindlustusandja peab maksma teatava sündmuse saabumisel kindla
rahasumma, olenemata sellest, kas ja millises summas kahju tekkis).
Liigitus ja vastavad peatükid VÕS-s saaksid
olla süsteemsemad. Seaduse süstemaatiline tõlgendamine ei vii tihti edasi, sest
mingi normi paiknemine näiteks 24. peatükis „Kahjukindlustus“ ei anna vastust
küsimusele, kas selle normi paigutamisega just 24. peatükki on soovitud
välistada sätete kohaldumine teiste kindlustusliikide (summakindlustuse?) puhul
ja kui, siis mida ja millise liigituse alusel on mõeldud.
Professor Janno Lahe on toonud välja
järgmise: „Enamlevinult eristatakse kindlustuse liikidena kahjukindlustust ja
summakindlustust. […] Kahju- ja summakindlustuse põhimõttelise erinevuse kohta
võib tuua järgmise näite: kui pianist soovib kindlustada oma paremat kätt, siis
võib kindlustuslepingu sisuks olla, et käega juhtuva õnnetuse korral hüvitab
kindlustusandja talle õnnetuse tõttu tekkinud kahju. Samas võivad pooled kokku
leppida ka selliselt, et käega toimuva õnnetuse korral maksab kindlustusandja
pianistile konkreetse varem kokkulepitud rahasumma (sõltumata tegelikult
tekkinud kahju suurusest). Esimesel juhul on tegemist kahjukindlustusega,
teisel juhul aga summakindlustusega.“ *35
Eesti õigus mõistet „summakindlustus“ ei
kasuta. Samas eristab VÕS § 422 („Kindlustuslepingu mõiste“) olukordi, kas
kindlustusandja peab hüvitama kahju või maksma kokkulepitud rahasumma.
VÕS § 476 lõige 1 sätestab aga, et kahjukindlustuse puhul peab
kindlustusandja kindlustusjuhtumi toimumise korral vastavalt lepingule hüvitama
kindlustatud isikule kindlustusjuhtumi tõttu tekkinud kahju.
Definitsiooni järgi välistab seega VÕS § 476 lõige 1 sama seaduse 24.
peatüki kohaldamise summakindlustuse lepingutele (mille kohaselt peab kindlustusandja
maksma teatava sündmuse saabumisel kindla rahasumma, olenemata sellest, kas ja
millises summas kahju tekkis).
Piirangud, mis on sätestatud VÕS 24.
peatükis (nt VÕS § 477), kehtivadki autorite arvates ainult
kahjukindlustusele selle kitsas mõttes, s.t selliste lepingute suhtes, milles
on selgelt kokku lepitud, et kindlustusandja peab kindlustusjuhtumi korral
hüvitama üksnes kahju, mis on tekkinud konkreetsele lepingus määratud isikule.
Autorid leiavad, et kuigi VÕS § 476
lõike 1 kaudu saab kaudselt tuletada kindlustushuvi printsiibi, siis jääb
see seos kaugeks. Pigem on VÕS § 476 lõikel 1 siiski defineeriv roll
ja eelduslikult ei ole seadusandja pidanud seda kindlustushuvi printsiibi
väljundiks.
5. Kindlustushuvi printsiip kolmanda isiku
kindlustusriski kindlustamisel
Esmapilgul kõige selgemini väljendub
kindlustushuvi printsiip Eesti õiguses VÕS § 463 lõikes 3 *36 ,
mille kohaselt „kindlustusandja peab oma kohustuse kindlustusvõtjale täitma
üksnes juhul, kui viimane tõendab, et kolmas isik andis kindlustuslepingu
sõlmimiseks nõusoleku“. VÕS § 463 lõigete 1 ja 3 kohaselt on
kolmanda isiku nõusolekut vaja alati, kui on kindlustatud kolmanda isikuga
seotud kindlustusriski. Esmapilgul on tegemist normiga, mis välistab 100% nn
loteriiriski kindlustamise, kuigi äraspidisel viisil: kindlustusvõtja võib
kolmanda isikuga seotud kindlustusriski kindlustada, s.t kindlustuslepingu
sõlmida ja see on kehtiv, aga ilma selle isiku nõusolekuta (kusjuures pole
täpsustatud, millal ja millises vormis see peab olema antud *37 )
ei pea kindlustusandja hüvitist maksma. Nimetatud sättest saab teha järelduse,
et seadusandja eesmärk ei ole tuua kaasa kindlustushuvita kindlustuslepingu
tühisust, vaid kindlustushuvita lepingu tagajärjeks on kindlustusvõtja
kindlustusmakse tasumise kohustusest vabastamine (VÕS § 478 lg 2) ja
seeläbi lepingu lõpetamine (VÕS § 457 ja 458) või siis lepingu kehtivuse
korral kindlustusandja hüvitise maksmisest vabastamine, kui kindlustatud isiku
nõusolek puudub. Seega on isikliku kindlustushuvita kindlustuslepingute puhul
tegemist alati kolmanda isiku kindlustusriski kindlustamisega. Teisisõnu võib
väita, et just VÕS § 463 kaudu realiseerub Eesti õiguses lõplikult
kindlustushuvi printsiip.
Kõnealuse normi eesmärgiks näib olevat
kindlustusandja kaitsmine selliste nõuete eest, mille esitavad n-ö
loteriipileti ostjad. Kui mina kindlustan Viru hotelli ja see läheb põlema,
siis kindlustusandja võib keelduda hüvitise maksmisest, kui mul ei ole ette
näidata Viru hotelli omaniku nõusolekut kindlustuslepingu sõlmimiseks. Sellisel
juhul tekib küsimus, millise riski maandamise eest võttis kindlustusandja
kindlustusmakseid ja kuidas selle makse tasumist saaks õiguslikult põhjendada.
Teisest küljest toob kindlustatud isiku poolt pärast kindlustusjuhtumi
toimumist antud heakskiit kaasa hüvitise maksmise kindlustusandja poolt.
6. Aktuaalsed kindlustussektori probleemid
seoses kindlustushuviga
Praktikas on 2018. aastal tekitanud õiguslikku
poleemikat olukorrad, kus kolmandad isikud sõlmivad teiste isikute huvides
kindlustuslepinguid. Sellised lepingud on otseses seoses kindlustushuviga, sest
mõnikord on nendes lepingutes näiteks hüvitise saajaks kindlustusvõtja ise *38 ,
olemata enam asja omanik ega ka kindlustatud isik, ja seega saab esitada
küsimuse, kas tegemist pole loteriielemendiga kindlustuslepingutega. Autorite
teada valmistab Finantsinspektsioon ette kindlustussektorile märgukirja
kolmanda isiku kindlustusriski kindlustamise kohta. Alljärgnevalt kirjeldavad
autorid kolme suurima kindlustatud isikute arvuga analoogset näidet Eesti
kindlustusturul.
a. If P&C Insurance AS ja AS Tallink on
sõlminud kindlustusandja ja kindlustusvõtjana kindlustuslepingu *39
(piletikindlustus), millega saab katta reisija kui kindlustatud isiku riskid
seoses reisi ärajäämisega näiteks sellepärast, et kindlustatud isik või temaga
kaasa reisiv pereliige haigestub ootamatult või saab kehavigastusi ega saa
seetõttu laevareisile minna või näiteks kindlustatud isiku kodu sai ootamatult
ja äkiliselt kahjustada ja kindlustatu kohalolek on hädavajalik. Selle näite
puhul ei tegutse AS Tallink If P&C Insurance AS agendina, samas iga kord
võetakse reisijalt (kindlustatud isik) sellise piletikindlustuse eest selle
valimise korral eraldi tasu. Niisuguse õigusliku lahenduse puhul saab esitada
küsimuse, kas AS-l Tallink eksisteeris kindlustushuvi kindlustuslepingu
sõlmimise ajal. Kas AS Tallink võis/võib reisijate eest sellise
kindlustuslepingu sõlmida?
b. Compensa Vienna Insurance Group, ADB Eesti
filiaal pakub koostöös elektroonikakaupade müüjaga Euronics kindlustuslepingut *40 ,
kus müüja ise on kindlustusvõtjaks elektroonikatoodete hävimise võimalikkuse
riski ja garantiiriskiga seoses. Selline kindlustusleping kehtib edasi pärast
lõpptarbijale müüki, kes saab eseme ostmisel valida, kas ta soovib sellist
kindlustuskaitset või mitte. Kindlustuslepingu kulu tasub lõpptarbija. Ka selle
näite puhul saab tõstatada küsimuse kindlustushuvi olemasolu kohta ja küsimuse,
kas elektroonikakaupade müüja saab lõpptarbija eest selliselt kindlustuslepingu
sõlmida.
c. Mitmedki pangad pakuvad koos
krediitkaardiga tasuta reisikindlustust, s.o tegemist on olukorraga, kus pank
sõlmib kindlustusandjaga reisikindlustuse lepingu ja kindlustatud isikuteks on
panga krediitkaardi teenust kasutavad isikud. *41 Selline
reisikindlustusteenus ei ole tegelikkuses tasuta – selle saamise eeldus on
krediitkaardi teenuse tarbimine, s.o sisuliselt sisaldub kindlustusmakse tasus
muu teenuse eest. Selle näite puhul saab esitada küsimuse, milline on panga
kindlustushuvi krediitkaardi kasutaja elu, tervise ning vara suhtes (mida katab
reisikindlustusleping). Kas pank võis/võib krediitkaardi teenuse tarbija eest
sellise kindlustuslepingu sõlmida?
Nimetatud kolm näidet tekitavad esmalt
küsimuse kindlustushuvi olemasolu kohta kindlustuslepingu sõlmimisel. Milles
väljendub kindlustushuvi? Kas selliste kindlustuslepingute sõlmimise eesmärk ei
ole mitte vältida kindlustusandja poolt enne lepingu sõlmimist informeerimise
kohustust (kuivõrd kindlustatud isiku ees kindlustusandjal selline kohustus
puudub)? Kas tegemist pole mitte kindlustusvahenduse sätetest möödaminekuga?
Kas niisugused lepingud sisaldavad loteriielementi ja kas see on lubatav?
Autorid leiavad, et eelkirjeldatud näited on
legaalsed ning nimetatud juhtudel ei ole kõrvale kaldutud kindlustushuvi
printsiibist, võlaõigusseaduse kindlustusvõtja huvide kaitsest ega ka
kindlustusvahenduse sätetest. VÕS normide ebamäärasuse tõttu ei saa eitada
nimetatud kindlustusvõtjate kindlustushuvi seoses näiteks sooviga, et nende
kliendid oleksid õnnelikud ja hästi teenindatud. Kolmanda isiku kindlustusriski
kindlustamisel saab nõusoleku kindlustuslepingu sõlmimiseks anda nii suuliselt
kui ka näiteks vaikimisi, sealjuures võib selline tahteavaldus olla antud
nõusolekuna ja ka tagantjärele (pärast kindlustusjuhtumi toimumist) heakskiiduna
(TsÜS *42
§ 111 lg 1). Seega kindlustuslepingu kehtivuse korral
(kindlustusmaksete tasumisel kindlustusvõtja poolt) saab kindlustatud isik VÕS
§ 463 lõike 1 alusel nõuda kindlustusandjalt täitmist, olles enne
lepingu sõlmimise kindlustusvõtja poolt heaks kiitnud. Samuti ei saa väita, et
oleks välditud lepingueelset teavitamiskohustust: olukorras, kus kindlustatud
isik kiidab kolmanda isiku kindlustusriski põhimõttel sõlmitud
kindlustuslepingu heaks, on ta nõustunud, et vajaliku teabe sai kindlustusvõtja.
Ka ei ole selliste lahenduste puhul tegemist varjatud vahendustegevusega, sest
kindlustusvõtjad ei ole neis õigussuhetes vahendajad. Pigem peaks kaaluma
selliste arvukate Eesti kindlustusturul eksisteerivate lahenduste tõttu, kas ei
peaks võlaõigusseaduses sätestama grupikindlustuse *43 ,
mis on olemas nii mõneski Euroopa riigis ning mis muudaks sellised
kindlustuslahendused õiguslikult selgepiirilisemaks. Kuigi artikli autoritele
ei ole teada eelkirjeldatud kindlustuslepingute (If P&C Insurance AS ja AS
Tallink, Compensa Vienna Insurance Group, ADB Eesti filiaal ja Euronics jne)
kindlustusmaksete asjaolud, on ka nende puhul eelduslikult tegemist
mastaabisäästuga, s.o sellise variandi puhul tuleb lõpphind kindlustatud
isikutele soodsam, kui nad sõlmiksid ise kindlustusvõtjatena eraldi
kindlustuslepingud.
Autorid astuvad eelkirjeldatud aktuaalsetest
kindlustushuvi näidetest veel sammu edasi ja tõstatavad küsimuse kindlustushuvi
ja loteriielemendi kohta esitajapoliisi korral. Õiguskirjanduses tuuakse välja,
et VÕS § 434 lõike 2 punkt 1 näeb napis sõnastuses ette ka
kindlustusandja võimaluse kasutada esitajapoliisi. Esitajapoliisi puhul saab
kindlustusandja kalduda kõrvale imperatiivsest nõudest sätestada poliisil
kindlustusvõtja ning kindlustatud isiku nimi ja aadress (VÕS § 434
lg 2). Esitajapoliis on ajalooliselt seotud eelkõige veosekindlustusega,
kus veosekindlustuspoliisi oli võimalik vabalt edasi anda, kui poliisil ei
olnud sätestatud teisiti, ja hüvitise sai isik, kellel oli kindlustusjuhtumi
toimumise ajal veose suhtes kindlustushuvi (ingl Insurable Interest Clause).
Ei saa eitada võimalust, et kindlustusandjad võiksid esitajapoliisi kasutada
võlaõigusseaduse napist regulatsioonist tulenevalt ka tarbijasuhetes mistahes
kindlustuslepingute puhul. Näiteks saaks kindlustusandjad leppida kokku
mobiiltelefonide või televiisorite tootjaga, et esitajapoliis lisatakse kohe
tootmise järel pakendisse ja seadme ostja saab kindlustuslepingu koos seadmega. *44
Kuidas on sellisel juhul tagatud kindlustushuvi tuvastamine kindlustuslepingu
sõlmimise ajal (esitajapoliisi väljastamise ajal)? Kuidas välistatakse sellisel
juhul loteriielement, kui esitajapoliisi omanik ja asja omanik (kindlustatud
isik) võivad olla eri isikud? Selles näites ei kindlustata kolmanda isiku
kindlustusriski. Tegemist võib olla sisuliselt loteriiga, kus kindlustatud
esemega mitte mingit seost omav esitajapoliisi omanik saab kindlustusjuhtumist
otsest majanduslikku kasu.
7. Kokkuvõte
Kindlustushuvi põhimõte kasvas ajalooliselt
välja vajadusest eristada kindlustust loteriist. Ilma kindlustushuvi olemasolu
nõudeta saaksid isikud sõlmida kindlustuslepinguid selliste riskide
kindlustamiseks, mis ei ole nendega kuidagi seotud (kuninga surm, naabri maja
põleng, tuttava auto vargus) ja kindlustuspoliis oleks sisuliselt loteriipilet:
kui saabub teatav sündmus, saab isik kokkulepitud rahasumma. Sellist olukorda
välistava kindlustushuvi sisuks peaks olema, et isikul on isiklik huvi
kindlustusjuhtumit ära hoida põhjusel, et tal tekiks otsene või kaudne kahju
või muu ebasoovitav tagajärg. Juhul kui isikud võiksid sõlmida
kindlustuslepinguid loterii põhimõttel, tekib potentsiaalne risk, et isikute
huvi kindlustusjuhtumi suhtes on vastupidine, s.t mitte naabri maja põlengut
ära hoida, vaid just seda esile kutsuda. Selliste ilmingute vältimiseks on eri
õigussüsteemides kehtestatud nõue, et kindlustuslepingu saab sõlmida ainult
isik, kellel on kindlustusjuhtumi ärahoidmise vastu huvi ehk teisisõnu
kindlustushuvi. Tänapäeval diskuteeritakse õiguskirjanduses, kas
kindlustushuvil on enam kohta 21. sajandi kindlustusõiguses. *45
Eesti õiguses on kindlustushuvi kaudselt
realiseerunud elukindlustuslepingute sõlmimisel (lepingu kehtivuseks on vajalik
isiku nõusolek, kelle surm on kindlustusjuhtumiks) ja liikluskindlustuse
lepingute sõlmimisel. Kahjukindlustuse puhul selle kitsas mõttes
(kindlustusandja hüvitab ainult tekkinud kahju, mida reguleerib VÕS 24. ptk)
võib välistada loteriiriski teoreetiliselt VÕS § 476, mille kohaselt peab
kindlustusandja hüvitama ainult kindlustatud isikule tekkinud kahju.
Kindlustushuvi printsiibi mõte ei peaks
olema kindlustusvõtja karistamine lepingu sõlmimise eest, sest kindlustusvõtjal
ei pea olema spetsiifilisi õigusteadmisi. Põhimõtteliselt on poliitiline otsus,
kas ühiskonnas on vaja takistada loterii põhimõttel kindlustuslepingute
sõlmimist või mitte, aga tulemuse sõnastamine peaks olema oluliselt selgem kui
praegu. Kui seadusandja ei pea seda ühiskonnas märkimisväärseks riskiks, siis
ei pea kindlustushuvi olemasolu nõudma ehk teisisõnu võib lubada igaühel
näiteks Viru hotelli kindlustada ega ole vaja kindlustushuvi printsiipi seaduse
teksti kirjutada. Kui seadusandja ei pea kindlustushuvita lepingute sõlmimist
õigeks ja näeb selles ohtu (see, kellel on põlengust võimalik saada kasu, võib
hakata põlenguid ise esile kutsuma), siis tuleks selgelt ette näha normid, mis
takistavad selliste lepingute sõlmimist. Kindlustushuvi printsiip ei tohiks
hakata kahjustama õiguskindluse printsiipi ja lubamatuks tuleks pidada
tulemust, kus seaduse regulatsioon muudaks juba sõlmitud lepingud tühiseks või
annaks kindlustusandjale (ebaselge) aluse hüvitamisest keelduda.
Praegu kehtiv seadus annab mitu
tõlgendamisvõimalust ega anna selget vastust küsimusele, kas seadusandja on
soovinud kindlustushuvi printsiipi Eesti õiguses realiseerida või mitte.
Autorite arvates oleks kõigi turuosaliste huvides, kui seadusandja täpsemalt
sõnastaks:
– kas kindlustushuvi olemasolu on
kindlustuslepingu sõlmimiseks vajalik või ei;
– kui jah, siis mida konkreetselt
kindlustushuvi all silmas peetakse ja kuidas seda kindlaks teha – kas
kindlustusvõtjale peab kindlustusjuhtumist tulenema otsene varaline kahju või
piisab ka kaudsemast seosest, nt mul oleks kahju (kurb), kui mu naabri/õe ilus
auto ära varastatakse;
– võlaõigusseaduse ja kindlustustegevuse
seaduse kindlustushuvi mõiste erinevuse, sest nende seaduste teksti järgi ei
ole tegemist sünonüümidega.
Ilma nende küsimuste lahendamiseta on
kindlustushuvi printsiip meie õigussüsteemis üsna hägune ja on kaudselt
sätestatud ainult elukindlustuslepingute sõlmimise kohta. Muude
kindlustuslepingute puhul ei ole see printsiip selgelt Eesti õiguses
realiseerunud ja kehtib pigem lepinguvabaduse printsiip. Kindlustushuvi
printsiipi tundes võib mõnest sättest selle printsiibi algeid leida, aga ilma
konkreetsete õiguslike tagajärgede sätestamiseta jääb regulatsioon ikkagi
poolikuks. Nii ongi see praktikas jäänud reeglina kindlustusandjate enda
otsustada, kas ja milliseid lepinguid nad on nõus sõlmima ning kas nad koguvad
lepingu sõlmimisel kindlustushuvi kohta infot ja teevad sellega seoses mingeid
järeldusi või otsuseid kindlustuslepingu sõlmimise kohta.
Märkused:
*1 J. Lahe, O.-J. Luik. Kindlustusõigus. Juura 2018, lk 18–19.
*2 See
printsiip sõnastati esimest korda 1766. aastal Inglismaal kohtuasjas Carter
vs. Boehm. Andmed, mille põhjal arvutatakse võimalik kindlustusjuhtumi
saabumise tõenäosus, on enamikul juhtudel teada ainult kindlustusvõtjale.
Kindlustusandja usaldab kindlustusvõtja väiteid kindlalt eeldades, et
kindlustusvõtja ei varja mitte mingeid temale teadaolevaid asjaolusid, mis
võiksid eksitada kindlustusandjat ja panna viimast uskuma, et neid asjaolusid
ei ole olemas. Suurim usaldus keelab ühel poolel varjata ainult temale
teadaolevaid asjaolusid, kui tehingusse on kaasatud teine pool, kasutades ära teist
poolt, kes arvab, et asjaolud on teised. Vt В. Белых,
И. Кривошеев. Страховое право. Москва 2001,
lk 89; vt ka Võlaõigusseadus (VÕS), § 440 lg 1. – RT I 2001, 81,
487; RT I, 30.12.2017, 3.
*3 VÕS
§ 478 lg 1.
*4 VÕS
§ 476 lg 1.
*5 Kindlustusjuhtumiks
saab olla vaid selline sündmus, mis toimus kindlustusriski realiseerumise
tõttu. Seega tuleb igal üksikjuhul hinnata põhjusliku seose olemasolu tekkinud
kahju ja kindlustatud riski realiseerumise vahel (kahju võis tekkida ka ju
mittekindlustatud ohu realiseerumise tulemusena – nt juhul, kui kindlustusvõtja
kindlustab hoone tulekahjuriski suhtes, kuid tormi ajal toimub hoonesse
sissemurdmine, mille käigus varas süütab hoone ja hoone saab kahjustada nii
tormi, vihma, tulekahju kui ka tulekustutusvee tõttu). Sellega seondub ka
lähima põhjusliku seose printsiipkindlustuses (lad causa proxima),
mille kohaselt juhtumi käsitlemisel tuleb hinnata, milline on kahju tekitanud
sündmusega lähimas põhjuslikus seoses olev sündmus. Vt J. Lahe ja O.‑J. Luik
(viide 1), lk 85.
*6 Actio
directa printsiip on tekkinud vastukaaluks arusaamale, et otsene kahjunõue
kahju tekitaja kindlustusandja vastu ei ole lubatud, sest see ei oleks
vastavuses lepinguliste suhete põhimõttega. Praegu peetakse actio directa
printsiipi enamikus Kontinentaal-Euroopa riikides kohustusliku
vastutuskindlustuse (eriti liikluskindlustuse) puhul loomulikuks. Vt
P. Wahlgren. Tort Liability and Insurance.
Stockholm University Law Faculty 2001; vt ka VÕS
§ 521 lg 1.
*7 VÕS
§ 486 lg 1.
*8 Täpsemalt
vt O.-J. Luik, K. Saar. Kindlustusvõtja kindlustusjuhtumijärgsed kohustused
varakindlustuses. – Juridica 2017/9, 2. ptk „Kahju vähendamise kohustus
kindlustusjuhtumi toimumisel“, lk 610–612. Vt ka VÕS § 488 lg 1.
*9 VÕS
§ 492 lg 1.
*10 J.
Lahe, O.-J. Luik (viide 1), lk 15.
*11 J. Davey. The reform of gambling and the future
of insurance law. – Legal Studies 2004 (24) 4,
lk 507. Arvutivõrgus:[Link] .x.
*12 Vt nt M. Munawar Khan. Comparative Analysis of
Islamic and Prevailing Insurance Practices. – International Journal of Business
and Social Science 2011 (2) 10. Islami kindlustuses (ar takaful,
tuleneb sõnast „koostöö“) lahendatakse õnnemängu vältimine järgmiselt:
kindlustusseltsi liikmed/kindlustusvõtjad maksavad makseid, mida hoitakse
kindlustusandja üksikkontodel iga kindlustusvõtja kohta eraldi. Vajadusel need
summad investeeritakse. Kindlustuslepinguga lepivad kindlustusvõtjad kokku, et
kui mõni neist saab kahju (saabub kindlustusjuhtum), siis tehakse iga
kindlustusvõtja kontolt võrdeline annetus/kingitus, et hüvitada kahju saanud
kindlustusvõtjale tekkinud kahju. Seega kinkimise kaudu välditakse Lääne
kindlustussüsteemis eksisteerivat hasartmängu elementi. Eeltoodu kohta
täpsemalt vt M. Hania. Takaful: An innovative approach to insurance and Islamic finance. –
University of Pennsylvania Journal of International Law 2011 (32) 4. Arvutivõrgus:[Link] lL.1133(2011).pdf.
*13 G. I. Salzman. Insurable Interest in Life
Insurance. – Insurance Law Journal, September 1965 (512),
lk 518.
*14 G. Meggitt. Insurable Interest – The Doctrine
That Would Not Die. – Legal Studies 2015 (35) 2,
lk 280. Arvutivõrgus:[Link] .
*15 Tõlkes ’merekindlustuse seadus’ ja ’elukindlustuse seadus’.
Elukindlustuse seadus on tuntud ka kui Gambling Act 1774. Seadused takistasid mere- ja
elukindlustussüsteemi kuritarvitamist, et vältida hasartmänguks muutumist. Vt
täpsemalt R. Merkin. Gambling by insurance – A
study of the life assurance act 1774. – Common Law World Review 1980 (9) 3, lk 331–363.
*16 Y. O. M. Nyampong. Insuring the Air Transport
Industry Against Aviation War and Terrorism Risks and Allied Perils: Issues and
Options in a Post-September 11, 2001. Springer 2013,
p 2.3.2.
*17 W. T. Vukowich. Insurable Interest: When It
Must Exist in Property and Life Insurance. – Willamette Law Journal 1971 (7) 12, lk 6–7.
*18 B. McDowell. Insurable Interest in Property
Revisited. – Capital University Law Review 1988 (17),
lk 165.
*19 J. Loshin. Insurance Law’s Hapless Busybody: A
Case against the Insurable Interest Requirement. – The Yale Law Journal 2007 (117) 3, lk 474.
*20 Kindlustushuvi printsiibi kriitikat vt samas, lk 474–509.
*21 Т.
В. Степанова. Страховое право Украины. Одесса 2014, lk 40.
*22 А.
П. Архипов, А.С. Адонин. Страховое дело. Москва 2008, lk 101.
*23 И. Молчанова. Страховой интерес в договоре имущественного страхования.
– Государство и право. Юридические науки 2013/3,
lk 122.
*24 В.
И. Серебровский. Страхование. Arvutivõrgus:
[Link] .
*25 Vt
ka М. Я. Шиминова. Возмещение убытков по договорам имущественного страхования
(по материалам судебно-арбитражной практики). – Вопросы экономики и права
2013/2, lk 15.
*26 И.
Молчанова (viide 23), lk 122.
*27 Autorid
peavad siin summakindlustuse alla kuuluvaks ka õnnetusjuhtumikindlustust.
*28 D. Daukauntaite. Is a family relationship alone
enough to create insurable interest in the life of the other. – International
Journal of Baltic Law 2004 (1) 2, lk 35–55.
*29 RT
I, 11.04.2014, 1; 04.07.2017, 6.
*30 RT
I, 07.07.2015, 1; 30.12.2017, 3.
*31 Vt
ka Finantsinspektsiooni soovituslikku juhendit „Nõuded kindlustuslepingu kohta
teabe esitamisele“. Arvutivõrgus:[Link] .
*32 Vt
ka Eesti Kindlustusseltside Liidu „Kindlustusteenuse hea tava“. Arvutivõrgus:
[Link] .
*33 KindlTS
§ 186 lg 2 p 2 kohustab kindlustusmaaklerit mh kehtestama
sise-eeskirjadega kliendi kindlustushuvi väljaselgitamise korra.
*34 Finantsinspektsiooni
soovituslik juhend „Nõuded kindlustusvahendusega tegelemiseks“ sätestab
järgmised nõuded kindlustushuvi väljaselgitamiseks: „6.1. Kliendi kindlustushuvi
väljaselgitamiseks kindlustusvahendaja muu hulgas vähemalt: 6.1.1. selgitab
nõustamistegevuses välja, milliste riskide vastu klient kindlustada soovib;
6.1.2. küsib kliendilt soovitava kindlustuskaitse ulatust ja kliendile sobivat
omavastutuse määra; 6.1.3. selgitab kliendi antud teabe alusel välja, kas
pakutav kindlustusleping vastab kliendi kindlustushuvile ja nõudmistele; 6.1.4.
selgitab kliendile kindlustustingimuste erisusi, sh piiranguid ja välistusi,
mis konkreetse kindlustusliigi osas kliendi jaoks tähtsust omavad; 6.1.5.
suhtleb kliendiga muudes kindlustuslepingu sõlmimisega seotud küsimustes, mis
võivad omada olulist mõju lepingu sõlmimise otsustamisel.“ Arvutivõrgus:
[Link] .
*35 Võlaõigusseadus II.
2.–7. osa. Kommenteeritud väljaanne. P. Varul jt (toim.). Tallinn: Juura
2007, lk 443.
*36 Tegemist
on üldnormiga, mis kohaldub nii kahju- kui ka summakindlustusele.
*37 Autorid
leiavad, et olukorras, kus kodanik X kindlustas kodaniku Y maja, kodanik Y
kindlustatud isikuna anda nõusoleku ka kindlustusjuhtumi toimumise järel (vt
edaspidi).
*38 Vt
nt Compensa Vienna Insurance Group, ADB Eesti filiaali „Seadmekindlustuse
tingimused 23.03.2018“, p 1.5: „Kindlustushüvitise saamise õigus
kindlustusandjalt on üksnes kindlustusvõtjal. Kindlustatud isik saab taotleda
hüvitist vaid kindlustusvõtja kaudu.“ Arvutivõrgus:
[Link] .
*39 Arvutivõrgus:
[Link] . Toodud näite puhul on oluline, et
If P&C Insurance AS tasub hüvitise pileti eest tasunud isikule, kes ei
pruugi olla ei kindlustatud isik ega ka kindlustusvõtja. Vt Piletikindlustuse
tingimused, p 8. Arvutivõrgus:
[Link] .
Seega ka antud näite puhul võivad esineda loteriielemendiga juhtumid: nt
pileti eest maksab minu sõber, kellele hüvitab kulu hiljem minu tööandja.
Sellisel juhul on kindlustusvõtjaks AS Tallink Grupp, kindlustatud isikuks olen
mina, aga kasusaajaks (loteriielement) on sõber, kes tasus pileti eest.
*40 Arvutivõrgus:
[Link] .
*41 Arvutivõrgus:
[Link] .
*42 Tsiviilseadustiku üldosa seadus. – RT I 2002, 35, 216; RT I,
20.04.2017, 1.
*43 Grupikindlustuse
lepingud on Euroopas laialdaselt kasutatavad tooted, sest neid saab kohandada
teatavate rühmade konkreetsetele vajadustele ja saada seeläbi mastaabisäästu,
mis ei ole üksikutele kindlustusvõtjatele kättesaadavaid. Vt Principles of European Insurance Contract Law (PEICL). J. Basedow, J. Birds et al. (eds.). 2. exp. ed. Köln2016, lk 354.
*44 J. Lahe, O.-J. Luik (viide 1), lk 103–104.
*45 F. Arnold-Dwyer. Insurance Law Reform by
Degrees: Late Payment and Insurable Interest. – The Modern Law Review Limited 2017 (80) 3, lk 489–509.
*1 J. Lahe, O.-J. Luik. Kindlustusõigus. Juura 2018, lk 18–19.
*2 See
printsiip sõnastati esimest korda 1766. aastal Inglismaal kohtuasjas Carter
vs. Boehm. Andmed, mille põhjal arvutatakse võimalik kindlustusjuhtumi
saabumise tõenäosus, on enamikul juhtudel teada ainult kindlustusvõtjale.
Kindlustusandja usaldab kindlustusvõtja väiteid kindlalt eeldades, et
kindlustusvõtja ei varja mitte mingeid temale teadaolevaid asjaolusid, mis
võiksid eksitada kindlustusandjat ja panna viimast uskuma, et neid asjaolusid
ei ole olemas. Suurim usaldus keelab ühel poolel varjata ainult temale
teadaolevaid asjaolusid, kui tehingusse on kaasatud teine pool, kasutades ära teist
poolt, kes arvab, et asjaolud on teised. Vt В. Белых,
И. Кривошеев. Страховое право. Москва 2001,
lk 89; vt ka Võlaõigusseadus (VÕS), § 440 lg 1. – RT I 2001, 81,
487; RT I, 30.12.2017, 3.
*3 VÕS
§ 478 lg 1.
*4 VÕS
§ 476 lg 1.
*5 Kindlustusjuhtumiks
saab olla vaid selline sündmus, mis toimus kindlustusriski realiseerumise
tõttu. Seega tuleb igal üksikjuhul hinnata põhjusliku seose olemasolu tekkinud
kahju ja kindlustatud riski realiseerumise vahel (kahju võis tekkida ka ju
mittekindlustatud ohu realiseerumise tulemusena – nt juhul, kui kindlustusvõtja
kindlustab hoone tulekahjuriski suhtes, kuid tormi ajal toimub hoonesse
sissemurdmine, mille käigus varas süütab hoone ja hoone saab kahjustada nii
tormi, vihma, tulekahju kui ka tulekustutusvee tõttu). Sellega seondub ka
lähima põhjusliku seose printsiipkindlustuses (lad causa proxima),
mille kohaselt juhtumi käsitlemisel tuleb hinnata, milline on kahju tekitanud
sündmusega lähimas põhjuslikus seoses olev sündmus. Vt J. Lahe ja O.‑J. Luik
(viide 1), lk 85.
*6 Actio
directa printsiip on tekkinud vastukaaluks arusaamale, et otsene kahjunõue
kahju tekitaja kindlustusandja vastu ei ole lubatud, sest see ei oleks
vastavuses lepinguliste suhete põhimõttega. Praegu peetakse actio directa
printsiipi enamikus Kontinentaal-Euroopa riikides kohustusliku
vastutuskindlustuse (eriti liikluskindlustuse) puhul loomulikuks. Vt
P. Wahlgren. Tort Liability and Insurance.
Stockholm University Law Faculty 2001; vt ka VÕS
§ 521 lg 1.
*7 VÕS
§ 486 lg 1.
*8 Täpsemalt
vt O.-J. Luik, K. Saar. Kindlustusvõtja kindlustusjuhtumijärgsed kohustused
varakindlustuses. – Juridica 2017/9, 2. ptk „Kahju vähendamise kohustus
kindlustusjuhtumi toimumisel“, lk 610–612. Vt ka VÕS § 488 lg 1.
*9 VÕS
§ 492 lg 1.
*10 J.
Lahe, O.-J. Luik (viide 1), lk 15.
*11 J. Davey. The reform of gambling and the future
of insurance law. – Legal Studies 2004 (24) 4,
lk 507. Arvutivõrgus: https://doi.org/10.1111/j.1748-121X.2004.tb00260.x.
*12 Vt nt M. Munawar Khan. Comparative Analysis of
Islamic and Prevailing Insurance Practices. – International Journal of Business
and Social Science 2011 (2) 10. Islami kindlustuses (ar takaful,
tuleneb sõnast „koostöö“) lahendatakse õnnemängu vältimine järgmiselt:
kindlustusseltsi liikmed/kindlustusvõtjad maksavad makseid, mida hoitakse
kindlustusandja üksikkontodel iga kindlustusvõtja kohta eraldi. Vajadusel need
summad investeeritakse. Kindlustuslepinguga lepivad kindlustusvõtjad kokku, et
kui mõni neist saab kahju (saabub kindlustusjuhtum), siis tehakse iga
kindlustusvõtja kontolt võrdeline annetus/kingitus, et hüvitada kahju saanud
kindlustusvõtjale tekkinud kahju. Seega kinkimise kaudu välditakse Lääne
kindlustussüsteemis eksisteerivat hasartmängu elementi. Eeltoodu kohta
täpsemalt vt M. Hania. Takaful: An innovative approach to insurance and Islamic finance. –
University of Pennsylvania Journal of International Law 2011 (32) 4. Arvutivõrgus: http://www.law.upenn.edu/journals/jil/articles/volume32/issue4/Masud32U.Pa.J.Int'lL.1133(2011).pdf.
*13 G. I. Salzman. Insurable Interest in Life
Insurance. – Insurance Law Journal, September 1965 (512),
lk 518.
*14 G. Meggitt. Insurable Interest – The Doctrine
That Would Not Die. – Legal Studies 2015 (35) 2,
lk 280. Arvutivõrgus: https://doi.org/10.1111/lest.12059.
*15 Tõlkes ’merekindlustuse seadus’ ja ’elukindlustuse seadus’.
Elukindlustuse seadus on tuntud ka kui Gambling Act 1774. Seadused takistasid mere- ja
elukindlustussüsteemi kuritarvitamist, et vältida hasartmänguks muutumist. Vt
täpsemalt R. Merkin. Gambling by insurance – A
study of the life assurance act 1774. – Common Law World Review 1980 (9) 3, lk 331–363.
*16 Y. O. M. Nyampong. Insuring the Air Transport
Industry Against Aviation War and Terrorism Risks and Allied Perils: Issues and
Options in a Post-September 11, 2001. Springer 2013,
p 2.3.2.
*17 W. T. Vukowich. Insurable Interest: When It
Must Exist in Property and Life Insurance. – Willamette Law Journal 1971 (7) 12, lk 6–7.
*18 B. McDowell. Insurable Interest in Property
Revisited. – Capital University Law Review 1988 (17),
lk 165.
*19 J. Loshin. Insurance Law’s Hapless Busybody: A
Case against the Insurable Interest Requirement. – The Yale Law Journal 2007 (117) 3, lk 474.
*20 Kindlustushuvi printsiibi kriitikat vt samas, lk 474–509.
*21 Т.
В. Степанова. Страховое право Украины. Одесса 2014, lk 40.
*22 А.
П. Архипов, А.С. Адонин. Страховое дело. Москва 2008, lk 101.
*23 И. Молчанова. Страховой интерес в договоре имущественного страхования.
– Государство и право. Юридические науки 2013/3,
lk 122.
*24 В.
И. Серебровский. Страхование. Arvutivõrgus:
http://ex-jure.ru/law/news.php?newsid=712.
*25 Vt
ka М. Я. Шиминова. Возмещение убытков по договорам имущественного страхования
(по материалам судебно-арбитражной практики). – Вопросы экономики и права
2013/2, lk 15.
*26 И.
Молчанова (viide 23), lk 122.
*27 Autorid
peavad siin summakindlustuse alla kuuluvaks ka õnnetusjuhtumikindlustust.
*28 D. Daukauntaite. Is a family relationship alone
enough to create insurable interest in the life of the other. – International
Journal of Baltic Law 2004 (1) 2, lk 35–55.
*29 RT
I, 11.04.2014, 1; 04.07.2017, 6.
*30 RT
I, 07.07.2015, 1; 30.12.2017, 3.
*31 Vt
ka Finantsinspektsiooni soovituslikku juhendit „Nõuded kindlustuslepingu kohta
teabe esitamisele“. Arvutivõrgus: https://www.fi.ee/failid/Soovituslik_juhend_Nouded_kindlustuslepingu_teave.pdf.
*32 Vt
ka Eesti Kindlustusseltside Liidu „Kindlustusteenuse hea tava“. Arvutivõrgus:
https://www.lkf.ee/sites/default/files/Kindlustus_heatava(10)_0.pdf.
*33 KindlTS
§ 186 lg 2 p 2 kohustab kindlustusmaaklerit mh kehtestama
sise-eeskirjadega kliendi kindlustushuvi väljaselgitamise korra.
*34 Finantsinspektsiooni
soovituslik juhend „Nõuded kindlustusvahendusega tegelemiseks“ sätestab
järgmised nõuded kindlustushuvi väljaselgitamiseks: „6.1. Kliendi kindlustushuvi
väljaselgitamiseks kindlustusvahendaja muu hulgas vähemalt: 6.1.1. selgitab
nõustamistegevuses välja, milliste riskide vastu klient kindlustada soovib;
6.1.2. küsib kliendilt soovitava kindlustuskaitse ulatust ja kliendile sobivat
omavastutuse määra; 6.1.3. selgitab kliendi antud teabe alusel välja, kas
pakutav kindlustusleping vastab kliendi kindlustushuvile ja nõudmistele; 6.1.4.
selgitab kliendile kindlustustingimuste erisusi, sh piiranguid ja välistusi,
mis konkreetse kindlustusliigi osas kliendi jaoks tähtsust omavad; 6.1.5.
suhtleb kliendiga muudes kindlustuslepingu sõlmimisega seotud küsimustes, mis
võivad omada olulist mõju lepingu sõlmimise otsustamisel.“ Arvutivõrgus:
https://www.fi.ee/public/Soovituslik_juhend_Nouded_kindlustusvahendusega_tegelemiseks.pdf.
*35 Võlaõigusseadus II.
2.–7. osa. Kommenteeritud väljaanne. P. Varul jt (toim.). Tallinn: Juura
2007, lk 443.
*36 Tegemist
on üldnormiga, mis kohaldub nii kahju- kui ka summakindlustusele.
*37 Autorid
leiavad, et olukorras, kus kodanik X kindlustas kodaniku Y maja, kodanik Y
kindlustatud isikuna anda nõusoleku ka kindlustusjuhtumi toimumise järel (vt
edaspidi).
*38 Vt
nt Compensa Vienna Insurance Group, ADB Eesti filiaali „Seadmekindlustuse
tingimused 23.03.2018“, p 1.5: „Kindlustushüvitise saamise õigus
kindlustusandjalt on üksnes kindlustusvõtjal. Kindlustatud isik saab taotleda
hüvitist vaid kindlustusvõtja kaudu.“ Arvutivõrgus:
https://www.euronics.ee/UserFiles/plussgarantii/landing/terms/Seadmekindlustuse%20tingimused%2020182303.pdf.
*39 Arvutivõrgus:
https://www.tallink.ee/et/piletikindlustus. Toodud näite puhul on oluline, et
If P&C Insurance AS tasub hüvitise pileti eest tasunud isikule, kes ei
pruugi olla ei kindlustatud isik ega ka kindlustusvõtja. Vt Piletikindlustuse
tingimused, p 8. Arvutivõrgus:
https://www.tallink.ee/documents/10192/2512038/piletikindlustuse_tingimused_A4_EST.pdf/44673daf-0d7e-4a00-bdee-45fc698f2dff.
Seega ka antud näite puhul võivad esineda loteriielemendiga juhtumid: nt
pileti eest maksab minu sõber, kellele hüvitab kulu hiljem minu tööandja.
Sellisel juhul on kindlustusvõtjaks AS Tallink Grupp, kindlustatud isikuks olen
mina, aga kasusaajaks (loteriielement) on sõber, kes tasus pileti eest.
*40 Arvutivõrgus:
https://www.euronics.ee/kaitse#service-table.
*41 Arvutivõrgus:
https://www.swedbank.ee/private/credit/creditcard/credit/allCards/visaPlatinum.
*42 Tsiviilseadustiku üldosa seadus. – RT I 2002, 35, 216; RT I,
20.04.2017, 1.
*43 Grupikindlustuse
lepingud on Euroopas laialdaselt kasutatavad tooted, sest neid saab kohandada
teatavate rühmade konkreetsetele vajadustele ja saada seeläbi mastaabisäästu,
mis ei ole üksikutele kindlustusvõtjatele kättesaadavaid. Vt Principles of European Insurance Contract Law (PEICL). J. Basedow, J. Birds et al. (eds.). 2. exp. ed. Köln2016, lk 354.
*44 J. Lahe, O.-J. Luik (viide 1), lk 103–104.
*45 F. Arnold-Dwyer. Insurance Law Reform by
Degrees: Late Payment and Insurable Interest. – The Modern Law Review Limited 2017 (80) 3, lk 489–509.