1. Sissejuhatus
Surma ja
suremise käsitus on ühiskonnas küllaltki mitmekesine. Skaala üks äärmus on
vaadelda elu lõppu ebaloomuliku ja ebasoovitava nähtusena ning soosida
tegevusi, mis seda edasi lükkaksid. Sellele käsitusele vastandub arusaam surma
loomulikkusest, mida tänapäeval toetavad tugevasti inimväärset elukvaliteeti,
väärikat surma ja isikuautonoomiat tähtsustavad argumendid. *2
Sõltuvalt sellest, millist käsitust keegi toetab, on inimeste suhtumine
suremisse väga erinev. Mõned teevad oma elu pikendamiseks ükskõik mida, ükskõik
kui palju valu ja kannatusi see põhjustab, samas kui teised eelistavad surma ja
keelduvad isegi lihtsatest abinõudest, mis neid tõenäoliselt elus hoiaksid,
näiteks antibiootikumid bakteriaalse kopsupõletiku puhul. *3
Varasematel
aegadel ei pruukinud inimese soovil elu pikendada või mitte pikendada olla
suurt tähendust, arvestades, et meditsiini tase ei võimaldanud elu niikuinii
pikendada. Meditsiini ülikiire arengu tulemusel on surma edasilükkamise
võimalused märgatavalt laienenud. Nii on intensiivravis võimalikuks saanud
organite ja organsüsteemide talitluse tehnoloogiline asendamine muu hulgas näiteks
kunstliku hingamise aparaatide, vereringepumpade ja dialüüsil põhinevate
tehisneeruaparaatidega. *4 Samuti on
võimalus elu pikendada ravimite, elustamisvõtete ja kiiritusprotseduuridega. *5 Samas võib meditsiiniline sekkumine
teinekord elu lõpu või ka elu väga vaevaliseks ja piinarikkaks muuta ning
seetõttu inimene seda ei soovi. *6
Juhul kui patsient otsustabki, et ta
tervishoiuteenust saada ei soovi ning eelistab sellele kas või surma, peab
tervishoiuteenuse osutaja jätma isikuautonoomia põhimõttest tulenevalt
patsiendile tervishoiuteenuse osutamata. Seejuures tuleb arvestada patsiendi
tahtega ka siis, kui ta seda parasjagu ise avaldada ei saa, näiteks juhul, kui
patsient on teadvuseta.
Sellisteks olukordadeks, kus patsient oma
tahet avaldada ei saa, on paljudes riikides kasutusel patsienditestament (ingl patient’s
will), mida nimetatakse ka elutestamendiks (ingl living will), või
üldisemalt patsiendikorralduseks (ingl patient’s directive, sks Patientenverfügung)
või tulevikujuhisteks (ingl advance directive, health care directive).
Käesolevas artiklis kasutatakse läbivalt terminit „patsienditestament“.
Patsienditestament on avaldus (tavaliselt kirjalik) selle kohta, millist ravi
inimene soovib või ei soovi olukorras, kus ta pole enam võimeline ise otsuseid
langetama, näiteks kui ta on teadvuseta või dementne. *7
Ravisoovide kohta tulevikujuhiste andmiseks on peale patsienditestamendi
võimalus määrata ka asendusotsustaja (ingl substitute decision marker, health
care proxy), kes saab esitada inimese eeldatava tahte tema otsusevõimetus
olukorras.
Kõige tugevamalt tagab inimese
isikuautonoomia patsienditestament, arvestades, et selle koostab oma tahtest
lähtuvalt inimene ise. Kuigi Eestis ei ole patsienditestamendid levinud,
võimaldab ka Eesti õigus seda kasutada. Seejuures on Eestis märgata inimeste
suurenenud teadlikkust oma õigustest. Juba on inimesed pöördunud notari poole
sooviga vormistada notariaalselt tulevikku suunatud korraldusi raviteenuste
osutamise või ka vara hoolduse kohta olukorraks, kus inimene ise ei ole
otsusevõimeline.
Siinses artiklis arutletakse
patsienditestamendi rolli üle elu lõpu lähenemisel, samuti vaadeldakse selle
vormistamise ja rakendamise probleeme. Artikli viimases osas käsitletakse
põgusalt ka patsiendi vara hooldusega seonduvaid juhiseid patsiendi
otsusevõimetuse puhul.
2. Patsienditestament Eesti õiguse kontekstis
Osas riikides on patsienditestament
õigusaktides eraldi instituudina reguleeritud. Nii on see näiteks Ameerika
Ühendriikide osariikides, Saksamaal, Austrias ja Prantsusmaal *8 ,
kuid Eestis seda tehtud ei ole. Ka ei ole patsienditestamendi kasutamine Eesti
praktikas seni laialt levinud ning suure tõenäosusega tuleneb see teadmatusest
selle kasutamise võimaluste kohta. Kuigi Eesti õigus spetsiifiliselt
patsienditestamendi instituuti ei reguleeri, võimaldab kehtiv Eesti õigus seda
kasutada. Täpsemalt saab patsienditestamendi õiguslikud reeglid tuletada
võlaõigusseaduse *9 (VÕS) tervishoiuteenuse osutamise
lepingu sätetest.
VÕS § 766 lõige 3 näeb ette, et
patsiendi võib läbi vaadata ja talle tervishoiuteenust osutada üksnes tema
nõusolekul. Seega juhul, kui patsient ei anna nõusolekut tervishoiuteenuse
saamiseks, ei tohi seda talle üldjuhul ka osutada. Olukorras, kus patsient on
otsusevõimeline, ei teki üldiselt probleemi väljaselgitamisel, kas patsient
soovib tervishoiuteenust saada või mitte. Samas peab patsiendi
enesemääramisõiguse kohaselt olema tal võimalus tervishoiuteenusest keelduda
tulevikus ka siis, kui ta ei ole otsusevõimeline, näiteks kui ta on teadvuseta,
dementne või ei ole muul põhjusel võimeline oma tahet avaldama. Selliseid
olukordi reguleerib VÕS § 767 lõige 1.
VÕS § 767 lõige 1 näeb ette, et
kui patsient on teadvuseta või ei ole muul põhjusel võimeline oma tahet
avaldama ning tal ei ole seaduslikku esindajat või seaduslikku esindajat ei ole
võimalik kätte saada, on tervishoiuteenuse osutamine lubatud ka patsiendi
nõusolekuta, kui see on patsiendi huvides ja vastab tema varem avaldatud või
tema eeldatavale tahtele ning tervishoiuteenuse viivitamatu osutamata jätmine oleks
ohtlik patsiendi elule või kahjustaks oluliselt patsiendi tervist.
Varem viidatud kaks sätet, VÕS § 766
lõige 3 ja VÕS § 767 lõige 1, reguleerivad Eesti õiguses muu
hulgas patsienditestamenti. Kui VÕS § 767 lõige 1 võimaldab
teatavatel juhtudel patsiendile tervishoiuteenuse osutamist ka olukorras, kus
ta tahet avaldada ei saa, siis patsienditestamendiga saab nendes olukordades
tervishoiuteenuse osutamise ära keelata. Nimetatud sätetele tuginedes saab
patsienditestamendiga välistada tervishoiuteenuse osutamise, kui järgmised
eeldused on täidetud:
a) tervishoiuteenuse osutamine oleks iseenesest
patsiendi huvides, s.t näidustatud;
b) patsient on teadvuseta või ei ole muul
põhjusel võimeline tahet avaldama;
c) tervishoiuteenuse osutamise otsuse tegemine
on edasilükkamatu (viivitamatu osutamata jätmine oleks ohtlik patsiendi elule,
kahjustaks oluliselt patsiendi tervist või patsient on püsivalt otsusevõimetu);
d) patsiendi eest ei otsusta tema seaduslik
esindaja;
e) patsient on väljendanud otsusevõimelisena patsienditestamendis
oma tahet tervishoiuteenuse osutamata jätmiseks.
Alljärgnevalt selgitatakse kõiki
patsienditestamendi kohaldumise eeldusi eraldi.
Esimese eelduse kohaselt saab
patsienditestamenti rakendada ainult siis, kui tervishoiuteenuse osutamine
oleks iseenesest patsiendi huvides. Seejuures tuleb ka juba osutatava
tervishoiuteenuse puhul igal ajahetkel uuesti hinnata, kas teenuse osutamine on
patsiendi huvides. Tervishoiuteenuse osutamine on patsiendi huvides siis, kui
see on patsiendile näidustatud ja kvaliteetne *10 , s.t
tegemist ei ole mõttetu raviga. Juhul kui see patsiendi huvides ei ole, ei
osutata patsiendile tervishoiuteenust või lõpetatakse selle osutamine. Sellisel
juhul patsienditestament tervishoiuteenuse osutamist ei mõjuta.
Juhul kui tervishoiuteenus iseenesest on
patsiendi huvides, saab patsienditestament kohalduda üksnes siis, kui patsient
on otsusevõimetus seisundis. Patsiendi ostusevõimetust tuleb hinnata VÕS §
767 lõike 1 järgi, mis oma sisult ei kattu tsiviilseadustiku üldosa seaduse *11
§ 13 tehinguid reguleeriva otsusevõimetuse määratlusega. *12
Patsient on VÕS § 767 lõike 1 tähenduses otsusevõimetu igas olukorras, kus ta
ei ole võimeline oma tahet väljendama. Seega on patsient otsusevõimetu nii
siis, kui tal esineb vaimutegevuse häire, kui ka siis, kui ta ei ole näiteks
füüsiliselt või mis tahes muul põhjusel võimeline oma tahet väljendama. Juhul
kui patsient on otsusevõimeline, s.t võimeline oma tahet avaldama, siis tema
patsienditestament ka selle olemasolu korral kasutusele ei tule, vaid lähtuda
tuleb patsiendi vahetult avaldatavast tahtest. See tahe võib olla ka
vastupidine patsienditestamendis avaldatule. Patsiendi otsusevõime
väljaselgitamine võib olla paljudel juhtudel lihtne ülesanne. Näiteks juhul,
kui patsient on teadvuseta, siis ei ole kahtlust, et teadvusetu patsient on
otsusevõimetu. Samas võib teinekord esineda ka piiripealseid olukordi, kus
otsusevõime kindlakstegemine on keerulisem. Meditsiinialaste otsuste
langetamise võimet võib olla eriti raske hinnata alaealiste ja nende puhul,
kelle otsustusvõimet on kahjustanud äge või krooniline haigus. Patsient võib
olla võimeline langetama otsuseid teatavates eluaspektides, kuid teistes
jällegi mitte. Samuti võib otsusevõime olla kõikuv: isik võib mingil ajal olla
selge mõistuse juures ja ümbruses orienteeruda, muidu aga mitte. *13
Piiripealsetes olukordades on otsusevõimetuse üle otsustamiseks kõige paremas
olukorras arst ise. Seni pole Eestis teada juhtumeid, kus kohus oleks arsti
otsuse ebaõigeks tunnistanud.
Järgmine patsienditestamendi rakendamise
tingimus on tervishoiuteenuse osutamise otsuse edasilükkamatus. See
tähendab, et tegemist peab olema olukorraga, kus tervishoiuteenuse osutaja peab
võtma vastu otsuse, kas osutada teenust või mitte. Selline olukord esineb kahel
juhul. Esiteks siis, kui tegemist on kas ajutiselt või püsivalt otsusevõimetu
patsiendiga, kellele tervishoiuteenuse viivitamatu osutamata jätmine oleks
ohtlik elule või kahjustaks oluliselt tema tervist. Siinne artikkel keskendubki
eelkõige patsienditestamendi rollile olukorras, kus tervishoiuteenuse
viivitamatu osutamata jätmine oleks ohtlik patsiendi elule, s.t käsitletakse
elu pikendamist ja pikendamata jätmist patsienditestamendi abil. Teine olukord,
kus tervishoiuteenuse osutaja ei saa ravi osutamise otsust edasi lükata, on
see, kui tegemist on püsivalt otsusevõimetu patsiendiga ning tuleb otsustada
talle näidustatud ravi osutamise üle. Viimasel juhul ei pea patsiendi elu ega
tervis olema patsienditestamendi rakendamiseks ohus, sest püsivalt
otsusevõimetu patsiendi puhul on otsuse tegemine edasilükkamatu niikuinii, sest
tervishoiuteenuse osutajal ei avanegi kunagi võimalust küsida patsiendilt
nõusolekut. Kuid juhul, kui tegemist on ajutiselt otsusevõimetu patsiendiga
ning temale näidustatud ravi osutamata jätmine ei oleks ohtlik tema elule ega
kahjustaks oluliselt tema tervist, tuleb jätta talle ravi osutamata, sest
ajutiselt otsusevõimetult patsiendilt on võimalik küsida nõusolekut
tervishoiuteenuse saamise kohta hiljem, kui tema otsusevõime taastub.
Tervishoiuteenuse osutaja peab alati lähtuma patsiendi värskeimast tahtest ning
iga võimaluse olemasolul selle ka välja selgitama. Riigikohus on oma otsuses
kohtuasjas 3-1-1-63-00 märkinud, et „[k]ohustus küsida operatsiooniks patsiendi
nõusolekut tuleneb kehalise puutumatuse rikkumatuse nõudest“. Viidatud
kohtuasjas lähtus arst ekslikult patsiendi varem antud nõusolekust
tervishoiuteenust saada, samas kui arst osutas teenust hiljem ning patsiendilt
uuesti nõusolekut küsimata, kuigi tal oli selleks võimalus. *14
Patsienditestamendi rakendumise saab osal
juhtudel siiski välistada see, kui patsiendil on olemas ja kättesaadav
seaduslik esindaja, kellel on VÕS § 766 lõike 4 järgi õigus ise
otsustada patsiendile tervishoiuteenuse osutamise üle. Seadusliku esindaja all
on silmas peetud piiratud teovõimega, s.t alaealiste ja piiratud teovõimega
täisealiste patsientide seaduslikku esindajat, kelleks on lapsevanem või
eestkostja. Kuna enamik täiskasvanuid on täieliku teovõimega, siis täiskasvanud
isiku puhul ei tulegi üldjuhul hakata seaduslikku esindajat kindlaks tegema. *15
Ka alaealiste ja piiratud teovõimega täiskasvanute puhul tuleb seaduslik
esindaja kindlaks teha ainult juhul, kui patsient ei oleks eelduslikult
teovõime piiratuse tõttu võimeline kaaluma vastutustundlikult tervishoiuteenuse
osutamisega seonduvaid poolt- ja vastuväiteid. *16 Juhul kui
patsiendi eest teeks raviga seonduvad otsused ka tema teadvusel olles tema
seaduslik esindaja, ei tule patsienditestament kohaldamisele, vaid lähtutakse
seadusliku esindaja otsusest, mille vastavust patsiendi huvidele kontrollib VÕS
§ 766 lõike 4 kohaselt omakorda tervishoiuteenuse osutaja.
Kui kõik eelnevalt kirjeldatud eeldused on
täidetud, saab patsienditestamenti kohaldada. Patsienditestament väljendab
patsiendi tahet tervishoiuteenuse saamise või mittesaamise kohta ning seda ka
olukorras, kus tervishoiuteenuse osutamine võimaldaks surma edasi lükata. Kuigi
VÕS § 767 lõike 1 kohaselt tuleb patsiendi varem avaldatud või
eeldatav tahe võimaluste kohaselt välja selgitada patsiendi omaste kaudu, tuleb
patsienditestamendi olemasolu korral eelistada omaste selgitustele
patsienditestamendis esitatut kui patsiendi varem avaldatud tahet.
Patsienditestament vastab eelduslikult täpsemalt patsiendi tegelikule tahtele,
arvestades, et see on patsiendi enda koostatud ega sõltu patsiendi lähedaste
subjektiivsest tõlgendusest.
Oluline on tähele panna, et Eesti õiguse
kohaselt ei võimalda patsienditestament eutanaasiat, mis tähendab kannatava ja
surma sooviva terminaalses seisundis oleva patsiendi elu lõpetamist arsti
osalemisel ehk arsti sekkumisel. *17 Eutanaasia kvalifitseeritakse Eestis
karistusseadustiku *18 § 113 kohaselt tapmiseks ning see
on kriminaalkorras karistatav. See tähendab, et patsienditestamendis ei saa
ette näha soovi, et tervishoiutöötaja peaks patsiendi surma saabumist
aktiivsete sammude astumisega kiirendama. Ka siis, kui inimene
patsienditestamendis sellise juhise annab, ei ole arstil õigust seda soovi
täita. Küll aga saab patsienditestamendis ette näha juhise tervishoiuteenusest
loobumiseks ning arstil on seda soovi õigus ja kohustus täita ka siis, kui see
jätab patsiendi ilma võimalusest surma edasi lükata. Sellisel juhul ei ole
tegemist eutanaasiaga. Täpsemalt on patsienditestamendi rolli analüüsitud
järgmises peatükis.
3. Milleks ja kellele
patsienditestament?
Patsienditestamendist võivad huvitatud olla
igas vanuses otsusevõimelised inimesed, olenemata sellest, kas ollakse juba
haigestunud või terve. Me kõik võime sattuda haiguse või õnnetuse tagajärjel
olukorda, kus me ei ole võimelised oma tahet avaldama. Samas soovime, et
sellistes olukordades arvestataks meie sooviga, kas me tahame tervishoiuteenust
saada või mitte. Kuna otsusevõimetus seisundis me oma tahet enam avaldada ei
saa, on kasulik patsienditestamendi olemasolu, milles on soov tervishoiuteenuse
saamise või mittesaamise kohta juba etteulatuvalt avaldatud.
Patsienditestamendi kasulikkusest aimu
saamiseks tuleks kujutleda tüüpilist olukorda, kus patsiendil
patsienditestament puudub. Olukorras, kus patsient on otsusevõimetus seisundis
ning arstil tuleb otsustada tervishoiuteenuse osutamise või mitteosutamise üle,
tuleb VÕS § 767 lõike 1 kohaselt patsienditestamendi puudumise
korral patsiendi varem avaldatud või eeldatav tahe välja selgitada patsiendi
lähedaste abiga. Tegelikult ei pruugi perekonnaliikmed patsiendi soove teada
või ei soovi nad talle parimat. Ka uurimused on kinnitanud, et patsiendi
pereliikmed pole võimelised täpselt ette nägema patsiendi soove tulevase ravi
kohta. *19
Nii võivad lähedased avaldada kas ekslikult või ka tahtlikult patsiendi tahte
tegelikust erinevana. Samuti on neil väga raske võtta vastu otsuseid, kus
põrkuvad ühest küljest elu kui pühaduse säilitamine ning teisest küljest
lähedase inimese kannatuste vähendamine. *20 Ka võivad
patsiendi lähedased olla eri seisukohtadel selles, kas patsient sooviks
tervishoiuteenust saada ja oma elu pikendada või mitte. See võib lähedaste
vahel kaasa tuua teravaid konflikte, mida otsusevõimetu patsient kindlasti ei
soovi.
Eelnevat arvestades võib patsiendi
patsienditestament olla suureks abiks patsiendi tahte väljaselgitamisel.
Patsienditestamendi olemasolu võib ära hoida lahkhelid patsiendi lähedaste
vahel. Samuti võib patsienditestament anda lähedastele hingerahu, sest nad ei
pea pidevalt kahtlema, kas nad arvavad patsiendi eeldatava tahte ära õigesti
või mitte. Samuti võib patsienditestamendi olemasolu lihtsustada tööd arstidel,
kes muidu peaksid arvestama patsiendi lähedaste eri arvamustega ning
paratamatult eelistama kellegi esitatud seisukohta.
Patsienditestamendi rolli illustreerib
meedias palju kajastust leidnud Terri Schiavo juhtum Ameerika Ühendriikides.
Terri Schiavo sattus 1990. aastal terviserikke tõttu püsivasse vegetatiivsesse
seisundisse. Ta viibis sellises seisundis pisut üle 15 aasta. Terri Schiavo
abikaasa oli seisukohal, et naine ei oleks soovinud sellises seisundis elu
jätkata, ning pooldas Terri toitmiseks ja jootmiseks mõeldud sondi eemaldamist.
Terri vanemad aga lootsid tütre paranemisele ja pooldasid naise elushoidmist
ning olid sondi eemaldamise vastu. Terri Schiavol patsienditestamenti, millest
oleks nähtunud tema enda tahe, ei olnud. Terri vanemate vastuseisu tõttu hoidis
sond naist 15 aastat elus. *21
Eesti õiguse kohaselt oleks kirjeldatud
olukorra jaoks saanud avaldada patsienditestamendis tahet tervishoiuteenuse
osutamise, s.t toitmiseks ja jootmiseks mõeldud sondi kasutamise keelamiseks.
Kuna toitmiseks ja jootmiseks mõeldud sondi kasutamine on tervishoiuteenuse
osutamine, ei ole arstil kohustust ega ka õigust patsienti sondi abil elus
hoida, juhul kui patsient seda ei soovi. Seejuures on arstil õigus ja kohustus
sondi kasutamine lõpetada ka siis, kui selle kasutamist on juba alustatud.
Terri Schiavo oli üksnes 26-aastane, kui ta
püsivasse vegetatiivsesse seisundisse sattus. See illustreerib, et ka noorte ja
tervete inimestega võib juhtuda ootamatusi, näiteks võivad neid ootamatult
tabada haigused või nendega juhtuda liiklusõnnetused. Seega, kuigi praktikas
tuleb patsienditestament päevakorda eelkõige vanemaealiste ja raskelt haigete
patsientide puhul, võib sellel olla roll ka noorte elude üle otsustamisel.
Erinevalt
noortest ja tervetest inimestest tajuvad vanemaealised ja raskelt haiged elu
lõppu reaalsemana. See sunnib neid mõtlema, mis neist edasi saab, millist ravi
nad soovivad ja millises seisundis nad üldse tahavad elu jätkata. Ka
raviarstidel tekib raskelt haigete patsientide ravimisel juba varakult küsimus,
milline on patsiendi soov edasise ravi saamiseks. Sellisel juhul on raviarsti
huvides selgitada patsiendi tahe välja juba siis, kui patsient on
otsusevõimeline. Vastasel korral tuleks hakata patsiendi eeldatavat tahet
hiljem ära arvama, kasutades selleks patsiendi lähedaste abi, mis, nagu eespool
selgitatud, võib olla keeruline ülesanne.
Kuigi patsienditestamendist võivad kasu
saada kõik, ei tohiks keegi tunda survet seda teha. Ükski inimene ei ole
kohustatud ette teadma, kas ta soovib tulevikus raskes tervislikus seisundis
saada tervishoiuteenust või mitte. Kõigil on õigus jätta enda tahte
väljaselgitamise koorem oma lähedastele, nagu see seaduse kohaselt
patsienditestamendi puudumisel jääb. Mõned inimesed ilmselt leiavadki, et
patsiendi otsusevõimetuse hetkel läheb tema seisund ja edasine ravi niikuinii
rohkem korda tema lähedastele, mistõttu tuleks lähedastele anda võimalus
patsiendi eeldatava tahte esitamiseks.
Küsimusi võib
tekitada see, kas patsienditestamenti saavad koostada ka alaealised. Patsiendi
õiguste deklaratsiooni kohaselt tuleb alaealine otsuse tegemisse kaasata nii
suurel määral, kui see tema puhul võimalik on. *22
Kui alaealise arvamus omab tähendust siis, kui ta saab seda vahetus olukorras
avaldada, ei tohiks tema enesemääramisõigus olla väiksem olukorras, kus ta enam
oma tahet võimeline väljendama ei ole. Samas ei ole praktikas arstil võimalik
kindlaks teha, kas alaealine, kes ei ole võimeline tervisliku seisundi tõttu
oma tahet avaldama, oleks võimeline poolt- ja vastuväiteid vastutustundeliselt
kaaluma terviserikke puudumise korral. Seetõttu ei pruugi alaealise
patsienditestament praktikas kohalduda ning tervishoiuteenuse osutaja võib
võtta arvesse alaealise seadusliku esindaja otsust ning seda
VÕS § 766 lõike 4 kohaselt hinnata patsiendi huvide valguses.
Lõpptulemusena peab tervishoiuteenuse osutaja lähtuma alaealise patsiendi
huvidest.
Lisaks eespool kirjeldatud üksikisiku kasule
võib patsienditestamendi laialdane kasutamine mõjutada laiemalt ka
tervishoiuvaldkonna vahendite jaotumist. Olukorras, kus otsusevõimetus
seisundis patsiendid, kes on suremas, elu pikendavat ravi tegelikult saada ei
soovi, võimaldaks nende patsienditestamendis avaldatud soov
tervishoiuvaldkonnas vahendeid ümber jagada nii, et neid saavad kasutada
patsiendid, kes ravi saada soovivad.
Kuigi eespool kirjeldatud põhjustel võib
patsienditestament olla kasulik nii üksikisikule kui ka tervishoiuvaldkonnale
üldiselt, ei ole patsienditestament paraku lahendus kõikidele olukordadele.
Seda on võrreldud ka turvavööga, mis küll vähendab riske, kuid ei garanteeri
soovimatute tagajärgede ärahoidmist igas olukorras. Patsienditestamendi
rakendamisel tekkivaid probleeme ja nende võimalikke lahendusi on täpsemalt
kirjeldatud artikli kuuendas peatükis.
4. Mida patsienditestamenti kirjutada?
Kuigi inimesel võib olla aimdus, milliseid
olukordi ta sooviks patsienditestamendi abil vältida, võib oma tahte väljendamine
tunduda keeruline. Iga inimese tahe ja seega ka patsienditestament on
ainulaadne. Alljärgnevalt on selgitatud, mida selle koostamisel arvestada ja
mida sinna kirjutada.
Patsienditestamendi koostamisele on võimalik
läheneda mitut moodi. Kui inimene soovib välistada oma elu pikendamise
tervishoiuteenuse osutamise kaudu, on arstide jaoks kõige lihtsamini mõistetav
ja praktikas seega kõige lihtsamini rakendatav variant välistada toimingud,
mille tegemist isik ei soovi. Nii saab patsienditestamenti täpselt märkida,
mida elu toetava ravina soovitakse või mida mitte (nt elustamine, kunstlik
ventilatsioon, dialüüs, toitmissond). *23 Sellisel juhul avaldab inimene selgelt
nõusoleku puudumist konkreetse tervishoiuteenuse saamiseks VÕS § 767
lõike 1 mõttes. Palliatiivne (kannatusi vähendav) ravi peaks jääma
lubatavaks, lähtudes patsienditestamendi eesmärgist vähendada patsiendi
kannatusi. Sellest soovitusest lähtuvalt on siinsesse peatükki lisatud ka
patsienditestamendi näidis.
Alternatiivina on võimalik märkida patsienditestamenti
see, millisele seisundile eelistab isik pigem surma. Nii saab näiteks välistada
ravi, mille tagajärjel kaotaks patsient oma jäsemed või mille tagajärjel jääks
patsient pimedaks. Samas tuleb arvestada, et sellist lahendust on raskem ellu rakendada.
Üldjuhul ei ole kindlalt teada, millised tagajärjed patsiendile
tervishoiuteenuse osutamine kaasa toob, välja arvatud näiteks amputeerimise
korral. Mis veelgi olulisem, arstile ei ole teada, kas tervishoiuteenuse
osutamata jätmise korral patsient sureb või satub veel halvemasse olukorda, kui
oleks olnud see, mida patsient soovis patsienditestamendi ja tervishoiuteenuse
vältimisega saavutada.
Järgmisena selgitatakse, millised etapid
tuleb läbida, et patsienditestamenti koostada. Esmalt tuleb patsienditestamendi
koostamiseks teha täpselt selgeks, millised on koostaja soovid ning millistes
olukordades ta soovib elu pikendamata jätmist. Seejuures tuleb kujutleda
kõikvõimalikke olukordi, mis võivad ette tulla. Näiteks tuleks läbi mõelda,
milliseid tervishoiuteenuseid inimene soovib saada pärast liiklusõnnetusse
sattumist või haiguste tekkimisel (või ägenemisel) ning millised oleksid
tagajärjed tervishoiuteenuse osutamise ja osutamata jätmise korral. Selleks on
vaja konsulteerida tervishoiutöötajaga. Juhul kui inimesel juba on mingi raske
haigus, on oluline teada haiguse kulgu ja prognoosi. Selle arvestamata jätmise
korral ei pruugi patsienditestamendist kasu olla, sest suurima tõenäosusega
tuleb arstil tulevikus otsustada just olemasoleva raske haiguse ravimise üle.
Kuigi patsienditestamendi võib koostada ka tervishoiutöötajaga konsulteerimata,
on sellisel juhul suurem tõenäosus, et arvestamata jääb suur osa tõenäolisi
olukordi, mistõttu ei täida patsienditestament oma eesmärki. Lisaks tuleks oma
tahe läbi arutada lähedastega. Esiteks aitab see inimesel suurema tõenäosusega
endas selgusele jõuda ning teiseks annab konsulteerimine lähedastele teadmise
inimese tahte kohta. Sellisel juhul ei tule patsienditestament lähedastele
hiljem üllatusena ning väheneb tõenäosus, et nad püüavad seal avaldatut teisiti
tõlgendada.
Siis, kui kõikvõimalikud olukorrad ja
stsenaariumid on tervishoiutöötajate ja lähedaste abiga läbi mõeldud, tuleb
leida täpne sõnastus, mille abil saab oma tahte kirja panna. Osas riikides on
patsienditestamendi koostamiseks olemas standardvormid. Ühest küljest
lihtsustavad need patsienditestamendi koostamist, kuid samas ei võimalda
paindlikkust ja loovad ohu, et tegelik tahe jääb väljendamata. Eestis selliseid
standardvorme kasutusel ei ole. Tõenäoliselt ongi patsienditestamentide
kasutegur ja patsiendi tegelikule tahtele vastavus suurem siis, kui see
koostatakse individuaalselt.
Nii nagu inimese soovide väljaselgitamisel
saavad ka patsienditestamendi koostamisel olla abiks arstid. Kuigi arstide
tavapraktikasse patsienditestamentide nõustamine seni kuulunud ei ole, oskavad
just nemad kõige täpsemate meditsiiniliste terminitega kirjeldada toiminguid,
mida patsient soovib patsienditestamendiga välistada. Samas tuleb arvestada, et
patsienditestament on õigusliku tähendusega dokument, mille formuleerimine on
arstide jaoks uus ja võõras. Seetõttu on mõistetav, kui arstid soovivad
patsienditestamendi koostamisel piirduda konsulteerimisega võimalike
stsenaariumide läbimõtlemisel ning õigete meditsiiniliste terminite leidmisel.
Igal juhul on võimalik paluda patsienditestament koostada õigusabi vahendusel,
edastades juristile oma soovid ning raviarstiga läbi arutatud võimalikud
stsenaariumid ja olukorrad. Ka on soovitatav pärast patsienditestamendi
lõplikku formuleerimist arutada see uuesti läbi oma raviarstiga, et kindlustada
selle vastavus võimalikele stsenaariumitele.
Oluline on patsienditestamenti ka uuendada,
arvestades, et muutuda võivad nii inimese soovid kui ka meditsiinilised
ravivõimalused. Seetõttu tuleks patsienditestament regulaarselt kord aastas üle
vaadata ning haiguse prognoosi ja ravivõimaluste muutumise korral isegi
tihedamini. Ideaalis võiks raviarst prognoosi ja ravivõimaluste muutumise
korral kontrollida ka seda, kas patsiendil on olemas patsienditestament, ning
arutada, kas muutunud asjaolud muudavad ka tema patsienditestamendis avaldatud
tahet.
Alljärgnevalt on esitatud
patsienditestamendi näidis. Tegemist on variandiga, milles välistatakse
teatavad ravimeetodid, mida patsient saada ei soovi. Kindlasti ei ole tegemist
standardvormiga, mis sobiks kõikidele inimestele. Iga patsienditestament on
individuaalne ning see tuleb koostada iga patsiendi tahtest ja tervislikust
seisundist lähtuvalt.
TAHTEAVALDUS SEOSES TERVISHOIUTEENUSE OSUTAMISEGA
päev, kuu, aasta
Käesoleva tahteavalduse on teinud ____________________, isikukood
________________.
Võlaõigusseaduse
§ 766 lg 3 kohaselt võib patsiendi läbi vaadata ja talle tervishoiuteenust
osutada üksnes tema nõusolekul. Kui patsient on teadvuseta või ei ole muul
põhjusel võimeline tahet avaldama ning tal ei ole seaduslikku esindajat, siis
on võlaõigusseaduse § 767 lg 1 kohaselt lubatud tervishoiuteenuse
osutamine ka patsiendi nõusolekuta, kui see vastab tema varem avaldatud
tahtele.
Käesolevaga
annan kõigile teada, et olukorras, kui ma ise ei ole võimeline oma tahet
avaldama, luban ma endale osutada ainult palliatiivset ravi, mille eesmärk on
elu ohustava haigusega silmitsi oleva patsiendi ja tema perekonna elukvaliteedi
parandamine. Palliatiivse ravi eesmärk on võimalikult aegsasti
identifitseerida, hinnata ja ravida haigusest ning selle ravist tulenevat valu
ja teisi füüsilisi sümptomeid ning leevendada psühhosotsiaalseid ja hingelisi
kannatusi.
Kuna
palliatiivse ravi raames osutatavate tervishoiuteenuste loetelu ei ole täpselt
kindlaks määratud, siis täpsustan, et ma ei anna nõusolekut:
• kirurgiliseks
raviks;
• taaselustamiseks
kliinilisest surmast;
• vereülekande
tegemiseks;
• mehaaniliseks
ventilatsiooniks, sh läbi intubatsioonitoru hermeetilise maskiga;
• sondiga või
läbi kõhuseina makku pandud toruga või veeni kaudu vee ja toitainete
manustamiseks;
• neeruasendusraviks;
• ravimite
manustamiseks, millel on muu kui valu vaigistav eesmärk (näiteks viirusevastane
või antibiootikumiravi).
Juhul kui
eelnimetatud raviviise või muid palliatiivse ravi hulka mittekuuluvaid
raviviise on minu suhtes rakendatud olukorras, kus mina ei ole olnud võimeline
tahet avaldama (näiteks olukorras, kus tervishoiutöötaja ei olnud teadlik
käesolevast tahteavaldusest), siis soovin ma nende raviviiside viivitamatut
lõpetamist ehk minu tahte vastase ravi katkestamist.
Olen teadlik,
et käesoleva tahteavalduse tegemisega jään ma ilma arstiteaduse üldisele
tasemele vastavast tervishoiuteenusest ja see võib lõppeda minu enneaegse
surmaga. Võimaluse korral soovin vältida haiglasse viimist ja soovin surra oma
kodus.
Selleks et
tervishoiutöötajad julgeksid käesolevat tahteavaldust austada, olen palunud oma
teo- ja otsusevõimet kontrollida notaril ning edastan juba ennetavalt selle
dokumendi tervishoiuteenuse osutajatele. Samuti olen oma soovi teatavaks teinud
lähedastele ja nad on lubanud seda austada.
5. Kuidas patsienditestamenti vormistada?
Eesti õigusaktidest ei tulene nõuet, et
patsienditestament peaks olema mingis kindlas vormis. Ka ei ole Eesti
õigusaktides määratud selle kehtivusaega. Seevastu osas riikides on
patsienditestamendile ette nähtud kindlad vorminõuded, et kaitsta nii selle
tegija kui ka rakendaja huve. Patsienditestament on olulise, täpsemalt elulise
tähtsusega dokument. Arvestada tuleb ohuga, et patsienditestamenti, mis määrab
inimese elu, võidakse ka võltsida. Samuti võidakse inimest sundida seda
kirjutama ähvarduse survel. Ka võib isik ise kirjutada patsienditestamendi
otsusevõimetus seisundis oma tegelikule tahtele mittevastavalt. Selleks et
kaitsta patsiente ja anda tervishoiuteenuse osutajale vajalik kindlus, on
oluline kehtestada patsienditestamendile vorminõuded.
Arvestades, et Eestis patsienditestamendi
vorminõuet kehtestatud ei ole, vaadeldakse alljärgnevalt patsienditestamendi
vorminõudeid ja nendega seotud probleeme teistes riikides.
Näiteks Ameerika Ühendriikides nõuavad
peaaegu kõik osariigid tulevikujuhiste kinnitamisel vähemalt kahe tunnistaja
kohalviibimist. Mitmes osariigis kehtivad ka ranged juhised selle kohta, kes
üldse võib tunnistaja olla. *24
Prantsusmaal tuleb patsienditestament
vormistada kirjalikult ning see peab sisaldama tegemise kuupäeva ja tegija
allkirja. *25
Eelmisel aastal sätestati seaduses patsienditestamendi tegemiseks näidisvormid,
mis võimaldavad inimestel oma soove avaldada. Hoolimata näidisvormide
olemasolust ei ole patsienditestamendi tegemisel standardvormide kasutamine
kohustuslik. Kui inimene on võimeline oma soove avaldama, kuid ei ole võimeline
ise dokumenti kirjutama ja allkirjastama, on kohustuslik tunnistajate
kaasamine. Sellisel juhul võib kolmas isik dokumendi allkirjastada tingimusel,
et kaks tunnistajat tõendavad, et see dokument on patsienditestamendi tegija
vaba ja informeeritud tahteavaldus. Tunnistajate tunnistus peab olema lisatud
patsienditestamendile ning seal peavad olema ära näidatud tunnistajate nimed
ning nende teovõime. Alates eelmisest aastast on patsienditestamendid
Prantsusmaal tähtajatud ning neid uuendada ei ole enam vaja, kui just selle
tegija ei soovi teha muudatusi.
Ka Austrias on
siduvatel patsienditestamentidel (sks Patientenverfügung) kirjaliku
vormi nõue. Austrias peab siduval patsienditestamendil kindlasti olema ära
näidatud selle tegemise kuupäev ning selle tegemise juures peab olema advokaat,
notar või Austria Patsientide Esinduse töötaja. Üldreeglina tuleb dokumenti
uuendada iga viie aasta tagant. *26 Ka Saksamaal
peavad patsienditestamendid olema tehtud kirjalikult. *27
Hollandi õigusaktides patsienditestamenti reguleeritud pole, kuid praktikas
vormistavad patsienditestamente notarid notariaalaktina ning tsiviilkoodeksist *28 on võetud aluseks volikirja
üldised reeglid.
Eelnev illustreerib, et patsienditestamendi
vorminõue täidab kaht eesmärki. Esiteks vähendab vorminõue riski, et patsiendi
asemel koostab tema patsienditestamendi keegi teine ning teeb seda tema tahte
vastaselt. Teiseks vähendab vorminõue riski, et patsient koostab
patsienditestamendi seisundis, kus ta ei ole võimeline oma tegelikku tahet
väljendama. See, et isik koostab patsienditestamendi täie teadvuse juures oma
tahtele vastavalt, on oluline, arvestades, et patsienditestament on mõeldud
patsiendi isikuautonoomia kaitseks. Selleks et maandada patsienditestamendiga
kaasnevaid riske, on soovitatav kehtestada ka Eestis sellele vorminõue.
Seejuures tuleks eelistada patsienditestamendi notariaalse tõestamise nõuet,
arvestades, et see maandab mõlemad nimetatud riskid.
Patsienditestamendi koostamisse notari
kaasamise eesmärk oleks teha selgelt, üheselt ja lõplikult kindlaks
tahteavalduse sisu. Notari roll on suurendada isikute õiguste kaitset ja
isikute kindlustunnet õiguslike küsimuste lahendamisel, tagada isikutevaheliste
suhete stabiilsus ning hoida seeläbi ära kohtuid koormavaid õigusvaidlusi. *29
Siinkohal vajaks selgitamist, mis on notariaalse tõestamise olulisemad
funktsioonid. Riigikohus on 28. jaanuari 2015. a otsuses esile toonud
„tehingu notariaalsel tõestamisel esinevad järgmised olulisemad funktsioonid
[…]:
• notar selgitab välja kehtiva tehingu
tegemiseks oluliste asjaolude paikapidavuse, muuhulgas notariaaltoimingu
osaliste isikusamasuse;
• notar hoiatab osalisi kehtivast õigusest
tulenevate riskide eest;
• notar selgitab osalistele erapooletult
võimalusi, kuidas saavutada tehinguga osalejate tahtele kõige paremini vastav
tulemus, ja taotletava tehingu tagajärgi;
• notar sõnastab ise tahteavalduse ja oma
selgitusi sisaldava notariaalakti, tagades, et need oleksid üheselt
arusaadavad;
• pädeva ametiisikuna tõendab notar
tahteavalduse sisu ja kontrollitud asjaolusid;
• notar arhiveerib notariaalakti originaali
oma kontoris, võimaldab sellega tutvuda ja saada sellest ärakirju“ *30 .
Seega võib tahteavalduse notariaalse
tõestamise nõude eesmärk olla nii tehingupoole kaitse läbimõtlematu tegevuse
eest kui ka nõustamine. Samuti kannab notariaalse tõestamise nõue
tõendamisfunktsiooni. Tänapäeval ei õigusta ainult tõendite tagamine notari
kaasamist, vaid palju olulisem tõestamise ülesanne on tüüpiliselt riskantsete
tahteavalduste korral hoiatamisfunktsioon ehk kaalutluse tagamise funktsioon. *31
Selles tähenduses oluliste tehingute hulka kuulub kahtlemata ka
patsienditestament. Selle notariaalse tõestamise sunnile allutamine kaitseb
oluliste otsuste tegemisel inimest liigse kiirustamise eest ning soodustab
hoolikat kaalumist. Kõikvõimalikest vorminõuetest täidab hoiatamisfunktsiooni
just notariaalne tõestamine. Dokumendi õiguskindluse mõttes ei ole ka vähem
tähtis notari ülesanne tõestamistoimingu tegemisel osaleja isikusamasus
tuvastada (TõS *32 § 10) ning isiku teo- ja
otsusevõimet kontrollida (TõS § 11).
Eelnevat arvestades tuleks ka praeguse
seaduse kehtimise korral eelistada patsienditestamendi notariaalset
vormistamist, hoolimata sellest, et seadus sellist vorminõuet eraldi ette ei
näe. Juhul kui patsienditestament ei ole notariaalses vormis, ei julge
tervishoiutöötajad seda suurima tõenäosusega usaldada, sest neil puudub
kindlus, et tegemist on just konkreetse patsiendi enda koostatud testamendiga
ning et patsient oli selle tahteavalduse tegemise ajal ka otsusevõimeline.
6. Patsienditestamendi rakendamise probleemid
Kuigi patsienditestamendil on isiku
enesemääramisõiguse seisukohast ning patsiendi lähedaste elu lihtsustamisel
oluline roll, ei pruugi see igas olukorras viia isiku soovitud tagajärgedeni.
Nagu mainitud, on patsienditestamendi
koostamine Eestis küllaltki tundmatu protsess. Seega võib patsienditestamendi
tõhus toimimine takerduda juba selle taha, et see jääb lihtsalt koostamata või
koostatakse sellisena, et seda ei saa rakendada või ei väljendu selles inimese
tõeline tahe. Samuti võib inimene jätta arvestamata, et patsienditestamendi
rakendamise tulemusel võib ta jääda arstiabist ilma ka olukorras, kus pärast
arstiabi andmist ei tekiks tal mingeid püsivaid kahjulikke tagajärgi ega
kauakestvaid kannatusi. Tõelise tahte väljendamisel võib eksimuse kaasa tuua ka
see, kuidas patsienditestamendi koostamist konsulteeritakse. Uurimused näitavad,
et inimese ravi saamise soovid sõltuvad näiteks sellest, kas inimesele
esitatakse ravi võimalikke tulemusi positiivselt või negatiivselt, samuti
esitatu detailsusest ning sellest, kas esmalt kirjeldatakse lühi- või
pikaajalisi tagajärgi. *33 Näiteks ühes uuringus soovisid 201
vanemaealist katsealust meditsiinilist sekkumist 12% juhul, kui seda esitleti
negatiivselt; 18% juhul, kui seda esitleti kui juba kasutusel olevat juhist, ja
30% juhul, kui see sõnastati positiivselt. Seejuures 77% katsealustest muutsid
oma meelt vähemalt korra, kui neile esitati sama stsenaarium, kuid kasutati
teistsugust kirjeldamist. *34
Selleks et vähendada riski, et
patsienditestamendis ei väljendu inimese tõeline tahe, tuleks kasutada eri
stsenaariumide kirjeldamisel erinevaid kirjeldusi, et veenduda, kas isiku tahe
ikkagi on suunatud tervishoiuteenusest keeldumisele. Kuna Eesti
tervishoiutöötajatele on patsientide nõustamine patsienditestamendi koostamisel
võõras, tuleks korraldada sellekohaseid koolitusi. Samuti on tervishoiutöötajate
koolitused vajalikud selleks, et tervishoiutöötajad teaksid, kuidas
patsienditestamendi olemasolu kontrollida ning kuidas selle olemasolu korral
toimida.
Kui patsienditestament on olemas ja sisaldab
selle koostaja tegelikku korrektselt väljendatud tahet, võib patsienditestament
jääda ikkagi rakendamata, kui selle asukoht on teadmata ning see ei jõua õigel
hetkel tervishoiutöötajani. Eestis ei ole ette nähtud mehhanisme, kuidas
informatsioon patsienditestamendi olemasolu ja selle sisu kohta jõuaks tõhusalt
tervishoiutöötajateni. See tähendab, et näiteks kiirabi või erakorralise
meditsiini osakonna arstid võivad patsiendile kõigepealt tervishoiuteenused ära
osutada ning alles hiljem võib selguda, et patsiendil on olemas
patsienditestament, mille kohaselt ta sellist abi ei soovinudki. Ka
intensiivravis on paternalism, s.o arsti enda otsustamine sageli möödapääsmatu,
sest tal on tavaliselt vaja kiiresti tegutseda ja enamasti puudub taustinfo.
Seega on intensiivravis alati oht ravist keeldumise eiramiseks ja
tahtevastaseks hospitaliseerimiseks. *35 Seega tuleb arvestada, et olukordades,
kus on vajalik ülikiire tegutsemine, ei hakka arstid välja selgitama, kas
patsiendil võib olla kusagil paber, milles ta avaldab tahet ravist keelduda.
Selleks et patsienditestament jõuaks
võimalikult suure tõenäosusega tervishoiuteenuse osutajani, kellele see
suunatud on, tuleks isikul teha dokument võimalikult laialdaselt
tervishoiuteenuse osutajatele kättesaadavaks. Selleks tuleb patsiendil saata
pärast patsienditestamendi notariaalset tõestamist notari tõestatud dokument
nii oma perearstile, ümbruskonna suurimatele haiglatele kui ka kiirabi
osutajatele ja e-tervise sihtasutusele. Seejuures tuleks kindlasti paluda ka
kinnitust kirja kättesaamise, selle sisust arusaamise ja selle sisuga
arvestamise kohta.
Selline
lahendus on küllaltki tülikas nii patsienditestamendi koostaja kui ka selle
potentsiaalsete rakendajate jaoks. Selleks et patsienditestamendi
kasutuselevõtt ja selle rakendamine oleks tulevikus lihtsam, tasub mõelda sujuvamate
tehniliste lahenduste loomise peale. Näiteks oleks üks võimalus luua e-tervise
süsteemis patsienditestamentide register nii, et tervishoiutöötajani jõuab
e-tervise süsteemi kaudu kohe informatsioon selle kohta, kas patsiendil on
patsienditestament või mitte ning milline on selles avaldatud tahe.
7. Millele veel mõelda tulevikujuhiste koostamisel?
Oma elu puudutavate tulevikujuhiste
koostamisel tuleb inimestel veel läbi mõelda otsused ja kaitseabinõud, mis
puudutavad vara hooldust ning asjaajamise korraldamist olukorras, kus inimene
on muutunud otsusevõimetuks.
Isiklike asjade ja varaküsimuste
korraldamiseks on paljudes riikides kasutusel spetsiifilist tüüpi pikaajalised
volikirjad, mida on nimetatud ka omakäelisteks eestkostevolitusteks (ingl
lasting power of attorney, sks Vorsorgevollmacht), mis koostatakse
spetsiaalselt teovõime kaotuse puhuks. Praktikas võivad need muu hulgas
sisaldada juhiseid oma ravisoovide kohta. Pikaajalised volikirjad on eriti
levinud common lawõigusperekonda kuuluvates maades. Eesti õiguses ei ole seesugust
volikirjatüüpi eraldi reguleeritud. Käsundusleping üldiselt on reguleeritud
võlaõigusseaduse 35. peatükis ning esindamise instituut tsiviilseadustiku
üldosa seaduse 8. peatükis. Kuivõrd volituse puhul on tegemist tehingulise
esindusõigusega, mida saab siduda tingimusega, võib asuda seisukohale, et ka
Eesti õiguse kohaselt oleks võimalik pikaajalisi volikirju koostada. Praktikas
ei ole aga selliste volikirjade tegemine levinud.
Kui tuua mõned näited regulatsiooni kohta
teistes riikides, siis Soomes on vähemalt 18-aastasel isikul võimalik anda
volitus sellise olukorra jaoks, kus volitaja enda seisund muutub selliseks, et
ta ei suuda hoolitseda oma majanduslike küsimuste lahendamise eest. Volikiri
peab olema tehtud kirjalikult ning alla kirjutatud kahe tunnistaja
juuresolekul. Tunnistajad peavad olema teadlikud, et nad on kutsutud
tunnistajateks volituse tegemise juurde, kuid volituse sisu ei pea nad teadma.
Volikirja jõustamiseks tuleb see eestkosteasutuses kinnitada. *36
Pikaajalisi volikirju tuntakse ka Saksamaal.
Saksa tsiviilseadustiku (sks Bürgerliches Gesetzbuch, BGB) § 1896
lõike 2 teise lause kohaselt ei ole eestkoste vajalik, kui täisealise
asjade eest saab volitatud isiku abil hoolitseda sama hästi kui eestkostja
abil. Volikirjade koostamiseks kasutavad Saksa notarid tavavolikirjade
normistikku, kuid pikaajalistele volikirjadele lisatakse mõned täiendavad
iseloomulikud tunnused vastavalt volitaja soovidele ja vajadustele. *37
Saksa õigusega analoogilise sätte leiab ka Eesti perekonnaseadusest *38 ,
mille § 203 lõike 2 kohaselt võib eestkostja määrata ainult nende
ülesannete täitmiseks, milleks eestkoste on vajalik. Eestkoste ei ole vajalik,
kui täisealise huve saab kaitsta volituse andmise ning perekonnaliikmete või
muude abiliste kaudu. Kehtiv, 2010. aastal jõustunud perekonnaseadus käsitab
eestkostet äärmusliku sekkumisvahendina ja eestkostja määramist viimase
abinõuna. Siit tulenevalt olekski eelkõige notarite ülesandeks pikaajaliste
volikirjadepraktika väljatöötamine ka Eestis.
8. Kokkuvõte
Kokkuvõtteks võib järeldada, et Eesti õiguses
on peidus seni kasutamata vahendid, mis võimaldavad patsientidel teostada oma
enesemääramisõigust, annavad lähedastele hingerahu ja lihtsustavad
tervishoiutöötajate tööd patsiendi tahte väljaselgitamisel.
Samas võib nõustuda patsienditestamendi ja
turvavöö võrdlusega, mille kohaselt patsienditestament küll vähendab riske
soovimatu tervishoiuteenuse saamiseks, kuid ei kaitse igas olukorras. Selleks
et patsienditestament võimalikult paljudes olukordades siiski inimese soovitud
tagajärgi kaasa tooks, tuleks patsienditestament läbimõeldult ja korrektselt
koostada. Samuti tuleb arvestada, et kuniks puuduvad tehnilised lahendused
dokumendi jõudmiseks tervishoiuteenuse osutajateni, tuleb patsienditestamendi
koostajal endal tagada see, et patsienditestament jõuaks võimalikult paljude
tervishoiuteenuse osutajateni, kes inimesele potentsiaalselt võiksid muidu
soovimatut tervishoiuteenust osutada.
Peale patsienditestamendi tasub
paralleelselt mõelda ka muude tulevikujuhiste peale. Praktikas võib inimeste
jaoks oluline olla anda juhised oma vara hoolduse kohta olukorras, kus inimene
ei ole võimeline oma tahet väljendama. Seejuures tasub kaaluda pikaajaliste
volikirjade kasutuselevõttu, mis teistes riikides on levinud.
Kokkuvõttes tasub Eesti õiguses seni
vähekasutatud vahendeid, mis võimaldavad inimeste enesemääramisõigust teostada,
julgelt proovida, sest võimalused on selleks olemas.
Märkused:
*1 Autorid tänavad artikli kirjutamisel kaasabi eest doktor Alar Irsi ja doktor Raul Adlast.
*2 A. Soosaar. Meditsiinieetika. 2., parand. ja täiend. vlj. Tartu Ülikooli Kirjastus 2016, lk 203.
*3 J. R. Williams. Medical Ethics Manual. 3. ed. World Medical Association 2015, lk 60, 61.
*4 A. Soosaar (viide 2), lk 205.
*5 J. R. Williams (viide 3), lk 60.
*6 A. Soosaar (viide 2), lk 204.
*7 J. R. Williams (viide 3), lk 120.
*8 The International Protection of Adults. R. Frimston, A. R. Keene, C. van Overdijk, A. D. Ward (Eds.). Oxford University Press 2015, lk 335, 373, 381–382, 415–419.
*9 RT I 2001, 81, 487; RT I, 31.12.2016, 7.
*10 Võlaõigusseadus III. Kommenteeritud väljaanne. 8. ja 10. osa. P. Varul, I. Kull, V. Kõve, M. Käerdi (koost.). Juura 2009, § 767 lg 1 komm. 3.2; A. Nõmper, J. Sootak. Meditsiiniõigus. Juura 2007, lk 70.
*11 RT I 2002, 35, 216; RT I, 12.03.2015, 106.
*12 Võlaõigusseadus III (viide 10), § 767 lg 1 komm. 3.1.
*13 J. R. Williams (viide 3), lk 49, 50.
*14 RKKKo 30.05.2000, 3-1-1-63-00, p 7.2.
*15 Võlaõigusseadus III (viide 10), § 766 komm. 3.6.
*16 Samas.
*17 A. Soosaar (viide 2), lk 220.
*18 RT I 2001, 61, 364; RT I, 26.06.2017, 8.
*19 I. Bruus, M. Kellamäe, M. Kivirüüt. Ravi ja hoolduse planeerimine nn patsienditestamendi koostamise teel. – Eesti Arst 2015 (94) 2, lk 93; C. Westphal, T. Wavra. Acute and Critical Care Choices Guide to Advance Directives. American Association of Critical-Care Nurses 2005. Arvutivõrgus:[Link] (24.07.2017).
*20 K. Elmet. Eutanaasia. Arsti pilk. 2010. Arvutivõrgus:[Link] .
*21 A. Soosaar (viide 2), lk 218, 219.
*22 WMA Declaration of Lisbon on the Rights of the Patient, p 5. Arvutivõrgus:[Link] ; J. R. Williams (viide 3), lk 50.
*23 I. Bruus jt (viide 19), lk 91; Communicate Your Health Care Wishes. California Advance Health Care Directive Kit. The Permanente Medical Group, Kaiser Permanente 2005. Arvutivõrgus:[Link] (24.07.2017).
*24 I. Bruus (viide 19) , lk 91–95; D. Hinders. Advance Directives: Limitations to Completion. – The American Journal of Hospice & Palliative Care 2012 (29) 4, lk 286–289.
*25 Code de la santé publique, art L1111-11. Arvutivõrgus:[Link] .
*26 Patientenverfügungs-Gesetz – PatVG. Arvutivõrgus:[Link] .
*27 Saksa tsiviilseadustiku (sks Bürgerliches Gesetzbuch, BGB) § 1901a lg 1 esimene lause.
*28 Dutch Civil Code. Book 3: Property law in general. Arvutivõrgus:[Link] .
*29 E. Andresen. Notari koht ja roll Eesti õigussüsteemis. – Eesti Notariaadi X aastapäev. Notarite Koda 2003, lk 10.
*30 RKTKo 28.01.2015, 3-2-1-141-14, p 32.
*31 W. Waldner. Tõestamisõigus notariaalpraktikas. Juura 2008, lk 19.
*32 Tõestamisseadus. – RT I 2001, 93, 564; RT I, 10.03.2016, 14.
*33 A. Fagerlin, C. E. Schneider. Enough. The Failure of the Living Will. Hastings Center Report, March-April 2004, lk 33.
*34 B. B. Ott. Advance Directives. lk 514, 517; A. Fagerlin, C. E. Schneider (viide 33), lk 33.
*35 A. Lehtmets, K. Elmet. Surmast arsti pilgu läbi. Viitna 2013. Arvutivõrgus:[Link] .
*36 Laki edunvalvontavaltuutuksesta, § 6 jj. Arvutivõrgus:[Link] .
*37 C. Schall. Le portail des procurations préventives du C.N.U.E.: la voie vers un avenir plus autodéterminé en Europe. – Mobilité et Protection des Personnes Vulnérables en Europe: Connaissance et Reconnaissance des Instruments. Société de Legislation Comparée 2014, lk 50.
*38 RT I 2009, 60, 395; RT I, 09.05.2017, 28.
*1 Autorid tänavad artikli kirjutamisel kaasabi eest doktor Alar Irsi ja doktor Raul Adlast.
*2 A. Soosaar. Meditsiinieetika. 2., parand. ja täiend. vlj. Tartu Ülikooli Kirjastus 2016, lk 203.
*3 J. R. Williams. Medical Ethics Manual. 3. ed. World Medical Association 2015, lk 60, 61.
*4 A. Soosaar (viide 2), lk 205.
*5 J. R. Williams (viide 3), lk 60.
*6 A. Soosaar (viide 2), lk 204.
*7 J. R. Williams (viide 3), lk 120.
*8 The International Protection of Adults. R. Frimston, A. R. Keene, C. van Overdijk, A. D. Ward (Eds.). Oxford University Press 2015, lk 335, 373, 381–382, 415–419.
*9 RT I 2001, 81, 487; RT I, 31.12.2016, 7.
*10 Võlaõigusseadus III. Kommenteeritud väljaanne. 8. ja 10. osa. P. Varul, I. Kull, V. Kõve, M. Käerdi (koost.). Juura 2009, § 767 lg 1 komm. 3.2; A. Nõmper, J. Sootak. Meditsiiniõigus. Juura 2007, lk 70.
*11 RT I 2002, 35, 216; RT I, 12.03.2015, 106.
*12 Võlaõigusseadus III (viide 10), § 767 lg 1 komm. 3.1.
*13 J. R. Williams (viide 3), lk 49, 50.
*14 RKKKo 30.05.2000, 3-1-1-63-00, p 7.2.
*15 Võlaõigusseadus III (viide 10), § 766 komm. 3.6.
*16 Samas.
*17 A. Soosaar (viide 2), lk 220.
*18 RT I 2001, 61, 364; RT I, 26.06.2017, 8.
*19 I. Bruus, M. Kellamäe, M. Kivirüüt. Ravi ja hoolduse planeerimine nn patsienditestamendi koostamise teel. – Eesti Arst 2015 (94) 2, lk 93; C. Westphal, T. Wavra. Acute and Critical Care Choices Guide to Advance Directives. American Association of Critical-Care Nurses 2005. Arvutivõrgus: https://www.scribd.com/document/159374461/Acute-and-Critical-Care-Choices-to-Advance-Directives (24.07.2017).
*20 K. Elmet. Eutanaasia. Arsti pilk. 2010. Arvutivõrgus: http://www.eetika.ee/sites/default/files/eetika/files/Eutanaasia.%20Arsti%20pilk.pdf.
*21 A. Soosaar (viide 2), lk 218, 219.
*22 WMA Declaration of Lisbon on the Rights of the Patient, p 5. Arvutivõrgus: https://www.wma.net/policies-post/wma-declaration-of-lisbon-on-the-rights-of-the-patient/; J. R. Williams (viide 3), lk 50.
*23 I. Bruus jt (viide 19), lk 91; Communicate Your Health Care Wishes. California Advance Health Care Directive Kit. The Permanente Medical Group, Kaiser Permanente 2005. Arvutivõrgus: https://shcs.ucdavis.edu/sites/default/files/documents/advance-directives-kp.pdf (24.07.2017).
*24 I. Bruus (viide 19) , lk 91–95; D. Hinders. Advance Directives: Limitations to Completion. – The American Journal of Hospice & Palliative Care 2012 (29) 4, lk 286–289.
*25 Code de la santé publique, art L1111-11. Arvutivõrgus: https://www.legifrance.gouv.fr/eli/decret/2016/8/3.
*26 Patientenverfügungs-Gesetz – PatVG. Arvutivõrgus: https://www.ris.bka.gv.at/Dokumente/BgblAuth/BGBLA_2006_I_55/BGBLA_2006_I_55.html.
*27 Saksa tsiviilseadustiku (sks Bürgerliches Gesetzbuch, BGB) § 1901a lg 1 esimene lause.
*28 Dutch Civil Code. Book 3: Property law in general. Arvutivõrgus: http://www.dutchcivillaw.com/civilcodebook033.htm.
*29 E. Andresen. Notari koht ja roll Eesti õigussüsteemis. – Eesti Notariaadi X aastapäev. Notarite Koda 2003, lk 10.
*30 RKTKo 28.01.2015, 3-2-1-141-14, p 32.
*31 W. Waldner. Tõestamisõigus notariaalpraktikas. Juura 2008, lk 19.
*32 Tõestamisseadus. – RT I 2001, 93, 564; RT I, 10.03.2016, 14.
*33 A. Fagerlin, C. E. Schneider. Enough. The Failure of the Living Will. Hastings Center Report, March-April 2004, lk 33.
*34 B. B. Ott. Advance Directives. lk 514, 517; A. Fagerlin, C. E. Schneider (viide 33), lk 33.
*35 A. Lehtmets, K. Elmet. Surmast arsti pilgu läbi. Viitna 2013. Arvutivõrgus: http://www.etag.ee/wp-content/uploads/2012/05/Andres-Lehtmets.pdf.
*36 Laki edunvalvontavaltuutuksesta, § 6 jj. Arvutivõrgus: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070648.
*37 C. Schall. Le portail des procurations préventives du C.N.U.E.: la voie vers un avenir plus autodéterminé en Europe. – Mobilité et Protection des Personnes Vulnérables en Europe: Connaissance et Reconnaissance des Instruments. Société de Legislation Comparée 2014, lk 50.
*38 RT I 2009, 60, 395; RT I, 09.05.2017, 28.