Tarvo Puri:
Räägime sellest, kas ja kui palju on kellelgi olnud siin, Eestis kokkupuudet
teemaga, et peaks arvestama haige inimese enda soovidega. Kas neid soove on
üldse paberile pandud, kas neid tähendatakse üles kuhugi meditsiinilistesse
digilugudesse ning kas ja mis juhul patsiendiga räägitakse nendest teemadest?
Helgi Kolk:
Igasuguse arstiabi osutamise eelduseks on nõusolek, patsiendi teadlik nõusolek.
Kuidas seda saadakse ja võetakse, see on täiesti iseküsimus. Traumaosakonnas,
kus haiged on erakorralised, ei ole neil enamasti eelnevalt mingeid soove
vormistatud. Tegelen seal kõige rohkem just nimelt eakate patsientidega, kellel
on tõsised traumad, tõsised luumurrud. Väga tihti on küsimus, kas üldse
opereerida, kuidas toimida. Tegelikult ei ole seda kellegi käest küsida, sest
umbes kolmandik on vähemal või rohkemal määral dementsed ehk nemad oma
otsustusi adekvaatselt teha ei suuda. Tavapraktikas hakkame me sel juhul otsima
lapsi ja hooldajaid jm. Dementsetele inimestele on meil eestkostet vormistatud
haruharva. Eestkoste saab vormistada, kui haiglas on vaja teha selliseid
tõsiseid otsuseid, millega ei ole nii kiire. Tegelikult me oleme nõusoleku
väljaselgitamisega tõsiselt hädas.
Mari Lõhmus: See
on väga igapäevane, et patsientide või nende lähedastega peetakse aru sel
teemal, missugused on nende soovid ja missugune on nende tahe sõltuvalt
raviplaanist. Meil onkoloogias on see ajamõõde võib-olla natuke teistsugune:
meil on aega arutada, atra seada, tihtipeale ka mõelda ravi ja ravi lõpetamise
küsimuste üle. Sellised otsused, kus patsiendid oleks kirja pannud oma soovid,
on väga harvad. Haiguslugudesse fikseeritakse seda ka harva. Igapäevapraktikas
paneme kirja need otsused, kus patsient omal soovil ravist keeldub või soovib
ravi lõpetada, et meil oleks pärast juriidiliselt mingisugune alus või miski,
millele viidata.
Tarvo Puri:
Sellest on siis ikkagi juttu patsiendiga, kas teatud juhul võiks ravi lõpetada?
Mari Lõhmus:
Ühel hetkel oleme kõigi patsientidega sellises olukorras, kui ravi tuleb
lõpetada. Eestis vähem, välismaal rohkem tehakse raviplaane onkoloogias
pikemalt ette. Juba siis, kui on teada, et kasvajahaigus pole välja ravitav,
aga elu pikendavaid ravivõimalusi diagnoosimise hetkel on palju, hakatakse
rääkima sellest, kui palju meil võimalusi on ja mida me teeme siis, kui
võimalused saavad otsa – millised on patsiendi soovid selles olukorras. Ma
arvan, et seda tehakse järjest rohkem. Aga meil ei ole ühtegi sellist
dokumenti, kuhu patsiendi soovid kirja pannakse või fikseeritakse. Sellist
dokumenti, ingliskeelse nimetusega advance care plan *1 , meil ei olegi.
Teija Toivari:
Meile satuvad hospiitsi *2 enamasti vähihaiged elu lõpus. Ütleme
niimoodi, et selle 15 aasta jooksul, kui me oleme töötanud, on asi läinud
paremaks. Nüüd on patsientidega juba vesteldud ka ravi lõpetamisest. Endiselt
tuleb aga ka neid inimesi, kes satuvad hospiitsi, ilma et nad oleksid kindlad,
kas ravi jätkub. Sugulastel võivad olla teised ootused kui patsiendil. Näiteks
Soomes on saattohoitopäätös – lihtsalt mingil hetkel tehakse otsus, et nüüd ongi aktiivravi *3
lõpp ning selle asemel jätkub palliatiivne ravi *4 inimese elu
lõpuni. Siis on palju lihtsam, sest kui selline patsient satub näiteks EMO-sse
või kuhugi mujale, siis teda ei hakata elustama. Me ei hakka selliseid
agressiivseid meditsiinilisi võtteid kasutama, et hoida elu, mis tegelikult
toob patsiendile ainult kannatusi.
Teine koht, kus me tunneme puudust sellest,
et ei ole tehtud juhiseid, on siis, kui meie juurde tulevad need inimesed, kes
elavad veel nädalaid, võib-olla isegi kuid, näiteks ajukasvajaga. Nad ei saa
enam ise rääkida oma soovidest ega öelda, mida nad tahavad. Sugulased võivad
olla erisugusel arvamusel. Mõned võivad täiesti leppida olukorraga, teised
tahaksid veel saata inimese uuringutele ja leiavad, et teda peaks veel ravima.
Mõned tahaksid, et me paigaldaksime sondi juhuks, kui ta enam ei suuda ise
neelata. Vahel me töötajatena vaatame ja mõtleme, et kui me ise oleksime selle
patsiendi nahas, siis me tõenäoliselt ei tahaks kõike seda. Siis meil ei jäägi
muud üle, kui üritada rääkida lähedastega. Kui hästi see aga õnnestub, on
iseasi. Pärast võivad tulla probleemid, kaebused. Alati on see küsimus.
Liidia
Meel: Sageli on see kõik
lähedaste jaoks niivõrd keeruline – emotsionaalselt, moraalselt ja ka teadmiste
poolest. Haigla töötajatel – õdedel ja arstidel – puudub tihti endalgi
emotsionaalne või sotsiaalne ettevalmistus, kuidas lähedasi toetada nende
otsuste langetamisel. Et seda parandada, on näiteks rahvusvahelises
diskussioonis pakutud välja Facilitated
Values History. Patsiendi lähedaste narratiividest
püütakse koguda infot patsiendi kui isiksuse kohta: mis mängis olulist rolli
tema jaoks elu jooksul. See tähendab tema jaoks elu lõpu väärikust. See on
erinev, milles seda väärikust nähakse. Selline raamistik aitaks nii töötajaid
kui ka lähedasi, sest sageli võivad ka lähedaste otsused tulla esimese
emotsiooni pealt, nii et tahetakse inimest võimalikult kaua elus hoida ja alles
hiljem minnakse selle juurde, mis oli patsiendi jaoks oluline.
Tarvo Puri:
Võtame nüüd sellise praktikas küll mitte väga levinud näite, et patsiendil siin
Eestis on praegu endal üles tähendatud, kuidas teda ravida või mis juhul teda
mitte ravida. Kas praegu Eestis arst arvestab sellega?
Mari Lõhmus: Kui
nüüd soovid seal kirjapandus on kliiniliselt adekvaatsed ja arusaadavad ning
lähevad kokku arsti arvamisega, mis võiks olla ravi puhul kõige rohkem
patsiendi huvides, siis ma usun küll, et arstid püüavad neid otsuseid
arvestada. Kui lisaks on ka võimalused olemas, s.t haigekassast rahalised ja ka
tehnilised võimalused, siis neid arvestatakse. Teiselt poolt: kas see on
suusõnaline, mis patsient ütleb oma ravi kohta, või kirja pandud? Ilmselt on
põhjust eeldada, et soov on rohkem läbi mõeldud siis, kui see on dokumendina
kirja pandud. Aga samamoodi arvestame ka patsiendi suusõnalisi soove.
Tarvo Puri: Siis
jah, kui temal endal, sellel konkreetsel arstil, on võimalik arutleda
patsiendiga nende küsimuste üle. Mina pidasin silmas pigem olukordi, kui
patsient ei ole enam kontaktne, temaga ei saa kontakti, aga temaga kaasas on
üks paber, kus on kirjas, et tema on otsustanud, et teda ei tohi ravida.
Helgi Kolk:
Sellised paberid on muide täiesti olemas. Meil on näiteks Jehoova tunnistajad.
Kui need inimesed jõuavad traumaosakonda, siis neil on väga kategooriline nõue,
et neile ei tohi teha vereülekannet. Aga see on väga tihti vajalik juba enne
operatsiooni. Teine asi on see, et suuremale operatsioonile ei saagi võtta
patsienti, kes ei ole lubanud teha vereülekannet, sest see vajadus võib tekkida
operatsiooni ajal või järel. Kuigi ma õpetan eetikakursusel teise aasta
tudengitele seda, et patsiendi soov on ülimuslik ning ei tohi olla niisugust
asja, mida kutsutakse paternalismiks ehk arst võtab otsustamise enda peale,
tema on see pool, kes teab, ja eeldab, et teine pool ei tea, siis tunnistan
ausalt: tegelikult nende vanainimeste puhul me oleme küll kahevahel. Kui me
näeme, et ta saaks sellest operatsioonist kindlat kasu, s.t pärast hakkab
tõenäoliselt liikuma, aga kui me ei opereeri, siis ta ei hakka liikuma, siis ma
olen võtnud neilt haiguslukku allkirja, öeldes, et me teeme vereülekannet
ainult elulistel näidustustel. Alati pole meil seda vereülekannet ka vaja teha,
aga lihtsalt meil peab olema garantii, sest me ei saa lasta haigel verest
tühjaks joosta. Siis me peamegi täpselt niimoodi käituma, natuke üle kavaldama.
See võib olla eetiline kategooria: kui me läheme selle inimese usu vastu, siis
kui kõva see usk on ja kui suur on tema ellujäämise tahe. Ja kui ta jääb ellu,
siis kas ta tahab jääda voodihaigeks või uuesti kõndima hakata, näiteks pärast
reieluumurdu. Need on need valikud.
Tarvo Puri:
Selline siseveendumus, jah, võib tekkida religioossetel põhjustel või kuidas
tahes võib keegi oma sisemistes otsustes selleni jõuda.
Helgi Kolk: Jah,
aga meie arstidena n-ö räägime neid ära, kasutades mingeid argumente, ja see ei
ole sada protsenti meditsiiniliselt eetiline. Või lihtsalt ütleme, et me
kasutame vereülekannet ainult elulistel näidustustel. Laias laastus see muidugi
nii ongi. Aga teisalt me peaksime seda aktsepteerima, et kui inimene ütleb ei,
siis see on ei. Niimoodi see ju on. Kui see on täiesti konkreetselt kirjalikult
vormistatud – ja neil on, alati kaasas ka –, siis see on aktsepteerimise
küsimus.
Tarvo Puri:
Küsin siit edasi: kas nad kasutavad mingeid kindlaid vorme?
Helgi Kolk: Jaa,
neil on kindlad vormid, kuhu on kõik märgitud. Seal on trükitud tekst. Ma
arvan, et see on neil kõigil ühesugune.
Tarvo Puri:
Kuidas on teiste kokkupuude selliste dokumentide ellurakendamisega?
Teija Toivari:
Ei tule meelde, et meil oleks neid olnud. Aga selline juhus, kus oleks tõesti
väga hea, kui oleks, on hetk – hospiitsis on see hetk kriitiline –, kui
patsient enam ei neela, s.t seisund on läinud nii raskeks. Siis ongi seesama
küsimus, kas tilgutada edasi tilgainfusiooni *5 kaudu, panna
talle sond või lasta lihtsalt inimesel olla. Need on väga keerulised hetked.
Kui meil oleks paber patsiendi sooviga selle kohta, et midagi sellist ei
kasutata, siis nii kaua, kui see ei ole juriidiliselt kehtiv, sõltub väga palju
sugulastest – kas me julgeksime selle järgi toimetada või mitte.
Tarvo Puri:
Valikukoht ongi kindlasti see, kelle arvamus on kõige tähtsam. Juhul kui
patsiendil, kes täna enam meile midagi ei ütle, on varem midagi välja öeldud,
siis kas peaks arvestama sellega või nende sugulaste arvamusega, kes tema
palatis ümber ta voodi istuvad?
Helgi Kolk: See
on tegelikult üks väga oluline punkt. Kui meil läheb selle elutestamendi või
tervisetestamendi tegelikuks tegemiseks, siis on hästi tähtis, et inimene ise
määrab, kes otsustab, sest see on võtmeküsimus. Tihti on sugulastel väga
erinevad, täiesti diametraalselt vastupidised huvid. Ühel päeval me jõuame
otsusele, et edasine tegevus ehk operatsioon on liiga riskantne ja ei paranda
inimese edasist elukvaliteeti. Aga järgmisel päeval on helistatud kliinikumi
juhatusse: „Mõtelge, ta jäeti opereerimata!“ Patsiendi enda arvamust ei ole
enam kuskilt küsida. Sugulased võitlevad siis omavahel ja …
Teija Toivari:
Just. Sellepärast oleks hästi hea, kui patsiendi soov oleks ametlik. See annaks
patsiendile turvatunde ka, kui me suudame teha selle järgi, mida patsient
soovib.
Helgi Kolk: Mul
oli näiteks kaks nädalat tagasi selline situatsioon, et mehel oli jala gangreen
ja ta ei olnud kroonilise psüühikahäire tõttu ise otsustusvõimeline. Vajalik
oli jalg amputeerida. Nõusolekut küsiti tema endise abikaasa käest, kellega nad
ei olnud ametlikult lahutatud. Abikaasa ei lubanud jalga amputeerida. Mees oli
talumatus valus – meil ei olnud valuvaigisteid, millega seda vaigistada –, aga
ilma loata jalga amputeerida ei tohi. Lõpuks personal suhtles nii palju
abikaasaga, et ta oli nõus.
Mari Lõhmus:
Need olukorrad on emotsionaalselt väga keerulised. Parem on otsused teha ära
enne, kui hakata neid tegema kriisiolukordades või keerulises olukorras, nagu
seda on lähedase inimese surm või raske haigus. Isegi kui neid teemasid on väga
keeruline arutada või neid ei taheta arutada, sest kogu raske haiguse teema
võib olla tabuteema, surmateema sealjuures, siis välismaa kogemus ütleb, et
mida varem keerulisi teemasid arutada, seda paremini pärast rasked olukorrad
kulgevad.
Tarvo Puri: Kas
see arutelu võiks siis olla arsti ja tulevase patsiendi vahel? Selles mõttes,
et tal ei pruugigi olla praegu veel mingit otsest tervisehäda. Mõnes riigis
öeldakse teatud vanuse saabumisel, et nüüd on sul aeg teada anda, mis on sinu
otsused nendes küsimustes.
Helgi Kolk:
Arutada tuleks ikka perearstiga. Arsti poole ollakse harjunud pöörduma kogu elu
jooksul. Perearst on igaühel olemas, aga oma notarit kõigil ilmselt ei ole.
Liidia Meel:
Haiglas peaks arst olema nii palju informeeritud ja ette valmistatud, et ta
oskaks esmaselt suhelda ja tähelepanu pöörata nendele küsimustele, aga oskaks
ka viidata teistele spetsialistidele. Ei ole nii, et ainult arstiga koos peaks
tegema otsuseid. Võib-olla need teemad, millesse tuleks süvitsi minna, on
rohkem sotsiaaltöö valdkonnast, psühholoogia või siis ka hingehoiu poole pealt.
Tarvo Puri: Siin
on nüüd kaks valikukohta välja koorunud. Üks on see, et inimene ise
ütleb – kõige lihtsam oleks tal seda mingi vormi kaudu teha –, mida ta
tahab, et temaga tehakse ja mida mitte. Sellises olukorras, kus temaga
arutatakse tema ravi jätkamist või selle lõpetamist, räägitakse juba väga
varases etapis läbi, mis on tema enda eelistused. Teine variant on, et selles dokumendis
oleks kirjas üks nimi, kes tema eest neid otsuseid teeb, et ei tekiks
sugulaste-lähedaste vahel eriarvamusi, mille vahel arst peaks otsustama ja ise
vaatama, kelle arvamusega arvestada. Kuidas teie vaates tundub see paremini
ellu rakendatav? Kas see, kui inimene ise juba terve olles teeb neid valikuid
mingite lahtrite täitmise kaudu või see, kui ta ütleb mõne inimese, kes võib
teha tema eest otsuseid siis, kui tema enda käest enam küsida ei saa?
Mari Lõhmus:
Mina arvan, et neid võib teha ka koos.
Teija Toivari:
Jah, see on juba sellepärast hea, et kui inimene on teinud need otsused palju
varem, siis ta mõtted võivad aja jooksul ka muutuda. Kui ta paneb sinna ka
selle lähedase nime, siis tema teab tõenäoliselt inimese elu sellel hetkel ja
seda, milliseid otsuseid ta siis teeks.
Liidia Meel:
Need lähedased, kes on seal märgitud, on näiteks Inglismaal ka selle dokumendi
hoidjad selles mõttes, et nende kätte lähevad koopiad.
Helgi Kolk: Meil
peaks see kindlasti olema e-tervise süsteemis. Kui onkoloogias tõesti ei pea
ühe päevaga midagi otsustama, siis kirurgias tuleb seda väga tihti ette. Eestis
on väga selgelt näha, et suureneb 80-aastaste ja vanemate hulk ning ka üle
85-aastaste absoluutarv kasvab kogu aeg. Meil on osakonnas tavaline haigete arv
40. Spordi- ja töötraumatoloogia on nüüdsel ajal tagaplaanile jäänud. Meil ei
ole ka enam nii palju liiklusavariisid. 1990-ndatel oli 400 liiklussurma
aastas, praegu on 60–70. Nii palju on ka vigastatuid. Asemele on tulnud
vanainimesed. Haiglaravi vajavaid traumadega patsiente on sama palju kui
kakskümmend aastat tagasi.
Tarvo Puri:
Niisiis Jehoova tunnistajate ringis on mingid dokumendid kasutusel. Lisaks sain
eelnevast jutust teada, et patsientidega väga raskes olukorras räägitakse,
arutatakse valikuid. Kas kusagil digiloos on midagi nendest aruteludest või
dokumentidest nähtaval?
Mari Lõhmus:
Meil käivad kõik onkoloogilised otsused konsiiliumi *6
korras. Konsiiliumi korras püüame vormistada ka ravi lõpetamise otsuseid. Meie
tehnoloogiline probleem on see, et need konsiiliumi otsused, millega inimene
läheb sümptomaatilisele ravile *7 , ei jõua e-tervise süsteemi. Need on
nähtavad ainult meie haigla siseses süsteemis.
Helgi Kolk: Kas
teil haiged on kohal, kui see onkokonsiilium toimub?
Mari Lõhmus: Ei.
Need olukorrad, kui tehakse sümptomaatilise ravi otsus, võivad meditsiinis olla
väga erinevad. Otsus võib sündida patsiendi ja raviarsti vestlusest patsiendi
eelistusi ja arsti soovitusi arvesse võttes. Samas võib see otsus olla ka
arstlik konsiliiarne otsus, mille raviarst patsiendile edastab. Ka patsiendi
üldseisund ja teadvusseisund võib olla heast kuni väga halvani, nii et alati ei
saa patsiendiga kõiki ravi tahke arutada.
Tarvo Puri: Kas
keegi sellest konsiiliumist on enne selle haigega rääkinud?
Helgi Kolk: Jah,
raviarst.
Mari Lõhmus:
Harvad on juhud, kui me tõesti läheme selle seltskonnaga patsiendi voodi
kõrvale ja teeme otsuse palatis.
Tarvo Puri:
Mulle tundub juristina kõrvalt vaadates, et kui üks sellest konsiiliumist on
patsiendiga rääkinud ja annab kõigile edasi tema soove, siis see on ka igati
loogiline.
Mari Lõhmus:
Kõik ei pruugi olla ka patsiendi soovid, vaid see on see kliiniline *8
olukord, s.t need on kliinilised andmed, mille põhjal me selle otsuse teeme.
Tarvo Puri: Aga
sealjuures on ikkagi ka patsiendi enda vaade.
Helgi Kolk: See
jääb küllaltki tagaplaanile.
Mari Lõhmus: See
võib täiesti tagaplaanile jääda. Patsient võib mitte nõustuda ravi lõpetamise
otsusega. Kui meil pole kliiniliselt võimalik ravida, siis ei tähenda see seda,
et igasugune ravi lõppeks. See tähendab seda, et lõpeb onkospetsiifiline ravi,
kasvajavastane ravi, edasi aga läheb valuravi *9 , toetusravi *10 ,
infektsiooniravi jne.
Teija Toivari:
Lihtsalt mõte, mille üle võib-olla tasuks ka Eestis arutada. Šotimaalt käis üks
palliatiivse ravi arst, kes rääkis hästi põhjalikult sellest, et see on
tegelikult hea, kui otsustamisse saab kaasata ka patsienti. Mis siis, kui
kliiniliselt on väga üheselt arusaadav, et ei ole mõtet ravi jätkata. Aga see
on selle inimese seisukohast väga oluline, et ta on kaasatud tema elu lõpul
tehtavatesse otsustesse.
Liidia Meel:
Küsimus on selles, et kui patsient on kriisiolukorras ja temaga mingisugused
sündmused toimuvad, kas haiguslikud vms, siis ta ei pruugi alati aru saada
sellest informatsioonist, mis talle antakse, sest inimesed on erinevad ja
olukorrad ka. Sageli ta ei suuda isegi ajus salvestada seda infot. On
katsetatud sellist asja nagu shared decision making, kus patsient on
kaasatud konsiiliumi. Võrreldes tavapärasega, kus patsiendiga on konsultatsioon
enne ja siis pärast konsiiliumi, siis tegelikult need patsiendid, kes said
konsiiliumis ise osaleda, olid oluliselt paremini informeeritud ja said
tunduvalt paremini aru oma seisukorrast ning nendest valikutest, mis ees
seisid.
Teija Toivari:
Ma olen täiesti nõus sellega, sest kui me alustasime hospiitsi, siis enamik
patsiente ei teadnud isegi, et nad on vähihaiged, rääkimata sellest, et
aktiivravi on lõpetatud. Nüüd on muutunud see, et viimastel aastatel juba
seaduse järgi peab patsient teadma oma olukorrast. Enamik patsiente teab, kui
ollakse näiteks vähihaige. Osa teab ka seda, kui spetsiifiline ravi on
lõpetatud, osa puhul on see jäänud kuidagi lahtiseks. Aga sellel on väga suur
mõju, mismoodi see info on jõudnud patsiendini. Kui see tuleb kuskilt
ülevaltpoolt, et nüüd on kõik, ravi lõpetatud, midagi ei tehta, siis patsiendil
kaob lootus ära. Kui tal on jäänud veel kuid elada, siis meie üritame seda
lootust uuesti üles ehitada: praegu tuleb veel ju elada. Et arvestada selle
inimese elukvaliteeti ka elu lõpus, oleks hästi hea, kui ta oleks kaasatud
terve see aeg.
Liidia Meel: Ma
lisaksin eri spetsialistide poole pealt, et kui me räägime nendest
dokumentidest ja vormidest, siis me ei saa rääkida ainult sellest dokumendist
endast, kuhu märgitakse õiged vastused, vaid patsiendid tahavad arutleda nendel
teemadel eri tasanditel. See ei ole ainult füüsiline pool või ainult
sotsiaalsed suhted, vaid on ka eksistentsiaalsed ja spirituaalsed küsimused.
Tarvo Puri:
Võtame korra ikkagi sellise patsiendi näite, kes tahaks, et temale raviteenust
ei osutataks – ta on otsustanud, ta ei taha, et tema valu ja kannatust
pikendataks. Oletame, et konsiilium on koos. Kas seal konsiiliumis küsitakse,
et kas meist keegi on patsiendi käest uurinud, mis ta ise ravi jätkamisest
arvab? Äkki on tegemist sellise patsiendiga, kes ei taha ravi.
Helgi Kolk: Mina
käin kahes konsiiliumis. Ortopeediakonsiiliumis on vahel nii, et otsustajate
ringist paljud on residendid, kes tegelikult arvamust ei avalda. Patsient tuleb
tuppa, kus on valgetes kitlites inimesed; tal lastakse küsida, tal on enamasti
saatja kaasas. Otsuseid arutatakse, neid aktsepteeritakse väga hästi. Aga just
onkokonsiiliumi otsuseid, kui need ei ole sugugi mitte ravi lõpetamise otsused,
vaid just nimelt raviotsused – kas teha kiiritusravi või kemoteraapiat või
millest, millal ja kus alustada –, on haigetele märksa raskem serveerida. Kui
ma tulen sealt konsiiliumist, haige on võib-olla juba haiglast ära läinud, siis
ma pean helistama talle või mõnele sugulasele või perearstile. See on märksa
keerulisem situatsioon. Kui see inimene ongi seal ruumis meie ees, siis tihti
võtame ta seal riidest lahti. Ise me arvame, et situatsioon on haige jaoks
ebamugav. Aga tegelikult haiged aktsepteerivad väga seda, kui nad näevad,
kuidas tehakse otsus. Näiteks otsustatakse mitte opereerida mingisugust suurt
luustiku deformatsiooni – üks jalg on teisest palju lühem ja kõndida on väga
halb, aga otsus tuleb selline: me ei saa seda parandada. Selle otsuse tegi
niisugune konsiilium. Mitte ei helista üks arst, kes käis seal
onkokonsiiliumis, kus võib-olla tarku otsustajaid oli palju rohkem ruumis, aga
see haige ei tea, kuidas see otsus sündis. See on tegelikult emotsionaalselt ka
väga oluline moment.
Tarvo Puri: Need
arutelud, mis haigega on toimunud, peaks ju ikkagi kuskil olema nähtaval –
ühe päeva, ühe nädala ja ühe kuu pärast. Ma saan aru, et kuhugi andmebaasi
haige enda otsuseid kirja ei ole pandud.
Helgi Kolk: On
küll. Meil on niisugune haige päevik nii haiglas kui ka ambulatoorselt *11 ,
kuhu saame kirjutada kõike, mida tahame. Iseküsimus on see, et vastuvõtuaeg on
15 minutit. Sa kasutad selle 15 minutit ära selleks, et tegelda haigega. Pärast
oma vabast ajast trükid neid asju sinna sisse ja siis oled küllaltki
lakooniline, paned mingid põhipunktid kirja. Ja asju, mis ei ole võib-olla väga
nõutud või traditsioonilised, neid kannad enda pea sees.
Tarvo Puri: Kas
seal olemuslikult võib siis olla ka märge, et ta ei soovi raviteenust? Kas
sellega järgmine kord arvestatakse?
Helgi Kolk:
Ikka.
Mari Lõhmus:
Sellised asjad me paneme kirja. Ajafaktor mängib samasugust rolli ka meie
konsiiliumis. Kindlasti on konsiilium patsiendile palju kõnekam siis, kui ta
tuleb kohale. Aga kui neid kohaletulijaid on ühel päeval 20 ja kõik võtavad
riided seljast ja tahavad oma pilte vaadata, ja siis on veel sugulaste
küsimused, siis inimlikus mõttes on väga oluline neid asju seletada ja
rahulikult seletada. Aga meil ei ole tihtipeale seal konsiiliumis rahulikult
seletamise aega. See on põhjus, miks lähevad konsiiliumid järjest rohkem seda
teed, et üha vähem patsiente kutsutakse kohale ja otsuseid tehakse andmete
põhjal või ka raviarsti hinnangu järgi.
Liidia Meel: Kui
palju patsient psühholoogiliselt on võimeline ühekorraga infot vastu võtma ja
meelde jätma? Kriisiteooriate järgi on üldiselt nii, et keegi teine isik võiks
olla kaasas, kes aitaks pärast meelde tuletada ja üle seletada. Kuidas oleks
tugispetsialistide kaasamisega konsiiliumis, nii et konsiiliumis oleks kohal
psühholoog, sotsiaaltöötaja ja hingehoidja või näiteks mõni õde, nõustaja, kes
pärast võtaks selle patsiendi käekõrvale, istuks temaga koos maha ja räägiks
need punktid veel korra läbi?
Mari Lõhmus:
Meil on mõned konsiiliumites proovinud nii teha ja see on olnud väga
positiivne.
Teija Toivari:
See tundub hea ka selles mõttes, et kui patsient ütleb mingit soovi, siis me ei
hakka ühe emotsiooni najal öeldut kirja panema. Kui miski on ühe emotsiooni
mõjul ühel hetkel öeldud, siis võib see muutuda, aga kui see on juba kirjas,
siis kõik arvestavad, et nii ongi.
Tarvo Puri: See
muutmise ja muutumise võimalikkuse küsimus on ka elutestamendi puhul oluline.
Kas see, mis ükskord, näiteks kunagi 58-aastaselt, sai kirja pandud oma
tuleviku jaoks, ka aasta või kahe-kolme pärast kehtib? Juhul kui nüüd
elutestamentide jaoks tekiks mingi lahter või register, kust siis kõik arstid
seda vaataksid, peaks see hõlmama ka ajalist muutmist, sest viimane on see, mis
kehtib. Kas teie arvamus on sama?
Helgi Kolk:
Absoluutselt. Inglismaa ühes versioonis on nii, et seda vaadatakse vist kahe aasta
järel läbi. Võib ka suvalisel ajal, kui tuleb mingi uus haigus või mis on tahes
probleem – sa võid seda alati muuta, see ei ole muutmatu.
Tarvo Puri: Kas
see praegune teie märkmete tegemise või info ülestähendamise süsteem võimaldab
mingit järjestust vaadata: et see viimane info on just see, mis mulle praegu
ette jooksis, mitte see ei ole üle-eelmine info, mida inimene kunagi ütles?
Helgi Kolk: See
praegune digilugu on kergelt primitiivne. Kui me selle lahti võtame, siis
paljusid asju pole näha: mis selle sisu on jne. Sa pead tohutult palju visiite
ja eri nimesid lahti klõpsima ja siis sa ei saagi aru, kus need olulised asjad
on. Nii et selle läbikaevamine võtab väga palju aega. Kui see oleks natuke
paremini süstematiseeritud, siis leiaks ilmselt kergemini olulisi asju üles,
aga praegu peab seal päris palju kaevuritööd tegema.
Teija Toivari:
Jah, see peab olema nii, et jääks kogu aeg võimalikult värske info ja see oleks
kuidagi kättesaadav.
Tarvo Puri: Aga
liigume edasi nende näidete juurde, kui inimene oma juristiga suhtleb ja arutab
neid küsimusi, on see siis advokaat või notar. Paljudes riikides on ka lihtsalt
kaks tunnistajat, kes elutestamendile alla kirjutavad. Kas te tajute, et selles
olukorras, kui need otsused on läbi arutatud, aga mitte arsti, vaid hoopis
teise valdkonna inimesega, võib juhtuda nii, et midagi läheb teisiti? Näiteks
arst saab selle dokumendi, aga sealne info ei ole selge ega arusaadav, kuigi seda
on enne juristi või tunnistajatega arutatud. Tõlkes läheb midagi kaduma ...
Liidia Meel:
Siin on interdistsiplinaarse ja multidistsiplinaarse suhtluse vahe. Kui igaüks
üksinda, omaette tegeleb selle valdkonnaga, siis võib see tõesti nii juhtuda.
Interdistsiplinaarsus eeldab seda, et erinevad spetsialistid omavahel suhtlevad
ja pärast võetakse see koos kokku.
Tarvo Puri:
Mingid vormid või näidised on ilmselt ka mujal maailmas levinud. Kas need oleks
abiks? See aitaks vältida infokadu, info valesti või puudulikult edasiandmist.
Teija Toivari:
Ma arvan, et peab kindlasti olema ka meedik, kellega arutada, sest tema saab ju
öelda ka, mis on ühe või teise otsuse eeldatavad tagajärjed. Muidu jääb
küsimärk, et kas patsient on piisavalt informeeritud.
Helgi Kolk: See
võrdub Jehoova tunnistajate otsusega, kes on väga järjekindlalt mingi ühe asja
vastu ega suuda näha, mis võivad olla selle tagajärjed.
Tarvo Puri:
Rainis Int on teinud ühe teadaoleva elutestamendi. Võib-olla sa räägid selle
inimese lugu? Ta oli küllaltki eakas inimene ja ma saan aru, et tema soov oli
üldse igasugustest raviteenustest täiesti ilma jääda, kuna ta pidas ennast
valmis olevaks siit ilmast lahkuma, kui see aeg tuleb.
Rainis Int:
Inimene, kes selle elutestamendi tegi, tema sünniaasta oli, kui ma ei eksi,
1940 millegagi. Nii et mitte kõige vanem inimene. Tema ütluste kohaselt tal
ühtegi sellist haigust ei ole, mis peaks teda lähiajal siit ilmast ära viima.
Tema filosoofiline taust oli see, et ta ei taha kuskil masina küljes elada, ta
ei taha kellelegi kaela peale jääda. Lapsed on tal välismaal ja abikaasa oli
tal juba üle 90 aasta vana. Nii et tema seisukoht oli selline, et kui temaga
midagi juhtub, siis ... Ta oli selline aktiivse eutanaasia pooldaja, kes
tahaks, et see oleks Eestis lubatud.
Tarvo Puri: See
dokument väljendas soovi, et teda ei ravitaks mitte ühelgi juhul.
Rainis Int: Jah.
Selle dokumendi koostamisse oli peale minu kaasatud veel advokaat ja ka arst.
Sinna sai kantud terve loetelu raviteenustest, mida talle osutada ei tohi, nagu
vereülekanne, mehaaniline ventileerimine, sondi kaudu toitmine. Seal oli veel
neid raviteenuseid, mida mina ise notarina ei oleks osanud talle välja pakkuda.
Kui inimene tuleb notari juurde ja ütleb, et ma tahan elutestamenti saada, siis
mina notarina ei oskagi öelda neid raviteenuseid, millest keelduda. Tegimegi
näidise arstiga koostöös. Sinna sai kirja, mida talle kindlasti osutada ei
tohi. Tõime esile selle, et tema puhul tohib kasutada ja tema suhtes tuleb
rakendada ainult palliatiivse ravi meetodeid.
Tarvo Puri: Kas
te seda arutasite, kuidas see nähtavaks muutuks?
Rainis Int: Me
saime aru, et digilugu, e-tervis ja mis iganes need vahendid on, ei ole need
kohad, mida arstid igal juhul vaatavad, meil jäi vähemalt selline mulje.
Helgi Kolk: Jah,
tegelikult nii on.
Rainis Int: Siis
me ei suutnud pakkuda talle muud lahendust kui see, et koostati nimekiri
kõigist raviasutustest, kuhu tal on Eestis võimalik sattuda, ja see dokument
saadeti sinna.
Helgi Kolk:
Kuidas see jõuab konkreetse arstini, kes on valves?
Tarvo Puri:
Oletame, et ta ongi sattunud mingi terviserikkega arsti juurde ja see paber on
ka jõudnud arstini. Kas siis praegu arvestatakse sellega, et ta ei taha mingit
ravi?
Helgi Kolk: See
vist ikka sõltub erakorralisel juhul olukorrast. Nagu te ütlete, on ta umbes
70-ndates. Kui tal on näiteks Eestis praegu äge müokardiinfarkt *12 ,
siis see on täiesti ravitav, isegi kui ta on kirjutanud sinna, et teda sel
juhul mitte ravida. Nii et see sõltub ikkagi olukorrast.
Teija Toivari:
Äkki ta peaks seda paberit ikkagi kaasas ka kandma? Kui tal juhtub mingi
avarii, tuleb kiirabibrigaad ja elustab ta, siis jääb ta sellisesse seisundisse
ja viiakse haiglasse. Edasi jääb ta vegetatiivsesse seisundisse. *13
Tegelikult peaks tema soov olema teada juba sel hetkel, kui kiirabi jõuab.
Rainis Int: Jah,
sellest me temaga ka rääkisime. Kodus on tal olemas see paber, mille me tegime.
Küsimus oli pigem selles, et – ta ise ütles, et ta abikaasa on tugev kristlane
– kas seda paberit näidatakse õigel hetkel. Ta kahtles oma abikaasas, kes püüab
ilmselt tema dokumenti varjata.
Helgi Kolk:
Selle dokumendi koostamisel arst küll aitas teil leida asutusi ja protseduure,
aga tegelikult peab hindama ka inimese vaimset seisundit sellel hetkel, kui ta
niisugust avaldust teeb. Ka see on arstlik osa: välja selgitada, kas ta pole
äkki sügavas depressioonis ja sellepärast vormistab endale sellise dokumendi.
Rainis Int:
Notari töö osa on ju ka teo- ja otsusevõime kontroll. Selles mõttes ta oma
testi läbis. Aga kindlasti on notaritöö häda ka see, et me ei ole psühhiaatrid
ega oska selliseid asju alati saja protsendi kindlusega öelda. Tõenäoliselt on
seal mingeid nüansse, millega saaks meid ka n-ö lohku tõmmata. Mini-mental
test *14 ei pruugi alati õiget vastust anda.
Liidia Meel: On
eri tasandid, mille järgi seda peaks hindama. Ei ole ainult psühholoogiline või
psühhiaatriline. See otsus võib sündida ka sotsiaalselt pinnalt, sotsiaalsete
suhete tõttu. See võib sündida religioosselt pinnalt. Nii et sellega peaks
olema seotud eri spetsialistid, kes oskaksid nendes teemades süvitsi minna.
Inglismaal oli minu meelest näiteks nii, et elutestament läheb perearstile,
siis raviarstile, siis läheb nende mõistes elektroonilisse süsteemi nagu
e-tervis. Seda, kas inimene tahab seda sinna panna või mitte, otsustab ta ise.
Ta saab seda kaasas kanda ja see on ka kodus. Siis läheb see nendele isikutele,
kelle ta on sinna märkinud. Mitte nii, et kristlasest abikaasa kodus otsustab,
kas ta seda paberit näitab või ei näita. Need, keda inimene ise usaldanud on,
ilmselt on ka usaldusväärsemad ja tõesti näitavad seda dokumenti vajaduse
korral.
Helgi Kolk: Jah,
aga nad ei pruugi kohal olla, kui teda kodus elustatakse.
Tarvo Puri: Ma
saan aru, et teie arvates on kõige kindlam ikka see, kui arst on selle otsuse
temaga koos läbi arutanud. Arst oskab ka neid perspektiive kõige paremini
kirjeldada ja hinnata, millised on tänapäevased ravivõimalused mingites
seisundites, olukordades.
Liidia Meel:
Arst peaks tegema koostööd ka teiste spetsialistidega, sest arstil endal ei ole
ilmselt aega, et ta suudaks igas valdkonnas pädev olla.
Teija Toivari:
Siin tekib tõesti ka see küsimus kahjuks – kuna meil on sotsiaalvaldkond Eestis
nii mõneski mõttes välja arenemata –, et lastel ja lastelastel on vanade
inimeste eest hoolitsemise korral majanduslikult suur koorem. Seal võivad olla
ka mingid sellised mõtted taustal. See on valus teema ja sellega peaks
tegelikult tegelema.
Helgi Kolk:
Just. „Ei ole raha, et minna hooldekodusse, keegi ei jõua selle eest maksta,
parem tehke mulle süst.“ Kes ei oleks seda kuulnud?
Rainis Int:
Selle juhtumi puhul ei küsinud ma kellegi pangakonto väljavõtet.
Tarvo Puri:
Järgmine on võib-olla rohkem juristide teema. Kuidas on arstide hulgas praegune
teadmine või arusaam: kas selleks, et Eestis elutestament üldse saaks tekkida
või sellega arvestada, peaks seadusesse mingeid täiendusi ja muudatusi tegema?
Helgi Kolk:
Kindlasti. Sellel peab olema ikkagi seaduse jõud. Muul juhul on ju väga raske
mõelda, et keegi toob mingi paberi kaasa või et midagi pannakse digitaalsesse
haiguslukku, kui see ei ole Eestis seadustatud. Siis tuleb sinna vastav
rubriik. Praegu on digitaalses haigusloos mh selline meditsiiniliste
andmete koht, mis läheb punaseks, kui inimene kannab mõnda ohtlikku mikroobi
või tal on allergia. Siis peaks ka minema see punaseks, et vaat, temal on
tehtud niisugune otsus. Siis on kohe näha, kui ta kuskile, minu pärast kasvõi
EMO-sse, sisse kirjutatakse. Sest tõesti, krooniliste asjadega on aega, aga
kõige keerulisemad kohad ongi needsamad, kus otsus tehakse väga kiiresti. Nii
nagu teie siin ütlesite, et pärast on ta vegetatiivses seisundis, elustatud,
aga siis me ei saa tehtut kuidagi tagasi võtta.
Mari Lõhmus:
See, et oleks dokument, pole oluline mitte ainult haigete inimeste jaoks, vaid
tervete jaoks samamoodi. Terved inimesed peaksid saama natuke läbi mõelda oma
soove juhuks, kui nendega midagi juhtub.
Tarvo Puri:
Tundub, et seadus on täiesti valmis selleks, et meditsiin ja juristid peaksid
elutestamentidega arvestama. Pigem on praktika jäänud kuidagi takerduma või
ootab järgmist põlvkonda. Reguleerimist vajaks see, kuidas info oleks hästi
lihtsalt nähtaval ja digilugu või e-tervis näitaks seda, kui sinna sisse
logida. Võib-olla peaks olema ka norm selle kohta, kas see võib olla inimese
enda üksinda tehtud otsus või peaks seal olema veel arsti, kahe tunnistaja ja
notari kinnitus ka peal. Tähtis on, et kui inimene seda otsust tegi, sai ta ikkagi
oma teo ja otsuse tagajärgedest aru.
Helgi Kolk: Mis
on aga selle õiguslik jõud? Ma võin koostajana sinna põhimõtteliselt kõike
kirjutada. Kas minul arstina on kohustus seda järgida?
Tarvo Puri:
Praegune seadus, s.t üldine reegel ütleb, et tervishoiuteenust võib osutada
ainult patsiendi nõusolekul, ja seal on mõni lõik juures, näiteks kui nõusolek
on leitav kuskilt minevikust, siis tuleb ka sellega arvestada. Selle alla
mahuks tegelikult ka elutestamendid. Kehv või puudulik on see süsteem, kuidas
neid nõusolekuid nähtavamaks muuta just sellel kõige tähtsamal, vajalikul
hetkel.
Rainis Int: Kui
me sellest meie tehtud dokumendist räägime, siis me ei pealkirjastanud seda kui
elutestamenti, vaid see oli avaldus raviteenuse osutamisest keeldumiseks. Me
kasutasime võlaõigusseaduse terminoloogiat, mis räägib raviteenuse osutamise
kriteeriumitest ehk sellest, millal võib patsiendile raviteenust osutada. Nii
et jah, elutestamendina me seda ei vormistanud ja seadusest – kui me vaatame
õigusakte, mis kehtivad – me sellist mõistet ei leia. Sellist terminit ei ole.
Aga dokumendile, mille me vormistasime, panime pealkirjaks „Avaldus raviteenuse
mitteosutamiseks“.
Helgi Kolk: See
on praeguses kontekstis isegi paremini arusaadav. Kui sa sellises valdkonnas
tegutsed ja niisugust asja näed, siis saad aru, et sellel ongi mingi tähendus.
Mari Lõhmus: Kui
küsimus oli, millises vormis see peaks olema või kes seda peab allkirjastama,
siis minu meelest oleks abiks, kui on mingisugune kindel põhi või vorm, mis
sagedasemad juhtumid ära katab, ja siis on seal veel mingisugune vaba väli,
mida patsient saab ise täita – mida ta soovib või kindlasti ei soovi. Kes peaks
olema sellesse protsessi kaasatud? Ma arvan, et peale patsiendi võiks seal olla
meditsiiniline, ja nagu on juba mitu korda esile toodud, psühhosotsiaalne abi,
hingehoidlik abi või nõustamine, ning juristide esindus. Samuti peaks olema
keegi lähedane inimene või kontaktisik.
Liidia Meel: Ma
sattusin just lugema ühte artiklit Hollandi kogemusest. Kui inimene väljendab –
nagu me enne rääkisime – surmasoovi, on see mõistetav erinevas
intensiivsusastmes. Alates sellest, et ta on suitsiidne ja soovibki elu
lõpetada, või on tal lihtsalt sellised uitmõtted, mis kaasnevad raske
haigusega, ja elust loobumine või ravist keeldumise järel suremine võimaldaks
justkui põgenemist raskest olukorrast. Sealjuures ei seisne raske olukord
ainult füüsilistes sümptomites või põhjus ei ole ainult selles, et ei taheta
kellegi kaela peale jääda, vaid seal on ka teisi tasandeid. Üks neist on
tunnetatud väärtus, väärikus. See konkreetne artikkel tõi nõustamisnäite. Eri
valdkondades võib olla erisugust nõustamist, aga see artikkel käsitles dignity
psychotherapy’t, mis on psühhoteraapia üks vorm. See konkreetne patsient ei
tahtnudki pärast seda ravist loobuda, sellepärast et ta sai oma tuumväärtustest
rääkida, need läbi arutada ja leida n-ö tuumidentiteedi üles – kes ta on ja mis
põhjusel ta võiks veel siin kesta. Seega see ei ole ainult füüsiline pool.
Helgi Kolk: Kust
üldse see temaatika on tulnud? Miks seda ei arutata juba ammu? Viiskümmend
aastat võib-olla on arutatud, aga mitte palju rohkem. See ongi tulnud
tegelikult koos tohutu meditsiiniprogressiga, mis laseb neil inimestel, kellel
ei ole enam mõistust, kellel ei ole enam suutelisust ennast kõnes väljendada,
olla elus. Sealt on tegelikult see kõik ju tulnud.
Mari Lõhmus:
Meditsiinis on teinekord kergem ravida kui ravi lõpetada. Lõputut ravi on
teinekord kergem jätkata, kui teha see otsus, et ravi ei ole patsiendi huvides.
Helgi Kolk:
Samas on see tohutu ressursikulu, eriti onkoloogias võib ravi olla väga kallis.
Aga muus mõttes ka. Palliatiivne ravi ei ole ju Euroopas enam ammu ainult
vähihaigete ravi, vaid see on kõigi terminaalsete *15
või peatselt surra võivate haigete ravi. Ükski arst ei oska ka ütelda, kas on
jäänud kaks nädalat või kaks kuud. Vahel tuleb ette üllatusi. Igal juhul on
palliatiivne ravi laiem mõiste, s.t ei ole ainult onkoloogilised haiged, vaid
ka näiteks eakad dementsed haiged.
Teija Toivari:
Jah, ravi võib tähendada suuri vaevusi. Ise näen just sonde. *16
Ja lõpuks tekivad ju lamatised, mis võivad olla kuude viisi.
Tarvo Puri:
Laias plaanis kogu selle vestluse, kogu selle artikli, kogu selle teema mõte
ongi see, et inimesel võiks olla võimalus neid asju arutada siis, kui ta on
veel aruteluks võimeline. Ma tajun nii oma töös kui ka siin vestlusringis seda,
et selleks on vaja teisel poolel aega. Te rääkisite ka, et 15 minutit on ühe
inimese kohta aega ja konsiiliumist käib korraga läbi palju rahvast. Juristidel
on samamoodi, meil ei ole iga kliendi jaoks tervet päeva ega isegi poolt päeva.
Aga paljudel juhtudel, kui meil või arstil oleks see aeg, siis see suhtumine,
nagu te tõite näite, võib inimesel täiesti muutuda. Ta leiab selle väärtuse või
siis teeb otsused nii, et ta on täie teadmise juures sellest, mida need
tähendavad.
Liidia Meel: Ühe
palliatiivravi kontseptsiooni järgi ei ole palliatiivravi selline asi, mis
algaks terminaalfaasis. See peaks mingil määral algama juba diagnoosi saades ja
siis palliatiivravi osatähtsus kasvab sedamööda, kuidas aktiivravi osatähtsus
kahaneb. Palliatiivravi juurde käib interdistsiplinaarne ravimeeskonna koostöö.
Siin tuleb mängu ka ajafaktor. Kui inimesega hakatakse sellisel viisil tegelema
juba algusest peale, siis on ilmselgelt tõenäolisem, et ka elulõpu soovid
saavad selle aja jooksul järjest selgemaks. Inglismaal käisin hospiitsis ja
nägin, kuidas see koostöö seal toimus. Ka need otsused ja arutelud ning need
väärtused, mis kuidagi summeeritakse ja olulised asjad välja tuuakse, võetakse
kuidagi kokku, nii et hiljem on need andmed kusagil näha. See võtab aega, aga
kui see meeskond hakkaks ka siin nii tööle … Põhja-Eesti Regionaalhaigla
on meil hea näide, PERH-il on palliatiivravi meeskond, aga PERH ei ole ainuke
haigla Eestis. Kui see niimoodi pihta hakkaks, juba algfaasis, siis olekski
aega rohkem.
Tarvo Puri: See
arutelule kulunud aeg annab kaugemas etapis, kui on vaja teha otsuseid, kas
ravi jätkata või mitte, tagasi selle, et siis sa enam seda ressurssi, mis sa
muidu võib-olla valesti kulutaksid, ei kuluta, kuna sa oled enne temaga läbi
arutanud kõik need teemad.
Helgi Kolk:
Teine Eesti jaoks kindlasti oluline teema on ikkagi see, et rohkem tegeldaks
eestkoste seadmisega, juhul kui inimene ise ei ole otsustusvõimeline. Eestis ei
ole arstid dementsust – need on eri haigused, mida dementsuse all käsitletakse
– kuigi hästi diagnoosinud. Seetõttu neid diagnoose ei ole ja ei saa ka
eestkostet seada. Siis, kui need õnnetud vanainimesed meditsiinisüsteemi
satuvad, on meil korraga sein ees.
Tarvo Puri:
Selle eestkoste asendaks väga lihtsalt selline dokument, kus ta on ise öelnud
selle inimese nime, kes võib tema eest otsuseid vastu võtta, et ei peaks kõigi
lähedastega suhtlema.
Helgi Kolk: Tavaliselt
me helistamegi ühele, sageli meil polegi rohkem kontakte kui üks. Aga nagu ma
ennist näiteks tõin, teised kontaktisikud ilmuvad ka välja ja avaldavad oma
soove-arvamusi ning tihti ei saa nad omavahel kokkuleppele.
Tarvo Puri: Aga
see, et inimestel tekiks üldse teadmine, et sellist kontaktisikut on võimalik
määrata, nõuab natuke PR-tegevust ja info laiemat levitamist meedias.
Helgi Kolk:
Praegu on haiguslugudel kohustuslik rubriik: kontaktisik. Tihti on seal
lihtsalt telefoninumber. Ma helistan ja ütlen, et teate, teie telefoninumber on
selle inimese haigusloo peal. Küsin, kes ta talle on. Niimoodi hakkan peale.
Pole nime, pole sugulusastet ega midagi, ainult telefoninumber.
Tarvo Puri: Kas
seda näeb ka kiirabi?
Helgi Kolk: Jah.
Tarvo Puri: See
on siis praegu teie e-tervise ja digiloo terviksüsteemis ehk kõige
ligipääsetavam esilehekoht, kellegi telefoninumber.
Mari Lõhmus:
Digiloos on kõik haigusjuhud eraldi. See tähendab, et kui patsient on olnud
kliinikumis, siis seal võivad olla ühed kontaktandmed, kui ta on olnud mujal,
siis on teised kontaktandmed.
Helgi Kolk: See
on iga loo kaane peal. Näiteks tõi inimese kohale naaber. Vastuvõtuluugist
küsitakse tema telefoninumber. Üldse ei küsitagi, kes ta inimesele on.
Registraator paneb telefoninumbri kirja. Praegu ei ole üldse seda, et mis
tähendus sellel numbril on.
Mari Lõhmus:
Äkki kiirabi võtab veel omakorda numbri?
Helgi Kolk: Jah,
näiteks kes kutsus kiirabi … Kui juhuslik mööduja leidis kellegi tänavalt ja
kutsus kiirabi, siis jääb kiirabile tema number.
Tarvo Puri:
Kokkuvõttes ikkagi selle inimese soovi või kasvõi kontaktisiku, selle üheainsa
kontaktisiku nähtavaks tegemisega on küllaltki keerukad tehnilist laadi
probleemid.
Helgi Kolk: See
nõuab ilmselt PR-i, et sellesse suhtutaks vastutustundlikumalt. Seda infot
praegu inimestel ei ole. Ma olen ise näinud, kuidas registraator sealt luugist
telefoninumbrit küsib ja see on täiesti ükskõik, mis numbri sa annad. Tihti
ongi nii, et see number ei ole üldse kasutusel või ongi antud täiesti suvaline
number. Hakkad helistama, siis selgub, et see ei olegi õige. See saaks
praeguses süsteemis hakata toimima, kui sellele anda mingi suurem tähendus kui lihtsalt
üks number.
Tarvo Puri:
Juhul kui nüüd arst sellele numbrile helistab ja sealt vastatakse, et jah, ma
tean seda inimest, ta on mulle öelnud, et ta ei taha, et teda ravitakse. Jälle
see minu alguses esitatud küsimus. Ütleme, et teie arstlik pilk ütleb ka, et
siin on väga kahtlane, et me saame tal midagi paremaks teha. Kas see sealt
saadud vastus mõjutab teie otsust?
Helgi Kolk: Ma
arvan, et mõjutab, aga tavaliselt ma olen proovinud ikka niimoodi, et see
inimene tuleks haiglasse kohale ja ma näen, kes ta reaalselt on. Ma ei saa
lasta kellegi telefoniütluse põhjal otsustada teise inimese saatuse üle, kui ma
isegi ei tea, kes ta on.
Tarvo Puri:
Sellises suures vaates oleme nüüd rääkinud kõigist teemadest, millest oli
plaanis. Üldine mõte on siis see, et seadust tuleks täpsustada, et patsiendi
soovidega arvestada. Registritehniline pool vajaks viimistlemist ja
täpsustamist: et iga arst, kes peab neid otsuseid tegema, saaks kuskil arvutis
esiplaanil näha, kas inimene on ise midagi öelnud või andnud mõne nime, kes
tema eest ütleb. Lisaks PR-tegevus, et inimesi suunata ise nende asjade peale
mõtlema ja otsuseid tegema.
Vestlusring toimus 31. mail 2017. Vestlusringi
vedas Tallinna notar Tarvo Puri.
Osalesid:
Helgi Kolk – Tartu Ülikooli Kliinikumi traumatoloogia
osakonna vanemarst-õppejõud, Eesti Geriaatrite Seltsi esimees
Teija Toivari – Tallinna
Diakooniahaigla hospiitsosakonna õendusjuht
Mari Lõhmus – Põhja-Eesti
Regionaalhaigla keemiaravi osakonna onkoloog ja palliatiivravi keskuse
konsultant
Liidia Meel – Tartu
Ülikooli usuteaduskonna doktorant
Rainis Int – Tallinna notar
Märkused:
*1 Ravi ja hoolduse tulevikujuhised (siin ja edaspidi: Mari Lõhmuse märkused).
*2 Hospiits on hospiitsfilosoofiast juhindunud haigla, mis järgib ravis üldtunnustatud väärtusi nagu inimõigused, inimväärikus, võrdväärsus, võrdõiguslikkus, enesemääramisõigus ja vabadus otsustada. Hospiitsi töös on kesksel kohal terviklik inimesekäsitlus ka elu lõpul.
*3 Spetsiifiline haigusevastane ravi.
*4 Siin toetusravi ja sümptomeid leevendava ravi tähenduses.
*5 Veenikaudne vedelikuasendusravi.
*6 Patsiendi haiguse diagnoosimiseks ja ravi määramiseks korraldatud mitme eriala arstide nõupidamine. Multidistsiplinaarsesse onkoloogilisse konsiiliumisse kuuluvad kirurg, keemiaravi arst, kiiritusravi arst, radioloog ja patoloog.
*7 Sümptomeid leevendav ravi olukorras, kus spetsiifiline haigusevastane ravi on lõpetatud.
*8 Uuringutega kinnitunud terviseandmed ja konkreetse patsiendi terviseseisund.
*9 Valu leevendav medikamentoosne ravi, teatud juhtudel ka valu leevendav kiiritusravi või närviblokaadid.
*10 Ühine otsustamine.
*11 Polikliiniku vastuvõtt.
*12 Südamelihase infarkt.
*13 Raske ajukahjustuse seisund, milles inimene on ärkvel ja säilitanud võime ise hingata, avada silmi, säilitada vereringet, kuid ta ei reageeri kuidagi väliskeskkonna ärritustele.
*14 Inimese kognitiivseid võimeid hindav lühike test.
*15 Inimene elu lõpus, surev patsient.
*16 Toitmiseks või vedeliku manustamiseks (või eemaldamiseks) läbi nina, suu või kõhu naha asetatud voolikud.
*1 Ravi ja hoolduse tulevikujuhised (siin ja edaspidi: Mari Lõhmuse märkused).
*2 Hospiits on hospiitsfilosoofiast juhindunud haigla, mis järgib ravis üldtunnustatud väärtusi nagu inimõigused, inimväärikus, võrdväärsus, võrdõiguslikkus, enesemääramisõigus ja vabadus otsustada. Hospiitsi töös on kesksel kohal terviklik inimesekäsitlus ka elu lõpul.
*3 Spetsiifiline haigusevastane ravi.
*4 Siin toetusravi ja sümptomeid leevendava ravi tähenduses.
*5 Veenikaudne vedelikuasendusravi.
*6 Patsiendi haiguse diagnoosimiseks ja ravi määramiseks korraldatud mitme eriala arstide nõupidamine. Multidistsiplinaarsesse onkoloogilisse konsiiliumisse kuuluvad kirurg, keemiaravi arst, kiiritusravi arst, radioloog ja patoloog.
*7 Sümptomeid leevendav ravi olukorras, kus spetsiifiline haigusevastane ravi on lõpetatud.
*8 Uuringutega kinnitunud terviseandmed ja konkreetse patsiendi terviseseisund.
*9 Valu leevendav medikamentoosne ravi, teatud juhtudel ka valu leevendav kiiritusravi või närviblokaadid.
*10 Ühine otsustamine.
*11 Polikliiniku vastuvõtt.
*12 Südamelihase infarkt.
*13 Raske ajukahjustuse seisund, milles inimene on ärkvel ja säilitanud võime ise hingata, avada silmi, säilitada vereringet, kuid ta ei reageeri kuidagi väliskeskkonna ärritustele.
*14 Inimese kognitiivseid võimeid hindav lühike test.
*15 Inimene elu lõpus, surev patsient.
*16 Toitmiseks või vedeliku manustamiseks (või eemaldamiseks) läbi nina, suu või kõhu naha asetatud voolikud.