Aime Keis:
Valdkond, millest tegelikult ei olegi vist Eestis varem niimoodi räägitud,
puudutab elu lõpu otsuseid, mida tuleb langetada sellel perioodil, kus elu ei
ole veel jõudnud õieti alata või on kestnud väga lühikest aega. Meie ühiskonna
moraalinormid on kujunenud ja tulenevad kristlikust religioonist. Üks väga
selgetest postulaatidest, mis on meie moraalinormidesse üle tulnud, on pärit
vanast testamendist, kus on öeldud: sa ei tohi tappa, sa ei tohi kelleltki elu
võtta. Millisel seisukohal on religioon selles suhtes, kellel on õigus
otsustada teise inimese elu üle? Mis üldse on elu?
Philippe Jourdan: Üks küsimus on, mida ütleb religioon. Moraalsetes küsimustes
tavaliselt religioon ei ütle midagi, mis poleks vastavuses sellega, mida ütleb
ka inimmõistus inimese kohta. Üks asi on see, et kristlane usub, et Jumal on
Isa, Poeg ja Püha Vaim. Teine asi on see, et inimene usub, et inimelu on
väärtus iseenesest, sõltumata sellest, millised on elutingimused, millesse teda
jäetakse. Ma arvan, et see on oluline, muidu me hakkame arvama, et see, mida
näiteks kirik võiks öelda, on puhtalt usutunnistuse küsimus. Aga ma arvan, et
just moraalsetes või eetilistes küsimustes tavaliselt kirik ei ütle midagi, mis
poleks vastavuses sellega, mida mõistus võib igale inimesele ütelda. See on
esimene asi. Teine küsimus on muidugi see, kas me usume, et see, kes on
sündinud, on inimene. Kui ta on inimene, siis järelikult on ta ka kodanik.
Seetõttu peaks riik teda kohtlema võrdselt kõikide teiste kodanikega. Ükskõik
kui palju vastsündinu ise võib ennast tunda või väljendada – kuigi ennast
väljendada ta nii vara muidugi ei saa –, ei saa riik öelda, et tal pole tema
suhtes nii suuri kohustusi kui näiteks täiskasvanute puhul. Mulle tundub, et
see peaks olema vähemalt lähtepunkt: vastsündinu on täisväärtuslik inimene.
Milline on tema elu seisund või kuidas on ta tervis, see on juba teine aspekt,
mida me peame kindlasti arutama. Arutada tuleb just selles kontekstis, kui
kaugele me peame minema või kui palju peab pikendama ühe inimese elu, kui see elu
iseenesest ei ole võimeline normaalselt arenema.
Pille Andresson:
Te ütlesite, et riigil on kohustus või riik ei saa otsustada. Mul on kohe
küsimus: kas te võrdsustate riigi automaatselt lapsevanematega?
Philippe Jourdan: Ei. Päris selge, et küsimus on laiem. Laps ei sünni mitte niivõrd ühes
riigis, vaid ta sünnib ühe kogukonna, ühe ühiskonna sees. See ühiskond võtab
teda vastu ja selle ühiskonna sees on üks väiksem ühiskond, millel on täielikum
õigus lapsele, nimelt vanemad. See on selge. Samas ei saa vanemad ise kõike
anda, näiteks ravi lapsele, nad ei ole selleks võimelised. Sellises olukorras
ei saa me öelda, et las vanemad otsustavad, sest peab olema ka mingi seos
ühiskonna ja riigiga. Muidu ma arvan, et me oleme sellel teemal ühel nõul, et
siiski esimesed otsustajad, kui lapse suhtes on vaja midagi otsustada, peavad
olema lapse vanemad, mitte riik. Aga muidugi on otsustamine iseenesest teatud
määral tingitud ka võimalustest, mida teadus annab, ja võimalustest, mida riik
annab.
Marika Žmenja:
Riik peab tagama kõikidele oma kodanikele tervise, heaolu. Kuna lapsed on
kaitsetud, siis neid tuleb kaitsta rohkem. Ka nende ebamõistlike vanemate eest,
sest laps ei suuda ise otsustada ja kui vanemad teevad ebamõistlikke otsuseid,
siis on riigi kohustus seda last kaitsta.
Pille Andresson: Kui loode on sünnituse alguses, s.t emakast väljumise alguses elus,
siis on käesolevas kontekstis oluline võtta arvesse, et meditsiinitöötaja ei
või jätta vastsündinut abita. Eesti seadused ei lubagi sellist varianti, et
kedagi ei abistata.
Aime Keis: Aga
abistada saab seda, keda saab abistada. Selles mõttes, et kui sa näed, et sa
toimetad-toimetad, aga abi sellest ei ole, siis ...
Pille Andresson:
Siin me jõuamegi selliste keeruliste situatsioonideni, mida jäävadki
tõenäoliselt kõik mõistma erinevalt. Olulisi otsuseid peab ja tulebki hakata
tihtipeale tegema juba sünnieelses ehk antenataalses perioodis. Kui enne sündi
on teada, et laps sünnib äärmiselt ebaküpse enneaegsena *2 ,
tal esineb väljendunud kaalupeetus ja/või esineb eluks sobimatu arengurike,
siis sünnieelne lähenemine on hoopis teine, kui see on sellise sünnituse puhul,
kus tegemist on küll äärmiselt ebaküpse vastsündinuga, kuid kes on
normkaaluline ja kellel ei esine ühtegi rasket elukssobimatut arenguriket.
Viimase puhul me räägime proaktiivsest ravitaktikast. *3
Kui me räägime aga esimesest situatsioonist, siis kõik meditsiinilised
toimingud arutatakse vanematega läbi ja proaktiivseid ravitaktikaid üldiselt ei
rakendata.
Philippe Jourdan: Ma tahtsin kõigepealt öelda seda, et muidugi seadus on seadus. Seadus
ütleb näiteks, et laps on kaitstud või on kaitsealune sellest hetkest peale,
kui ta väljub emaihust. See on juriidiline mõiste, aga see ei ole muidugi
eetiline ega filosoofiline mõiste. Aga tegelikult me teame, et juriidilisus ei
ole kogu reaalsus. Me ju teame, et seesama elu, mis on nüüd väljaspool emaihu,
oli olemas ka juba näiteks üks päev varem, aga ema sees. Mis põhjustab seaduse
vajadust, ei ole nii palju see, et meie otsustame, mis hetkel keegi on kaitse
all, vaid see, et see keegi on juba olemas, ta on juba väärtus iseenesest ja
riik peab seda tunnistama. Selline seadus tunnistab midagi, mis on reaalselt
olemas ja sätestab, mida riik peab tegema.
Aime Keis:
Tegelikult minu arusaamist mööda isikuautonoomia printsiipi me vastsündinu
puhul rakendada ei saa, kuna ta kuigi teovõimeline ei ole. Kas see tähendab
seda, et otsused – ka raviotsused, ka otsused selles suhtes, kas ravi lõpetada
või mitte – langetavad vanemad või peaks neid langetama ainult arstid? Kuidas
see protsess võiks olla?
Pille Andresson:
Nendes tingimustes, kus elumus on kõrge ja haigestumuse tase aktsepteeritav, on
elustamine alati näidustatud. Need on kõik sellised praktilised situatsioonid,
mis meie igapäevases töös ette tulevad. Näiteks kui laps sünnib
hapnikupuudusega, siis me abistame teda. Kui lapsel on kaasasündinud
bakteriaalne põletik, siis me abistame ning me ravime teda. Kõik on täiesti
selge.
Aime Keis: See
on tegutsemine vastavalt eeldatavale tahtele.
Pille Andresson:
Samas, kui lapse sünniaeg, sünnikaal ja kaasasündinud anomaaliad on seotud
varajase suremusega ja mitteaktsepteerivalt kõrge haigestumusega nende harva
ellujäänute hulgas, siis elustamine ei ole näidustatud. Neid seisundeid on
rahvusvaheliste vastsündinute taaselustamise juhendite järgi ainult kolm:
anentsefaalia (ehk peaajutus) ning kromosoomihaigused Patau ja Edwardi sündroom
(13. ja 18. kromosoomi kolmekordistumine). Kõige keerulisemad on olukorrad, kus
prognoos on mittekindel, ellujäämine on piiripealne, haigestumus on kõrge ja
lapse hoolduskulud on suured. Mis on need mittekindlad prognoosid? Kõige
arusaadavam on näide äärmiselt ebaküpsest vastsündinust, kes sünnib enne 6
raseduskuud. Mittekindel prognoos tähendab seda, et me ei oska ette ennustada,
kas see laps konkreetselt jääb elama või mitte. Me teame, et sellises raseduse
faasis sündinud laste suremus on peaaegu 100% ning ellujäämise korral
haigestumus 90%. Sellise raske puudega lapse hoolduskulud pere jaoks on suured.
Siit tulebki täpselt see, mida te enne arutasite, et kui palju on riik
võimeline lapse ravi- ning hoolduskuludesse panustama. Selliste situatsioonide
puhul on alati arutelukoht, kui palju on vanematel otsustusõigust öelda, et nad
ei soovi sünnijärgselt lapse aktiivset abistamist. Vanemate tahteavaldust aktiivse
abistamise keeldumise kohta seaduse järgi Eestis ei eksisteeri – abistamata
jätmise mõttes. Ma ei räägi siin ravi piiramisest ega ravi lõpetamise otsusest.
Nende kohta on rahvusvahelised juhendid.
Philippe Jourdan: Kas ma saan õigesti aru, et ainult selle kolmanda kategooria kohta on
vanemate nõusolek või arvamus ravimiseks nõutud, aga mitte näiteks kinnitunud
trisoomia puhul?
Pille Andresson: Ei, vastupidi – see ei ole nõutud. See toimib konsensusliku otsusena.
Tegelikult ei ole sellist situatsiooni, kus otsustajaks on ainult üks osapool,
s.t kas ainult arst või ainult vanemad. See on konsensuslik otsus: vanemad,
arstide konsiilium, võib-olla eetikakomitee, vahel hingehoidja. See on päris
suur meeskond.
Philippe Jourdan: Aga kui vanemad on otsustanud trisoomialapse sünnitada?
Pille Andresson:
Neil on loomulikult see õigus. Meie kohustus on tagada sellele lapsele
sünnijärgselt, s.t nii kauaks, kui talle on elu antud, vaevusi leevendav ravi,
aga me ei rakendata agressiivset intensiivravi.
Philippe Jourdan: See tähendab, et vanemate arvamus on siiski primaarne?
Pille Andresson:
Sellises situatsioonis absoluutselt primaarne.
Aime Keis: Isegi
juhul, kui sünnieelselt on diagnoositud kromosoomihaigus?
Pille Andresson:
Jaa. Lapse sünnitamise otsus on loomulikult vanemate tahe. Raseduse
katkestamine on naise õigus, mitte kohustus.
Kui vanemad näiteks usulistel põhjustel
soovivad, vaatamata juba sünnieelselt diagnoositud ja kinnitunud
kromosoomihaigusele, lapse sünnitada, on minu kui arsti jaoks sünnijärgselt
eetiliselt ja moraalselt kõige keerulisem see, et kui see laps on juba
sündinud, siis vaatamata oma usulistele veendumustele on vanemad nõus või
paluvad seda last mitte elustada. Kas see ei ole nagu väike vastuolu?
Samas austame me perekonda, kes on võtnud
vastu otsuse anda elu lapsele, kelle kasvatamine ning toetamine võib olla
tavalisest palju murelikum. Need vanemad väärivad ühiskonna austust.
Marika Žmenja:
Isikul on alati õigus otsustada ümber, ta ei pea olema oma otsuses kinni.
Haigla või tervishoiuteenuse osutaja osutab ikkagi tervishoiuteenust. Seda
reguleerib võlaõigusseadus, mis ütleb, et piiratud teovõimega isiku puhul
küsitakse tervishoiuteenuse osutamiseks tema seaduslikult esindajalt
nõusolekut. Kui seadusliku esindaja otsus ilmselgelt kahjustab piiratud
teovõimega isiku huve, siis ei lähtuta sellest ja siis tuleb tegutseda tema,
s.t patsiendi parimates huvides. See on nagu see Jehoova tunnistajate juhtum.
Paarkümmend aastat tagasi oli ju selline juhtum, kui keelduti vereülekande
tegemisest. Arvestati vanemate huvi, s.t lähtuti nende tahtest, ja jäeti
vereülekanne tegemata. Arstid oleksid pidanud tegutsema lapse parimates
huvides.
Pille Andresson:
Nõusolekut abistamiseks ei tohi sassi ajada abistamise nõudega. Näiteks sünnib
laps, kelle puhul mina arstina olen veendunud, et ka vaatamata kogu meditsiini
võimekusele me ei suuda seda last ilma märkimisväärsete kannatusteta ja halva
tervisetulemita aidata. Kui vanem on avaldanud soovi, et aktiivset abistamist
vahetult sünnijärgselt rakendataks, siis ma pean seda tegema, sest seda ütlevad
väidetavalt meie seadused.
Marika Žmenja:
Kriminaalõiguslik abita jätmine on hoopis teiste olukordade kohta mõeldud. See
ei käi tervishoiuteenuse osutamise kohta. Jah, ta võib mõnel juhtumil kehtida
ka tervishoiuteenuse osutamise puhul. Aga asi on ju selles, et kui vanem ütleb,
et ta tahab ilmtingimata jätta seda last, aga laps piinleb, võib-olla
nädal-kaks piinleb – see ei ole ju lapse parimates huvides. Siis tuleb teha
otsus eirata lastevanemate tahet.
Pille Andresson: Ei, meil ei ole praegu seda õigust.
Aime Keis: Tervishoiuteenuste
korraldamise seaduses on väga selgelt kirjas, et kui sa vältimatut abi
ei osuta, siis sind võidakse karistada. Seal defineeritakse vältimatu abi kui
teenus, mille osutamata jätmine võib viia kas isiku invaliidistumise või
surmani. Me defineerime praegu ka vastsündinu abistamist vältimatu abina. Isegi
siis, kui tal on näiteks anentsefaalia, aga vanem soovib, et teda elustatakse,
siis on kohustus elustada.
Marika Žmenja: Ei,
mõiste „vältimatu abi“ on seal mõeldud selle kohta, kas sa oled kindlustatud
või mitte. Kui sa tuled ükskõik millisest riigist ja oled kindlustamata, siis
sul on õigus saada vältimatut abi. Karistusseadustik reguleerib olukorda, kui
sul on kohustus abistada isikut, aga sa jätad abita.
Aime Keis: See
haakub ikkagi küsimusega, kas elustada või mitte elustada peale sündi.
Vältimatu abi tähendab ka seda, et kui näiteks inimene on tänaval pikali, siis
kiirabi ei tohi teda elustamata jätta minu meelest isegi siis, kui ta leiab
selle klausli, et mitte elustada. See tähendab seda, et me peame iga hinna eest
midagi tegema. Ja siis hiljem ütlema prognoosid. Nii olen mina saanud aru sellest
vältimatu abi kohustusest.
Pille Andresson:
Isegi juhtudel kui laps sünnib elutunnusteta ehk lapsel puudub sünnijärgselt
hingamine ja tal ei ole kuulda südamelööke, peame me last maksimaalses mahus
elustama, kui vähemalt 10 minutit enne lapse sündi oli kuuldud sellel lootel
südamelööke. Meil on kohustus – rõhutan: kohustus – seda last maksimaalses
mahus elustada vähemalt 10 minutit, vaatamata sellele, et ma arstina võin
teada, et lapsel võib olla tekkinud juba ränk ajukahjustus ja edasine prognoos
võib olla väga halb. Siis, kui nõutud kriteeriumid (aeg, tegevused) on
täidetud, aga minu elustamise katse on olnud ebaefektiivne, võin ma tõesti teha
otsuse elustamine lõpetada.
Marika Žmenja:
See kümme minutit tuleb teie ravijuhistest. See ongi see, mille kohta seadus
ütleb, et tervishoiuteenust tuleb osutada hea meditsiini tava kohaselt. See
ongi hea meditsiini tava, et te olete paika pannud kümme minutit, see on
meditsiini praktika. Seadus kohustab järgima hea meditsiini tava.
Pille Andresson:
Seadus nõuab tegelikult seda, et kõiki elusalt sündinuid, sõltumata sellest,
missugune on tema gestatsiooniaeg või arengurike, tuleb abistada, v.a eespool
nimetatud kolm seisundit.
Philippe Jourdan: Aga kui palju aega see võtab, kui teie ütlete, et ta on surnud?
Ütleme, et on elutunnusteta laps. Millal ta kuulutatakse surnuks?
Pille Andresson:
Need on ülikeerulised otsused. Tegelik elu ja teadusel põhinevad uuringud
näitavad seda, et väga palju sõltubki sellest, missugused on kohalikud tavad,
missugused on selle osakonna rutiinid, missugune on konkreetse isiku sisemine
eetika või moraal, tõekspidamised, kuidas ta selle otsuse teeb. Mida nooremad
on arstid, seda agressiivsemad nad on. On küsitud ämmaemandate, naistearstide
ja lastearstide käest, millisest rasedusenädalast sündinud äärmiselt ebaküpseid
vastsündinuid te täismahus sünnijärgselt abistaksite ning aktiivsele
intensiivravile suunaksite. Ei ole ju mingit saladust, et selleks piiriks on
praktikas tihti 24 rasedusnädalat, mõnes riigis koguni 26 rasedusnädalat. Kuigi
seadus ütleb, et me loeme lapseks elusalt sündinud lapse alates 22.
rasedusnädalast. *4
Aime Keis: Kui
nüüd sünnib elutunnusteta laps, teie elustate, te saate vereringe käima, te
saate hingamise käima, siis tegelikult on väga raske hinnata, mis seisus on
aju, kui palju on aju hüpoksias *5 olnud. Siin on üsna keeruline teha ka
prognoose. Kuidas te langetate edasisi otsuseid? Koos vanematega? Ütleme, kui
vanemad tõesti nõuavad ja ütlevad, et tuleb ikkagi aparaatidega ära ühendada ja
tuleb teda elus hoida ja edasi käsitleda, sest äkki ikkagi aju taastub.
Pille Andresson:
See on jälle keeruline situatsioon. Ema võib samal ajal olla ise
operatsioonilaual, isa võib-olla ei lubatagi kriitilises olukorras
operatsioonituppa. Kui kogu meditsiinipersonali esmane tähelepanu läheb
maksimaalselt ema ja lapse abistamisele, siis kes peaks olema veel see kolmas,
neljas või viies inimene, kes läheb emaga/isaga asja arutama? Siin on puhtalt
arsti ratsionaalsed otsused.
Marika Žmenja:
Otsust ei saagi teha ju see lapsevanem, sünnitaja, sest temal puudub teadmine.
Teie näete, et see laps võib surra või sureb, sest tal on ajukahjustus või
midagi sellist. Te teete meditsiinilise otsuse lapse parimates huvides. Mitte
parimates huvides, nii ei saagi öelda, see kõlab väga imelikult. Aga ikkagi, te
otsustate, mida sellel hetkel saab meditsiiniliselt teha ja mida mitte. Muidu
see lihtsalt pikendab agooniat.
Pille Andresson:
Jah, aga me kõik teame, et vanematel on õigus otsustamise juures osaleda. Vaat
see ongi see koht, mis on Eestis probleemseks kujunenud, või ütleme, see on
sõnastamata, kokku leppimata, kust need piirid jooksevad. Kui me räägime
vahetust sünnijärgsest hetkest, siis tuleb meil mõista, et need kaks vanemat on
sellel hetkel, raskes seisundis sündinud lapse kõrval, oma elu kõige raskemas
situatsioonis üldse. Nad ootasid tervet kena beebit, aga nad sattusid täiesti
ootamatusse olukorda. Nad on šokis. Minu arvates nad ei olegi võimelised
sellisel hetkel sada protsenti adekvaatset otsust tegema. Loomulikult on meil vanemad,
kes nõuavad täismahus ravi alustamist, sõltumata prognoosist. Siis tulevad
ajaraamistikud või otsustamise etapid. Me rakendame aktiivset intensiivravi, me
teeme lisauuringud, mis kinnitavad vanematele, et lapse prognoos on tõsine
(näiteks ajusurm). On vanemaid, kes esimese konsiiliumi järel ei ole ikka veel
nõus ravi lõpetamise otsust tegema ja ning ütlevad seda alles kolmandal,
neljandal või viiendal nõustamisel, et jah, me oleme selleks valmis.
Marika Žmenja:
Aga inimene ei olegi kohe, vahetult sünnituse järel võimeline otsust tegema
selle lapse suhtes. Kui ta sellise otsuse teeks, siis ei ole see adekvaatne
otsus, sellepärast et tal endal ei ole infot selle kohta, mis toimub, mis on
selle lapse prognoos. Ta ei suuda seda infot ka vastu võtta.
Pille Andresson:
Jah, eks meie teeme selle otsuse nädala või kahe pärast, kui vanematel ja meil
endal on piisavalt infot. Ajafaktor mängib ikkagi tohutult olulist osa,
sest kui sa oled sellest esmasest kriisist välja tulnud, on sul tugivõrgustik,
sul on olemas täiendavad meditsiinilised andmed, sa saad info ja töötled seda
ning sa võib-olla konsulteerid veel. Loomulikult, see infopagas on siis hoopis
teine kui esialgu. Kui me räägime mittekindlatest prognoosidest, siis arst ei
saa endale võtta õigust öelda, et minu teadmine on ainuõige. Me näeme seda iga
päev oma töös, et on olukordi, mis tunduvad, mittemeditsiinilisi termineid
kasutades, imedena. Kus on minu õigus sajaprotsendiliselt öelda, et see laps
võib jääda elama ja teine mitte või milline saab täpselt olema tema
prognoos.
Marika Žmenja:
Meditsiinis sellistel juhtumitel ei otsusta ju arst ainuisikuliselt. Siis
toimub ju konsiilium. Või ei toimu?
Pille Andresson:
Sellises situatsioonis nagu äge ootamatu kriisisituatsioon, millest ma praegu
räägin, ei toimu mingit konsiiliumit – siis, kui meil kokku ongi võib-olla aega
ainult kümme minutit. See on sellel hetkel puhtalt selle arsti ja selle
meeskonna otsus.
Marika Žmenja:
Olgu, me ei räägi konsiiliumist, kuid ikkagi arstide meeskond on seal ja nemad
otsustavad. Mõni on väiksema, mõni suurema kogemusega. Ikkagi ju küsitakse
üksteiselt, arutatakse.
Pille Andresson:
Meeskonda konsiiliumiks me saame kasutada siis, kui olukord on stabiliseerunud
ja meil on aeg meeskond kokku kutsuda. Näiteks sünnieelne konsiilium on täiesti
igapäevased meie haiglas. Me oleme oma antenataalset konsiiliumi ka laiendanud,
haarates sinna järjest suuremat meeskonda. Siis on seal naistearst, lastearst
jne. Seal on aega. Aga ma rääkisin ennist hoopis teisest situatsioonist.
Marika Žmenja: Aga
ka selles situatsioonis on ju ikkagi mingid juhendid, juhised, mida te teete
oma seltsiga, ja on ka hea meditsiini praktika, mida sellistes olukordades
teha.
Pille Andresson:
Koostades kaks aastat Sotsiaalministeeriumi poolt tellitud „Enneaegse sünnituse
ja enneaegse vastsündinu perinataalperioodi käsitluse“ ravijuhendit, me
põrkasimegi selle vastu, et meil ei ole eetika- ja moraalinormid paigas ning
meie seadused neid ei toeta.
Marika Žmenja:
See vestlusring on ka selleks, et teadlikkust tõsta ja anda teada, et on vaja
mingeid muutusi ja oleme siin probleemi ees. Meditsiinitehnika ja ‑tehnoloogia
on nii palju arenenud, et me võiksime kõiki hoida voolikute küljes, aga kas
ühiskond suudab seda? Meil on lapsevanemad, hooldekodud jne. Kuid meie
ressursid on piiratud. Sellepärast ühiskonnas ongi vaja seda arutelu.
Philippe Jourdan: Üks asi on otsustamine ja need, kellel on õigus otsustada. Nagu me
teame, inimesel võib olla õigus otsustada ja meie ei saa seda õigust temalt ära
võtta. Aga samas, vahel on see otsustamine muidugi subjektiivne, sest üks asi
on otsus, aga teine asi on need põhjused, mille järgi otsustatakse. Me ei saa
kunagi garanteerida, et otsustaja otsustab seda, mis on ratsionaalne. See, mida
me saame uurida, on, millised on need ratsionaalsed kriteeriumid, mille järgi
midagi soovitada otsustajale või vanemale. Paljude moralistide ja
eetikainimeste seas levib praegu selline mõte, et elustamis- ja kõik sellised
otsused peavad lähtuma sellest, et need vahendid, mida kasutatakse, peavad
siiski olema vastavuses loodetava tulemusega. Eetika ja moralisti kohus on just
aidata inimestel objektiivselt hinnata, milline on see eetiline väärikus,
väärtus selles konkreetses situatsioonis või kohas. Selleks on vaja, et teatud
hulk inimesi oleks objektiivsed. Ühelt poolt on respekt elu vastu, teiselt
poolt ei ole tavaliselt ratsionaalne kasutada ebaproportsionaalseid vahendeid
eesmärgi saavutamise nimel, mis tegelikult on väga vähetõenäoline. Kas vanemad
võtavad sellise argumendi vastu või mitte, see on juba teine asi. Aga vähemalt:
kas oleks eetiline sellisel puhul mitte kasutada ebaproportsionaalseid
vahendeid? Võiks arvata, et teatud olukordades küll.
Pille Andresson:
See ongi tegelikult arutelu koht. Ühed väidavad, et see on puhtalt väiksema
ringi küsimus, s.t pere ja arsti vaheline asi. Teised väidavad, et see on kogu
ühiskonna küsimus.
Aime Keis: Siin
on mitu osapoolt. Eelkõige kindlasti vanemad ja arst, aga ka kogu ühiskond.
Sellepärast, et ressurssi tuleb ühiskonnas mõistlikult kasutada. Aga ma tooksin
siia juurde võib-olla veel ühe aspekti.Me oleme rääkinud siin, et
vanematel on õigus otsustada ja arstil on õigus otsustada. Kas üldse võiks
tulla aga kõne alla, et me arvestame sellist mõistet, nagu eeldatav tahe?
Näiteks, kui see vastsündinu sünnib, aga sellisena, et tal ei ole prognoosi
elule, s.t ta küll elustatakse, aga ta aju on kahjustada saanud ja isegi, kui
ta mingiks ajaks ellu jääb, siis ikkagi prognoosi elule ei ole.
Pille Andresson:
See ei ole nii üksühene. Mina arvan, et eeldatav tahe ongi selline ülikeeruline
filosoofiline küsimus. Mina ei saa mõelda nii, nagu mõtled sina, ja sina ei saa
mõelda nii, nagu mõtleb tema. Ma tean väga hästi, mida mina mõtlen, aga ma ei
saa panna seda oma mõtet oma mehe või oma lapse pähe.
Marika Žmenja:
See eeldatav tahe on seotud ikkagi konkreetse isikuga. Kui teatakse minu
ellusuhtumisest, et mina ei taha vegeteerida, kui ma olen elustatud kõrges eas.
Kui ma olen oma olemuse või sõnadega seda väljendanud, et mulle ei meeldiks
see, siis see on minu eeldatav tahe. Kui ma ütlen kindlalt, et ma ei taha
elustamist, siis see on minu selgelt väljendatud tahe.
Aga ma tahaks natuke rääkida veel ühest
asjast, mis mul läheb muidu meelest ära. Seaduste juurde tulles, siis eelnevalt
sai räägitud, et me loeme lapseks alates 22. rasedusnädalast elusalt sündinud
lapse. Äkki võiks naise otsustusõigust laiendada nii, et ta ei pea kandma last
raseduse lõpuni, kui sünnieelselt või järgselt on kindlasti teda, et lapsel on
arengurike, mis ei ole eluks sobilik.
Pille Andresson:
Mina taandan selle ikkagi lapse kannatusele, millest siin on juttu olnud.
Sellepärast, et meditsiin tunneb ennast kohati kõikvõimsana. Võib-olla
alustatakse operatsioonidega, mis teinekord on eksperimendid. Laps elab kolm
või neli kuud. Vanematel tuleb näha oma lapse kannatust, paljusid operatsioone,
intensiivravi, aga siis neljandal kuul minna ikkagi oma last ära saatma. Minu
jaoks on see hästi keeruline. See on ka tohutu ressursikulu. Mitte ainult
rahaline, vaid ka vaimne.
Marika Žmenja:
Ja veel: see 22 rasedusnädalat on ju kokkuleppeline. Kui oleks igal pool, igas
riigis piiriks 22 rasedusnädalat, siis saaks öelda, et on mingi põhjendus. Aga
see on riigiti erinev. Ameerikas on kuus kuud. Järelikult on see mingi
kokkuleppeline piir, mida võib ka tõsta või langetada.
Pille Andresson:
See tuleb ikkagi reaalsest elust: millal tehakse uuringud, millal
saadakse tulemused. Ütleme, et arst diagnoosib väga raske arengurikke.
Siis käivitub järgnevate uuringute kaskaad: vajadusel tehakse ära geneetilised
uuringud, tehakse ära väga palju täiendavaid ja täpsustavaid uuringuid. Otsuse
tegemise aeg pere jaoks võib olla siis juba möödas.
Aime Keis: Pille
Andresson tõstatas just nimelt selle aspekti, et kui me pikendame vastsündinu
elu veel läbi operatsioonide, siis tekib kõigile suur psühhosotsiaalne ja
vaimne koormus. Peter Singer, kes on Princetoni ülikooli filosoof ja professor,
bioeetik, oli 1979. aastal seisukohal, et vastsündinu elu on vähem väärtuslik
kui täiskasvanu elu. Sündides ei ole inimlaps teadlik iseendast ega
ümbritsevast ja et vastsündinult elu lõpetamine ei ole sama, mis muu isiku elu
lõpetamine.
Marika Žmenja:
Aga me ei lõpeta seda elu, ta ju sureb loomulikult. Me jätame ravi ära, me ei
võta ju elu. Ta saab edasi palliatiivset ravi ja kõike toetavat. Keegi ju
niimoodi ei tee, et padi näole, inetult öeldes, sest seda võiks mõelda elu
lõpetamise all. Me keegi ei lõpeta kellegi elu ära. Ravi lõpetatakse ära.
Aktiivravi piiratakse, s.t ei tehta operatsioone, aga muu ravi läheb ju ikkagi
edasi.
Pille Andresson: On väga palju mõisteid, mida kasutatakse: ravi piiramine, ravi
lõpetamine jne. Neid ei tohiks sassi ajada.
Philippe Jourdan: On selge, et ravi piiramine ja elu lõpetamine on eri asjad.
Aime Keis:
Ühiskonnas on tegelikult nii, et ravi lõpetamise otsust mõistetakse
automaatselt ka elu lõpetamise otsusena.
Marika Žmenja:
Aga seda tulebki kommunikeerida, et tõsta inimeste teadlikkust. Keegi ei
otsusta siin, et nüüd lõpetame ära, kõik, täna mitte midagi ei toimu, laps
sureb janusse, vedelikupuudusesse. Seda ei tehta ju.
Aime Keis: Mul
on selline küsimus: mis saab siis, kui näiteks on prognoos elule? Seesama Pille
Andressoni toodud kolmanda rühma patsient, aga vanemad ütlevad, et ei ole ravi
vaja rakendada. Mis võiks siis perspektiiv olla? Kas kuulame vanemaid?
Pille Andresson:
Me oleme pöördunud ka Sotsiaalministeeriumi poole palvega, et meie seadused
jõuaksid sinnamaale, et me saaksime vanematega ühise konsiiliumi korras need
otsused teha. Et vanematel oleks õigus oma tahteavaldusele.
Philippe Jourdan: Kuidas on praeguse seaduse alusel? Kui agressiivselt peate abistama
last, kui ta on juba sündinud? Kui palju seadus teid kohustab?
Pille Andresson:
Maksimaalselt. Kui me räägime äärmiselt ebaküpsetest vastsündinutest, siis
Eesti on muu Euroopaga võrreldes äärmiselt agressiivne. Sada protsenti lapsi on
suunatud aktiivsele intensiivravile. See eristab meid märkimisväärselt teistest
Euroopa Liidu riikidest.
Marika Žmenja:
Aga see ongi meil Eestis tavapraktika. See on tavapärane praktika.
Pille Andresson:
Seadusest tulenevalt.
Marika Žmenja:
Seadus ütleb, et me peame osutama tervishoiuteenust hea meditsiinitava
kohaselt. Eestis on siis selline meditsiinitava, mis erineb teistest.
Pille Andresson:
Ei, kui sa jätad kellegi abita, siis saad karistada.
Marika Žmenja:
Aga selline abistamine ongi meie meditsiiniringkondades aktsepteeritav
praktika.
Pille Andresson:
No tegelikult ei ole, sellepärast ju meditsiiniringkonnad ka selle üle
arutlevad, et kust need piirid jooksevad. Kui me koostasime „Enneaegse
sünnituse ja enneaegse vastsündinu perintaalperioodi käsitluse“ ravijuhendit,
siis me arutasime, et võib-olla oleks õige aeg luua kohtupretsedent. Ja siis
tekkis kohe ka küsimus, et kes see keegi siis on, kes läheb seda „looma“.
Näidake mulle arsti, kes oleks nõus minema vabatahtlikult kohtusse. Mitte ükski
ei ole.
Aime Keis: Meie
meditsiini kohta kehtivad seadused arvestavad väga suuresti ühiskonna
valmisolekut, s.t see näitab ja peegeldabki minu meelest ühiskonna
valmisolekut. Meil on seadused tehtud praegu niimoodi, et meie ühiskond ei ole
valmis võtma vastu selliseid otsuseid ega üldse diskuteerima nendel teemadel.
Pille Andresson:
Küsimus on selles, et esmalt võiksime arutada sünnieelselt diagnoositud eluks
sobimatu arengurikke korral raseduse katkestamise piiri tõstmist või äärmiselt
ebaküpse vastsündinu esmase taaselustamise küsimusi. Vanemate tahteavaldus?
Siis alles tuleb arutamisele ravi piiramine ja ravi lõpetamine.
Aime Keis:
Tegelikult on riigid, kus eutanaasia on lubatud lapse enda soovil. Näiteks
Belgias ei ole enam üldse mingit vanusepiiri pandud eutanaasiaküsimustes.
Kriteeriumiks on ratsionaalsete otsuste tegemise võime.
Pille Andresson:
Meie tegelik soov oleks, et käivituks dokumentatsiooni väljatöötamine ja
regulatsioonide muudatuste algatamine lapsevanemate tahteavalduse avaldamiseks,
mis seonduvad vastsündinu sünnijärgse aktiivse abistamise ja intensiivraviga
olukordades, kus prognoos ei ole kindel, ellujäämine on piiripealne,
haigestumus kõrge ja lapse hoolduskulud suured.
Aime Keis: Ma
näen ühte teist aspekti veel. Minu meelest siis tuleb väga selgelt ära määrata,
kas on vajalik mõlema vanema nõusolek või ühe vanema nõusolek.
Marika Žmenja:
See tuleneb perekonnaseadusest, kuidas need nõusolekud on ja kes neid annab: on
neil ühine hooldusõigus ja kuidas nad seda teostavad.
Aime Keis: Minu
teada vähemalt teadusuuringutes ei ole nõutud mõlema vanema nõusolekut. Eestis
vähemalt mitte.
Mul tekkis veel selline mõte, et me siin
arutasime ja rääkisime eeldatavast tahtest – minu tahe on üks ja ma ei saa seda
laiendada automaatselt vastsündinutele –, aga inimväärikusega on ju samamoodi.
Kust ma tean, et see, mida mina mõistan inimväärikuse all, on vastsündinu jaoks
inimväärikus? Kuidas see inimväärikus võiks olla või on lahti mõtestatud?
Philippe Jourdan: Lapse väärikus või inimväärikus on selline mõiste, mis on seotud just
sellega, et ta on inimene. Jällegi, võib alati öelda, et enne sündi me ei tea
täpselt, millal tal on elu. Selle kohta on muidugi mõned usulised küsimused ka,
aga selge on see: kui ta on sündinud, siis ta on inimene ja selles mõttes ei
saa vahet teha tema ja ükskõik millise inimese, s.t täiskasvanud inimese vahel.
See on üks kindel punkt meie õhtumaa kultuuris. Möödunud nädalal lugesin ühte
raamatut Rooma impeeriumi demograafia kohta. Rooma impeeriumi demograafia kõige
suurem probleem oli see, et oli palju rohkem mehi kui naisi – umbes 130 meest
100 naise kohta. See oli seotud sellega, et väga levinud oli mitte abort, vaid,
nagu nad ütlesid, eksponeerimine. Nad eksponeerisid, s.t lihtsalt jätsid ilma
hooleta väiksed tüdrukud. See tähendab, et on teatud väärtused, mis on tekkinud
meie kultuuris, mida varem võib-olla ei olnud. Üks neist on just see, et lapse
väärikus – ükskõik, kas ta on poiss või tüdruk – on samavõrdne kui täiskasvanu
väärikus. Sellest peab alati lähtuma. Seadus peab seda kaitsma. Vahel on ka
võimalik, et seadus isegi natuke liialdab selle kaitsmisega ja nõuab asju, mis
ei ole ehk nii ratsionaalsed. Aga igal juhul on iseenesest juba hea, et on
selline hoiak.
Marika Žmenja:
Ma täiesti nõustun sellega, et igal isikul tekivad õigused sünniga ja tal on
õigus inimväärikale kohtlemisele. Inimväärikas kohtlemine hõlmab kõiki asju,
näiteks et ta ei pea kannatama ega piinlema, et teda ei koheldaks objektina,
nii et ta on asi, millega võib teha eksperimente. Täiendavate kannatuste
põhjustamine on ka ju mitteinimväärsel moel kohtlemine. Tähendab, selline
kohtlemine ei ole inimväärne, kui tekitatakse põhjendamatuid kannatusi. Lapsel
on täpselt samasugused õigused, nagu mina ootan tervishoiuteenuse osutaja
juures: kui mulle on ette nähtud narkoosiga protseduur, siis seda tehakse.
Mitte nii, et arst tahab mulle kätte maksta ja siis narkoos lõpeb enneaegselt
ära. Mulle tehakse ikkagi parim, mis on sellistes oludes võimalik, mitte nii,
et ah, läheb nagu läheb. See ongi see, et mul ei ole põhjendamatuid kannatusi
ja keegi mind ei alanda ega kohtle koledal kombel.
Pille Andresson:
Just nimelt. Laste puhul on oluline ka see, et nendele oleks tagatud haiglas
oleku ajal vanemate juurdepääs, s.t et vanematel on õigus nende juures viibida
24/7 ja osaleda oma lapse hooldamisel ja raviotsuste tegemisel. Sellised
inimlikud aspektid sinna juurde. Või siis lapse surm haiglas. Eraldatakse
vaikne ruum, vanemad võtavad lapse sülle ja räägivad temaga/ jätavad hüvasti,
soovi korral vastsündinut pildistatakse ... Need on sellised inimlikud asjad.
Aime Keis: Teil
on vaikimisi loodud selline hospiitsteenus, kus saab hüvasti jätta oma lapsega?
Pille Andresson:
Jah. Haigel lapsel on ka see õigus, et ta ema-isa on tema juures. Vanemad
soovivad seda, nad tahavad seal olla. Neil on õigus kogu aeg osaleda, haiglas
kohapeal olla. Lapsel on ka loomulikult õigus, et ema teda puudutab, võtab teda
sülle, räägib temaga. Vastsündinute intensiivravi kaasaegne lähenemine ongi
perekesksuse rõhutamine, mis tähendab seda, et perele tuleb tagada optimaalsed
tingimused perekeskseks raviks (piiramata juurdepääs lapsele, vanemate ja
personali koostöö, võimaluse korral perepalat, psühhosotsiaalne tugi).
Marika Žmenja:
See ongi see inimväärne kohtlemine, mis on tavapärane. Vahet ei ole, kas ma
olen kodus või ma olen haiglas, ikkagi on mul õigus saada vanemate hoolt ja
hellust.
Pille Andresson:
Täpselt.
Marika Žmenja:
Aga see kogu aeg ajas muutub. Võimalused lähevad paremaks. See kõik poleks olnud
30–40 aastat tagasi nõukogude viljastavates tingimustes üldse võimalik. Ma toon
näite, mis ei ole küll vastsündinutest, vaid elu lõpust. Meie haiglas on olnud
küsimus, et kui nüüd inimene on seal hospiitsis ja tema elu lõpp on tulemas,
võib-olla nädala pärast, aga ta on kirglik suitsetaja. Kas lubada tal see mahv
tõmmata, kuigi meil on suitsuvaba haigla? Me keelame selle ära ja ütleme, et
meil on suitsuvaba haigla. See ei ole ju ka inimväärne kohtlemine. Kui inimene
on nii lõpu eel ja tahab veel selle suitsu teha, siis mina arvan küll, et võiks
ikkagi lubada. See oleks inimväärne kohtlemine. Mõnikord tuleb sellistel
puhkudel ka seadustest kõrvale hiilida. Inimlik aspekt peab alati jääma. Me
oleme ikkagi inimesed ju.
Philippe Jourdan: Ma tulen korra tagasi selle juurde, mida teie ütlesite, et vanemad
vajavad ka toetust, kui on vaja otsuseid teha.
Aime Keis: Võib-olla
ongi tähtis pigem mitte vastandada arste ja vanemaid, vaid just viia neid
omavahel kokku ja neid raskeid ravi lõpetamise otsuseid, mis puudutavad
vastsündinuid, teha koos. Aga samas, kui on ikkagi näha, et meditsiinil on
kogemus, mis ütleb, et see on prognoositu, siis jätta mingi otsustusõigus ka
arstile. See kõik peab muidugi olema seadustega toetatud, et ei tekiks muid
nüansse.
Philippe Jourdan: Otseselt vanemate soovi vastu minekut tuleks vältida, sest see on veel
suurem trauma. Ta kaotab oma lapse, kuigi ta tahtis teda elustada.
Pille Andresson:
See ongi väga pikk protsess, mis teinekord nõuab etapilist lähenemist ja eeldab
ka väga head psühholoogitööd. Eks me valime tavaliselt nende inimestega
suhtlema sellised inimesed, kes on võimelised seda tegema. Kõik ei olegi
võimelised. Vahel võib-olla piisab ühest korrast rääkimisest, aga mõnikord on
seda vaja teha neli, viis või kuus korda. Me ei lähene mitte kunagi nii, et
nüüd meie otsustasime, vaid ikka teistmoodi. Sa alustad ikkagi sellest, mis
juhtus, mis seisundiga on tegemist, missugused on võimalikud edasised
ravivõtted, missugune on prognoos siis, siis ja siis. Hea on, kui on olemas
statistika kas oma haigla, osakonna või riigi kohta, millega saab seda
illustreerida. See on ka oluline, siis ei ole lihtsalt see argument, et mina
arvan, et see on nii.
Marika Žmenja:
Aga see on ka, jällegi, inimvääriline kohtlemine, et me arvestame teise, vanemate
soove ega tee midagi nende tahte vastaselt.
Pille Andresson:
Ma tahaksin lõpetada lausega „Me puudutame kõige sügavamat, mis on materiaalse,
objektiivse meditsiini, emotsionaalse empaatia ja isikliku veendumuse vahel“.
See ongi see, millega me praegu iga päev kokku puutume. Materiaalne,
objektiivne, emotsionaalne empaatia ja isiklik veendumine. Ja siis kuskilt
sealt tuleb see otsus teha.
Vestlusring toimus 31. mail 2017 Tallinnas.
Vestlusringi juhtis Aime Keis, Tartu Ülikooli meditsiiniteaduste valdkonna
meditsiinieetika vastutav õppejõud.
Osalesid: Marika Žmenja – Ida-Tallinna Keskhaigla jurist
Pille Andresson –
Ida-Tallinna Keskhaigla neonatoloogia osakonna juhataja ja Eesti Perinatoloogia
Seltsi asepresident
Philippe Jourdan –
roomakatoliku kiriku piiskop Eestis
Märkused:
*1 Vastsündinu: laps vanuses 0–28 päeva (siin ja edaspidi: Pille Andressoni märkused).
*2 Äärmiselt ebaküps vastsündinu: raseduskestuse korral 22+0–23+6 nädalat sündinud laps.
*3 Proaktiivne ravitaktika: toimingud enne lapse sündi, mis mõjutavad ja parandavad lapse tervisetulemit. Proaktiivse ravi all mõistetakse üldiselt loote kopsude ettevalmistust, loote ja vastsündinu ebaküpse aju kaitset, raseduse pikendamist ravimitega, keisrilõiget lootepoolsetel näidustustel, vastsündinu elustamist ja intensiivravi.
*4 Raseduse katkestamise ja steriliseerimise seaduse § 6 lg 1: Rasedust võib katkestada, kui see on kestnud vähem kui 12 nädalat. Lg 2: kauem kui 12 ning vähem kui 22 nädalat kestnud raseduse võib katkestada, kui rasedus ohustab raseda tervist, sündival lapsel võib olla raske vaimne või kehaline tervisekahjustus, raseda haigus või tervisega seotud probleem takistab lapse kasvatamist, rase on alla 15-aastane või kui rase on üle 45-aastane. – RT I 1998, 107, 1766; RT I, 20.02.2015, 11.
*5 Hüpoksia: hapniku sisalduse langus kudedes.
*1 Vastsündinu: laps vanuses 0–28 päeva (siin ja edaspidi: Pille Andressoni märkused).
*2 Äärmiselt ebaküps vastsündinu: raseduskestuse korral 22+0–23+6 nädalat sündinud laps.
*3 Proaktiivne ravitaktika: toimingud enne lapse sündi, mis mõjutavad ja parandavad lapse tervisetulemit. Proaktiivse ravi all mõistetakse üldiselt loote kopsude ettevalmistust, loote ja vastsündinu ebaküpse aju kaitset, raseduse pikendamist ravimitega, keisrilõiget lootepoolsetel näidustustel, vastsündinu elustamist ja intensiivravi.
*4 Raseduse katkestamise ja steriliseerimise seaduse § 6 lg 1: Rasedust võib katkestada, kui see on kestnud vähem kui 12 nädalat. Lg 2: kauem kui 12 ning vähem kui 22 nädalat kestnud raseduse võib katkestada, kui rasedus ohustab raseda tervist, sündival lapsel võib olla raske vaimne või kehaline tervisekahjustus, raseda haigus või tervisega seotud probleem takistab lapse kasvatamist, rase on alla 15-aastane või kui rase on üle 45-aastane. – RT I 1998, 107, 1766; RT I, 20.02.2015, 11.
*5 Hüpoksia: hapniku sisalduse langus kudedes.