1. Sissejuhatus
Karistusõiguse dogmaatika järgi ei ole koosseisupärane tegu
mõningatel juhtudel õigusvastane. Karistusseadustiku *2
(KarS) § 27 järgi on õigusvastane tegu, mis vastab seaduses sätestatud
süüteokoosseisule ja mille õigusvastasus ei ole välistatud karistusseadustiku,
muu seaduse, rahvusvahelise konventsiooni või rahvusvahelise tavaga.
Õigusvastasust ei tuvastata positiivse, vaid negatiivse tunnusena. See
tähendab, et pärast teo koosseisupärasuse jaatamist küsitakse, kas esineb
õigusvastasust välistavaid asjaolusid. Eeldatakse, et koosseisupärane tegu on
ka õigusvastane. *3 Mõningad asjaolud lükkavad selle
eelduse ümber. Eespool tsiteeritud KarS § 27 sõnastusest nähtub, et
selliste asjaolude, s.t õigusvastasust välistavate asjaolude loetelu ei ole
karistusseadustikus kinnine. Need asjaolud võivad tuleneda ka teistest seadustest,
rahvusvahelistest konventsioonidest ja rahvusvahelisest tavast. Üheks selliseks
asjaoluks on 1. jaanuaril 2016 jõustuva lastekaitseseaduse *4
(LaKS) § 24 lõige 3, mis sätestab: „Tegu ei ole lapse
väärkohtlemisega käesoleva seaduse tähenduses, kui lapse käitumine kujutab
otsest ja vahetut ohtu lapse enda või teiste isikute elule või tervisele ning
seda ohtu ei ole võimalik vältida, sealhulgas vestluse, veenmise või suulise
rahustamise teel, ja sellest tulenevalt tuleb last kasvataval isikul, lapsega
töötaval isikul ja lastekaitsetöötajal lapse ohjeldamiseks kasutada füüsilist
jõudu määral, mis ei tekita lapsele kehalisi, vaimseid ega emotsionaalseid
kahjustusi ning riivab võimalikult vähe lapse õigusi ja vabadusi.“
Artikli eesmärk on analüüsida, millist tähendust omab
nimetatud säte iseseisva teo õigusvastasust välistava asjaoluna ning kas see
harmoneerub karistusõiguse dogmaatikaga hädakaitse ja hädaseisundi valdkonnas.
Arvestades viimaste aastate meediakajastust *5 , mida jälgides võib
järeldada, et õpetajate seas valitseb teatav ebakindlus selles, kui palju ja
kuidas nad õpilaste käitumist võivad ohjeldada, keskendub autor laste suhtes
füüsilise jõu kasutamise õigusele koolis.
2. Hädakaitse rakendamine koolides
füüsilise ründe situatsioonides
2.1. Hädakaitse rakendamine koolides
füüsilise ründe situatsioonides KarS § 28 alusel
Üks kohtupraktikas sagedamini ettetulev teo õigusvastasust
välistav asjaolu on hädakaitseseisund. KarS § 28 lõike 1 kohaselt ei
ole tegu „õigusvastane, kui isik tõrjub vahetut või vahetult eesseisvat
õigusvastast rünnet enda või teise isiku õigushüvedele, kahjustades ründaja
õigushüvesid, ületamata seejuures hädakaitse piiri“. Hädakaitse piire ületab
isik sama paragrahvi lõike 2 kohaselt siis, „kui ta kavatsetult või otsese
tahtlusega teostab hädakaitset vahenditega, mis ilmselt ei vasta ründe
ohtlikkusele, samuti kui ta ründajale kavatsetult või otsese tahtlusega ilmselt
liigset kahju tekitab“. Kõne all olevast sättest tuleneb mitu käesoleva artikli
jaoks olulist ning allpool vajadusel pikemalt käsitletud järeldust. Esiteks
tuleb hädakaitse kui õigusvastasust välistava asjaolu jaatamiseks tuvastada
teise isiku rünne ennast kaitsva isiku või kolmanda isiku õigushüvele. Teiseks
peab see rünne olema vahetu või vahetult eesseisev. Kolmandaks on hädakaitsega
õigustatud üksnes ründajale, mitte kellelegi teisele kahju tekitamine. *6
Neljandaks ei tohi ründe tõrjumisel ületada hädakaitse piire, kusjuures
hädakaitse piiride ületamise definitsioon tuleneb KarS § 28
lõikest 2. Lisaks tuleb märkida, et võimalus vältida rünnet või pöörduda
abi saamiseks teise isiku poole õigust hädakaitsele ei välista (KarS § 28
lg 3). Varjumiskohustuse puudumist hädakaitse reeglites põhjendatakse
õiguse tagamise printsiibiga: õigus ei pea ebaõiguse ees taanduma. *7
Anglo-Ameerika õiguses rõhutakse siinjuures vastuhakule kui inimese olemusest
tulenevale käitumisele: „Ükski seadus ei tohiks kuulutada kriminaalseks
tegevust, mis vastab mõistliku inimese käitumisele.“ *8
Pealegi võiks taganemiskohustus anda hoopis vastupidise tulemuse: kui rünnatav
on sunnitud põgenema, võib ta selle käigus hoopis kahju saada. *9
Eelnevast nähtub, et karistusõigusliku hädakaitsega on
selgelt hõlmatud olukorrad, kus õpilane õpetajat või teist õpilast füüsiliselt
ründab. Tegemist ei ole mitte üksnes õigusvastase, vaid ka koosseisupärase
ründega, kuivõrd teise isiku kehaline väärkohtlemine on karistatav KarS
§ 121 järgi. Ründe vahetuse korral on õpetajal õigus kaitsta nii ennast
kui ka ründaja kaasõpilasi ka füüsilist jõudu kasutades, ületamata sealjuures
hädakaitse piire, s.t valides vahendi, mis vastab ründe ohtlikkusele, ja
hoidudes ründajale liigse kahju tekitamisest. Viimaseid nimetatakse säästvaima
vahendi kriteeriumiteks, mis tähendab seda, et kui isikul on valida mitme
vahendi vahel, tuleb tal valida selline, mis ründajat kõige vähem kahjustab,
ning ka valitud vahendit peab ta kasutama viisil, mis ründajat kõige vähem
kahjustab. Seejuures ei ole isikul kohustust valida ebakindlat vahendit. *10
Seega näiteks juhtudel, kui õpilane õpetajat või kaasõpilast füüsiliselt
ründab, ei nõua hädakaitsedogmaatika, et õpetaja hakkaks õpilast sõnadega maha
rahustama. Seda võib loomulikult proovida, kuid kui see on situatsiooni
arvestades ebakindel vahend, siis võib õpetaja otsustada kohe ka füüsilise jõu kasutamise
kasuks, kusjuures õigustatud võib olla ka sellisel määral füüsilise jõu
kasutamine, mis päädib tervisekahjustuse tekitamisega ründavale õpilasele.
2.2. Hädakaitse rakendamine koolides
füüsilise ründe situatsioonides LaKS § 24 lõike 3 alusel
Võib öelda, et LaKS § 24 lõige 3 vastab KarS §‑le 28
määral, et lubab lasteasutuse töötajatel kasutada füüsilist jõudu
situatsioonides, kus laps otseselt ja vahetult ohustab teiste isikute (nt
õpetaja enda, kaasõpilaste) elu ja tervist ning seda ohtu ei ole võimalik
vältida vestluse, veenmise või suulise rahustamise teel. Sellises sõnastuses
õigustab LaKS § 24 lõige 3 füüsilise jõu kasutamist vahetu ohu
situatsioonides, mis vastab karistusõiguslikule arusaamale sellest, et
hädakaitseõigust võib teostada vahetu või vahetult eesseisva ründe korral.
Lisaks kohustab LaKS § 24 lõige 3 valima säästvaima vahendi
(võimalusel suulise veenmise), kuid kui see osutub ebakindlaks, võib
lasteasutuse töötaja siiski rakendada füüsilist jõudu. Kriitiliste situatsioonide
puhul võib seda sätet eeldatavasti tõlgendada nii, et lasteasutuse töötajal on
õigus suuline veenmine üldse vahele jätta. Samas tekitab eespool tsiteeritud
LaKS § 24 lõike 3 sõnastus hädakaitse kontekstis järgmisi probleeme.
Esiteks on see säte vastuolus karistusõigusliku käsitusega
õigusvastasusest kui karistusõigusliku deliktistruktuuri teisest tasandist.
Nimelt jääb karistusõiguses hädakaitseseisundis kaitsja poolt toime pandud
ründaja väärkohtlemine *11 seaduse mõttes ikkagi kooseisupäraseks
väärkohtlemiseks, kuid kuna seda õigustab isiku enda või kellegi teise
kaitsmise vajadus, esineb õigusvastasust välistav asjaolu, mistõttu
koosseisupärane tegu ei ole õigusvastane. Seega ei vasta lausekonstruktsioon
„Tegu ei ole […] väärkohtlemisega […], kui lapse käitumine kujutab otsest ja
vahetut ohtu lapse enda või teiste isikute elule“ karistusõiguse dogmaatikale.
Pigem tuleks sellises kontekstis kasutada näiteks lausestust „Tegu ei ole
õigusvastane …“ või „Tegu on õigustatud …“ vms.
Teiseks lubab nimetatud säte kasutada füüsilist jõudu teiste
isikute elu ja tervise kaitseks määral, „mis ei tekita lapsele kehalisi,
vaimsed ega emotsionaalseid kahjustusi“. See ei ole aga samuti kooskõlas
karistusõigusliku dogmaatikaga. Hädakaitseõigus on igaüheõigus, kusjuures
hädakaitseseisundis on lubatud ründaja hüvede kahjustamine, arvestamata
proportsionaalsuse põhimõtet. Vaid äärmuslikel juhtudel (hädakaitse nõutavuse
küsimus ehk varasema nimetusega sotsiaal-eetilised piirangud) *12 on
hädakaitseõigus piiratud. Lastega seotud kaasuste puhul võib selliste juhtudena
mainida lapse rünnakut väheväärtusliku hüve vastu (nt laps üritab varastada
naabri aiast õunu) või väga noore lapse rünnakut teise isiku vastu (s.t ta ei
saa vanuse tõttu üldse aru, mida ta teeb; tema poolt toimepandav tegu ei ole tema
vähese füüsilise jõu tõttu ohtlik jne). Muudel juhtudel ei saa eeldada, et
laste õigusvastased rünnakud on niivõrd ohutud, et õigustavad
sotsiaal-eetiliste piirangute kehtestamist hädakaitseõigusele. Kuigi
väidetakse, et hädakaitse võiks olla perekonnas ja muus kaasluses piiratud *13 ,
ei tähenda seegi seda, et last ümbritsevad lähikondlased ja tema eest
vastutavad isikud peavad kõiki tema tegusid taluma (s.t et neil ei ole aktiivse
tegutsemise õigust). Eriti keeruline on niivõrd ulatuslikku hädakaitseõiguse
teostamise piirangut õigustada arvestades, et laps on iga alla 18-aastane
nooruk, seega ka praktiliselt täisjõus inimene. Seega ei ole kohane piirata
kõigil juhtudel hädakaitseõigust lapse õigusvastaste rünnete puhul selliste
tegudega, mis lapsele kahjustusi ei tekita. Ka verevalum käel on
tervisekahjustus, kuid selle tekitamine võib olla õigustatud, kui laps on
tormanud kallale teisele lapsele ja õpetaja tahab teda eemale tirida. Märkimata
ei saa jätta sedagi, et LaKS § 24 lõikes 3 kasutatud emotsionaalse ja
vaimse kahjustuse mõiste on niivõrd laialivalguvad, et võimaldavad küsida, kas
lõige 3 annab üldse lapse tegevusse sekkumise õigustuse: võiks ju
argumenteerida, et iga lapse otsustusvabaduse piiramine võib talle kaasa tuua
hingelist valu. Karistusõiguslik hädakaitse käsitus selliseid piiranguid
kaitseõiguse teostamisele ilmselgelt ei sea.
Kolmandaks jääb selgusetuks, miks füüsilise jõu rakendamise
piirang on sätestatud nii LaKS § 24 lõikes 3 („määral, mis ei tekita
lapsele kehalisi, vaimseid ega emotsionaalseid kahjustusi ning riivab
võimalikult vähe lapse õigusi ja vabadusi“)kui ka sama paragrahvi
lõikes 4 („Füüsilist jõudu tohib käesoleva seaduse tähenduses kasutada
vaid lapse liikumise või liigutuste piiramiseks määral, mis on proportsionaalne
ja vähim vajalik teda ähvardava või temast lähtuva ohu tõrjumiseks.“) Kui neid
sätteid tuleb lugeda koostoimes, siis sellisel juhul läheb lõige 4
ilmselgelt vastuollu karistusõigusliku käsitusega: kui õpetaja kaitseb ennast
või teisi ründava lapse eest, ei anta tema käitumisele hinnangut mitte
proportsionaalsuse põhimõtet arvestades, vaid analüüsitakse, kas ta valis
kaitsmiseks säästvaima, KarS § 28 lõikes 2 sätestatuga kooskõlas
oleva vahendi.
Kuivõrd LaKS § 24 lõige 3 läheb füüsilise ründega
seotud hädakaitsesituatsioonides (s.t vahetu või vahetult eesseisva
õigusvastase ründe korral) mitmes olulises eespool käsitletud punktis vastuollu
karistusõigusliku hädakaitse dogmaatikaga, tuleb autori hinnangul sellistel
juhtudel siiski lähtuda üldistest karistusõiguslikest normidest. Seda seetõttu,
et hädakaitseõigus on universaalne õigus, mille piiramine on õigustatud üksnes
äärmuslikel juhtudel, nagu eespool selgitati. Hädakaitseõigus on selge sõnaga
sätestatud karistusseadustikus ja kuigi KarS § 27 annab võimaluse sätestada
iseseisvaid õigusvastasust välistavaid asjaolusid teistes seadustes, ei tulene
sealt volitust mõne eriseadusega hädakaitseõigust piirata. Seega ei saa LaKS
§ 24 lõike 3 rakendamisel hädakaitsesituatsioonides KarS §‑st 28
kuidagi mööda vaadata. Ühtlasi tekib küsimus, milline on üldse LaKS § 24
lõike 3 (ja lõike 4) funktsioon, arvestades asjaolu, et
hädakaitseõigus on karistusseadustikus sätestatud ja kohtupraktikagi on selles
valdkonnas kenasti välja kujunenud. *14 Kui selle sätte eesmärk on anda edasi
seadusandja veendumus, et lastega seotud konfliktsetes situatsioonides peaksid
nende eest vastutavad täiskasvanud kasutama eelkõige suulist veenmist, mitte
füüsilist vägivalda, ei ole sellise deklaratsiooni seadusesse lisamises midagi
halba seni, kui sellega ei minda vastuollu karistusõiguslike põhimõtetega.
Praegusel juhul on aga vastuolu tekkinud ja see pigem külvab segadust, kui
annab lastega tegelevatele isikutele selgeid käitumisjuhiseid. Eespool toodud
põhjustel on hädakaitseolukordades vastuolu kõrvaldamiseks ainuõige rakendada
üksnes karistusõiguslikke reegleid ning jätta lastekaitseseadus kõrvale.
2.3. Olukorrad, mille lahendamine on nii KarS § 28
kui ka LaKS § 24 lõike 3 valguses komplitseeritud
Üheks problemaatiliseks olukorraks, millele ei karistusseadustik
ega lastekaitseseadus ei anna ühest selget lahendust, on õpilaste omavahelised
kaklused. Nimelt peab isiku tegevus, mida saab käsitada ründena, olema
õigusvastane. Õigusvastaseks tuleb pidada rünnet, mis ei ole kaetud
lubatavusklausliga. Seejuures ei ole tähtis, millisest õigusharust lubav norm
pärineb. *15 Ründaja tegevus võib olla küll
koosseisupärane, kuid õigustatud mõne õigusvastasust välistava asjaoluga. *16
Üheks selliseks ajaoluks on karistusõiguse dogmaatika järgi nõusolek.
Riigikohtu kriminaalkolleegium on nõusoleku kui õigusvastasust välistava
asjaolu kohta kirjutanud järgmist: „Karistusseadustikus sätestamata, nn
seadusüleseks õigustavaks asjaoluks võib olla ka kannatanu nõusolek. Viimane on
määratletav kui teadlik ja vabatahtlik koosseisupärase õigushüve kahjustamise
lubamine. Kannatanu nõusolek on konkreetses situatsioonis õigustavaks asjaoluks
vaid juhul, kui see on antud enne teo toimepanemist ja kehtib veel õigushüve
rikkumise hetkel. Seega ei ole kannatanu nõusolekuna käsitatav lihtsalt
õigushüve kahjustamise aktsepteerimine või vägivallateo kannatamine (vt
Riigikohtu kriminaalkolleegiumi 15. novembri 2001. a otsus nr
3-1-1-109-01, p 6.1). Nii ei ole näiteks teo passiivne talumine hirmust
teo toimepanija ees vaadeldav nõusolekuna. Samas ei saa enesestmõistetavalt
nõusoleku andmisele kehtestada vorminõuet – näiteks nõuda, et kannatanu peab
oma nõusolekut teo toimepanemisega otsesõnu kinnitama –, vaid selle andmine
võib aset leida ka konkludentselt. Et tegu toimub pärast nõusoleku andmist,
võib paratamatult esineda olukordi, kus kannatanu andis nõusoleku teole, mis
erines olulisel määral hiljem asetleidnust. Kui teo toimepanija saab aru, et ta
teeb rohkem kui kannatanu nõusolekut andes eeldas, on toimepanija tegu
õigusvastane.“ *17 Riigikohtu kriminaalkolleegium on
omavaheliste kakluste kaasustes rõhutanud, et sellisel juhul vahetuvad kaitsja
ja ründaja rollid kokkuleppel (s.o nõusolekul), mis välistab hädakaitseseisundi
esinemise. *18 Hädakaitseseisund tekib kakluse puhul
vaid siis, kui üks osalejatest muutub võitlusvõimetuks või soovib kaklust
lõpetada. *19 Hädakaitsesituatsioon tekib ka siis,
kui üks kaklejatest rikub kokkulepet: näiteks rusikavõitluses rikub üks pool
kehtestatud reegleid sellega, et haarab noa ning proovib vastast sellega
torgata. Sellisel juhul ründab noahaaraja vastast õigusvastaselt. *20
Eelnevast nähtub, et omavaheliste kakluste korral ei teki
kakluses vabatahtlikult osalejatel hädakaitseseisundit, sest kõigi osalejate
tegevus on kaetud lubatavusklausliga ehk nõusolekuga. Seega puudub ka
kolmandatel isikutel õigus hädakaitsele viidates nende tegevusse sekkuda. Nagu
eespool märgitud, on kolmandate isikute abistamine õigusvastase ründe korral
iseenesest õigustatud. Kolmandale isikule, ükskõik siis kas võhivõõrale,
tuttavale või lähedasele, abi osutamist nimetatakse karistusõiguses hädaabiks. *21
Samas kehtivad hädaabile samad piirangud, mis oma õigushüve kaitsmise korral.
See tähendab, et hädaabist ei saa rääkida olukorras, kus puudub õigusvastane
rünne, mis tähendab, et sellisel juhul vastutab asjasse omavoliliselt sekkunud
isik ise üldkorras. Ühtlasi saab argumenteerida, et omavahelise kakluse korral
puudub kaklejatel ka kaitsetahe: kui nad soovivad omavahel arveid klaarida ega
taha, et keegi kolmas asjasse sekkuks, ei tohi neile ka oma abi peale suruda. *22
Nõusoleku kui õigusvastasust välistava asjaolu kohaldamine
ja sellega nii hädakaitse kui ka hädaabi välistamine on selge olukordades, kus
kaklevad kaks või enam vaimselt tervet täiskasvanut, kes on võimalikele
pealtvaatajatele oma soovi selgitanud ning palunud neil asjasse mitte sekkuda,
kusjuures ühelgi pealtvaatajal ei ole ka õiguslikku kohustust seda teha. Kui
aga toimub omavaheline kaklus õpilaste vahel kooli territooriumil, hälbib see
lubatud omavahelise kakluse ideaalist kõigi kolme tingimuse puhul.
Esiteks on õpilased reeglina alaealised. Siit tekib kohe
küsimus, kas nad on oma õigushüve kahjustamist lubama võimelised (s.t kas nende
antud nõusolek omavaheliseks kakluseks on teadlik ja vabatahtlik).
Karistusõiguse teoorias ollakse seisukohal, et nõusolekuvõimelisus tuleb
tuvastada faktide alusel ja ükski seadus (ka nt tsiviilseadustiku üldosa seadus *23 )
siin määrav ei ole: ka laps võib olla lubamisvõimeline ja täiskasvanu
lubamisvõimetu. *24 Seega sõltub õpetaja sekkumisõigus
faktilistest asjaoludest, s.t konkreetsete õpilaste vaimsetest võimetest, mis
teeb sekkumise üle otsustamise õpetajate jaoks raskeks ja olukorra
ebamääraseks. Seejuures on võimalik arutleda ka nii, et ehk ei ole muidu
nõusolekuvõimelistel õpilastel õigust just kooli territooriumil kaklemiseks
nõusolekut anda, sest kaklemisega rikuvad nad eelduslikult kooli kodukorda.
Kuid ka selline arutluskäik ei anna sekkuda soovivale õpetajale kindlustunnet
juurde, kuivõrd nõusolek on karistusõiguses positiveerimata õigusvastasust välistav
asjaolu, mis aga tähendab, et selle kehtivuse üle otsustab oma teadmiste ja
kättesaadavate allikate alusel tagantjärele otsustaja (uurija, prokuratuur,
kohus), kes aga ei pruugi sellise arutluskäiguga nõustuda. Pealegi, kui
vaadelda näiteks kahe täiskasvanud isiku kaklust tänaval, siis
hädakaitseseisundit ei teki kummalgi sellele vaatamata, et tänaval kaklemisega
rikuvad nad eelduslikult avalikku korda.
Teiseks, isegi kui õpilasi pidada (reeglina)
nõusolekuvõimelisteks ja leida, et neil on kooli territooriumil õigus kakelda,
kui nad ise selleks nõusoleku annavad, tekib küsimus, mida peab kõrvaltvaataja
kakluseks. Ka Riigikohtu kriminaalkolleegium on rõhutanud, et ka õigusvastase
ründe tõrjumine võib väliselt jätta mulje vastastikusest löökide vahetamisest
ehk tavamõistes kaklusest. *25 Seega pole sugugi kindel, et kaklusele
peale sattunud õpetaja suudab adekvaatselt tajuda, kas tegemist on omavahelise
kaklusega, ühe poole ründega teise poole vastu või hoopiski olukorraga, kus
omavaheline kaklus on lõppenud, sest üks pool soovib selle lõpetada või on
muutunud võitlusvõimetuks. Õpetajatel, kel lasub vähemalt moraalne, kui mitte
õiguslik kohustus koolis vägivalda tõkestada (viimast võib argumenteerida
põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse *26 § 44 lõikele 1 toetudes,
sest kool, kes korra peab tagama, ei saa olla midagi muud, kui selle töötajad),
lasuks sellistes olukordades justkui kohustus esmalt välja selgitada, millisega
kolmest nimetatud olukorrast on tegu, ja alles siis, kui on selgeks saanud, et
esineb õigusvastane rünne, asjasse sekkuda. Samas tuleb siinkohal õpetajatele
siiski appi karistusõiguslik norm: KarS § 31 lõike 1 järgi ei ole tahtlik
tegu õigusvastane, kui isik seda toime pannes kujutab endale ekslikult ette
asjaolusid, mis välistaksid teo õigusvastasuse. Sellisel juhul vastutab isik
seaduses sätestatud juhtudel ettevaatamatusest toimepandud süüteo eest. Seega
saaks õpetaja vastutuse välistada olukordades, kus ta ei adunud kakluse
vastastikkust, näiteks KarS § 121 järgi põhjendusega, et nimetatud süüteo
toimepanemine ettevaatamatusest ei ole karistatav. Ometi ei ole selline
arutluskäik rahuldav nende jaoks (k.a selle artikli autor), kes leiavad, et
õpetajatel peaks olema õigus füüsiliselt sekkuda õpilaste omavahelisse
kaklusesse. Nimelt ei ole reeglina pealtvaatajatel tõepoolest õigust
omavahelisse kaklusesse sekkuda, sest pooled soovivad oma arved ise klaarida,
ja nagu eespool märgitud, puudub neil kaitsetahe. Ometi tekib siinkohal selge
vastuolu, mis on ühtlasi ka kolmas tingimus, mille poolest õpilaste kaklus
erineb tavalisest kaklusest: ühelt poolt ei tohiks kaklusele peale sattunud
õpetajad asjasse sekkuda, teiselt poolt peaksid nad aga koolis tagama korra,
mida õpilased on kaklema asudes rikkunud. Selget lahendust õigus sellele
dilemmale praegu ei paku.
3. Hädakaitse rakendamine koolides
vaimse ründe situatsioonides
Riigikohtu kriminaalkolleegium on oma praktikas rõhutanud,
et hädakaitseseisundi tekkimiseks peab rünne olema küll õigusvastane, kuid ei
pea olema koosseisupärane tegu. *27 Kriminaalkolleegium põhjendab oma
seisukohta samas järgmiste argumentidega: „Süüteokoosseisude kujundamisel on
olulisel kohal hinnang ühe või teise käitumisviisi karistusõigusliku
sanktsioneerimise üldisele proportsionaalsusele ja otstarbekusele, mistõttu ei
ole võimalik välistada olukordi, kus üksikisiku jaoks talumatult intensiivne
rünne õigushüvele ei ole kuriteona ega väärteona karistatav. Samas võib ka
suhteliselt mõõdukas hädakaitsetegevus sellise ründe tõrjumiseks juba vastata
süüteokoosseisule. Kõnealusel juhul ei saa riik nõuda, et isik ohverdaks oma
kaitseõiguse üldistele kriminaalpoliitilistele kaalutlustele.“ Kõnealuses
kaasuses jaatas kriminaalkolleegium hädakaitseseisundi esinemist olukorras, kus
A solvas B-d, mille peale B A-d enda kaitseks lõi. Hädakaitseseisundis oli
Riigikohtu argumentatsiooni kohaselt solvatu.
Praktikas ei ole hädakaitseseisundi tuvastamine sellistel
juhtudel aga kuigi lihtne ja tekitab mitmeid küsimusi. Esiteks: kui tõsine peab
olema solvang, mille puhul saab hädakaitseseisundit jaatada? On selge, et
ühiskonnaliikmed peavad taluma mitmeid halvastiütlemisi, sest vastasel juhul
lõhestaks ühiskonda põhjendamatud vägivallapuhangud inimeste poolt, kes
kaitsevad oma head nime. Mingisuguse piirini peavad inimesed teiste solvanguid
taluma ja üritama neid üksnes sõnadega pareerida, kui tahavad rahumeelselt koos
eksisteerida. Teiseks, isegi kui solvang tingib hädakaitseseisundi, siis tekib
küsimus, kui kaua see seisund kestab. Karistusõiguse dogmaatikas kestab
hädakaitseseisund seni, kuni rünne on vahetu. Vahetu on rünne, mis seisab
vahetult ees, leiab parasjagu aset või kestab veel. *28
Raske on kindlaks teha, kas juba väljaöeldud solvangule oleks järgnenud veel
midagi (s.t oli tegemist vahetu ründega) või mitte (s.t rünne oli lõppenud). *29
Kolmandaks, kaitsetegevus peab olema sobiv. Sobiv on seejuures kaitsevahend,
mis tõrjub ründe lõplikult, lõpetab selle täielikult ja otsekohe, ilma et
kaitsja õigushüved ohtu jääksid või satuksid edaspidi ohtu ründesituatsiooni
kui tervikut silmas pidades. *30 Probleeme tekitab selle
väljaselgitamine, milline solvaja füüsiline mõjutamine vastab sobivuse
kriteeriumile. Näiteks tema löömine võib küll olla efektiivne (tunneb valu ja
jääb vait), aga ei pruugi seda olla (saab löögist innustust ja räuskab veel
hullemini). Sama on tema nügimise, näpistamise, juustest sikutamise jms‑ga.
Seega ei pruugi solvaja vaigistamine tegudega, mis vastavad KarS § 121
koosseisule, olla õigustatud. Neljandaks võib solvamise puhul põhimõtteliselt
rääkida ka bagatelldeliktist (eriti, kui selle on korda saatnud silmanähtavalt
alaealine täiskasvanud isiku suhtes), mille puhul on kaitse ründe vastu
hoopiski tavalise hädakaitseseisundiga võrreldes piiratud (sotsiaal-eetiline
piirang). Sellisel juhul tuleb võimalusel taanduda või alustada kaitset defensiivselt
ja alles seejärel minna üle aktiivsele hädakaitsele. *31
Praktiliselt tähendab see, et esimesel kahel juhul on kaitsja tegutsenud
hädakaitse piires, kolmandal aga neid ületades. *32
Klassiruumis õpetaja või kaasõpilaste solvamise kaasuste puhul oleks selline
lahendus aga ebarahuldav: õpetaja ei saa klassist lahkuda (s.t puudub võimalus
taanduda), tema passiivseks jäämine kahjustaks tema autoriteeti (s.t puudub
võimalus defensiivseks kaitseks), mistõttu on ainus võimalus kaitsta ennast ja
kaasõpilasi aktiivselt, vajadusel õpilast ka füüsiliselt mõjutades, mis
karistusõiguse teoreetilisi seisukohti arvestades solvangu käsitamisel
bagatelldeliktina võiks kaasa tuua hädakaitsepiiride ületamise õpetaja poolt.
Kui Riigikohtu kriminaalkolleegiumi praktika on solvamise
kaasustele (koolikontekstis nn Tõstamaa kaasustele) mingigi (kuigi väga üldise)
lahenduse pakkunud, siis LaKS § 24 lõige 3 selliseid olukordi üldse
ei käsitle. Nimelt nõuab see säte lapse käitumisse sekkumiseks ohtu lapse enda
või teise isiku tervisele ning kuigi karistusõiguses käsitatakse tervisena
inimese vaimse ja kehalise heaolu seisundit *33 , võib
lastekaitseseaduse eelnõu seletuskirjast siiski järeldada, et selles sättes
peetakse silmas üksnes isikute füüsilist tervist. *34
Ühelt poolt võib siinjuures muidugi aru saada seadusandja soovist rõhutada
vägivallavaba kasvatust, kuid teiselt poolt ei saa ignoreerida asjaolu, et KarS
§ 121 on praegusel hetkel Eestis ülekriminaliseeritud, mistõttu pea iga
teise isiku füüsiline mõjutamine võib menetleja (ja kannatanu) agaruse korral
tuua mõjutajale kaasa kriminaalkorras vastutuse kehalise väärkohtlemise eest. *35
Seega on seadusandja lastekaitseseaduse väljatöötamisel valinud ühekülgse
probleemikäsitluse ning jätnud õpetajad nn Tõstamaa kaasuste kontekstis
samasugusesse teadmatusse, nagu valitses ennegi. Nagu eespool mainitud, annab
karistusõigus sellisteks puhkudeks mõningad käitumisjuhtnöörid, kuid selget
kindlust õpetajatele selles, kuidas konkreetses vaimse vägivalla situatsioonis
käituda, siiski ei paku. Igal juhul ei tohi asjaolu, et lastekaitseseadus
vaimse vägivalla olukordi ei käsitle, tõlgendada selliselt, et nendes
olukordades õpetajatel hädakaitseõigus puudub – vastupidi, selleks annab neile
selgesõnalise õiguse karistusõigus ja asjakohane Riigikohtu praktika.
4. Hädakaitse rakendamine koolides juhtudel,
kui laps kahjustab vara
Hädakaitsesituatsioonides võib kaitstavaks hüveks olla mitte
ainult isiku vaimne ja füüsiline tervis, aga ka muu õigushüve (nt tema vara).
Nii võib õpetajal olla tarvis sekkuda õpilase tegevusse, kui viimane lõhub
õpetaja, kooli või kaasõpilase vara või üritab seda näiteks varastada. Siingi
on õpetaja tegevus õigustatud vastavalt kas hädakaitsega (tema enda vara
kaitse) või hädaabiga (teiste vara kaitse). *36 Küll aga võib hüve
vähese väärtuse tõttu kõne alla tulla sotsiaal-eetiline piirang ehk
nõutavuskriteerium, mida käsitleti eespool solvamise kaasuste juures. *37
LaKS § 24 lõige 3 annab selged suunised selle kohta, et sellistel
juhtudel ei ole lapse füüsiline mõjutamine lubatud. Ometi võib olla olukordi,
kus see on hädavajalik. Autor rõhutab, et ei pea siin, nagu eespoolgi, silmas
lapse füüsilist karistamist, vaid tema tegevuse takistamist vajadusel
ulatuseni, mis KarS § 121 olemuse tõttu võib tähendada selles sättes
toodud kuriteokoosseisu täitmist. Näitena võib tuua olukorra, kus õpilane lõhub
teiselt õpilaselt ära võetud vallasasja (nt mobiiltelefoni, tahvelarvutit) või
kooli vara (nt klaasist kattega seinastendi, akent) või üritab kellelegi
teisele kuuluvat asja varastada. Sellistel puhkudel võib kooli töötaja jääda
üksnes sõnu kasutades lapse tegevuse takistamisel abituks, mistõttu teatava
füüsilise sekkumise õigus peaks olema talle seadusega tagatud. Jällegi võib
asuda seisukohale, et karistusõigusest õpetajatele selleks volitus ka tuleneb,
kuid kahe seaduse vastuolu põhjustab paratamatult õpetajate seas ebakindlust ja
mitmetimõistmist.
5. Hädaseisundi rakendamine koolides vahetu ohu olukordades
Lisaks hädakaitseolukordadele, mida on eespool kirjeldatud
ning millest osa on rohkem problemaatilised ja teised vähem, on olemas ka
hädaseisund. See on olukord, kus olemas on küll vahetu oht, kuid see ei tulene
isiku õigusvastasest ründest. KarS § 29 sätestab, et tegu ei ole õigusvastane,
kui isik paneb selle toime, et kõrvaldada vahetut või vahetult eesseisvat ohtu
enda või teise isiku õigushüvedele, tema valitud vahend on ohu kõrvaldamiseks
vajalik ning kaitstav huvi on kahjustatavast huvist ilmselt olulisem. Huvide
kaalumisel arvestatakse eriti õigushüvede olulisust, õigushüve ähvardanud ohu
suurust ning teo ohtlikkust. Seega arvestatakse hädaseisundi puhul erinevalt
hädakaitsest ka proportsionaalsust, mis tähendab, et tegu on hädaseisundiga
õigustatud, kui kaitstav huvi on kahjustatavast ilmselgelt olulisem. *38
Näiteks mängivad õpilased vahetunnis koridoris hoogsalt ühe õpilase poolt kooli
kaasa toodud palli ning on oht, et nad löövad selle palli aknasse, kahjustades
nii kooli vara kui ka akna lähedal seisvate ja vestlevate õpilaste tervist. Hädaseisundile
viidates on õpetajal õigus mäng peatada ja pall ära võtta. Selles kaasuses
rikkus õpetaja palliomaniku omandiõigust kooli omandi ja teiste õpilaste
tervise päästmiseks. *39 Hädaseisundi teise näitena võib tuua
olukorra, kus väga külmal talvepäeval on kaasõpilased ühe õpilase jope ära
peitnud. Nähes, et õpilane hakkab siiski ilma jopeta koolimajast väljuma, et
pärast tunde koju minna, on õpetajal õigus ta kinni pidada ning teda kinni
hoida, kuni saabuvad vanemad uue jopega. Sellisel juhul on õpetajal õpilase
kinnihoidmiseks õigus rakendada ka mõõdukat füüsilist jõudu (õpilase õigus
vabalt liikuda vs. oht õues surnuks külmuda).
Eespool kirjeldatud olukorrad näivad olevat LaKS § 24
lõikega 3 kaetud, kuivõrd nimetatud säte ei hõlma üksnes lapsepoolseid
õigusvastaseid ründeid, mis ohustavad teiste elu ja tervist, vaid lapse
mistahes käitumist, mis tema enda või teise isiku elu ja tervise ohtu seab. Kui
aga hädaolukord seisneb mingis muus ohus (nt üksnes oht varale eespool
kirjeldatud olukorras, kus õpilased mängivad palli ning on võimalik, et nad
löövad selle aknasse, kuid akna juures ei viibi kedagi, kes potentsiaalselt
kahjustada saaks), keelab LaKS § 24 lõige 3 lapse füüsilise
mõjutamise. Ometi võib lapse tegevuse takistamine (nt tema käest kinni haaramine)
sellel momendil olla hädavajalik ning karistusõiguslikku hädaseisundi
reeglistikku arvestades ka lubatud.
6. Olukorrad, mida karistusõiguslik hädakaitse ja hädaseisund ei reguleeri,
kuid kus füüsiline sekkumine lapse käitumisse võib olla vajalik
Karistusõiguslik hädakaitse ja hädaseisund katavad üksnes
piiratud hulga olukordi – nagu öeldud, on vaja kas vahetut rünnet või vahetut
ohtu õigushüvele –, millest väljapoole jääb rida situatsioone, kus õpilased
rikuvad koolikorda, kuid ei pane toime rünnet ega põhjusta ohtu õigushüvele.
Näiteks on sellisteks olukordadeks üldine allumatus koolikorrale: koolitunnis
mobiiltelefoniga mängimine, rääkimine, üksteise loopimine asjadega, mis ei
tekita potentsiaalselt valu ega kehavigastusi jne. Ka sellistel juhtudel võib
õpetajal olla vajadus sekkuda õpilaste füüsilisse puutumatusesse (loomulikult
mitte tervisekahjustuse tekitamise hinnaga): näiteks võtta õpilaselt lubamatud
asjad käest ära, haarata õpilaselt käsivarrest, et takistada asjade loopimist
või et juhtida õpilane klassist välja isiku juurde, kes õpilasega tema
käitumisest vestleb. Jällegi jõuame siinkohal probleemini, et sellisel juhul
võib näha õpetaja käitumises KarS §-s 121 sätestatule vastavat
kuriteokoosseisu. Kehtivas karistusõiguses ei leidu õpetaja sellise tegevuse
õigusvastasust välistavat asjaolu (muidugi eeldusel, et õpetaja on üldse
täitnud mingi väärteo- või kuriteokoosseisu), kuivõrd tegemist ei ole ei
hädakaitseseisundiga (puudub õigusvastane rünne õpilase poolt, kuivõrd iga
allumatust ei tohiks kohe käsitada õigusvastase ründena) ega hädaseisundiga
(puudub vahetu oht õigushüvele samal põhjusel). Seejuures rõhutab artikli
autor, et ta ei arva kindlasti, et kõiki probleeme tuleks lahendada
füüsiliselt, kuid märgib, et mõõdukas füüsiline kontakt (käest kinni võtmine,
asja äravõtmine jne) võib olla distsipliini tagamiseks vajalik. Isegi kui ka
kehtiva õiguse valguses leitakse lõpuks (nt kohtumenetluse tulemusena), et
õpetaja käitumine ei vastanud ühelegi kuriteo- või väärteokoosseisule (sh
puudus KarS § 121 objektiivne koosseis), oleks õpetajate jaoks kindlam,
kui juhtnöörid käitumiseks (sh õigusvastasust välistava asjaolu piiritlemine)
sisalduksid seaduses. Kuivõrd karistusseadustik annab volituse sätestada
õigusvastasust välistav asjaolu eriseaduses, olekski üks lahendus teha seda
lastekaitseseaduses. Praegu on lastekaitseseaduse loojad lähenenud sellele
probleemile üksnes õpilasekeskselt ning jätnud analüüsimata olukorrad, mida
karistusõiguslik hädakaitse ja hädaseisund ei reguleeri, kuid kus füüsiline
sekkumine lapse käitumisse võib olla vajalik.
7. Kokkuvõte
On äärmiselt kiiduväärne, et seadusandja on endale
ülesandeks võtnud laste õiguste ja vabaduste tagamise. Ometi tuleb arvestada,
et lapse käitumisvabadus võib nii mõnigi kord riivata teiste isikute õigusi ja
vabadusi ning isegi osutuda neile ohtlikuks. Kooli kontekstis on sellistel
juhtudel sekkumise kohustus õpetajatel, kelle ülesandeks on tagada koolikord.
Võib aga juhtuda, et sekkumine tähendab KarS § 121 järgi koosseisupärast
tegu, kuivõrd nimetatud koosseis sätestab kehalise väärkohtlemise mõiste
äärmiselt laiana. Sellisel juhul võib õpetaja teo õigusvastasus olla välistatud
karistusõigusliku hädakaitse või -seisundiga. Samas, kuigi tegemist peaks olema
universaalsete õigusvastasust välistavate asjaoludega, ei ole seadusandja
nendele omaste põhimõtetega lastekaitseseaduse, täpsemalt LaKS § 24
lõike 3 konstrueerimisel täiel määral arvestanud. Samuti ei ole
seadusandja arvestanud asjaoluga, et õpilaste distsiplineerimisel võib õpetajal
olla vaja rakendada füüsilist jõudu ka olukordades, mida karistusõiguslik
hädakaitse ja -seisund ei hõlma. Artikli autor loodab, et meie ühiskond on
mingil hetkel küps mõistma, et koolis ei vaja kaitset üksnes õpilased õpetajate
eest, vaid ka õpetajad õpilaste eest ning sel hetkel avatakse lastekaitseseadus
uueks, seekord mõlemat poolt arvestavaks diskussiooniks.
Märkused:
*1 Artikkel põhineb autori poolt koos prof Jaan Sootakiga Eesti Vabariigi õiguskantslerile 2015. aastal koostatud analüüsil „Õiguslik analüüs karistusõigusliku hädakaitse ja hädaseisundi rollist põhiõiguste piiramise alusena lasteasutustes ning hoolekande- ja tervishoiuasutustes“. Arvutivõrgus:[Link] .
*2 RT I 2001, 61, 364; RT I, 12.03.2015, 21.
*3 J. Sootak. Karistusõigus. Üldosa. Tallinn: Juura 2010, lk 327.
*4 RT I, 06.12.2014, 1.
*5 Vt nt M. Teder. Politsei alustas Tõstamaa koolikiusamise juhtumis menetlust. – Postimees, 31.01.2013. Arvutivõrgus:[Link] ; A.‑R. Tereping. Psühholoog: õpetajal peab olema õigus end füüsiliselt kaitsta. – Postimees, 01.02.2013. Arvutivõrgus:[Link] ; S. Pärismaa. Et erikooli õpetaja ei jääks jänni. – Õpetajate Leht, 19.09.2014. Arvutivõrgus:[Link] .
*6 See seisukoht on vaieldav, kuid kuna käesoleva artikli kontekstis pole see oluline, ei ole seda seisukohta toetavaid ja ümberlükkavaid argumente siin pikemalt käsitletud.
*7 K. Kühl. Karistusõigus. Üldosa. Tallinn: Juura 2002, lk 77.
*8 State v. Abbott, 36 N.J. 63, 174 A.2d 881 (1961), p 884.
*9 J. Dressler. Understanding Criminal Law. 2. Ed. New York, San Francisco: Matthew Bender &Co 1995, lk 204.
*10 A. Soo, J. Sootak. Hädakaitseõigus Riigikohtu kriminaalkolleegiumi viimase kümnendi praktikas. – Juridica 2014/2, lk 151.
*11 Karistusseadustikus on selleks eelkõige KarS § 121, s.t kehaline väärkohtlemine. Lisaks on karistusseadustikus sätestatud rida muid vägivallategusid, sh ähvardamine (KarS § 120). LaKS § 24 lg‑t 1 lugedes jääb mulje, et seal peetakse väärkohtlemise all silmas ka selliseid tegusid, mis karistusseadustiku järgi karistatavad ei ole (nt kehaline mõjutamine, mis ei ole hõlmatud KarS § 121 koosseisuga).
*12 J. Sootak (viide 3), lk 372–378.
*13 Samas, lk 378.
*14 A. Soo, J. Sootak (viide 10).
*15 RKKKo 25.03.2004, 3-1-1-17-04, p 10.3.
*16 Karistusseadustik. Kommenteeritud väljaanne. J. Sootak, P. Pikamäe (koost.). 3., täiend. ja ümbertööt. vlj. Tallinn: Juura 2009, § 28 komm. 9.2, lk 105.
*17 RKKKo 22.09.2010, 3-1-1-60-10, p 17.2.
*18 RKKKo 20.06.2008, 3-1-1-34-08, p 8.
*19 Samas.
*20 K. Kühl (viide 7), lk 95.
*21 J. Sootak (viide 3), lk 352–353.
*22 Samas, lk 352.
*23 RT I 2002, 35, 216; RT I, 13.03.2014, 103.
*24 J. Sootak (viide 3), lk 411.
*25 RKKKo 20.06.2008, 3-1-1-34-08, p 8.
*26 RT I 2010, 41, 240; RT I, 11.03.2015, 16.
*27 RKKKo 04.02.2005, 3-1-1-111-04, p 11.
*28 Karistusseadustik. Kommenteeritud väljaanne (viide 16), § 28 komm. 12.1, lk 106.
*29 Kui ründe lõppemise korral kujutab kaitsja ekslikult ette, et rünne ei ole lõppenud, rakendatakse tema suhtes KarS § 31 lg‑s 1 sätestatut, sest ta eksis õigusvastasust välistavas asjaolus.
*30 RKKKo 25.03.2004, 3-1-1-17-04, p 11.
*31 Karistusseadustik. Kommenteeritud väljaanne (viide 16), § 28 komm. 23, lk 109.
*32 J. Sootak (viide 3), lk 373.
*33 Karistusseadustik. Kommenteeritud väljaanne (viide 16), § 118 komm. 1.2, lk 373.
*34 „Igal juhul on lapse ohjeldamiseks jõu kasutamine lubatud ainult juhul, kui oht lapse enda või kellegi teise elule või tervisele on niivõrd otsene ja vahetu, et ülejäänud vahendid peale jõu kasutamise ei ole võimalikud.“ Vt Seletuskiri lastekaitseseaduse eelnõu juurde, SE 677, lk 57. Arvutivõrgus:[Link] .
*35 Olukorda on tabavalt kirjeldanud P. Randma. Kehaline väärkohtlemine karistusseadustiku uues redaktsioonis. – Juridica 2015/3, lk 210–218.
*36 Seejuures on lubatud ka kooli vara kaitsmine, sest hädakaitset võib kohaldada nii riigi kui ka eraõiguslike juriidiliste isikute fiskaalhuvide korral. Vt J. Sootak (viide 3), lk 351.
*37 Samas.
*38 Karistusseadustik. Kommenteeritud väljaanne (viide 16), § 29 komm. 6, lk 112.
*39 Iseasi, kas õpetaja käitumises on üldse võimalik tuvastada kuriteokoosseisu, mis tingiks hädaseisundi kontrolli vajaduse. Kui aga palli kättesaamiseks peab õpetaja rakendama füüsilist jõudu – nt haarama korraks õpilasel käest, millega põhjustab viimasele mõõdukat valu (kuid mitte tervisekahjustuse) –, on olukord juba hoopis teine.
*1Artikkel põhineb autori poolt koos prof Jaan Sootakiga Eesti Vabariigi õiguskantslerile 2015. aastal koostatud analüüsil „Õiguslik analüüs karistusõigusliku hädakaitse ja hädaseisundi rollist põhiõiguste piiramise alusena lasteasutustes ning hoolekande- ja tervishoiuasutustes“. Arvutivõrgus: http://oiguskantsler.ee/sites/default/files/IMCE/oiguslik_analuus_karistusoigusliku_hadakaitse_ja_hadaseisundi_rollist_pohioiguste_piiramise_alusena_lasteasutustes_ning_hoolekande-_ja_tervishoiuasutustes_2015.pdf.
*2RT I 2001, 61, 364; RT I, 12.03.2015, 21.
*3J. Sootak. Karistusõigus. Üldosa. Tallinn: Juura 2010, lk 327.
*4RT I, 06.12.2014, 1.
*5Vt nt M. Teder. Politsei alustas Tõstamaa koolikiusamise juhtumis menetlust. – Postimees, 31.01.2013. Arvutivõrgus: http://www.postimees.ee/1122026/politsei-alustas-tostamaa-koolikiusamise-juhtumis-menetlust; A.‑R. Tereping. Psühholoog: õpetajal peab olema õigus end füüsiliselt kaitsta. – Postimees, 01.02.2013. Arvutivõrgus: http://arvamus.postimees.ee/1123336/psuhholoog-opetajal-peab-olema-oigus-end-fuusiliselt-kaitsta; S. Pärismaa. Et erikooli õpetaja ei jääks jänni. – Õpetajate Leht, 19.09.2014. Arvutivõrgus: http://opleht.ee/17627-et-erikooli-opetaja-ei-jaaks-janni/.
*6See seisukoht on vaieldav, kuid kuna käesoleva artikli kontekstis pole see oluline, ei ole seda seisukohta toetavaid ja ümberlükkavaid argumente siin pikemalt käsitletud.
*7K. Kühl. Karistusõigus. Üldosa. Tallinn: Juura 2002, lk 77.
*8State v. Abbott, 36 N.J. 63, 174 A.2d 881 (1961), p 884.
*9J. Dressler. Understanding Criminal Law. 2. Ed. New York, San Francisco: Matthew Bender &Co 1995, lk 204.
*10A. Soo, J. Sootak. Hädakaitseõigus Riigikohtu kriminaalkolleegiumi viimase kümnendi praktikas. – Juridica 2014/2, lk 151.
*11Karistusseadustikus on selleks eelkõige KarS § 121, s.t kehaline väärkohtlemine. Lisaks on karistusseadustikus sätestatud rida muid vägivallategusid, sh ähvardamine (KarS § 120). LaKS § 24 lg‑t 1 lugedes jääb mulje, et seal peetakse väärkohtlemise all silmas ka selliseid tegusid, mis karistusseadustiku järgi karistatavad ei ole (nt kehaline mõjutamine, mis ei ole hõlmatud KarS § 121 koosseisuga).
*12J. Sootak (viide 3), lk 372–378.
*13Samas, lk 378.
*14A. Soo, J. Sootak (viide 10).
*15RKKKo 25.03.2004, 3-1-1-17-04, p 10.3.
*16Karistusseadustik. Kommenteeritud väljaanne. J. Sootak, P. Pikamäe (koost.). 3., täiend. ja ümbertööt. vlj. Tallinn: Juura 2009, § 28 komm. 9.2, lk 105.
*17RKKKo 22.09.2010, 3-1-1-60-10, p 17.2.
*18RKKKo 20.06.2008, 3-1-1-34-08, p 8.
*19Samas.
*20K. Kühl (viide 7), lk 95.
*21J. Sootak (viide 3), lk 352–353.
*22Samas, lk 352.
*23RT I 2002, 35, 216; RT I, 13.03.2014, 103.
*24J. Sootak (viide 3), lk 411.
*25RKKKo 20.06.2008, 3-1-1-34-08, p 8.
*26RT I 2010, 41, 240; RT I, 11.03.2015, 16.
*27RKKKo 04.02.2005, 3-1-1-111-04, p 11.
*28Karistusseadustik. Kommenteeritud väljaanne (viide 16), § 28 komm. 12.1, lk 106.
*29Kui ründe lõppemise korral kujutab kaitsja ekslikult ette, et rünne ei ole lõppenud, rakendatakse tema suhtes KarS § 31 lg‑s 1 sätestatut, sest ta eksis õigusvastasust välistavas asjaolus.
*30RKKKo 25.03.2004, 3-1-1-17-04, p 11.
*31Karistusseadustik. Kommenteeritud väljaanne (viide 16), § 28 komm. 23, lk 109.
*32J. Sootak (viide 3), lk 373.
*33Karistusseadustik. Kommenteeritud väljaanne (viide 16), § 118 komm. 1.2, lk 373.
*34„Igal juhul on lapse ohjeldamiseks jõu kasutamine lubatud ainult juhul, kui oht lapse enda või kellegi teise elule või tervisele on niivõrd otsene ja vahetu, et ülejäänud vahendid peale jõu kasutamise ei ole võimalikud.“ Vt Seletuskiri lastekaitseseaduse eelnõu juurde, SE 677, lk 57. Arvutivõrgus: http://www.riigikogu.ee/tegevus/eelnoud/eelnou/f3beec87-7eaf-4aad-afa0-aacbdde93a4c/Lastekaitseseadus/.
*35Olukorda on tabavalt kirjeldanud P. Randma. Kehaline väärkohtlemine karistusseadustiku uues redaktsioonis. – Juridica 2015/3, lk 210–218.
*36Seejuures on lubatud ka kooli vara kaitsmine, sest hädakaitset võib kohaldada nii riigi kui ka eraõiguslike juriidiliste isikute fiskaalhuvide korral. Vt J. Sootak (viide 3), lk 351.
*37Samas.
*38Karistusseadustik. Kommenteeritud väljaanne (viide 16), § 29 komm. 6, lk 112.
*39Iseasi, kas õpetaja käitumises on üldse võimalik tuvastada kuriteokoosseisu, mis tingiks hädaseisundi kontrolli vajaduse. Kui aga palli kättesaamiseks peab õpetaja rakendama füüsilist jõudu – nt haarama korraks õpilasel käest, millega põhjustab viimasele mõõdukat valu (kuid mitte tervisekahjustuse) –, on olukord juba hoopis teine.