Kuigi käesoleva „Juridica“ kaane peal roomavad „kuriteod“, ei
ole siinkohal tegemist kriminaalõiguse erinumbriga. Peale
kriminaalõigusele pühendatud artiklite sisaldab number veel
põhiõiguste ja -vabaduste teemat käsitlevaid artikleid,
rahvusvahelist ja riigiõigust käsitlevaid kirjutisi ja muudki,
loodetavasti huvitavat lugemist. Kuid mis seal salata, ajakirja
esimese poole on enda alla võtnud kriminaalteadused.
Fjodor Dostojevski laseb oma romaani „Kuritöö ja karistus“
peategelasel Raskolnikovil öelda, et kõik seaduseandjad, alates
kõige vanemaist ja jätkates Solonite, Muhamedide ning järgnevatega,
on kurjategijad juba ainult sellega, et nad uusi seadusi andes ühes
sellega ka vanu, ühiskonna poolt pühaks peetud ja esiisadelt
päritud seadusi rikkusid. Edasi arutledes jõuab Raskolnikov
järeldusele, et kõik vähegi rööbastelt kõrvalekaldujad, s.t kes
vähegi suudavad midagi uut öelda, peavad oma loomu polest olema
kurjategijad. Muidu oleks neil raske rööbastest välja pääseda,
kuid sinna jäämisega ei suuda nad leppida.
Selles ajakirja numbris tutvustatakse veel loomisstaadiumis oleva uue
kriminaalseaduse kavandatavaid lähtealuseid, milleks karistusõiguse
puhul on ja jääb kuritegu, selle mõiste. Loodetavasti on see prof
Jaan Sootaki artikkel vaid alguseks edaspidisele diskussioonile.
Karistusõiguse reformi juures on üheks sõlmküsimuseks see, kas me
tahame, kasutades Raskolnikovi terminoloogiat, olla kurjategijad ja
muuta praegukehtivat õigust, selle aluspõhimõtteid. Teine võimalus
on jätta kriminaalõiguse põhiskeem selliseks, nagu see meile
nõukogude ajast on pärandatud. Praegukehtiva kriminaalkoodeksi kohta
me ei saa küll öelda, et selle seaduse on kehtestanud meie esiisad,
kuid samas on nad seda järginud või vähemalt olnud sunnitud
järgima. Isegi juhul, kui me ei pea nõukogudeaegseid seadusi
millekski, peame me arvestama, et neid muutes on tegemist rööbastest
kõrvalekaldumisega ja kui seaduseandja ei suuda uusi rööpaid
küllalt tugevalt seada, siis võib osutuda raskeks hoida rahvast
veendumuses, et mingid rööpad on üleüldse olemas.
Arvan, et õiguses on järjepidevus väga oluline ja seaduse
muutmiseks peab olema kindel eesmärk, muidu ei tasu seda ette võtta.
Eestis on praegu periood, kus seaduste kiire muutmine on pigem reegel
kui erand. Meie ei tunne end seadusi muutes kurjategijatena, sest
nõukogudeaegsed seadused ei ole meie jaoks väärtuseks omaette, need
polnud meie seadused. Kuid samas võib sellise suhtumise tõttu
tekkida ühel hetkel probleem, et rahvas ei pea ühtki seadust meie
omaks ja see on juba ohtlik.
Lisaks jääb siiski õhku küsimus: mis eesmärgil me näitame üles
julgust ja asume „kuritegelikule teele“ muutes kehtivat õigust
– ega mitte ainult sellepärast, et „nii on see Euroopas“?