1. Sissejuhatus
Läbi aegade on inimesed
tähtsustanud perekonda ja pidanud oluliseks nii perekonda kuulumist kui ka
perekondlikke väärtusi. Olenemata riigikorrast tunnustatakse kõigis
ühiskondades perekonda. Perekonnas on olulisel kohal lapsed, sest sõltumata
ühiskonnas valitsevatest hoiakutest, riigikorrast ja õigusest oleneb perekonna
eksistents väga olulisel määral lastest kui järeletulijatest ja perekonna
traditsioonide edasiviijatest.
Käesoleva artikli eesmärgiks on peatuda ühel kõige enam
perekonnaautonoomiat riivaval meetmel, milleks on lapse perest eraldamine.
Kuigi perekonnaseaduse *1 (PKS) § 135 lõike 1 kohaselt
otsustab perest eraldamise kohus, siis esmaseks otsustajaks on ametiisik:
kohaliku omavalitsuse üksuse lastekaitsetöötaja või sotsiaaltöötaja, alates
1. jaanuarist 2016 ka sotsiaalkindlustusameti töötaja. Seega oleneb
konkreetse perest eraldatava lapse heaolu ja edasine käekäik suuresti ametnike
kaalutlusotsusest.
Alljärgnevalt püütakse selgitada, milles seisneb lapse
põhiõiguste riive perest eraldamisel, ning analüüsitakse, kas ja millisel
määral tagab alates 1. jaanuarist 2016 kehtima hakkav uus
lastekaitseseadus paremini perest eraldatud laste põhiõiguste kaitset. Lisaks
on peatutud mõningatel praktikas esile kerkinud probleemidel.
2. Era- ja perekonnaelu puutumatus,
laps kui põhiõiguste kandja
2.1. Era- ja perekonnaelu
Euroopa inimõiguste ja põhivabaduste kaitse konventsiooni *2
(EIÕK) artikli 8 lõike 1 kohaselt on igaühel, mh lapsel, õigus
sellele, et austataks tema era- ja perekonnaelu.
Põhiseaduse § 26 järgi on igaühele tagatud õigus
perekonna- ja eraelu puutumatusele. Põhiseaduse § 27 lõige 1
väärtustab perekonda kui ühte peamist igaühele kuuluvat põhiõigust ja perekond
on riigi kaitse all. Põhiseaduse §-dest 26 ja 27 tuleneva põhiõiguse kandjad on
ka välismaalased ja seda sõltumata sellest, kas nad viibivad Eestis
seaduslikult. *3
Õigus pereelule sisaldab õigust valida elukaaslast,
korraldada ise oma peresiseseid suhteid, valida elukohta, tegutseda
peresiseselt lapse parimates huvides, valida sotsiaalseid kontakte (õigust ise
valida isikute ringi ning määrata ise suhtluse intensiivsust ja iseloomu). *4
Perekonnaelu kaitseala hõlmabki eelkõige perekonnaliikmete õigust elada koos,
et rahuldada üksteise emotsionaalseid ning sotsiaalseid vajadusi. Ühe olulisema
osa perekonnaelust moodustavad vanema ja lapse suhted ning perekonnaelu
kaitsealasse kuulub vanema suhtlemine lapsega. *5 Õiguskord lähtub
põhimõttest, et lapsel on (üldjuhul) kaks seaduse ees võrdset vanemat ning ühel
vanemal pole lapse suhtes eelisõigust. *6
Põhiseaduse § 27 lõige 4 sätestab perekonna
sisemise kaitse: õiguse sellele, et riik näeks ette normid, mis aitaksid tagada
vanemliku kohustuse täitmist, ja kaitseks lapsi vanemate kohustuste rikkumise
eest. Põhiseaduse § 27 lõikest 4 tuleneb põhiõiguse kandja
subjektiivne õigus saada riigilt kaitset. Sellele põhiseaduslikult kaitstud
positsioonile saab isik tugineda juhul, kui riik jätab oma kaitsmiskohustuse
täitmata. *7 Riigi all on silmas peetud ka kohalikku
omavalitsust, kelle kohustuseks on järgida seadust (PS § 3) ning õiguste
ja vabaduste tagamine (PS § 14). *8
Euroopa Inimõiguste Kohus (EIK) on kohtuasjas Marclx vs.
Belgia *9 asunud seisukohale, et garanteerides
õigust perekonnaelu austamisele, eeldab EIÕK artikkel 8 perekonna
olemasolu. Ka Riigikohus on leidnud, et õigus perekonnaelule eeldab perekonna
olemasolu või vähemalt potentsiaalseid sidemeid, mida on võimalik arendada. *10
Üldistavalt võib öelda, et perekond on kooselu vorm, mida
eri riigid sõltuvalt kultuurilistest, religioossetest ja ajaloolistest
mõjutustest sisustavad oma õiguses erinevalt. Eesti seadusandja ei ole
perekonna mõistet otsesõnu defineerinud, mis annab võimaluse määratleda
perekonna koosseisu erinevalt ja mõningatel juhtudel ka sõltuvalt konkreetse
ametiisiku arusaamisest. Eesti kohtupraktikast tulenevalt hõlmab perekond
põhiseaduse § 26 tähenduses üldjuhul vanemaid ja nende alaealisi lapsi,
kelle vahel on sõltuvussuhe. *11 Seejuures ei ole kohane teha vahet,
kas laps on sündinud abielust või mitte. Selline eristamine ei sobiks EIK
hinnangul kokku EIÕK artikli 8 sõnaga „igaüks“, mida kinnitab ka EIÕK
artikkel 14, mille kohaselt konventsioonis talletatud õiguste ja vabaduste
kasutamine tagatakse ilma diskrimineerimiseta sünni alusel. *12
Põhiseaduse § 27 lõikes 5 sätestatud perekonna kohustus hoolitseda
oma abi vajavate liikmete eest hõlmab sõltuvalt asjaoludest ka täisealisi
pereliikmeid. *13
Peresuhted on osa isiku eraelust. Ka eraelu mõiste on
otsesõnu seadusandlikul tasandil defineerimata. EIK on tõlgendanud eraelu
mõistet laialt, sellel ei ole ammendavat määratlust. *14
Õiguskirjanduses on eraelu defineeritud kui igaühe õigust enesemääratlemisele
ning õigust elada oma soovide ja tahtmiste kohaselt minimaalse välise
sekkumiseta. *15 Õigus eraelule ehk privaatsusele on
eelnevast tulenevalt õigus isiklikule elule. Õigus privaatsusele on osa isiku
üldistest vabadustest ja põhiõigusest vabale enesemääratlusele. Privaatsusõigus
kui osa isiku enesemääratlusõigusest on kas eraldi põhiõigusena või
kirjavahetuse ja kodu puutumatuse kaudu sisustatuna sätestatud enamiku Euroopa
riikide konstitutsioonides. Lisaks sellele, et privaatsusõigus on Euroopa
riikides põhiõigusena tagatud, on Euroopa riikide konstitutsioonikohtud oma
otsustes privaatsusõigust sisustanud ning analüüsinud riigisisese seaduse
vastavust EIÕK artikliga 8 tagatud õigustele. *16
Ka lapsel on õigus eraelule. EIÕK artikli 16
lõike 1 järgi ei või mitte ühegi lapse eraellu, perekonnaellu, kodusse ega
kirjavahetusse meelevaldselt ega ebaseaduslikult sekkuda. Sama artikli
lõike 2 järgi on lapsel õigus seaduslikule kaitsele niisuguse
vahelesegamise ja rünnakute eest.
Alaealise õigus eraelule on tagatud ka lapse õiguste
konventsiooniga *17 (LÕK). Lapse õiguste konventsiooni üks
peamistest aluspõhimõtetest on seada last puudutavates otsustes alati esikohale
lapse huvid.
Eesti Vabariigi lastekaitse seaduse *18
§ 13 lõike 1 järgi on lapsel õigus isiklikule elule, suhtlus- ja sõprusringile.
„Lapse õigust eraelule ei tohi kahjustada meelevaldse või ebaseadusliku
sekkumisega, riivates lapse au, väärikust, kiindumusi ja head mainet“
(§ 13 lg 2). „Korduv jõhker sekkumine lapse eraellu võib olla aluseks
administratiiv- või distsiplinaarvastutusele võtmiseks või vanemlike õiguste
äravõtmiseks“ (§ 13 lg 3). Seega kaitstakse last ka vanematepoolse
lapse eraellu sekkumise eest.
2.2. Puutumatuse kaitse
Perekonnaelu kaitse on sätestatud 10. detsembril 1948
ÜRO vastuvõetud inimõiguste ülddeklaratsiooni *19 artiklis 12,
mille kohaselt kellegi isiklikku ja perekonnaellu ei või meelevaldselt vahele
segada. Igal inimesel on õigus seaduse kaitsele selliste vahelesegamiste ja
rikkumiste eest.
Perekonnaelu puutumatuse kaitse tagamise vajadus on
sätestatud ka 19. detsembril 1996 vastuvõetud ÜRO kodaniku ja poliitiliste
õiguste rahvusvahelise pakti *20 artiklis 17 ning samuti
fikseeritud 7. detsembril 2000 Euroopa Liidu põhiõiguste harta *21
artiklis 7.
Eestis on igaühe privaatsusõigus tagatud põhiseaduse §‑ga 26:
„Riigiasutused, kohalikud omavalitsused ja nende ametiisikud ei tohi kellegi
perekonna- ega eraellu sekkuda muidu, kui seaduses sätestatud juhtudel ja
korras tervise, kõlbluse, avaliku korra või teiste inimeste õiguste ja
vabaduste kaitseks, kuriteo tõkestamiseks või kurjategija tabamiseks“.
Kohtupraktika kohaselt on pereliikmetel õigustatud ootus, et
riik ei tee õigusvastaseid ja ülemääraseid takistusi pereliikmete kooselule. *22
Seega tähendab perekonnaelu puutumatus ka õigust hoida perekondlikke sidemeid
nende kõige laiemas tähenduses. *23 Selleks et piirata õigust elada
perekonnaelu ja õigust kasvatada oma lapsi, peavad olema väga kaalukad
põhjused. *24
2.3. Kaalumine
Lapse ja vanemate põhiõiguste kaalumisel tuleb arvesse võtta
ühelt poolt alaealise vastavat põhiõigust ja teiselt poolt vanemate õigust
kasvatada oma lapsi (PS § 27 lg 3). Teostavad ju vanemad lapse
seaduslike esindajatena tema põhiõigusi. Mida vanemaks laps saab, seda enam
suureneb tema võimelisus põhiõigusi teostada. *25 Kaalumisel tuleb
alati arvestada ka seda, et põhiõigusealisus on instituut, mis pole loodud
alaealiste vastu, vaid nende huvides ja kaitseks. *26
Kohtuasjas Keegan vs. Iirimaa *27
selgitas EIK, et perekonnaellu sekkumine on õigustatud, kui esinevad
artikli 8 lõikes 2 sätestatud eeldused. EIÕK artikli 8
lõike 2 kohaselt on sekkumine õigustatud juhul, „kui see on demokraatlikus
ühiskonnas vajalik riigi julgeoleku, ühiskondliku turvalisuse või riigi
majandusliku heaolu huvides, korratuse või kuriteo ärahoidmiseks, tervise või
kõlbluse või kaasinimeste õiguste ja vabaduste kaitseks“.
Laste tervise ja kõlbluse kaitseks piirab EIK sageli
privaatsusõigust. *28 Kohtuasjas Somerfeld vs. Saksamaa *29
asus EIK seisukohale, et kui 13-aastane ei soovi kontakti oma pärisisaga, ning
viimane, ignoreerides lapse soovi, sunnib last ikkagi endaga kokku saama, siis
on lapse vaimse tervise ja moraali huvides vanema põhiõiguste riive põhjendatud
artikli 8 lõikega 2, kuigi see rikub artiklist 8 tulenevat
pereelu puutumatuse õigust. Väga paljud teisedki EIK lahendid *30 lubavad
privaatsusõigust rikkuda alaealisi puudutavates küsimustes (adopteerimine,
lapsele eestkostja määramine vms), seades lapse põhiõigused kõrgemaks vanemate
põhiõigusest perekonnaelu kaitsele.
3. Perest eraldamise alused
3.1. Vanemate õigus ja kohustus last kasvatada ning lapse eest hoolitseda
Põhiseaduse § 27 lõikest 3 tuleneb vanematele
kohustus hoolitseda oma laste eest ja kasvatada neid. Normi eesmärgiks on
tagada laste huve ja õigust saada oma vanematelt hoolitsust.
Seejuures on oluline esile tuua ka kõnealuse normi
tõrjeõiguslik aspekt, mis väljendub lapse õiguses nõuda, et riik ei sekkuks
vanemliku põhikohustuse täitmisesse ehk ei takistaks vanemal täita lapse ees
oma vanemlikke kohustusi. *31
Vanema kohustuste rikkumine võib kaasa tuua lapse perest eraldamise
kui ühe lapse huvide ja õiguste kaitse tagamise meetme kohaldamise vajaduse.
3.2. Lapse perest eraldamine
Lapse perest eraldamise põhjusteks saab kehtiva õiguse järgi
olla oht lapse tervisele, elule ja arengule, sh olukorrad, kus laps ise oma käitumisega
ohustab oma tervist ja arengut. Nimetatud tingimuste esinemisel on tegemist abi
vajava lapsega lastekaitse seaduse § 32 mõttes. Iga isik, sh valla- või
linnavalitsuse ametnik, kellel on andmeid ohustatud lapse kohta, on kohustatud
sellest PKS § 134 lõike 2 järgi kohtule teatama. Kohalikul
omavalitsusel lasub seadusest *32 tulenevalt kohustus vajadusel koostöös
politseiga *33 korraldada abi vajavale lapsele esmase
abi osutamine, ja kui olukord nõuab, siis lapse toimetamine ohututesse
tingimustesse. Praktilised juhised abi vajava või hädaohus oleva lapse
märkamiseks annab lasteombudsmani ja andmekaitse inspektsiooni koostöös
valminud juhend „Abivajavast lapsest teatamine ja andmekaitse“ *34 .
Juhul kui lapse ohtu sattumine on põhjustatud hooldusõigust
omava isiku tegevusest või tegevusetusest ja lapse hooldusõigust teostav isik
keeldub lapse ajutisest paigutamisest teenuse osutaja juurde sobiva teenuse
saamiseks, siis tulebki kõne alla lapse perest eraldamine, kui muude meetmetega
ei ole võimalik ohtu lapsele kõrvaldada. Perest eraldamisega ei ole tegemist
juhul, kui asjaolud võimaldavad lapsel jääda perekonda või on vanem nõus, et
laps näiteks ööbib ajutiselt vanavanemate juures kuni vanema kainenemiseni.
Lisaks hädaohus oleva lapse viibimiskoha määramise võimalusele
on kohaliku omavalitsuse üksusel ja sotsiaalkindlustusametil ka õigus määrata
kindlaks lapse ja vanemate suhtluskord perekonnast eraldamise menetluses 72
tunniks. Eesmärgiks on kaitsta last jätkuva väärkohtlemise eest. *35
Lapse perest eraldamine ei ole võrdsustatud vanemate
hooldusõiguse äravõtmisega ega hooldusõiguse peatamisega, mis on võimalik
üksnes kohtu korras. *36
Erinevus kehtiva ja alates 1. jaanuarist 2016 kehtima
hakkava seaduse vahel seisneb selles, et uus lastekaitseseadus kohustab
kohalikku omavalitsust või sotsiaalkindlustusametit hindama perest eraldatud
lapse olukorda ja abivajadust ning vajadusel pöörduma 72 tunni jooksul arvates
lapse perest eraldamisest kohtusse vanema(te) hooldusõiguse ja suhtlusõiguse
piiramiseks. *37
Lapse perest eraldamisel eristataksegi kahte perioodi:
− kuni kohtusse pöördumiseni / esialgse õiguskaitse
määruseni ning
− kohtumenetluse algusest kuni vanemate hooldusõiguse
piiramise või äravõtmise kohta tehtud kohtulahendi jõustumiseni.
Praktikas esineb enam lühiajalisi lapse ohust kõrvaldamise
juhte, millisel juhul ei teki vajadust laps pikemaks ajaks perekonnast eraldada
ja seeläbi vanemate hooldusõigust piirata ning laps naaseb perekonda.
Lapse abivajadust hinnates peab lastekaitsetöötaja või
lapsega töötav isik, kelle lastekaitsetöötaja on kaasanud, andma hinnangu lapse
füüsilisele, tervislikule, psühholoogilisele, emotsionaalsele, sotsiaalsele,
kognitiivsele, hariduslikule ja majanduslikule seisundile. Samuti peab hindama
vanemate vanemlikke oskusi. *38 Perest eraldatud lapse edasise
abivajaduse hindamiseks tuleb uue lastekaitseseaduse § 28 lõike 3
järgi kaasata laps, last kasvatav isik või lasteasutus, kus laps viibib.
„Abi osutamisel tuleb rakendada
võrgustikutööd, järgides juhtumikorralduse põhimõtteid sotsiaalhoolekande
seaduses sätestatud korras.“ *39
„Kohaliku omavalitsuse üksus
peab kümne päeva möödumisel abivajavast lapsest teada saamisest tegema otsuse
juhtumikorralduse algatamiseks või algatamata jätmiseks või juhtumi
edastamiseks pädevale ametiisikule.“ *40 Lapse arvamus dokumenteeritakse ja
lisatakse juhtumiplaani juurde, kui eriseaduses ei ole sätestatud teisiti. *41
Lapse abivajaduse rahuldamise korral ühekordse meetmena
puudub vajadus juhtumikorralduse algatamiseks. Lapse lühiajaliseks perest
eraldamisel paigutatakse laps enamasti turvakodusse või varjupaika. Seejärel
suundub laps asendushooldusele, mis võib seisneda hooldusperesse või eestkostja
perekonda paigutamises, asenduskoduteenuses või lapsendamises. *42
Igas perest eraldamise etapis on oluline tagada lapse
põhiõigus perekonnaelu kaitsele, esimeses järjekorras peab selle järgimise
tagama perest eraldamise otsuse teinud valla- või linnavalitsus. Iseäranis enne
kohtumenetlust on kohaliku omavalitsusüksuse kohustuseks selgitada lapsele tema
jaoks arusaadaval viisil ja ulatuses perest eraldamise põhjuseid, edasisi samme
ja võimalikku tulevast elukorraldust. Lapse perekonnast eraldamine toob
automaatselt kaasa lapse põhiõiguse riive ning alati tuleb väga tõsiselt
kaaluda, kas lapse seisukohast on põhjendatud tema eraelu puutumatuse kui
põhiõiguse rikkumine.
Lapse võimalused iseseisvalt vaidlustada tema perest
eraldamist on väga piiratud, kui mitte otsesõnu välja öeldes välistatud, sest
lapsel puudub tsiviilkohtumenetlusteovõime. *43 Lapse seaduslikuks
esindajaks on hooldusõiguslik vanem. *44 Seega hooldusõiguslikul vanemal või
eestkostjal on õigus ja ka kohustus *45 vaidlustada lapse põhjendamatu perest
eraldamine, tuginedes lisaks iseenda põhiõiguste rikkumisele ka lapse
põhiõiguste rikkumisele ja liigsele perekonnaautonoomiasse sekkumisele.
Lapsel on võimalik iseseisvalt ilma seadusliku esindajata
oma õiguste eest seista üksnes juhul, kui kohus määrab lapsele teda puudutavas
menetluses esindajaks advokaadi riigi õigusabi seaduses *46
(RÕS) sätestatud korras. *47 Seaduse kohaselt on aga kohtu poolt
esindaja määramise eeltingimuseks kohaliku omavalitsuse üksuse poolt kohtule
avalduse esitamine lapse perest eraldamiseks. *48
Riigi õigusabi seadusest tulenevalt võib kõne alla tulla ka
riigi õigusabi korras advokaadist esindaja määramine enne kohaliku
omavalitsusüksuse poolt kohtule avalduse esitamist lapse perest eraldamise
otsustamiseks ja vanemate hooldusõiguse piiramiseks, kuid selle eelduseks on
menetlusabi saaja poolt taotluse esitamine riigi õigusabi saamise kohta
õigusdokumendi koostamiseks, õigusnõustamiseks või kohtuväliselt esindamiseks. *49
Samas, tsiviilkohtumenetluse ja halduskohtumenetluse seadustikust *50
tuleneb, et laps ei saa tsiviil- ja halduskohtumenetlusteovõime puudumise tõttu *51
riigi õigusabi enne kohaliku omavalitsusüksuse või sotsiaalkindlustusameti
poolt tema perest eraldamiseks ja seadusliku esindaja hooldusõiguse piiramiseks
avalduse esitamist.
Kokkuvõttes sõltub lapse põhiõiguste kaitse perest
eraldamise korral üksnes perest eraldamise otsuse teinud ning lapsega enne
kohtumenetlust kokkupuutuvate ametnike pädevusest ning seaduslike esindajate
(vanemad, eestkostja) initsiatiivist ja õigusteadlikkusest.
Praktikas on vanematel tekkinud probleeme perest eraldamise
otsuse kui haldusotsuse vaidlustamisega, sest valla- või linnavalitsusel ei ole
kohustust vormistada perest eraldamist haldusaktina ning tõusnud on küsimus,
kas pöörduda haldus- või tsiviilkohtusse. Uue lastekaitseseadusega
sätestatakse, et igal juhul tuleb 72 tunni jooksul lapse perest eraldamisest
asjaolud välja selgitada ja laps vanemale üle anda või esitada kohtule avaldus
vanema hooldusõiguse piiramiseks ja vajadusel ka lapsega suhtluskorra
määramiseks.
Lapse perekonnast eraldamine on äärmuslik ja viimasena
rakendatav meede, mida rõhutavad ka lapse perekonnast eraldamist puudutavad
juhendmaterjalid *52 ja kohtupraktika.
Riigikohus on väga mitmes kohtuasjas väljendanud seisukoha,
et vanema õigusi piiravate abinõude rakendamisel peab kohus kaaluma nii lapse
huve kui ka vanema õigusi ning rakendama lapse heaolu tagamiseks vanema õigusi
kõige vähem piiravaid abinõusid. Abinõu valikul peab kohus arvestama
perekonnaautonoomia põhimõttega ning eelistama võimalusel selliseid abinõusid,
mis toetavad perekonda ning aitavad vanema ja lapse sidet tugevdada ja
taastada. Lapse võib eraldada vanemast ja võtta vanemalt isikuhooldusõiguse
täielikult ära üksnes juhul, kui vanema ja lapse õigussuhet toetavad abinõud ei
ole andnud soovitud tulemust või on ilmne, et toetavate abinõudega ei ole
võimalik ohtu heaolule kõrvaldada. Seejuures peavad kohtu rakendatavad abinõud
olema eesmärgipärased ja proportsionaalsed. *53 Abinõude tarvitusele
võtmiseks peab kohus esmalt tuvastama, milline oht ähvardab last vanema juures
kasvades. Asjaolu, et vanem ei tule iseseisvalt toime pere igapäevaelu
korraldamise ja lapse arendamisega ning vanemal napib vahendeid pere
ülalpidamiseks, ei anna iseenesest veel alust last perest eraldada. *54
Seega peab lapse perekonnast eraldamisel olema kohaliku
omavalitsuse üksusel kujunenud kindel veendumus, et esineb alus vanema
hooldusõiguse piiramiseks, koos valmidusega esitada viivitamatult kohtule koos
esialgse õiguskaitse avaldusega avaldus vanema(te) hooldusõiguse piiramiseks
või selle täielikuks äravõtmiseks.
Lapse huvide kaitse seisukohast on väga oluline, et lapse
perest eraldamise järel vastaks tema elukorraldus ka sisuliselt lapse huvidele
ning kohus kaaluks väga põhjalikult tulevase eestkostja sobivust. Praktikas
määratakse enamasti eestkostjaks lapse sugulased. Riigikohus on
23. novembri 2011. a määruses tsiviilasjas 3-2-1-98-11 *55
avaldanud seisukohta, et lapsele eestkostja määramisel tuleb eelistada
füüsilist isikut juriidilisele isikule ning neid mõlemaid omakorda valla- või
linnavalitsusele. Iseäranis lapse lähisugulase puhul eeldatakse nii huvi kui ka
valmisolekut täita lapse seadusliku esindaja ülesandeid ning piirdutakse üksnes
formaalsete tingimuste (teovõime olemasolu, nõusolek, sugulus) vastavuse
kontrolliga, kuigi Riigikohus on mitmes kohtulahendis *56
rõhutanud, et eestkostjat valides tuleb PKS § 174 lõike 3 järgi
arvestada mh isiku isikuomadusi, varalist seisundit ja võimeid eestkostja
kohustusi täita.
Artikli autori arvamuse kohaselt on väga oluline, et igal
konkreetsel juhul selgitatakse välja, kas ja milline kontakt on lapsel tulevase
eestkostjaga, tagamaks lapse huvide kaitset. Lapse huvidega kooskõlas olevaks
ei saa pidada näiteks olukorda, kus lapse vanema hooldusõigust on piiratud
vanema sõltuvusprobleemide (vaimse tervise, alkoholi- või narkoprobleemid) ja
nendest johtuva vägivaldse ja/või lapse jaoks ohtliku käitumise tõttu ning
kõige paremate kavatsustega kohus määrab eestkostjaks lapse lähisugulase, kes
elab lähedal või lausa samas eluruumis koos probleemse vanemaga. Sugulus
lapsega, teovõime olemasolu ja nõusolek ei kompenseeri võimekust seista vastu
piiratud hooldusõigusega vanema soovile ise faktiliselt tegelda lapse
kasvatamisega või suhelda lapsega omal äranägemisel. Kokkuvõttes toimib
perekond samal viisil nagu varem, kui vanema(te) hooldusõigust ei olnud
piiratud ning lapse jaoks on olukord sama.
Lapse seisukohast ei oma tähtsust, kas seadusjärgseks
esindajaks on vanem või eestkostjaks määratud sugulane. Kohalikul omavalitsusel
on võimalik esitada edasikaebus, kuid olemasoleva Riigikohtu praktika kohaselt
on eestkostja valik kohtu kaalutlusotsus, millesse kõrgema astme kohus sekkub
üksnes juhul, kui alama astme kohus on ületanud diskretsiooni piire või
rikkunud oluliselt menetlusõiguse normi. *57
Kohtupraktika on erinev. Mõningatel juhtudel juhindutakse
põhimõttest, et võimalikud vaidlused eestkostja isiku sobivuse ja võime üle
lapse huvide eest seista saab lahendada kohtu poolt eestkoste üle teostatavas
järelvalvemenetluses. *58 Samas esineb juhtumeid, kus väga
põhjalikult analüüsitakse lähisugulase sobivust eestkostjaks. Artikli autori
arvamuse kohaselt ei saa pidada lapse huvidega kooskõlas olevaks
tagajärjepõhist lähenemist.
Üheks üldiseks probleemiks on olnud ja jääb ka pärast uue
lastekaitseseaduse jõustumist kohtumenetluses lapse õiguste ja huvide kaitse
eest seisma kohustatud isikute paljususest tingitud vastutuse hajumine. Kuigi
seaduses on see olukord reguleeritud, siis praktikas puudub selgus, kes
konkreetselt lapse huvisid kaitsma õigustatud isikutest vastutab lapse
põhiõiguste kaitse eest nii enne lapse perest eraldamise menetlust, selle ajal
kui ka pärast seda. Praktikas esineb tendents, et kohtu pädevusse jäävate
küsimuste korral vastutus hajub kohtu, kohaliku omavalitsuse ja lapse
lepingulise esindaja vahel ning peamise vastutajana nähakse kohut ka enne ja
pärast kohtumenetlust. Hoolimata uurimisprintsiibi kohaldamisest ei pruugi
kohus aga kursis olla ja teada kõiki konkreetse kaasuse asjaolusid, vaid lähtub
eelkõige menetlusosaliste esitatud teabest ning eeldusest, et lapse huvide ja
õiguste kaitse eest seisma pidavad ametiasutused ja isikud on nõuetekohaselt
kõik lapsega seotud asjaolud välja selgitanud ning arvamuse andmisel aluseks
võtnud.
4. Kokkuvõte
Lapse perest eraldamise põhjused on erinevad. Eelviidatud
kohtupraktika järgi on peamisteks põhjusteks lapse hooletusse jätmine,
väärkohtlemine ja vanema isikust või lapse teistest perekonnaliikmetest
tingitud põhjused (nt piiratud teovõime, tervislik seisund,
sõltuvusprobleemid). Olenevalt just perest eraldamise põhjusest on väga oluline
selgitada välja, kas konkreetsel juhul on lapse huvides toetada lapse suhteid
bioloogiliste vanematega ning tegutseda pere taasühendamise nimel või mitte.
Perest eraldamine on nii praegu kui ka tulevikus äärmuslik meede.
Üldpõhimõttena tuleb hoiduda perekonnaautonoomiasse sekkumast.
1. jaanuarist 2016 kehtima hakkav lastekaitseseadus
täpsustab lapse perest eraldamise korda, täpsemalt on sätestatud perest
eraldatud lapse õiguste kaitse ja seatud konkreetne ajaline piir, mille jooksul
on tuleb seadustada lapse perest eraldamine.
Perest eraldamise põhifookus on seejuures lapse heaolul ja
õiguste tagamisel perekonnaautonoomiat kõige vähem riivaval viisil ning jääb
sinna. Lastekaitse on peaasjalikult kohalike omavalitsuste korraldada. Nende
tegevusest oleneb, kas lapse heaolu ja arengut ohustavaid probleeme märgatakse
aegsasti ja leitakse lahendused, et probleemid ei kasvaks ega kanduks
täiskasvanuikka. Ka riigikontroll on korduvalt rõhutanud, et vanemliku
hoolitsuseta lastele sobiva kasvukeskkonna tagamine on kohaliku omavalitsuse
ülesanne. Lastekaitsetöötajate arv ja kohaliku omavalitsuse rahaline suutlikkus
mõjutab väga otseselt ka laste heaolu, mh võimekust leida abi vajav laps ja
osutada vajalikke teenuseid. Riik peab arvestama ka puuetega laste vajadustega. *59
Lastekaitsetöö korraldus omavalitsustes ei anna kindlust, et abi jõuab lapseni
õigel ajal, s.o tema sotsiaalsete probleemide varases faasis, või veelgi enam,
et probleeme suudetakse ära hoida. Tagajärgedega tegelemise asemel tuleb rõhk
asetada probleemide ennetamisele. *60
Iseäranis lapse perekonnast eraldamise korral on väga
oluline tähelepanu pöörata lapse (põhi)õiguste kaitsele lisaks kohtumenetluse
ajale ka enne ja pärast kohtumenetlust. Enne kohtumenetlust sõltub lapse
õiguste ja huvide kaitse eelkõige konkreetse kohaliku omavalitsuse üksuse või
sotsiaalkindlustusameti asjaga tegeleva ametniku pädevusest ning võimalustest
selgitada välja kõik lapse õiguste ja huvide kaitse seisukohast olulised
asjaolud ning vajadusel astuda otsustavaid samme lapse huvide kaitseks.
Kohalike omavalitsuste võimekus erineb nii inim- kui ka finantsressursside
poolest. Kohtumenetluse järel sõltub lapse õiguste ja huvide kaitse esimeses
järjekorras tema seaduslikust esindajast – vanemast, eestkostjast,
asendusperest. Efektiivne ennetus ja järjepidev panustamine ühiskonnas
tervikuna ja üksikisiku tasandil vanemlike oskuste parendamisse ning vanemluse
toetamisse on väga oluline ja kordades odavam kui hilisem tagajärgedega
tegelemine.
Märkused:
*1 RT I 2009, 60, 395, RT I, 12.03.2015, 4.
*2 RT II 2000, 11, 57; 2010, 14, 54.
*3 RKHKo 03.07.2012, 3-3-1-44-11, p 64.
*4 M. Männiko. Õigus privaatsusele ja andmekaitse. Tallinn: Juura 2011, lk 23.
*5 RKHKo 16.05.2012, 3-3-1-11-12, p 14.
*6 PKS § 116 lg 1 koha selt „[v]anematel on oma laste suhtes võrdsed õigused ja kohustused, kui seadusest ei tulene teisiti“. Vanematel on lapse suhtes ühine hooldusõigus (PKS § 117).
*7 Eesti Vabariigi põhiseadus. Kommenteeritud väljaanne. Ü. Madise jt (toim.). Tallinna: Juura 2012, § 27 komm. 28, 28.1, 30.1, 30.2 ja 37.2 (O. Kask, U. Lõhmus, K. Jaanimägi jt). Arvutivõrgus: www.pohiseadus.ee/ptk-2/pg-27/.
*8 Õiguskantsleri 04.03.2015 soovitus õiguspärasuse ja hea halduse tava järgimiseks – lapse perest eraldamine ning lapse ja vanema suhtlusõiguse piiramine, nr 7-5/141077/1500984. Arvutivõrgus:[Link] .
*9 EIKo 13.06.1979, 688/74.
*10 RKHKo 24.10.2012, 3-3-1-53-12, p 14.
*11 RKÜKo 03.07.2012, 3-3-1-44-11, p 63.
*12 EIKo 13.06.1979, 688/74.
*13 RKÜKo 03.07.2012, 3-3-1-44-11, p 62.
*14 EIKo 04.12.2008, S. ja Marper vs. Ühendkuningriik, p 66.
*15 R. Maruste. Konstitutsionalism ning põhiõiguste ja vabaduste kaitse. Tallinn: Juura 2004.
*16 M. Männiko (viide 6), lk 16.
*17 RT II 1996, 16, 56.
*18 RT 1992, 28, 370; RT I, 13.12.2013, 5.
*19 Arvutivõrgus: http:/www.un.org/en/documents/udhr/.
*20 RT II 1994, 10, 11.
*21 Arvutivõrgus:[Link] .
*22 RKHKo 13.10.2005, 3-3-1-45-05, p 16.
*23 RKHKo 16.05.2012, 3-3-1-11-12, p 14; RKPJKo 04.04.2011, 3-4-1-9-10, p 49.
*24 RKHKo 19.06.2000, 3-3-1-16-00, p 1.
*25 M. Žmenja. Alaealise õigus abordile. – Juridica 2014/5, lk 388.
*26 Eesti Vabariigi põhiseadus. Kommenteeritud väljaanne (viide 7), § 9 komm. 3.3.2.
*27 EIKo 26.05.1994, 16969/90.
*28 M. Männiko (viide 6), lk 38.
*29 EIKo 08.07.2003, 31871/96.
*30 EIKo 25.01.2007, 21949/03; EIKo 26.07.2007, 58077/00; EIKo 10.01.2008, 35991/04.
*31 Õiguskantsleri 04.03.2015 soovitus õiguspärasuse ja hea halduse tava järgimiseks (viide 8).
*32 Sotsiaalhoolekande seaduse (SHS; RT I 1995, 21, 323; RT I, 23.03.2015, 134) § 25 lg 1 järgi võib lapse „sotsiaalteenuse ja muu abi osutamiseks eraldada kodust ja perekonnast ainult järgmiste asjaolude üheaegsel esinemisel: 1) puudused lapse hooldamisel ja kasvatamisel ohustavad lapse elu, tervist või arengut või kui laps ise oma käitumisega seab ohtu oma elu, tervise või arengu; 2) perekonna ja lapse suhtes kasutuselevõetud muud abinõud ei ole osutunud küllaldaseks või nende kasutamine ei ole võimalik; 3) lapse eraldamine perekonnast toimub lapse huvides“. „ Kodust ja perekonnast eraldatud lapse edasise elukoha, hooldamise ja kasvatamise korraldab valla- või linnavalitsus“ (SHS § 25 lg 2).
Valla- või linnavalitsuse õigus võtta vastu otsus lapse perest eraldamise kohta tuleneb ka PKS § 135 lg‑st 4. Selle järgi, kui lapse jätmine perekonda ohustab lapse tervist või elu, võib valla- või linnavalitsus lapse perekonnast eraldada enne kohtumäärust. Sellisel juhul peab valla- või linnavalitsus viivitamata esitama kohtule avalduse vanema õiguste piiramiseks lapse suhtes.
*33 Korrakaitseseaduse (RT I, 22.03.2011, 4; RT I, 23.03.2015, 206) § 46 lg 1 p 8 kohaselt „[p]olitsei või seaduses sätestatud juhul muu korrakaitseorgan võib isiku kinni pidada, sulgedes ta ruumi või sõidukisse või piirates muul viisil olulisel määral tema füüsilist vabadust, kui see on vältimatu […] hädaohus oleva lapse toimetamiseks ohututesse tingimustesse seadusliku esindaja nõusolekuta, kui lastekaitsetöötaja ei saa või ei saa õigel ajal lapse kaitseks sekkuda“.
*34 Abivajavast lapsest teatamine ja andmekaitse. Juhend. Lasteombudsman 2011. Arvutivõrgus:[Link] .
*35 Ka praegu kehtiv seadus näeb ette võimaluse otsustada perest eraldamise järel vanema ja eraldatud lapse suhtluse üle, kuid alus selleks tuleneb SHS § 25 lg‑st 2.
*36 PKS § 135 lg 2 järgi võib kohus hooldusõiguse vanemalt täielikult ära võtta üksnes juhul, kui teised abinõud ei ole tulemusi andnud või kui on põhjust eeldada, et nende rakendamisest ei piisa ohu ärahoidmiseks.
*37 Uue LaKS § 33 lg 3. Kehtiva LaKS § 32 lg 2 sätestab, et „[h]ädaohus laps paigutatakse sotsiaaltalituse vastava töötaja otsuse alusel viivitamatult ohututesse tingimustesse ohu möödumiseni või hooldusküsimuste otsustamiseni, selleks tema vanemate või hooldajate nõusolekut küsimata“.
*38 Uue LaKS § 28 lg 2.
*39 Uue LaKS § 29 lg 2.
*40 Uue LaKS § 29 lg 3.
*41 Uue LaKS § 29 lg 5.
*42 Uue LaKS § 29 lg 4.
*43 Tsiviilkohtumenetluse seadustiku (TsMS; RT I 2005, 26, 197; RT I, 19.03.2015, 27) § 202 lg 2 järgi ei ole piiratud teovõimega isikutel tsiviilkohtumenetlusteovõimet. Tsiviilseadustiku üldosa seaduse (TsÜS; RT I 2002, 35, 216; RT I, 12.03.2015, 106) § 8 lg 2 järgi on täielik teovõime 18-aastaseks saanud isikul (täisealisel). Alla 18-aastasel isikul (alaealisel) on piiratud teovõime.
*44 PKS § 120 lg 1. Ühist hooldusõigust omavatel vanematel on ühine esindusõigus. Hooldusõiguslikud vanemad võivad kokku leppida ühise esindusõiguse teostamise korralduses. Vt RKTKo 05.06.2012, 3-2-1-68-12, p 15.
*45 PKS § 116 lg kohaselt on vanemal kohustus hoolitseda oma alaealise lapse eest (teostada hooldusõigust).
*46 RT I 2004, 56, 403; RT I, 12.03.2015, 102.
*47 TsMS § 219 lg 2 järgi määrab kohus tsiviilkohtumenetlusteovõimetule isikule teda puudutavas menetluses esindajaks advokaadi riigi õigusabi seaduses sätestatud korras, kui „1) tsiviilkohtumenetlusteovõimetu isiku huvid on oluliselt vastuolus tema seadusliku esindaja huvidega; 2) kohus menetleb eestkoste seadmist tsiviilkohtumenetlusteovõimetu isiku üle; 3) kohus menetleb abinõude rakendamist lapse heaolu tagamiseks, mis on seotud lapse eraldamisega perekonnast või isikuhooldusõiguse täieliku äravõtmisega“; samuti kui kohus menetleb lapse äravõtmist kasuperekonnast või ühelt abikaasalt või muult lapsega suhtlema õigustatud isikult (p 4).
*48 Kohtu poolt esindaja määramist reguleerivast TsMS § 219 lg-st 1 tuleneb, et kohtu poolt esindaja määramine toimub pärast õigustatud isiku poolt kohtule avalduse esitamist.
*49 RÕS § 4 lg 3. Riigi õigusabi saamiseks esitatud taotluse rahuldamine eeldab, et on täidetud seaduses sätestatud menetlusabi andmise tingimused, sh kavandatav menetlus on edukas lapse jaoks (TsMS § 181 lg 1 p 2; halduskohtumenetluse seadustiku (HKMS; RT I, 23.02.2011, 3; RT I, 19.03.2015, 24) § 111 lg 1; RÕS § 6). Menetlusabi andmise otsustamine on kohtu kaalutlusotsus, taotluse lahendab maakohus, kus toimub või peaks toimuma tulevane võimalik menetlus (TsMS § 184 lg 1; HKMS § 114 lg 1).
*50 RT I, 23.02.2011, 3; RT I, 19.03.2015, 24.
*51 TsMS § 475 lg 1 p 16 järgi lahendatakse väljaspool kohtumenetlust esitatud menetlusabi taotlus riigi õigusabi saamiseks hagita asjade menetlemise korras. TsMS § 477 lg 1 ja § 371 lg 1 p 9 kohaselt ei võeta taotlust menetlusse, kui taotlusel puudub pädeva isiku allkiri. Seega eeldab lapse menetlusabi taotluse menetlemine taotluse allkirjastamist lapse seadusliku esindaja poolt, kui õigusabi on vajalik enne kohtumenetlust või lapse initsiatiivil lapse perest eraldamise vaidlustamiseks või muude õiguste teostamiseks, kui lapsel on seadusliku esindaja(te)ga huvide konflikt ja sellest johtuvatelt välistatud võimalus, et lapse seaduslik esindaja seisaks lapse õiguste eest, ning kohaliku omavalitsuse üksuse lastekaitsetöötaja ei ole lapse probleemist teadlik või ei pea vajalikuks omalt poolt kohtusse lapse õiguste kaitseks pöörduda.
*52 Lisamaterjal vanemliku hoolitsuseta lapse perekonnas hooldamise teenuse soovitusliku juhise juurde. Sotsiaalministeerium 2012.
*53 RKTKm 04.05.2011, 3-2-1-13-11, p 14; RKTKm 16.09.2015, 3-2-1-78-15.
*54 RKTKm 14.11.2012, 3-2-1-121-12, p 16.
*55 RKTKm 3-2-1-98-11, p 24.
*56 Samas; RKTKm 04.03.2015, 3-2-1-161-14, p 17.
*57 Samas, p 17.
*58 Tallinna Ringkonnakohus jättis 12.03.2015 määruses tsiviilasjas 2-14-52758 kahtlused eestkostja isiku sobivuse suhtes tähelepanuta mh põhjendusel, et PKS § 179 lg 3 järgi ei või eestkostja oma kohustuste täitmist panna kolmandatele isikutele ning eestkostja minetused eestkoste teostamisel on võimalik välja selgitada kohtu poolt teostatava järelvalvemenetluse käigus ning vajadusel teha ettekirjutusi või ka kõrvaldada eestkostja ülesannete täitmisest.
*59 Riigi tegevus laste riikliku hoolekande korraldamisel. Kas laste riiklik hoolekanne on tõhus? Riigikontroll 2009. Arvutivõrgus:[Link] .
*60 Laste hoolekande korraldus valdades ja linnades. Kuidas on omavalitsustes korraldatud laste hoolekanne ja kas omavalitsuste tegevus sellel alal vastab seaduse nõuetele? Riigikontroll 2012. Arvutivõrgus:[Link] .
*1RT I 2009, 60, 395, RT I, 12.03.2015, 4.
*2RT II 2000, 11, 57; 2010, 14, 54.
*3RKHKo 03.07.2012, 3-3-1-44-11, p 64.
*4M. Männiko. Õigus privaatsusele ja andmekaitse. Tallinn: Juura 2011, lk 23.
*5RKHKo 16.05.2012, 3-3-1-11-12, p 14.
*6PKS § 116 lg 1 koha selt „[v]anematel on oma laste suhtes võrdsed õigused ja kohustused, kui seadusest ei tulene teisiti“. Vanematel on lapse suhtes ühine hooldusõigus (PKS § 117).
*7Eesti Vabariigi põhiseadus. Kommenteeritud väljaanne. Ü. Madise jt (toim.). Tallinna: Juura 2012, § 27 komm. 28, 28.1, 30.1, 30.2 ja 37.2 (O. Kask, U. Lõhmus, K. Jaanimägi jt). Arvutivõrgus: www.pohiseadus.ee/ptk-2/pg-27/.
*8Õiguskantsleri 04.03.2015 soovitus õiguspärasuse ja hea halduse tava järgimiseks – lapse perest eraldamine ning lapse ja vanema suhtlusõiguse piiramine, nr 7-5/141077/1500984. Arvutivõrgus: http://oiguskantsler.ee/sites/default/files/field_document2/6iguskantsleri_soovitus_pohioiguste_ja_-_vabaduste_paremaks_tagamiseks_lapse_perest_eraldamine_ning_lapse_ja_vanema_suhtlusoiguse_piiramine.pdf.
*9EIKo 13.06.1979, 688/74.
*10 RKHKo 24.10.2012, 3-3-1-53-12, p 14.
*11 RKÜKo 03.07.2012, 3-3-1-44-11, p 63.
*12 EIKo 13.06.1979, 688/74.
*13 RKÜKo 03.07.2012, 3-3-1-44-11, p 62.
*14 EIKo 04.12.2008, S. ja Marper vs. Ühendkuningriik, p 66.
*15 R. Maruste. Konstitutsionalism ning põhiõiguste ja vabaduste kaitse. Tallinn: Juura 2004.
*16M. Männiko (viide 6), lk 16.
*17RT II 1996, 16, 56.
*18RT 1992, 28, 370; RT I, 13.12.2013, 5.
*19 Arvutivõrgus: http:/www.un.org/en/documents/udhr/.
*20RT II 1994, 10, 11.
*21Arvutivõrgus: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ET/TXT/?uri=URISERV:l33501.
*22RKHKo 13.10.2005, 3-3-1-45-05, p 16.
*23RKHKo 16.05.2012, 3-3-1-11-12, p 14; RKPJKo 04.04.2011, 3-4-1-9-10, p 49.
*24RKHKo 19.06.2000, 3-3-1-16-00, p 1.
*25M. Žmenja. Alaealise õigus abordile. – Juridica 2014/5, lk 388.
*26Eesti Vabariigi põhiseadus. Kommenteeritud väljaanne (viide 7), § 9 komm. 3.3.2.
*27 EIKo 26.05.1994, 16969/90.
*28 M. Männiko (viide 6), lk 38.
*29 EIKo 08.07.2003, 31871/96.
*30EIKo 25.01.2007, 21949/03; EIKo 26.07.2007, 58077/00; EIKo 10.01.2008, 35991/04.
*31Õiguskantsleri 04.03.2015 soovitus õiguspärasuse ja hea halduse tava järgimiseks (viide 8).
*32Sotsiaalhoolekande seaduse (SHS; RT I 1995, 21, 323; RT I, 23.03.2015, 134) § 25 lg 1 järgi võib lapse „sotsiaalteenuse ja muu abi osutamiseks eraldada kodust ja perekonnast ainult järgmiste asjaolude üheaegsel esinemisel: 1) puudused lapse hooldamisel ja kasvatamisel ohustavad lapse elu, tervist või arengut või kui laps ise oma käitumisega seab ohtu oma elu, tervise või arengu; 2) perekonna ja lapse suhtes kasutuselevõetud muud abinõud ei ole osutunud küllaldaseks või nende kasutamine ei ole võimalik; 3) lapse eraldamine perekonnast toimub lapse huvides“. „ Kodust ja perekonnast eraldatud lapse edasise elukoha, hooldamise ja kasvatamise korraldab valla- või linnavalitsus“ (SHS § 25 lg 2).
*33Korrakaitseseaduse (RT I, 22.03.2011, 4; RT I, 23.03.2015, 206) § 46 lg 1 p 8 kohaselt „[p]olitsei või seaduses sätestatud juhul muu korrakaitseorgan võib isiku kinni pidada, sulgedes ta ruumi või sõidukisse või piirates muul viisil olulisel määral tema füüsilist vabadust, kui see on vältimatu […] hädaohus oleva lapse toimetamiseks ohututesse tingimustesse seadusliku esindaja nõusolekuta, kui lastekaitsetöötaja ei saa või ei saa õigel ajal lapse kaitseks sekkuda“.
*34Abivajavast lapsest teatamine ja andmekaitse. Juhend. Lasteombudsman 2011. Arvutivõrgus: http://oiguskantsler.ee/sites/default/files/IMCE/abivajavast_lapsest_teatamine_ja_andmekaitse_-_juhend.pdf.
*35Ka praegu kehtiv seadus näeb ette võimaluse otsustada perest eraldamise järel vanema ja eraldatud lapse suhtluse üle, kuid alus selleks tuleneb SHS § 25 lg‑st 2.
*36PKS § 135 lg 2 järgi võib kohus hooldusõiguse vanemalt täielikult ära võtta üksnes juhul, kui teised abinõud ei ole tulemusi andnud või kui on põhjust eeldada, et nende rakendamisest ei piisa ohu ärahoidmiseks.
*37Uue LaKS § 33 lg 3. Kehtiva LaKS § 32 lg 2 sätestab, et „[h]ädaohus laps paigutatakse sotsiaaltalituse vastava töötaja otsuse alusel viivitamatult ohututesse tingimustesse ohu möödumiseni või hooldusküsimuste otsustamiseni, selleks tema vanemate või hooldajate nõusolekut küsimata“.
*38Uue LaKS § 28 lg 2.
*39Uue LaKS § 29 lg 2.
*40Uue LaKS § 29 lg 3.
*41Uue LaKS § 29 lg 5.
*42Uue LaKS § 29 lg 4.
*43Tsiviilkohtumenetluse seadustiku (TsMS; RT I 2005, 26, 197; RT I, 19.03.2015, 27) § 202 lg 2 järgi ei ole piiratud teovõimega isikutel tsiviilkohtumenetlusteovõimet. Tsiviilseadustiku üldosa seaduse (TsÜS; RT I 2002, 35, 216; RT I, 12.03.2015, 106) § 8 lg 2 järgi on täielik teovõime 18-aastaseks saanud isikul (täisealisel). Alla 18-aastasel isikul (alaealisel) on piiratud teovõime.
*44PKS § 120 lg 1. Ühist hooldusõigust omavatel vanematel on ühine esindusõigus. Hooldusõiguslikud vanemad võivad kokku leppida ühise esindusõiguse teostamise korralduses. Vt RKTKo 05.06.2012, 3-2-1-68-12, p 15.
*45PKS § 116 lg kohaselt on vanemal kohustus hoolitseda oma alaealise lapse eest (teostada hooldusõigust).
*46RT I 2004, 56, 403; RT I, 12.03.2015, 102.
*47TsMS § 219 lg 2 järgi määrab kohus tsiviilkohtumenetlusteovõimetule isikule teda puudutavas menetluses esindajaks advokaadi riigi õigusabi seaduses sätestatud korras, kui „1) tsiviilkohtumenetlusteovõimetu isiku huvid on oluliselt vastuolus tema seadusliku esindaja huvidega; 2) kohus menetleb eestkoste seadmist tsiviilkohtumenetlusteovõimetu isiku üle; 3) kohus menetleb abinõude rakendamist lapse heaolu tagamiseks, mis on seotud lapse eraldamisega perekonnast või isikuhooldusõiguse täieliku äravõtmisega“; samuti kui kohus menetleb lapse äravõtmist kasuperekonnast või ühelt abikaasalt või muult lapsega suhtlema õigustatud isikult (p 4).
*48Kohtu poolt esindaja määramist reguleerivast TsMS § 219 lg-st 1 tuleneb, et kohtu poolt esindaja määramine toimub pärast õigustatud isiku poolt kohtule avalduse esitamist.
*49RÕS § 4 lg 3. Riigi õigusabi saamiseks esitatud taotluse rahuldamine eeldab, et on täidetud seaduses sätestatud menetlusabi andmise tingimused, sh kavandatav menetlus on edukas lapse jaoks (TsMS § 181 lg 1 p 2; halduskohtumenetluse seadustiku (HKMS; RT I, 23.02.2011, 3; RT I, 19.03.2015, 24) § 111 lg 1; RÕS § 6). Menetlusabi andmise otsustamine on kohtu kaalutlusotsus, taotluse lahendab maakohus, kus toimub või peaks toimuma tulevane võimalik menetlus (TsMS § 184 lg 1; HKMS § 114 lg 1).
*50RT I, 23.02.2011, 3; RT I, 19.03.2015, 24.
*51TsMS § 475 lg 1 p 16 järgi lahendatakse väljaspool kohtumenetlust esitatud menetlusabi taotlus riigi õigusabi saamiseks hagita asjade menetlemise korras. TsMS § 477 lg 1 ja § 371 lg 1 p 9 kohaselt ei võeta taotlust menetlusse, kui taotlusel puudub pädeva isiku allkiri. Seega eeldab lapse menetlusabi taotluse menetlemine taotluse allkirjastamist lapse seadusliku esindaja poolt, kui õigusabi on vajalik enne kohtumenetlust või lapse initsiatiivil lapse perest eraldamise vaidlustamiseks või muude õiguste teostamiseks, kui lapsel on seadusliku esindaja(te)ga huvide konflikt ja sellest johtuvatelt välistatud võimalus, et lapse seaduslik esindaja seisaks lapse õiguste eest, ning kohaliku omavalitsuse üksuse lastekaitsetöötaja ei ole lapse probleemist teadlik või ei pea vajalikuks omalt poolt kohtusse lapse õiguste kaitseks pöörduda.
*52Lisamaterjal vanemliku hoolitsuseta lapse perekonnas hooldamise teenuse soovitusliku juhise juurde. Sotsiaalministeerium 2012.
*53RKTKm 04.05.2011, 3-2-1-13-11, p 14; RKTKm 16.09.2015, 3-2-1-78-15.
*54RKTKm 14.11.2012, 3-2-1-121-12, p 16.
*55RKTKm 3-2-1-98-11, p 24.
*56Samas; RKTKm 04.03.2015, 3-2-1-161-14, p 17.
*57Samas, p 17.
*58Tallinna Ringkonnakohus jättis 12.03.2015 määruses tsiviilasjas 2-14-52758 kahtlused eestkostja isiku sobivuse suhtes tähelepanuta mh põhjendusel, et PKS § 179 lg 3 järgi ei või eestkostja oma kohustuste täitmist panna kolmandatele isikutele ning eestkostja minetused eestkoste teostamisel on võimalik välja selgitada kohtu poolt teostatava järelvalvemenetluse käigus ning vajadusel teha ettekirjutusi või ka kõrvaldada eestkostja ülesannete täitmisest.
*59Riigi tegevus laste riikliku hoolekande korraldamisel. Kas laste riiklik hoolekanne on tõhus? Riigikontroll 2009. Arvutivõrgus: http://www.eatl.ee/wp/wp-content/uploads/Riigikontrolli-audit_2009_RKTR_2105_2-1.4_1893_001-1.pdf.
*60Laste hoolekande korraldus valdades ja linnades. Kuidas on omavalitsustes korraldatud laste hoolekanne ja kas omavalitsuste tegevus sellel alal vastab seaduse nõuetele? Riigikontroll 2012. Arvutivõrgus: http://www.eatl.ee/wp/wp-content/uploads/RKTR_2272_2-1.4_2038_001-2.pdf.