Nüüdisaegse prokuratuuri juured sellisena,
nagu meie seda teame, ulatuvad küll Napoleon I aega, kuid kolm esimest
kuninglikku prokuröri nimetas ametisse Philippe IV juba aastal 1302.
Mandri-Euroopa prokuratuuri alged ulatuvad keskaega, kui prokuraatorid võtsid
üle süüdistaja rolli. *1
Ühelt poolt vajab võim kedagi, kes sõltumatu
kohtuvõimu ees esindaks riiki. Teisalt on kohtuvõimule õigusemõistmiseks
vajalik institutsioon, mis koguks kokku materjali, mille alusel õigust mõista,
ning inimesed, kelle üle seda teha.
Eri aegadel ja eri paikades on prokuröri
roll olnud väga varieeruv. Prokuratuur võib olla kohtusüsteemi osa,
põhiseaduslik institutsioon või täitevvõimu osa, nagu see ka Eestis on. Kuivõrd
käesoleva artikli eesmärk on anda ülevaade meie prokuröride töödest ja
tegemistest, keskendub artikkel riigisisesele süsteemile, jättes üldise
võrdleva analüüsi kõrvale. Artikkel koosneb kolmest osast: esmalt kirjeldatakse
Eesti prokuratuuri kohta õigussüsteemis, teiseks räägitakse tänase prokuratuuri
eesmärkidest ja väärtustest ning kolmandaks saab lugeda, miks prokuröri amet on
valimist väärt.
Prokuratuuri roll ja ülesehitus
Prokurörid on Eestis kohtueelse menetluse
juhid ning esindavad riiklikku süüdistust. Kohtueelse uurimise juhtimine
tähendab uurimisasutusele juhiste andmist ning standardite seadmist,
kindlustamaks kohtukõlblikud tõendid. Igal aastal registreeritakse Eestis umbes
27 000 kuritegu, pidevalt on käimas üle 10 000 kriminaalmenetluse ja
aastas võtab prokuratuur vastu lõplikud menetlusotsused, kus on tuvastatud
kuritegude toimepanemine, umbes 13 000 inimese suhtes. *2
Seda tööd teevad Eesti pidevalt umbes 160 prokuröri.
Kohtueelse menetluse juhtimise roll on seda
intensiivsem, mida raskema kuriteoga on tegemist. Koostööpartneriteks
kohtueelse uurimise toimetamisel on prokuröride jaoks nii Politsei- ja
Piirivalveamet, Kaitsepolitseiamet, Maksu- ja Tolliamet, Justiitsministeeriumi
vanglate osakond kui ka sõjaväepolitsei. Iga nimetatud asutus menetleb kuritegusid
oma pädevuse piires.
Samamoodi nagu paljud teised asutused on ka
prokuratuur jagatud neljaks ringkonnaks (ringkonnaprokuratuurid) ning
keskasutuseks (Riigiprokuratuur). Prokurörid töötavad tänase seisuga 16-s eri
paigas. Enamik prokuröre töötab ringkonnaprokuratuurides ning suurim osa
kuritegudest saavad avastatud ning nende kriminaalasjad kohtuse saadetud just
ringkonnaprokuröride poolt. Riigiprokuratuuris töötavad prokurörid kahes
osakonnas: järelevalve- ja süüdistusosakonnas. Kui järelevalveosakonna ülesanne
on tagada praktika ühtsus ja kvaliteet ning täita ka prokuratuuri sisekontrolli
funktsiooni, siis süüdistusosakonnas töötavad riigiprokurörid, kes vastutavad
nii Eesti füüsilise kui ka majandusliku julgeoleku ning rahvusvahelise
kuritegevusvastase võitluse eest.
Prokuröride karjääriredelil on kaheksa
astet: abiprokurör (neid on Eestis u 80), ringkonnaprokurör (u 60),
eriasjade prokurör (4), vanemprokurör (13), juhtivprokurör (4), riigiprokurör
(15), juhtiv riigiprokurör (2), riigi peaprokurör (1).
Prokuratuuri meeskonnaga liitudes alustab
noor prokurör tööd abiprokurörina. Abiprokurör on prokurör, kellel on õigus
võtta vastu menetlusotsuseid, juhtida ise menetlusi ning käia ka kohtus. Küll
aga ei saa abiprokurör iseseisvalt osaleda võistlevas kohtumenetluses. Eesti
kriminaalmenetlus näeb küll ette võistleva menetluse, aga statistiliselt jõuab
võistlevas menetluses lahenduseni vaid umbes 10% kriminaalasjadest. Kõik teised
asjad lahendatakse lihtsustatud menetluste käigus. Enne kui kirjeldada meie
kriminaalmenetluse loogikat, selgitame lahti prokuröride liigid.
Abiprokuröre on prokuratuuris kõige rohkem
ning nende töö tähtsust ja tähendust kuritegevusvastases võitluses on võimatu
alahinnata. Abiprokurörid puutuvad kokku nii kannatanute, tunnistajate,
kahtlustatavate kui ka süüdistatavatega, mis tähendab, et neil on võimalus
kokku puutuda kõige suurema osa inimestega, kellel prokuratuuriga tegemist
tuleb teha. Mõne aja möödudes saab abiprokurör otsustada, kas ta soovib võtta
oma õlule ka riikliku süüdistuse esindamine kohtus ehk kohtus käimise võistleva
menetluse asjades. See tähendab töö jätkamist ringkonnaprokurörina. Võistlev
menetlus tähendab kohtusaalis poolte poolt kohtu veenmist oma tõenditega.
Kohtul on ees süüdistus- ja kaitseakt, kus on lühidalt poolte seisukohad kirjas
ning tõendid loetletud, kuid tõendeid uuritakse vahetult kohtusaalis. Võistlev
menetlus tähendab piltlikult öeldes poolte lahingut, mille käigus
ristküsitletakse menetlusosalisi, uuritakse vahetult kirjalikke tõendeid ja asitõendeid
ning kasutatakse õiguslikke ja retoorilisi võtteid „oma tõe“ tõendamiseks ning
kohtu veenmiseks. Lõpliku tõe ütleb aga alati kohus.
Eestis jagunevad nii abiprokurörid kui ka
ringkonnaprokurörid omakorda kogukonnaprokurörideks ning raske ja peitkuritegevuse
vastase võitluse eest vastutavateks prokurörideks. Need töölõigud on ühtmoodi
põnevad, kuid oma olemuselt sootuks erinevad. Kui kogukonnaprokuröri töö
tähendab rohkem administreerimist, standardite seadmist, suure hulga menetluste
haldamist ning nende eest vastutamist, siis raske ja peitkuritegevuse vastase
võitluse eest vastutava prokuröri töö tähendab rohkem üksikute menetluste
kohtustrateegia paikapanemist, vajadusel jälitustegevusega menetluste
kindlustamist ning sageli ka rahvusvahelist koostööd.
Ringkonnaprokurörist alates on võimalik
valida, kas liikuda karjääriredelil juhi või spetsialisti teed. Loomulikult
võivad need valikud aja jooksul muutuda ja kui inimesele meeldib prokuröri
amet, pakub asutus kindlasti paindlikkust, rotatsiooni, valdkondade ning
piirkondade vahel liikumise võimalust. Valides juhi karjääri, saab prokurör oma
võimeid proovile panna keskastme juhina, kui saab vanemprokuröriks, ja sealt
edasi juhtivprokuröriks, juhtivaks riigiprokuröriks või riigi peaprokuröriks.
Valides spetsialisti karjääri, ootavad inimest ees tõeliselt põnevad tööd Eesti
parimate uurimismeeskondadega eriasjade prokurörina või riigiprokurörina.
Prokuratuuri karjäärisüsteem näitab, et võimalik on aastate jooksul anda oma
panus eri valdkondades, kus erinevad töölõigud ja ametikohad pakuvad
proovikive, rõõme ja edulugusid. Iga ametikoha puhul on üks kindel element: see
on missioonitunne, mis prokuratuuris töötades tekib, tunne, et maailma tehakse
paremaks.
Prokuröri töö võlu ja valu on lõputu
otsustamine. Otsuseid tuleb teha enne kohtueelse menetluse alustamist, selle
kestel ja lõpul ning loomulikult kogu kohtumenetluse jooksul. Kuigi tänase
Eesti prokuratuuri väärtustest ja suurtest eesmärkidest tuleb juttu järgmises
peatükis, on siinkohal paslik mainida, et prokuratuur peab oma missiooniks
kuritegevusvastase võitluse maailmas õiguse õiglast kohaldamist. Lõpliku otsuse
teeb alati kohus, kuid selle, mis materjali alusel, mis kujul ning millises
menetlusliigis kohus õigust mõistma hakkab, otsustab prokurör. Just prokurör on
see, kes otsustab, kas röövel konkreetse juhtumi asjaolusid silmas pidades
väärib kokkulepet või vaatamata süüdistatava ja kaitsja soovidele peab riik
näitama oma otsustavust ja sirgeselgsust ning viima juhtumi kohtu ette
võistlevas menetluses. Prokurörid on need, kes üldjuhul otsustavad, kas
tegemist on juhtumiga, mida võib kahjude hüvitamise ja avaliku huvi puudumise
korral lõpetada otstarbekuse kaalutlusel või siiski mitte ning kas keegi väärib
vastutusest vabastamist olulise abi eest riigile. Ebaõiglasena tunduvates
olukordades on just prokuröride ülesanne selgitada kannatanutele ja ka
avalikkusele oma otsuse tagamaid ja põhjendusi.
Prokurörid võtavad aastas vastu kümneid
tuhandeid otsuseid. Nende ees rulluvad lahti tõsised lood ja ühiskonna tumeda
poole saladused.
Tänane Eesti prokuratuur
Mis juhtub, kui otsuseid, mis vastu tuleb
võtta, on tuhandeid, paragrahvimärk aga endiselt kõver ning seadus annab küll
suuna, kuid mitte valmis lahenduse? Mille alusel teha need lõplikud otsused?
Prokuratuuriseaduse kohaselt lähtub prokurör oma otsustes alati seadusest ning
siseveendumusest. Ka seadusest võib erinevalt aru saada. Prokuratuuris vastutab
seaduse võimalikult sarnase tõlgendamise eest järelevalveosakond. Sootuks
keerulisem on olukord siseveendumuse sisustamisel. Ei ole olemas siseveendumuse
standardeid, eri inimeste arusaamad sarnastest olukordadest võivad ja
tihtipeale ongi erinevad. Ometi on inimestel õigus teada ja tunda, et seaduse
ees on kõik võrdsed.
Iga jurist teab põhimõtet, et seaduse ees on
kõik võrdsed. See on üks nendest põhimõtetest, milles sisaldub õigusriigi
olemus. Õigusriigis on seadus iga juristi maakaart, seilamiseks sobiva
maailmajao valime ise. Kui oleme eksinud või valikute ees, siis vajame
kompassi. Inimühiskonnas on kompassiks meid läbi elu juhtivad väärtused.
Muidugi võib loota igaühe lapsepõlvest ja kodust kaasa tulnud põhimõtetele ja
väärtustele. Piltlikult öeldes tajub üks meist suunda sambla järgi puul, teine
jälgib päikesekella. Jäädes lootma üksnes ametniku suunatajule, võib aga
lihtsalt juhtuda, et tõlgendame meile jäetud märke üksnes meie isiklike
arusaamade ja väärtuste järgi ning jõuame eri järeldustele. See ei ole õige ega
õiglane.
Tänane Eesti prokuratuur on ühiste väärtuste
otsingutes jõudnud kolme põhiväärtuseni ja nelja peamise eesmärgini. Meie
väärtusteks on professionaalsus, inimesekesksus ja julgus. Just nendest lähtub
prokurör, kui otsib menetluses õiget vastust. Neile toetudes arendame oma
organisatsiooni. Nendest kinni pidades saavad kõik prokuratuuri liikmed loota
võrdsele ja õiglasele kohtlemisele ning nende kaudu kujunevad ootused ka igale
meie organisatsiooni liikmele. Oma eesmärkideks aga peame kannatanute väärikat
ja ausat kohtlemist, teo toimepanijate kohast mõjutamist, koostööd, et Eesti
kriminaalmenetlus oleks tark, ja ise atraktiivseks tööandjaks olemist.
Prokuratuur peab oma rolliks kohaldada
õigust kuritegevusvastase võitluse kontekstis õiglaselt. Kuid mis on õiglus
õiguse kõrval? Kuriteoga lööb sageli kõikuma kaalukauss, kus ühel pool on õigus
ja teisel pool õiglus. Igaühel on õigus elada ning ometi võib kuriteo läbi elu
lõppeda. Lapse suvi läbi kogutud raha eest ostetud jalgratas võib varastatud
saada juba ostmisele järgneval päeval ja kuigi võib öelda, et see on ju väike
kuritegu, siis on ju valus ja ebaõiglane, kui mõelda, mis toimub lapse hinges.
Neid näiteid võiks lõputult jätkata. Meie näeme oma ülesandena anda endast
kõik, et kõrvaltvaatajale need kaalukausid taas võimalikult kiiresti tasakaalu
saaks. Selle tasakaalu tagavad reeglina mitu asjaolu koos: menetluse käik,
lõplik tulemus, karistus, riigi jagatud selgitused, aga ka avalikkuse ootuse ja
menetluse lõpptulemuse kattuvuse määr.
Prokuratuuri põhiväärtustena nimetatud
professionaalsus, inimesekesksus ja julgus võiksid sobida ilmselt suurele osale
ametiasutustele. Seetõttu on siinkohal oluline selgitada, kuidas on prokuratuur
need väärtused sisustanud, et ka need inimesed, kes kaaluvad prokuratuuriga
ühinemist, mõistaksid, milliseid ootusi inimestele seame ja millistest
väärtustest lähtume seaduse tõlgendamisel juhtumeid lahendades.
Prokuratuuri jaoks oli kaua kaalumisel, kas
üks meie väärtustest on professionaalsus või pigem ilusas eesti keeles
märksa paremini kõlav asjatundlikkus. Lõpptulemusena jäi peale esimene, sest
selles tundus olevat midagi enamat (andku siinkohal nüüd filoloogid meile
andeks keelele lähenemine tundmuse kaudu). Prokurör on asjatundja
kriminaalmenetluse ja karistusõiguse vallas, kuid selleks, et olla
professionaalne, peab prokurör oskama tajuda seda, kui oma teadmistest väheks
jääb, ning koostöö käigus küsima abi ja nõu teistelt, ta peab olema valmis
selgitama oma asjatundlikke otsuseid ning nägema maailma laiemalt kui ainult
õigusnorm ja konkreetne juhtum. Peame oluliseks seda, et professionaalsuse
kindlustamiseks saaksid inimesed ennast pidevalt koolitada ning seda nii Eestis
kui ka rahvusvaheliselt. Meie asutusse tulnud noored jõuavad oma väliskogemuse
kätte saada reeglina juba esimesel tööaastal. Kogenumad kolleegid on ise juba
rahvusvahelisel tasandil tunnustatud koolitajad. Koolitussüsteem omakorda
arvestab nii asutuse kui ka üksikisiku vajadustega. Lähtutakse nii sellest, mis
on konkreetsel ajahetkel ühiskonnas aktuaalne ning mille kohta on vaja
konkreetsele inimesele lisateadmisi anda.
Prokuröri töö kohtusaalis tähendab mõnikord
justkui tugeva skafandri kandmist. See omakorda võib aga kergelt ahendada
vaadet inimesele, kes seisab meie ees, olgu siis kohtusaalis või kontoris.
Eriti keeruline on, kui me selle skafandri ka pärast tööd selga unustame. Need
on pealtnäha pisiasjad, aga on ju vahe, kas räägime inimestest või isikutest,
kaasustest või lugudest ja inimsaatustest. Inimesed ja nende lood on need, mis
meie otsuseid juhtima peavad. Siit ka ehk prokuröritöö varjukülg: see põletab.
Vahel kraabib mõni lugu hinge, mõni lugu jääbki kummitama ning mõnikord on
ebaõiglus nii valus, et seda on raske kirjeldada. Ometi on selle kõige keskel
nii oluline meeles pidada oma rolli.
Prokurör peab hindama nende lugude kestel
tõendite kaudu inimese tegu, mitte kunagi inimest ennast. Inimene jäägu
selleks, kellega arvestada ja kellele leida just temale sobivad lahendused,
olgu tegemist kannatanu, tunnistaja, kahtlustatava või süüdistatavaga. Ühel
päeval küsis noor kolleeg, et kas see tähendab, et peame samamoodi suhtuma meie
kontorisse tulevatesse kahtlustatavatesse ja kannatanutesse. See küsimus pani
mõtlema, et mis on siis see vastus, mida nüüd ja siin ühele noorele anda. Kas
üleolevalt käituv poevaras, kes vaid mõned nädalad tagasi istus sama tooli peal
samalaadse kuriteo eest kahtlustatavana, peaks saama samasuguse käitumise
osaliseks kui ema, kes mõned nädalad tagasi kuriteo tõttu kaotas oma lapse?
Vastust sellele küsimusele ei leia ei seadusest, prokuröride eetikakoodeksist
ega mujalt. Siin aitab sisemine kompass, mida me tihtipeale ka igapäevaelus
rakendame. Räägime siis näiteks tänaval naabrite kohtamisest, kellest osale
ütleme viisaka tere, teistega räägime pikemalt, kolmandaga kallistame ja küsime
ka lähedaste tervise kohta. Tänastele prokuröridele seatud asjakohased ootused
saab taas taandada põhiväärtustele: kõik väärivad inimesekeskset suhtumist.
Professionaalsus on see, mis määrabinimesse suhtumise igas konkreetses
situatsioonis. Ehk vääribki õllevaras lakoonilist, aga siiski alati
inimväärikust austavat käitumist, samal ajal kui lapse kaotanud emal võib hoida
käest, pakkuda talle piparmünditeed ja olla inimese jaoks päriselt olemas.
Inimesekesksus tähendab,
et kõige keskel on inimene. Meie ülesanne on hukka mõista vargused, pedofiilia,
mõrvad, korruptsioon ning leides nende tegude kohta tõendid, viia toimepanijad
õigusemõistmiseks kohtu ette. Meie ei saa öelda, kas keegi neist
kurjategijatest on inimesena hea või halb, olgu siis lapse, lapsevanema,
abikaasa või kolleegina.
Prokuratuuri inimesekesksus tähendab seda,
et vaadates seda konkreetset inimest ja tema tegu, on meie ülesanne välja
pakkuda parim lahendus, mis just selle inimese edaspidi kuritegude
toimepanemisest eemal hoiab. Mis seal salata, arvestades tegude ja nende
toimepanijate kirevust, tulebki vahel tõdeda, et mõnel juhul on pehmed meetmed
sotsiaal- ja raviprogrammidena parimad lahendused, sama ajal kui on tegusid ja
inimesi, kelle puhul tuleb prokuröril kohtusaalis püsti tõusta ja taotleda
kohtult eluaegset vangistust, sest üksnes see demokraatliku riigi karmim
kriminaalõiguslik karistus kindlustab selle, et see inimene enam kuritegusid
toime ei pane. Inimesekesksust ootame oma prokuröridelt mõlema suure eesmärgi
täitmisel: nii kurjategija mõjutamisel kui ka kannatanu toetamisel.
Asutuses sees tähendab inimesekesksus iga
töötaja märkamist, tunnustus- ja motivatsioonisüsteemide pidevat ajakohastamist
ning nende rakendamist selliselt, et kõik tunneksid end selles hiiglaslikus
õigussüsteemi masinavärgis vajalike ja motiveeritutena.
Vahel on prokuröri töö emotsionaalselt väga
raske. Teiste inimeste aitamine võib viia olukorrani, kus inimesel endal on abi
või tuge vaja. Kolleeg või juht peavad neid hetki märkama ja pakkuma abi või
lohutust, et siis jõuaks inimesi edasi aidata.
Prokuratuuri töötajal on paindlikud töö- ja
roteerumisvõimalused nii karjääriredelil kui ka liikudes eri valdkondade ja
piirkondade vahel, sest usume, et inimene on pühendunud eelkõige siis, kui
asutus tema elu ja vajadustega arvestab.
Öeldakse, et
julgus ei tähenda mitte hirmu puudumist, vaid sellega toimetulemist. Usun,
et prokurörid tundsid end hästi, kui kuulsid koostööpartneritelt, et neid
peetakse julgeteks. Just nimelt julgeteks ja mitte arutult riskivateks ning
kvaliteeti unustavateks või pelgalt õigusnormi kitsalt tõlgendavateks
ametnikeks. Julgus tähendab teaduspõhist lähenemist kuritegevusvastasele
võitlusele isegi siis, kui ühiskonna usk laiemalt on sellele vastupidine.
Julgus tähendab riskide võtmist, kui professionaalselt ollakse kindel oma
õiguslikult korrektses ehk seaduslikus seisukohas, kui kaasatud asjatundjad ja
teadus seda seisukohta toetavad ning kui see on kooskõlas prokuratuuri suurte
eesmärkidega. Olgu siis vastaseks ükskõik kui tugev suhtekorraldusfirma, mis
kahjuks sageli on muutunud suurte majandus- ja korruptsiooniasjade lahutamatuks
osaks.
Kui kõik rahvusvahelised teadusuuringud
kinnitavad, et alaealisi mõjutavad kõik muud meetmed tõhusamalt kui
kinnipidamisasutus, siis isegi kui ühiskonnas on ootus pärast mõnda konkreetset
juhtumit, et lapskurjategija saadetaks vangi, siis julge prokuratuur julgeb
öelda ei. „Ei“ sellepärast, et prokuratuur tahab võidelda kuritegevusega
ühiskonnas päriselt ehk jõudes juurpõhjuseni. Me teame, et tänased
lapskurjategijad on sageli (kui mitte alati) jäänud tähelepanuta ja sageli ka
hoolitsuseta. Neid ei märgatud juba siis, kui sõltlasest ema neid ootas, ega
lasteaias, kui nende seljal olid püksirihmaga tehtud triibud. Märkamatuks jäid
nad ka teismelisena, kui neid kiusati või nad olid nad ise kiusajad. Aga nende
nähtamatus muutub nähtavaks, kui appikarje väljendub lõpuks mõnes kuriteos.
Kaugel sellest, et sellist käitumist võiks
õigustada. Vastupidi, sellistele tegudele peab järgnema riigi konkreetne
reaktsioon. Oluline on lihtsalt teadvustada kahte asja: sotsiaal- ja
õigussüsteem peavad olema omavahel nii hästi kokku seotud, et ükski abivajaja
ei kukuks nendevahelisse auku, ning lähenemine peab olema personaalne. Kui
mõtleme ajas edasi kümme või viisteist aastast, siis on täna lastega tegelemine
üks tõhusamaid kuritegevusvastase võitluse viise. Tänased pedofiilid on sageli
kunagised ohvrid, tänased noored vägivallatsejad on alustanud kiusamisega.
Seega oleks võib-olla jäänud mitmed halvad lood juhtumata, kui vaid oleksime
neid märganud varem.
Samas ei saa me aga muutuda ülimalt leebeks.
Me ei saa suhtuda leebusega pedofiili sellepärast, et ta ise on kunagi olnud
kannatanu. Vastupidi: tänasel päeval tuleb teha kõik selleks, et kannatanuid
selle pedofiili tõttu juurde ei tekiks ja sageli aitabki siin vaid pikaajaline
füüsiline isoleerimine. Olulisemgi ehk sellest on mõelda, kuidas täna märgata
neid kannatanuid, kuidas neid toetada, kuidas anda neile lastele tagasi usk
maailma õiglusesse ja sellesse, et kui nad on hädas, tuleb riik neile appi.
Just nii me mõtleme: suurelt ja julgelt, kuidas luua turvalisemat Eestit ja oma
lastele paremat paika elamiseks.
Prokuratuur areneb oma nelja põhilist
eesmärki silmas pidades. Kannatanutesse tuleb suhtuda väärikalt ja ausalt, sest
ainult selline suhtumine paneb nad õigussüsteemi usaldama. Mida rohkem inimesi
meid usaldab ning meie poole pöördub, seda suuremat hulka saame aidata. Teiseks
tuleb kuriteole järgneva reaktsiooni puhul silmas pidada selle mõju. Väga
tinglikult kuritegusid kaheks jaotades on need, mille põhjus peitub oludes, ja
need, mille põhjus peitub omakasus. Sõltlased, joobes juhid, vägivallatsejad
panevad kuritegusid toime, sest nad ei oska, taha või saa teisiti mingitel
sotsiaalsetel põhjustel. Organiseeritud kuritegevuses osalejad, korruptandid ja
valgekraed lähtuvad pigem omakasust ja elustiilist. Selge, et põhjused nende
kuritegude toimepanemiseks on erinevad, järelikult peavad ka meetmed nende
kuritegude vastu võitlemiseks olema erinevad. Vägivalla, varguste ja teiste
olmekuritegude ennetamiseks saab palju ära teha koostöös sotsiaal- ja
haridussüsteemidega, tegeledes algpõhjustega, mis inimese kuriteoni on viinud.
Samal ajal kui valgekraeliste ja organiseeritud kurjategijate puhul tuleb pigem
mõjutada nende „motivatsiooni“ kuritegusid toime panna. Kuriteod ei tohi ära
tasuda, seega kriminaaltulu tuleb riigile tagasi võtta. Ükskõik mis liiki
kuritegudega on tegemist, kolmanda eesmärgina on oluline märkida, et
kuritegevusvastase võitluse raames tuleb koostööd teha ühiskonna kõikide
liikmetega. Kuritegevusvastane võitlus on tõhus siis, kui see on tark,
eesmärgipärane ja läbimõeldud. Tark on see siis, kui juristide kõrval
toimetavad neis asjades asjatundjatena oma ala parimad. Kui räägime lastest,
siis on üha enam meie abilisteks menetlustes lastekaitsjad ja
arengupsühholoogid; kui majandusasjadest, siis audiitorid ja
finantsanalüütikud; kui vägistamistest, siis terapeudid ja naistearstid. Eri
osaliste koostöö ja laiem asjatundjate kaasamine viib meid kindlasti nii
mõistetavamate lahendusteni kui ka ühiskonna läbipaistvuse suurenemiseni. Neljanda
eesmärgina ei saa märkimata jätta ise atraktiivseks tööandjaks olemist. Kõik
algab ju ikkagi sellest, kes on need inimesed, kes meile tööle tulevad. Nende
tarkus, motiveeritus ja pühendumus aitavad võidelda kuritegevusega ning asutuse
ülesanne on neid hoida ja toetada.
Prokuröri amet
Olles kirjeldanud prokuratuuri kohta
õigussüsteemis ja tänase Eesti prokuratuuri põhiväärtusi, saame vastata
küsimusele, milleks meile prokurörid. Selleks et kuritegude korral saaks kohus
kvaliteetselt õigust mõista ja inimestel oleks usk kuritegude avastamisse ning
kurjategijate kohtu ette saatmisse õigussüsteemi abil. Aga miks peaks üks
inimene tahtma saada prokuröriks? Ühelt poolt selleks, et anda oma panus nende
suurte eesmärkide saavutamisse, ja teiselt poolt selleks, et see on lihtsalt
üks vägev missiooniga amet.
Inglismaa kuulus kohtujurist Francis Bacon
on öelnud: „Ei ole olemas rõõmu, mida saaks võrrelda tõe eest seismisega.“ See
ongi ehk kõige kohasemalt kokku võetud põhjus, miks me seda ametit peame ning
kust võtame jõu, et vahel nii süngena näivas maailmas hoida alles usk
inimestesse, õigusriiki ja oma töösse.
Igaühel meist on rääkida oma lugu, kuidas ja
miks on ta sellesse ametisse tulnud. Need lood on erinevad, aga neis on hulk
sarnaseid jooni. Millele peaks mõtlema üks noor inimene, kes otsib oma teed ja
kaalub, kuhu suunda minna sel õigusmaastikul oma juristiharidusega? Prokuröri
ametile mõeldes võiks endalt küsida, et kas ma tahan aidata inimesi ja luua
õiglust, kas tasakaal on minu jaoks oluline ning kas ma olen ise valmis
otsustama ja vastutama. Kui neile kolmele küsimusele on antud vastuseks jah,
tuleb tulla eksamile ja võtta kõnealune amet sihiks, sest just seda me
prokuratuuris pakume. Sellele kõigele võib veel lisada võimaluse hiljem soovi
korral vabalt liikuda õigussüsteemis klassikalisi juristiameteid pidi, nii et
pensionipõlveks saab proovida nii advokaadi, prokuröri kui ka kohtuniku ametit.
Kõlab ju kui unistuste karjääritee
Võimalus aidata ja kohaldada õigust
õiglaselt – need ei ole pelgalt sõnakõlksud. Üks aastaid juba riigiteenistuses
toimetanu avaldas pärast nädalat prokuröri töövarjuks olemist, et tema jaoks
oli suurim üllatus, kui palju teevad prokurörid sotsiaaltööd. Sõltlased, joobes
juhid, alaealised õigusrikkujad, kannatanud, kes ei suuda väljuda
vägivallaringist – mitte kriminaalmenetlus ja isegi mitte selle kaudu
saavutatav õigusrahu või leppimine ei aita neid inimesi ega teisi, et nad enam
kurja ei teeks. Sageli on prokurör see veenja, läbirääkija ja lepitaja, kes
aitab kuskilt eluetapist edasi. Ikka juhtub, et mõni prokuröri kunagine
süüdistatav helistab või kirjutab talle aastaid hiljem ja küsib abi, sest
sageli on prokurör tema ainuke tuttav jurist. Mõni neist julgeb küsida abi,
sest kui prokurör eelmine kord aitas, siis ehk aitab ka seekord olenemata
sellest, et probleem on hoopis teistsugune. Kohati võib ju seda isegi
komplimendiks pidada, sest see näitab, et prokuröri usutakse ja usaldatakse.
Isegi karmide lugude seas, mil prokurör on narkosõltlasele aastatepikkust
vanglakaristust küsinud, on selliseid, kus oma elus õigema tee taas üles
leidnud inimene ei unusta prokuröri tänamast, sest vaatamata prokuröri
karmusele peab ta hiljem teda õiglaseks elupäästjaks.
Ladinakeelne procuracio tähendab
palju muu kõrval ka leppimist. Prokuröri olemuses peavad ühtaegu elama võitleja
ja lepitaja. See teeb selle töö ühtaegu raskeks ja põnevaks. Prokuröridel on
tuhandeid lugusid leppimisest. Sellest, kuidas on lepitatud 48 tunniga
investeerimiskelm ja investeerijad, kuidas prokurör on tunde veennud mõrvaohvri
vanemaid loobuma palgamõrvast või kuidas kiirvisiit kinnipidamisasutusse on
muutunud tundidepikkuseks vestluseks kahtlustatavaga tema elust, lapsepõlvest
ja unistustest. Esmapilgul näib tasakaal tähendavat pigem midagi rahumeelsusega
seonduvat. Kuid kui õiguse ja ebaõigluse tasakaalukausid on kohe kõvasti
kõikuma löönud, läheb vahel tasakaalu säilitamiseks vaja jõulisust, võitlusiha
ja meeletut järjekindlust. Alatused kohtusaalis, altvedamised, valetamised – ka
see on elu pärisosa. Siis peab prokurör leidma tasakaalu ennekõike enda sees –
tasakaalu õigluse ja väärikuse vahel, jäädes alati ise truuks seadusest
tulenevatele reeglitele. Vahel peab oskama kaotada, aga usku õigusriiki kaotada
ei tohi.
Suurte ühiskondlike väärtuste kõrval on
prokuröri ameti juures olulised ka väikesed inimlikud võimalused. See amet
paneb kiiresti ise otsustama. Tõsi, ka ise vastutama. Dokumendil on vaid üks
allkiri ja see on ühe konkreetse prokuröri oma. Kohtusaalis on prokurör
reeglina üksi, oma menetlustes on kohtueelse uurimise juht just tema. Üksi
otsustamine ja vastutamine on korralik proovikivi, sest ei ole sugugi keeruline
langeda otsustamatuse lõksu, lootes leida vastuseid kuskilt mujalt või lükates
otsustamist lõputult edasi. Kui aga otsuste ahel on viinud konkreetsete
tulemusteni, siis see ongi tunne, millest Bacon kõneles – rõõm õiguse eest
seismise üle. Otsuste kaalu- ja sisukategooriad on aga sedavõrd erinevad, et
kui selle töö juures võivad koormata vastutuse määr, kiire otsustamise vajadus
ja töömaht, siis kindlasti ei koorma rutiin. Ükski päev ei ole sarnane
eelmisega ja hommikul päeva alustades ei tea sageli, kuidas see lõppeb. Muidugi
on prokuröride tööelus päevi, mis on täis pikki keerulisi õigustekste,
kabinetivaikust, tähtaegu ja peaaegu lahendamatuna tunduvaid probleeme, kuid
rohkem on päevades põnevust, loomingulisust ja õigusmaailma põnevaid
ülesandeid. Kindel on üks: kõikidesse päevadesse jagub andmisrõõmu ja
elujuhtumite värvikirevust.
Lõpetuseks tuleb siinkohal tunnistada, et
kõik eelnev tuleneb enam kui kakskümmend aastat prokuröri leiba teeninud
prokuratuuri juhi vaatenurgast ja ei kõneta ehk tänast valikutegijat. Uskudes
õigusriigi tulevikku, noorte inimeste jõudu, siirust ja tarkust, olgu siinkohal
lõpetuseks mõtted neilt, kes mõneks ajaks praktikale tulnuna said tajuda tänase
Eesti prokuratuuri hingust ning näha kõrvalt prokuröri ameti võlu ja valu.
***
Valeria: „Prokurörid on
inimesed ja oskavad hästi nalja teha. Nalja tegemine on kindlasti väga tähtis,
sest töö on mõnikord väga karm ning tuleb osata oma mõtteid mujale viia.“
Anna-Mariel:
„Bakalaureuseõppes praktika kohustuslik ei ole, kuid siiski siiralt soovitan
tudengitel koolist saadud teoreetilisi teadmisi praktikakogemuse võrra
rikastada, sest teadagi kinnistub õpitu niiviisi kõige efektiivsemalt. Isegi
kui veel ei ole endale meelepäraseid valdkondi leidnud, ei tasu pead norgu
lasta, sest praktika on juba silmaringi arendamise mõttes väga hea kogemus. On
suur võimalus, et huvi tekib praktika käigus, eriti prokuratuuris, sest siin
tegeled reaalselt eluliste kaasustega.“
Kätriin: „Mul on olnud
võimalus vaadata erinevaid menetlusi – nii kokkuleppemenetlust, kiirmenetlust
kui ka otstarbekuse tõttu menetluse lõpetamist – ja olen saanud paar korda
kohtuistungil käia. Lisaks olen iseseisvalt koostanud kokkuleppeid,
vahistamistaotlusi ja muid dokumente. Algselt praktikale tulles ei osanud ma
arvatagi, kui huvitav see saab olema. Iga päev on erinev ja pakub hulgaliselt
väljakutseid.“
Julia: „Kõige põnevam
ülesanne oli kriminaalasja tõendite analüüs. Analüüsi jaoks koostasin tabeli,
kus kirjutasin lahti tõendite sisu, leidsin sarnasused ja erinevused ütlustes,
nende vastuolud teiste tõenditega jne. Peale tõendite analüüsimist pidin
otsustama, kas tegemist oli hädakaitsega või hädakaitse piiride ületamisega.“
Priit:
„Enne praktikale tulemist sattusin vaatama Riigikohtu promoklippi, kus Priit
Pikamäe kutsus tudengeid kohtusüsteemi praktikale ja ütles: „See on lausa
uskumatu, milliseid kaasuseid elu välja mõtleb … Igav ei hakka kohe
kindlasti. Seda ma võin kinnitada. Igav ei hakka.“ Viimane kehtib ka
prokuratuuri kohta: igav ei hakka kohe kindlasti.“
Märkused:
*1 A.
Esmein. A History of Continental Criminal Procedure with Special Reference to
France. Translated by John Simpson; with an editorial preface by William E.
Mikell and introductions by Norman M. Trenholme and by William Renwick Riddell.
Boston 1913. Reprinted 2000, lk 114–116.
*2 Prokuratuuri
aastaraamat 2018. Arvutivõrgus:[Link]
(23.08.2019).
*1 A.
Esmein. A History of Continental Criminal Procedure with Special Reference to
France. Translated by John Simpson; with an editorial preface by William E.
Mikell and introductions by Norman M. Trenholme and by William Renwick Riddell.
Boston 1913. Reprinted 2000, lk 114–116.
*2 Prokuratuuri
aastaraamat 2018. Arvutivõrgus: https://www.prokuratuur.ee/et/prokuratuuri-aastaraamat-2018/prokuratuuri-aasta-numbrites
(23.08.2019).